Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2004, 22:23
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
ik ben T@M@R@ schreef op 20-02-2004 @ 16:18:
Mijn vriend zijn vader wilde altijd dat mijn vriend geneeskunde zou gaan studeren, maar mijn vriend was er nou helemaal niet zo zeker van of hij dit wilde doen. Uiteindelijk heeft hij gekozen voor medische informatiekunde (ook een universitaire studie), een combinatie tussen geneeskunde en computers zou je grofweg kunnen zeggen. Hij heeft het ontzettend naar zijn zin met deze studie en is goed gemotiveerd. Hij zegt zelfs dat hij blij is toch geen geneeskunde te zijn gaan doen.

Conclusie: Doe alsjeblieft wat je zelf wilt, omdat je er alleen dan voor de volle 100% voor kunt gaan!

grrrrr en wat heb ik een hekel aan die pushende ouders

Ik ken een meisje dat perse iets met dieren wilde gaan doen na haar vwo. Ze wilde perse een HBO-dierenopleiding doen, want dan hoefde ze niet te loten. Haar ouders wilden graag dat ze een WO opleiding in een bio-richting ging doen. Ze is toch naar t HBO gegaan en ze had het na 3 maanden wel gezien en doet nu toch biologie aan de uni.

M.a.w. Een zo'n ervaring zegt echt helemaal niets. Ouders zijn niet blind en weten meestal wel redelijk hoe hun kinderen in elkaar zitten. Ze willen het beste voor hun kind (in hun ogen).

Als je perse iets anders wilt dan je ouders willen, kun je beter voor jezelf goed duidelijk maken wat je wil en waarom. Dan kun je dat goed beargumenteren tegenover je ouders. Zij zullen dan beter snappen waarom je iets wil en misschien overtuig je ze. Daarnaast kun je ook je decaan om hulp vragen.

Het belangrijkste blijft: zorg dat je zelf weet wat je wil en waarom.
Oud 25-02-2004, 12:59
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Als ik jou was Renske, zou ik me eerst volledig orienteren op het WO en daar een studie uit kiezen die je leuk lijkt (er zijn zoveel WO studies dat er altijd wel eentje bij zit waar je je 100% voor kan geven) en wanneer je na het afsluiten van de studie nog steeds heel graag les wil geven kan dat altijd nog.

Onderschat je ouders niet. Die weten meer van je dan je zou denken en hun advies om te gaan studeren inplaats van een HBO-opleiding te gaan volgens geven ze uiteraard niet zonder reden.

Wat je in ieder geval niet moet doen is bij voorbaat alle WO studies afschrijven en alleen maar oog hebben voor die 2 HBO-opleidingen die je noemde.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:16
Rensketje
Rensketje is offline
Citaat:
Wat je in ieder geval niet moet doen is bij voorbaat alle WO studies afschrijven en alleen maar oog hebben voor die 2 HBO-opleidingen die je noemde.
Dat doe ik ook zekerweten niet hoor. Ik ben niet zo van oh mn ouders willen dit, dus ik doe het tegenovergestelde. zeker niet.

ik ben afgelopen vrijdag nog naar de RUG geweest naar pedagogiek en onderwijskunde, maar dat is het absoluut niet.

I'll keep on looking!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:30
El Kim
El Kim is offline
Je kunt ook nog een studie kiezen in een vakgebied dat je leuk lijkt, en er daarna een master Onderwijs achteraandoen.

Als je per sé in ontwikkelingslanden wil gaan werken, zou ik eens kijken bij Culturele Antropologie (WO).
Oud 25-02-2004, 20:00
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-02-2004 @ 20:20:
Ik vind het belachelijk om te zeggen dat je je gymnasiumdiploma weggooit als je de PABO gaat doen. Als zij gewoon graag lekker praktisch bezig is, graag met kinderen werkt is het toch helemaal niet stom op PABO te doen? Vertel dat je ouders maar, want ik heb ook een hekel aan van die pushers.
Precies! Hier ben ik het helemaal mee-eens!

Je moet gewoon gaan doen wat je zelf wilt, het is immers JOUW toekomst en niet die van je ouders. Die hebben het allang 'gemaakt'. Je doet Gymnasium omdat je het leuk vind en omdat het jouw niveau is. Maar misschien ben je veel breder geïnteresseerd, waarom zou je dan niet gewoon HBO kunnen doen. Bij ons op school wordt er zelfs voor VWO'ers info gegeven over WO-opleidingen én HBO-opleidingen.
Maar ik las ook dat je iets met ontwikkelingswerk wilde gaan doen. Kun je dat ook op een Uni! In Wageningen zit namelijk een opleiding (die mij ook wel interesseert): Ontwikkelingsstudies! Dit heeft ook helemaal te maken met ontwikkelingswerk, en het opzetten van projecten in ontwikkelingslanden. Erg interessant!

Succes en sterkte met je keuze!
Oud 25-02-2004, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Rensketje schreef op 15-02-2004 @ 19:04:
Hoi iedereen,

Ik heb een probleem en ik weet niet wat ik moet doen. Ik zit in 5gymnasium. Van mijn ouders word ik min of meer gedwongen om hierna naar de universiteit te gaan!

Het lijkt wel alsof ze vinden dat de universiteit meer aanzien geeft ofzoiets... Wat moet ik nou doen? Zelf wil ik liever iets praktischer, waarmee ik later met mensen kan werken, iets in de richting van SPH en PABO.

Help. Ik kan mn ouders toch ook niet zomaar teleurstellen?

wat moet ik doen?

REnske
tegen je ouders zeggen dat tegen de tijd dat je van je gymnasium af bent je 18 bent en ze niet meer moeten zijken.
het hen minder geld kost, hbo is vaak korter danWO.

je kan ook pedagogiek ofzo gaan studeren

suc6 iig
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 21:27
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-02-2004 @ 22:09:
tegen je ouders zeggen dat tegen de tijd dat je van je gymnasium af bent je 18 bent en ze niet meer moeten zijken.
het hen minder geld kost, hbo is vaak korter danWO.

je kan ook pedagogiek ofzo gaan studeren

suc6 iig
Dat is niet waar. Als jij alleen een bachelor wilt, is WO toch echt goedkoper (de WO bachelor duurt 3 jaar, HBO bachelor 4). Met een master erbij is het WO nog steeds goedkoper, omdat je als je van het HBO komt, vaak een extra schakeljaar moet doen.
Reageren

Regels voor berichten