Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-03-2004, 14:12
alpha
alpha is offline
Het ligt vaak wel aan je opvoedig ja, of je geinteresseerd bent in theater ed. Het is niet zo dat als je ouders niet cultureel zijn, en jij dus niet cultureel opgevoed bent, dat je dan niet cultureel geinteresseerd kunt zijn of anderom. Maar als je altijd al meeging met je ouders naar theaters, musicals en concerten, dan heeft dit wel invloed denk ik.
Oud 21-04-2004, 12:27
Kadaver
Kadaver is offline
Op een originele manier abstracte versies bedenken van oude musicals vind ik zelf wel kunst eigenlijk. Vorige maand heb ik Aida gezien in Krakow (Polen). Compleet anders dan wat ik er van verwacht had maar dat maakt het juist weer interessant om naar te kijken en luisteren
Oud 12-05-2004, 20:26
Uice
Uice is offline
Nee, musical is geen kunst voor mij.

Een tijd lang heb ik geen onderscheid gemaakt tussen kunst en entertainment. Totdat ik me bedacht dat er ook mensen zijn die helemaal voor zichzelf schilderijen maken zonder ooit te entertainen, en dat is ook kunst. Er zijn zelfs mensen die een stoeprand paars verfen en het kunst noemen, je kan alles kunst noemen.

Sinds ik me dat bedacht heb ik het woord kunst voor mezelf afgeschaft. Ik noem niks meer kunst.

Over 'hoog' en 'laag', het woord musical betekend gewoon een toneelstuk waarin dialogen en zang afgewisseld worden, ik zie niet in waarom dat niet zeer intellectueel zou kunnen zijn. (Dat ik nog nooit een musical die meer dan pretentieloos entertainment was heb gezien is een heel ander verhaal)
Oud 06-06-2004, 21:42
Verwijderd
zingen behoort tot toonkunst, acteren behoort tot een andere kunstdiscipline ( ik weet ff niet welke, shame on me...) De orkesten die de koren en solisten begeleiden behoren zijn ook toonkunstenaar, en dans/ballet behoort ook tot de kunst opleiding. Dus die drie disciplines samengevoegd maken het objectief al tot een kunstvorm. Of je het als kunst ziet doet eigenlijk niet terzake, omdat het kunst blijft, je waardeert het niet als kunst is dan meer een waarde oordeel als een zijnsoordeel.
Oud 16-07-2004, 17:50
evagirlie
evagirlie is offline
ik heb er zelf twee gespeeld en ik vindt het kunst want het is voor de acteurs leuk om te doen en voor de mensen in de zaal ook.dat is toch wel kunst maar dan is gewoon toneel ook kunst vind ik.
Oud 16-07-2004, 19:10
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
evagirlie schreef op 16-07-2004 @ 18:50 :
ik heb er zelf twee gespeeld en ik vindt het kunst want het is voor de acteurs leuk om te doen en voor de mensen in de zaal ook.dat is toch wel kunst maar dan is gewoon toneel ook kunst vind ik.
wat jij noemt is vermaak. ik vind dat er nogal verschil is tussen toneel en toneel. toneel is een kunstvorm, maar ik vind het pas kunst als het op die manier wordt uitgeoefend. toneelspelen kan iedereen. misschien niet even goed als een ander maar iedereen kan het. maar het wordt pas kunst als je kunst over brengt.
dat vind ik ook het moeilijke aan musical als kunst zien. trumpetlover somt gewoon de discipline's op die musical bevat. maar ik vind dat kunst wel ff iets verder gaat als alleen maar een waaier van genre's.
Oud 16-07-2004, 19:15
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
bertbart schreef op 06-03-2004 @ 22:46 :
theatergezelschappen van 10 of 20 jaar terug bestaan nog steeds...
noem er eens een paar...
Oud 17-07-2004, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef op 16-07-2004 @ 20:10 :
trumpetlover somt gewoon de discipline's op die musical bevat. maar ik vind dat kunst wel ff iets verder gaat als alleen maar een waaier van genre's.
Ja en ik ken toch echt wel een aantal mensen die bij Joop vd Ende mee hebben gespeeld, en dat zijn in hun gebied echt wel hele goede (toon)kunstenaars, je gaat niet in op het feit dat musical objectief gezien kunst is....
Een waaier van genres?/ beetje onzinnige terminologie, ik denk dat je niet echt weet wat er achter de schermen van een musical komt kijken.....

Een ander punt: een musical is naar mijn mening een jazz-versie van opera, laten we dat eens doortrekken naar mijn vakgebied, dan zou je dus kunnen stellen dat muziek van mozart wel kunst is, maar van bijvoorbeeld Sonny Rollins en Ray Charles niet, en dat is toch een beetje disrespect naar die masters of jazz.....
De vergelijking is misschien raar, maar puur tijdmatig niet.
Advertentie

Regels voor berichten