Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Powers of Ten is geen fusion. Hij heeft samen met Jonas Hellborg(oa bassist van John McLaughlin geweest) een aantal fusion CDs opgenomen. De meeste zijn live en de muziek is zo veel mogelijk geimproviseerd. Het is dus ook wat intenser. Mijn favoriet is denk ik de CD Time Is The Enemy. Die is inmiddels gere-released. De mix is beter en de cover is anders. Alhoewel diezelfde man eropstaat. Verder is Temporal Analogues of Paradise een favoriet. Op die CDs staan twee tracks van ca 30 minuten. De eerste is echt een hele take. De tweede is dacht ik 2 of 3 stukken aan elkaar geplakt. Het is echt ongeloofelijk hoe Shawn passages waarin hij 20 noten per seconde speelt zo intelligent over een langere periode kan opbouwen. Hij denkt zeg maar 1000 noten vooruit ![]() En dan is Icon nog een favoriet. Deze CD is een oost/west fusion tussen jazz/rock en klassieke carnatische muziek. Geen rockdrums maar ghatam, kanjira en (carnatische) vocalen. Het enige nadeel van deze CD is dat de gitaar van Shawn later is toegevoegd. Shawn was niet aanwezig toen de andere 4 heren de muziek opnamen. Dus er is minder interactie in de improvisatie. Daarom is die Paris DVD zo speciaal. Shawn Lane speelde dan wel vaak fusion, hij speelde en dacht niet als een fusiongitarist. Dat maakt hem voor mij uniek en voor anderen misschien niet dat wat het voor mij is. Citaat:
En over de ritmes. Stel je voor, ze hebben daar een bepaalde melodie van 6 beats. Die spelen ze zeg maar drie keer achter elkaar. En dan spelen ze dezelfe melodie maar kappen hem naar 4 beats af en beginnen dan gelijk opnieuw. Om na 3 keer weer over te gaan op het origineel van 6 beats. Of ze hebben een melodiefragment van 8 beats en die korten ze elke keer in totdat ze nog maar twee noten overhebben en dan gaan ze weer verder met iets anders. Bijvoorbeeld zo: Klik In de klassiek muziek heb je altijd stukjes van 2 of 4 of 6 of 8 maten die een muzikale bouwsteen vormen. Die staat altijd in dezelfde maatsoort. Nu heb je ook klassieke muziek waar de maatsoorten vaak veranderen maar dit is enkel in de latere en meer avant-garde muziek. Het wordt er immers behoorlijk ambigu op, zeker voor het westerse oor. Nu hebben zij daar een veel complexer systeem(net zoals bijna overal in de wereld) en dat vind ik interresant. Westerse muziek meezingen is vaak niet z'n uitdaging, behalve als het gewoon te snel gaat. Maar andere soorten muziek, dat is soms veel moeilijker. Dit soort ritmische ideeen hoor je ook terug in Shawns solospel. Zijn muziek is sterk gebaseerd op romantische pianomuziek en indische klassieke muziek. Op dezelfde manier als Allan Holdsworth meer als een saxofoonist speelt dan als een andere fusiongitarist.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Als je dit soort muziek af en toe leuk vindt, moet je zeker ff langskomen donderdag in het Podiumcafé. www.chameleon-band.tk voor meer info. Laatst gewijzigd op 18-09-2005 om 19:41. |
![]() |
|
|