Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-04-2004, 09:29
Roos
Roos is offline
Ik heb groep 4 en 5 in één jaar gedaan.

Maar in 5gym ben ik weer blijven zitten door luiheid, dus nu loop ik weer 'parallel' met mijn leeftijdsgenoten.

Ik heb nooit last gehad van het feit dat ik een jaartje jonger was.
Oud 01-04-2004, 16:16
Verwijderd
Toen ik in groep 3 zat, mocht in in februari "alvast" over naar groep 4. Dus die 2 heb ik in principe in 1 jaar gedaan. Echte nadelen vind ik het niet hebben, behalve dan dat ik altijd de jongste ben in de klas (doe momenteel 4vwo). Ik ben in januari 15 geworden, en er zijn nu ook al mensen in m'n klas die 17 zijn.....

Wat ik ook wat minder vond was dat ik wel met gym op de middelbare op niveau moest zitten met iedereen van een jaar ouder (dus uit mijn klas)... en gym was al nooit mijn sterkste vak.......
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 16:32
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Het gekke is dat ik als ik aan mijn basisschool terugdenk ik me vrijwel alleen herinner dat ik me verschrikkelijk verveeld heb. Gewone werk als snel klaar, extra werk ook al snel klaar en dan mocht ik een beetje gaan lezen. Kreeg je een weektaak op (alles wat je aan het einde van de week af moest hebben, als voorbereiding op de middelbare school) dan had ik het aan het einde van de middag al af. Altijd goede cijfer, maar toch is er bij mijn weten nooit voorgesteld om een klas over te slaan. Achteraf bekeken had het misschien wel gekunt, mits ik natuurlijk begeleiding had gekregen.

Overigens heb ik daarom het idee gekregen dat een geplitste basisschool misschien een goed idee zou kunnen zijn. Intelligentie is toch voor een deel al voor je bepaald, dus dan kan je twee klassen maken: 1 klas met havo/vwo niveau (die dus dieper en meer stof krijgen) en een klas voor mensen met vmbo niveau (die dan echt op hun eigen tempo kunnen werken en meer begeleiding kunnen krijgen). Tuurlijk heb je altijd laatbloeiers maar daar zou een overstapsysteem voor ingevoerd kunnen worden, en vice versa natuurlijk (oei misschien toch maar de politiek in ).
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 16:38
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik heb op een montessori school groep 6 en 7 in 1 jaar gedaan. Nu zit ik met (net) 15 in de 4e van het gym en heb gewoon veel vrienden e.d. En nog steeds vind ik school heel makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 16:39
Briseïs
Briseïs is offline
Bij mij op de basisschool deden ze niet aan klassen overslaan, anders had ik waarschijnlijk groep 4 of 5 overgeslagen, aangezien ik in groep 4 altijd werk uit groep 5 deed. Ik ben best wel blij dat ze t niet deden, want nu haal ik makkelijk mn vwo examen, en ik weet niet hoe ik dat anders gedaan had. Eeen meisje dat een paar jaar geleden bij in de klas zat had een jaar overgeslagen, en die is toen blijven zitten.
Oud 01-04-2004, 16:46
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 01-04-2004 @ 17:32 :

Overigens heb ik daarom het idee gekregen dat een geplitste basisschool misschien een goed idee zou kunnen zijn. Intelligentie is toch voor een deel al voor je bepaald, dus dan kan je twee klassen maken: 1 klas met havo/vwo niveau (die dus dieper en meer stof krijgen) en een klas voor mensen met vmbo niveau (die dan echt op hun eigen tempo kunnen werken en meer begeleiding kunnen krijgen). Tuurlijk heb je altijd laatbloeiers maar daar zou een overstapsysteem voor ingevoerd kunnen worden, en vice versa natuurlijk (oei misschien toch maar de politiek in ).
En dan krijg je dus zoiets als een kleutertest..
Nee fijn . (Overigens wel een goed idee om het al eerder dan de middelbare school in te delen, maar dan vanaf een punt dat intelligentie/slimheid tenminste al duidelijk is, en kinderen zich daadwerkelijk beginnen te vervelen).
Oud 01-04-2004, 17:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn buurjongen heeft 2 klassen op de basisschool overgeslagen en ook nog 1 op de middelbareschool. En nog steeds haalt hij 8'en en 9'ens. (Hij zit in de 5e nu)

Dat vind ik echt niet kunnen, hij gaat met 15/16 al naar de universiteit! Een "normaal" iemand zit dan in de 3,4,5....
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 18:39
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Konijn schreef op 01-04-2004 @ 17:46 :
En dan krijg je dus zoiets als een kleutertest..
Nee fijn . (Overigens wel een goed idee om het al eerder dan de middelbare school in te delen, maar dan vanaf een punt dat intelligentie/slimheid tenminste al duidelijk is, en kinderen zich daadwerkelijk beginnen te vervelen).
Wat is mis met een kleutertest? Ik zie daar de bezwaren niet van in. Overigens moet zoiets natuurlijk niet op 1 testje beslist worden maar bij kleuters kan je wel al zien hoe intelligent iemand is. Op deze manier zou je kinderen in de jaren dat ze het makkelijkste leren al meer kunnen leren.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2004, 18:56
Konijn
Konijn is offline
Een kleutertest is dé manier om faalangst/toetsenstress bij kinderen te kweken, bovendien kun je zulke kinderen niet testen, omdat ze gewoon nog niet serieus aan dat soort dingen meedoen.
Maar daar gaat dit topic niet over..
Oud 01-04-2004, 20:17
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 01-04-2004 @ 18:06 :
Mijn buurjongen heeft 2 klassen op de basisschool overgeslagen en ook nog 1 op de middelbareschool. En nog steeds haalt hij 8'en en 9'ens. (Hij zit in de 5e nu)

Dat vind ik echt niet kunnen, hij gaat met 15/16 al naar de universiteit! Een "normaal" iemand zit dan in de 3,4,5....
Maar waarom vind je dat niet kunnen? Moet hij dan jaar in jaar uit onder zijn niveau les krijgen?
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 15:11
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 01-04-2004 @ 21:17 :
Maar waarom vind je dat niet kunnen? Moet hij dan jaar in jaar uit onder zijn niveau les krijgen?
Nou... dat is opzich ook niet goed. Maar hij gedraagt zich nog als een klein kind... Totaal niet volwassen. Als je dan naar de univeriteit gaat waar de meesten toch een jaar of 4 ouder zijn; het lijkt me dat hij dan toch problemen krijgt. Niet met de studie zelf maar meer geestelijk. Op de middelbare wordt hij al ongelooflijk gepest....

Dus vandaar.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 15:24
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 02-04-2004 @ 16:11 :
Nou... dat is opzich ook niet goed. Maar hij gedraagt zich nog als een klein kind... Totaal niet volwassen. Als je dan naar de univeriteit gaat waar de meesten toch een jaar of 4 ouder zijn; het lijkt me dat hij dan toch problemen krijgt. Niet met de studie zelf maar meer geestelijk. Op de middelbare wordt hij al ongelooflijk gepest....

Dus vandaar.
Dan ligt het probleem dus niet bij hem, maar bij zijn omgeving. En op de universiteit zijn de leeftijdsverschillen zowiezo vrij groot, ook als je niet meerdere klassen hebt overgeslagen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 16:34
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 02-04-2004 @ 16:24 :
Dan ligt het probleem dus niet bij hem, maar bij zijn omgeving. En op de universiteit zijn de leeftijdsverschillen zowiezo vrij groot, ook als je niet meerdere klassen hebt overgeslagen.
Ja ok, je hebt wel een beetje gelijk. Maar hij gaat dus ook op z'n 15e op kamers. Ik vraag me af of hij daar al "klaar" voor is, of hij dat al wel kan...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:01
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 02-04-2004 @ 17:34 :
Ja ok, je hebt wel een beetje gelijk. Maar hij gaat dus ook op z'n 15e op kamers. Ik vraag me af of hij daar al "klaar" voor is, of hij dat al wel kan...
Ja, 15 lijkt mij daar erg vroeg voor. Maar het kan best dat hij er al helemaal klaar voor is. Denk dat leeftijd daar eigenlijk niet zoveel toe doet, eerder mate van zelfstandigheid.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:20
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
ik heb een jaartje overgeslagen, toen ik zes was..

ik ben er enorm gelukkig om, want ik voel me veel beter thuis bij iets oudere mensen, dus jah
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 19:30
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 02-04-2004 @ 20:01 :
Ja, 15 lijkt mij daar erg vroeg voor. Maar het kan best dat hij er al helemaal klaar voor is. Denk dat leeftijd daar eigenlijk niet zoveel toe doet, eerder mate van zelfstandigheid.
Maar dat zei ik dus net, hij gedraagt zich niet bepaald volwassen. Zijn oudere broer stuurt hem ook nog overal in. Dus erg zelfstandig kan je hem niet noemen.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2004, 22:01
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 02-04-2004 @ 20:30 :
Maar dat zei ik dus net, hij gedraagt zich niet bepaald volwassen. Zijn oudere broer stuurt hem ook nog overal in. Dus erg zelfstandig kan je hem niet noemen.
Tjah, dat zou een argument van zijn ouders kunnen zijn om hem niet op kamers te laten gaan. Maar natuurlijk nog geen argument om het voortaan niet meer mogelijk te maken om een klas over te slaan.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 12:19
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 02-04-2004 @ 23:01 :
Tjah, dat zou een argument van zijn ouders kunnen zijn om hem niet op kamers te laten gaan. Maar natuurlijk nog geen argument om het voortaan niet meer mogelijk te maken om een klas over te slaan.
Klas overslaan is niks mis mee, ik ben ook een klas overgeslagen. Maar iemand moet het ook mental aankunnen... en daar zouden ze wel op moeten letten als ze iemand een klas over laten slaan. 3 klassen zijn namelijk wel veel...

En trouwens, zijn ouders hebben nu al een kamer voor hem gezocht. Het is wel in een campus ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2004, 23:12
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 03-04-2004 @ 13:19 :
Klas overslaan is niks mis mee, ik ben ook een klas overgeslagen. Maar iemand moet het ook mental aankunnen... en daar zouden ze wel op moeten letten als ze iemand een klas over laten slaan. 3 klassen zijn namelijk wel veel...
Dan zijn we het dus eens. Er is niets mis met een klas overslaan (Met het overslaan zelf. Dat daardoor zich bij bepaalde personen complicaties kunnen voordoen is een ander verhaal.).
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 09:48
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 04-04-2004 @ 00:12 :
Dan zijn we het dus eens. Er is niets mis met een klas overslaan (Met het overslaan zelf. Dat daardoor zich bij bepaalde personen complicaties kunnen voordoen is een ander verhaal.).
precies
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:31
tonissen
tonissen is offline
ik heb groep 6 overgeslagen
voordelen ik verveelde me de hele basisschool dus dat was al wat beter.
nadelen de meiden uit mijn nieuwe klas waren emotioneel stukken oude dan mij. ik was 10 .. O wat een leuke is dat , ik ben al ongesteld zo waren hun. Zo ver was ik toen echt niet. Nog een nadeel is dat ik bijna 2 groepen heb overgeslagen althans ik mocht met sommige dingen al mee doen met groep 8 terwijl ik in groep 6 horen te zitten , ze zeiden dus hoogbegaafde tegen mij terwijl ik dat echt niet ben!
De ergste nadeel dat ik gedeeltelijk daardoor ook een spellingschterstand heb gekregen. In de derde kals is ontdekt dat ik dyslectie heb. maar grootste voordel is een jaar minder school
Met citaat reageren
Oud 05-04-2004, 14:35
tonissen
tonissen is offline

ik vind dat die jongen het best na de middelbare school een jaartje vrij kan nemen valt best te regelen met bepaalde mensen met leerplicht enzo. dan is hij al een jaar ouder 16/17 scheelt dan maar en jaar met mij . En ik raad hem niet aan om op kamers te gaan , ga maar met de trein ofzo , ik ging toen ik 11 was al alleen met de trein na school moet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 15:28
5803
5803 is offline
Ik ben in de kerstvakantie van groep 2 naar groep 3 gegaan.
Heb die 2 klassen dus in 1 jaar gedaan.
In groep 6 heeft mn meester nog met mn ouders gepraat, hij vond dat ik groep 7 ook wel kon overslaan , maar dat leek mn ouders weer niet zo'n goed idee.
Nu zit ik in 4 gymn. en heb het nog steeds tamelijk makkelijk op school, ook merk ik niets aan de leeftijdverschillen.
Wel worden dr af en toe grapjes over gemaakt, dat ik jonger ben, maar die zijn niet flauw bedoelt...
Reageren

Regels voor berichten