Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2004, 16:52
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
lovetear schreef op 03-05-2004 @ 09:31 :
Gefeliciteerd . Hoe was het, was je zenuwachtig? En zou je je gedicht hier willen posten?
dankje Zenuwachtig was ik niet echt, omdat ik de txt niet moest voordragen ofso, het publiek kon de teksten lezen in een leeshoek. Bij de bekendmaking van de winnaars was ik een tikkeltje zenuwachtig, maar dat viel nogal mee omdat ik er zeker van was dat ik niet bij de eerste 3 ging zijn verkeerd gedacht!
Hier volgt mijn gedicht (het heeft hier eerder al gestaan)

Winter

Wij met z’n tweetjes
voorzichtig
op een krakende
spiegel van ijs
Vlokken vloeien samen
Het landschap is
gehuld in een
dikke warme jas
Alles
is wit
behalve
onze neuzen

Voet voor voet
al schaatsend op
het plots stilstaande
water
Alsof alle drupjes
samen
van de kou
geschrokken zijn

Maar opeens
een stap teveel
een zwarte kraak
De aandacht van
het verlamde landschap
gewekt

Ik
lig in het water
Jij
neemt m’n hand
Het ijs
is gebroken
Oud 03-05-2004, 21:50
Fine
Fine is offline
Citaat:
Flower_4_u schreef op 03-05-2004 @ 17:52 :
dankje Zenuwachtig was ik niet echt, omdat ik de txt niet moest voordragen ofso, het publiek kon de teksten lezen in een leeshoek. Bij de bekendmaking van de winnaars was ik een tikkeltje zenuwachtig, maar dat viel nogal mee omdat ik er zeker van was dat ik niet bij de eerste 3 ging zijn verkeerd gedacht!

Winter

Wij met z’n tweetjes
voorzichtig
op een krakende
spiegel van ijs
Vlokken vloeien samen
Het landschap is
gehuld in een
dikke warme jas
Alles
is wit
behalve
onze neuzen

Voet voor voet
al schaatsend op
het plots stilstaande
water
Alsof alle drupjes
samen
van de kou
geschrokken zijn

Maar opeens
een stap teveel
een zwarte kraak
De aandacht van
het verlamde landschap
gewekt

Ik
lig in het water
Jij
neemt m’n hand
Het ijs
is gebroken
Ik vin hem prachtig . Je hebt een erg leuke/mooie schrijfstyle. Alleen denk ik dat je eerste was geworden als je de laatste strofe anders had gedaan. Die vind ik persoonlijk wat minder. Verder zou ik zeggen. Ga zo door dan wordt je next jaar 1e!
Oud 04-05-2004, 07:13
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Flower_4_u schreef op 03-05-2004 @ 17:52 :

Winter

Wij met z’n tweetjes
voorzichtig
op een krakende
spiegel van ijs
Vlokken vloeien samen
Het landschap is
gehuld in een
dikke warme jas
Alles
is wit
behalve
onze neuzen

Voet voor voet
al schaatsend op
het plots stilstaande
water
Alsof alle drupjes
samen
van de kou
geschrokken zijn

Maar opeens
een stap teveel
een zwarte kraak
De aandacht van
het verlamde landschap
gewekt

Ik
lig in het water
Jij
neemt m’n hand
Het ijs
is gebroken
Oh, ik dacht dat je hem met de kunstbende altijd moest voorlezen, dat wist ik niet. Wel goed dat je tweede bent, ik wist dat ik je gedicht al eerder gelezen had, maar ik kon hem me niet meer herinneren, hij is inderdaad mooi .
Oud 06-05-2004, 16:17
songeur
songeur is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 03-05-2004 @ 22:50 :
Ik vin hem prachtig . Je hebt een erg leuke/mooie schrijfstyle. Alleen denk ik dat je eerste was geworden als je de laatste strofe anders had gedaan. Die vind ik persoonlijk wat minder. Verder zou ik zeggen. Ga zo door dan wordt je next jaar 1e!
Juist niet, die vind ik juist fantastisch, omdat ie dubbel is.
Oud 12-05-2004, 19:13
johanandersom
johanandersom is offline
Met welk gedicht wil jij je eigen volksvertegenwoordiging dagelijks confronteren? Doe zelf een voorstel voor een gedicht voor het Logement, het bijgebouw van de Tweede Kamer via De Dienst. Uitgangspunt van de Dienst is dat het totale budget van 16 miljoen eurocenten voor een kunsttoepassing, met zorg wordt uitgegeven in samenspraak met de Nederlander. In een apart gebouwtje in het Logement doet de Dienst een jaar lang voorstellen voor kunsttoepassingen waarop iedereen via deze website kan reageren. Het Nederlandse volk kan ook zelf ideeën aanleveren voor kunst.

http://de-dienst.nl
Oud 14-05-2004, 15:52
dromenvanger
dromenvanger is offline
Ik vind dat de laatste strofe haar gedicht juist afmaakt Mooi.
Oud 29-05-2004, 09:33
Fine
Fine is offline
Mwhoehaha ikke ben een van de genomineerde van de wedstrijd van www.jongeschrijvers.nl ... In de catogorie: songtekst Na dat vind ik in ckere vorm toch wel een gedicht, dus ik moest het hier even kwijt... Maareh donderdag is de uitreiking... Spannend.....
Oud 02-06-2004, 10:09
Fine
Fine is offline
Hoi Hoi,

Zijn er hiero mensen die mee doen aan de wedstrijd van Jongeschrijvers. ( www.jongeschrijvers.nl ) ? Ik had in eerste instantie aan alle catogoriën mee gedaan. Dat is : verhaal, songtekst en slogan. En uiteindelijk ben ik een van de 10 genomineerde geworden bij Songtekst Morgen avond is de uitslag

Als je eerste wordt win je gewoon: 1500 euries
2e: 750
3e: 250

Niet dat ik er vanuit ga dat ik iets ga winnen, want er moeten ook 7 verliezers zijn Maareh ik zal na morgen avond wel even laten horen of ik nog in de prijzen ben gevallen of niet
Oud 02-06-2004, 17:30
xineof
xineof is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 02-06-2004 @ 11:09 :
Hoi Hoi,

Zijn er hiero mensen die mee doen aan de wedstrijd van Jongeschrijvers. ( www.jongeschrijvers.nl ) ? Ik had in eerste instantie aan alle catogoriën mee gedaan. Dat is : verhaal, songtekst en slogan. En uiteindelijk ben ik een van de 10 genomineerde geworden bij Songtekst Morgen avond is de uitslag

Niet dat ik er vanuit ga dat ik iets ga winnen, want er moeten ook 7 verliezers zijn Maareh ik zal na morgen avond wel even laten horen of ik nog in de prijzen ben gevallen of niet
*is benieuwd* *is benieuwd*
Oud 02-06-2004, 19:06
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 02-06-2004 @ 11:09 :
Hoi Hoi,

Spannie!, laat het maar weten!
Oud 03-06-2004, 08:48
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Heb ook meegedaan aan doemaardichtmaar, en vraag me af of ik dit jaar weer mee kan doen voor volgend jaar. Eer die uitslag er dan is ben ik namelijk wel negentien geworden.

Maarja....

Grtjs.

PS: Lovetear; met welk gedicht stond jij in die bundel?
Oud 03-06-2004, 18:10
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 03-06-2004 @ 09:48 :
PS: Lovetear; met welk gedicht stond jij in die bundel?
Hoe de zon het ijs dooide

Aanschouw hoe glinsterend haar blik beweegt,
over koele maagdenvlakten
hun oppervlakkigheid teruggevormd,
tot hun oorspronkelijke diepgang

De duif vliegt terug in ’t ei,
de terugkeer van mysterie
gedwongen door haar aanzien,
heimwee naar het slot van zijn begin

Verdrietig, doch ’s zomerschoon

Allemachtig prachtig.
Oud 03-06-2004, 19:34
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Hoorde die laatste zin er ook bij, of schreef je dat over je eigen gedicht?

Mooi geschreven, wel stoer altijd om in bundels te staan. Het begin van je ...carriére? You never know...

Grtjs.
Oud 03-06-2004, 21:35
Fine
Fine is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 02-06-2004 @ 20:06 :
Spannie!, laat het maar weten!
Naja ik was dus een van de 10 genomineerde uit de 65 mensen die aan songtekst hebben mee gedaan. Maar t enigste wat ik heb gewonnen was n condoom en nog wat crap... Maar ik heb dus ni gewonnen.. Zoalas ik zei: er moeten ook 7 verliezers zijn Het was echter wel een beetje een loze uitreiking,,, we moesten heel lang w88 en toen gingen ze in 10 min door alle 3 de catogorien heen. En daarna ging iedereen alweer weg, omdat t saai was.

De moordgasten waren dr ook, maar die konden niks anders zeggen dan: Kut, of, je moet je bek houden.... En dat vond iedereen dus geen mooie muziek en iedereen ging weg Majah ik sta wel in het bundelboekje mwhoehahaha
Oud 04-06-2004, 12:26
Fine
Fine is offline
Ik heb trouwens mee gedaan met deze:

Mijn nieuwe liefde

Ik word wakker.
Gelukkig naast jou.
Naast mijn andere helft,
van wie ik sinds gister zoveel hou.

Helaas moet ik uit bed.
Het is tijd.
Maar ik wil niet weg!
Niet weg van zo'n wereldmeid.

