Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moet België worden opgedeeld
Ja, België moet zeker worden opgedeeld. 26 28.89%
Nee, België moet één staat blijven. 40 44.44%
Het maakt mij niet uit. 24 26.67%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2004, 19:45
sofieja
sofieja is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 15-06-2004 @ 19:27 :
Gefeliciteerd
Bedankt! (zag het een beetje laat ...)
Advertentie
Oud 16-06-2004, 21:18
memory
memory is offline
Ik heb "nee" gestemd maar eigenlijk vind ik dat er meer bevoegdheden naar de deelstaten moeten gaan, zoals verkeer en een deel van de sociale zekerheid. Niet om de Walen te pesten, maar omdat er een economisch en cultureel verschil is tussen beiden landsdelen. Helemaal splitsen vind ik geen goed idee omdat we dan helemaal niets meer voorstellen internationaal.
Oud 17-06-2004, 21:41
Emilia
Emilia is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-06-2004 @ 16:37 :
Awel zulle
Oud 17-06-2004, 21:53
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
memory schreef op 16-06-2004 @ 22:18 :
Helemaal splitsen vind ik geen goed idee omdat we dan helemaal niets meer voorstellen internationaal.
...want nu hebben de belgen zoveel in te brengen in de EU en was het niet aanwezig zijn van de belgische steun in irak een probleem voor de vs
Oud 18-06-2004, 12:43
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
België is, net als de meeste Europese landen, met zijn ~10 miljoen inwoners al zo klein, als je dat nog gaat opsplitsen hou je helemaal niks over.
Oud 18-06-2004, 12:57
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Ik vind dat België niet moet worden gesplitst.

Een KLEIN land met 2 talen (3 eigenlijk maar duits is een klein deeltje)
komt niet zo vaak voor.
Wat cultuur enzo betreft, nou ja niet dat ze veel van elkaar afhangen maar later zeg ik niet de Franse Ardennen of Nieuwpoort in Nederland.

hou t liever zoals t is.
Oud 18-06-2004, 21:41
Astuanax
Astuanax is offline
OPSPLITSEN!!!!!

Ik ken bijna geen mensen die zich Belg voelen, bijna alleen mensen die zich Vlaming voelen.(daarom is bijna niemand hier patriottistisch zoals in nederland bv. bij het EK begint 'iedereen' daar zijn huis te versieren) Dat vind ik ook heel normaal, we hebben meer overeenkomsten (landschap, taal, cultuur) met onze noorderburen dan met onze andere 'landgenoten'.
Als het van mij zou afhangen mag Vlaanderen bij Nederland, dan ben je meteen af van dat probleem met de ijzeren rijn. Vlaanderen en Nederland zou ook een superwelvarend land zijn, met bv. de twee grootste havens van Europa (Antwerpen en Rotterdam) in een land.
Het zou beiden dus ten goede komen...
Je hebt ook veel mensen (waaronder ik) waarbij de helft van de familie in Nederland woont.
Het ABN vind ik ook grote bullshit, het Hollandse dialect krijgt voorrang op de andere, maar ja, daar houd ik me aan, anders zou niemand elkaar nog verstaan. Tegen mijn familie uit Nederland praat ik dus netjes met je en jou.

Laatst gewijzigd op 18-06-2004 om 21:44.
Oud 19-06-2004, 11:52
MH
MH is offline
Ja, mijn leraar geschiedenis zei destijds (enigszins gekscherend) "Belgen hebben geen nationalistische gevoelens, ze vormen immers geen volk".
Oud 19-06-2004, 13:36
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 18-06-2004 @ 22:41 :
OPSPLITSEN!!!!!

Het ABN vind ik ook grote bullshit
B mag je laten wegvallen
AN
beschaafd zijn we toch niet meer
Oud 19-06-2004, 13:56
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
imène schreef op 19-06-2004 @ 14:36 :
B mag je laten wegvallen
AN
beschaafd zijn we toch niet meer
Oud 19-06-2004, 14:13
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
NIET splitsen!

Ok er gaat verhoudingsgewijs meer geld naar Wallonië, maar dat is dan ook nodig. Als we als vlamingen niet wat solidariteit kunnen opbrengen met de walen, dan kan je evengoed de lijn verder doortrekken tot in het absurde: "Het gaat niet goed met Antwerpen, ze slokken toch een beetje teveel geld op. Laten we maar Antwerpen laten vallen."
Klinkt stom, maar zo wil ik aantonen dat een beetje solidariteit wel op z'n plaats is.
Dat je in de jaren 50-60 flamingant was, kan ik ergens wel begrijpen: die strijd was wel nodig aangezien de straatnaambordjes overal in vlaanderen nog in het frans waren, aan de universiteiten en belangrijke scholen in het frans werd lesgegeven, enz.
Maar die strijd is vandaag allang voorbijgestreefd, het is allang niet meer zo dat de vlaming "onderdrukt" wordt door de waal. En wie het tegendeel beweert, is een verzuurde zaag.

Btw ik voel me meer belg dan vlaming, als ik dan toch moet kiezen.
Oud 19-06-2004, 16:05
swie
swie is offline
Voor da je iets hierover kunt zegen moet je de geschiedenis weten van België en de taalstrijd. het begint bij de afsplitsing van Belgie van Nederland door de strijd tussen de katholieke en de protestante. na de splitsing heeft de franse adel het te zegen. na dat dat gedaan is zitten we met een verachtelijk boers vlaanderen en walonie met de industrie. Toen waren wij de goedkopen arbijdskrachten in walonie voor in de mijne. toen wou walonie van ons splitsen. toen waren er nog geen finaciele overdrachten van walonie naar vlaanderen. maar nu door het verdwijne van de oude industie in walonie zitten ze met een probleem. omhun economische problemen goed te kunnen aanpakken vroegen ze voor de federalisatie (ik denk da ik het belangrijkste heb gezegd want da omvant zo veel)

nu ziten we met een heel ingewikelde politieke structuur. maar liefst 6 regeringen . met een solidariteit van vlaanderen aan walonie (maar liefst 1000 euro per werkende persoon per jaar alleen nog maar voor de sociale zekerheid). voor dan nog maar te zwijgen over cultuur verschillen.

ik wil vlaandere appart maar dan wel als een staat in europ. en walonie krijgt dan wel zijn geld van europa. want zij doen blijkbaar niks om hun economie te doen opleven en dan moeten ze wel of europa is boos

dus lang leve de n-va
Oud 19-06-2004, 16:06
Guissie
Guissie is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 14-06-2004 @ 18:11 :
Nog 'n argument: Brussel is niet alleen de hoofdstad van België maar ook die van Europa, 'n eventuele splitsing zou mijns insziens vrij nefast zijn voor die status (en met de bijhorende voordelen).
Dan maak je het toch een neutraal gebied? Net als Washington.
Oud 21-06-2004, 12:54
sexylexy
sexylexy is offline
het moet een staat blijven.. zijn ze van plan het op te splitsen?
Oud 21-06-2004, 16:33
REIE
REIE is offline
Citaat:
OPSPLITSEN!!!!!

Ik ken bijna geen mensen die zich Belg voelen, bijna alleen mensen die zich Vlaming voelen.(daarom is bijna niemand hier patriottistisch zoals in nederland bv. bij het EK begint 'iedereen' daar zijn huis te versieren) Dat vind ik ook heel normaal, we hebben meer overeenkomsten (landschap, taal, cultuur) met onze noorderburen dan met onze andere 'landgenoten'.
Als het van mij zou afhangen mag Vlaanderen bij Nederland, dan ben je meteen af van dat probleem met de ijzeren rijn. Vlaanderen en Nederland zou ook een superwelvarend land zijn, met bv. de twee grootste havens van Europa (Antwerpen en Rotterdam) in een land.
Je hebt ook veel mensen (waaronder ik) waarbij de helft van de familie in Nederland woont.
Het ABN vind ik ook grote bullshit, het Hollandse dialect krijgt voorrang op de andere, maar ja, daar houd ik me aan, anders zou niemand elkaar nog verstaan. Tegen mijn familie uit Nederland praat ik dus netjes met je en jou.
Ten onrechte denken Belgische politici dat Nederland ze economisch wil dwarsbomen. Vak aangehaalde voorbeelden zijn het niet uitdiepen van Westerschelde voor de zwaarste containerschepen, en de sluiting van de IJzeren Rijn. Als de Westerschelde wordt uitgediept is er verhoogd overstromingsgevaar. Daarnaast geldt voor beide dat ze door natuurgebieden lopen, dus daar mag je niet teveel ingrijpen.

De enigen die ABN kunnen spreken zijn de Vlaamse nieuwslezers. De rest van de Vlamingen praat bijzonder gewestelijk (komt z'n dorp dus niet uit ) en ABN in Nederlands wordt steeds vulgairder in combinatie met een Gooische R...
Oud 21-06-2004, 17:03
Dory
Dory is offline
Vraagje aan de Belgen: is dit een kwestie die erg speelt in België?

Gewoon interesse
Oud 21-06-2004, 17:49
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
REIE schreef op 21-06-2004 @ 17:33 :
Ten onrechte denken Belgische politici dat Nederland ze economisch wil dwarsbomen. Vak aangehaalde voorbeelden zijn het niet uitdiepen van Westerschelde voor de zwaarste containerschepen, en de sluiting van de IJzeren Rijn. Als de Westerschelde wordt uitgediept is er verhoogd overstromingsgevaar. Daarnaast geldt voor beide dat ze door natuurgebieden lopen, dus daar mag je niet teveel ingrijpen.

De enigen die ABN kunnen spreken zijn de Vlaamse nieuwslezers. De rest van de Vlamingen praat bijzonder gewestelijk (komt z'n dorp dus niet uit ) en ABN in Nederlands wordt steeds vulgairder in combinatie met een Gooische R...
@ dat laatste stukje: big fat

@ dat eerste stukje: het niet uitdiepen van de Westerschelde hoeft helemaal geen verhoogd overstromingsgevaar in te houden, mits 't goed gebeurd.
De IJzeren Rijn houden jullie al lang tegen, er zijn al verschillende opties geopperd door de Belgen maar jullie zeggen steevast Njet.
Oud 21-06-2004, 17:49
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Dory schreef op 21-06-2004 @ 18:03 :
Vraagje aan de Belgen: is dit een kwestie die erg speelt in België?

Gewoon interesse
Bwa, bij 'n kleine minderheid.
Oud 21-06-2004, 17:51
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
swie schreef op 19-06-2004 @ 17:05 :
Voor da je iets hierover kunt zegen moet je de geschiedenis weten van België en de taalstrijd. het begint bij de afsplitsing van Belgie van Nederland door de strijd tussen de katholieke en de protestante. na de splitsing heeft de franse adel het te zegen. na dat dat gedaan is zitten we met een verachtelijk boers vlaanderen en walonie met de industrie. Toen waren wij de goedkopen arbijdskrachten in walonie voor in de mijne. toen wou walonie van ons splitsen. toen waren er nog geen finaciele overdrachten van walonie naar vlaanderen. maar nu door het verdwijne van de oude industie in walonie zitten ze met een probleem. omhun economische problemen goed te kunnen aanpakken vroegen ze voor de federalisatie (ik denk da ik het belangrijkste heb gezegd want da omvant zo veel)

nu ziten we met een heel ingewikelde politieke structuur. maar liefst 6 regeringen . met een solidariteit van vlaanderen aan walonie (maar liefst 1000 euro per werkende persoon per jaar alleen nog maar voor de sociale zekerheid). voor dan nog maar te zwijgen over cultuur verschillen.

ik wil vlaandere appart maar dan wel als een staat in europ. en walonie krijgt dan wel zijn geld van europa. want zij doen blijkbaar niks om hun economie te doen opleven en dan moeten ze wel of europa is boos

dus lang leve de n-va
Twee vraagjes.

Hoe oud ben je, en van waar haal je je gegevens?
Oud 21-06-2004, 17:51
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Guissie schreef op 19-06-2004 @ 17:06 :
Dan maak je het toch een neutraal gebied? Net als Washington.
Laat maar uit. België blijft zoals 't is.
Oud 21-06-2004, 17:52
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
sexylexy schreef op 21-06-2004 @ 13:54 :
het moet een staat blijven.. zijn ze van plan het op te splitsen?
Nee.
Oud 21-06-2004, 18:03
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 14-06-2004 @ 16:35 :
Zullen die Vlamingen toch eerst ABN moeten leren.
Jij ook want het is AN
Oud 21-06-2004, 18:11
naam onbekend
naam onbekend is offline
Apomes, Rollo Tomasi zei dit over de term AN:
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 16-06-2004 @ 17:46 :
Pfff, dat is een unilateraal genomen besluit van het Genootschap Onze Taal. Aan die politiek correcte onzin doe ik niet mee.
Oud 24-06-2004, 08:51
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 21-06-2004 @ 18:51 :
Laat maar uit. België blijft zoals 't is.

Ok dan, heer en meester
Oud 24-06-2004, 21:37
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 14-06-2004 @ 10:25 :
Een poll speciaal voor Belgen (maar niet verboden voor Nederlanders). Ik wil dit al een hele tijd plaatsen, en nu is het weer even actueel door de Vlaamse verkiezingen. Ik ben zelf Nederlander, maar ik volg de Belgische politiek, met name de Vlaamse, met interesse (ik studeer politicologie, vandaar). Bij dezen stel ik mijn vraag:

Moet België blijven bestaan, of moet het worden opgedeeld in een onafhankelijk Vlaanderen en een onafhankelijk Wallonië? En waarom moet het een staat blijven/opgedeeld worden?

Graag altijd even verklaren waarom je stemde wat je hebt gestemd. Ik onthoud mij zelf van stemming, omdat ik als Nederlander te weinig inzicht heb in de onderlinge verhoudingen tussen Vlaanderen en Wallonië om een goede uitspraak te doen.
1) Ja, België moet blijven bestaan, in één geheel!

2) WAAROM?? We zijn zo al klein genoeg, in een (politieke) wereld die steeds meer en meer verenigd (zoals de EU) zou het stom zijn om België te gaan splitsen. Willen we nog iéts te zeggen hebben blijven we best zo, samen. "Eendracht maakt macht!"

>> Bovendien... Wat doen we dan met Brussel??
Nu is Brussel een appart gewest (het Brussels-Hoofdstedelijk met zowel Nederlandstalige als (vooral) Franstalige vertegenwoordigers). Moet Brussel bij Vlaanderen? Wallonie? --> neen, Brussel is beter af zoals het nu is! (maar er dreigt wel een serieuze ondervertegenwoordiging van de Vlamingen in de Brussels-Hoofdstedelijke gewestraad! )

We moeten absoluut bij elkaar blijven, mààr ik ben wel voorstander van meer bevoegdheden voor de deelstaten. Materies zoals onderwijs is al (ruime tijd) gedefederaliseerd maar ook bijvoorbeeld werkgelegenheid (nu slechts gedeeltelijk een Vlaamse bevoegdheid), verkeersveiligheid & mobiliteit en (vooral) de fiscale autonomie voor Vlaanderen zouden een goede zaak zijn. Wat ik vind dat zeker 'Belgisch' moet blijven is o.a. landsverdediging (defensie); "één Belgisch leger i.p.v. een Vlaams, Waals en een Brussels" (ik moet er niet aan denken hoeveel dat gaat kosten ); de sociale zekerheid (misschien niet volledig) vanwege onze solidariteit met Wallonië; en de politie- en veiligheidsdiensten.

Misschien kan justitie ook best (al dan niet gedeeltelijk) een bevoegdheid worden van de gewesten en gemeenschappen.
Zo kan Vlaanderen de grote achterstand bijwerken bijvoorbeeld (justitie een Vlaamse bevoegdheid maken is één van de politieke items geweest bij de laatste deelstaatsverkiezingen).
Oud 24-06-2004, 21:42
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 24-06-2004 @ 22:37 :
(maar er dreigt wel een serieuze ondervertegenwoordiging van de Vlamingen in de Brussels-Hoofdstedelijke gewestraad! )
Maar is het dan niet zo dat Franstaligen een meerderheid vormen in Brussel?
Oud 24-06-2004, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 21-06-2004 @ 18:49 :
Bwa, bij 'n kleine minderheid.
Hahahahahahah, ja kan dat bezwarend een "kleine minderheid" noemen hé! Als 1 op 4 Vlamingen al Blok stemt (het VLAAMS BLOK stààt gewoon voor TOTALE Vlaamse onafhankelijkheid)... waar ik woon is zelfs 1 op 3 Vlaams Blokker!

Ah, Vlamingen zijn gewoon dikke racisten (geworden)... wanneer gaan ze het eens door hebben, dat het Blok een apenpartij is met SS-aanhangers en totaal politiek onbekwame leeghoofden die met goedkope kritiek het beleid neerhalen ZONDER DAAR EEN STRUCTURELE OPLOSSING VOOR AAN TE REIKEN!!!
Oud 24-06-2004, 21:56
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 24-06-2004 @ 22:42 :
Maar is het dan niet zo dat Franstaligen een meerderheid vormen in Brussel?
Dat is inderdaad zo, daarom ook mijn bezorgdheid voor de Nederlandstalige vertegenwoordiging.

17 van de 89 zetels zijn voor Nederlandstalige partijen, wat betekend dat maar liefst 72 zetels (en dus een ruime 2/3 meerderheid en ruim 80%!) voor de Franstalige partijen zijn (met de PS op kop).

Hier moet ook wel bij gezegd worden dat de meerderheid in Brussel Franstalig is, maar 80%? --> dat geloof ik nooit!
Hoe dan ook is een Nederlandstalige (Vlaamse) vertegenwoordiging belangrijk in onze hoofdstad (6 Belgen op de 10 wonen in Vlaanderen).

Zie: http://www.vrtkies.net/vrtkies_maste...aad/index.html

... en voor de verdeling van de zetels: http://verkiezingen2004.belgium.be/n...seat_etop.html

Laatst gewijzigd op 24-06-2004 om 21:58.
Oud 24-06-2004, 22:05
Verwijderd
Citaat:
SickOfItAll schreef op 14-06-2004 @ 14:45 :
Haha wat een onzin om Vlaanderen aan Nederland toe te voegen, wat moeten wij nou met vlaanderen? Misschien als ze hun snelwegen es een keertje fatsoenlijk asfalteren
Vlaanderen heeft zeer (veel) goede geasfalteerde wegen!!!

Overigens doet Vlaanderen het al een aantal jaren economisch (economische groei, begrotingstekorten/overschotten, werkloosheid en werkgelegenheid,...) en sociaal (onderwijs, zorg, ...) beduidend beter als Nederland die in een echte recessie zit!

Jullie zouden juist blij moeten zijn met het cadeau 'Vlaanderen'! (al gaan jullie het lekker toch nooit (terug) krijgen, nà! ) Eindelijk eens deftig eten bijvoorbeeld! --> Hoogstaande Vlaamse keuken! (alleen al het aantal internationale Belgische Michelinsterren dat Nederland ruim overtroeft bewijst dit!!!)
Oud 24-06-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 14-06-2004 @ 18:11 :
Wie wint er meestal in Tien voor Taal en bijna altijd in 't Groot Dictee der Nederlandse Taal?
Oud 24-06-2004, 22:09
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 24-06-2004 @ 23:05 :
Het is alleen jammer dat men in Vlaanderen geen ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) schijnt te kennen. In ZOAB is regenwater zeer snel afgevoerd, en als bonus is ZOAB veel geruislozer dan gewoon asfalt. ZOAB wordt in Nederland steeds meer gebruikt. In Vlaanderen heb ik het echter nog nooit meegemaakt, daar wordt is het bij regen soms een waternevel op de weg, en wordt er bij de verkeersinformatie gewaarschuwd voor 'watergladheid'.
Oud 24-06-2004, 22:11
Verwijderd
Citaat:
OPSPLITSEN!!!!!

Als iemand mijn nationaliteit vraagt antwoord ik altijd BELG en niet 'Vlaming'! Alsjeblieft zeg! 'Vlaming' is zelfs niet eens een officiële nationaliteit!

Ben trouwens fier BELG te zijn!!!
Oud 24-06-2004, 22:12
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 24-06-2004 @ 23:09 :
Het is alleen jammer dat men in Vlaanderen geen ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) schijnt te kennen. In ZOAB is regenwater zeer snel afgevoerd, en als bonus is ZOAB veel geruislozer dan gewoon asfalt. ZOAB wordt in Nederland steeds meer gebruikt. In Vlaanderen heb ik het echter nog nooit meegemaakt, daar wordt is het bij regen soms een waternevel op de weg, en wordt er bij de verkeersinformatie gewaarschuwd voor 'watergladheid'.
100% gelijk, misschien 'n goed idee voor de Minister van Openbare Werken (Gilbert Bossuyt voorlopig nog, nu dat de huidige Vlaamse regering ontslagnemend is) Zal het hem zeggen volgende week, als ik hem zie!

Laatst gewijzigd op 24-06-2004 om 22:15.
Oud 25-06-2004, 11:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 24-06-2004 @ 23:05 :
Heh... Dan heb je nog nooit in Nederland gereden. Echt waar, je komt de grens over van NL naar Belgie en meteen vliegt de kauwgom uit je mond...
Oud 25-06-2004, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-06-2004 @ 12:02 :
Heh... Dan heb je nog nooit in Nederland gereden. Echt waar, je komt de grens over van NL naar Belgie en meteen vliegt de kauwgom uit je mond...
Bij deze wens ik mijn eerdere verklaringen betreffende "de staat der Belgische wegen" en de daarbij behorende vergelijking met de staat van de Nederlandse autowegen voorzichtigheidshalve in te trekken tot nader onderzoek definitief uitsluitsel geeft.
Voorlopig gun ik dan ook onze lieftallige noorderburen het voordeel van de twijfel.
Oud 25-06-2004, 11:17
Gimme more beer
Citaat:
geilespookje schreef op 25-06-2004 @ 12:14 :
Bij deze wens ik mijn eerdere verklaringen betreffende "de staat der Belgische wegen" en de daarbij behorende vergelijking met de staat van de Nederlandse autowegen voorzichtigheidshalve in te trekken tot nader onderzoek definitief uitsluitsel geeft.
Voorlopig gun ik dan ook onze lieftallige noorderburen het voordeel van de twijfel.
Zullen we het eens gaan hebben over de bewegwijzering, trouwens?

Het is bijna zo erg dat je het bordje pas ziet nadat de afslag geweest is... "U had hier rechtsaf gemoeten..."
Oud 25-06-2004, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-06-2004 @ 12:17 :
Zullen we het eens gaan hebben over de bewegwijzering, trouwens?

Het is bijna zo erg dat je het bordje pas ziet nadat de afslag geweest is... "U had hier rechtsaf gemoeten..."
Hummm, nu niet gaan overdrijven hé, hollander.
Er zijn een hele boel dingen beter in België dan in Nederland en andersom... trouwens... wat was hier de kern van de zaak? Of België moet worden gesplits of niet?!
Oud 25-06-2004, 11:36
Gimme more beer
Citaat:
geilespookje schreef op 25-06-2004 @ 12:27 :
Hummm, nu niet gaan overdrijven hé, hollander.
Er zijn een hele boel dingen beter in België dan in Nederland en andersom... trouwens... wat was hier de kern van de zaak? Of België moet worden gesplits of niet?!
Jah, maar voordat ze bij Nederland mogen, wil ik er wel fatsoenlijk kunnen rijden... Okee?

Oud 25-06-2004, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 25-06-2004 @ 12:36 :
Jah, maar voordat ze bij Nederland mogen, wil ik er wel fatsoenlijk kunnen rijden... Okee?

Er is nooit sprake van geweest (en dat zal mij part ook zo blijven) dat België (of meer bepaald Vlaanderen) (terug) bij Nederland zou worden gevoegd. INDIEN er effectief een splitsing zou worden doorgevoerd, wat ik bijzonder onwaarschijnlijk acht, dan zal Vlaanderen een autonome staat worden, en NIET worden samengevoegd bij het Koninkrijk Nederland.
Oud 25-06-2004, 11:56
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik zou Vlaanderen ook niet bij Nederland willen. Als je er nu heen gaat, heb je nog een beetje het gevoel dat je in het buitenland bent (ook al flink minder sinds de invoering van de euro ). Als Vlaanderen bij Nederland zou horen is die lol er ook af.
Oud 25-06-2004, 16:55
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 24-06-2004 @ 22:44 :
Hahahahahahah, ja kan dat bezwarend een "kleine minderheid" noemen hé! Als 1 op 4 Vlamingen al Blok stemt (het VLAAMS BLOK stààt gewoon voor TOTALE Vlaamse onafhankelijkheid)... waar ik woon is zelfs 1 op 3 Vlaams Blokker!

Ah, Vlamingen zijn gewoon dikke racisten (geworden)... wanneer gaan ze het eens door hebben, dat het Blok een apenpartij is met SS-aanhangers en totaal politiek onbekwame leeghoofden die met goedkope kritiek het beleid neerhalen ZONDER DAAR EEN STRUCTURELE OPLOSSING VOOR AAN TE REIKEN!!!
Ga eens rondvragen hoeveel van die VB-stemmers totale Vlaamse Onafhankelijkheid willen? Ik denk niet dat je 10% kan vinden die 't daar mee eens zijn. Meer regionale bevoegdheden daarentegen, daar ga je al meer voorstanders voor vinden.)

En ik denk ook niet dat je alle VB-stemmers (of nog niet eens de helft) tot rascisten mag bestempelen.
Oud 25-06-2004, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 25-06-2004 @ 17:55 :
Ga eens rondvragen hoeveel van die VB-stemmers totale Vlaamse Onafhankelijkheid willen? Ik denk niet dat je 10% kan vinden die 't daar mee eens zijn. Meer regionale bevoegdheden daarentegen, daar ga je al meer voorstanders voor vinden.)

En ik denk ook niet dat je alle VB-stemmers (of nog niet eens de helft) tot rascisten mag bestempelen.
1) Hoeveel VB-stemmers willen totale onafhankelijkheid? Zeker 75%!!!!!!! De partij heeft dit zelfs LETTERLIJK in hun proramma staan!

2) TOCH WEL! Elke VB'er is een (al dan niet domme) racist... die er dan in de meeste gevallen niet eens durft voor uit te komen dat hij het is! Lafaards!

3) Ben jij een Blokker misschien?
Oud 25-06-2004, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 25-06-2004 @ 17:55 :

>> Trouwens, ik heb al eens zo'n rondvraag gedaan, en ik heb gelijk!
Oud 26-06-2004, 15:47
Mimosa
Mimosa is offline
Ik denk niet dat her er van komt maar Vlaanderen zou zelfstandig kunnen worden en prima op de been kunnen blijven. Wallonië zie ik niet snel bij Franrkijk komen en een samengaan tussen Nederland en Vlaanderen zou volstrekt belachelijk zijn. Als Nederlandse Limburger voel ik me wel verbonden met België maar ik denk dat er aan de huidige situatie weinig zal veranderen. Er is toch te weinig draagvlak voor.
Oud 26-06-2004, 16:12
memory
memory is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 26-06-2004 @ 00:26 :
1) Hoeveel VB-stemmers willen totale onafhankelijkheid? Zeker 75%!!!!!!! De partij heeft dit zelfs LETTERLIJK in hun proramma staan!

2) TOCH WEL! Elke VB'er is een (al dan niet domme) racist... die er dan in de meeste gevallen niet eens durft voor uit te komen dat hij het is! Lafaards!
@1) Het is niet omdat het in hun programma staat, dat de kiezers dat ook vinden: de meeste VB-kiezers weten nog geeneens wat er in het programma staat. Al beweren Dewinter en co. het tegenovergestelde natuurlijk.

@2) Lang niet elke Blokker is een racist, eigenlijk is het zelfs een minderheid. Dat zeg ik niet, dat blijkt uit wetenschappelijke enquetes. De meeste Blok-stemmers kiezen voor het Blok omdat ze, terecht of onterecht, niet tevreden zijn met het politieke establishment. Het Vlaams Blok is een vergaarbak voor al die ontevredenheid en wakkert die ontevredenheid natuurlijk nog aan.
Oud 26-06-2004, 17:12
Verwijderd
Citaat:
memory schreef op 26-06-2004 @ 17:12 :
@1) Het is niet omdat het in hun programma staat, dat de kiezers dat ook vinden: de meeste VB-kiezers weten nog geeneens wat er in het programma staat. Al beweren Dewinter en co. het tegenovergestelde natuurlijk.

@2) Lang niet elke Blokker is een racist, eigenlijk is het zelfs een minderheid. Dat zeg ik niet, dat blijkt uit wetenschappelijke enquetes. De meeste Blok-stemmers kiezen voor het Blok omdat ze, terecht of onterecht, niet tevreden zijn met het politieke establishment. Het Vlaams Blok is een vergaarbak voor al die ontevredenheid en wakkert die ontevredenheid natuurlijk nog aan.
Mijn eerste, snelle reactie:

(meer volgt nog, moet nu dringend weg)

Citaat:
geilespookje schreef op 26-06-2004 @ 00:26 :
3) Ben jij een Blokker misschien?
Oud 26-06-2004, 18:27
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 26-06-2004 @ 18:12 :
Ben jij een Blokker misschien?
Dit is een zeer laag bij de grondse, ronduit discriminerende opmerking...

Wat Memory hier zegt is grotendeels juist. Hiervoor hoef je geen wetenschappelijke publicaties te doorworstelen, enkel de krant openslaan zou al voldoende zijn.

Jouw houding is kort samengevat: 750.000 Vlamingen willen onafhankelijkheid en 1.000.000 is racistisch. Tamelijk beangstigend toch.

Ik zie echt uit naar je, hopelijk goed onderbouwde, meer-volgt-nog.
Oud 26-06-2004, 19:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
@ geilespookje: Methuselah is geen VB'er, en memory ook niet, zie topic over winst van het Vlaams Blok. Niet iedereen met van de jouwe afwijkende denkbeelden is meteen een VB'er

Tsja, als Nederlander heb ik er natuurlijk minder kijk op, maar ook ik denk niet elke VB'er per definitie een racist is. Ik denk dat memory de spijker op zijn kop slaat: het Blok is vooral een partij die drijft op ontevredenheid onder de bevolking met de situatie in het land en het geklungel van het politiek establishment, en die ontevredenheid is er volop. Alle redenen ook: Dutroux, dioxinecrisis, enfin noem maar op, jullie Vlamingen weten dat beter dan ik. En het cordon sanitaire houdt het imago van protestpartij natuurlijk in stand.

Er is echter een ding dat ik nog steeds niet begrijp: wat is er toch tegen het migrantenstemrecht? Meer dan de helft van de Vlamingen schijnt ertegen te zijn, maar wat is dan de angst? Kom eens in Nederland kijken, daar mogen allochtonen na 5 jaar ingezetenschap gewoon stemmen, en dat is al jaren zo. Wordt Nederland nu geregeerd door enge moslimsextremistenpartijtjes? Nee, precies. Ik denk dat de uitsluiting van allochtonen van het politieke spel radicalisering nog sneller in de hand werkt.

Zo, en nu ga ik lekker naar Nederland - Zweden kijken
Oud 26-06-2004, 20:18
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 26-06-2004 @ 20:32 :
@ geilespookje: Methuselah is geen VB'er, en memory ook niet, zie topic over winst van het Vlaams Blok. Niet iedereen met van de jouwe afwijkende denkbeelden is meteen een VB'er

Tsja, als Nederlander heb ik er natuurlijk minder kijk op, maar ook ik denk niet elke VB'er per definitie een racist is. Ik denk dat memory de spijker op zijn kop slaat: het Blok is vooral een partij die drijft op ontevredenheid onder de bevolking met de situatie in het land en het geklungel van het politiek establishment, en die ontevredenheid is er volop. Alle redenen ook: Dutroux, dioxinecrisis, enfin noem maar op, jullie Vlamingen weten dat beter dan ik. En het cordon sanitaire houdt het imago van protestpartij natuurlijk in stand.

Er is echter een ding dat ik nog steeds niet begrijp: wat is er toch tegen het migrantenstemrecht? Meer dan de helft van de Vlamingen schijnt ertegen te zijn, maar wat is dan de angst? Kom eens in Nederland kijken, daar mogen allochtonen na 5 jaar ingezetenschap gewoon stemmen, en dat is al jaren zo. Wordt Nederland nu geregeerd door enge moslimsextremistenpartijtjes? Nee, precies. Ik denk dat de uitsluiting van allochtonen van het politieke spel radicalisering nog sneller in de hand werkt.

1) Ik zelf ben min of meer tegen het cordon sanitaire, het heeft niks opgelevert, in tegendeel zelfs!

2) NIET ELKE KIEZER (!) [-> verschil met lid van die partij! (= Vlaams Blokker)] VAN HET BLOK IS EEN RACIST! Laat ik daar duidelijk zijn! Maar je kan ze ook bezwarend ruimdenkende progressieve mens noemen hé

Voor veel (ik noem dat politiek domme mensen) mensen is het Blok gewoon een protestpartij... maar het is niet de enige oppositiepartij! CD&V en NV-A is een mooi alternatief!

3) Ik ben absoluut VOOR het migrantenstemrecht (gemeentelijk stemrecht voor niet-EU onderdanen)...

Citaat:
=> waarom zegt hij dat dan niet meteen!? zo creeër je alleen maar (onnodige!) verwarring!
ik kan btw niet alle topics lezen, ik ben soms ook bezig met wat je kan noemen 'het blok bestrijden' hier in België... sommige zitten hier echt mee in, dat half vlaanderen blok stemt!
Oud 26-06-2004, 20:22
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 26-06-2004 @ 20:32 :

Idd, veel ligt aan ons zelf te wijten, daarom ook ga ik binnen enkele weken naar een topontmoeting met maar 2 onderwerpen (werkgelegenheid (vooral voor jongeren) en de zwarte verkeizingsresultaten van 13 juni ll.)... we gaan, samen met Federaal top-minister Vandenbroucke van sp.a en Eu-parlementslid Van Lancker eens brainstormen over wat we juist best kunnen doen tegen de opmars van extreem rechts... één ding zal zeker zijn dat wij, als democratische politieke partijen, moeten stoppen met ruzie maken, goed en degelijk besturen, en zo de anti-politiek moeten tegengaan... maar er zal altijd een deel van de Vlaams-Blok-kiezer voor die partij BLIJVEN stemmen, met racistische motieven!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten