![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Op alle hogescholen waar HBO-Recht gegeven wordt, wordt ook altijd keihard afgeraden na je P naar de Universiteit te gaan. Mijn idee van werkzaamheden na een afgeronde HBO-Recht is een beetje, 'het hulpje van' worden.
||
![]() |
Citaat:
* = één keer raden van welke taal die woorden afgeleid zijn. ![]()
||
Citaat:
![]() Het beheersen van Latijn/Grieks is niet noodzakelijk om te kunnen oordelen in welke mate deze talen tijdens de rechtenstudie hun kop opsteken en of beheersing daarvan noodzakelijk is voor het behalen van de desbetreffende vakken, althans op de UvT voor Nederlands recht. Geen drogredenen propaganderen dus, aub. ![]() Laatst gewijzigd op 22-07-2004 om 09:18. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Meer in de persoonlijke sfeer, geldt, dat jíj, die klassieke talen niet beheersend, niet weet, of, en zo ja in hoeverre, jij je rechtenstudie beter/sneller (niet dat ik zeg, dat je het nu slecht gedaan hebt) had afgerond, indien je wél de klassieke talen machtig was. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Jij gaat uit van de veronderstelling dat iemand klassieke talen moet beheersen om te kunnen bepalen in welke mate zij zijn verweven in het onderwijs, quod-non. Immers is die factor bepalend voor de studeerbaarheid; een hoge deelname van klassieke talen zou de studeerbaarheid, voor de student die deze kennis niet bezit, ernstig bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken. Jouw conclusie volgt echter niet uit je premisse. De mate waarin klassieke talen terugkeren in het onderwijs valt immers te constateren zonder ook maar een regel Grieks of Latijns werkelijk te kunnen lezen. (*) Ook de latin-challenged student kan een dergelijke constatering zonder voorkennis maken. Ik kan dan ook gerechtigd concluderen dat het aandeel van klassieke talen in het onderwijs extreem beperkt is en grenst aan nihil. Als er al met wat Latijnse termen wordt gegooid in boeken is zo goed als altijd uitleg wel voorradig, of in de tekst zelf of in een noot. Ik ben trouwens van mening dat ik mijn studie zonder problemen in 3 jaar had kunnen doen, en dat zonder kennis van Latijn of Grieks! Rechten is echt een studie van niets. ![]() (*) Zo kan ik ook geen woord Frans lezen maar ben ik prima in staat om Franse teksten te herkennen en te negeren. ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 22-07-2004 om 12:37. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
En als er al rendement te behalen is, dan zal het zeker niet van dien aard zijn dat het de studietijd aanmerkelijk bekort. Hooguit levert het een gefrustreerde professor minder op die voor de verandering eens een redelijk leesbaar tentamen onder zijn ogen krijgt. (*) (*) In mijn geval niet van toepassing, ik schrijf gewoon geweldig goed. ![]() Laatst gewijzigd op 22-07-2004 om 13:07. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() We moeten trouwens niet overdrijven, uit het feit dat we de opleiding zonder weinig problemen hebben kunnen afronden kunnen we niet zomaar extrapoleren ten aanzien van de rest van de studentenpopulatie. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik geloof niet, dat ik aan dergelijke onderzoekjes meer bewijswaarde toeken dan hun toekomt. Eerder benader ik hen met de voor hun interpretatie vereiste scepsis: uit de resultaten van die SAT-scores blijkt weliswaar, dat klassiek geschoolde leerlingen gemiddeld genomen beter presteren, maar -en dat onderken ook ik- uit die feitelijkheid volgt niet zonder meer de door mij gepostuleerde causaliteit, die erop neerkomt, dat dóór geverseerdheid in de klassieke talen, de leerlingen beter presteren. Een geheel andere causaliteit is denkbaar, en bepaald niet onwaarschijnlijk, nl. dat het simpelweg de meer intellectueel ingestelde leerlingen zijn die eerder geneigd zijn zich toe te leggen op bestudering van de klassieke talen, en dat hun betere prestaties verklaard moeten worden uit hun meer intellectuele opstelling. Déze causaliteit moet inderdaad in gedachten gehouden worden, hoewel daarmee niet gezegd is, dat voor de eerstgenoemde vorm van causaliteit geen ruimte meer is. Maar zoals gezegd: díe vorm volgt niet zonder meer uit zulke onderzoekjes. Dat méérdere, dat aannemelijk maakt dat bestudering van klassieke talen wél bijdraagt tot bv. het analytisch denkvermogen, ligt in de aannemelijkheid per se van de reeds eerder genoemde veronderstellingen. Dus, de feitelijke resultaten van zo'n onderzoekje, beschouwd in samenhang met genoemde veronderstellingen, maken aannemelijk -bewijzen doen ze het niet- dat bestudering van klassieke talen (en dan bedoel ik bestudering die verder strekt dan memoriseren van verbuigingsrijtjes) bijdraagt tot de geestelijke ontwikkeling. Over de kwaliteit van het Amerikaanse onderwijs weet ik weinig (ik wil ook niet zomaar aannemen dat die slecht is), maar die doet er ten deze ook niet toe. We vergelijken immers Amerikaanse leerlingen met Amerikaanse leerlingen. Al was het niveau van het Amerikaanse onderwijs bedroevend, dan deed dat niets af aan de vaststelling dat, binnen dat belabberde onderwijsklimaat, klassiek geschoolde leerlingen beter presteren. Ik vermag niet in te zien, dat deze vaststelling niet haar geldigheid zou behouden voor een onderwijsklimaat van hoger niveau, overige zaken gelijk.
Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 12:57. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||||
Citaat:
En nee, het bestuderen van Latijn maakt geen supermens mogelijk op het gebied van talen. Daarnaast draagt elk vak wel concreet bij aan iemands intellectuele ontwikkeling, of dat nu Latijn is of wiskunde of natuurkunde. Zullen we wiskunde maar invoeren als verplicht vak voor rechtenstudenten? Dat draagt vast wel bij aan het logisch inzicht, immers. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Nog even terzijde, op de universiteit is het niet nodig om je verstaanbaar te maken middels een amusante stortvloed van woorden die je hier tracht te modelleren tot een imponerend stukje taal. (*) Met de nadruk op trachten, want het komt op mij enorm geforceerd over. ![]() ![]() (*) Tenzij je filosofie studeert, filosofen kunnen dat immers enorm goed. ![]() Laatst gewijzigd op 23-07-2004 om 13:33. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
Sowieso lijkt een discussie tussen ons me overbodig, want ik ben het verder volledig met je eens, zowel wat betreft de aangebrachte nuance dat het waarschijnlijk de iets betere leerlingen zijn die Latijn kiezen als de stelling dat beheersing van het Latijn je op veel vlakken een (kleine) voorsprong geeft.
|||||
Citaat:
Ik schreef: Citaat:
Citaat:
Daarnaast, dat klassieke talen wellicht een verbetering van de “grammaticale” capaciteiten van de student tot gevolg heeft is nog geen reden om te concluderen dat dergelijke voorkennis dermate bevorderlijk is voor de studie dat er sprake zou zijn van een overduidelijk positief rendement. Slagen alle VWO’ers met klassieke talen als achtergrond erin om de studie in 4 jaar af te ronden? Halen ze betere cijfers voor hun tentamens? Wellicht als je een dergelijke statistische correlatie kunt maken dat je een punt zou hebben. Vooralsnog blijft het bij louter een suggestie dat het wel eens een positieve invloed zou kunnen hebben, ik vind dat wel heel erg zwak. Je hoeft om een hoog cijfer te halen voor een tentamen je antwoorden echt niet te formuleren in oubollige proza. Zoals ik reeds stelde, in het beste geval zal het de docent sparen van wat hoofdpijn als hij eens een tentamen onder ogen krijgt waarbij de motivering grammaticaal wat beter in elkaar steekt (al hoop ik voor jouw docenten dat je niet zo schrijft als je hier pleegt te doen, een dergelijke schrijfstijl wordt nadrukkelijk afgeraden hier in Tilburg ![]() Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Wat een verrassing ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
"Aangezien je die talen niet beheerst, kun je over het nut ervan voor de rechtenstudie* niet oordelen. Het enkele feit* dat iemand, zonder kennis van die talen, de rechtenstudie* ook met succes* kan doorlopen, derogeert* daaraan niet! " ![]()
||
Citaat:
Als ik zo een essay zou inleveren, zou mijn docent zich denk ik serieus afvragen of ik het wel zelf had geschreven ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Akkoord, ik gebruik er best wel eens meer, en juist is ook dat bij voorkeur niet meer dan twee bijzinnen per zin gebruikt worden, maar als ik al bij dat stukje, met korte zinnen, waarvan bovendien het enige "exotische" woord, derogeren, gerechtvaardigd (voorzover al nodig natuurlijk ![]() ![]()
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |