Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2004, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 08-04-2004 @ 15:09 :
Sarah, het lijkt me ook niet zo handig om telkens met de cavia's te gaan slepen. Ikzelf ben ook student en laat mijn cavia's in het weekend gewoon op mijn kamer met héél veel hooi en genoeg hard- en groenvoer. Dat gaat heel goed. Mijn huisgenoot kijkt meestal in het weekend nog wel een keertje of alles nog goed is Cavia's raken heel gestresst van reizen, ik heb het nu een paar keer gedaan (toen ik ze hierheen meenam, in de grote kooi, een nationale ramp , en met de kerstvakantie) maar ze vinden het absoluut niet leuk! Ik zou dan ook aanraden dat zo min mogelijk te doen.

Cavia's bij konijnen zetten is ook niet zo'n goed idee, vooral als het telkens maar voor een paar dagen is. Dan moeten ze namelijk telkens weer aan elkaar wennen, bovendien is het zo dat áls het konijn boos wordt, hij de cavia's kan verwonden. Hun hok naast het hok van het konijn zetten lijkt me geen probleem.

Ik zou als ik een cavia koop, altijd zelf het geslacht controleren. Je kan een een kijkje nemen op deze site dan kun je misschien een beetje beter de verschillen zien:

http://www.degrotecavia.nl/geslacht.html
Ik ben vaak een lang weekend weg, dat kunnen ze niet in hun eentje denk ik, en zelf vind ik het meenemen van de cavia's geen rpobleem maar al;s de cavia's dat wel vinden moet ik toch nokg eens nadenken hoe ik dat dan ga doen .

Ik was hoe dan ook al niet van plan om ze in hetzelfde hok als het konijn te zetten; het is op zich een lief konijn maar hij is ooit als babykonijn een tijdje ondervoed geweest (denken we; hij had een groeiachterstand en was wat aan de dunne kant toen ze 'm kreeg), en nu is hij erg 'waaks' wat zijn voer betreft, alleen mijn zus mag zijn voerbak uit het hok tillen en afgezien van haar mogen alleen ik en haar vriend de voerbak zelfs maar aanraken. Ik denk niet dat het konijn het erg op prijs stelt als er cavia's binnen komen wandelen die uit zijn voerbak gaan eten, en je kunt zo'n cavia natuurlijk moeilijk vertellen dat-ie dat niet mag doen (ja kan wel, maar daar begrijpt-ie niets van tot-ie het probeert). Daarbij is het konijn nu anderhalf jaar dus het hok is al echt zijn territorium, denk ik (of maakt dat niets uit bij een andere diersoort?)

Laatst gewijzigd op 11-04-2004 om 14:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2004, 14:22
Stefanie
Stefanie is offline
Het is ook niet slim om konijnen en cavia's samen te houden omdat konijnen veel sterker en agressiever zijn dan cavia's. Als ze even geen zin hebben in die cavia en ze geven een keiharde trap dan heb je grote kans dat die cavia zwaar gewond is. Het is volgens mij ook minder leuk voor die beesies omdat het een ander diersoort is. Een olifant zou het toch ook niet leuk vinden met een giraffe in zn verblijfplaats. Het is altijd leuker met een beestje van hun eigen soort.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 13:41
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Even weggeweest, en lees nu de reacties pas.

Eend:
Risico's nemen met dieren?! Je bent niet goed bij je hoofd! Waarom zou je risicio's nemen met dieren, als daarop volgt dat deze dieren, of hun nakomelingen een minder prettig bestaan hebben?! En twee honden een ruzie uit laten vechten, of twee cavia's, is nog altijd iets heel anders als twee verschillende diersoorten iets uit laten vechten. Zolang er geen bloed vloeit zal ik twee cavia's niet uit elkaar halen. Maar dit heeft weinig te maken met risico's nemen, omdat ik me ervan bewust ben dat dat nog altijd beter is als een cavia alleen. Waar haal je het vandaan dat "geen risico's nemen met dieren" tot gevolg heeft dat je je dieren "zwak maakt" . Ik vraag me trouwens uberhaupt af wat je verstaat onder het "zwak maken" van dieren! Ik vind dat je NOOIT risico's moet nemen met dieren, tenzij je door omstandigheden geen andere keus hebt. Maar dat is bijna nooit het geval. Ik geef ontzettend veel om dieren, en gelukkig maak ik me wel druk om doodgeboren, en vooral misvormde dieren. Je zou je ook af kunnen vragen waarom zoveel cavia's tegenwoordig doodgeboren jongen in een nestje hebben. Dit is niet de natuur, en ook niet normaal. Ik ben van mening dat dit gebeurt omdat er al zoveel inteelt heeft plaatsgevonden binnen het ras de cavia. En dat is nogal een ernstige zaak.

Je hebt gelijk, kleintjes krijgen is zo gebeurt en kost totaal geen moeite. Dat is ook de pest. Dat deze beestjes een goed tehuis vinden is prima, hardstikke goed. Ik denk ook dat dit in meest van de gevallen zal gebeuren. Maar ik zie op marktplaats steeds vaker dezelfde dieren langskomen, die ze aan de straatstenen niet kwijt lijken te kunnen. Daarom vind ik het een hele goede zaak als hobbyfokkers pas een dekking laten plaatsvinden als er al reserveringen zijn. En vind ik het dus geen goede zaak als iemand er zo makkelijk over doet als jij. Misschien een beetje verhard door je werk? Jammer. Dat je zoveel dode dieren ziet wil nog niet beteken dat alles met betrekking tot dode dieren oke is.

Als je mijn verhaal goed gelezen had, had je gezien dat ik die twee cavia's niet heb gekocht. In de dierenwinkel niet en nergens niet. Ze zijn van mijn schoonzus. Zij kregen een nestje, waarvan de zoon de moeder gedekt heeft. Van dat nestje heeft weer de zoon de moeder gedekt. In het kort verteld. En dit puur uit onwetendheid (vanuit de dierenspeciaalzaak en van haarzelf) en verkeerde informatie uit een caviaboekje. En dan kan je wel zeggen dan is het eigen schuld, maar de enigen die de dupe hiervan zijn, zijn de cavia's zelf. Vandaar dus dat ik hier nogal pissig over wordt. En dit is zeker niet het eerste geval van inteelt, dan hou je echt jezelf voor de gek.

Ik trek het me aan, als dieren door het toedoen van mensen een slecht, of onwaardig bestaan hebben. Je zou kunnen zeggen dat het met de blinde caafjes nu best goed gaat, ze zijn bij mijn schoonzus gebleven en eten en drinken goed, kunnen zich gemakkelijk door de kooi bewegen. Volgens jouw redenatie zou mijn schoonzus dit dan dus weer op dezelfde mogen doen, aangezien de caafjes toch goed terechtkomen.... Ik durf te zeggen dat ze beter niet geboren hadden kunnen worden, want een gehandicapt leven is iets wat niemand, mens of dier, wil.

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 18:46
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Stefanie, zo is het maar net

Sarah, ik denk dat je dan beter kunt proberen een andere oplossing te vinden. Heb je geen huisgenoot die tussendoor een keer eten en drinken wil geven en een beetje met ze kroelen? Ik denk dat je de cavia's geen plezier doet door telkens met ze te gaan zeulen. Behalve dat ze snel gestresst raken lopen ze ook heel snel een longontsteking op, aangezien ze niet tegen tocht kunnen.

Wiebenik, ik heb nix tegen je en ik heb nix tegen de reden waarom je dit topic gestart hebt Dingen delen en vragen is altijd goed natuurlijk, daarom zit ik nu ook op een caviaforum! Verder heb je mijn mening gelezen denk ik dus je weet nu wel hoe ik erover denk, zal er hierbij niet verder op ingaan
Met citaat reageren
Oud 22-04-2004, 13:42
duifeltje
duifeltje is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 11-04-2004 @ 15:22 :
Het is ook niet slim om konijnen en cavia's samen te houden omdat konijnen veel sterker en agressiever zijn dan cavia's. Als ze even geen zin hebben in die cavia en ze geven een keiharde trap dan heb je grote kans dat die cavia zwaar gewond is. Het is volgens mij ook minder leuk voor die beesies omdat het een ander diersoort is. Een olifant zou het toch ook niet leuk vinden met een giraffe in zn verblijfplaats. Het is altijd leuker met een beestje van hun eigen soort.
hmm, wij hadden cavia's en (groote) konijnen in een ren (ren is wel wat anders dan een hok dan, ze zitten minder dicht op elkaar) en die hebben elkaar nooit wat aangedaan. Maargoed, dat waren ook wel hele lieve konijnen, het zal per dier wel verschillen.
Maar dwergkonijntjes dan? Mn zus wil twee dwergies en we hebben al een cavia (gaan er nog een bijkopen), zouden die dwergen een cavia in elkaar kunnen schoppen dan?
Reageren

Regels voor berichten