![]() |
||
Citaat:
Als je dan besluit te stoppen met het consumeren van al die appels (het wordt tenslotte ook een beetje duur, want je hebt de duurste smaakvolste appels gekocht om maar niet te wennen, maar hebt op het eind toch gefaald), begint het tweede gewenningsproces: het vergeten van de smaak van de appel, de herinneringen aan de smaak glippen mettertijd weg uit je gedachten. Op een gegeven moment zal ook dit proces richting zijn einde gaan, afhankelijk van bijvoorbeeld je tijdsbelevingsquotient ( ![]() Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar er zijn dus wel manieren om te ontwennen: zoek het tegengestelde gewenningsproces. Bestaat die altijd ? Verder had je het (niet heel duidelijk) over haast. Je zegt dat haast in verband staat met gewenning. Haast is net als gewenning complexer dan je op het eerste gezicht zou denken, denk ik. Ik ben van mezelf een vrij "onthaast" iemand, maar toen ik voor het laatst in de stad was ed weet ik nog goed hoe het straatbeeld was: snellopende mensen, driftig mobiel bellend met aktetassen en koude ogen. Ik weet niet of je die haast bedoelt of meer het innerlijke gevoel van spanning, opwelling wat je rust tegenhoudt, bij wijze van spreke. Hmm, ik kan maar beter ophouden want het gaat niet echt ergens over, verklaar je iets nader zou ik zeggen - met gewenning heeft dit nu weinig te maken.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik ben er niet zeker van of je het wel allebei precies hetzelfde kan noemen, ik wil alleen zeggen dat het op hetzelfde neerkomt. Je zou ook kunnen zeggen dat er bij het "constant geen appels eten" alleen iets vergeten wordt, maar is vergeten in feite niet een aspect van gewenning ? Kun je jouw beeld van het bospaadje ook niet reflecteren op gewenning ?
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Verpest de wens! #5 Verwijderd | 500 | 18-08-2012 21:45 | |
De Kantine |
verpest de wens-spel Love & Peace | 313 | 27-06-2006 13:35 | |
De Kantine |