Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2004, 11:47
Ephese
Ephese is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-04-2004 @ 15:21 :
volgens dit blaadje wat hier voor m ligt is Nederlandse betalingbalans en sociale zekerheid uitgesloten van het CE.
Dat is allemaal zo, maar ik ben niet zo goed in economie, , dus kan iemand me uitleggen wat de Nederlandse betalingbalans is? Is dat met die lopende rekening en kapitaalrekening enzo...?
Want wij hebben ook een bankbalans ofzo behandeld, dat gaat over activa en passiva, en die moesten we wel kennen volgens mijn docent.
Advertentie
Oud 24-05-2004, 12:00
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
butthead136 schreef op 24-05-2004 @ 11:10 :
Marleentje zit je toevallig op het EC in boxmeer????

BTW. die ruilvoet moet je niet kennen.

Alle belangrijke dingen die je moet kunnen staan allemaal op http://www.eindexamen.nl (waar precies weet ik zo niet) Zal vanaaf wel ff zoeken als het nodig is en de URL posten
eejeej

Neej, ik ben een typische CM-er uit het verre noorden
haha. Maaruhm als jij alles zo makkelijk vind, kan je mij
dan niet even helpen Ik heb het laatste tentamen gehaald
zonder te leren, maar ksta helaas maar een 5.9, dus
moet wel een 3.2 halen voor een 5 haha.. Zelfs dat gaat me nooit
lukken
Oud 25-05-2004, 23:04
Ephese
Ephese is offline
Citaat:
Ephese schreef op 24-05-2004 @ 12:47 :
Dat is allemaal zo, maar ik ben niet zo goed in economie, , dus kan iemand me uitleggen wat de Nederlandse betalingbalans is? Is dat met die lopende rekening en kapitaalrekening enzo...?
Want wij hebben ook een bankbalans ofzo behandeld, dat gaat over activa en passiva, en die moesten we wel kennen volgens mijn docent.
?
Oud 26-05-2004, 08:05
Tuc
Tuc is offline
Iemand een goede samenvatting?
Oud 26-05-2004, 08:45
justlikeme!
justlikeme! is offline
goeiemorgen haha

nou ff vraagje: zo te horen hoef je de betalingsbalans dus niet te kennen met het examen, maar hoef je wisselkoersen e.d. dan ook niet???
hoop het niet, watn daar ben ik mie slecht in
Oud 26-05-2004, 08:48
anjali
anjali is offline
Je hoeft de betalingsbalans niet te kennen, maar je moethet op de een of andere manier wel kunnen toepassen en de wisselkoersen moet je zeker kennen.

Oh ja sociale zekerheid hoeft dit jaar niet! Gelukkig al die rot begrippen.
Oud 26-05-2004, 08:50
justlikeme!
justlikeme! is offline
thanx!!
ik heb het boek Praktische economie, maar welke hoofdstukken is dan precies over sociale zekerheid??

ohja: maybe overbodig, maar ehmz... we mogen met het examen legaal formules in de grafische rekenmachine zetten
Oud 26-05-2004, 09:57
examenstresskip
examenstresskip is offline
En welke hoofdstukken van Percent hoeven we niet te kennen? Alvast bedankt!
Oud 26-05-2004, 10:08
Verwijderd
*zucht*

ik geloof niet dat ik dit vak zie zitten vrijdag...
Oud 26-05-2004, 10:11
Babette
Babette is offline
Citaat:
dummiedegum schreef op 08-05-2004 @ 09:48 :
ik ben nog bezig, ben ik zo laat?!

volgensmij ga ik het ook prima halen hoor, zelfs met een verhuizing, een musical en een paar verjaardagen van mijn broertjes enzo ertussen. Ik ga me niet druk maken, heb wel andere dingen waar ik mee bezig kan zijn

ik zou zelfs nog kunnen gaan werken...
Ik begin nu pas dus jij bent niet te laat Ik wel..Maar khoef maar een 4.2 te halen en dat moet toch wel lukken hoop ik..
Oud 26-05-2004, 10:17
justlikeme!
justlikeme! is offline
nou ik weet dus echt niet waar ik aan moet beginnen he , echt rampzalig dat economie

