Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2002, 19:51
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
see the other side schreef:

het heeft duideliik afenomen geen grote aanslagen meer en ik heb het er over sinds ze er echt in zitten.
nou dat blijkt er anders niet echt uit hoor. vergelijk het eens met het aantal aanslagen van vorig jaar rond dezelfde tijd.
Oud 03-05-2002, 19:53
see the other side
see the other side is offline
Citaat:
Joostje schreef:

nog meer woordenspel. je begrijpt toch ook wel wat ik bedoel met palestina. tjeses
schrijf gewoon de gebieden het is toch niet zo moeilijk palestina is de oude naam onder engels bestuur dus niet relevant
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 19:55
see the other side
Citaat:
Joostje schreef:

nou dat blijkt er anders niet echt uit hoor. vergelijk het eens met het aantal aanslagen van vorig jaar rond dezelfde tijd.
neej jij hebt het over de aanslagen vorig jaar rond deze tijd die ji op het nieuws hebt gezien omdat het er toen iedere dag wel 1 was werd niet alles gemekd op het nieuws en omdat het nu minder is komen die wel altijd in het nieuws
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 19:56
see the other side
gemekt = gemeld
Met citaat reageren
Oud 03-05-2002, 19:56
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

schrijf gewoon de gebieden het is toch niet zo moeilijk palestina is de oude naam onder engels bestuur dus niet relevant
Ok. Maar dan mag jij gaan praten over de Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en de Overzeese Gebiedsdelen.
Oud 03-05-2002, 19:57
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

neej jij hebt het over de aanslagen vorig jaar rond deze tijd die ji op het nieuws hebt gezien omdat het er toen iedere dag wel 1 was werd niet alles gemekd op het nieuws en omdat het nu minder is komen die wel altijd in het nieuws
bron?
Oud 03-05-2002, 21:19
see the other side
ik bedoel daarmee het nederlandse nieuws(dei jij hebt gezien dan)
en over verenigd konink rijk enzo ik bedoel gewoon dat de term palestina verwarring kan scheppen en ook fout begrepen kan woorden want zo vermuleer jij het als of voor dat israel er was er wel een palestijnse staat was maar die is er nooit geweest.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2002, 19:42
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ik bedoel daarmee het nederlandse nieuws(dei jij hebt gezien dan)
en over verenigd konink rijk enzo ik bedoel gewoon dat de term palestina verwarring kan scheppen en ook fout begrepen kan woorden want zo vermuleer jij het als of voor dat israel er was er wel een palestijnse staat was maar die is er nooit geweest.
je zoekt het wel erg ver :/
Oud 05-05-2002, 19:51
see the other side
Citaat:
Joostje schreef:

je zoekt het wel erg ver :/
NEEJ IK PROBEER GEWOON FF WAT DINGEN DUIDELIJK TE MAKEN DIE JIJ FOUT DOET!!!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

NEEJ IK PROBEER GEWOON FF WAT DINGEN DUIDELIJK TE MAKEN DIE JIJ FOUT DOET!!!
Formeel doe ik het misschien fout, maar het is toch voor iedereen totaal duidelijk wat ik daar met palestina bedoelde?
Oud 05-05-2002, 19:58
see the other side
ja maar ik erger me er gewoon aan want ik vind de term fout en het is ook gewoon een heel komplex geval dus doe het nou maar gewoon niet dan hebben we dat al vast gehad ( ps hou het dan zo formeel mogelijk ) we willen toch niet dat mensen in verwarring komen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:59
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ja maar ik erger me er gewoon aan want ik vind de term fout en het is ook gewoon een heel komplex geval dus doe het nou maar gewoon niet dan hebben we dat al vast gehad ( ps hou het dan zo formeel mogelijk ) we willen toch niet dat mensen in verwarring komen
mja ok dan. Wil je nu dan met die bron komen dat er voor het binnentrekken van de Gazastrook en de Westbank suibstantieel meer aanslagen waren dan daarna?
Oud 05-05-2002, 20:00
see the other side
Citaat:
Joostje schreef:

mja ok dan. Wil je nu dan met die bron komen dat er voor het binnentrekken van de Gazastrook en de Westbank suibstantieel meer aanslagen waren dan daarna?
ik zal het uitzoeken
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 20:02
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

ik zal het uitzoeken
dankjewel . Kun je ook even de cijfers van de aanslagen na de inval natrekken want die heb ik ook niet zorgvuldig bij de hand. Succes ermee
Oud 05-05-2002, 20:34
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:

dankjewel . Kun je ook even de cijfers van de aanslagen na de inval natrekken want die heb ik ook niet zorgvuldig bij de hand. Succes ermee
lol
Oud 09-05-2002, 21:13
see the other side
ik hoef helemaal nix optezoeken het bewijs is gister geleverd dit was de eerst aansalg sinds begin eind april!!!!!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 23:44
Chino moreno
Chino moreno is offline
HOLLAND BEDANKT!!

WAPEN ONDERDELEN VOOR ISREAL

Nederland draagt op verschillende manieren bij aan de wapenvoorraad van het Israëlische leger. Zo vliegen haar F-16's met Nederlandse onderdelen en is Schiphol een belangrijke doorvoerhaven voor Israëlische wapentechnologie. Ook koopt Nederland zelf wapens in Israël.

Nederland levert in principe geen wapens aan landen waarmee de mensenrechten kunnen worden geschonden. Officieel levert het ook geen materieel aan spanningsgebieden. In Den Haag noemt men dat een 'restrictief wapenexportbeleid'. Dat Nederland zijn eigen wapenexportrichtlijnen nauwelijks serieus neemt, blijkt maar al te vaak in de praktijk.
Zowel tijdens de eerste Intifada (1987-1993) als de (sinds september 2000) leverde Nederland wapenonderdelen aan Israël. In de afgelopen tien jaar gaf de overheid toestemming voor wapenleveranties aan Israël voor meer dan 45 miljoen euro. Daarvan werd 38 miljoen daadwerkelijk geleverd.

Rambo

Niet alleen de financiële omvang van de leveranties telt, het gaat ook om wat er wordt geleverd. De bemanning van de M-109 houwitsers, die ingezet worden in Israël, is opgeleid in een Nederlandse simulator van Van Halteren Metaal in Bunschoten (10% van de Nederlandse leveringen stond in verband met deze houwitser trainer). Van Halteren leverde tevens voor 318.000 euro aan wielen voor gepantserde bulldozers.
Het zijn deze voertuigen die in de Golfoorlog de loopgraven dichtschoven, waardoor de Irakese soldaten levend werden begraven. Ook ideaal voor het platbulldozeren van huizen, zoals we dat de afgelopen maanden regelmatig op de televisie hebben kunnen zien. De wielen werden geleverd tussen januari en maart 2001.
Een ander wapenonderdeel dat Nederland leverde, kostte slechts twee eurocent per stuk. Het gaat om de schakels voor patroonbanden, waarmee je zo'n Rambo-ketting van kogels kan maken.

foto: autonoom centrum

In totaal werden er in de periode 1991-1995 5,32 miljoen 7.62 mm schakels geleverd door de Metaalwarenfabriek Tilburg, "worldwide leader in cartridge link production and supply".
Nederland is verder goed in het produceren van hightech onderdelen voor wapens. Zo leverden we, vermoedelijk Thales Munitronics in Eindhoven (voorheen USFA), batterijen voor granaten die zowel materieel als mensen moeten 'uitschakelen'. In het militaire boeventaaltje noemen ze dit wapentuig APAM granaten. Verder ging er een enorme lading nachtzichtapparatuur naar Israël (vermoedelijke leverancier Delft Instruments); erg handig voor het werk van Israëlische sluipschutters.

Bommenwerpers

Dan is er de categorie compensatieorders. Dit zijn orders die Nederlandse bedrijven krijgen wanneer ons leger wapens in het buitenland koopt. In een deel van de gevallen houdt dit in dat Nederlandse bedrijven onderdelen voor die wapens mogen produceren.
Zo kreeg Nederland halverwege de jaren zeventig het recht een deel van de Amerikaanse F-16 gevechtsvliegtuigen te bouwen. Het toenmalige DAF SP (tegenwoordig SP Aerospace & Vehicle Systems en eigendom van Joep van den Nieuwenhuyzen's wapenimperium) mocht delen van het landingsgestel maken. Hollandse Signaal (dat ook alweer van naam is veranderd: sinds eind vorig jaar Thales Nederland) nam de antennes en Philips delen van de straalmotoren voor haar rekening. Die onderdelen mochten ze, naast Nederlandse en Amerikaanse F-16's, ook maken voor andere landen die dit gevechtsvliegtuig kochten, waaronder Israël.
In 1982, toen Israël Libanon binnenviel, leidde deze levering nog tot grote commotie. PvdA-er Relus ter Beek eiste onmiddellijke stopzetting van uitvoer van Nederlandse F-16 onderdelen aan Israël. Het land stond namelijk op het punt 75 nieuwe F-16 vliegtuigen bij de Amerikanen te bestellen. CDA-minister van Buitenlandse Zaken Dries van Agt sputterde flink tegen en gebruikte de nodige leugens om de oppositie de mond te snoeren. Het zou volgens hem niet te achterhalen zijn of alle door Nederland geleverde onderdelen ook daadwerkelijk in de Israëlische gevechtsvliegtuigen terecht zouden komen.

De werkelijke reden om geen maatregelen te nemen was, hoe kan het ook anders in dit land, economisch van aard. Men was bang dat de Amerikanen het Nederlandse bedrijfsleven voortaan links zouden laten liggen, wanneer de regering zich van haar meer morele kant zou laten zien.
Dat vindt men in Den Haag twintig jaar later nog steeds. Het afgelopen jaar heeft de Israëlische luchtmacht regelmatig Palestijns grondgebied gebombardeerd. Ook nu staat een Israëlische F-16 vervolgorder (ter waarde van twee miljard euro) op de rails en een enkel protest daargelaten zal niets die order in de weg te staan.
Hetzelfde geldt voor de levering van andere wapensystemen. Net als Nederland beschikt Israël over Apache gevechtshelikopters, die met Hellfire raketten zijn uitgerust. De Apaches werden tijdens de huidige Intifada op nog grotere schaal dan de F-16 ingezet. Het is onduidelijk of de Apaches waarmee Israël momenteel vliegt ook over Nederlandse onderdelen beschikken, maar in elk geval zal dat voor de nieuwe Apaches, die momenteel in bestelling zijn, wel het geval zijn.

Schiphol

Al sinds de jaren zestig fungeert Schiphol als belangrijk tussenstation voor Israëlische wapens. Luchtvaartmaatschappij El Al was indertijd op zoek naar de meest geschikte luchthaven voor de doorvoer van wapens. Schiphol kwam op grond van de voorschriften voor wapen- en munitiedoorvoer en vanwege de traditionele vriendschapsbanden als beste uit de bus. Ook de Israëlische luchtmacht maakte regelmatig gebruik van Schiphol om bij te tanken tijdens militaire transporten en voor rustpauzes van de vliegers.
In 1997 kwam er een eind aan het gebruik van civiele vliegvelden door militaire vliegtuigen. De militaire vrachten via El Al gaan echter onverminderd voort. Tijdens de Bijlmer enquête en de daarmee gepaard gaande publicaties in de pers is veel bekend geworden over het gebruik van Schiphol voor onfrisse Israëlische zaakjes. Volgens militair analist Paul Beaver gaat het bij de bewapening van het Israëlische leger via Schiphol hoogstwaarschijnlijk ook om goederen voor nucleaire wapens.
Duidelijk is dat goederen die als grondstof voor chemische wapens gebruikt kunnen worden via Schiphol naar Israël zijn vervoerd. Het ging hierbij om ingrediënten voor het zenuwgas Sarin, het zogenaamde (DMMP). Nederland leverde ook direct een kleine hoeveelheid chemische wapens aan Israël. Hierbij ging het om het zenuwgas Soman dat volgens TNO door hen voor onderzoek was geleverd.
Naast nucleaire en chemische wapens worden voor het merendeel hoogstwaarschijnlijk conventionele wapens via Schiphol doorgevoerd. De Israëlische defensie-industrie is grotendeels met Amerikaanse hulp opgezet en gebruikt Schiphol als tussenstop op transatlantische vluchten. Israëlische wapentransporten kunnen dus mede plaats vinden door de meer dan speciale relatie die Nederland en Israël met elkaar onderhouden.

Sinaasappels

De Israëlische wapenindustrie behoort tot de grootste producenten en exporteurs ter wereld en heeft een uiterst bedenkelijke staat van dienst. Het was in de jaren zeventig en tachtig een van de belangrijkste leveranciers van het Zuidafrikaanse apartheidsbewind, ondanks een wapenembargo. Recentelijk drong de VS er nog bij Israël op aan dat het zou stoppen met wapenverkopen aan India en China.
Ook Nederland koopt wapens in Israël. Afgelopen zomer bestelde de landmacht voor enkele honderden miljoenen euro's een Israëlisch antitankwapen, de Gill. Deze werd kort voor de aankoop getest tegen de Palestijnen. Ondanks protest van SP en GroenLinks vonden de grote partijen dat het geen verschil maakte of je nou sinaasappels of wapens in Israël kocht.
Fabrikant Rafael moet daar dankbaar voor zijn geweest. Met de bestelling is niet alleen het orderboek weer goed gevuld, het geeft ook ruimte om verder te gaan met onderzoek naar nog moderner wapentuig. Alweer met dank aan Nederland.
Veel Nederlanders voelen zich machteloos als het gaat om de oorlog die Israël tegen de Palestijnen uitvoert. Acties gericht tegen de Nederlandse wapenhandel met Israël zou een probaat middel zijn.

Martin Broek en Frank Slijper

Voor details over Nederlandse wapenexporten naar Israël voor de periode 1990 tot en met 2000 zie: www.stopwapenhandel.org

Tussen 14 en 28 april reizen vijf activisten van het autonoom centrum in Palestina rond. Ze hebben reeds Jenin, Ramallah, Bethlehem en Nabloes bezocht. Doel is het inventariseren van de gepleegde misdaden tegen de mensheid door de Israelische Defensie Krachten en door internationaal observatief aanwezig te zijn verder bloedvergieten te voorkomen.
Actuele verslagen met foto's over hun bevindingen kan je lezen bij het autonoom centrum.

En dan wordt isreal boos dat de EU de palestijnse terroristen sponsort
Oud 10-05-2002, 17:04
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
See the other side dit was misschien de eerste bomaanslag sinds ongeveer een maand maar er vallen(bijna )elke dag israelische doden!!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 17:09
ikhebveelschool!
ja de Eu sponsort een heleboel troep waarmee Palestijnen israeli's vermoorden .
Ik wil niet zeggen dat de israeli's nooit wat fout doen want ze zijn mensen maar zij worden daarvoor berecht in plaats van betaald en geeerd.
Trouwens iedereen zeurt zo over dat israel de mensenrechten schendt klop eerst maar aan bij Libanon ,zij houden al tijden tientallen israelische jongens vast met het duidelijk schenden van de mensenrechten .
En begin maar met staten zoals egypte waarin homo's de bak indraaien!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 17:17
Griller
Griller is offline
Citaat:
PV schreef:
"het is geweldig dat Israël zich heeft getrokken'
het is een schande
Oud 10-05-2002, 17:56
see the other side
Citaat:
ikhebveelschool! schreef:
See the other side dit was misschien de eerste bomaanslag sinds ongeveer een maand maar er vallen(bijna )elke dag israelische doden!!
in het leger jah maar het aantal aanslagwen was wel afgeneomen toen israel in de gebieden zat"!!!
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 18:01
see the other side
Citaat:
Chino moreno schreef:
HOLLAND BEDANKT!!

