Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2004, 20:20
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:17 :
Wat behoort iedereen dan te weten over het geloof, volgens jou?
Ik vind dat men behoort te weten waar dagen als Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Kerstmis voor staan bv.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2004, 20:21
jet
jet is offline
Citaat:
MarkB schreef op 09-04-2004 @ 21:20 :
Ik vind dat men behoort te weten waar dagen als Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag en Kerstmis voor staan bv.
wat is witte donderdag?
Oud 09-04-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:21 :
wat is witte donderdag?
De dag voor goede vrijdag
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:23
jet
jet is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:21 :
De dag voor goede vrijdag
ja maar wat is er toen gebeurt?
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:21 :
wat is witte donderdag?
Dan herdenken we Het Laatste Avondmaal.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:23 :
ja maar wat is er toen gebeurt?
Toen at Jezus met zijn 12 dicipelen het laatste avondmaal.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:26
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 09-04-2004 @ 21:16 :
En bestaat alleen in je wildste dromen.
Da Vinci kwam anders akelig dichtbij.
Oud 09-04-2004, 20:27
jet
jet is offline
Citaat:
MarkB schreef op 09-04-2004 @ 21:23 :
Dan herdenken we Het Laatste Avondmaal.
maar kijk.. ik geloof niet. dus ik vind eigenlijk dat mensen die er geen waarde aan hechten, voor zichzelf moten bepalen of ze het onthouden.. right?
Oud 09-04-2004, 20:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Witte Donderdag: had geen flauw idee.
Goede Vrijdag: had geen flauw idee.
Pasen: van het christelijk pasen heb ik geen idee.
Pinksteren: geen flauw idee.
Hemelvaartsdag: toen ging Maria naar de hemel ofzo?
Kerstmis: dan is er een mis, de kerstmis; een mis is een kerkdienst.

Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:30
PV
PV is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 10:24 :
Daarnaast is het natuurlijk raar dat sommige mensen op bepaalde dagen vrij krijgen zoals Goede Vrijdag, Hemelvaartsdag en Pinksteren, terwijl ze absoluut niet weten waarvoor dit is. Het maakt voor die dag vrij niet uit natuurlijk, maar het is op zich zelf raar te noemen als je het niet weet waarom je vrij hebt.
Dat zou ik pas vinden, als het om christelijke mensen gaat.
Ik zelf heb helemaal niks met die vrije dagen, het interesseert me ook geen bal waarom ik dan vrij heb.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:30
jet
jet is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 21:29 :
Witte Donderdag: had geen flauw idee.
Goede Vrijdag: had geen flauw idee.
Pasen: van het christelijk pasen heb ik geen idee.
Pinksteren: geen flauw idee.
Hemelvaartsdag: toen ging Maria naar de hemel ofzo?
Kerstmis: dan is er een mis, de kerstmis; een mis is een kerkdienst.

als je dat meent, geloof ik neit dat je zo'n hoog IQ hebt, als dat je altijd beweert
Oud 09-04-2004, 20:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:30 :
als je dat meent, geloof ik neit dat je zo'n hoog IQ hebt, als dat je altijd beweert
Openbare scholen en geen christelijke opvoeding, wat dacht je daarvan?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:32
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
PV schreef op 09-04-2004 @ 21:30 :
Dat zou ik pas vinden, als het om christelijke mensen gaat.
Ik zelf heb helemaal niks met die vrije dagen, het interesseert me ook geen bal waarom ik dan vrij heb.
Precies.

Ik vond het maar irritant dat m'n OV vandaag niet geldig was.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 21:31 :
Openbare scholen en geen christelijke opvoeding, wat dacht je daarvan?
En jij vraagt je ook niet af waarom je dan altijd met pasen, kerstmis ed vrij had?
Met citaat reageren
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:33 :
En jij vraagt je ook niet af waarom je dan altijd met pasen, kerstmis ed vrij had?
Nee, het interesseert me gewoon niet.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Vindt ik niet. Mij, als niet gelovige, interesseren die dagen geen reet. Al die jezus-bla-bla verhaaltjes... Ik vindt het allemaal onzin, dus ik hoef het ook niet te weten.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:30 :
Noem jij eens alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer op, voor- en achternamen.