Ik klim uit bed,
helaas ik moet nu echt gaan.
En kijk jouw lieve gezichtje
nog éénmaal aan.

Je gezicht wordt langzaam gestreeld,
door de opkomende zon.
Het gezicht waarvan ik zojuist
een lief glimlachje won.

Een lach
waarvan ik de oorzaak was.
Vol met liefde, geluk,
blijdschap en die hele poespas.

Bovendien was jij niet de enige
met zo'n lach.
Want jij,
jij bent de oorzaak
van mijn o zo vrolijke gedrag.

Maar dag lieverd,
dag schat,
ik moet weer naar het werk.
Wat ik door jou aanwezigheid,
bijna helemaal vergat.

( in gedicht vorm( is 1e strofe iets anders) vin ik hem alleen ietsie leuker;P)
Oud 06-06-2004, 08:42
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 03-06-2004 @ 20:34 :
Hoorde die laatste zin er ook bij, of schreef je dat over je eigen gedicht?
Dat allemachtig prachtig hoorde er niet bij nee .
Oud 06-06-2004, 10:21
Anneee
Anneee is offline
Citaat:
lovetear schreef op 06-06-2004 @ 09:42 :
Dat allemachtig prachtig hoorde er niet bij nee .
O, die vond ik dan juist wel weer mooi.

Oud 06-06-2004, 16:34
Tamiyca
Tamiyca is offline
Stom

Ik kan niet praten, alleen maar denken.
Zou iemand mij het leven kunnen schenken?
Zodat ik, alleen maar even,
mijn mening zou kunnen geven.

Dit is 1 van mijn eerste gedichtjes.

Kuzzz Tamiyca.
Oud 07-06-2004, 20:45
xineof
xineof is offline
Citaat:
Tamiyca schreef op 06-06-2004 @ 17:34 :
Stom

Ik kan niet praten, alleen maar denken.
Zou iemand mij het leven kunnen schenken?
Zodat ik, alleen maar even,
mijn mening zou kunnen geven.

Dit is 1 van mijn eerste gedichtjes.

Kuzzz Tamiyca.
Dit is een speciaal topic voor wedstrijdgedichten/vragen/verhalen, dus als je veel kritiek/commentaar op je gedicht wilt, kun je het beste zelf een topic openen (hier valt het niet zo op) .

Ik zal toch even reageren op je gedichtje:

Voor een eerste gedicht is het niet slecht, maar ik mis toch nog wel een heleboel eerlijk gezegd; de rijm is veel te gedwongen; op deze manier lijkt het afgezien van de inhoud meer een strofe uit een sinterklaagedicht.. de inhoud is interessant, maar de uitwerking eigenlijk wat minder. Probeer je gedachten eens op een geheel andere manier te verwoorden (gebruik bijv. beeldspraak), probeer je gedicht eens in een geheel andere vorm te gieten en wat minder gedwongen te rijmen, of helemaal niet te rijmen .

Keep up the good work iig !

O, en typ je gedichten niet in roze, dat leest irritant .
Oud 07-06-2004, 22:59
Fine
Fine is offline
Ja en wat vinden jullie nou van mijn gedicht... Die dump ik ook niet voor niks hiero dr bij.... Maar jullie vergeten mijne kennelijk helemaal
Oud 11-06-2004, 19:51
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
ikookvanjou schreef op 07-06-2004 @ 23:59 :
Ja en wat vinden jullie nou van mijn gedicht... Die dump ik ook niet voor niks hiero dr bij.... Maar jullie vergeten mijne kennelijk helemaal
Ik vind hem mooi.
Oud 11-06-2004, 19:53
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Anneee schreef op 06-06-2004 @ 11:21 :
O, die vond ik dan juist wel weer mooi.

Jij vond het einde te abrupt en het had een mysterieuze sfeer ofzo, dat weet ik nog. Je hebt er nog op gereageerd toen ik hem op dop poste, mijn eerste gedicht op dit forum .
Oud 16-06-2004, 11:27
Sue1
Sue1 is offline
hallow,

Ik heb deze week een paar gedichten opgestuurd om mee te doen aan de "Soetendaellepoëziewedstrijd 2004" in Belgie.
Iemand daarmee bekend? Het is een samenwerkingsverband met "Doe maar, Dicht maar" maar ik had er nog nooit van gehoord.
Je moest je gedichten opsturen naar een gewoon huisadres en niet ter atentie van de wedstrijd o.i.d. dus ik vond het maar een beetje vreemd.
Oud 17-06-2004, 05:58
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Sue1 schreef op 16-06-2004 @ 12:27 :
hallow,

Ik heb deze week een paar gedichten opgestuurd om mee te doen aan de "Soetendaellepoëziewedstrijd 2004" in Belgie.
Iemand daarmee bekend? Het is een samenwerkingsverband met "Doe maar, Dicht maar" maar ik had er nog nooit van gehoord.
Je moest je gedichten opsturen naar een gewoon huisadres en niet ter atentie van de wedstrijd o.i.d. dus ik vond het maar een beetje vreemd.

Nee, ik ken het niet.
Oud 21-07-2004, 09:25
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Weet er iemand of er binnenkort een gedichtenwedstrijd is?
Oud 21-07-2004, 16:40
xineof
xineof is offline
Citaat:
~Mups~ schreef op 21-07-2004 @ 10:25 :
Weet er iemand of er binnenkort een gedichtenwedstrijd is?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten . Zoek eens op google, dat wil nog weleens helpen .
Oud 31-07-2004, 15:23
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
hallow,

Heey Sue,

Ik ken de soetendaelle wedstrijd, heb er zelf al aan meegedaan (2 maal) en dit jaar heb ik weer meegedaan. De soetendaellewedstrijd is vrij bekend in belgie. 't Feit dat je je gedichten moet opsturen naar een huisadres is omdat het een vzw is die deze wedstrijd organiseert. Je krijgt sowieso altijd een brief (begin oktober) om je te laten weten of je al dan niet gewonnen hebt.
Groetjes
Oud 31-07-2004, 15:28
*nerwen elensar
Sorry dat ik nogmaals iets post.. maar kent er iemand nog dichtwedstrijden voor mensen van m'n leeftijd (20) die hier in belgie doorgaan? (of in nederland waar belgen aan kunnen deelnemen) De meeste dichtwedstrijden gaan maar tot mensen van 18 jaar (zoals doe maar dicht maar)
groetjes
Oud 31-07-2004, 22:19
Fine
Fine is offline
Ja dat zuigt eigenlijk he.. Eigenlijk zouden we zelf een NL-BE wedstrijd moeten maken voor mensen tot en met de 25 ofzo
Oud 31-07-2004, 23:25
*nerwen elensar
Dat zouden we inderdaad kunnen doen ik ook van jou...maar hoe?!
Oud 01-08-2004, 10:04
Fine
Fine is offline
Als ik nou zelf niet bezig was geweest met mn eigen organisatie(is totaal iets anders) had ik het wel leuk gevonden om zoiets te organiseren... Maareh zoek iemand in NL met n btje organiseer talent en zoek wat sponsors voor n prijs,locatie, en alles wat nodig is om dr n speciaal moment van te maken
Oud 11-09-2004, 16:53
Zonnebloempje
Zonnebloempje is offline
Is er eigenlijk wel eens een dichtwedstrijd op DoP geweest? Lijkt me namelijk leuk net als de columnwedstrijd op Letteren...
Oud 11-09-2004, 17:49
Fine
Fine is offline
ff iets anders, maar www.doemaardichtmaar.nl en www.kunstbenden.nl kan iedereen weer mee doen aan de wedstrijden!
Oud 14-09-2004, 17:40
(PiTT)
(PiTT) is offline
ik heb vandaag een brief gekregen dat ik genomineerd ben voor de poeziewedstrijd. prijsuitreiking is de 26e maar ben benieuwd hoeveel mensen daarvoor genomineerd zijn haha . kent iemand het?

www.poeziewedstrijd.nl
Oud 15-09-2004, 22:07
wilookmeepraten
wilookmeepraten is offline
en als je nou ouder bent dan 18? wie weet een leuke dichtwedstrijd?
Oud 17-09-2004, 12:07
Anneee
Anneee is offline
Ja, inderdaad, dat lijkt mij ook wel wat...
Oud 27-09-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:
(PiTT) schreef op 14-09-2004 @ 18:40 :
ik heb vandaag een brief gekregen dat ik genomineerd ben voor de poeziewedstrijd. prijsuitreiking is de 26e maar ben benieuwd hoeveel mensen daarvoor genomineerd zijn haha . kent iemand het?

www.poeziewedstrijd.nl
je bent tweede geworden he?

jij zit bij mij op school, ik heb je gedicht gehoord, heel erg goed. je bent ook met mn vriendje op vakantie geweest wil je me toevoegen op msn? z0pje@hotmail.com
Oud 28-09-2004, 17:04
(PiTT)
(PiTT) is offline
klopt! echt rete chill... heb je net toegevoegd ow en je bent zeker het vriendinnetje van sander, of nie?
Oud 29-09-2004, 19:24
Sjoerd
Sjoerd is offline
ik Heb 3 gedichten net opgestuurd via de site naar doemaardichtmaar, hopen dat ze ze goed vinden!
Oud 05-10-2004, 15:06
bij
bij is offline
hejj
Heeft iemand toevallig iets gehoord van ´De gouden flits?´

kussie
Oud 05-10-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
wilookmeepraten schreef op 15-09-2004 @ 23:07 :
en als je nou ouder bent dan 18? wie weet een leuke dichtwedstrijd?
Vlissingse dichter schrijft dichtwedstrijd uit (vóór zondag 9 november )
  1. Bent u zelf een stille dichter of giet u uw gedachten soms in een poëtische vorm, dan kunt u meedoen aan de door Jaap van Velzen uitgeschreven gedichtenwedstrijd. De opdracht luidt: schrijf een ‘woordzuinig’ gedicht over de zee en stuur dit vóór zondag 9 november naar J. van Velzen, postbus 5007, 4380 KA Vlissingen. E-mailen kan ook naar info@brainboek.nl. De vijf mooiste gedichten worden beloond met een gesigneerd exemplaar van ‘Verzamelwoede – Bedachtzame gedichten’.

‘Verzamelwoede’ is te koop bij De Drvkkerij in Middelburg en in ‘t Spui te Vlissingen. Ook is het boekje te bestellen bij Jaap van Velzen zelf via e-mail info@brainboek.nl of tel. (0118) 614908.

Bron: De Tijding

Boilingpoint.nl Magazine DICHT WEDSTRIJD 2004 (tot 31 december 2004)
  1. Inzendingen
    Wij nodigen dichters, schrijvers, fotografen en kunstenaars uit om hun bijdragen voor Boilingpoint in te zenden. Gedichten voor de dichtwedstrijd kunnen zij in zenden naar dichtwedstrijd@boilingpoint.nl en zodoende mee te dingen naar de prijzen van in totaal 360 Euro. KO's en visuele bijdragen kunnen worden gestuurd naar redactie@boilingpoint.nl.

Richtlijnen voor een reguliere KO
    KO bijdragen dienen niet langer te zijn dan 750 woorden. Inzendingen die gepaard gaan met een illustratie genieten de voorkeur. De onderwerpen van de KO sectie betreffen Kunst & Opinie.

Dichtwedstrijd Regels
    # Thema: 'culturele diversiteit';
    # Deelname is gratis;
    # Stuur inzendingen naar dichtwedstrijd@boilingpoint.nl;
    # Vermeld je naam, adres en leeftijd;
    # De sluitingsdatum van de dichtwedstrijd is 31 december 2004;
    # Winnaars worden bekend gemaakt op 21 maart 2005.
Oud 13-10-2004, 10:17
Verwijderd
Nog wat wedstrijden voor 18+. Overigens is de eerste wedstrijd uit de bovenstaande post van mij NIET MEER LOPENDE (over de zee).

Stichting Jambe - thema: poëzie (tot 1 mei 2005)
  1. In verband met dit Jambe Jubileum Jaar organiseert Stichting Jambe een gedichtenwedstrijd met het thema poëzie.
    Je kunt je gedicht van maximaal 32 regels insturen per e-mail via gedichtenwedstrijd@jambedelft.com
    onder vermelding van: naam, adres, e-mail, telefoonnr, geboortedatum
    Insturen is mogelijk tot 1 mei 2005. Winnaars worden uitgenodigd voor een optreden bij Jambe tijdens de prijsuitreiking
    Alle inzenders krijgen bericht m.b.t. de prijsuitreiking die ook op deze site t.z.t. zal worden bekendgemaakt.

Stichting De Hoekse Taalkamer - thema: "Hoek van Holland – de zonnigste badplaats van Nederland" (tot 27 januari 2005)
  1. Stichting De Hoekse Taalkamer daagt gedichtenschrijvende Hoekenezen en dichter(s)essen uit de regio en ver daarbuiten van 0 t/m 100-jaar uit, om vanaf nu mee te doen aan de grote 'Gedichtenwedstrijd Hoek van Holland 2005' met als thema:
    Hoek van Holland – de zonnigste badplaats van Nederland.De gedichtenwedstrijd is uitgeschreven in het kader van...

Gedichtendag Hoek van Holland 2005
    donderdag 27 januari 2005
    Hotel America

...en bovendien de dag waarop de 'prijswinnaars' in de diverse 'leeftijdscategorieën' in Hotel America bekend worden gemaakt.

Deelnemers aldaar hun winnende gedichten 'en public' mogen voordragen en de gewonnen prijs per direct in ontvangst kunnen nemen.
    Het duurt nog even voor het zover is, dus kunt u in alle rust over uw gedicht(en) nadenken en deze op papier zetten.

Een deelname/aanmeldingsformulier/wedstrijdreglement kunt u zowel aanvragen per e-mail StichtingDeHoekseTaalkamer@chello.nl als schriftelijk bij ons secretariaat.

U kunt ook onze website bezoeken http://www.dsv.nl/~surfeur/stichting...taalkamer.html [Edit van Alluman: deze werkt (nog) niet] om dit formulier af te drukken d.m.v. - tekst selecteren/afdrukken/alleen selectie/printen - makkelijker kunnen wij het u niet maken.
    Een formulier aanvragen per post kan natuurlijk ook, maar dan vragen wij u wel om bij uw aanvraag een aan uzelf gerichte en gefrankeerde enveloppe bij te voegen.
    Dit is nodig om serieuze deelnemer(s)ers te werven en de kosten voor De Hoekse Taalkamer en u zo laag mogelijk te houden.

Culturele Raad Papendrecht - thema: "Leven aan het water" (tot 13 december 2004)
  1. GEDICHTENWEDSTRIJD 2005

Voor de tweede maal organiseert de Culturele Raad Papendrecht een gedichtenwedstrijd. Inzendingen moeten voldoen aan de volgende regels:

-het thema is: Leven aan het water;
    -de versvorm is vrij;
    -het gedicht moet passen op één A4-tje;
    -het gedicht mag nooit eerder gepubliceerd zijn;
    -het gedicht blijft (ook na de wedstrijd) in het bezit van de Culturele Raad Papendrecht;
    -de Culturele Raad Papendrecht mag het gedicht publiceren;
    -inzendingen moeten uiterlijk op 13 december 2004 in het bezit zijn van de Culturele Raad Papendrecht;
    -inzendingen moeten naam, adres, telefoonnummer en leeftijd van de inzender vermelden;
    -over de uitslag van de wedstrijd wordt niet gecorrespondeerd.

De jury bestaat uit:
    -drs. P. Kaptein (voormalig docent Nederlands);
    -drs. J. Sluijters (voormalig docent Nederlands);
    -mw. H.M. van Wijngaarden (voorzitter Stichting Dorpsbehoud Papendrecht).
    De prijsuitreiking vindt plaats in januari 2005 in de Openbare Bibliotheek Papendrecht.

Inzendingen moeten worden gestuurd naar:

Culturele Raad Papendrecht
    Postbus 11
    3350 AA Papendrecht

Vermeld op de envelop: Gedichtenwedstrijd.

Er worden in Papendrecht diverse activiteiten georganiseerd voor mensen die van letteren houden: een leescursus (Praten over Boeken) een schrijfcursus en een of meer keer per jaar een lezing of voordracht door een schrijver in de plaatselijke bibliotheek aan de markt.
    De sectie Letteren werkt nauw samen met de Papendrechtse bibliotheek. Voor het laatste bibliotheeknieuws kunt u terecht op www.bibliotheekpapendrecht.nl

De Vleermuis Uitgeverij - thema = [Thema is vrij] (16 april 2005)
  1. 1. Voor deze wedstrijd komen in aanmerking alle niet gepubliceerde, nooit eerder bekroonde gedichten in het Nederlands (geen vertalingen).
    Elke kandidaat kan slechts één gedicht maximaal inzenden, voorzien van eigen naam, adres, tel.nr. en geboortedatum op de achterzijde. In drievoud getypt of geprint of op diskette met bijgevoegde print waarop vermelding softwareprogramma en uw eigen naam staat.
    Alleen indien er later eventueel gepubliceerd moet worden onder pseudoniem, dient men dit gelijk te vermelden op de achterzijde van de inzending, met eerst uw pseudoniem en daaronder uw eigen naam etc.(als hierboven).

2. Retourenveloppe met vermelding eigen naam en adres erop en met 2 losse zegels van € 0,39 erin, bijsluiten voor de uitslag. Geen correspondentie bijvoegen. Elke inzender krijgt antwoord.

3. Het thema is vrij. De gedichten mogen niet korter zijn dan 12 regels en niet langer dan 32 regels inclusief witregels.
    Bij voorkeur lettertype times niet kleiner dan 12 punts. De inzendingen worden niet geretourneerd.
    Sluitingsdatum: 16 april 2005. Inzendingen als volgt te adresseren:
    Jury Gedichtenwedstrijd De Vleermuis Uitgeverij bv Postbus 2415 Roermond 6040 EA

4. De prijs voor alle geselecteerde, genomineerde auteurs is publicatie in een boekuitgave. Daarnaast stelt de uitgeverij een boekenpakket ter waarde van € 200 beschikbaar uit eigen fonds voor de beste inzending en aan de hoofdwinnaar wordt de Strellus (Latijnse naam van vleermuissoort) Poëzieprijs 2005 toegekend. De trofee is een ingelijste, orginele pentekening van de kunstenaar Pim Bronkhorst uit Diepenveen ter waarde van € 450. Dezelfde pentekening zal worden afgedrukt in kleur op de de poëziebundel. De hoofdwinnaar verklaart zich bereid mee te werken aan een persconferentie.
    Ook de andere winnende, genomineerde auteurs verklaren zich door hun inzending akkoord met publicatie in een boek dat uitgegeven zal worden door De Vleermuis Uitgeverij bv.