En dan wordt isreal boos dat de EU de palestijnse terroristen
sponsort
dat doet er eu en wat jullie nu allemaal zo leuk opgeschreven hebben is gewooon een normale zaken trans actie

dar boven op vind ik dat nemand op israel mag zeuren nu want israel houd zich tenminsten aan de regels
ze hebben de terroristen uit de geboorte kerk gelaten zo dat ze door hun nog wel hun eigenrecht bank berechrt kunnen worden en dan zegt de palestijnse autoriteit nu in eens na de vrij lating dat ze ze niet gaan berechten diefen criminele honden en ratten zijn het!!!! hoe wil je zo ooit vrede dat willen ze niet eens schoften

sorry voor de taal maar ik ben hier echt boos over zo komt er noit vrede met zulke streken
Met citaat reageren
Oud 10-05-2002, 19:46
Joostje
Joostje is offline
VS sponsort ook de Israelische terroristen
Oud 10-05-2002, 20:05
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:

dat doet er eu en wat jullie nu allemaal zo leuk opgeschreven hebben is gewooon een normale zaken trans actie

dar boven op vind ik dat nemand op israel mag zeuren nu want israel houd zich tenminsten aan de regels
ze hebben de terroristen uit de geboorte kerk gelaten zo dat ze door hun nog wel hun eigenrecht bank berechrt kunnen worden en dan zegt de palestijnse autoriteit nu in eens na de vrij lating dat ze ze niet gaan berechten diefen criminele honden en ratten zijn het!!!! hoe wil je zo ooit vrede dat willen ze niet eens schoften

sorry voor de taal maar ik ben hier echt boos over zo komt er noit vrede met zulke streken
Ik ga jou misschien nog een keer serieus nemen zodra je leesbaar gaat schrijven
Oud 11-05-2002, 11:38
see the other side
Citaat:
Joostje schreef:
VS sponsort ook de Israelische terroristen
Welke terroristen ??????
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 13:56
!!0p3n
!!0p3n is offline
Two Palestinian girls are walking down the road. One turns to the other and asks "Does my bomb look big in this?"

Ik kon het niet laten, sorry.. ;)
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 17:14
Daika
Daika is offline
Waarom heeft israel geweigerd om een onderzoeksteam naar Jenin te sturen!!!!! Volgens hun omdat de leden in dat team niet objectief zouden zijn. Volgens mij is de criterea van de mensenrchten vrij objectief en toepasbaar oop onze hele aardkloot. Israel heeft iets te verbergen
Met citaat reageren
Oud 11-05-2002, 19:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:

Welke terroristen ??????
Israel
Oud 11-05-2002, 23:06
ikhebveelschool!
Israel is de enige democratie in de regio en als er dingen zijn in Israel zoals bijv. shabra en shatila (waaraan Sharon slechts alleen moreel schuldig was)daar gingen 1000en israelisch de straat op om te protesteren en ook voor de palestijnen gebeurt dat behoorlijk vaak ,hoe vredelievend kan je zijn als je dagelijks onder terreur lijdt en je gaat de straat op voor de moordenaars van je volk!!!!
Zie eerst maar dat in een Arabisch land eens zoiets gebeurt!!
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 20:32
see the other side
Citaat:
Daika schreef:
Waarom heeft israel geweigerd om een onderzoeksteam naar Jenin te sturen!!!!! Volgens hun omdat de leden in dat team niet objectief zouden zijn. Volgens mij is de criterea van de mensenrchten vrij objectief en toepasbaar oop onze hele aardkloot. Israel heeft iets te verbergen
er zijn 2 nederlandse inspecteurs geweest en hebben al gezegd dat er nix is gebeurt dus let een beetje meer op het nieuws
Met citaat reageren
Oud 14-05-2002, 20:36
see the other side
arabische landen hebben altijd de palestijnen laten vallen dus uit eindelijk was de de bezetting alleen maar goed voor depalestijnen v bijv. de economische cijfers in 1998 voor de intivada ( toen er nog hoop op vrede was) was het GDP per hoofd in de palestijnse gebieden $1560 in egypte was dat $1290 en in jordanie $1150
zelfs nog voor de oslo akkoorden was het GDP per hoofd in west bank $3500 en in gaza $2800 na de terug keer van arafat in 1994 loopt de economie snel terug door corruptie

dus hadden de palestijnen het onder de israelische bezeting het helemaal niet slecht ze waren vrij om polietieke menig te uiten en samen komsten te organiseren vrijheden die in de palestijse buur steden slechter of zelfs geheel niet heeft
in tegen deel hadden ze het beter dan onder de syrische dictatuur
DENK HIER MAAR EENS OVER NA het is hele maal niet israels schuld

HIER !!! ECHTE FEITEN
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten