Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-07-2004, 09:35
Verwijderd
weet je het verschil niet tussen een mens en Jezus (Zoon van God)?
Jezus is zonder zonde. Een gewone vrouw is zondig.
Als ze 1 zouden worden zou Jezus ook zondig worden!!

Jezus heeft trouwens alles geschapen en dan zou Hij 1 worden met iets wat Hij Zelf heeft geschapen en waar Hij zo hoog boven staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-07-2004, 10:01
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 31-07-2004 @ 10:35 :
de een heeft een hogere produktie leven licht waarheid dan de ander en in de geest van de ene jezus is de ander de mensen gemaakt.
Citaat:
jonge dit vind ik gewoon net zooiets als zeggen dat jezus zondig zou zijn omdat hij met je zou praten, verschrikkelijk als je praat met een hoer en een tollenaar. maarnee itt de andere joden ging christus juist om met deze mensen! snap je dan niet dat voor de reinen, zoals de bijbel zegt, niks meer onrein is, omdat onreinheid uit het hart komt?
en zeg nou zelf, jij word toch ook niet meer zondig, als je neukt hebt met je vriendin? jij blijft je eigen zondes dragen en zij de hare, de piemel is geen overdrager van zonde hoor. wel van ziektes die mogelijk een bestraffing zijn van eerdere zondes maar oke.

Citaat:
Jezus heeft trouwens alles geschapen en dan zou Hij 1 worden met iets wat Hij Zelf heeft geschapen en waar Hij zo hoog boven staat. [/B]
God de Vader heeft alles geschapen en hij word wel vaker 1 met zijn schepping bij alles wat je doet word je 1 en ik ken verhalen van mensen in de hemel die bv 1 werden met de essentie van een lichtgevende zingende bloem in een hemeltuin... en zo ook 1 werden met jezus veel helderder licht.

hopelijk leer je nog eens inzien om geen onzinnige verbanden te leggen dat seks iets met zondeoverdracht te maken heeft, en om jezus als zo'n vage hoogmoedige macht te beschouwen, die zichzelf geneugten weigert zonder goede reden (kijk jezus is niet zo dat hij seks kiest in plaats van een mogelijkheid om liefde te geven, hoe meer je liefde op de eerste plaats zet hoe meer je beloont word in de hemel) in plaats van de spontane liefdevolle met zondaren omgaande dienaar die hij was en is.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 10:14
Gatara
Gatara is offline
Als Jezus goddelijk was, waarom zou hij dan de vraag stellen toen hij aan t kruis hing: God, waarom heb je mij verlaten?
Oud 31-07-2004, 10:16
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
Gatara schreef op 31-07-2004 @ 11:14 :
Als Jezus goddelijk was, waarom zou hij dan de vraag stellen toen hij aan t kruis hing: God, waarom heb je mij verlaten?
God en goddelijk zijn niet dezelfde, in de bijbel hoor je wel vaker over vergaderingen der goden waarvan JHWH de gevreesde en door de andere halfgoden met ontzag bekeken oppergod is.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 10:28
Verwijderd
Citaat:
de een heeft een hogere produktie leven licht waarheid dan de ander en in de geest van de ene jezus is de ander de mensen gemaakt

Citaat:
jonge dit vind ik gewoon net zooiets als zeggen dat jezus zondig zou zijn omdat hij met je zou praten, verschrikkelijk als je praat met een hoer en een tollenaar.
blijkbaar vergeet je even wat de functie van seks is(naast voortplanting).
Seks zorgt ervoor dat 2 mensen 1 worden (man en vrouw tenminste) Seks is iets voor mensen.
Waarom zou Jezus sowieso seks moeten hebben gehad met een vrouw. Jezus staat daar boven. Voor Jezus is iedereen gelijk.

Citaat:
hopelijk leer je nog eens inzien om geen onzinnige verbanden te leggen dat seks iets met zondeoverdracht te maken heeft, en om jezus als zo'n vage hoogmoedige macht te beschouwen, die zichzelf geneugten weigert zonder goede reden
hopelijk leer je te zien dat Jezus niet zomaar een mens was maar de Zoon van God. Hopelijk vergelijk je Jezus niet met mensen.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 10:38
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 31-07-2004 @ 11:28 :

dat betekent gewoon dat jezus heel erg verlichte ziel is en bovendien de eerste ziel in wie alles gemaakt is.
Citaat:

blijkbaar vergeet je even wat de functie van seks is(naast voortplanting).
gezamenlijk blij zijn en liefde en vreugde beleven!
Citaat:
Seks zorgt ervoor dat 2 mensen 1 worden (man en vrouw tenminste)
en wat is daar mis mee?
Citaat:

Seks is iets voor mensen.

dat komt goed uit, jezus is een god in een mensenlichaam.
Citaat:

Waarom zou Jezus sowieso seks moeten hebben gehad met een vrouw.

Ik heb het niet over moeten, maar waarom niet?
Citaat:

Jezus staat daar boven.

seks moet net zoals alles gewoon in harmonie zijn met je hele wezen, je moet je hoofd goed houden dat is alles jezus hoeft er niet boven te staan...
waar komt toch die schaamte vandaan? God gebruikt in de bijebl ook vaak iets over seks.
Citaat:

Voor Jezus is iedereen gelijk.
ja. uhm en? iedereen evenveel liefhebben betekent niet dat je met iedereen seks moet hebben...
Citaat:

hopelijk leer je te zien dat Jezus niet zomaar een mens was maar de Zoon van God. Hopelijk vergelijk je Jezus niet met mensen.
dat heb ik allang ingezien en ik vergelijk jezus wel met mensen want hij was een mensgod.
waarom doe je alsof hij strijd tegen zijn menszijn?
hij was er 1 mee, en daar is niks ergs mee, het gaat erom dat er harmonie komt in liefde, niet om een strijd van god tegen mens, natuurlijk is ook om die reden de mogelijke seks van jezus geheel gecontroleerd door de geest en niet zomaar een louter vleselijke lust.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 11:11
Verwijderd
voordat deze discussie nog verdergaat..

Citaat:
Ik heb het niet over moeten, maar waarom niet?
ik kan beter vragen waarom wel? Er staat namelijk niks in de Bijbel over. Ook niet dat Jezus een vrouw heeft gehad. Dus ik ga ervan uit dat Hij ook geen seks heeft gehad met vrouwen en heb ook geen reden om dat wel te geloven.
Als jij daar wel reden voor hebt moet je dat maar zeggen
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 11:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 31-07-2004 @ 11:16 :
God en goddelijk zijn niet dezelfde, in de bijbel hoor je wel vaker over vergaderingen der goden waarvan JHWH de gevreesde en door de andere halfgoden met ontzag bekeken oppergod is.
? nog meer goden? halfgoden?
Oud 31-07-2004, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 31-07-2004 @ 12:33 :
? nog meer goden? halfgoden?
Met halfgoden zal wel de nephilim bedoeld worden.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 18:50
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 31-07-2004 @ 12:11 :
voordat deze discussie nog verdergaat..
maw je hebt geen argumenten meer zo zal ik dat dan maar opvatten.
Citaat:

ik kan beter vragen waarom wel? Er staat namelijk niks in de Bijbel over. Ook niet dat Jezus een vrouw heeft gehad. Dus ik ga ervan uit dat Hij ook geen seks heeft gehad met vrouwen en heb ook geen reden om dat wel te geloven.
Als jij daar wel reden voor hebt moet je dat maar zeggen
bijvoorbeeld psalm 45 over de gezalfde koning

Uit ivoren paleizen klinkt muziek
1 Voor de leider van de muzikanten,

op instrumenten uit Susan.

Op naam van Korachs zonen, een kunstig liefdeslied.

2 Mijn hart wil zingen, trilt van muziek.

Dit lied draag ik op aan mijn koning;

mijn tong is de pen van een vaardige schrijver.

3 U bent de mooiste onder alle mensen,

beminnelijkheid ligt op uw lippen,

zo heeft God u voor altijd gezegend.

4 Held, gord uw zwaard op de heup:

dat noem ik waardigheid en pracht.

5 Trek glanzend op naar de overwinning,

storm vooruit voor trouw en gerechtigheid,

uw rechterhand schiet scherpe pijlen:

6 dat noem ik verschrikking.

Volken vallen aan uw voeten neer,

de vijand van de koning ligt verslagen.

7 Uw troon, o God, staat voor altijd en eeuwig,

de scepter van het recht is de scepter van uw koningschap.

8 U bemint het recht en u haat het onrecht;

daarom heeft God, uw God, u gezalfd

met vreugdeolie, als geen van uw gelijken.

9 Naar mirre, aloë en kaneel

geuren al uw kleren,

en uit ivoren paleizen klinkt oorstrelende muziek.

10 Zie, koningsdochters met juwelen omhangen,

en rechts van u uw gemalin,

in goud uit Ofir gekleed.

11 `Jonkvrouw, hoor, kijk om u heen en luister:

vergeet uw volk, het huis van uw vader;

12 laat de koning uw schoonheid begeren

want hij is uw heer.

Kniel voor hem neer,
dochter° van Tyrus,

en de rijksten van de aarde zullen u huldigen.'

14 De koningsdochter is stralend,

in gouddoorstikt gewaad;

15 de bruid wordt naar de koning geleid,

hofdames in haar gevolg;

16 omstuwd door geestdriftig juichende mensen

gaan zij het paleis van de koning binnen.

17 De zonen zullen de plaats innemen van de vaders;

u zult hen tot heersers maken over heel het land.

18 Ik zal uw naam vermelden,

generatie na generatie.

Daarom zullen volken u danken,

voor eeuwig en altijd.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 21:56
Verwijderd
Citaat:
je hebt geen argumenten meer zo zal ik dat dan maar opvatten.
nee, ik kan wel reageren op je vorige post, maar zo dwalen we alleen af.

kijk hier voor de uitleg daarvan:
http://www.bijbelarchief.nl/default.asp?id=371
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 21:59
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 31-07-2004 @ 22:56 :
nee, ik kan wel reageren op je vorige post, maar zo dwalen we alleen af.

kijk hier voor de uitleg daarvan:
http://www.bijbelarchief.nl/default.asp?id=371
ja zo kan je alles wat wijst op het feit dat jezus gewoon gevoelens kent net als wij wel van de hand wijzen.
had het wel verwacht dit messias vs israel gedoe. hahaha denken ze nou werkelijk dat ze de psalmen begrijpen.
net zoiets doms als denken dat de joden voor christus kruisiging psalm 22 begrepen 'ze hebebn mun handen en voeten doorboord'.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 23:42
T_ID
T_ID is offline
tjee, wat een discussie over wat jezus al dan niet was.

heeft iemand hier al de mogelijkheid overwogen dat het een gewoon mens was die de samenleving wilde verbeteren?
vervolgens is die zaak per ongeluk of express opgeblazen, vonden de geestelijke machthebbers dat jezus hen in de weg stond, en werd hij vervolgens uit de weg geruimt.

lullig, zonde, tragisch, etc, einde verhaal.
Oud 31-07-2004, 23:43
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-08-2004 @ 00:42 :
tjee, wat een discussie over wat jezus al dan niet was.

heeft iemand hier al de mogelijkheid overwogen dat het een gewoon mens was die de samenleving wilde verbeteren?
vervolgens is die zaak per ongeluk of express opgeblazen, vonden de geestelijke machthebbers dat jezus hen in de weg stond, en werd hij vervolgens uit de weg geruimt.

lullig, zonde, tragisch, etc, einde verhaal.
e gaat niet zomaar verzinnen dat iemand kon doen wat hij kon doen volgens de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 23:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 01-08-2004 @ 00:43 :
e gaat niet zomaar verzinnen dat iemand kon doen wat hij kon doen volgens de bijbel.

afijn, zal ik je eraan herinneren dat de bijbelboeken over jezus naar aanleiding van geschreven zijn.

als jezus het bestaan van die boeken veroorzaakt heeft, en geschreven zijn door mensen die duidelijk van hem onder de indruk waren, en zijn ideen verder wilden verspreiden dan geeft dat de schrijvers van de bijbel motief om te frauderen met de geschiedenis, ze hadden er alle reden voor.

de bijbel is immers niet objectief, niet geschikt om feiten uit te halen, en daarom ook geen bewijs voor iets dat gebeurd zou zijn.

daarna krijgen we weer de tegendiscussie van 'het staat geschreven dus het is waar' (waarbij ik in mijn kladblok opschrijf dat ik god ben, en dat dat, omdat het ergens staat opgeschreven, waar is)
Oud 01-08-2004, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Vishnu schreef op 31-07-2004 @ 22:59 :
ja zo kan je alles wat wijst op het feit dat jezus gewoon gevoelens kent net als wij wel van de hand wijzen.
had het wel verwacht dit messias vs israel gedoe. hahaha denken ze nou werkelijk dat ze de psalmen begrijpen.
net zoiets doms als denken dat de joden voor christus kruisiging psalm 22 begrepen 'ze hebebn mun handen en voeten doorboord'.
die tekst moet niet letterlijk opgevat worden.
Als Jezus een vrouw had was dat hoogstwaarschijnlijk beschreven in het NT omdat al Zijn andere familieleden ook beschreven zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:29
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 01-08-2004 @ 10:45 :
die tekst moet niet letterlijk opgevat worden.
Als Jezus een vrouw had was dat hoogstwaarschijnlijk beschreven in het NT omdat al Zijn andere familieleden ook beschreven zijn.
ik denk het wel, alleen misschien in de toekomst. misschien had hij in het geheim een vrouw of meerdere, david was ook zoon van god en werd gezalfde genoemd, (en in ezechiel staat zelfs dat david de herder zal zijn van zijn nieuwe volk, is david jezus?) en die had een complete harem.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:35
Verwijderd
of Hij nou een vrouw had of niet, we kunnen het niet zeker weten en eigenlijk maakt het ook niet uit.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:39
Vishnu
Vishnu is offline
sterker nog hij is niet gebonden aan 1 vrouw.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 12:07
Verwijderd
nog sterker: Hij is helemaal aan geen enkele vrouw gebonden want Hij is de Zoon van God.
Wij mensen kunnen hoogstens 'kinderen' van God zijn.

(maar nu begint het weer)
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 12:12
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 02-08-2004 @ 13:07 :
nog sterker: Hij is helemaal aan geen enkele vrouw gebonden want Hij is de Zoon van God.
Wij mensen kunnen hoogstens 'kinderen' van God zijn.

(maar nu begint het weer)
jij bedoelt dat als een:hij heeft nooit een vrouw gehad en zal nooit seks hebben met. ik bedoel eerder het tegenovergestelde:hij is zo goed dat als god het zou willen hij met een straathoertje aan mag pappen
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 16:29
Verwijderd
maar wat leert God ons over hoererij?
Wat leert God ons over seks en de betekenis van seks?
Precies, het tegenovergestelde van aanpappen met een straathoertje.

Daarnaast denk ik dat het slecht is om met een straathoertje aan te pappen, dat Jezus daar absoluut geen behoefte aan heeft, en dat dat meer iets is voor mensen die geen controle hebben over hun lichaam en toegeven aan zulke verleidingen.
en zo is Jezus niet.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 02-08-2004 @ 17:29 :

Daarnaast denk ik dat het slecht is om met een straathoertje aan te pappen, dat Jezus daar absoluut geen behoefte aan heeft, en dat dat meer iets is voor mensen die geen controle hebben over hun lichaam en toegeven aan zulke verleidingen.
en zo is Jezus niet.
dog·ma·ti·cus (de ~ (m.), -ci)
1 iem. die vasthoudt aan dogma's
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 18:34
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:

en zo is Jezus niet.
er zijn verschillende niveaus aan mensen. jij zit lager dan jezus en de profeten. mensen als jezus zijn ook evenbeelden van waar ze voor staan, bv israel of een volk of stad. lees bv hosea, god vraagt deze profeet omdat israel ontuchtig van god afhoereert, om het met een hoerige vrouw te trouwen.
zo is ook jezus anders dan jij, en mag, nee moet hij in principe ook andere dingen, en je hebt dan ook gelijk dat als hij dit doet, het dus niet is vanwege een louter vleselijke behoefte en discontrole, maar als god het wilt is het vanzelfsprekend geen verleiding.
seks is anders voor verschillende mensen in de ogen des heeren.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 19:55
Verwijderd
Citaat:
er zijn verschillende niveaus aan mensen. jij zit lager dan jezus en de profeten. mensen als jezus zijn ook evenbeelden van waar ze voor staan, bv israel of een volk of stad.
verschillende niveau's aan mensen? hoe kom je daarbij? Dat klinkt als een soort hindoeistische gedachte.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 21:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 02-08-2004 @ 19:34 :
*weer raar verhaal*

mensen als beter of slechter oordelen op grond van religieuze verdiensten lijkt me waardeloze onzin.

@respect, hindoeistisch?als iemand Vishnu als forumnaam gebruikt, hoe duidelijk moet het dan worden?
Oud 03-08-2004, 08:29
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 02-08-2004 @ 12:39 :
sterker nog hij is niet gebonden aan 1 vrouw.
lijkt me toch wel sterk, zowiezo omdat Jezus vrij duidelijk herhaalt dat het 1 mannete en 1 vrouwtje horen te zijn.
plus dat er geen doorslaggevend bewijs is dat Jezus uberhaupt getrouwed is geweest. niet dat het perce uitgemaakt of Jezus met iemand getrouwed zou zijn geweest, hi zou dan slnog zonder zonde geweest zijn. Maar hij was niet getrouwed..

Als je het nieuwe testament leest wordt het je wel vrij duidelijk dat wat Jezus spreekt vrij duidelijke taal is.
Maar dan komen we in de kwestie... is het niet verzonnen.. het lijkt mij persoonlijk zeer vreemd dat er 4 luitjes los van elkaar schrijven over Jezus en alle 4 toevallig bepaalde dingen er bij verzinnen, die zo op elkaar lijken.

Merk wel dat ik moe wordt van het praten, wordt het niet es tijd voor demonstratie?
Oud 03-08-2004, 10:49
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
rspct schreef op 02-08-2004 @ 20:55 :
verschillende niveau's aan mensen? hoe kom je daarbij? Dat klinkt als een soort hindoeistische gedachte.
der zijn talloze bewijzen in de bijbel in zijn gelijkenissen en anderszijds , en ook uit de literatuur over engelen en de hemelrijken, dat het wel iets moeilijker ligt dan hemel hel en aarde.
bv.

Jezus staat sowieso al boven je.
dan worden er ook nog eens in nieuw jeruzalem 144.000 joden besproken die regeren met hem als eerstelingen die staan dus boven de rest.
hij heeft het over verschillende talenten in zijn gelijkenis, iemand met 2 talenten en iemand met 10 talenten en iemand met 1 talent, waarvan de laatste in de hel gestort word.
24 oudsten, beoordelen op grond van werken, in het boek openbaring, etc. en zelfs de engelen hebben hun hemelkoren

Laatst gewijzigd op 03-08-2004 om 10:56.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 10:50
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 03-08-2004 @ 09:29 :
lijkt me toch wel sterk, zowiezo omdat Jezus vrij duidelijk herhaalt dat het 1 mannete en 1 vrouwtje horen te zijn.
plus dat er geen doorslaggevend bewijs is dat Jezus uberhaupt getrouwed is geweest. niet dat het perce uitgemaakt of Jezus met iemand getrouwed zou zijn geweest, hi zou dan slnog zonder zonde geweest zijn. Maar hij was niet getrouwed..

Als je het nieuwe testament leest wordt het je wel vrij duidelijk dat wat Jezus spreekt vrij duidelijke taal is.
Maar dan komen we in de kwestie... is het niet verzonnen.. het lijkt mij persoonlijk zeer vreemd dat er 4 luitjes los van elkaar schrijven over Jezus en alle 4 toevallig bepaalde dingen er bij verzinnen, die zo op elkaar lijken.

Merk wel dat ik moe wordt van het praten, wordt het niet es tijd voor demonstratie?
hij zegt ook over hoe het in de hemel is betreffende huwelijk. als engelen, niet getrouwd en niet gebonden.
en jezus is op een niveau hoger dan engelen zelfs als mens.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 11:34
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 31-07-2004 @ 10:35 :

Jezus heeft trouwens alles geschapen en dan zou Hij 1 worden met iets wat Hij Zelf heeft geschapen en waar Hij zo hoog boven staat.
Zoals ik herhaaldelijk heb bewezen is Jezus niet de zoon van God. Voor meer informatie zie mijn post op mystiek in het believe in God topic. Het gaat om de god Mithras die op de 25ste december geboren is.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 13:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 03-08-2004 @ 11:49 :
der zijn talloze bewijzen in de bijbel in zijn gelijkenissen en anderszijds , en ook uit de literatuur over engelen en de hemelrijken, dat het wel iets moeilijker ligt dan hemel hel en aarde.
bv.

onwaar, wat ik nog weet van de bijbel is onder andere dat zowel god als jezus gezegd hebben dat alle mensen voor hen gelijk zijn.

typisch zoiets waar verschillende bijbelpassages elkaar tegen spreken.
Oud 03-08-2004, 15:17
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 03-08-2004 @ 12:34 :
Zoals ik herhaaldelijk heb bewezen is Jezus niet de zoon van God. Voor meer informatie zie mijn post op mystiek in het believe in God topic. Het gaat om de god Mithras die op de 25ste december geboren is.
Je hebt zelfs BEWEZEN dat Jezus niet de zoon van God is...?
Dat vind ik zeer knap...
zou je even de link kunnen neerzetten waar jij denkt dat bewezen te hebben...
Oud 03-08-2004, 18:24
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2004 @ 14:28 :
onwaar, wat ik nog weet van de bijbel is onder andere dat zowel god als jezus gezegd hebben dat alle mensen voor hen gelijk zijn.

typisch zoiets waar verschillende bijbelpassages elkaar tegen spreken.
dat betekent onbevooroordeeldheid, dat betekent niet dat we allemaal op hetzelfde plekje terechtkomen, immers, als dat zo is bestaat of de hemel of de hel ook niet!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 21:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vishnu schreef op 03-08-2004 @ 19:24 :
dat betekent onbevooroordeeldheid, dat betekent niet dat we allemaal op hetzelfde plekje terechtkomen, immers, als dat zo is bestaat of de hemel of de hel ook niet!

nogmaals onwaar, er staat ook redelijk vaak in dat alle mensen vergeven worden, dat er niet geoordeeld wordt, etc.

zoals we al eerder constateerden, de bijbel staat vol met tegenspraken.
Oud 04-08-2004, 10:18
Vishnu
Vishnu is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-08-2004 @ 22:10 :
nogmaals onwaar, er staat ook redelijk vaak in dat alle mensen vergeven worden,

pardon maar dat staat dus never niet in de bijbel, heb je die wel gelezen???
Citaat:
dat er niet geoordeeld wordt, etc.
wederom onzin, jezus geeft het advies om dat niet te doen, want je word veroordeeld naar de maat waarmee je oordeelt, en er staat ook in dat als je zelf vergeeft je vergeven zal worden.
Citaat:
zoals we al eerder constateerden, de bijbel staat vol met tegenspraken.
nee want de dingen die jij zei staan er helemaal niet in.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 10:24
Verwijderd
Citaat:
nogmaals onwaar, er staat ook redelijk vaak in dat alle mensen vergeven worden, dat er niet geoordeeld wordt, etc.
alles behalve
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 11:44
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 03-08-2004 @ 16:17 :
Je hebt zelfs BEWEZEN dat Jezus niet de zoon van God is...?
Dat vind ik zeer knap...
zou je even de link kunnen neerzetten waar jij denkt dat bewezen te hebben...
Zie mijn post in het het kro topic mbt Mithras.
Zie verder mijn overige posts over het Concilie van Nicea.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 12:49
willypirate
willypirate is offline
volgens Thomas van Aquino(1225 tot 1274) , die voortbouwd op de gedachten van Aristoteles(384-322 voor Christus) , is het leven ingedeeld in verschillende bestaansniveau's:

namelijk van plant=>dier=>mens=>engelen=>God , waarbij God uiterraard het hoogste niveau is. En God de "eigenschap" bezit
om alles in één samenhangend visioen te zien en te weten.

De term "Zoon van God" , komt uit het Israël/Judea van duizend jaar voorafgaand aan de geboorte van Christus.
In dat tijdperk horen we over drie grote koningen in Israël. De eerste was Saul , toen kwam David en na hem koning Salomo . Onder het bewind van koning David beleefde het Israëlische volk een grote politieke,militaire en culturele bloei. Wanneer de koningen de troon bestegen , werden ze door het volk gezalfd. Zo kregen ze de titel Messias , dat de gezalfde betekent. Vanuit religieus oogpunt werden de koningen gezien als tussenpersoon tussen God en het volk. Een koning werd daarom ook wel een "zoon Gods' " genoemd en het land het "koningkrijk Gods' ".

Vanaf ongeveer 750 voor Christus , stonden er met regelmaat "profeten" op die verkondigden dat uit het nageslacht van David ooit een nieuwe koning zou opstaan. Deze "Messias" of "zoon Gods' " zou het volk "verlossen"en Israël als grootmacht doen herrijzen en een "koninkrijk Gods' "stichten.

En toen kwam Jezus
Hij was niet de enige die zich als beloofde Messias presenteerde. Ook Jezus gebruikte de woorden "zoon Gods' " , koninkrijk Gods' " , "Messias" , "verlossing" ,enz , en verwijst zo steeds weer naar de oude profetieën. Jezus onderscheidde zich van andere "messiassen"doordat hij duidelijk liet weten dat hij geen militaire of politiek rebel was. Zijn "taak" ging veel verder. Hij verkondigde de verlossing en de vergeving van God voor alle mensen . Jezus sprak ook tot God met de woorden "abba" , wat "vader" betekent.

ps:Mijn bron hiervan is het boek "De wereld van Sofie" van Jostein Gaarder. Spreekt het boek de waarheid? Ik weet het niet , maar het boek komt wel enigzins nuchter op me over.

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 12:56.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 14:07
Verwijderd
Citaat:
en zo is Jezus niet.
Waarom heeft God uberhaupt mensen gemaakt die kunnen vervallen tot zonde? Als God zo almachtig en alziend is had hij toch kunnen voorzien dat de mens slecht zal worden? Waarom niet de moeite besparen en gewoon mensen schapen die van nature al goed zijn en niet te verleiden zijn tot zondes?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 14:33
willypirate
willypirate is offline
Omdat God de mens creërde naar zijn/haar evenbeeld.
God is blijkbaar ook niet vrij van zonden
Oud 09-08-2004, 14:58
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 31-07-2004 @ 11:14 :
Zei hij dat wel? Volgens Mattheus zei hij 'vader vergeef deze mensen, want ze weten niet wat ze doen' en volgens Johannes zei hij simpelweg 'het is volbracht'.
Oud 09-08-2004, 15:01
Blitzkrieg Bop
Citaat:
beaming eye schreef op 03-08-2004 @ 09:29 :

Sterker nog, de vier evangelien spreken mekaar vaker tegen dan dat ze een sluitend verhaal vertellen. En dan heb ik het nog niet eens over de apocriefe boeken, zoals het evangelie van Thomas, wat een complete andere kijk op het leven van Jezus geeft.
Oud 09-08-2004, 15:09
Blitzkrieg Bop
Citaat:
willypirate schreef op 09-08-2004 @ 13:49 :
ps:Mijn bron hiervan is het boek "De wereld van Sofie" van Jostein Gaarder. Spreekt het boek de waarheid? Ik weet het niet , maar het boek komt wel enigzins nuchter op me over.
Ja dit klopt denk ik zo ongeveer wel. Jezus werd door de romeinen gezien als een oproerkraaier in een toch al opstandige provincie. De romeinen zagen in dat Jezus een gevaar kon betekenen voor de stabiliteit in het gebied. Hij werd veroordeeld wegens opruiing en goddeloosheid tegenover de Goden van het romeinse pantheon tot de dood aan het kruis. Omdat men hem de nieuwe koning der Joden noemden kreeg hij spottend een doornenkrans op zijn hoofd en werd er boven zijn kruis de titel I.N.R.J. gehangen (Jezus Nazarethum Rex Judea, Jezus van Nazareth Koning der Joden). Dit is natuurlijk heel vernederend voor het hele Joodse volk.
Oud 09-08-2004, 17:13
sjoeltie
sjoeltie is offline
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden als je denkt op de manier waarop we in deze tijd denken...Standplaatsgebondenheid is een kernwoord in deze situatie...We praten over 2000 jaar geleden en een geheel ander gebied...

Jezus was een jood...Een bijzonder man wellicht...Maar er waren meer bijzondere mannen...Deze bijzondere man riep toevallig dat hij de zoon van God was...Er zijn meerdere mannen geweestdie dat riepen...Geneeskundig was Jezus een ster...Maar hij heeft nooit bewijs kunnen geven dat hij inderdaad de zoon van God was...De essentie van het geloof naar mijn bescheiden mening...De straf die op het uitroepen van zulke beweringen (jezelf als koning benoemen was in strijd met de Romeinse wet; er was maar één keizer) was de doodstraf...

Na de executie hebben zijn aanhangers zich verzameld...Zij hebben zich uitgebreid...En voilà het christendom ontstaat...De joden bleven het jodendom aanhangen en wachten nog immer op de messias...Christenen wachten op zijn terugkomst...Als hij komt zullen we wel zien wie gelijk had...
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Waarom heeft God uberhaupt mensen gemaakt die kunnen vervallen tot zonde? Als God zo almachtig en alziend is had hij toch kunnen voorzien dat de mens slecht zal worden?
Ja dat kan God ook. Maar dan maak je een soort van robots die niet anders kunnen dan het goede doen. Dat is waardeloos. Integendeel tot mensen die vrije wil hebben en dus kunnen kiezen voor het goede EN het slechte. En als ze dan uit vrije wil kiezen voor het goede is dat waardevol.

Citaat:
zoals het evangelie van Thomas, wat een complete andere kijk op het leven van Jezus geeft.
nee hoor, helemaal niet. Het sluit goed aan bij de andere evangelieen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 18:32
Verwijderd
Citaat:
sjoeltie schreef op 09-08-2004 @ 18:13 :
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden als je denkt op de manier waarop we in deze tijd denken...Standplaatsgebondenheid is een kernwoord in deze situatie...We praten over 2000 jaar geleden en een geheel ander gebied...

Jezus was een jood...Een bijzonder man wellicht...Maar er waren meer bijzondere mannen...Deze bijzondere man riep toevallig dat hij de zoon van God was...Er zijn meerdere mannen geweestdie dat riepen...Geneeskundig was Jezus een ster...Maar hij heeft nooit bewijs kunnen geven dat hij inderdaad de zoon van God was...De essentie van het geloof naar mijn bescheiden mening...De straf die op het uitroepen van zulke beweringen (jezelf als koning benoemen was in strijd met de Romeinse wet; er was maar één keizer) was de doodstraf...

Na de executie hebben zijn aanhangers zich verzameld...Zij hebben zich uitgebreid...En voilà het christendom ontstaat...De joden bleven het jodendom aanhangen en wachten nog immer op de messias...Christenen wachten op zijn terugkomst...Als hij komt zullen we wel zien wie gelijk had...
Dit verhaal klopt niet, zie Lucky Luciano's post over het NT.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 22:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 09-08-2004 @ 18:13 :
Maar hij heeft nooit bewijs kunnen geven dat hij inderdaad de zoon van God was

hoefde ie ook niet te doen, een paar honderd jaar later werd ie uitgeroepen tot zoon van god door een groep mensen die dachten er erg veel van te weten.

en idd, lees die post van Luciano even
Oud 10-08-2004, 09:43
sjoeltie
sjoeltie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-08-2004 @ 23:52 :
hoefde ie ook niet te doen, een paar honderd jaar later werd ie uitgeroepen tot zoon van god door een groep mensen die dachten er erg veel van te weten.

en idd, lees die post van Luciano even
Post van Luciano klopt niet...

Tijdens de Concilie van Nicea werden de regels van de orthodoxie opgesteld...Dat Jezus de zoon van God was stond voor de afgevaardigden al vast...De keizer begon de concilie met het volgende gebed...

Citaat:
We believe in one God the Father all powerful, maker of all things both seen and unseen. And in one Lord Jesus Christ, the Son of God, the only-begotten begotten from the Father, that is from the substance [Gr. ousias, Lat. substantia] of the Father, God from God, light from light, true God from true God, begotten [Gr. gennethenta, Lat. natum] not made [Gr. poethenta, Lat. factum], Consubstantial [Gr. homoousion, Lat. unius substantiae (quod Graeci dicunt homousion)] with the Father, through whom all things came to be, both those in heaven and those in earth; for us humans and for our salvation he came down and became incarnate, became human, suffered and rose up on the third day, went up into the heavens, is coming to judge the living and the dead. And in the holy Spirit.
Er werd wel vastgesteld dat God als de vader van Jezus dezelfde God was uit het OT...
Met citaat reageren
Oud 10-08-2004, 11:56
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-08-2004 @ 19:32 :
Dit verhaal klopt niet, zie Lucky Luciano's post over het NT.
en die klopt wel?
Oud 10-08-2004, 14:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 10-08-2004 @ 12:56 :
en die klopt wel?
tussen de genoemde bronnen lijkt geen speld te krijgen...
Reageren

Regels voor berichten