5. De verkoopprijs van de bundel bedraagt in de boekhandel € 15,00. De winnende auteurs verklaren zich akkoord met een minimumafname van twee boeken tegen auteursprijs à € 13,50 plus een tegemoetkoming in de porto- en verzendkosten van € 6,50 = totaal € 33,50

6. Een deskundige jury zal de beslissingen nemen waarover geen enkele vorm van correspondentie zal worden gevoerd. De jurybeslissingen zijn bindend en zonder beroep.
    Het tijdsbestek nodig voor de uitslag is afhankelijk van de hoeveelheid inzendingen.

7. De uitgeverij behoudt zich het recht voor taal-, interpunctie- en stijlfouten te corrigeren. De Vleermuis Uitgeverij bv wenst haar naam enkel aan een goed verzorgde uitgave te verbinden.
    De auteurs zijn vrij om hun medewerking aan een eventuele herdruk te weigeren. Het copyright van de opgenomen gedichten blijft voorbehouden aan de auteurs. De rechten zijn voorbehouden aan de uitgeverij.

8. De boekuitgave van de wedstrijd wordt opgenomen in de fondslijst van de uitgeverij en als dusdanig meegenomen met het normale uitgeversaanbod voor de boekhandel in het najaar (oktober / november).

Literaire Site Meander - thema: feest (31 oktober 2004 en verplicht 18+)
  1. Feest
    Meander, literaire site op internet sinds 1995, organiseert een poëziewedstrijd voor iedereen vanaf 18 jaar.

Gang van zaken
    Men doet aan deze wedstrijd mee door op deze site één gedicht in te vullen dat men zelf heeft geschreven.
    Het moet een Nederlandstalig gedicht zijn en het mag nog niet eerder zijn gepubliceerd (ook niet op internet).
    Het gedicht moet handelen over het onderwerp 'Feest'.
    Het gedicht mag maximaal veertien regels lang zijn (exclusief titel en witregels).
    Iedere deelnemer mag slechts eenmaal meedoen en moet minstens 18 jaar oud zijn.
    Alle serieuze inzendingen zullen kort na het inleveren openbaar worden gemaakt op deze website.
    Men mag onder pseudoniem meedoen, dat wil zeggen dat de gedichten op onze website zullen verschijnen met als auteur het gebruikte pseudoniem.
    De echte naam moet echter ook worden ingevuld. Ook wordt gevraagd naar het e-mailadres. Invullen van deze gegevens is verplicht.
    Meedoen kan tot en met 31 oktober 2004.

Jurering
    De jury bestaande uit medewerkers van Meander.

De kleine lettertjes
    Door deelname aan de wedstrijd verklaart men zich akkoord met het reglement van de wedstrijd. (Zie [Alluman: hun website].)

Prijzen
    De winnaar krijgt:
    50 euro.
    Tweede en derde prijs, elk:
    25 euro aan boekenbonnen.
    Alle drie de prijswinnaars krijgen bovendien twee flessen wijn, beschikbaar gesteld door www.grooteiland.nl.

Laatst gewijzigd op 13-10-2004 om 11:50.
Oud 17-10-2004, 22:10
Sue1
Sue1 is offline
Citaat:
Sue1 schreef op 16-06-2004 @ 12:27 :
hallow,

Nou, ik heb inmiddels bericht terug gehad van deze wedstrijd en hoewel ik alleen meedeed om een professionele mening over mijn gedichten te krijgen heb ik gewonnen! Twee maal een derde prijs, een van de jeugdjury en een van de volwassenjury. Ik ben zo blij, dat kan ik niet eens uitdrukken ...
Mn gedichten komen in een bundel en als prijs krijg ik die bundel en nog een paar andere. Super!
En misschien wel het leukste is dat ze willen dat ik mn gedichten kom voordragen bij de uitreiking! Spannend!
Nog meer mensen op DoP die meegedaan hebben en gewonnen hebben? Zou leuk zijn!
Oud 17-10-2004, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Sue1 schreef op 17-10-2004 @ 23:10 :
Nou, ik heb inmiddels bericht terug gehad van deze wedstrijd en hoewel ik alleen meedeed om een professionele mening over mijn gedichten te krijgen heb ik gewonnen! Twee maal een derde prijs, een van de jeugdjury en een van de volwassenjury. Ik ben zo blij, dat kan ik niet eens uitdrukken ...
Mn gedichten komen in een bundel en als prijs krijg ik die bundel en nog een paar andere. Super!
En misschien wel het leukste is dat ze willen dat ik mn gedichten kom voordragen bij de uitreiking! Spannend!
Nog meer mensen op DoP die meegedaan hebben en gewonnen hebben? Zou leuk zijn!
Gefeliciteerd! Met welke gedichten heb je je prijzen gewonnen? Plaats ze anders even in een apart topic met dit verhaal erbij.
Oud 18-10-2004, 17:02
*nerwen elensar
Ik heb ook meegedaan maar heb nog niets gekregen
Zal er blijkbaar niet bij zijn want ik kan me moeilijk voorstellen dat de post van België naar Nederland sneller gaat dan van België naar België *snif*
Sue1, proficiat meid!!!! En idd toon eens je gedichten die gewonnen hebben, ben echt nieuwsgierig
Oud 19-10-2004, 20:12
Sue1
Sue1 is offline
Een vriend van mij heeft ook nog nix gehoord.. wij wonen allebei in Nederland dus ik weet niet hoe het zit..
De gedichten die hebben gewonnen hebben al eerder op DoP gestaan.. namelijk Eindeloos en Alsof (eigenlijk heeft ie niet echt een titel maja). Hieronder zet ik ze nog een keer:

Eindeloos

Dagen jaren maanden,
de volgorde uit het oog.
Alles kan anders,
het zou kunnen maar het is gewoon.

Vandaag of gister,
morgen zou ook nog kunnen,
eventueel,
maar ergens ooit hoop ik,
ergens ooit wordt het speciaal.

Dezelfde stoel dezelfde houding,
alles gaat voorbij.
Vooruit, achteruit, er is geen verschil.
Het gaat voorbij en ik zit maar.

Soms sta ik ook wel, daar niet van.
Of ik lig, dat doe ik ook soms.
Maar het idee blijft hetzelfde,
er verandert niets.

Een eindeloos heen en weer,
een déjà vu waar geen eind aan komt
en wanneer het begon ben ik vergeten,
net wist ik het nog.

Alsof

Ik zou zo graag doen alsof.
Ik denk dat het net echt zou lijken.
Jij hoog in de bomen
en ik op mijn knieën op de grond.

Laten we doen alsof.
Alsof er nooit een einde aan gekomen is
en alsof dit altijd zo geweest is.
Laten we net doen alsof.

Ik zei geen gedag voor altijd.
ik zei het omdat ik maar even weg ging.
Ik dacht toch dat ik het duidelijk zei,
maar misschien dacht ik maar alsof.

Maar nu ben ik toch weer hier,
het is niet alsof je me nooit meer zien zal,
alsof ik je verliet zonder afscheid,
alsof ik geen gedag zei.

Laten we doen alsof.
Alsof ik je hart nooit gebroken heb,
alsof ik maar even weg ging.
Laten we doen alsof ik niet loog.

Ik zou zo graag doen alsof.
Ik denk dat het net echt zou lijken.
Jij hoog in de bomen
en ik op mijn knieën op de grond.

Ik kreeg er hier redelijk wat lovend commentaar op, maar dat ze goed genoeg waren om te winnen had ik geen idee van
Oud 19-10-2004, 22:17
*nerwen elensar
Sue1 ze zijn goed, en geloof me vrij, het niveau van de Soetendaellewedstrijd ligt heel hoog. Maar soms versta ik ze niet goed, er zijn al 4 gedichten me bekroond waarvan ik denk "hmm die zijn niet zo goed" maar meestal halen ze er wel de goede dingen uit. (lees: die van jou zijn echt goed )
Je zal het zien in de bundels die je gaat krijgen dat het een heel hoog niveau is, dus wees vereerd dat je gewonnen hebt
Vrees dat bij je vriend het zo geen positief nieuws gaat zijn (al hoop ik voor hem natuurlijk van wél) maar ik heb vandaag m'n brief gekregen dat ik er niet bijzit en aangezien jij je brief al gekregen hebt. (Ze sturen brieven naargelang de 1e prijs, 2e, 3e enz die van de 1e prijzen eerst enz)

-hmm sorry vr de ietwat verwarde uitleg hoop dat je het begrijpt-
Oud 28-10-2004, 18:01
Sue1
Sue1 is offline
Ik begrijp je helemaal Nerwen Elensar..
Ik voel me ook zeker vereerd!
Van die vriend heb ik nog steeds niets gehoord, maar die zal indd wel niet gewonnen hebben
Bedankt voor de complimenten!

Nog meer winnaars van de Soetendaelle wedstrijd op Dop?
Oud 28-10-2004, 19:24
lovetear
lovetear is offline
Nee, maar wel gefeliciteerd .
Oud 27-11-2004, 22:15
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
alluman schreef op 13-10-2004 @ 11:17 :
Literaire Site Meander - thema: feest (31 oktober 2004 en verplicht 18+)
Meander, literaire site op internet sinds 1995, organiseert een poëziewedstrijd voor iedereen vanaf 18 jaar.
Zeg, ik heb een tijd geleden meegedaan met die wedstrijd. Klopt het dat er nog steeds geen uitslag van is?
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten