Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2004, 11:15
Nientjuh087
Nientjuh087 is offline
Ik heb economie 1, maar wij gebruiken InBalans
Advertentie
Oud 19-04-2004, 19:17
xxxA
xxxA is offline
Praktische Economie
Oud 20-04-2004, 11:00
iRoy
iRoy is offline
viaDELTA Economie - Economie zonder Grenzen

Bestaat uit 2 boeken. Ieder boek heeft 3 modules. En de modules bestaan uit heel veel hoofdstukken =P
Oud 20-04-2004, 11:51
Preaper
Preaper is offline
lesbrieven. Erg irritant omdat er geen samenvattingen zijn. Ik ben lui dus ik heb nooit zin om het helemaal door te gaan lezen(dus uiteindelijk leer ik bijna niets ).
Oud 23-04-2004, 08:16
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
xxxA schreef op 19-04-2004 @ 20:17 :
Praktische Economie
Oud 28-04-2004, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef op 20-04-2004 @ 12:51 :
lesbrieven. Erg irritant omdat er geen samenvattingen zijn. Ik ben lui dus ik heb nooit zin om het helemaal door te gaan lezen(dus uiteindelijk leer ik bijna niets ).
Ja, wij hebben ook die lesbrieven.
Ik ben ook erg lui, om alles nog opnieuw te gaan lezen, mijn leraar zei dan ook dat je examens van andere jaren moet oefenen en dat dat in principe genoeg zou zijn.
Daar houd ik me dan ook aan..
Oud 28-04-2004, 18:27
Verwijderd
Hebben jullie eigenlijk allemaal al boeken met euro's enzo?
Oud 29-04-2004, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 28-04-2004 @ 19:27 :
ja, maar soms kloppen er dingen daarom nog niet. dat de helft over het een gaat en de rest zijn de vergeten te veranderen ofzo. en ze moesten het veranderen ivm de euro anders klopte het niet
Oud 29-04-2004, 16:14
dls
dls is offline
Wij gebruiken lesbrieven van LWEO....
Oud 29-04-2004, 16:15
dls
dls is offline
Citaat:
Reverend schreef op 28-04-2004 @ 19:27 :
Ja, toen de euro ingevoerd werd zijn er ook nieuwe boeken gemaakt.
Oud 30-04-2004, 15:21
dls
dls is offline
Citaat:
levi's schreef op 15-04-2004 @ 21:45 :
ik ook InBalans. Ik vind wel dat er veeeeel tekst in staat!
Ik denk dat dat in de meeste boeken staat. Ik heb lesbrieven en dat is ook al tijd veel tekst
Oud 02-05-2004, 14:04
__ArjunRampal__
__ArjunRampal__ is offline
Citaat:
Sparks schreef op 20-04-2004 @ 12:00 :

Bestaat uit 2 boeken. Ieder boek heeft 3 modules. En de modules bestaan uit heel veel hoofdstukken =P
Meeste ken je toch al???

Hoe leer je? Aantekeningen of die boeken door lezen?
Oud 04-05-2004, 08:53
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 08-04-2004 @ 12:54 :
Via Delta

En dat is ook de reden waarom het dit jaar niet gaat lukken.
Same here..
Oud 04-05-2004, 09:53
Razzle
Razzle is offline
lesbrieven van LWEO
Oud 04-05-2004, 16:48
Miss Pluisje
Miss Pluisje is offline
Citaat:
Sparks schreef op 20-04-2004 @ 12:00 :

die gebruiken wij ook. Vond t op zich wel een goede methode..maar hoe gaan jullie t leren??
Oud 06-05-2004, 13:39
__ArjunRampal__
__ArjunRampal__ is offline
Citaat:
Miss Pluisje schreef op 04-05-2004 @ 17:48 :
die gebruiken wij ook. Vond t op zich wel een goede methode..maar hoe gaan jullie t leren??
Teksten die al samengevat zijn weer herhalen, niet echt stampen. Je kent het immers... Hopelijk...

Oefenen met examens en zo hopende verbanden te kunnen doorzien.

Heeft er iemand een site met economie samenvattingem?

ViaDelta, Economie zonder Grenzen. aub
Oud 07-05-2004, 16:59
mandy18
mandy18 is offline
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
L1 schreef op 07-04-2004 @ 20:50 :
maar ik weet niet of we dezelfde druk hebben. Wij hebben een oude. Met guldens nog en het oude belastingstelsel. Leraar zei dat wij de laatste met deze druk zijn
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
Ja hebben wij ook Dus zal wel zelfde druk zijn

wij hebben deze ook.
Oud 07-05-2004, 19:56
Liss
Liss is offline
Citaat:
Preaper schreef op 20-04-2004 @ 12:51 :
Hier hetzelfde
Oud 07-05-2004, 21:07
Ephese
Ephese is offline
Citaat:
Stouwdam schreef op 29-04-2004 @ 17:15 :
Ja, toen de euro ingevoerd werd zijn er ook nieuwe boeken gemaakt.
Mhah, die wij niet hebben dan. Ik heb een vaag boek, met gewoon de gulden er nog in... Weet de titel alleen nu even niet.
Oud 08-05-2004, 13:48
johnbiezen
johnbiezen is offline
ik had een vraagje. Wat moet je precies NIET kennen van economie. Er staat op zo'n site:

Domein F Bankwezen
Domein O Onderontwikkeling

Maar wij hebben lesbrieven van LWEO en daar zitten geen domeinen in. Ik weet wel ongeveer wat het is..(met balans enzo) maar volgens mijn leraar moest je de Rekening courant wel kennen enzo.,...dus zou iemand mij dit precies kunnen vertellen, wat wel, wat niet van dat bankwezen...?
Oud 09-05-2004, 10:52
SSER
SSER is offline
Citaat:
Silvie schreef op 07-04-2004 @ 19:10 :
Percent
Same. Prettig boekje
Oud 09-05-2004, 12:18
johnbiezen
johnbiezen is offline
ik had een vraagje. Wat moet je precies NIET kennen van economie. Er staat op zo'n site:

Domein F Bankwezen

Maar wij hebben lesbrieven van LWEO en daar zitten geen domeinen in. Ik weet wel ongeveer wat het is..(met balans enzo) maar volgens mijn leraar moest je de Rekening courant wel kennen enzo.,...dus zou iemand mij dit precies kunnen vertellen, wat wel, wat niet van dat bankwezen...?
Oud 09-05-2004, 14:10
Dree
Dree is offline
In Balans was de methode van mijn school, ik vond het wel een fijn boek! Ik heb afgesproken met mijn oude congierge dat ik een exemplaar krijg als ze eruit gaan.
Oud 09-05-2004, 16:21
johnbiezen
johnbiezen is offline

Domein F Bankwezen

Oud 09-05-2004, 21:09
SSER
SSER is offline
In afwachting van antwoord op bovenstaande vraag.
Oud 10-05-2004, 13:50
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
SSER schreef op 09-05-2004 @ 22:09 :
In afwachting van antwoord op bovenstaande vraag.
jij al iets gehoord?
Oud 10-05-2004, 16:10
Verwijderd
Citaat:
johnbiezen schreef op 10-05-2004 @ 14:50 :
jij al iets gehoord?
Rekening-courant is wél belangrijk, kijk maar naar vorige examens..staat er telkens wel weer bij, dus zou er maar van uitgaan dat het er weer in zal staan..

Wees er in iedergeval op voorbereid.

Trouwens ik denk dat we niets kunnen overslaan hoor, alles is belangrijk.
Oud 10-05-2004, 20:00
johnbiezen
johnbiezen is offline
Citaat:
S. schreef op 10-05-2004 @ 17:10 :
Rekening-courant is wél belangrijk, kijk maar naar vorige examens..staat er telkens wel weer bij, dus zou er maar van uitgaan dat het er weer in zal staan..

Wees er in iedergeval op voorbereid.

Trouwens ik denk dat we niets kunnen overslaan hoor, alles is belangrijk.
ok, dan leer ik alles maar...
Oud 19-05-2004, 14:08
no pain n death
no pain n death is offline
Ik heb ook Percent. Maar wat moet ik nou precies leren? Echt allebei die boeken?
Van die link over de examenonderwerpen word ik niet wijzer. (van Kennisnet bedoel ik dus)
Is er niet een site die aangeeft wat je moet leren bij een bepaald boek. Bijvoorbeeld welke hoofdstukken je moet leren als je Praktische Economie als boek hebt, en welke hoofdstukken als je Percent hebt, etc etc?
Oud 19-05-2004, 17:03
jacop
jacop is offline
Citaat:
Trisia schreef op 07-04-2004 @ 22:50 :
Wij ook, alleen hebbe we ook mindmaps per hoofdstuk gekregen, wel fijn.. alleen hoe moet je zoveel stof leren >? hoe doen jullie dat?
Oud 19-05-2004, 17:39
gleanus
gleanus is offline
heeey mense,

vraagje hebben jullie ook zon moeite met het beredeneren van de vragen...? heb nl oude examens gemaakt en haalde hier weinig punten bij....!?
Oud 19-05-2004, 18:42
dipsausje
dipsausje is offline
Wat je NIET hoeft te weten voor economie1,2

Domein F: Bankwezen

eindterm 24:
*De functies van financiële instellingen: verzorgen van betalingsverkeer, verlenen van krediet, beheer van vermogen.

*De soorten financiële instellingen en hun activiteiten:
- Algemene banken: banken die een breed pakket aan financiële diensten leveren.
- Specifieke banken: banken die een beperkt pakket aan diensten leveren.
- Overige financiële instellingen: instellingen die voornamelijk vermogen beheren zoals verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en beleggingsinstellingen.

*De begrippen primaire (geldscheppende) bank, secundaire (niet-geldscheppende) bank en institutionele belleger als onderscheidend kenmerk van financiele instellingen.

*De concentratie (schaalvergroting) en branche vervaging in de financiële wereld; activiteiten van de banken op het terrein van beleggen, reizen en verzekeren.

Eindterm 25:
*Elementaire voorbeelden van balansposten: kas, debiteuren en kredietverlening in rekening-courant.
*Het belang van de dekking van de banken (behoud van vertrouwen in de banken).
*Geldschepping door middel van een dekking lager dan 100%.

Eindterm 26:
Opmerking: namen van publicaties van DNB worden ook niet gevraagd.

Van domein o doe ik alleen eindterm 75 en 76. We hebben dit namelijk op stencil gekregen en domein O neemt bijna 2 kantjes a4 in. (t/m domein 82). Maar dan weten jullie een beetje waar het over gaat.

Domein O: Onderontwikkeling

Eindterm 75:
*De (toenemende) kloof tussen rijke en arme landen; het begrip derde wereld.
*De verklaringen voor de internationale inkomensverschillen.
*Het complexe karakter van het armoedevraagstuk.

Eindterm 76:
*Het lage inkomen: het reële nationale inkomen als maatstaf voor de welvaart in een land.
*Het grote aandeel van productie/werkgelegenheid in de primaire sector.
*De grote werkloosheid. (structurele karakter vd werkloosheid)
*De betalingsbalanstekorten en buitenlandse schulden.
*De ongelijke inkomensverdeling.
*De sterke bevolkingsgroei: de samenhang tussen bevolkingsgroei en welvaartsontwikkeling.
*Het analfabetisme en geringe technische kennis: lage productiviteit van de beroepsbevolking.
*De trek naar de steden: groei informele sector en ontvolking platteland.
*De gebrekkige infrastructuur.
Oud 19-05-2004, 21:09
Buskruitje
Buskruitje is offline
AHUM.......*tromgeroffel* !!de kern van de economie!!heeft iemand btw nog een goede samenvatting van de examenstof?
Oud 19-05-2004, 21:40
L.
L. is offline
@ dipsausje:

hoe weet je dat zo cker dat we die 2 (sub)domeinen niet krijgen
en btw je bedoelt toch voor de Havo he?

hebben veel mensen trouwens al geleerd voor eco?
Oud 20-05-2004, 11:59
jacop
jacop is offline
Nej ik nog niet, maandag duits, en dinsadg geschiedenis, ben niet goed bezig, nog niet geleerd, dus als iemand een fantastische samenvatting ofzo heeft, hoorkt graag
Oud 20-05-2004, 13:53
SSER
SSER is offline
Citaat:
no pain n death schreef op 19-05-2004 @ 15:08 :
Ik heb ook Percent. Maar wat moet ik nou precies leren? Echt allebei die boeken?
Heb het aan mijn leraar gevraagd.
Er zijn niet echt specifieke dingen die je moet leren en ja, beide boeken. Ze gaan er gewoon van uit dat je alles al kent en kan toepassen. Handigste is gewoon om de onderwerpen uit te zoeken die vaak worden teruggevraagd. Bijv. consumentenprijsindex en de vraag en aanbod curve.
Oud 20-05-2004, 14:03
Monica
Monica is offline
Praktische Economie. Op zich geen boek waar ik over klaag, behalve dan dat het zo véél is.
Oud 20-05-2004, 15:13
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
SSER schreef op 20-05-2004 @ 14:53 :
Heb het aan mijn leraar gevraagd.
Er zijn niet echt specifieke dingen die je moet leren en ja, beide boeken. Ze gaan er gewoon van uit dat je alles al kent en kan toepassen. Handigste is gewoon om de onderwerpen uit te zoeken die vaak worden teruggevraagd. Bijv. consumentenprijsindex en de vraag en aanbod curve.
vcan het CPI begrijp ik dus weinig weet iemand waar een goede uitleg staat daar over?
Oud 20-05-2004, 15:36
luchtballon
luchtballon is offline
de kern van de economie

En mijn moeder heeft dezelfde boeken gehad . Ja natuurlijk zijn ze honderd keer vernieuwd en herzien, maar toch.
Oud 20-05-2004, 15:40
levi's
levi's is offline

Domein F: Bankwezen

eindterm 24:
*De functies van financiële instellingen: verzorgen van betalingsverkeer, verlenen van krediet, beheer van vermogen.

*De soorten financiële instellingen en hun activiteiten:
- Algemene banken: banken die een breed pakket aan financiële diensten leveren.
- Specifieke banken: banken die een beperkt pakket aan diensten leveren.
- Overige financiële instellingen: instellingen die voornamelijk vermogen beheren zoals verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen en beleggingsinstellingen.

*De begrippen primaire (geldscheppende) bank, secundaire (niet-geldscheppende) bank en institutionele belleger als onderscheidend kenmerk van financiele instellingen.

*De concentratie (schaalvergroting) en branche vervaging in de financiële wereld; activiteiten van de banken op het terrein van beleggen, reizen en verzekeren.

Eindterm 25:
*Elementaire voorbeelden van balansposten: kas, debiteuren en kredietverlening in rekening-courant.
*Het belang van de dekking van de banken (behoud van vertrouwen in de banken).
*Geldschepping door middel van een dekking lager dan 100%.

Eindterm 26:
Opmerking: namen van publicaties van DNB worden ook niet gevraagd.

Van domein o doe ik alleen eindterm 75 en 76. We hebben dit namelijk op stencil gekregen en domein O neemt bijna 2 kantjes a4 in. (t/m domein 82). Maar dan weten jullie een beetje waar het over gaat.

Domein O: Onderontwikkeling

Eindterm 75:
*De (toenemende) kloof tussen rijke en arme landen; het begrip derde wereld.
*De verklaringen voor de internationale inkomensverschillen.
*Het complexe karakter van het armoedevraagstuk.

Eindterm 76:
*Het lage inkomen: het reële nationale inkomen als maatstaf voor de welvaart in een land.
*Het grote aandeel van productie/werkgelegenheid in de primaire sector.
*De grote werkloosheid. (structurele karakter vd werkloosheid)
*De betalingsbalanstekorten en buitenlandse schulden.
*De ongelijke inkomensverdeling.
*De sterke bevolkingsgroei: de samenhang tussen bevolkingsgroei en welvaartsontwikkeling.
*Het analfabetisme en geringe technische kennis: lage productiviteit van de beroepsbevolking.
*De trek naar de steden: groei informele sector en ontvolking platteland.
*De gebrekkige infrastructuur.

Hoe weet je dat je dat niet hoeft te weten?
Oud 20-05-2004, 17:11
dipsausje
dipsausje is offline
Citaat:
L. schreef op 19-05-2004 @ 22:40 :
@ dipsausje:

hoe weet je dat zo cker dat we die 2 (sub)domeinen niet krijgen
en btw je bedoelt toch voor de Havo he?

hebben veel mensen trouwens al geleerd voor eco?
Dat weet ik omdat we op school een uitgebreid stencil (aanhangsel bij het examen) hebben gekregen met daarop alles wat we moeten kennen; de domeinen F (bankwezen) en O (onderontwikkeling) moest hiervan worden doorgestreept omdat deze niet werden gevraagd bij het examen. Vandaar.....

Ja, ik bedoel voor de havo
En neen, heb nog niet veel geleerd voor economie... kom er niet doorheen
Oud 20-05-2004, 20:09
SSER
SSER is offline
Ik ben ook nog niet begonnen
Oud 21-05-2004, 13:47
Liss
Liss is offline
Citaat:
dipsausje schreef op 19-05-2004 @ 19:42 :
..Heel verhaal..
Wij hebben ook een stencil gekregen met wat uitgesloten is voor het examen, alleen stond daarop dat van domein O onderontwikkeling de eindtermen 75 tm 82 niet geleerd hoefden te worden. Waar heb jij vandaan dat alleen de eindtermen 75 en 76 uitgesloten zijn voor het examen?
Weet je toevallig ook hoeveel eindtermen onderontwikkeling heeft? Bij ons stond er namelijk alleen maar wat niet moest, niet wat wel moest.. dus weet ik niet of de eindtermen 75 tm 82 heel het onderwerp onderontwikkeling is, weet iemand dit wel?
Oud 21-05-2004, 16:52
dipsausje
dipsausje is offline
Citaat:
Liss schreef op 21-05-2004 @ 14:47 :
Wij hebben ook een stencil gekregen met wat uitgesloten is voor het examen, alleen stond daarop dat van domein O onderontwikkeling de eindtermen 75 tm 82 niet geleerd hoefden te worden.
o wij mochten heel domein o wegstrepen.

Citaat:
Waar heb jij vandaan dat alleen de eindtermen 75 en 76 uitgesloten zijn voor het examen?
niet alleen 75 en 76 zijn uitgesloten! er staat ook boven dat ik alleen die 2 er heb neergezet om een algemeen beeld te geven van domein o (toch? ), zodat ik niet alles over hoefde te typen.

Citaat:
Weet je toevallig ook hoeveel eindtermen onderontwikkeling heeft? Bij ons stond er namelijk alleen maar wat niet moest, niet wat wel moest.. dus weet ik niet of de eindtermen 75 tm 82 heel het onderwerp onderontwikkeling is, weet iemand dit wel?
Domein O = eindterm 75 t/m eindterm 82
Oud 21-05-2004, 16:59
Punt.
Punt. is offline
Percent. Een heel helder geschreven boek, volgens onze leraar(hij is 1 van de schrijvers)
Oud 22-05-2004, 07:43
Liss
Liss is offline
Citaat:
dipsausje schreef op 21-05-2004 @ 17:52 :
o wij mochten heel domein o wegstrepen.

niet alleen 75 en 76 zijn uitgesloten! er staat ook boven dat ik alleen die 2 er heb neergezet om een algemeen beeld te geven van domein o (toch? ), zodat ik niet alles over hoefde te typen.

Domein O = eindterm 75 t/m eindterm 82
Bedankt, dan snap ik het Wist niet dat eindterm 75 tm 83 heel domein O is.
Oud 22-05-2004, 08:58
Amare
Amare is offline
Citaat:
Rianne1988 schreef op 21-05-2004 @ 17:59 :
Percent. Een heel helder geschreven boek, volgens onze leraar(hij is 1 van de schrijvers)
Wat hoeven we allemaal niet te leren uit dit boek? Want het gaat niet met die domeinen zoals dat hier uitgelegd wordt...
Dus welke hoofdstukken hoeven we niet?
Oud 22-05-2004, 11:58
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Monica schreef op 20-05-2004 @ 15:03 :
Praktische Economie. Op zich geen boek waar ik over klaag, behalve dan dat het zo véél is.
Jah die heb ik ook..
het is echt super veel tekst etc.
Oud 23-05-2004, 09:34
Frank_YY
Frank_YY is offline
haaaai

iemand had het over samenvattingen van de lesbrieven op www.lweo.nl ... maar ik zie ze niet..
ik zie alleen zo'n oefengevalletje waar je steeds tussen juist en onjuist moet kiezen..? weet iemand waar de samenvattingen wel staan..? Dank u
Oud 23-05-2004, 16:41
Liss
Liss is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 23-05-2004 @ 10:34 :
haaaai

iemand had het over samenvattingen van de lesbrieven op www.lweo.nl ... maar ik zie ze niet..
ik zie alleen zo'n oefengevalletje waar je steeds tussen juist en onjuist moet kiezen..? weet iemand waar de samenvattingen wel staan..? Dank u
Staat linksboven ga naar de site of iets dergelijks en dan kom je hier , daar kan je kiezen uit een docenten of scholierensite, je kiest voor scholieren en dan spreekt het wel voor zich lijkt me.

Regels voor berichten