|
|
Bekijk resultaten poll: Wil jij donor worden? | |||
Ja, ik vind het niet erg. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
98 | 62.42% |
Nee, absoluut niet. |
40 | 25.48% |
Geen mening, ik weet het nog niet. |
19 | 12.10% |
Aantal stemmers: 157. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik wil het niet. Simpelweg omdat ik het risico niet wil lopen dat mijn ziel of whatever bruut ontheemd wordt uit mijn lijf. Donor worden is in principe een nobel streven, maar dan mijns inziens enkel voor de mensen die een wetenschappelijke kijk op het geheel hebben, oftewel: dood is dood. En het is inderdaad zonde als er een persoon dood gaat omdat ik niet doneer. Zo cru kun je het inderdaad stellen, maar dat klopt niet met wat ik hiervoor heb gezegd. Als diegene sterft zonder donor is er weinig aan de hand denk ik. Ik ga ook dood, en wil zeker weten dat ik 'heenga' met alles wat ik nodig heb. Ik geloof namelijk niet dat er niets na de dood is, welnee, volgens mij begint de pret dan pas. En diegene zonder donor gaat 'daar' evengoed heen, dus als de eindbalans wordt opgemaakt is er niets aan de hand, denk ik. En misschien heb ik het wel helemaal verkeerd, dat kan. Maar mijn vooruitzicht is allicht iets rooskleuriger dan die van iemand die denkt dat je rochelend de pijp uitgaat en dat was het dan wel weer.
Ik vind ook niet dat je mensen moet verplichten te doneren. Het is jammer als mensen niet doneren als ze het wel wíllen, dus moet er meer aan gedaan worden om deze mensen in gang te krijgen. Maar mensen opensnijden zonder permissie vind ik eigenlijk geen fijn plan. |
![]() |
||
Citaat:
|
ik heb gestemd, dus zal het hier ook even vermelden.
ik ben wél donor. van mij mogen ze alles hebben. hoewel ik er niks meer aan heb, en wel dood ga (en dan dood ben) kunnen anderen menen daardoor nog een heel leven hebben. ik zou mezelf zelfs een btje een egoist voelen, al zou ik dat niet doen. heel raar... want als anderen komen met dat ze (absoluut) geen donor willen zijn, betitel ik hen niet met egoist. sommige mensen hebben er zeer goede redenen voor, vind ik dan, om geen donor te zijn. een geloofsovertuiging vind ik daar één van. liefs,
|
![]() |
ik ben donor met uitzondering van mijn hoornvliezen (beetje stom, maar dat is puur gevoelsmatig, niemand mag aan mijn ogen zitten) en ik heb bezwaar gemaakt tegen het wetenschappelijk onderzoek wat ze met je organen doen als ze ze eruit hebben gehaald en ze ze toch niet kunnen plaatsen.
Ik ben voor automatische registratie. Er zijn namelijk 4 types, de mensen die wel orgaandonor willen worden en netjes formulier opsturen, de mensen die absoluut geen donor willen worden, de mensen die te lui zijn en de mensen die twijfelen. Met automatisch donorschap zijn de groep mensen die te lui zijn wel donor, en volgens mij is dat een vrij grote groep. Probleem is alleen de groep die twijfelt. Bij t huidige systeem kun je er lang genoeg over nadenken enzo zonder donor te zijn. Maar bij t nieuwe systeem ben je terwijl je denkt al donor. En hoe zit het met de optie: dat laat ik aan familie over of aan 1 specefiek persoon??? OKay het is allemaal misschien niet helemaal duidelijk maar ik vind automatisch doorschap een goede zaak mits iedereen ook zo'n formulier thuis gestuurd kriijgt enzo met flink grote voorlichtingscampagne etc. Want ik vind ze momenteel al niet eens duidelijk, toen ik info aanvroeg over dat medisch onderzoek was ik nog steeds erg weinig wijzer
|
Niemand heeft het recht om na je dood ongevraagd in je lichaam te knoeien, maar ik vind dat mensen die zich niet aanmelden als donor ook geen recht hebben op organen van anderen.
Het slaat nergens op om je lichaam in tact te willen houden als je dood bent, je bent dood en voelt natuurlijk niks. Het is helemaal een mooi idee dat anderen mensen nog vele jaren gelukkig kunnen leven met de longen waar je zelf toch niks meer aan hebt. Ik ben er niet voor dat iedereen automatisch donor wordt, maar vanuit een ethisch oogpunt zou iedereen zich ervoor moeten aanmelden, ik ben voor meer promotie van donor zijn... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Als je zo'n orgaan er nu in 2 minuten uit hebt gehaald, dan maken die 2 minuten toch niet zoveel meer uit? Dan hou je iemand gewoon hersendood in leven TOT het moment dat je wilt gaan snijden.....dan stekker eruit en dan snijden.....2 minuutjes werk en hup, de koeling in. |
![]() |
|
Verwijderd
|
wat maakt het uit wat ze na jou dood met je lichaam doen ?
jij bent het toch niet meer, je lichaam is nu gewoon een leeg omhusel waar vroeger een geest in zat, zonder een geest is een lichaam gewoon afval, zonde dat je het weggooid, als je het ook kan recyclen waarvoor zou je dan nog willen dat het intact blijft ? ik vind het wel een mooie gedachte, iemands leven kunnen redden nadat je al overleden bent. en trouwens waarschijnlijk word binnen ongeveer 20 jaar het donor probleem toch helemaal opgelost, door middel van klonen maar dat is een discussie apart |
![]() |
|
Deze topic komt van het Jongerenkabinet-wisselforum. Dit wisselforum sluit binnenkort, en daarom heb ik besloten deze topic te verplaatsen. Kunnen jullie hier nog even doorgaan.
N&Aforumbazen: sluit of verplaats hem maar, als jullie hem niet willen hebben.
|
ja, meeste donors die doodgaan hebben toch geen bruikbare organen meer.
Maar over mijn antwoord. Ik geloof erin dat als je dood bent dat het einde is, en een lichaam is toch waardeloos zonder "ziel" erin, dus kan je het net zo goed aan een ander geven, die er nog wel wat aan heeft. Als iemand dood is zonder ooit de moeite te hebben genomen er wat tegen te doen is dat hun eigen schuld, je kan het niet maken een persoon geen orgaan te geven omdat de overledene niet de moeite heeft genomen te vertellen dat het niet mag. Zomaar een vraag, maar hoe zit het met minderjarigen die het niet eens zijn met hun ouders? |
![]() |
|
Ik ben voor! Als je echt tegen donor zijn bent, dan zorg je er wel voor dat je bezwaar gaat maken. Er zijn veel te weinig donoren en ik vind dat er ook veel meer moeten komen. Misschien als die regel er is zijn er veel meer mensen die denken: naja, vooruit, omdat bezwaar maken misschien wel lastig is...
![]() |
![]() |
|
Weet niet.
Aan de ene kant wil ik best met mijn orgaantjes andere mensen het leven redden, maar aan de andere kant vertrouw ik er niet zo op dat dit koosjer gebeurt. Dat wil zeggen: stel ik heb een ongeluk gehad en lig in coma in het ziekenhuis. Wellicht menen doctoren dan eerder te constateren dat ik een hopeloos geval ben (heh ![]() En stel dan... dat ik geen hopeloos geval was geweest. brrr
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ik snap je reactie op mijn verhaal niet helemaal ![]() ![]() [edit: laat maar, ik snap m al ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Affijn, wanneer is iemand dood?
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
ik vind het wel interessant om te weten hoe dit plan er toe zou kunnen leiden dat alle wachtlijsten in de zorg worden opgelost..... (of het gaat om wachtlijsten voor transplantaties, maar dat is maar een klein deel van de wachtlijsten.)
||
Citaat:
|
ik heb ja gestemd
maar ik krijg er wel de rillingen van als ik eraan denk dat mensen in me gaan snijden voordat ik echt dood ben. maar ik vind het zeker een goede zaak om andere mensen te kunnen helpen met iets waar ik dan eigenlijk helemaal niks aan heb ![]()
|
Verwijderd
|
Het lijkt me wel een goed idee ja, ik bedoel als je geen donor wilt zijn dan maak je gewoon bezwaar en anders ben je gewoon donor. Handig toch?
HIer (PEI, mijn woonplaats) vragen ze als je je rijbewijs krijgt (en elke keer dat je hem vernieuwd) of je donor wilt worden.. ook wel een handig systeem eigenlijk... (Ik ben overigens geen donor, en wil dat ook niet worden) |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik zie het zo: je hebt twee opties:
de huidige, waar je geen donor bent tenzij je dat via een formulier aangeeft. In dit geval is, als het formulier niet is ingevuld door bijvoorbeeld vergeetachtigheid, de patiënt(en) het slachtoffer. Deze had tenslotte wel een nier/hart/long gehad als die ene persoon niet was vergeten zijn formulier in te vullen. Het slachtoffer (waarschijnlijk zelfs slachtoffers ) is dus iemand die moet lijden door de stommiteit van een ander De "option out" situatie, waarbij je wel donor bent, tenzij je via een formulier aangeeft dat je dat niet wlt. In dit geval is, als het formulier door vergeetachtigheid niet wor ingevuld, alleen de vergeetachtige persoon het slachtoffer (omdat er misschien tegen zijn wil organen uitzijn lijf worden gehaald). Bij deze regelng is er maar (als je eventuele beledigde fammilie niet meerekend) één slachtoffer, die ook nog eens slachtofer is geworden door z'n eigen schuld (had 'ie het formulier maar moeten invullen). En deze persoon is nog dood ook. Het lijk mij wel duidelijk welke regeling het beste is ![]()
||
Citaat:
Daarnaast vind ik dat mensen die doneren voorrang moeten krijgen bij het ontvangen van donororganen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ander onderwerp: dat hele ik-doneer-niet-want-ik-wil-reïncarneren-gedoe is als je het mij vraagt gewoon een smoes. De ziel gebruikt het lichaam als "woonplaats". Als het lichaam onbewoonbaar is geworden, vertrekt de ziel en reïncarneerd op een gegeven moment weer in een nieuw lichaam. Dan maakt het niets uit of je lever nog in iemand anders voortleefd: jouw lichaam is onbewoonbaar geworden, dus weet de ziel dat het tijd is om te verhuizen. (als er een orkaan langskomt, die jouw hele huis verwoest, behalve de voordeur en het dak: dan ga jij toch ook ergens anders onderdak zoeken, ondaks het feit dat niet je volledige huis stuk is) offtopic: ja misschien heb ik wel iets te veel naar eigen huis en tuin gekeken, maar je snapt wel wat ik bedoel
||
Citaat:
![]() Tis niet uit egoisme, maar uit geloof. Opzich zou ik geen problemen hebben met dat nieuwe systeem (als het tenminste makkelijk is om jezelf uit te schrijven zeg maar), maar het lijkt me nogal moeilijk voor kinderen onder een bepaalde leeftijd (12 of 18)...misschien willen zij wel helemaal geen donor zijn, maar moeten ze toch omdat ze nog te jong zijn om zelf te beslissen. Dat vind ik dan niet goed. Hoe los je dit dan op? Een kleuter van 4 kan er niet eens iets zinnigs over zeggen, terwijl hij als hij beter wist hij misschien wel tegen donatie zou zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Denk jij trouwens dat het huidige systeem geen problemen oplevert voor kleine kinderen die nog niet kunnen b eslissen? Misschien worden hun organen wel begraven of vergrand, terwijl ze er eigenlijk liever levens mee hadden willen redden. dit "argument" slaat dus nergens op ![]() Bij elk systeem heb je verliezers. Met het huidige systeem zijn dat onschuldige mensen (het is niet hun schuld dat mensen hun formulier vergeten in te vullen) en bij dat andere systeem zijn dat mensen die er zelf voor gezorgd hebben dat ze hebben "verloren" (hadden ze het formulier maar moeten invullen). Beledigd famillieleden tel ik niet mee, omdat je die in beide situaties hebt.
Laatst gewijzigd op 23-12-2003 om 14:07. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien is het "kinder"-argument geen argument, maar het is wel iets om rekening mee te houden/ iets wat goed ingevuld moet worden. Iets in de geest van: je kunt pas vanaf die en die leeftijd donor zijn ofzo.... of voor kinderen nog wel de huidige situatie toepassen....
||
Citaat:
Vervolgens zegt ze dat ze niet wil geven, maar wel wilt ontvangen. Ze wil dus niet dat haar iets overkomt doordat zij haar organen doneerd, maar alle andere mensen mogen rustig het lot hun ziel (ja je leest het goed: niet hun aardse leven wat ze trouwens al kwijt zijn maar het welzijn van hun onstervelijke ZIEL!!!) op het spel zetten om haar te redden? Wat een kutsmoes zeg! Mijn mening: tulpje6, als jij zo nodig wil geloven, best. Maar doe dat dan wel 24 uur per dag , en niet alleen wanneer het jouw uitkomt!!! ik word hier echt misselijk van
Laatst gewijzigd op 23-12-2003 om 22:03. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Als je het mij vraagt, mogen ze best een regel invoeren die alleen donors rechtgeeft op donororganen. geloof of niet: als jij zelf niet bereid bent om mee te helpen aan het oplossen van het tekort aan donororganen, heb jij zeker niet het recht om aanspraakt te gaan maken op de weinige organen die nog beschikbaar zijn. Eerst maar de mensen helpen die zelf ook bijdragen aan een oplossing, en als er dan nog een paar nieren over zijn, zien we wel weer verder. (beetje grof misschien, maar goed)
||
![]() |
Citaat:
Op die manier verplicht je mensen dus wel min of meer om donor te zijn. Lijkt me niet echt een goede zaak.... Daarnaast zijn er ook andere manieren om het tekort aan donororganen op te lossen. Bijvoorbeeld door kunstorganen te ontwikkelen. Ik wil geen donor zijn waarschijnlijk, maar ik ga bijdragen aan het ontwikkelen van kunstorganen. (Heb ik al vaker gezegd geloof ik ![]() ![]()
|
![]() |
Ik denk persoonlijk dat het nog een tijdje kan duren voordat we een waterdicht systeem hebben voor kunstorganen en in de tussentijd gaan er jaarlijks wel veel mensen dood aan de gevolgen van nalatigheid van andere mensen. En waarom zouden we eigenlijk mijoenen euro's moeten verspillen aan dingen die eigenlijk niet nodig zijn. Het systeem moet gewoon aangepast worden
Ik ben nog steeds voor automatisch donorschap. De voordelen zijn uitgebreid behandelt tijdens deze discussie. Het enige argument dat ik hoor tegen het idee is dat mensen geen moeite willen doen voor hun eigen lichaam en dat ze alles zelf willen beslissen. Als je echt zo gesteld ben op wat er met je lichaam gebeurd na je dood dan heb je daar 75 jaar de tijd voor om je bezwaar in te dienen. Heel simpel ,want als we moeten wachten op de mens zelf dan gaan we lang wachten en dan sterven er onnodig veel mensen.
|
|