Lukt mij wel.

Dat is nuttige kennis, van vandaag de dag, waar je iets aan hebt als het je interesseert.

Ik vind de namen van onze politieke leiders belangrijker dan de achtergrond van christelijk pasen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:36
Verwijderd
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:27 :
maar kijk.. ik geloof niet. dus ik vind eigenlijk dat mensen die er geen waarde aan hechten, voor zichzelf moten bepalen of ze het onthouden.. right?
Wat betref witte donderdag ben ik het met je eens, maar ik vind dat je wel van mensen mag verlangen dat ze weten wat er met pasen bijvoorbeeld is gebeurd. Het gaat niet zozeer om de Christelijke betekenis van de dag, die mij overigens voor geen ene donder interesseert, maar het feit dat je weet waar iets voor staat. Je hoeft er geen waarde aan te hechten, maar iets dat elk jaar terugkomt is toch wel het begrijpen waard.
Met citaat reageren
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:27 :
Ze moeten zelf weten of ze het onthouden. En ze moeten zelf weten of ze dan voor ontzettend dom versleten willen worden omdat ze niet weten wat de belangrijkste Nederlandse gedenkdagen betekenen. Het is gewoon zo ingeburgerd in de Nederlandse cultuur, dat ik het raar vind als iemand het dan niet weet.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:33 :
Nee.
Bovendien zegt het ene geloof dit, het andere geloof dat, en weer een ander geloof zegt weer iets heel anders. Ga toch weg. Kerst is gewoon kerst en dan ben je vrij. Hetzelfde geld voor al die andere dagen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:38
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 21:34 :
Noem jij eens alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer op, voor- en achternamen.

Lukt mij wel.

Dat is nuttige kennis, van vandaag de dag, waar je iets aan hebt als het je interesseert.

Ik vind de namen van onze politieke leiders belangrijker dan de achtergrond van christelijk pasen.
VVD: Jozias van Aartsen
CDA: Jan Peter Balkenende
PvdA: Wouter Bos
SP: Jan Marijnissen
ChristenUnie: André Rouvoet
SGP: Bas van der Vliet
LPF: Mat Herben
GroenLinks: Femke Halsema
D'66: Boris Dietrich

Zie je, het kan toch best allebei??
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:36 :
Nee.
Bovendien zegt het ene geloof dit, het andere geloof dat, en weer een ander geloof zegt weer iets heel anders. Ga toch weg. Kerst is gewoon kerst en dan ben je vrij. Hetzelfde geld voor al die andere dagen.
Nee, wij VIEREN Kerst, OMDAT op die dag, volgens het Christelijke geloof, Jezus Christus geboren is. En alle niet-gelovigen die óók Kerstmis vieren, profiteren maar gewoon effe van die gelovige feestdagen om vrij te nemen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:33 :
Vindt ik niet. Mij, als niet gelovige, interesseren die dagen geen reet. Al die jezus-bla-bla verhaaltjes... Ik vindt het allemaal onzin, dus ik hoef het ook niet te weten.
Ik ben ook niet gelovig. Maar je hebt ermee te maken, op straat, op school, in een museum. Daarom lijkt het mij toch niet meer dan redelijk dat je een beetje begrijpt hoe alles ongeveer zit?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:41
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:36 :
Wat betref witte donderdag ben ik het met je eens, maar ik vind dat je wel van mensen mag verlangen dat ze weten wat er met pasen bijvoorbeeld is gebeurd.
Ja, dan herdenken we de uittocht uit Egypte.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:41
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:40 :
Ik ben ook niet gelovig. Maar je hebt ermee te maken, op straat, op school, in een museum. Daarom lijkt het mij toch niet meer dan redelijk dat je een beetje begrijpt hoe alles ongeveer zit?
My point exactly!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
MarkB schreef op 09-04-2004 @ 21:36 :
Ze moeten zelf weten of ze het onthouden. En ze moeten zelf weten of ze dan voor ontzettend dom versleten willen worden omdat ze niet weten wat de belangrijkste Nederlandse gedenkdagen betekenen. Het is gewoon zo ingeburgerd in de Nederlandse cultuur, dat ik het raar vind als iemand het dan niet weet.

Idd, je hebt het over de belangrijkste gedenkdagen... Belangrijk voor wie? Voor mij in ieder geval niet. Iets wat voor mij niet belanrijk is, hoef ik ook niet te weten.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:43
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:40 :
Op openbare scholen krijg je niks over dat geloof-gezeik. Op straat heb ik er ook niet mee te maken en van musea hou ik niet.
Met citaat reageren
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MarkB schreef op 09-04-2004 @ 21:38 :
VVD: Jozias van Aartsen
CDA: Jan Peter Balkenende
PvdA: Wouter Bos
SP: Jan Marijnissen
ChristenUnie: André Rouvoet
SGP: Bas van der Vliet
LPF: Mat Herben
GroenLinks: Femke Halsema
D'66: Boris Dietrich

Zie je, het kan toch best allebei??
Van jou weet ik dat je je met politiek bezig houdt.

Ik reageerde op jet666.
Met citaat reageren
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:43 :
Op openbare scholen krijg je niks over dat geloof-gezeik. Op straat heb ik er ook niet mee te maken en van museums hou ik niet.
Hmm, zelfde hier.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 21:41 :
Ja, dan herdenken we de uittocht uit Egypte.
Ja, met matsesbrood (ongerezen om de haast van de vlucht aan te geven) en nog een aantal dingen zoals een heel bitter kruid toch?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:43 :
Op openbare scholen krijg je niks over dat geloof-gezeik. Op straat heb ik er ook niet mee te maken en van museums hou ik niet.
Te weinig inderdaad, maar zelfs daar wordt verteld waar Kerstmis en Pasen voor staan. Tuurlijk heb je er op straat mee te maken denk maar aan kerken, gelovigen, het nieuws, praatjes van verschillende mensen over verschillende onderwerpen (waarin het geloof vaak een belangrijke rol speelt).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 21:46 :
Te weinig inderdaad, maar zelfs daar wordt verteld waar Kerstmis en Pasen voor staan. Tuurlijk heb je er op straat mee te maken denk maar aan kerken, gelovigen, het nieuws, praatjes van verschillende mensen over verschillende onderwerpen (waarin het geloof vaak een belangrijke rol speelt).
Op het nieuws wordt echt niet over de betekenis van pasen gesproken hoor. Ik praat er ook niet over, evenals de mensen in mijn omgeving. En ik vang ook nooit zulke gesprekken op van vreemden. En op school zal het vast wel een keertje verteld zijn, maar dat is m'n ene oor ingegaan en het andere oor weer uit. Simpelweg omdat het me niet interesseert.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:57
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 09-04-2004 @ 16:06 :
Dit waren volgens mij wel gemiddelde Engelsen. Daar zullen ongetwijfeld ook zwakkere bij hebben gezeten, maar ook de betere Engelsen.
t gaat er natuurlijk ook om wat je wilt geloven....
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:59
jet
jet is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-04-2004 @ 21:34 :

Lukt mij wel.

dat lukt mij ook. het is dat het voor mij al is gedaan, anders had ik het met liefde voor je gedaan. het feit dat ik een studie politicologie overweeg, moet toch een bewijs zijn dat ik me ervoor interesseer.
ik heb ook geen gelovige opvoeding gehad, en ik heb ook altidj op een openbare school gezeten. maar ik heb wel bijbelverhalen op mn eigen houtje doorgelezen, omdat je toch bepaalde kennis moet hebben. en je meot weten wat je neit gelooft, je kan niet iets afkeuren zonder er iets over te weten.
ik vind dus ook zeker dat witte donderdag mensen niet hoeven te weten, en dat je pinksteren niet weet okey... maar dingen als hemelvaart en kerst..... komop zeg.

trouwens ligt het aan mij, of is jezus helemaal niet geboren op kerst. hij is toch ergens in maart/april geboren (ik weet neit hoe ik aan deze info kom, en als het niet waar is schaam ik me ontzettend )
Oud 09-04-2004, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:55 :
Op het nieuws wordt echt niet over de betekenis van pasen gesproken hoor. Ik praat er ook niet over, evenals de mensen in mijn omgeving. En ik vang ook nooit zulke gesprekken op van vreemden. En op school zal het vast wel een keertje verteld zijn, maar dat is m'n ene oor ingegaan en het andere oor weer uit. Simpelweg omdat het me niet interesseert.
Goh, ik zou toch zweren dat vandaag bij het 10 uur journaal werd gesproken over het feit dat we vandaag herdenken dat Jezus gekruisigd werd. Het kan gewoon niet dat je er niet mee geconfronteerd wordt, je komt er elke dag, in welke mate dan ook, mee in aanraking of je nu gelovig bent of niet. Het feit dat je het niet interesseert is geen excuus om iets niet te weten. Ik vind het ook sommige dingen niet boeiend om te weten, maar doordat ik ze weet, kan ik andere dingen beter begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 23:49
JCG
JCG is offline
das ook de reden waarom me ouders me op een christelijk school hebben gezet. Hierdoor heb ik toch iets van algemene ontwikkeling . Ook een leuke vraag hoe oud is jezus geworden?
Oud 10-04-2004, 00:20
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Wie is Michiel de Ruyter? En mijn algemene kennis is ook zeer laag.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 01:00
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
hoe oud is jezus geworden? goeie vraag

ik schat iets van 32

en Michiel de Ruyter was toch een schrijver? of niet?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 02:25
*Shorty*
*Shorty* is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 09-04-2004 @ 09:32 :
Steeds vaker duiken in de krant berichten op van onderzoeken onder de Nederlandse bevolking over de algemene kennis die zij bezitten. Zo bleek laatst uit een onderzoek een groot percentage mensen niet te weten wie Michiel de Ruyter was. Daarnaast zag ik net op het forum de vraag opduiken waar Goede Vrijdag eigenlijk voor staat. Wat vind jij ervan dat feitjes die vroeger nog als basiskennis werden verondersteld, nu nog nauwelijks bekend zijn? Is dit gewoon een ontwikkeling van deze tijd, waar we onze aandacht wat meer leggen op andere gebieden, of is dit ontwikkeling die je als negatief ervaart?
ikzouhetookechtnietweten...
en of het me interesseert... Ach ja, waarom ook niet? Waarom ook wel? Welterusten jullie algemeen ontwikkelde mensjes
Oud 10-04-2004, 10:08
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 10-04-2004 @ 02:00 :
hoe oud is jezus geworden? goeie vraag

ik schat iets van 32

en Michiel de Ruyter was toch een schrijver? of niet?
Jezus was inderdaad ongeveer 32 weet niet precies meer, ook niet zo belangrijk. Michiel de Ruyter was een zeeheld.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 11:16
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Coconut schreef op 09-04-2004 @ 21:16 :
Ja klopt. Kheb het even aangepast
Leuk van je.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 11:42
Verwijderd
De algemene ontwikkeling gaat idd achteruit (tjeez mensen, Michiel de Ruyter!).
Toch weet ik zelf weinig van de feestdagen, ik heb het ooit wel geleerd, maar ik ben het weer vergeten, omdat het me echt niets doet. Nah jah, de geijkte dagen als kerst, hemelvaart en pasen weet ik wel en van het bestaan van witte donderdag wist ook ik af, maar wat het precies was...
Maar goed, ik zit er niet mee en ik heb er ook geen behoefte aan zelf de Bijbel te gaan lezen of zo.

Maar niet alleen dat, geschiedenis feitjes gaan ook steeds meer verloren, omdat er niet meer zo op gehamerd wordt. Zelf heb ik het ook, de dingen die ik geleerd heb op de middelbare ben ik soms ook gewoon vergeten.. das wel erg..
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 16:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
jet666 schreef op 09-04-2004 @ 21:59 :trouwens ligt het aan mij, of is jezus helemaal niet geboren op kerst. hij is toch ergens in maart/april geboren (ik weet neit hoe ik aan deze info kom, en als het niet waar is schaam ik me ontzettend )
Misschien is Jezus Christus niet echt met Kerst geboren; dat ligt er maar net aan hoe je de verschillende bronnen/ de Bijbel interpreteert. Met Kerst herdenken we in ieder geval de geboorte van Jezus. Dat daar tegenwoordig nog weinig van overblijft door dingen als de Kerstman en de cadeaus komt door de invloed van de commercie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten