Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2004, 09:31
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Even vraagje hier: klopt het dat sociale zekerheid behoort tot de niet-examenstof? Wat valt hier dan precies onder? Al die verzekeringen met AWBZ, WW en weet ik veel wat meer? Misschien kan zelfs iemand met de lesbrieven aanwijzen welk hoofdstuk / deel van het hoofdstuk je niet hoeft te doen?
Advertentie
Oud 19-05-2004, 09:35
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 19-05-2004 @ 10:31 :
Even vraagje hier: klopt het dat sociale zekerheid behoort tot de niet-examenstof? Wat valt hier dan precies onder? Al die verzekeringen met AWBZ, WW en weet ik veel wat meer? Misschien kan zelfs iemand met de lesbrieven aanwijzen welk hoofdstuk / deel van het hoofdstuk je niet hoeft te doen?
nee hoeft idd niet. Welke lesbrieven het zijn is een beetje lastig aan te geven, want het komt een aantal keer terug.
Beetje jammer alleen dat ze nu zeggen dat het niet hoeft, terwijl ik het op een SE wel een keer allemaal moest weten..... dus ken 't sowieso al wel.
Oud 19-05-2004, 10:08
LiL_DrOppY16
LiL_DrOppY16 is offline
ik heb op me laatste SE een 7 gehaald ! daar heb ik me cijfer voor economie mee opgehaald ! want ik had altijd een 5je ofzow! maar nu gakn dus met een 6,2 t examen in!! dan mag k nog wel een 4,8 halen ! dat moet togh lukken op zo´n proef ding zonder dat je r voor leren kon had ik een 7,1 dus moet lukken togh? maar allemaal sterkte met economie! is geloof ik wel het rottigste vak!!
Oud 19-05-2004, 11:29
BCR
BCR is offline
Hoef je al die verzekeringen niet te leren? Wauw, dat scheelt wel een stukje Ik had ze ook nog nooit eerder geleerd, namelijk.
Oud 20-05-2004, 10:36
heavinly
heavinly is offline
Yes. Een 5 voor mn oefenexamen, waarvan ik de betoogopdracht en de laatste opdracht niet had gemaakt. Ik heb een 5,1 nodig om te slagen.

Ik zoek elasticiteiten en indexcijfer oefenopgaven. Wiiie kan me helpen?
Oud 20-05-2004, 11:45
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 20-05-2004 @ 11:36 :
Yes. Een 5 voor mn oefenexamen, waarvan ik de betoogopdracht en de laatste opdracht niet had gemaakt. Ik heb een 5,1 nodig om te slagen.

Ik zoek elasticiteiten en indexcijfer oefenopgaven. Wiiie kan me helpen?
kan je het beste even de examenbundel doorbladeren, staat er vol mee. En als je die niet hebt, even op havovwo kijken. Examens staan stijf van de indexcijfers genoeg te oefenen
Oud 20-05-2004, 13:06
vivelafete!
vivelafete! is offline
ik moet dus een 5,3 halen echt een hel economie is kut en moeilijk ik kan dat helemaal niet maar goed als ik alleen economie verneuk is het nog geen ramp
Oud 20-05-2004, 13:38
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 20-05-2004 @ 12:45 :
kan je het beste even de examenbundel doorbladeren, staat er vol mee. En als je die niet hebt, even op havovwo kijken. Examens staan stijf van de indexcijfers genoeg te oefenen
Mja, ik vind niet dat 't erg makkelijk te vinden is in de examenbundel eigenlijk..

En heel stiekem heb ik vrijwel alle examens van havovwo al gemaakt. Ik had net een 5,6. Woah. Niet echt ruim, maar wel een half punt hoger dan ik per se nodig heb.

Maar is er geen site oid met per onderwerp vragen? Ik zoek ook ruilvoet vragen (+/- elasticiteiten dus).
Oud 20-05-2004, 22:12
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 19-05-2004 @ 10:35 :
nee hoeft idd niet. Welke lesbrieven het zijn is een beetje lastig aan te geven, want het komt een aantal keer terug.
Beetje jammer alleen dat ze nu zeggen dat het niet hoeft, terwijl ik het op een SE wel een keer allemaal moest weten..... dus ken 't sowieso al wel.
Okee nu ben ik helemaal confused (ik doe eco1 trouwens). Zijn er onderwerpen die je niet hoeft te kennen?! Nog meer behalve Sociale Zekerheid? (Waarom is het ons nooit verteld...)
Oud 21-05-2004, 01:35
Kezmenneke
Kezmenneke is offline
Wil ik ook wel weten, wat je precies niet hoeft te kennen.
Heeft iemand het boek Percent, zou je dan ook alsjeblieft willen zeggen welke hfd afvallen ? alvast bedankt
Oud 21-05-2004, 08:07
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
Rundfunk schreef op 20-05-2004 @ 23:12 :
(Waarom is het ons nooit verteld...)
Dat vraag ik me dus ook af...
Oud 21-05-2004, 08:54
BCR
BCR is offline
Citaat:
Miss Helena schreef op 21-05-2004 @ 09:07 :
Dat vraag ik me dus ook af...
Ja, ons ook niet. Maar ik zag t ook in de examenbundel staan. Idioot dat je daar zelf achter moet komen.
Oud 21-05-2004, 11:01
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 21-05-2004 @ 09:54 :
Ja, ons ook niet. Maar ik zag t ook in de examenbundel staan. Idioot dat je daar zelf achter moet komen.

Wat moet je nog meer niet leren volgens de examenbundel?
Oud 21-05-2004, 13:33
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 19-05-2004 @ 12:29 :
Hoef je al die verzekeringen niet te leren? Wauw, dat scheelt wel een stukje Ik had ze ook nog nooit eerder geleerd, namelijk.
Serieus niet? :­|
Sjonge. :\
Oud 21-05-2004, 14:36
Hellrazor
Hellrazor is offline
Ik had nog een vraag...Ik heb he boekje Samengevat, en daar staat dus bij sommige onderdelen dat die alleen voor economie 1,2 zijn (Ik heb zelf Eco 1), maar die worden wel in het normale lesboek behandelt. Moet je die dan kennen of niet?

Peace,

Ps: Ik ga met een 7,6 de Ce's in =)
Oud 21-05-2004, 18:43
heavinly
heavinly is offline

Bron: www.havovwo.nl
Oud 21-05-2004, 21:19
BCR
BCR is offline
Citaat:
heavinly schreef op 21-05-2004 @ 14:33 :
Serieus niet? :­|
Sjonge. :\
Had toen ook een 3,5 hoor
Oud 21-05-2004, 21:24
BCR
BCR is offline
Citaat:
heavinly schreef op 21-05-2004 @ 19:43 :
[afbeelding]

Bron: www.havovwo.nl
Thnx Onderontwikkeling dus ook nie (Geen idee wat dara allemaal onder valt eigenlijk)

En belastingen etc. met Box1 en Box3 en draagkrachtbeginsel, omslagstelsel enzo. Valt dat allemaal onder sociale zekerheid?
Oud 21-05-2004, 21:26
M@rco
M@rco is offline
Hmmz..

Ik heb nooit iets begrepen van die modellen, eigenlijk. Met C en Y en B en weet ik veel... en er is ook nooit iemand geweest die het fatsoenlijk heeft uitgelegd.

Nou ja, ik sta een 6.5... Samengevat een keertje doorlezen, beetje oefenen nog en dan moet het toch wel lukken.
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 21-05-2004 @ 22:24 :
En belastingen etc. met Box1 en Box3 en draagkrachtbeginsel, omslagstelsel enzo. Valt dat allemaal onder sociale zekerheid?
Dat lijkt mij nou eigenlijk niet.
Oud 21-05-2004, 21:34
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 21-05-2004 @ 22:24 :
Thnx Onderontwikkeling dus ook nie (Geen idee wat dara allemaal onder valt eigenlijk)

Denk 't ook niet. Da's best belangrijk ook. (Hoewel ik dat ook dacht van Sociale Zekerheid. Dat gaat toch om al die wetten enzo?)
Oud 21-05-2004, 21:38
BCR
BCR is offline
Citaat:
heavinly schreef op 21-05-2004 @ 22:34 :
Denk 't ook niet. Da's best belangrijk ook. (Hoewel ik dat ook dacht van Sociale Zekerheid. Dat gaat toch om al die wetten enzo?)
Ja, SZ is iig die wetten. Jammer dat dat andere er niet onder valt, want dat ken ik niet en ik heb ook geen zin me daar in te verdiepen En met die Boxen vind ik al helemaal verwarrend!
Oud 21-05-2004, 22:05
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 21-05-2004 @ 22:38 :
Ja, SZ is iig die wetten. Jammer dat dat andere er niet onder valt, want dat ken ik niet en ik heb ook geen zin me daar in te verdiepen En met die Boxen vind ik al helemaal verwarrend!
Ach, zo moeilijk is dat niet
En ik heb 't opgezocht, het hoort bij Markt, overheid en economische orde.
Oud 22-05-2004, 08:17
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
M@rco schreef op 21-05-2004 @ 22:26 :
Hmmz..

Ik heb nooit iets begrepen van die modellen, eigenlijk. Met C en Y en B en weet ik veel... en er is ook nooit iemand geweest die het fatsoenlijk heeft uitgelegd.

Nou ja, ik sta een 6.5... Samengevat een keertje doorlezen, beetje oefenen nog en dan moet het toch wel lukken. Dat lijkt mij nou eigenlijk niet.
bij ons gelukkig wel, als je er niet uitkomt kan ik je wel helpen? pm maar even dan.

Modellen is ook gewoon een kwestie van goed lezen en een beetje inzicht (oefenen!!!). De vragen op het CSE over modellen zijn, voor zover ik ze nu gemaakt heb, niet zo heel erg moeilijk.
Oud 22-05-2004, 11:21
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 22-05-2004 @ 09:17 :
bij ons gelukkig wel, als je er niet uitkomt kan ik je wel helpen? pm maar even dan.

Modellen is ook gewoon een kwestie van goed lezen en een beetje inzicht (oefenen!!!). De vragen op het CSE over modellen zijn, voor zover ik ze nu gemaakt heb, niet zo heel erg moeilijk.
Nee, plus dat Macro-economie steeds minder wordt gevraagd in 't CE (en meer micro).

Mijn vragen:

Wat is de evenwichtsvoorwaarde bij de modellen? (Ik ben die vraag vaak tegen gekomen in 'n examenopgave, maar ik weet nooit of 't nou Y=EV is of Y=W of wat dan ook).

Wat is de multiplierformule, de volledige?
Oud 22-05-2004, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Blue Crystal Rose schreef op 21-05-2004 @ 09:54 :
Inderdaad, want ik had het dus al geleerd
Oud 22-05-2004, 14:13
Freestyler*
Freestyler* is offline
oe.. ik schrik toch wel een beetje van jullie reacties

eerlijk gezegd was ik niet van plan te leren voor eco
ze zullen naar alle waarschijnlijkheid weinig parate-kennisvragen stellen ivm met de GR
Ik heb gisteren het eco1,2 examen 2002-I gemaakt zonder vooraf te leren en ik had een 8,3. Er waren twee dingetjes die ik gewoon vergeten was, nou die kijk ik nog even na in het boek en dan vind ik het wel goed zo
Er stonden zoveel makkelijke vragen in

En vakken als wiskunde en natuurkunde zijn zoveel moeilijker, vind ik
Maar nu jullie zeggen dat het zo moeilijk is, word ik ook bang

maar ik heb dan ook maar een 2,2 nodig
Oud 22-05-2004, 14:14
eeef
eeef is offline
ja...kan iemand iets vertellen over dat multiplier gedoe? ik snap dara dus helemaal niks van! heb gelukkig in proefexamens niet zo heel veel erover gezien, maartoch..
vinde conomie echt zo lastig. Sta nu een 5.5, dus moet ook een 5,5 halen als dat maar lukt...
Oud 23-05-2004, 14:17
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
eeef schreef op 22-05-2004 @ 15:14 :
ja...kan iemand iets vertellen over dat multiplier gedoe? ik snap dara dus helemaal niks van! heb gelukkig in proefexamens niet zo heel veel erover gezien, maartoch..
vinde conomie echt zo lastig. Sta nu een 5.5, dus moet ook een 5,5 halen als dat maar lukt...
hoe je hem precies moet vinden kan ik je ( nog ) niet uitleggen (moet ik nog naar kijken...) maar de multiplier geeft aan dat een eenmalige impuls (bijvoorbeeld eenmalig een grotere overheidsuitgave), langer doorwerkt, dus zegmaar een soort van echo achterlaat.

iemand iets toevoegen ???
Oud 23-05-2004, 15:47
Verwijderd
Kan iemand mij wat vertellen over:

- inverdieneffecten
- het berekenen van de koopkracht
- bruto- en nettoparticipatie
- loon- en bestedingsinflatie

?
Oud 23-05-2004, 15:57
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2004 @ 16:47 :

- inverdieneffecten

?
Uit Samengevat.

Koopkracht: geeft aan hoeveel goederen iemand met zijn inkomen kan kopen; dit is te berekenen door het nominale inkomen te nemen en te delen door de gemiddelde prijs van goederen.
Oud 23-05-2004, 16:21
Mercurial
Mercurial is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2004 @ 16:47 :

- inverdieneffecten

?
Inverdieneffect: Als de overheid de belastingen verlaagd, dan neemt de koopkracht toe. Mensen hebben immers meer geld uit te geven. De inkomsten van de overheid dalen wel. De overheid verdient dit voor een deel weer terug omdat ze nu meer belasting ontvangen aan de producten die de consumenten kopen. Het wordt dus gedeeltelijk gecompenseerd door de extra uitgaven die de consumenten doen aan produkten, want zoals je weet ontvangt de overheid hier ook belasting over, van 19 % en 6% dacht ik.

ik moet een 4.5 halen en denk dat het wel te doen is. Vorig jaar ben ik gezakt op wiskunde en economie. Ik moest toen een 5.7 halen, maar had zonder goed te leren een 5.1. Dit jaar heb ik me best gedaan, en kan nu een 4.5 halen en heb veel meer kennis/beter geleerd.
Oud 23-05-2004, 17:52
Rickus
Rickus is offline
Bruto- en nettoparticipatiegraad: heeft te maken met hoeveel mensen er deelnemen aan de arbeidsmarkt en aan het arbeidsproces.

Bruto=aantal deelnemers in procenten van de beroepsgeschikte bevolking
Beroepsgeschikte bevolking=iedereen tussen de 15 en 65 jaar

Bruto-partgrd=aantal deelnemers op de arbeidsmarkt(dus ook mensen zonder baan)/ aantal geschikt x100

Netto=omvang van de WERKZAME beroepsbevolking in % van de beroepsgeschikte bevolking

Netto-partgrd= aantal werkzamen/aantal geschikt
Oud 23-05-2004, 18:08
Verwijderd
dank
*buigt*
Oud 23-05-2004, 18:22
Mercurial
Mercurial is offline
Citaat:
Rickus schreef op 23-05-2004 @ 18:52 :
Bruto- en nettoparticipatiegraad: heeft te maken met hoeveel mensen er deelnemen aan de arbeidsmarkt en aan het arbeidsproces.

Bruto=aantal deelnemers in procenten van de beroepsgeschikte bevolking
Beroepsgeschikte bevolking=iedereen tussen de 15 en 65 jaar

Bruto-partgrd=aantal deelnemers op de arbeidsmarkt(dus ook mensen zonder baan)/ aantal geschikt x100

Netto=omvang van de WERKZAME beroepsbevolking in % van de beroepsgeschikte bevolking

Netto-partgrd= aantal werkzamen/aantal geschikt
maar bruto-partgrd is dan toch altijd 100% ? want tot de officiele beroepsbevolking behoort toch iedereen tussen 15 en 65 jaar (in ons boek staat nog 57.5 ) die werkt of officieel kenbaar heeft gemaakt te willen werken, en deze zijn ook geschikt om deel te nemen. Klopt dat ?
Oud 23-05-2004, 18:57
Rickus
Rickus is offline
Citaat:
Mercurial schreef op 23-05-2004 @ 19:22 :
maar bruto-partgrd is dan toch altijd 100% ? want tot de officiele beroepsbevolking behoort toch iedereen tussen 15 en 65 jaar (in ons boek staat nog 57.5 ) die werkt of officieel kenbaar heeft gemaakt te willen werken, en deze zijn ook geschikt om deel te nemen. Klopt dat ?
De beroepsbevolking is het aantal mensen van de potentiele beroepsbevolking (en dat is iedereen tussen de 15 en 65) die zijn arbeid ook daadwerkelijk aanbiedt.

Ter illustratie: (misschien wat stereotiep) er zijn zat huisvrouwen (en vast ook mannen) die wel tot de potentiele beroepsbevolking horen, maar die hun arbeid niet aanbieden, omdat ze voor de kinderen willen zorgen ofzo.

Bij de bruto-participatiegraad neem je dus de beroepsbevolking gedeeld door de potentiele beroepsbevolking.
Oud 23-05-2004, 19:00
Mercurial
Mercurial is offline
Citaat:
Rickus schreef op 23-05-2004 @ 19:57 :
De beroepsbevolking is het aantal mensen van de potentiele beroepsbevolking (en dat is iedereen tussen de 15 en 65) die zijn arbeid ook daadwerkelijk aanbiedt.

Ter illustratie: (misschien wat stereotiep) er zijn zat huisvrouwen (en vast ook mannen) die wel tot de potentiele beroepsbevolking horen, maar die hun arbeid niet aanbieden, omdat ze voor de kinderen willen zorgen ofzo.

Bij de bruto-participatiegraad neem je dus de beroepsbevolking gedeeld door de potentiele beroepsbevolking.
Oke dan, ik begrijp nu, bedankt .. Suc6 alvast allemaal
Oud 23-05-2004, 19:30
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 22-05-2004 @ 15:13 :
ze zullen naar alle waarschijnlijkheid weinig parate-kennisvragen stellen ivm met de GR
Sowieso ben ik nog bij geen enkel examen iets tegengekomen als "leg dit begrip uit"...
Oud 24-05-2004, 11:15
RobbieS
RobbieS is offline
Hoi,

Vooral voor VWO-ers (en een beetje voor HAVO-ers) die de lesbrieven van de LWEO gebruiken en nog goede samenvattingen en tips enzo kunnen gebruiken voor het vak economie heb ik hier nog het adres van een site waar je misschien nog iets aan hebt:

http://members.home.nl/rsmeets

Er staan ook nog links op naar andere sites waar je extra uitleg van begrippen en oefenmateriaal enzo kunt vinden.

Misschien handig om eens een kijkje te nemen...

Grtz
Oud 24-05-2004, 13:10
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
M@rco schreef op 23-05-2004 @ 20:30 :
Sowieso ben ik nog bij geen enkel examen iets tegengekomen als "leg dit begrip uit"...
Van economie niet? Ik kwam in 'n oud examen de vraag tegen: "Leg uit wat het omslagstelsel inhoudt."
Oud 24-05-2004, 16:30
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
heavinly schreef op 24-05-2004 @ 14:10 :
Van economie niet? Ik kwam in 'n oud examen de vraag tegen: "Leg uit wat het omslagstelsel inhoudt."
das een heeeeeeeeeeeeele oude hoop ik???? (WTF is een omslagstelsel )
Oud 24-05-2004, 16:36
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 22-05-2004 @ 15:13 :
oe.. ik schrik toch wel een beetje van jullie reacties

Ik heb gisteren het eco1,2 examen 2002-I gemaakt zonder vooraf te leren en ik had een 8,3. Er waren twee dingetjes die ik gewoon vergeten was, nou die kijk ik nog even na in het boek en dan vind ik het wel goed zo
Er stonden zoveel makkelijke vragen in

En vakken als wiskunde en natuurkunde zijn zoveel moeilijker, vind ik
Maar nu jullie zeggen dat het zo moeilijk is, word ik ook bang

maar ik heb dan ook maar een 2,2 nodig
jij.. jij.. jij.... *zucht*

hmm ja.. bij ons op school was't wel duidelijk verteld van die onderdelen die niet hoefden... alleen ik wilde eigenlijk vandaag wat ec gaan leren .. maa rkom'r niet an toe door gs
Oud 24-05-2004, 16:39
Lil'Anthony
Lil'Anthony is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 24-05-2004 @ 17:30 :
das een heeeeeeeeeeeeele oude hoop ik???? (WTF is een omslagstelsel )
omslagstelsel is sz dus hoef je niet te kenne (het is dat de werkenden van nu de sociale voorzieningen en pensioenen enzo betalen van de ouderen, er is ook een andere manier (naam ff kwijt) dat je terwijl je werkt als't ware 'spaart'voor je eigen pensioen) zou wel kunnen dat er een korte vraag in ons examen over komt, maar ze zullen't niet rechtstreeks vragen..

ze zouden bv kunnen vragen wat (actueel) het voor problemen geeft ivm vergrijzing, en dat is dan dus dat relatief weinig werkenden voor relatief veel ouderen het op moeten brengen

dat wist ik zomaar ... valt me mee
Oud 24-05-2004, 16:53
dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Lil'Anthony schreef op 24-05-2004 @ 17:39 :
omslagstelsel is sz dus hoef je niet te kenne (het is dat de werkenden van nu de sociale voorzieningen en pensioenen enzo betalen van de ouderen, er is ook een andere manier (naam ff kwijt) dat je terwijl je werkt als't ware 'spaart'voor je eigen pensioen) zou wel kunnen dat er een korte vraag in ons examen over komt, maar ze zullen't niet rechtstreeks vragen..

ze zouden bv kunnen vragen wat (actueel) het voor problemen geeft ivm vergrijzing, en dat is dan dus dat relatief weinig werkenden voor relatief veel ouderen het op moeten brengen

dat wist ik zomaar ... valt me mee
ooooo zo. ja dat lukt me dan ook nog wel. Dat wij over een jaartje of 15 veel geld afdragen naar de zorginstellingen weet ik wel ja
Oud 24-05-2004, 19:57
ItsSuuS
ItsSuuS is offline
mm.. economie is altijd vet moeilijk
ik ga dood

sterkte donderdag peepz
Oud 24-05-2004, 20:50
Jarahh
Jarahh is offline
Economie is zo'n PIEPvak... en dan moet ik nog een 5 halen ook. Heb al wel veel geleerd en ik moet zeggen nu ik alles op een rijtje zag vond ik het ook wel boeiender, ik hoop dat we niet zoveel hoeven rekenen donderdag.
Good luck!
Oud 24-05-2004, 20:55
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Lil'Anthony schreef op 24-05-2004 @ 17:36 :
jij.. jij.. jij.... *zucht*
wat?
ben ik egoistisch?
neerbuigend?
erg onsympathiek?
of mag je me gewoon niet?
Oud 25-05-2004, 13:47
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Ben een minuut geleden begonnen, ik heb nog nooit iets gesnapt van economie.. Moet een 1,7 halen om een 4 te staan, dat moet lukken.
Oud 25-05-2004, 15:20
Verwijderd
Oke, ik heb even een vraagje over de indexcijfers! Stel voor, je hebt de volgende tabel:

1996 1998 2000 2002 2004
Nominaal nat. inkomen in milj. 648 712 788 824 906
Indexcijfer nom. nat. ink. 100 .... .... .... ....
Prijsindexcijfer nat. inkomen 100 107 115 121 134
Bevolking in miljoenen 28 28.6 29.4 29.8 30.2
Indexcijfer bevolking 100 .... .... .... ....

Hoe reken je dan die indexcijfers uit? Ik snap t niet helemaal namelijk...
Oud 25-05-2004, 15:47
Elle baby!
Elle baby! is offline
ALS ik goed begrijp wat je bedoelt....weenie zeker hoor maar ik heb die tabel dan zo ingevuld:

1996 1998 2000 2002 2004
648 712 788 824 906
100 109,9 121,6 127,2 139,8
100 107 115 121 134
28 28,6 29,4 29,8 30,2
100 102,1 105 106,4 107,8

Beetje scheef alleen

Als in 96 het indexcijfer 100 is en je moet het indexcijfer van 98 berekenen doe je gewoon 712/648 * 100

Ik hoop dat je dit ongeveer bedoelde, maar ik ben ook geen eco talent dus als iemand mij nog wil verbeteren, graag
Oud 25-05-2004, 15:56
BCR
BCR is offline
BLUUUGH. Economie

Heb dr echt ff geen zin meer in na GS..Maar ja, ik verman mezelf wel weer

Regels voor berichten