ik was voor de examens al een tijdje begonnen met al die reken dingen enzow, maar nu vond ik het wel tijd om het boek eens te gaan leren, majah: waar moet ik in hemelsnaam beginnen

en ik moet een 5,4 halen gaat me nooit lukken
Oud 26-05-2004, 10:20
Verwijderd
echt veel rekendingen krijgen wij volgens mij niet. ik heb nml afgelopen tentamen alleen maar examenvragen gehad, en dat waren MK-vragen, juist/onjuist-vragen, en maar een paaar simpele berekeningen. (waarom had je dan een 5?). maar dat zal dus wel meevallen. de lastigste berekeningen ga ik dan dus ook niet leren. trouwens, ik ga voor de 3.7, dan heb ik een 5.
Oud 26-05-2004, 10:33
*tangled*
*tangled* is offline
wat een gestress jongens.. ik ga nu pas beginnen hoor.. .. wil niet zeggen dat ik goed ben in economie.. maar het moet zeker te doen zijn. ik sta een 6.1 of een 6.2 weet ik niet meer precies.. ik ben wel bang dat ik het niet haal maar ja herkansinggg..
Oud 26-05-2004, 10:34
examensexamens
examensexamens is offline
ik ben echt super super slecht in economie. ik sta een 5.2 dankzij een praktische opdracht waar ik een 8.2 voor heb gehaald.
ik heb echt weinig geleerd de afgelopen twee jaar. en ik begin ook nu pas met lere.
maar k ben er achter gekomen dat ze ieder jaar ongeveer hetzelfde vragen met economie. niet precies maar wel ongeveer. misschien is het dus slim om eerst een hoop examen te gaan maken en dan de rest door te lezen!
Oud 26-05-2004, 11:19
Baracuda
Baracuda is offline
Ik ben slecht in economie, maar door een herkansing sta ik net een voldoende. Ik heb nog geprobeerd om serieus te leren,maar moet nu eigenlijk nog beginnen.
Oud 26-05-2004, 11:21
justlikeme!
justlikeme! is offline
haha ik geloof dat bijna iedereen slecht is in economie

waarom schaffen ze het dan niet af?? hehe
Oud 26-05-2004, 11:26
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 26-05-2004 @ 12:21 :
haha ik geloof dat bijna iedereen slecht is in economie

waarom schaffen ze het dan niet af?? hehe
omdat het zo simpel is.
ik snap niet dat jullie je er zo druk om maken.
ik heb het er bij gekozen.
doe n/g.
maar ja. economie als je die berekingen enzo begrijpt dan scheelt het een hele hoop en je moet belasting begrijpen.
als je dat nu niet snapt zou ik nog ff bij je leraar langs gaan.
nu nog voordat het te laat is en je ligt te zweten boven je examen.
aangezien het vrijdag al is

ik sta BTW een 8,7
Oud 26-05-2004, 11:40
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
marleentje86 schreef op 24-05-2004 @ 13:00 :
eejeej

Neej, ik ben een typische CM-er uit het verre noorden
haha. Maaruhm als jij alles zo makkelijk vind, kan je mij
dan niet even helpen Ik heb het laatste tentamen gehaald
zonder te leren, maar ksta helaas maar een 5.9, dus
moet wel een 3.2 halen voor een 5 haha.. Zelfs dat gaat me nooit
lukken
herhaling weet iemand wat we 100% zeker moeten leren?
En kan iemand mij wat tips geven. ik wil zo hoog mogelijk eindigen! = een 4,5
Oud 26-05-2004, 11:51
witbrood
witbrood is offline
Ik ga voor een 2,5 sta ik een 5.

Moet lukken toch?
Ik kan me er alleen gewoon niet toe zetten te gaan leren.
iedereen succes iig
Oud 26-05-2004, 11:57
Baracuda
Baracuda is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 26-05-2004 @ 12:26 :
omdat het zo simpel is.
ik snap niet dat jullie je er zo druk om maken.
ik heb het er bij gekozen.
doe n/g.
maar ja. economie als je die berekingen enzo begrijpt dan scheelt het een hele hoop en je moet belasting begrijpen.
als je dat nu niet snapt zou ik nog ff bij je leraar langs gaan.
nu nog voordat het te laat is en je ligt te zweten boven je examen.
aangezien het vrijdag al is

ik sta BTW een 8,7
Sommige mensen hebben i.p.v goede leraren, bejaarde leraren die hopen dat je zakt en zult branden in de hel.
Oud 26-05-2004, 12:06
Neeleh
Neeleh is offline
Het lijkt volgens mij allemaal veel erger dan het is! Ze gaan echt niet op kleine details in, volgens mij gaan ze vooral heel erg algemen vragen stellen en mijn leraar zei dat we geen ruilvoetverslechtering zouden krijgen.
Oud 26-05-2004, 12:40
justlikeme!
justlikeme! is offline
jaa dat kan allemaal wel maaar...

ik zit net dat examen van 2003 te maken, de eerste 2 opgaven, had verwacht dat ik het heel goed gemaakt zou hebben, maar heb maar slechts 9 punten van de 15, en dat vind ik dat weer niet echt veel

kben echt ontzettend bang voor eco omdat ik een 5,4 moet halen.. en opzicht kan dat wel de onvoldoende worden, maar ik zit ook in de stress voor bio en engels.. en als ik erover nadenk zie ik nederlands met die samenvatting dus ook neit zitten

bah kutexamens
Oud 26-05-2004, 13:38
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
Günther schreef op 18-05-2004 @ 15:04 :
mjah ik ben ook bezig maja, komt wel goed... (ik heb trouwens praktisch economie en ik moet :

Code:
Module1
Hoofdstuk 1 helemaal
Hoofdstuk 2 helemaal
Hoofdstuk 3 helemaal

Module2
Hoofdstuk 1 helemaal
Hoofdstuk 2 helemaal
Hoofdstuk 3 helemaal

Module3
Hoofdstuk 1 helemaal
Hoofdstuk 2 helemaal
Hoofdstuk 3 helemaal

Module4
Hoofdstuk 1 helemaal
Hoofdstuk 2 helemaal
Hoofdstuk 3 helemaal

Module5
Hoofdstuk 1 helemaal 
Hoofdstuk 2 paragraaf 3 niet!!
Hoofdstuk 3 helemaal

Module6
Hoofdstuk 1 helemaal
Hoofdstuk 2 paragraaf 5 niet!!

Module7
Hoofdstuk 1 paragraaf 4 & 5 niet!!
Hoofdstuk 2 paragraaf 2 niet!!
Hoofdstuk 3 paragraaf 2 & 4 & 5 niet!!
dus )
klopt dit een btje mensen?
Oud 26-05-2004, 14:38
finger_fish
finger_fish is offline
ik ben netzo verdoemd...ksnap er werkelijk geen bal van en ik moet minimaal een 6 halen snapt iemand dat nieuwe belasting stelsel?? da oude snapte ik wel..waarom waarom is het zo moeilijk
Oud 26-05-2004, 14:48
brennie xx
brennie xx is offline
volgens mijn lerares is het eindexamen veel makkelijker dan een schoolexamen.. het is wel veel maar als je tt ff snapt is t echt nie moeilijk.. ik ben ook nooit goed geweest in economie maar ik hoef maar een 4.9 te halen en ik denk wel dat dat gaat lukken.. als je gewoon de basisdingen en begrippen kent is t goed.
Oud 26-05-2004, 14:51
brennie xx
brennie xx is offline
nooit van die ruilvoet gehoord en t is inderdaad allemaal vrij oppervlakkig.. en als je 1 onderdeel niet goed kent zijn er tog nog andere dingen waar je punten op kan scoren.. ook zijn er vast wel een paar vragen die je zo in kan vullen..
Oud 26-05-2004, 15:46
DoomTrooper
DoomTrooper is offline
Waarom zit je in paniek als je over 6 weken een examen hebt, wat ben je voor no-life, ec is opper easy.
Oud 26-05-2004, 15:47
brennie xx
brennie xx is offline
heb vrijdag ec. examen hoor...
Oud 26-05-2004, 15:59
Günther
Günther is offline
Citaat:
brennie xx schreef op 26-05-2004 @ 16:47 :
heb vrijdag ec. examen hoor...
mjah schijnt niet iedereen door te hebben
Oud 26-05-2004, 16:52
*tangled*
*tangled* is offline
ik heb twee boeken van in balans.. dit is toch wat je moet leren..? en uw volgens mij moest ik niet alle hoofdstukken leren maar dat weet ik natuurlijk weer niet zeker.. ik ben beetje in mn eerste boek aan het kijken, ben bij hoofdstuk 6.. sommige berekingen vind ik wel moeilijk maar moet je verplicht je gr meehebben?? een of andere duts heeft in de 4e mn gr gejat..
Oud 26-05-2004, 17:29
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
volgens mij hoef je niet verplicht je gr mee te hebben hoor bij mij is ie stuk en ga er echt geen nieuwe voor kopen ik bedoel met een gewone kan het toch net zo goed??
Oud 26-05-2004, 17:35
Sabina 87
Sabina 87 is offline
Economie is idd niet zo moeilijk.. heb zon oefenexamen gemaakt.. Eitje!!@
Oud 26-05-2004, 17:46
marleentje86
marleentje86 is offline
Citaat:
*tangled* schreef op 26-05-2004 @ 17:52 :
ik heb twee boeken van in balans.. dit is toch wat je moet leren..? en uw volgens mij moest ik niet alle hoofdstukken leren maar dat weet ik natuurlijk weer niet zeker.. ik ben beetje in mn eerste boek aan het kijken, ben bij hoofdstuk 6.. sommige berekingen vind ik wel moeilijk maar moet je verplicht je gr meehebben?? een of andere duts heeft in de 4e mn gr gejat..
Je moet hoofdstuk 3 niet leren!!! Want ik heb dat boek ook..
Althans...van wanneer is jou boek? Jaar van uitgeven bedoel ik?
Bij ons heeft bijna niemand een gr. ik wel, omdat ik vwo heb gedaan, maar je kan ook een gewone mee nemen hoor. Zoveel
berekingen kan je rekenmachine wel aan
Oud 26-05-2004, 18:31
*tangled*
*tangled* is offline
uhm ik ben aan het kijken.. ik heb 2 boeken dat ik moet leren.. hier staat 4e druk 2002.. dit zal het wel zijn toch?
Oud 26-05-2004, 19:10
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
Kan iemand mij misschien uitleggen wat marktmechanisme nou precies inhoud?? want in mijn boek is het heel vaag uitgelegd
Oud 26-05-2004, 19:15
Verwijderd
economie wordt een eitje
Oud 26-05-2004, 19:26
anjali
anjali is offline
Citaat:
0(-_-)0 = ik schreef op 26-05-2004 @ 20:10 :
Kan iemand mij misschien uitleggen wat marktmechanisme nou precies inhoud?? want in mijn boek is het heel vaag uitgelegd
Volgens mij krijg je niets over het marktmechanisme op het examen hoor.

Maar toch vertel ik je wel wat het is. Een heel simpel verhalen (kopieer het en plak het in word en print het uit zou ik zeggen)

Het marktmechanisme betekent het in evenwicht komen van vraag en aanbod via de prijs.
Voorbeeld: In de zomer is er een groot aanbod van aardbeien, stel jij bent dol op aardbeien hoe weet jij nou dat er een groot aanbod van aardbeien is? Hoe kom je daarachter? Simpel als er ergens een groot aanbod is wordt de prijs lager. Want de aanbieders (verkopers van aardbeien) willen die grote aanbod kwijt.
Als het aanbod van aardbeien in de winter klein is, en jij wilt ze toch voor een romantische avond met je vriend/in hebben. Dan zul je daar veel voor moeten betalen. Vooral als er meer mensen zijn die aardbeien willen. Als iets gewild is en er is weinig van is de prijs hoog.

Hoe komt dit nou in evenwicht. Heel simpel vragers en aanbieders praten met elkaar via de prijs is het aanbod groot is de prijs laag. Voordeel jij bent voordeliger uit.
Dit is het in evenwicht komen van vraag en aanbod via de prijs.
Oud 26-05-2004, 19:28
anjali
anjali is offline
Nog steeds niet duidelijk fantastische site:

http://www.krimpenerwaardcollege.nl/lokeco
Oud 26-05-2004, 19:50
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
Ik weet er in ieder geval nu wel wat meer over bedankt!!
Oud 26-05-2004, 20:09
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Baracuda schreef op 26-05-2004 @ 12:57 :
Sommige mensen hebben i.p.v goede leraren, bejaarde leraren die hopen dat je zakt en zult branden in de hel.
zoiets ken ik heb ik voor natuurkunde. hij vind mij geloof ik te dom daar voor.
vertelde me dat ik met 5 gelukkig moet zijn.
ik heb sowieso voldoende.

maar onze eco leraar is ook niet echt fijn, opdrachten maak ik niet het vak ligt me gewoon, tot ergenis van de de docent.
maar hij legt onwijs krom uit, dus daar let ik al helemaal niet op want dan snap ik het echt niet meer.
Oud 26-05-2004, 20:35
brennie xx
brennie xx is offline
Citaat:
0(-_-)0 = ik schreef op 26-05-2004 @ 18:29 :
volgens mij hoef je niet verplicht je gr mee te hebben hoor bij mij is ie stuk en ga er echt geen nieuwe voor kopen ik bedoel met een gewone kan het toch net zo goed??

ja da kan. vorig jaar hoefde t ook nie,je hebt alleen meer ruimte in je scherm en kan eventueel iets opslaan maar ik weet ook nie hoe dat werkt. heb t hele jaar met een gewone gedaan dus dan moet t nu ook lukken tog?
Oud 26-05-2004, 20:41
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
ja ik doe t hele jaar ook al met een gewone en ik zou t ook echt niet weten hoe je die formules in die gr moet zette
Oud 26-05-2004, 20:43
brennie xx
brennie xx is offline
nee ik ook nie. is ons ook nooit uitgelegd. en t was ook nog nie ens cker of het mocht bij ons op school, niemand die er iets van af wist.. probeer t gewoon ff met, neem er denk ik wel 2 mee als dat mag, altijd hangid als ik t ff nie meer weet of kan vinden ofzo
Oud 26-05-2004, 20:46
0(-_-)0 = ik
0(-_-)0 = ik is offline
ik neem er ook twee mee maar denk toch dat ik die gewone t meeste ga gebruiken anders gaat er te veel tijd in zitte in die gr want dan moet ik weer gaan nadenken hoe dat ook alweer moest
Oud 26-05-2004, 20:55
annetjuh
annetjuh is offline
allemaal cm-ers
met die grr
je moet het opslaan onder programma's
maar hoe dat is bij elke gr weer verschillend
Oud 27-05-2004, 08:44
*tangled*
*tangled* is offline
denk je dat je dat goed moet kennen van de drie boxen van de inkomstenbelasting.?
Oud 27-05-2004, 08:53
justlikeme!
justlikeme! is offline
zeg zou je eigenlijk ook gegevens krijgen, en dat je dan zo'n lorenzcurve ofzow moet gaan tekenen????? khoop het toch echt niet... ... WEet iemand dat??

En ook wat *tangled* zei: meot je dat ook kunnen toepassen als je een aantal gegevens krijgt?
Oud 27-05-2004, 09:12
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
justlikeme! schreef op 27-05-2004 @ 09:53 :
zeg zou je eigenlijk ook gegevens krijgen, en dat je dan zo'n lorenzcurve ofzow moet gaan tekenen????? khoop het toch echt niet... ... WEet iemand dat??

En ook wat *tangled* zei: meot je dat ook kunnen toepassen als je een aantal gegevens krijgt?
wij kregen op onze rep. van de 4e toetsweek een vraag over de lorenzcurve (uitleggen wat het was... maar ik had geen begrippen geleerd, want die kregen we nooit ) dus ik wist niet wat het was... moet ik nu nog even goed doorkijken. Maar ik kan me niet herinneren dat we met eco ooit zoiets hebben hoeven tekenen?!!
Oud 27-05-2004, 09:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
*tangled* schreef op 27-05-2004 @ 09:44 :
denk je dat je dat goed moet kennen van de drie boxen van de inkomstenbelasting.?
denk wel dat je dat moet begrijpen. je bedoeld toch hoe dat werkt met het progressief belastingstelsel? Dat moet je wel snappen ja, denk ik...
Oud 27-05-2004, 09:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 26-05-2004 @ 21:55 :
allemaal cm-ers
met die grr
je moet het opslaan onder programma's
maar hoe dat is bij elke gr weer verschillend
ik = ook cm'er... Tss

Regels voor berichten