Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2005, 14:11
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 03-07-2004 @ 18:13 :
Over waarschijnlijk niet al te lange tijd komt er een multimultimulti-resistent influenza virus en dat zal een groot deel van de mensheid uitroeien.
Dit is al in het (verre) verleden vaker voorgekomen. Eeuwenlang werd de mensheid geteisterd door ziektes (pest, pokken ed), honger en (burger)oorlogen, daarbij kwam dat ruim twee derde van alle kinderen die geboren werden stierven voor hun 5e levensjaar. De wereldbevolking begon pas rond 1950 explosief te stijgen, voorheen bleef de groei beperkt.

Ik denk dat de mensheid nu in de toekomst in gevaar kan worden door overbevolking, massa terrorisme, milieuvervuiling, nieuwe ziektes, of een nieuwe wereldoorlog, al zal dat laatste niet zo'n vaart lopen gezien de ervaringen van twee eerdere wereld oorlogen.

Oorzaken zoals natuurrampen ed zal ik niet gauw als oorzaak beschouwen waardoor de mens zou kunnen uitsterven. Omdat deze doorgaans in een bepaald gebied plaatsvinden.

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 14:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2005, 14:16
willypirate
willypirate is offline
Tenzij een natuurramp zich voordoet in de vorm van een meteoriet de "global-destruction" met zich meedraagt.
Zoiets als in de tijd van de dino's ofzo
Oud 16-01-2005, 14:26
Verwijderd
wat een up
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:13
hi
hi is offline
Citaat:
S. schreef op 16-01-2005 @ 15:26 :
wat een up
op zich wel een up maar het onderwerp is wel actueel!

Ik las van de week in de krant over een "ijsschots" die bij Groenland was losgeraakt in de richting van onze westkust drijft. De schots is langwerpig en qua oppervlak groter dan Zuid -Holland! In 2000 is dat ding al losgeraakt maar nu drijft het in onze richting. Ik vond het maar een vaag verhaal en wat ik begreep zou het over een halve maand aan een maand in onze wateren komen ! Er zou dan geloof ik een grote overstroming kunne komen. (dat heeft meer betrekking op het einde van Nederland)

Daarnaast heb je een meteoriet die in 2029 onze aarde kan bedreigen. Ook grote overstroming.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:22
Hakuna
Hakuna is offline
Voordat hier een kiezelsteen van het formaat 10 km of meer inlaat, is de mens al velen duizenden jaren eerder uitgestorven.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:45
dragonstorm
dragonstorm is offline
wat een pijnlijk slechte biologen hier...

dinosaurusras... nou wordtie mooi

je hebt t over rassen in t geval van dieren van dezelfde soort die uiterlijk of innerlijk totaal niet op elkaar lijken.... dit is 't geval bij verschillende hondenrassen, een beagle en 'n golden retriever zijn verschillende rassen

een soort zijn alle beesten die met elkaar kunnen voortplanten, mensen bijvoorbeeld

en dinosaurussen? Pff.. ik weet niet meer hoe dat heet, t staat nog boven families iig. Dinosaurussen zijn 'n groep van beesten met ongeveer dezelfde kenmerken.

Geen wonder dat er zoveel racisten rondlopen. De ordening van diersoorten is voor de meeste mensen al te moeilijk

ok, einde rant mode

De mens gaat voorlopig niet dood, het is een extreem succesvolle soort.
Patje, je moet niet al teveel waarde hechten aan dat hele gedoe met degeneratie. Ook al is 90% van de mensen te zwak, dan overleeft alsnog 10% het. Geen probleem - daar is diversiteit voor.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:33
perfectme
perfectme is offline
Het is elke week wel wat anders.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 15:42
esprit-chick
esprit-chick is offline
in mijn optiek is dat ongeveer hetzelfde, ik denk dat de natuur zichzelf zeker aan het verbeteren en dat de gevolgen daar nu aardig merkbaar van worden
ziekte en overstroning (hier bedoel ik niet per se de meest resentste mee, de tsunami en azie, maar ook de afsmelting van d ijskappen die lijden tot een hogere zeespiegel.)
ik denk dat de mensheid op denk duur aan zijn einde zal komen door een combinatie van energoie tekorten, ziektes die zo geavanceerd zijn geworden dat we er steeds minder grip op krijgen en natuurrampen,

ik vind zelf dat wij mensen dit ook zelf doen, hoe jij, Optima, het in je openingspost omschreef zal dit waarschijnlijk vallen onder "de natuur"
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 16:38
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dame Blanche schreef op 08-07-2004 @ 21:27 :
Een meteoriet heeft toch ook ooit het dinosaurasras vernietigd?
Nee, die zijn verzopen omdat ze niet in de ark van noach pasten.

Citaat:
T_ID schreef op 08-07-2004 @ 22:02 :
hmm, mischien zou de hele mensheid zijn immuunsysteem genetisch moeten manipuleren zodra we dat kunnen, om een uitroeiing door ziektes te voorkomen.
Lastig, een virus past zich weer aan en uiteindelijk lopen we dus toch weer achter de feiten aan omdat we eerst moeten weten waartegen we ons moeten beschermen voordat we ons ertegen kunt beschermen.

Citaat:
Cornel schreef op 16-01-2005 @ 15:11 :
Dit is al in het (verre) verleden vaker voorgekomen. Eeuwenlang werd de mensheid geteisterd door ziektes (pest, pokken ed), honger en (burger)oorlogen, daarbij kwam dat ruim twee derde van alle kinderen die geboren werden stierven voor hun 5e levensjaar. De wereldbevolking begon pas rond 1950 explosief te stijgen, voorheen bleef de groei beperkt.
Dat weet ik, daarop is ook gebaseerd dat het er weer eens aan zit te komen. Ik verwacht dat het deze de mens harder zal treffen dan anders omdat we zo mobiel zijn tegenwoordig. Als zo een virus een incubatietijd van een week of meer heeft, kan het zich over een flink deel van de wereld verspreiden voor het ontdekt wordt.

Laatst gewijzigd op 17-01-2005 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 20:15
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 16-01-2005 @ 18:45 :

De mens gaat voorlopig niet dood, het is een extreem succesvolle soort.
Patje, je moet niet al teveel waarde hechten aan dat hele gedoe met degeneratie. Ook al is 90% van de mensen te zwak, dan overleeft alsnog 10% het. Geen probleem - daar is diversiteit voor.
De mens is helemaal geen extreem succesvolle soort dan we denken, als er een diersoort is die ons zal overleven zijn het wel insecten.

Al eeuwenlang verdwijnen en sterven er dieren uit, maar insecten hebben een overlevingsdrang en aanpassings vermogen waar wij mensen nog heel wat van kunnen leren.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 08:35
yavanna
yavanna is offline
Citaat:
Cornel schreef op 17-01-2005 @ 21:15 :
De mens is helemaal geen extreem succesvolle soort dan we denken, als er een diersoort is die ons zal overleven zijn het wel insecten.

Al eeuwenlang verdwijnen en sterven er dieren uit, maar insecten hebben een overlevingsdrang en aanpassings vermogen waar wij mensen nog heel wat van kunnen leren.
kakkerlakken
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 15:51
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
Cornel schreef op 17-01-2005 @ 21:15 :

Godvergeten stelletje klotebiologen Insecten zijn geen soort, insecten zijn een verzameling soorten

Verder: 6 miljard organismes die praktisch overal kunnen leven in minder dan 50.000 jaar? Dat is niet slecht jongen, dat is helemaal niet slecht. Dat is extreem succesvol voor 'n soort.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 16:53
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 18-01-2005 @ 16:51 :

Verder: 6 miljard organismes die praktisch overal kunnen leven in minder dan 50.000 jaar? Dat is niet slecht jongen, dat is helemaal niet slecht. Dat is extreem succesvol voor 'n soort.
Sommige diersoorten komen al ruim 50 miljoen jaar op aarde voor, en bestaan nog steeds. De mens is maar een schamele afstammeling van een bepaalde diersoort.

Ondanks dat de mens op de meeste plaatsen op aarde leeft, is toch maar slechts 5 % van bepaalde plaatsen op aarde bewoond.

Dieren komen overal op aarde voor, zelfs in de diepzee, woestijnen, oerwouden en de poolstreken. Plaatsen waar het voor ons mensen moeilijk overleven is.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 17:33
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Om de mensheid compleet te vernietigen is HEEL VEEL voor nodig. Zelfs zaken als virussen, een kernoorlog, megatsunami of ijstijd zijn tegenwoordig niet voldoende om elk individu uit te kunnen roeien op deze planeet. De technologie die we nu hebben maakt niet alleen om dit soort dingen snel aan te zien komen en onze maatregelen te nemen, ze kunnen ons ook echt helpen ter bescherming en ons van dienst zijn om na dit soort gebeurtenissen verder te leven. Het maakt niet uit hoe we 'onszelf' aan omstandigheden aanpassen, we vinden wel iets uit om dat mogelijk te maken.

Tenzij de mens a la Matrix en Terminator een kwaadaardige AI uitvindt die onze ondergang wordt, of een buitenaardse soort komt ons een bezoekje brengen, kan de mens alleen maar sterven door een natuurramp van GIGANTISCHE omvang. Een flinke meteoriet zou nu misschien nog effectief zijn, maar ik denk dat de mens ook dat soort rampen in de nabije toekomst de baas kan zijn. De mensheid overleeft zoals hij altijd al heeft overleeft: door zijn intelligentie. De zon slokt de aarde over zo'n 4 miljard jaar op. Ik sluit zeker niet uit dat we dan al weg zijn. Uiteindelijk zal het heelal te groot worden en zal er geen energie meer zijn. De mens kan dus niet oneindig voortleven, maar ik geef ze nog een heleboel millennia.

Het enige rampscenario dat ik kan verzinnen is een gigantische wereldoorlog die de mens in het stenen tijdperk terugbrengt, waarna er iets gebeurt, een natuurramp, die de overlevenden op een slecht moment treft. Maar dit lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 18:33
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 18-01-2005 @ 18:33 :
De mensheid overleeft zoals hij altijd al heeft overleeft: door zijn intelligentie. De zon slokt de aarde over zo'n 4 miljard jaar op. Ik sluit zeker niet uit dat we dan al weg zijn. Uiteindelijk zal het heelal te groot worden en zal er geen energie meer zijn. De mens kan dus niet oneindig voortleven, maar ik geef ze nog een heleboel millennia.

Intelligentie en communicatie dat is waarschijnlijk het sleutelwoord waaraan de mens zijn voortbestaan te danken heeft, maar dat kan ook zijn ondergang worden. Gelukkig heeft de mens al heel veel meegemaakt en geleerd van zijn fouten in het (verre) verleden dat we nu in staat zijn maatregelen te nemen als er bv een grote epidemie, oorlog oid uitbreekt. Zo wil de mens ook geen totale oorlog meer hebben die zich uitstrekt over de hele wereld. Maar je weet natuurlijk nooit welke dictator de macht gaat krijgen in de (nabije) toekomst.

Maar tegen bedreigingen zoals overbevolking, massa terrorisme, armoede en hongersnood daar valt voor de mens in de toekomst nog heel wat werk te verzetten.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 18:41
Verwijderd
De mensheid komt aan zijn eind omdat de Chineze regering heel China tegelijk laat springen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 20:27
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Cornel schreef op 18-01-2005 @ 19:33 :
Intelligentie en communicatie dat is waarschijnlijk het sleutelwoord waaraan de mens zijn voortbestaan te danken heeft, maar dat kan ook zijn ondergang worden. Gelukkig heeft de mens al heel veel meegemaakt en geleerd van zijn fouten in het (verre) verleden dat we nu in staat zijn maatregelen te nemen als er bv een grote epidemie, oorlog oid uitbreekt. Zo wil de mens ook geen totale oorlog meer hebben die zich uitstrekt over de hele wereld. Maar je weet natuurlijk nooit welke dictator de macht gaat krijgen in de (nabije) toekomst.

Maar tegen bedreigingen zoals overbevolking, massa terrorisme, armoede en hongersnood daar valt voor de mens in de toekomst nog heel wat werk te verzetten.
Inderdaad kunnen er nog genoeg rampen in het verschiet liggen. Maar geen enkele gebeurtenis die jij nu noemt zal lijden tot de totale uitroeiing van de mens.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 20:30
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 18-01-2005 @ 21:27 :
Inderdaad kunnen er nog genoeg rampen in het verschiet liggen. Maar geen enkele gebeurtenis die jij nu noemt zal lijden tot de totale uitroeiing van de mens.
Dat kan dan wel waar zijn, maar toch de mens is ook niet gemaakt voor de eeuwigheid.

Mischien is het ook maar beter dat we het niet weten wat dan wel onze ondergang zou kunnen worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten