Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2004, 15:05
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Roos schreef op 10-07-2004 @ 13:50 :
Welkom Misschien word ik wel je mentor
Of misschien die van mij Ik ben decentraal geplaatst.
Oud 11-07-2004, 12:21
Resy
Resy is offline
Ingeloot in Maastricht !!!!
ik zat in lotingsklasse D dus had dit echt niet verwacht !

nu nog een kamer......
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 18:23
Je2xnifer
Je2xnifer is offline
Mijn zus wilde diergeneenskunde studeren in Utrecht.., ze zat in B (hoogste inlotingsschaal), maar ze is uitgeloot...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 19:30
zoemzoem
zoemzoem is offline
Ingeloot in Amsterdam (VU)!!!!!!!!!
Jammer genoeg is een goede vriendin uitgeloot
Oud 12-07-2004, 19:38
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Was heel raar ja, dat sommige de uitslag al eerder hadden. Mijn zus kon het niet zin, want ze had geen 'account' op die site ofzo??

Ze is in ieder geval ingeloot!! Na 2x uitgeloot te zijn, dus dit was haar laatste kans. Ben dus heeeeeel blij voor d'r!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 16:26
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
In_stilte schreef op 10-07-2004 @ 13:47 :
Geneeskunde,
(ik zat op een gym, snap je vraag van welke school niet echt)

1e keus uva
2e keus vu in amsterdam
3e keus utrecht
Volgens mij zijn dat ook wel de steden met het meeste aanmeldingen, of niet?
Oud 13-07-2004, 17:00
Sven
Sven is offline
Citaat:
fractuur schreef op 13-07-2004 @ 17:26 :
Volgens mij zijn dat ook wel de steden met het meeste aanmeldingen, of niet?
Utrecht heeft de meeste aanmeldingen (1170), daarna Groningen (817) en daarna de Uva (706)

De VU had de minste aanmeldingen (395)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 18:33
Verwijderd
Citaat:
P&C schreef op 09-07-2004 @ 23:16 :
cool, ook in utrecht ??

en ja volgend jaar weer meeloten maar ja...
jazeker
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 12:16
misser
misser is offline
Weer uitgeloot voor diergeneeskunde Heb vorig jaar farmacie gedaan, maar daar ben ik na een paar maanden weer mee gestopt... Ga nu rechten doen aan de UU.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 17:53
Roos
Roos is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-07-2004 @ 16:05 :
Of misschien die van mij Ik ben decentraal geplaatst.
Gefeliciteerd! Ik ben vorig jaar dus decentraal binnengekomen.

Was je trouwens achteraf door de Ib-groep in- of uitgeloot? Ik was uitgeloot, dus het is maar goed dat ik met de decentrale selectie heb meegedaan
Oud 17-07-2004, 18:27
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
hoe kan je weten of je decentraal binnengekomen bent dan?
Oud 17-07-2004, 19:04
Verwijderd
Er hebben 3 vriendinnen van me geloot voor geneeskunde en eentje voor BOW in Utrecht, en ze zijn allemaal ingeloot
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 19:23
Briseïs
Briseïs is offline
Mn twee vriendinnekes zijn ingeloot voor geneeskunde in Leiden

Maar een ander meisje dat ik ken wilde al heel lang geneeskunde gaan doen, onwijs hard gewerkt om boven de 7,5 uit te komen, en nu is ze uitgeloot
Oud 18-07-2004, 19:41
Verwijderd
balen als je uitgeloot bent, maar volgend jaar weer een kans.
iedereen iig veel plezier

wat is decentrale loting eigenlijk ( )
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 23:20
Sven
Sven is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 18-07-2004 @ 20:41 :
balen als je uitgeloot bent, maar volgend jaar weer een kans.
iedereen iig veel plezier

Sommige universiteiten laten een aantal mensen toe tot de opleiding onafhankelijk van de centrale loting, hiervoor hebben ze een eigen selectieprocedure.. bijvoorbeeld door het maken van een essay + tentamen..
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 15:32
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-07-2004 @ 18:53 :

Was je trouwens achteraf door de Ib-groep in- of uitgeloot? Ik was uitgeloot, dus het is maar goed dat ik met de decentrale selectie heb meegedaan
Bij mij is het precies andersom. Op 2/10e punt na de decentrale selectie niet gehaald, maar gelukkig alsnog ingeloot aan de Erasmus. Helaas kreeg ik wel de decentrale uitslag eerst, maarja, dat boeit me nu ook niks meer!
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 15:33
Gothic
Gothic is offline
Wil iemand met mij ruilen?

Ik ben in r'dam ingeloot en ik wil in Utrecht studeren...
Oud 19-07-2004, 16:17
Sven
Sven is offline
Citaat:
Gothic schreef op 19-07-2004 @ 16:33 :

Je kan alleen via de ib-groep ruilbeurs ruilen http://www.ib-groep.nl/studiepunt/ruilbeurs/

Ik geef je alleen weinig kans, utrecht had extreem veel aanmeldingen, en veel mensen zijn dus ergens anders terecht gekomen..
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 19:35
charmedgirl
charmedgirl is offline
ik ben ingeloot aan de VU in amsterdam!!!

tstond alleen niet op mn lijstje van keuzes
maja ben zoiezo super blij dat ik geneeskunde kan studeren
Oud 20-07-2004, 19:12
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
ik ben ingeloot voor fysiotherapie
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 14:55
*Liesje*
*Liesje* is offline
Ingeloot in Groningen!! Jeeej! Vorig jaar uitgeloot, jaartje Farmacie gedaan in Groningen waarmee ik gelukkig nie mee verder hoef!! Neej zo erg is Farmacie niet hoor, GNK lijkt me alleen een miljoen keer leuker!
Oud 29-07-2004, 19:25
toemba
toemba is offline
Om te beginnen: WELKOM alle mensen die geneeskunde aan de VU gaan studeren..

Maar eigenlijk even een algemeen vraagje.. Waar hebben jullie informatie over de studie geneeskunde gevonden? Ik heb het dan over geschreven informatie (internet, folders) en niet over open dagen.. Ik heb het namelijk nodig!
Wie helpt me uit de brand?
Oud 02-08-2004, 12:15
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Roos schreef op 17-07-2004 @ 18:53 :

Dat weet ik niet omdat je dit jaar als je decentraal geplaatst was meteen voor de loting bent uitgeschreven.
Ik was vorig jaar wel uitgelood en ik ben blij dat ik dit jaar decentraal heb gedaan. Bijna iedereen van Biologie (wat ik dus het afgelopen jaar heb gedaan) is opnieuw uitgelood en ik denk niet dat ik decentraal vorig jaar gehaald zou hebben.

Citaat:
Gothic schreef op 19-07-2004 @ 16:33 :

Ik kan alleen maar zeggen dat je blij mag zijn dat je bent ingelood. Maar Rotterdam is toch niet zo erg? Je kan tenminste geneeskunde studeren en het zal vast ook wel bevallen. Er zitten er meer van hier in Rotterdam.

Citaat:
anniemoppie schreef op 18-07-2004 @ 20:41 :
Een selecie die door de universiteit zelf gebeurt. Per uni is het ook anders en ze doen het ook maar op een paar plaatsen. Een gedeelte van de plaatsen die ze hebben wordt op deze manier bezet, de rest via loting. Amsterdam vult zo 10% van de plaatsen en Rotterdam 50% van de beschikbare plaatsen op de uni.
Ik had eerst een selectie op motivatie en daarna 4 dagen op de uni tentamens maken. Je kan je er gewoon bij de ibgroep voor inschrijven, maar doe dat wel optijd omdat de selectieprocedurens vroeg beginnen.
Ik denk zelf dat het een mooie kans is als je een jaar bent uitgelood, iets anders hebt gedaan en dan om extra kans te hebben. Ik denk dat je meteen na de middelbare school minder kans hebt om het te halen als dat je eerst iets anders (aanverwante studie) hebt gedaan.

Citaat:
toemba schreef op 29-07-2004 @ 20:25 :
Maar eigenlijk even een algemeen vraagje.. Waar hebben jullie informatie over de studie geneeskunde gevonden? Ik heb het dan over geschreven informatie (internet, folders) en niet over open dagen.. Ik heb het namelijk nodig!
Wie helpt me uit de brand?
Ik heb gewoon folders aangevraagt in Maastricht. (ik wist al wat ik wou en waar) Daarna ben ik nog een keer naar die studiebeurs in Utrecht geweest (voor een alternatief na uitloting) en daar heb ik ook veel folders van meegenomen.
De info voor de decentrale selectie heb ik van het internet gehaald. Maar opzich heb ik niet veel aan die folders gehad, maar meer aan de mensen uit mijn omgeving. Zoiets of heb je meer nodig?
Oud 02-08-2004, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 02-08-2004 @ 13:15 :
Ik kan alleen maar zeggen dat je blij mag zijn dat je bent ingelood. Maar Rotterdam is toch niet zo erg? Je kan tenminste geneeskunde studeren en het zal vast ook wel bevallen. Er zitten er meer van hier in Rotterdam.
Het gaat er om dat ze naar Utrecht wil en daar al een kamer heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 12:53
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
ingelood is nog altijd met een t..
Oud 02-08-2004, 16:05
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 02-08-2004 @ 13:53 :
ingelood is nog altijd met een t..
Dat hele bericht staat vol spel- en grammaticafouten..
Maar dat boeit op zich niet.
Oud 02-08-2004, 16:07
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 02-08-2004 @ 17:05 :
Dat hele bericht staat vol spel- en grammaticafouten..
Maar dat boeit op zich niet.
'vol spel- en grammaticafouten' vind ik een beetje sterk uitgedrukt. behalve uitgelood heb ik er maar drie (in totaal) kunnen vinden
Oud 02-08-2004, 16:13
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 02-08-2004 @ 17:07 :
'vol spel- en grammaticafouten' vind ik een beetje sterk uitgedrukt. behalve uitgelood heb ik er maar drie (in totaal) kunnen vinden
Ik tel er 5, maar ik heb 't ff snel doorgekeken, niet echt gelezen, en daardoor leek het veel.
Oud 02-08-2004, 16:34
Verwijderd
Ieke heeft geloof ik dyslexie dus dat verklaard wel wat.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 16:35
Fantôme
Fantôme is offline
huh? die uitslag is er dus allang, een vriendin van mij had een loting maar ze heeft helemaal niet gezegd of ze in of uitgeloot is
Oud 02-08-2004, 17:52
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-08-2004 @ 13:32 :
Het gaat er om dat ze naar Utrecht wil en daar al een kamer heeft.
Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen maar dan nog. Na mijn uitloting van vorig jaar maakte het me echt niet meer uit waar ik terecht kwam, zolang ik maar geneeskunde kon studeren en dat heeft nu geresulteerd in Rotterdam, waar ik zeg anderhalf jaar geleden absoluut niet naar toe gewilt zou hebben. Een uitloting is altijd nog veel erger dan dat je ineens heel ergens anders zit.

Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 02-08-2004 @ 17:35 :
huh? die uitslag is er dus allang, een vriendin van mij had een loting maar ze heeft helemaal niet gezegd of ze in of uitgeloot is
Dan zou ze beter even kunnen opletten of ze wel heeft meegeloot. Het komt namelijk wel eens voor dat ze iemand vergeten in te schrijven. (Jongen die vorig jaar intro met ons had gelopen (biologie) had dat) Het enigste wat dan zin heeft is een bezwaar indienen bij de ib-groep.

En ja, ik ben dyslectisch, dus taalfouten moeten jullie me maar vergeven
Oud 02-08-2004, 17:57
mirrie-1986
mirrie-1986 is offline
k srry! :$ wist ik niet!
Oud 02-08-2004, 17:59
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
mirrie-1986 schreef op 02-08-2004 @ 18:57 :
k srry! :$ wist ik niet!
Geeft niet hoor
Oud 02-08-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 02-08-2004 @ 18:52 :
Ik kan me er ook wel wat bij voorstellen maar dan nog. Na mijn uitloting van vorig jaar maakte het me echt niet meer uit waar ik terecht kwam, zolang ik maar geneeskunde kon studeren en dat heeft nu geresulteerd in Rotterdam, waar ik zeg anderhalf jaar geleden absoluut niet naar toe gewilt zou hebben. Een uitloting is altijd nog veel erger dan dat je ineens heel ergens anders zit.
Misschien moet je je afvragen of ze wel zo graag als jij geneeskunde wil(de) gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 00:11
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-08-2004 @ 19:05 :
Misschien moet je je afvragen of ze wel zo graag als jij geneeskunde wil(de) gaan doen?
Dat zou kunnen, maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat je je dan niet moet inschrijven. Er zijn dit jaar 5482 inschrijvingen en 2850 plaatsen, dus veel mensen die willen. Een groep van de mensen die zich inschrijft heeft zoiets van ach, ik weet niet echt wat ik wil doen, dus dan maar geneeskunde en dat vind ik een foute instelling met zoveel mensen. Als ik ook weer zie wat er bij mijn groep biologen voor de 2e keer is uitgelood en hoe graag een aantal mensen van hen het willen vind ik het gewoon triest, zeker als er dan van dat soort mensen meteen geplaatst worden.
Ik ben erg voor de decentrale selectieprocedure omdat ik denk dat je daarmee een heel eind verder komt. De man in Rotterdam zei ook dat ze veel gelukkiger zijn met de decentrale selectie groep dan met de 'gewoon geplaatste' loters. Die groep doet het over het algemeen veel beter.

Maar goed, ik denk dat je het niet zo meent wat Gothic betreft en dat ze wel graag wil gezien je smiley's. Daarbij lijkt het me ook best gezellig als ze mede eerstejaars wordt in Rotterdam.
En misschien ben ik wel heel erg met wat betreft het geneeskunde willen doen
Oud 03-08-2004, 07:45
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 03-08-2004 @ 01:11 :
Dat zou kunnen, maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat je je dan niet moet inschrijven.
Niet iedereen weet zo meer dan 100% zeker wat hij of zij wil gaan doen. Ik denk dus niet dat 'dan moet je je niet inschrijven' haalbaar en/of eerlijk is.

Citaat:
Een groep van de mensen die zich inschrijft heeft zoiets van ach, ik weet niet echt wat ik wil doen, dus dan maar geneeskunde en dat vind ik een foute instelling met zoveel mensen.
Ik denk dat er erg weinig zijn met die instelling. Er zit vreselijk veel tussen mensen die voor 200% zeker weten dat ze geneeskunde willen doen en de groep die jij omschrijft. En ik denk dat de grootste groep tussen die twee uitersten in zit.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 08:15
Sven
Sven is offline
85% van de mensen die met geneeskunde beginnen maken de studie af.. dat is het hoogste rendement van alle studies geloof ik.. dus er mag niet geklaagd worden
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 09:27
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-08-2004 @ 18:52 :

Dan zou ze beter even kunnen opletten of ze wel heeft meegeloot. Het komt namelijk wel eens voor dat ze iemand vergeten in te schrijven. (Jongen die vorig jaar intro met ons had gelopen (biologie) had dat) Het enigste wat dan zin heeft is een bezwaar indienen bij de ib-groep.

ik bedoelde dat ik nog niks wist van haar... maar nu blijkt dat de uitslag kwam op dezelfde dag dat ze op vakantie ging naar spanje en dus geen tijd had ons allemaal even in te lichten... iig is je ingeloot bij fysio in Amsterdam
Oud 03-08-2004, 10:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-08-2004 @ 13:15 :
Ik denk zelf dat het een mooie kans is als je een jaar bent uitgelood, iets anders hebt gedaan en dan om extra kans te hebben. Ik denk dat je meteen na de middelbare school minder kans hebt om het te halen als dat je eerst iets anders (aanverwante studie) hebt gedaan.
Een meisje dat bij mij in 6vwo zat heeft ook decentrale selectie gedaan. Zij is in de 5e expres blijven zitten (ze mocht door, maar koos dus voor een jaar over doen) zodat ze hoge cijfers kon halen voor een hoge lotingsplek, maar dat lukte niet zo.
Met de decentrale selectie heeft ze heel veel colleges gevolgd, ging ze elke avond vroeg naar bed om fris te blijven en verder zat ze elke dag van 's ochtends tot 's avonds in de boeken om te leren. Ze heeft het gehaald en is toegelaten, maar het blijkt dus wel dat je echt een mega motivatie voor zoiets moet hebben.
Oud 03-08-2004, 15:05
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-08-2004 @ 08:45 :
Niet iedereen weet zo meer dan 100% zeker wat hij of zij wil gaan doen. Ik denk dus niet dat 'dan moet je je niet inschrijven' haalbaar en/of eerlijk is.
Ik denk dat het zeker met een studie als geneeskunde erg belangrijk is dat je weet waar je aan begint. Buiten dat het een zware studie is heb je ook een zware baan met onregelmatige diensten en zo geweldig is de gezondheidszorg ook weer niet. Al dat personeelstekort ect maakt het ook best fustrerent af en toe.
Natuurlijk is het zo dat je het niet altijd 100% zeker weet. Dat gaat toch denk ik maar voor een reletief kleine groep op, maar als je heel erg twijfelt kan je het beter niet doen. Andere studie's kan je beter proberen omdat je dan geen gedoe hebt met dat die plaats dan verloren gaat.

Citaat:
Ik denk dat er erg weinig zijn met die instelling. Er zit vreselijk veel tussen mensen die voor 200% zeker weten dat ze geneeskunde willen doen en de groep die jij omschrijft. En ik denk dat de grootste groep tussen die twee uitersten in zit.
Natuurlijk zit hij daar, maar als ik kijk naar wat bij mij op de middelbare school heeft gezeten en geneeskunde wou gaan doen waren daar toch echt een paar mensen bij met bijna zo'n instelling. En de meeste van die zijn ook nog ingelood, terwijl een paar anderen die het echt heel graag wouden zijn uitgelood.
Ik vind gewoon dat je met het kiezen van een lotingsstudie (zeker als er zoveel mensen willen en daarbij nog het tekort aan artsen meegenomen) veel zorgvuldiger moet zijn en er ook niet aan beginnen als je heel erg twijfelt. Dan kan je imo beter een aanverwante studie doen (BMW, Medische Biologie ect, wel zonder loting) en als je dan toch tot de conclusie komt dat je meer met mensen wil werken overstappen. (Bij BMW in Nijmegen kan dat bijvoorbeeld, alleen daar zit wel een plaatsloting op)

Citaat:
Balance schreef op 03-08-2004 @ 11:17 :
Een meisje dat bij mij in 6vwo zat heeft ook decentrale selectie gedaan. Zij is in de 5e expres blijven zitten (ze mocht door, maar koos dus voor een jaar over doen) zodat ze hoge cijfers kon halen voor een hoge lotingsplek, maar dat lukte niet zo.
Met de decentrale selectie heeft ze heel veel colleges gevolgd, ging ze elke avond vroeg naar bed om fris te blijven en verder zat ze elke dag van 's ochtends tot 's avonds in de boeken om te leren. Ze heeft het gehaald en is toegelaten, maar het blijkt dus wel dat je echt een mega motivatie voor zoiets moet hebben.
Dat is ook wel weer een beetje overdreven. Het voordeel van een jaar wat anders gedaan hebben is dat je een jaar ouder bent en wat meer kennis en ervaring hebt. Je hebt dan al het studeren en het wetenschappelijk denken geleert en dat geeft gewoon veel voordeel. Zeker een aanverwante studie (en dan vooral dingen als BMW, of (medische) biologie) zijn erg goed omdat je dan al wat inhoudelijke vakkennis op doet.
Ik denk als ik het over mezelf heb ik de decentrale selectie vorig jaar (dus meteen na mijn eindexamen) niet gehaald zou hebben. Van Biologie heeft ook een andere jongen decentraal gedaan in Rotterdam en hij heeft het ook gehaalt, terwijl een ander meisje het direct na haar eindexamen gedaan had en er niet door gekomen is (en nu al voor de 2e keer uitgelood).
Oud 03-08-2004, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 03-08-2004 @ 16:05 :
Ik denk dat het zeker met een studie als geneeskunde erg belangrijk is dat je weet waar je aan begint.
Weten waar je aan begint en meer dan 100% zeker weten dat je iets wilt doen staat volgens mij niet per se gelijk aan elkaar.

Bij een studie willen volgen is het geen kwestie van meer recht hebben (op de groep waarin je ingedeeld wordt qua loten na dan). Zo zie ik het iig. Tuurlijk is het vreselijk lullig als de één wordt uitgeloot en de ander wordt ingeloot, maar daar kan niemand iets aan doen, zo werkt het nu eenmaal bij een studie als geneeskunde.

En niet iedereen die twijfelt twijfelt meteen 'heel erg'. Dingen zijn niet zwart-wit. En de mensen die een beetje twijfelen of het iig niet 100% zeker weten (om wat voor reden dan ook) mogen best besluiten zich bij geneeskunde in te schrijven, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 16:01
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Ieke schreef op 03-08-2004 @ 01:11 :
Dat zou kunnen, maar als ik heel eerlijk ben vind ik dat je je dan niet moet inschrijven. Er zijn dit jaar 5482 inschrijvingen en 2850 plaatsen, dus veel mensen die willen. Een groep van de mensen die zich inschrijft heeft zoiets van ach, ik weet niet echt wat ik wil doen, dus dan maar geneeskunde en dat vind ik een foute instelling met zoveel mensen. Als ik ook weer zie wat er bij mijn groep biologen voor de 2e keer is uitgelood en hoe graag een aantal mensen van hen het willen vind ik het gewoon triest, zeker als er dan van dat soort mensen meteen geplaatst worden.
Waarom zou je je niet moeten inschrijven? Ik heb me netjes op tijd afgemeld, zodat mijn plaats ingevuld kan worden door iemand die uitgeloot was. Niets aan de hand dus.
Ik weet niet of ik geneeskunde leuker vind dan rechten. Daar heb ik gekozen om voor de zekerheid mee te loten. Zou ik ingeloot worden in Utrecht, zou ik geneeskunde gaan proberen. Zo niet zou ik rechten gaan doen.
Kom ik er volgend jaar achter dat ik toch geneeskunde wil, kan ik volgend jaar nog decentraal doen en meeloten. Er zijn genoeg mogelijkheden om iets te bereiken als je het graag wil.
Ik baalde dat ik ingeloot was in R'dam. Dus ik wilde het kennelijk niet zo graag. Anders was ik wel blij geweest dat ik uberhaupt ingeloot was.
Oud 03-08-2004, 16:02
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-08-2004 @ 16:09 :
Weten waar je aan begint en meer dan 100% zeker weten dat je iets wilt doen staat volgens mij niet per se gelijk aan elkaar.
Nee, maar ik vind het beide belangrijk.

Citaat:
Bij een studie willen volgen is het geen kwestie van meer recht hebben (op de groep waarin je ingedeeld wordt qua loten na dan). Zo zie ik het iig. Tuurlijk is het vreselijk lullig als de één wordt uitgeloot en de ander wordt ingeloot, maar daar kan niemand iets aan doen, zo werkt het nu eenmaal bij een studie als geneeskunde.
Ik vind gewoon dat als je voor een lotingsstudie kiest zekerder van je zaak moet zijn dan als bij niet lotingsstudie's omdat er zoveel mensen zijn die het willen. Het is natuurlijk wel je eigen verandwoordelijkheid, met dit systeem kan gewoon iedereen zich inschrijven. Daarbij ben ik ook wel tegen op dit systeem zoals het nu is. Decentraal vind ik echt veel eerlijker en ik denk dat het over het algemeen ook beter is. Het is jammer dat het zo tijdrovent en kostbaar is.
Loting is zoizo een kwestie van geluk hebben, maar ik vind het jammer dat mensen die al een keer uitgelood en het opnieuw gaan proberenniet wat meer kans hebben. Ze laten vind ik zien dat als ze iets anders hebben gedaan en het nog steeds willen zien dat ze toch wel gemotiveerd zijn. Er was wel een regel dat als je je P hebt je in klasse c kan komen, maar die regel wordt afgeschaft en daarbij is hij vind ik nog niet voldoende.
Gewogen loting vind ik toch al wat minder. Leuk als je een 8 gemiddelt staat, maar de mensen die misschien iets minder goed kunnen leren hebben echt heel erg veel minder kans. Als je geen rekening houd met al uitgelood zijn moet je vind ik ook geen gewogen loting doen.

Ook vind ik dat mensen die ouder dan zeg 40 niet meer zouden mogen beginnen met een normale studie geneeskunde. (de verkorte wel, als je dat wil doen moet je echt heel erg bereid zijn om het te willen en daar gaan de jonge mensen ook weinig heen) Dit omdat het 6 jaar duurt om basisarts te worden en je dan in feite nog niks bent. Je werkjaren zijn veel minder en geneeskunde is voor de maatschappij een hele dure opleidng, dus het rendement van een ouder iemand is veel lager.
Daarbij is geneeskunde ook een kwestie van ervaring. Na 6 jaar ben je wel arts, maar je bent nooit klaar. Je moet dingen zien. Met je opleiding staan alle ziektebeelden gewoon gelijk, maar in de praktijk komen bepaalde dingen maar heel weinig voor. Daar moet je gevoel voor krijgen en dat is pas als je veel patiënten gezien hebt.

Citaat:
En niet iedereen die twijfelt twijfelt meteen 'heel erg'. Dingen zijn niet zwart-wit. En de mensen die een beetje twijfelen of het iig niet 100% zeker weten (om wat voor reden dan ook) mogen best besluiten zich bij geneeskunde in te schrijven, lijkt mij.
Dat weet ik. Ik denk dat uiteindelijk iedereen wel een beetje twijfelt of het wel juist is en of je het wel kan. Maar er is vind ik toch wel een grens en die is subjectief en hangt van jezelf af. Mijn mening is gewoon dat je extra goed moet kijken als je een lotingsstudie kiest.

Toch heb ik van een aantal mensen die zich inschrijven gehoort dat ze zich maar inschrijven omdat ze niet zo goed weten wat ze moeten doen en ze zien dan wel of ze worden ingelood. Zo ja, leuk, zo nee is het ook niet erg. En als je dan ziet dat die mensen worden ingelood is dat best fustrerend. (Meer dan als je gewoon bent uitgelood)
Oud 03-08-2004, 16:18
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Gothic schreef op 03-08-2004 @ 17:01 :
Waarom zou je je niet moeten inschrijven? Ik heb me netjes op tijd afgemeld, zodat mijn plaats ingevuld kan worden door iemand die uitgeloot was. Niets aan de hand dus.
Ik weet niet of ik geneeskunde leuker vind dan rechten. Daar heb ik gekozen om voor de zekerheid mee te loten. Zou ik ingeloot worden in Utrecht, zou ik geneeskunde gaan proberen. Zo niet zou ik rechten gaan doen.
Kom ik er volgend jaar achter dat ik toch geneeskunde wil, kan ik volgend jaar nog decentraal doen en meeloten. Er zijn genoeg mogelijkheden om iets te bereiken als je het graag wil.
Ik baalde dat ik ingeloot was in R'dam. Dus ik wilde het kennelijk niet zo graag. Anders was ik wel blij geweest dat ik uberhaupt ingeloot was.
Omdat zoveel mensen het willen. Ik heb het in mijn andere post wel aardig toegelicht denk ik.
Maar ik vind dat je het netjes hebt gedaan op deze manier, optijd weer afgemelt. Ik denk dat als ik heel erg zat te twijfelen tussen geneeskunde en iets anders ik toch voor dat andere had gekozen omdat er met geneeskunde zoveel mensen willen en ik het gewoon wat minder eerlijk vind als ik een plek bezet en het toch niet zo leuk ga vinden en ga stoppen (zo laat dan dat er niemand anders meer zou kunnen op die plek). Maar goed, dat is echt mijn mening en die komt vast ook wel een beetje voort uit de uitloting van vorig jaar. Jij in ieder geval veel succes met rechten

Er zijn inderdaad meer mogelijkheden dan de loting alleen en daar ben ik blij om, anders had ik toch een behoorlijk grote kans gehad dat ik opnieuw zou zijn uitgelood. Daarbij heb je zoiets als decentrale selectie zelf in de hand en als je het heel erg graag wil ben je ook bereid om je er heel erg goed voor in te zetten en het dan te halen.
Reageren

Regels voor berichten