![]() |
||
Citaat:
![]() Als iedereen naar Jezus' leer zou leven, zou de wereld natuurlijk een prachtige plek zijn waar iedereen van elkaar houd, vrijheid, blijheid...jippiee.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Dus schijnbaar wil in ieder geval de TS meer weten. Maar op deze manier kan niemand nog uitleggen wat hij wil weten.
Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 14:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zou jij ook zo bereid zijn om voor jouw Wodan te sterven? Hoe komt het toch dat ze werkelijk zo gedreven zijn? En zelfs gewoon lopen te zingen in de gevangenis. Wat als het toch geen hersenspoeling van 2 miljard mensen is, en het misschien toch wel een werkelijkheid is? Spinoza had het al over een grote weddenschap. Ok je gelooft niet in de eeuwigheid, ik wel. Als je gelijk hebt is er voor mij niets verloren. Maar wat als ik gelijk heb?
|||
Citaat:
Hoe het komt dat ze zo gedreven zijn? Omdat ze overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Jammer, want dat maakt elke discussie bij voorbaat al onmogelijk. Ze zijn in zekere zin inderdaad gehersenspoeld, want ze zijn er stellig van overtuigd dat alleen zij gelijk hebben, en dat iedereen die niet is zoals zij bekeerd moet worden. Ik walg daarvan! Als ik mij ooit geroepen zou voelen om mij tot christen te bekeren, dan moet dat van mijzelf uitgaan, en niet van hen. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook heeft hij de Joden vertelt dat ze niet meer goed bezig waren. Hij heeft de leer van Mozes vernieuwd. |
![]() |
|||
Citaat:
Erm. Maar dat werkt niet echt (als ik kijk naar de kruistochten en inquisitie e.d.). Citaat:
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Gatara schreef op 23-05-2004 @ 16:20 :
Erm. Maar dat werkt niet echt (als ik kijk naar de kruistochten en inquisitie e.d.). Er zijn altijd mensen die fout bezig zijn. Niet alle christenen deden mee aan kruistochten. Niet alle christenen hebben heksen verbrand. Het was Jezus' bedoeling niet geweest dat mensen dit soort dingen zouden doen. Hij is dus gestorven voor de mensen die Hem accepteren als de Verlosser en in hun leven constant proberen de wil van God te doen. want Mozes was/is de profeet die alles al verteld had. De Joden waren niet goed bezig en Jezus probeerde ze weer op het rechte pad te brengen door de leer te vernieuwen. |
![]() |
|||
Citaat:
Dus dit waren eigenlijk foute christenen? Maar waarom was die boodschap dan blijkbaar niet goed overgekomen? En hoe staan christenen in het algemeen tegenover anders gelovigen of ongelovigen? Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Dat doe ik ook altijd. Als ik niet meer uit een discussie kom maak ik de ander belachelijk. Heel effectief inderdaad want mensen gaan ineens in de verdediging en het gaat helemaal niet meer om het onderwerp. Dus dank je voor je hunorrijke bijdrage, nu ben ik benieuwd of je nou werkelijk dichterbij Jezus wil komen ofdat we hier een cabaret stuk van gaan maken ![]()
||
Citaat:
En dit gaat zeker wel om het onderwerp. Het onderwerp is 'fanatieke christenen' en MazeMouse geeft tien voorbeelden van fanatiek christendom.
||||
![]() |
Citaat:
Zij hadden dus de absolute claim op de waarheid die niemand kon controleren. Het komende argument valt met groot gemak tegen de huidige christenen te gebruiken. Maar misschien ken je het principe van een inenting? Wat is de beste manier om iemand niet meer vatbaar te maken voor een ziekte? Juist door hem de dode of zieke kiemen in te spuiten. Kan je nu zeggen dat het geen ziektes zijn die woprden ingeent? Of is het geen ziekte? Op diezelfde manier geld dat ook voor dit. Christenen blijven mensen zijn gewoon vatbaar voor psychologische spelletjes. Ook christenen zijn te manipuleren en onder groepsdwang in een massa hysterie te krijgen. En ik zal onmiddelijk toegeven dat dat ook vandaag nog in christelijke kringen voorkomt. Maar dat is de dode vorm van de ziekte. Kan je nu zeggen dat de werkelijke ziekte niet gevaarlijk is? Citaat:
God heeft alle mensen gemaakt. En God maakt zich ook bekend door alles wat Hij gemaakt heeft. Dat staat ook in de bijbel dat iedereen de God van de schepping kan kennen. Maar God laat ook af en toe iets zien van wie Hij is door zaken heen. Dat heeft Hij op een perfecte en volkomen manier gedaan doordat Hij de wereld Jezus heeft laten zien. Maar andere religies hebben misschien een schim gezien als door een beslagen ruit. Alle andere goden zijn slechts kleine afbeeldingen van een veel grotere God. De mensen die hier dus in geloven zijn te prijzen voor hun religiositeit. Maar juist als je religieus wil zijn, wil je ook weten wie je nou aanbidt. Het is te vergelijken als dat ik aan jou een foto van mijn voet geef en aan je vrienden een foto van mijn hand. Hoe levensecht ook het is niet mij. Je kan niet gewoon de foto's samenvoegen en op elkaar plakken. Je kan niet zeggen dat ik dat ben. Maar zelfs als je een foto van mij in het compleet zou krijgen kan je nog niet zeggen dat ik dat "ben". Dat is slechts een afbeelding van mij. Maar als je je hele leven met een afbeelding hebt gedaan dan wil je lijkt me ook de persoon ontmoeten van die foto. Op diezelfde manier kijken we ook naar anders-gelovigen. Ze zijn te prijzen voor hun godsbesef, maar we willen ze graag vertellen wie er nou schuilgaat achter al die incomplete afbeeldingen. Citaat:
Dat is wat Jezus kwam doen. God had in het begin van het volk Israël een wet voor mensen gegeven. Er waren 673 wetten die gehouden moesten worden en er waren tijdelijke oplossingen voor als je de fout inging. Maar wat Jezus nu allereerst heeft laten zien is hoe God die wet bedoeld had. Niets doen volgens de wet maar zelfs niet in je gedachten. Want wat je aktief denkt is even erg als het echt doen. Dus eerst liet Hij zien hoe God werkelijk wilde dat we leefden. De perfecte en heilige invulling. Dat kon Hij laten zien omdat Hij en God en mens was. Door Zijn goddelijkheid wist Hij wat God wilde en kon HIj het ook uitvoeren. Tot zover is zelfs Kuitert het met mij eens. Maar dan komt het bijzondere. Eerst liet Jezus zien hoe we moesten leven. Als je de verhalen leest dan weet je dat je nooit zo kan leven en al helemaal zo nooit geleefd hebt. In het oude Israël kon je voor al je fouten een dier laten slachten. Maar wat je eigenlijk had gedaan was dat je zelf de fout inging en dat je dus zelf moest betalen. God is niet alleen ontzettend liefdevol maar ook ontzettend heilig. Dus als je de fout inging moest dat je leven kosten. Wat God nu had ingesteld was dat je een dier mocht slachten. Maar sinds wanneer kan je met een dier het leven van een mens afkopen? Zou jij het goedvinden als Hitler gepakt was en een executie zou krijgen hij zijn kat zou sturen? Zo van gebruikt u dat maar? Dat lijkt me logisch van niet. Maar waarom nam God dan wel altijd genoegen met die kat of varkens? Dit omdat elke keer dat Hij het bloed van die beesten zag Hij moest denken aan wat Jezus nog zou gaan doen. Jezus heeft betaald voor onze straf. Er moest een leven worden genomen voor wat wij hadden gedaan. Maar ook daar weer de vergelijking met Hitler. Hoe zou je het vinden als Hitler voor zijn executie dan Himmler zou sturen? Dat is ook niet logisch. Op die manier kan dus niemand die iets fout heeft gedaan voor iemands anders fouten betalen. Diegen die betaalt moet perfect zijn zodat ze als het ware kunnen ruilen. En dat is het principe van wat er gebeurd met Jezus. Hij leefde een perfect leven en stierf een verkeerde dood. Op deze manier kunnen wij die een verkeerd leven leiden weer een goede dood krijgen. Jezus doel hier op aarde had dus twee doelen. 1 Voorleven wat God altijd al bedoel had 2 Dat wat niet goed was om te ruilen Maar hoe kan je dat bewijzen? Als Jezus gewoon dood was gegaan hadden we nooit meer iets van Hem gehoord. Dan was het gewoon de zoveelste misdadiger die gestorven is tijdens een executie. Maar God wilde bewijzen dat Jezus zo bijzonder was. Hoe kan dat als iemand dood is? Je kan iemand een gedenksteen laten oprichten of misschien een mooi standbeeld. 2 000 jaar later hadden we daar niets meer van geweten. Er was maar 1 ding mogelijk om te bewijzen dat God er werkelijk de hand in had. Iets wat echt niet anders kon. En dat deed God dus door Jezus weer uit de doden levend te maken. Op deze manier is Jezus niet gewoon een goed mens, of een misdadiger, maar bewijst Hij God's Zoon te zijn. Nog even een laatste woord over dat opstaan. Het wordt belachelijk gedacht dat iemand wakker zou worden. Maar dat is logisch. Als het normaal was dat Doden wakker werden, hoe had God dan moeten bewijzen dat Jezus Zijn Zoon is? Dat vroeg dus om een duidelijke en een eenmalige gebeurtenis. Pff nou heb ik moeie vingerss. Hopelijk heb je er iets aan. Zo niet hoor ik graag van je
Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 20:17. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als je cabaret serieus gaat nemen dan doe je werkelijk iets verkeerds
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Mazemouse:
Als jij met antwoorden op die vragen niet dichterbij komt dan schiet ik er erg weinig mee op en lopen we elkaars tijd te verdoen. Dus stel of vragen waar ook consequenties aan zou verbinden of loop het topic niet vol te spammen tot de 500 posts. Maar om je toch een voorproefje te geven. Waarom wij zeggen dat gebed wel werkt ondanks dat er niet altijd uitkomt wat je zelf wilt. Het hele christendom kan je vergelijken met een relatie. Een relatie met een perfecte hemelse vader. Deze vader weet precies wat goed voor ons is. En dat is ook waar Hij op uit is. Het beste voor ons. Maar hoe vaak zijn we niet als een heel klein kind dat om snoep vraagt. En nog meer snoep. En nog meer snoep. Is dan de conclusie dat die vader niet bestaat omdat het kind geen snoep krijgt? Gewoon een kind uit het niets ontstaan? Of heeft die vader het beste met je voor en geeft hij het kind daarom geen snoep? En dat is precies wat er gebeurd. En je ziet dan later als iets volwassener christen dat al dat snoep niet goed voor je was en ben je die vader dankbaar dat je tanden niet uit je mond zijn gerot. Overigens vind ik het een nogal boute uitspraak dat er zo weinig werkt. Ik geef onmiddelijk toe dat als ik om snoep vraag ik dat maar heel weinig krijg. Maar God beloofde ons geen Snoep maar veiligheid. en geborgenheid. En dat is een werkelijheid die alles te boven gaat. En God heeft ook gezegd dat Hij mensen geneest. En ook dat is in mijn leven en bij heel veel andere mensen een werkelijheid.
||
![]() |
Citaat:
Dan ga ik een keertje met je mee naar een kerk die dit predikt. En dan ga jij een keer met mij mee naar een kerk hoe het ook kan?
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Die is onstaat toen ze zich van de katholieke kerk hebben afgescheiden. Daarin leggen ze uit wat ze geloven. Een van die artikelen legt uit dat een dominee (leider gemeente) alleen ontheven kan worden van zijn taak door de gemeenteraad (Vergelijke met managementteam). Wat er toen is gebeurd dat deze mensen zijn gestopt met andere mensen naar de kerk te gaan is dat in 1943 een dominee uit zijn ban is gezet door een vergadering van andere kerken van nederland (classis). Kortom het betreft een ontzettende kleine opmerking. Maar het heeft nogal kwaad bloed gezet dat ze er zelfs tijdens de WO II over struikelden
||
Citaat:
Jjzd, ik reageer later op je uitgebreider stukje. Ben nu wat te moe om daar goed op in te gaan.
||
Citaat:
JJzD: Ik ben er zelf nog nooit bij geweest. Ik geef toe dat ik de zaak een beetje ridiculiseer, maar gezien de haat en nijd die er toch zeker wel bestaat tussen bepaalde christelijke groeperingen zou het me niet verbazen als dit echt voorkomt (je kon weer een mooi voorbeeld zien bij die kerkfusie laatst. Een aantal gemeenten wilden er niet bij, want er zaten andersdenkenden in die nieuwe grote kerk. Die 'andersdenkenden' hadden dan over een paar zaken een iets andere mening dan zij, maar het was blijkbaar genoeg om zich los te scheuren. Bekrompenheid ten top ![]()
||
Citaat:
Kun je dat niet bij al die dingen dan zit er toch een kern van waarheid in die uitspraken waar je dan enkel en alleen omheen kunt lullen en ontwijken ipv er serieus op ingaan. Alhoewel ik wel eens zou willen weten hoe je punt4 wilt verklaren en punt6 vind ik an-sich dan al zo'n enorm zweverigheids gehalte hebben (ergo: een hoog bullshit gehalte) dat dat dingen zijn die ik gewoonweg ONMOGELIJK kan geloven. Ik bedoel, dat is echt van het niveau 'Jij was er niet bij dus is het zo" Overigens om ook even te reageren op het "En God heeft ook gezegd dat Hij mensen geneest" Dat is waarschijnlijk waar dat stuk over gaat.... Hoeveel mensen bidden om genezing en krijgen als kadootje de dood van god.... Dan is dat 'de wil van god' en als iemand genezen wordt dan zijn de gebeden verhoort en werkt het ineens wel. Komt dus in deze context ineens een heel stuk krommer over.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Het heeft geen haast
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Beste JJzD,
ik denk dat je het punt hier mist. Ik begrijp dat je je aangevallen voelt, want de meesten hier zijn het niet hélemaal met je geloof eens... maar toch. Ik heb op zich niets tegen christenen, ik ben zelf ook jaren naar de kerk geweest. Alleen zijn er veel christenen die zó overtuigd zijn van hun gelijk dat het strontirritant wordt. Dat zijn van die achtergebleven figuren die nog steeds denken dat ze de wereld moeten bekeren. En dat denken de mensen van die site ook! Hoe kun je nou met andere mensen omgaan als je de hele tijd in je achterhoofd hebt dat ze zondig zijn en naar de hel gaan en al die andere blabla. Die mensen hebben gewoon een bord voor hun kop. Of ze zijn gewoon schijtbang voor God. Eén van de twee. |
![]() |
||
Citaat:
||||||||||||||||||||
![]() |
Citaat:
sorry ![]() hierbij dan maar een poging Citaat:
Dat er verhalen zijn van vele andere goden is niet heel raar. Schijbaar is godsdienst dan iets heel universeels. Alleen geloof ik inderdaad dat de God van de bijbel de enige is. Dat er verder zoveel verhalen zijn, zijn eigenlijk schaduwen van de werkelijke god. Citaat:
Citaat:
Het verschil zit hem niet in dat we van stof zijn. Lijkt me duidelijk dat je gemiddeld zo'n drie lijken onder je bed aan stof hebt liggen. Alleen het verschil tussen een levensvorm en stof zit hem erin dat in de schepping de mens zich duidelijk onderscheidt van de rest van de wereld en het ook de kroon van de schepping is Citaat:
Citaat:
Als Jezus volkomen mens was was hij volkomen schuldig en kon hij dus niemand redden aangezien hij zelf ook schuldig was. Was hij alleen God dan kon hij nog niemand redden omdat hij geen enkele schuld heeft hij die ook niet in kan lossen. Heige geest wordt geest van God genoemd. Lijkt me dus dat als de persoon goddelijk is, de geest daarvan dat ook moet zijn. Citaat:
Citaat:
Hooguit wal Al Quiade maar verder.............. Overigens moet je dat ook zien hoedat Jezus vervolgens zegt dat je van je vijanden moet houden en voor ze moet bidden is dat ook niet meer bepaald relevant. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het hangt heel erg samen met keuze vrijheid. Wat is het waard om ee keuze te hebben die toch hetzelfde resultaat heeft. Je mag kiezen of je appeltaart of kersentaart neemt, maar je krijgt appel. Heb je dan een keuze? Zo werkt het ook met een relatie. De essentie van een relatie is dat je hem wel of juist niet hebt. Heb je die relatie niet en wil je hem ook niet dan zou het erg gemeen zijn van de ander als hij toch zou zeggen dat je eeuwig met hem zou moeten leven. Als je je hele leven een keuze hebt gehad maar je die keuze hebt gemaakt dan respecteert God die keuze ook. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
het pastorale antwoord is dat alles niet zo bedoeld is, maar een resultaat is van onze fout, die eens hersteld zal worden. Theologische komt hierop neer eigenlijk. [b] Citaat:
Ik heb een supergoede vriendin. En ik weet ook veel van haar. Maar als de dokter in haar medisch dosier kijkt weet hij diengen die ik nooit zal weten. Maar wie kent haar nou werkelijk? Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd. Voor serieuse vragen ben ik bereikbaar, als je wil kloten mag je dat ergens anders doen. Ik heb geprobeerd om goed en serieus te antwoorden. Dan verwacht ik ook een duidelijke discussie.
|
Tis gewoon een sekte. Dit slaat nergens op. Ik kan zoiets ook wel schrijven hoor. Van mensen jullie moeten ons geloven anders..................................
De wetenschappelijke natuurwetten leiden ons de weg, helaas voor ons volgt niet ieder ons. Sommige arme zielen willen dom blijven en aan hun oude standpunten vast houden. Ze zullen steeds dommer worden in deze wereld en dan door ziekte's verscheurd worden zich afvragend waar de god bleef. ![]() ik beweer niet dat ik niet in god geloofd ik weet het niet , de hemel ik hoop dat ie bestaat en ik hoop dat over velen velen ( duizend ofzo ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Als Jezus zich aan je geopenbaart zou hebben dan zul je dus ook vaak alles geloven wat hij zegt.. En die woorden "arme zielen" past gezien de hele texst er wel goed in... Ik kan echterwel begrijpen als het allemaal wat simpel over komt.
||
Citaat:
||
Citaat:
Johannes de doper verkondigde de bootschap: "ik doop uw met water als teken van een nieuw leven. Maar hij die na mij komt, is veel machtiger dan ik. ik ben het zels niet waard om zijn sandalen aan te pakken, Hij zal u dopen met de Heilige geest en met vuur. Aan Jezus wordt ook een paar keer gevraagd, wat het nodig is om een volgeling van hem te zijn.. (een volgeling van Jezus is tenslotte een christen). Jezus andwoord de rijke man die deze vraag ook een keer vraagt... dat hij alles moet verkopen/op moet geven, om hem te volgen.. Jezus zegt ook een keer: "ik ben niet gekomen om vrede te brengen! maar het zwaard! ik zal verdeeltheid brengen, wie zijn moeder of vader of wat dan ook boven mij stelt , is mij niet waard". Wat Jezus met deze woorden bedoelde is denk ik dat hij wil dat we Hem boven alles stellen, dat hij de eerste plaats in ons leven krijgt.. tuurlijk zegt hij hier niet dat relaties slecht zijn .. hij zegt nml ook heb u naaste lief.. oftewel iedereen.... Maar hij wil de eerste plek in je leven.. en dat is christen zijn.. Jezus/God op je eerste plek willen hebben. en terug komen op dat dopen, dat is een teken van dat Jezus wilt volgen, Jezus doopt je behalve met water ook met zijn Heilige Geest.. en met zijn vuur..
|
hmm, jammer dat er geen manier is om op die website zelf te reageren, anyways. ze wilden dit zelf dat ik "wees eerlijk. Wees open. Wees moedig." ben, okay:
'De makers van die website zijn een stelletje idioten met oogkleppen en het IQ van een krop sla.' zo, nu nog zoeken naar een e-mail optie daarzo, mischien zijn ze nog te redden voordat ze in hun christelijke afgrond lopen. (wauw, hoe ironisch is dat.)
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
soorten Christenen Wiltine | 121 | 24-11-2004 12:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Theo van Gogh doodgeschoten deel III ~Hadiya~ | 500 | 02-11-2004 20:47 | |
Theo van Gogh doodgeschoten. Chimera | 500 | 02-11-2004 12:56 | |
Moet je in Jezus geloven om in de hemel te komen?? JJzD | 179 | 02-07-2003 11:35 | |
In de naam van de Vader,de Zonn en de Heilige Geest. Wie is de heilige geest? Isa | 50 | 27-02-2002 18:10 | |
De toekomst van Iran en het Midden-Oosten DruidessI | 26 | 20-02-2002 18:25 |