Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-05-2004, 14:07
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 31-05-2004 @ 14:04 :
Ik doelde erop dat het bij de dwarsfluit méér nodig is omdat je je vingers niet kan zien bij het spelen. Ook speelt een fluit aan de zijkant m.i. wat moeilijker. Dat je je vingers bij de sax en klarinet kan zien is vooral handig in de beginperdiode zo, later kijk je toch niet meer naar je vingers maar naar de muziek
Heb jij ooit wel eens een saxofoon in je handen gehad? Hoe kom je er in hemelsnaam op dat je je vingers zou kunnen zien tijdens het spelen? (ok, sopraansax uitgezonderd)
Oud 31-05-2004, 14:09
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 31-05-2004 @ 14:07 :
Heb jij ooit wel eens een saxofoon in je handen gehad? Hoe kom je er in hemelsnaam op dat je je vingers zou kunnen zien tijdens het spelen? (ok, sopraansax uitgezonderd)
Zeker wel. Het was wel idd een sopraansax En bij een klarinet kan je het ook zien (niet dat ik dat ooit nodig heb, maar goed) Maar goed, het blijft makkelijker om een instrument te bespelen wat je voor je houdt dan naast je
Oud 31-05-2004, 14:20
Gordijn
Gordijn is offline
Ik zelf speel viool en klungel af en toe eens op de piano van mn zusje, maar als ik nog een instrument mocht kiezen; zeker te weten een saxofoon!
Oud 31-05-2004, 15:53
Daevrem
Daevrem is offline
Of je je vingers wel of niet kan zien maakt helemaal niet uit. Behalve als je net begint.

Citaat:
4e= nauwelijks waar, oke Sonny Rollins is een van mijn favorite saxofonisten, maar je vergeet zang, gitaar, trompet, trombone, klarinet percussie ( jazz marimba)..
Zang zowiezo niet. Als je gaat zingen dat wordt iets al snel pop, jazzinvloeden of niet. Gitaar, zeker niet. In het begin was het enkel een begeleidingsinstrument. Toen men er later toch ook solo mee ging spelen had de saxofoon al helemaal de overhand. Hmm, trompet is waarschijnlijk een goede tweede, maar waarschijnlijk enkel door Miles Davis en Louis Armstrong. Trombone, absoluut niet, klarinet, al helemaal niet, en percussie solo in jazz? Percussie solos heb je toch enkel veel in de wereldmuziek. Percussie wordt zowiezo nauwelijks gebruikt in jazz. En drumsolo's heb je ook wel maar in jazz speel je met elk instrument solos.

Sorry hoor, maar dit was toch het sterkste punt van alle 4 de alinias.

Verder vind ik eigelijk de hele filosofie achter dit topic niet helemaal goed. Een muziekinstrument is slechts een stuk gereedschap, het is een manier om een doel te bereiken, niet het doel zelf.

De topicstarter had zich af moeten vragen 'Welke muziek wil ik spelen?' en daarna simpel het instrument moeten kiezen waarvoor deze het meest geschikt is.
Oud 31-05-2004, 16:17
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 15:53 :
Verder vind ik eigelijk de hele filosofie achter dit topic niet helemaal goed. Een muziekinstrument is slechts een stuk gereedschap, het is een manier om een doel te bereiken, niet het doel zelf.

De topicstarter had zich af moeten vragen 'Welke muziek wil ik spelen?' en daarna simpel het instrument moeten kiezen waarvoor deze het meest geschikt is.
Dat vroeg ze zich juist af.
Oud 31-05-2004, 16:23
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Of je je vingers wel of niet kan zien maakt helemaal niet uit. Behalve als je net begint.

Zang zowiezo niet. Als je gaat zingen dat wordt iets al snel pop, jazzinvloeden of niet. Gitaar, zeker niet. In het begin was het enkel een begeleidingsinstrument. Toen men er later toch ook solo mee ging spelen had de saxofoon al helemaal de overhand. Hmm, trompet is waarschijnlijk een goede tweede, maar waarschijnlijk enkel door Miles Davis en Louis Armstrong. Trombone, absoluut niet, klarinet, al helemaal niet, en percussie solo in jazz? .

.
Geen klarinet in jazz? Wat dacht je van ene Benny Goodman?
Oud 31-05-2004, 16:23
Verwijderd
Wat ontzettend hilarisch dat er wordt gezegd. dat sopraan makkelijker is omdat je je vingers kunt zien. Vooral als je net begint met het bespelen van dat instrument. Het is bij mij nog nooit voorgekomen dat ik naar mijn handen heb gekeken. Om te kijken naar mijn handen/vingers of ik ze wel goed neerzet. Ook niet in het begin toen ik net met fluit begon niet met dwarsfluit en ook niet met de saxofoon. Als je dat doet dan moet je toch eens met je docent gaan praten. Want dan heb je je dat zelf aangeleerd. Je vingers neerzetten doe je op je gevoel. Iemand die aanleg heeft voor muziek hoeft echt niet naar zijn vingers te kijken tijdens het spelen. Trouwens je moet ook van de partituur aflezen hoe wil je dat dan doen???

Vind het dus de grootste nonsens dat het makkelijker is om een instrument te bespelen die in het zicht is van je ogen. Het gaat niet alleen om er geluid uit te krijgen. Het gaat om de dynamiek, zuiverheid maar vooral het PLEZIER
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:27
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
motormuis schreef op 31-05-2004 @ 16:23 :
Wat ontzettend hilarisch dat er wordt gezegd. dat sopraan makkelijker is omdat je je vingers kunt zien. Vooral als je net begint met het bespelen van dat instrument. Het is bij mij nog nooit voorgekomen dat ik naar mijn handen heb gekeken. Om te kijken naar mijn handen/vingers of ik ze wel goed neerzet. Ook niet in het begin toen ik net met fluit begon niet met dwarsfluit en ook niet met de saxofoon. Als je dat doet dan moet je toch eens met je docent gaan praten. Want dan heb je je dat zelf aangeleerd. Je vingers neerzetten doe je op je gevoel. Iemand die aanleg heeft voor muziek hoeft echt niet naar zijn vingers te kijken tijdens het spelen. Trouwens je moet ook van de partituur aflezen hoe wil je dat dan doen???

Vind het dus de grootste nonsens dat het makkelijker is om een instrument te bespelen die in het zicht is van je ogen. Het gaat niet alleen om er geluid uit te krijgen. Het gaat om de dynamiek, zuiverheid maar vooral het PLEZIER
Natuurlijk weet ik dat ook wel En nee, ik kijk nooit naar mijn vingers, maar ik had het erover dat wanneer je begint met spelen, het dan wel handig is. Als je de noten en grepen dus nog niet kent Je moet toch weten op welke plek ze staan
Oud 31-05-2004, 16:31
Verwijderd
oke ik geef je wel gelijk. In het begin heb ik wel gekeken hoe de grepen waren maar dat was niet tijdens het spelen. Eigenlijk gaat de automatiisch.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:41
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
motormuis schreef op 31-05-2004 @ 16:31 :
oke ik geef je wel gelijk. In het begin heb ik wel gekeken hoe de grepen waren maar dat was niet tijdens het spelen. Eigenlijk gaat de automatiisch.
Dat bedoelde ik ook. Stel je voor, ga je spelen en bij elke noot moet je de grepen op gaan zoeken
Oud 31-05-2004, 16:42
Verwijderd
Behoorlijk hopeloos als je dat moet doen. Dan kun je beter stoppen met spelen. Niet iedereen kan een instrument bespelen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 16:47
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Geen klarinet in jazz? Wat dacht je van ene Benny Goodman?
Nee, de klarinet is niet het belangrijkste soloinstrument is de jazz, *zucht* iets beter lezen.

Verder wordt in de jazz bijna elk muziekinstrument gebruikt.

Citaat:
Dat vroeg ze zich juist af.
Had de topic dan niet "Klassiek of jazz?" geheten? Ik doelde trouwens meer op de manier van discusseren in dit topic.

Laatst gewijzigd op 31-05-2004 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 17:44
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 16:47 :
Nee, de klarinet is niet het belangrijkste soloinstrument is de jazz, *zucht* iets beter lezen.

Verder wordt in de jazz bijna elk muziekinstrument gebruikt.
Oh, je schreef 2 posts geleden nog dat klarinet al helemaal niet gebruikt wordt in de jazz
Oud 31-05-2004, 17:54
Verwijderd
Citaat:

Zang zowiezo niet. Als je gaat zingen dat wordt iets al snel pop, jazzinvloeden of niet. Gitaar, zeker niet. In het begin was het enkel een begeleidingsinstrument. Toen men er later toch ook solo mee ging spelen had de saxofoon al helemaal de overhand. Hmm, trompet is waarschijnlijk een goede tweede, maar waarschijnlijk enkel door Miles Davis en Louis Armstrong. Trombone, absoluut niet, klarinet, al helemaal niet, en percussie solo in jazz? Percussie solos heb je toch enkel veel in de wereldmuziek. Percussie wordt zowiezo nauwelijks gebruikt in jazz. En drumsolo's heb je ook wel maar in jazz speel je met elk instrument solos.

Ik ga verder niet in discussie, maar ik nodig je uit om eens wat jamsessies bij te wonen op het conservatorium............
Enkel Miles en Louis?? HAhaha dat zijn er slechts enkelen, ook voor percussie en gitaar zijn er talloze solisten.
( en die formaties heten combo's, solistische optredens kunnen daarnaast ook met bigband gebeuren, en ook met zang )
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 19:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 16:47 :

Had de topic dan niet "Klassiek of jazz?" geheten? Ik doelde trouwens meer op de manier van discusseren in dit topic.
Nee, want ik weet wat ik wil spelen:

jazz, klassiek en klezmer.

Oud 31-05-2004, 19:21
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 31-05-2004 @ 17:44 :
Oh, je schreef 2 posts geleden nog dat klarinet al helemaal niet gebruikt wordt in de jazz
Dat zei ik niet. Ik zei dat je geen klarinet moet kiezen als je jazz wilt spelen en kunt kiezen tusse saxofoon en klarinet.

Citaat:
Enkel Miles en Louis?? HAhaha dat zijn er slechts enkelen, ook voor percussie en gitaar zijn er talloze solisten.

Ik zei dat zonder Miles en Armstrong de trompet niet duidelijk de tweede plaats achter saxofoon zou hebben in het lijstje 'jazz soloinstrumenten'.

Jazz met percussie is bijna nooit jazz maar jazz/wereldmuziek fusion.

Ik kan wel 40 jazzgitaristen opnoemen die solos spelen maar daar gaat het niet om. Ik ontken hun bestaan niet. Ik zeg enkel dat de saxofoon meer gebruikt wordt.
Oud 31-05-2004, 19:25
Verwijderd
kom nu maar een keertje luisteren en kijken, dan kun je eens wat feitenkennis opdoen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 19:33
Verwijderd
He Trumpetlover zit jij dan op het conservatorium? Ik wou ook graag dat doen. Maar is ietsjes te hoog gegrpen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 19:34
Daevrem
Daevrem is offline
Ik weet best wat je bedoeld. Jazz kun je spelen met elk instrument en in elke combinatie maar dat ontken ik ook niet.
Oud 31-05-2004, 19:52
Verwijderd
@motormuis: ja nog een klein jaartje en ik ben een echte professional ( naja nu kan ik er ook van leven, zonder stufi ).
@Daevrem: jawel, je ontkend dat ook in de jazz alle instrumenten belangrijk zijn terwijl dat niet zo is, ze zijn allen belangrijk, solistisch, en als begeleiding.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 21:25
Daevrem
Daevrem is offline
In jazz is geen enkel instrument belangrijk. Ik weet niet wat je bedoelt. Ik zei enkel dat in jazz de saxofoon het nummer 1 soloinstrument is.
Oud 31-05-2004, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Daevrem schreef op 31-05-2004 @ 21:25 :
In jazz is geen enkel instrument belangrijk. Ik weet niet wat je bedoelt. Ik zei enkel dat in jazz de saxofoon het nummer 1 soloinstrument is.
nee in jazz is geen enkel instrument belangrijk, sterker nog jazz bestaat niet, maar sax is belangrijk, je spreekt jezelf tegen, en aangezien je niet de interesse hebt om echt eens wat op te steken zal ik je in die waan laten.

Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 21:39
Metal
Metal is offline
Ik vind saxofoon mooier dan clarinet
Oud 01-06-2004, 00:31
Daevrem
Daevrem is offline
Als jij dat per se zo wil intreperteren dan doe je dat maar. Realiseer je wel in je achterhoofd dat dat niet is wat ik typte.
Oud 01-06-2004, 08:34
Verwijderd
Ik zal je nu de schok van je leven bezorgen: er is een jazz artiest die cello en hoorn in zijn big band gebruikte, en ( hou je vast) zelfs hele solo partijen aan deze twee instrumenten voorschreef.

Deze man ( overigens een trompettist/bugelist) was Chuck Mangione, bekend van de soundtrack Children of Sanchez.

En Miles Davis gebruikte voor zijn concert in Avignon zelfs.....iemand die fluit en sax kon spelen........

Kijk ik weet ook wel dat mijn interpretaties van jouw schrijven overdreven zijn, maar je hebt gewoon ongelijk, en op zich is dat niet zo heel erg, maar probeer dan eens wat op te steken ipv jezelf steeds verder vast te kletsen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 08:41
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Citaat:
Metal schreef op 31-05-2004 @ 21:39 :
Ik vind saxofoon mooier dan clarinet
En gelijk heb je. Sax is veel geiler
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Ereshkigal schreef op 01-06-2004 @ 08:41 :
En gelijk heb je. Sax is veel geiler
Jaaaa tenor of alt.........
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 11:28
Verwijderd
Je ziet vaker da alt maar alle saxofoons zijn mooi. Maar sopraan heeft toch net een sprongetje voor
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
motormuis schreef op 01-06-2004 @ 11:28 :
Je ziet vaker da alt maar alle saxofoons zijn mooi. Maar sopraan heeft toch net een sprongetje voor
als solo instrument is sopsax erg mooi, maar in een fanfare is het rampzalig vals
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 13:57
Verwijderd
Dat kan wel ja. Maar dat ligt eraan hoeveel sopranen er zijn. Maar komt ook omdat de sopraan hoog is en dat het toch wel goed klinkt bij elkaar. Maar ja dat is juist de uitdaging
Met citaat reageren
Oud 01-06-2004, 17:57
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 01-06-2004 @ 08:34 :
Ik zal je nu de schok van je leven bezorgen: er is een jazz artiest die cello en hoorn in zijn big band gebruikte, en ( hou je vast) zelfs hele solo partijen aan deze twee instrumenten voorschreef.
Volgens mij kun je nog veel betere voorbeelden om mij mee 'te schokken' vinden.

Zoals ik al zei, als het instrument bestaat dan wordt er jazz mee gespeeld.

En liever geen sopraansax. Alt of tenor is mooier. Lagere tonen en een vollere, diepere klank.
Oud 02-06-2004, 20:15
Verwijderd
Ligt er aan of je het goed kunt of niet
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 09:51
loenatikkie
loenatikkie is offline
Hej hej,

Ik speel zelf zo'n 9 jaar alt- en tenor sax, vind het nog steeds mooie instrumenten, zou ook wel klarinet willen spelen, maar ja heb ik echt geen geld voor op het moment (arm studentje haha), maar die discussies hier over dat wel of niet klassiek spelen etc. is een beetje onzinnig, tegenwoordig kun je bijna elke stijl wel spelen op saxofoon en klarinet, ik heb zelf 4 jaar bij een symfonieorkest gespeeld en ik had niet eens saaie partijen. Alle stijlen lopen tegenwoordig door elkaar heen, volgens mij kun je zelfs op pauken nog jazz spelen,

Succes met kiezen,

Groetjes Marleen
Oud 03-06-2004, 10:42
Briseïs
Briseïs is offline
Pauken..
Oud 03-06-2004, 11:09
Verwijderd
saxofoooooon! das veeel mooier, veel meer een sfeerinstrument, en je hebt er prachtige solo's op.

maar je kan ook waldhoorn kiezen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 03-06-2004, 13:03
Verwijderd
uit zeer betrouwbare bron heb ik begrepen dat Gatara reeds de klarinet heeft gekozen, en zelfs al een docent heeft......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten