Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2004, 17:27
Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 16-07-2004 @ 18:26 :
Zlatini dat vond ik wel een vreselijk zielige bijdrage.
Oud 16-07-2004, 17:54
Tio
Tio is offline
Goed, het eten zit er weer in, en we gaan even verder.

3) Punt drie betreft de "kenbaarheid" van God. Ondertussen zijn er binnen het Christendom al weet ik hoeveel verschillende stromingen ontstaan, die allen claimen de Waarheid te hebben, en de anderen beschuldigen van collaboratie met Satan. Een dergelijke fragmentatie van een geloof sterkt mij nou niet echt in de overtuiging, dat die God hard Z'n best doet om zijn gelovigen in het rechte straatje te houden. Tel daarbij de ontelbare misdaden van Christenen op, die schijnbaar iets met "andere wangen" vergaten, en er lustig op los moordden, slachtten, en slavenhandel dreven.
Dan heb ik het nog niet eens over allerlei geloven búiten het Christendom, die mij ook vertellen, dat zij de waarheid hebben.

4) Ook ik heb een bepaalde tijd geloofd in God, onder invloed van een zeer respectabele Christelijke oppas van me. Juist als kind geloofde ik in God, en in Jezus, en heb ik geprobeerd antwoord van hen te krijgen. Dat kwam echter nooit, waardoor deze kinderlijke naïviteit op z'n tijd ook weer verdween.

Goed, dan nog even een aantal ontopic reacties.

1) Wonderen:
Christelijke wonderen zijn voor mij geenszins een motivatie om in God te gaan geloven. Bijna alle andere religies hebben claims op wonderen, opmerkelijke gebeurtenissen, Goddelijke Interventies en noem zo maar op. Als ik aan al die "wonderen" de consequentie moest verbinden, dat ik dat geloof ging aanhangen, dan was ik ondertussen een hindu-boedhisstische Christelijke moslim, of iets in die trant.

2) Het bestaan van de wereld:
Vaak door Christenen aangevoerd: De wereld kan niet uit zichzelf zijn ontstaan, dus heeft God haar gemaakt. Ten eerste denk ik opzich dat de wereld best door evolutie e.d. kan zijn ontstaan, dus daar valt het punt al, maar bovendien is het verband tever doorgetrokken. Zelfs al zou er een Schepper nodig zijn geweest, dan betekent dat niet noodzakelijkerwijs, dat het de Christelijke God was. Waarom zou het scheppingsverhaal van de Aboriginees dan niet waar kunnen zijn?

3)Dino's en draken.
Eerder in dit topic werd geloof ik gezegd, dat men Dino's eerder Draken noemde, en pas later Dinosauriërs. Dat lijkt me eigenlijk vrij vreemd, aangezien we met beide namen twee verschillende dingen benoemen. Ook werden er referenties gegeven van Bijbelpassages waarin Dinosauriërs genoemd zouden worden.
Het vervelende hier is echter, dat Dinosauriërs vér voor het ontstaan van de mens gedateerd worden. De Aarde wordt als veel ouder dan 6000 jaar neergezet, en dan kunnen er nog zoveel vreemde wezens in de Bijbel genoemd worden, aan dat feit valt niet zoveel af te dingen.

Goed, dit was dan mijn inbreng. Ik zie nog wel of ik hier verder ga reageren. Eerlijk gezegd vermoed ik dat ik me uit deze discussie terug trek, als het een herhaling van de voorgaande threads gaat worden. Maar dat zien we ter zijner tijd wel weer.
Oud 16-07-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 16-07-2004 @ 09:34 :
vertel es... geloof je in wonderen?
Natuurlijk niet. Een wonder is niets minder dan een verschijnsel dat bekrompen mensen niet kunnen verklaren en daardoor maar naar een 'hogere macht' grijpen. Of gewoon een toevallige gebeurtenis. Of een verzinsel.
Oud 16-07-2004, 20:55
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 16-07-2004 @ 13:37 :
Een vraag die ik je al eerder vroeg, is er wel eens iemand geweest die zei: hey dit en dat zit er tussen jouw en God.. en hierdoor kun je hem niet ontvangen... ?

Heb persoonlijk wel veel wonderen zien gebeuren, of op plaatsten geweest waar de uitstorting van de Heilige Geest was.
Dit niet om eventjes te showen, maar men vraag zou zijn, zou je er nog voor open staan...?

P.s: Ken je toevallig Soul Survivor?
Nee, nee en nog eens nee.
Ten eerste, ik was veruit de meest gelovige hier uit de buurt (hier op de grens en in België gaan ze niet zo ver als in Nederland).

Het tweede: Hij heeft bij mij kansen genoeg gehad om te tonen dat hij er daadwerkelijk is. Iedereen die mij kent weet dat ik steeds opnieuw en opnieuw kansen geef, ik blijf voor mensen klaarstaan, ik blijf in anderen geloven, ik spring opnieuw als iemand hulp nodig heeft, al laten ze me 10 keer gewoon kapot vallen, maar als het een keer over is, is het ook echt over. Gedaan, kom niet meer bij me af, want het hoeft niet meer, ik ben gvd geen ding dat je elke keer opnieuw kunt gebruiken.
En zoals ik al zei, de wonderen die ik heb gezien, komen van een kant die in de ogen van het christendom ketterij is.

Ken ik niet.
Oud 16-07-2004, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 16-07-2004 @ 11:29 :
In mijn hele omgeving heb ik alleen maar ellende gezien voortkomend uit bidden tot God, geen enkel lid van mijn familie of van mijn vrienden heeft al iets meegemaakt als teken dat God zou luisteren, integendeel, zie nog maar wat harder af.
De wonderen die ik heb gezien, daar heb ik zelf voor gezorgd, toen ik allang niet meer geloofde, de wonderen die ik zie gebeuren, worden door het christendom aangeduid als ketterij.

Gods liefde is dus niet geduldig, maar selectief. Als hij bestaat weeral. Maar in mijn ogen bestaat hij dus niet en zijn we gewoon allemaal afhankelijk van een random plan waar we zelf aan moeten werken.

Komop, je moet wel een enorme stijfkop zijn en je hart moet wel van steen zijn als je de meest gelovige (en dat zijn de mensen die in de ellende zitten, die hebben hoop nodig, rijke mensen hebben God niet nodig) mensen laat creperen.
Dus zelfs dan, stel dat hij zou bestaan, dan zou ik hem nog minachten om zijn gedrag.

Gedicht uit 99 van mij:

Hé God

Lig je genietend
Achterover
Met een parasoldrankje
In de ene
En het leven
In de andere
Hand
Te bedenken
Wie de volgende
Vernietiging
Mag trotseren
Terwijl je lusteloos
Je laat liefkozen
Door een getarte nymf
Die geen andere
Keuze nooit heeft gekend
Dan zich voor jouw
Voeten te vleien?
Hé God,
Is je drankje
Plots niet wat bitter?
dit gedicht geeft jammer genoeg alleen maar jouwe verkeerde beeld van God weer. Zo is God absoluut niet. Namelijk God is goed.
Oud 16-07-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 16-07-2004 @ 23:01 :
dit gedicht geeft jammer genoeg alleen maar jouwe verkeerde beeld van God weer. Zo is God absoluut niet. Namelijk God is goed.
En dat kun je weten.
Oud 16-07-2004, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Ik heb alcohol op dus misschien reageer ik botter dan ik zou mogen maar...

HAHAHAHAHAhahahaha...
*kuch*
Ja hoor. Vooral.

Lees de rest van mijn posts maar eens.
Oud 16-07-2004, 23:39
AngelLena
AngelLena is offline
Was ook zo'n goede inhoudelijke post van rspct. Zo van: he ik heb een stelling maar ik onderbouw em niet, want daarmee ga ik toch de fout in, er zijn al te veel punten ter discussie gesteld die bijna uitwijzen dat God idd niet zo goed is als ik dacht.
Oud 16-07-2004, 23:47
Verwijderd
Wat ik vergat ^^

Mijn graffiti-zin van jaren terug, ik was hem vergeten.

God is een mormel.

En ik denk dat ik dat wat mij betreft genoeg heb onderbouwd.
Oud 17-07-2004, 09:57
Tio
Tio is offline
Citaat:
Ga jij maar even lekker de bovenstaande verhalen doorlezen waarom God níet goed is. En kom dan maar weer terug ofzo.
Oud 17-07-2004, 10:05
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 16-07-2004 @ 17:54 :
Vertaling na vertaling na vertaling. Daarin gaan dingen fout. Komende maand komt er WEER een nieuwe vertaling uit.
heb er 5 verstalingen bijgepakt, er waren wel wat verschillentjes maar om nou te zeggen dat daardoor de booschap verandert?
Oud 17-07-2004, 13:01
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 11:05 :
heb er 5 verstalingen bijgepakt, er waren wel wat verschillentjes maar om nou te zeggen dat daardoor de booschap verandert?
De boodschap (vooral van het nieuwe testament) klopt niet omdat de verhalen pas tientallen jaren later zijn opgeschreven. ik zou niet weten waar mijn godsdienstschrift van toen is gebleven, maar ik geloof dat Johannes nog er het dichtst bij in de buurt zat? 50 jaar na Christus. Anderen 80 en 120 jaar na Christus. Ze hebben hem dus niet eens meegemaakt en toch schrijven ze erover, logisch dat het al niet letterlijk is en logisch dat er door de tijd dingen verloren gaan.
Oud 17-07-2004, 15:55
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 16-07-2004 @ 13:38 :
oke gaaf, kun je es met wat bewijzen komen daarvoor..?

lijkt me intressant...
Er zijn ongeveer 80 evangeliën in aanmerking gekomen voor het NT. De heidense keizer Constantijn de Grote besloot welke wel en niet in de bijbel kwamen. Er is zelfs een evangelie van Magdalena.
Hij hield vervolgens een oecumenische bijeenkomst (Concilie van Nicaea), hierin werd met een kleine meerderheid besloten dat Jezus de zoon van God was. Daarvoor was hij gewoon een stervelijke profeet. Vervolgens besloot Constantijn de evangeliën die Jezus als stervelijke profeet weergaven te vernietigen en die hem een goddelijke status gaven te verfraaien.
Er bleven echter evangeliën verstaan die goed verstopt waren. Voorbeelden hiervan zijn:
- De Koptische codices bij Nag Hammadi
- -De Dode-Zeerollen in de woestijn van Judea

De kerk deed er vervolgens alles aan om deze inhoud niet te openbaren. Hieruit zou namelijk blijken dat de bijbel was samengesteld door mannen die hun eigen macht wilden vergroten door Jezus tot de zoon van God te opperen.
Maria Magdalena was afkomstig van de stam van Benjamin. Op deze manier was er samen met Jezus een politieke verbintenis tot stand gekomen en kon de lijn van Koningen worden voortgezet.
Ze was namelijk niet alleen de vrouw van Jezus, maar ook nog eens de moeder van hun zoon.
De kelk die de heilige graal simboliseert is eigenlijk Maria Magdalena. De zoektocht naar de graal is dus eigenlijk naar een graftombe met de Sangreal-documenten.

Jezus had wel een vrouw, maria Magdalena. Constantijn de Grote heeft in de 4e eeuw na Christus vrijwel alle overlevingen hieraan vernietigd, omdat hij Jezus goddelijk wilde neerzetten. Om dit te verbergen heeft de kerk maria magdalena afgeschildert als prostituee.
Bewijzen die hiervoor aan te voeren zijn:
- het was in die tijd volgens de etiquette ondenkbaar dat een jood ongetrouwd was.
-In het Evangelie van Filippus wordt gesproken dat de metgezellin van de Heiland Maria Magdalena is.
-In het Evangelie van Magdalena komt naar voren dat Petrus jaloers is omdat Jezus Maria boven de andere apostellen verkiest.

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van.god/pasen.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocriefe_geschriften
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea
http://www.stelling.nl/peteredel/etin.arcadia.htm
http://users.skynet.be/paracon/ll/28.htm
http://home.kabelfoon.nl/~provider/...%20Hammadi.html
Oud 17-07-2004, 15:57
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mutant schreef op 17-07-2004 @ 14:01 :
De boodschap (vooral van het nieuwe testament) klopt niet omdat de verhalen pas tientallen jaren later zijn opgeschreven. ik zou niet weten waar mijn godsdienstschrift van toen is gebleven, maar ik geloof dat Johannes nog er het dichtst bij in de buurt zat? 50 jaar na Christus. Anderen 80 en 120 jaar na Christus. Ze hebben hem dus niet eens meegemaakt en toch schrijven ze erover, logisch dat het al niet letterlijk is en logisch dat er door de tijd dingen verloren gaan.
wie weet, maar dat in handelingen staat dat de Heilige Geest zo sterk aanwezig kwam dat de grond ervan trildde, ik noem maar een voorbeeldje.. is daarom niet waar.. lijkt me dat zulke dingen wel vrij letterlijk doorverteld.. Lucas is trouwens de schrijver van de evangelien die vooral de uitspraken zo letterlijk mogelijk wou pakken, wel grappig dat de evangelien zo veel op elkaar lijken he???
Oud 17-07-2004, 16:00
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-07-2004 @ 16:55 :
Er zijn ongeveer 80 evangeliën in aanmerking gekomen voor het NT. De heidense keizer Constantijn de Grote besloot welke wel en niet in de bijbel kwamen. Er is zelfs een evangelie van Magdalena.
Hij hield vervolgens een oecumenische bijeenkomst (Concilie van Nicaea), hierin werd met een kleine meerderheid besloten dat Jezus de zoon van God was. Daarvoor was hij gewoon een stervelijke profeet. Vervolgens besloot Constantijn de evangeliën die Jezus als stervelijke profeet weergaven te vernietigen en die hem een goddelijke status gaven te verfraaien.
Er bleven echter evangeliën verstaan die goed verstopt waren. Voorbeelden hiervan zijn:
- De Koptische codices bij Nag Hammadi
- -De Dode-Zeerollen in de woestijn van Judea

De kerk deed er vervolgens alles aan om deze inhoud niet te openbaren. Hieruit zou namelijk blijken dat de bijbel was samengesteld door mannen die hun eigen macht wilden vergroten door Jezus tot de zoon van God te opperen.
Maria Magdalena was afkomstig van de stam van Benjamin. Op deze manier was er samen met Jezus een politieke verbintenis tot stand gekomen en kon de lijn van Koningen worden voortgezet.
Ze was namelijk niet alleen de vrouw van Jezus, maar ook nog eens de moeder van hun zoon.
De kelk die de heilige graal simboliseert is eigenlijk Maria Magdalena. De zoektocht naar de graal is dus eigenlijk naar een graftombe met de Sangreal-documenten.

Jezus had wel een vrouw, maria Magdalena. Constantijn de Grote heeft in de 4e eeuw na Christus vrijwel alle overlevingen hieraan vernietigd, omdat hij Jezus goddelijk wilde neerzetten. Om dit te verbergen heeft de kerk maria magdalena afgeschildert als prostituee.
Bewijzen die hiervoor aan te voeren zijn:
- het was in die tijd volgens de etiquette ondenkbaar dat een jood ongetrouwd was.
-In het Evangelie van Filippus wordt gesproken dat de metgezellin van de Heiland Maria Magdalena is.
-In het Evangelie van Magdalena komt naar voren dat Petrus jaloers is omdat Jezus Maria boven de andere apostellen verkiest.

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van.god/pasen.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Apocriefe_geschriften
http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea
http://www.stelling.nl/peteredel/etin.arcadia.htm
http://users.skynet.be/paracon/ll/28.htm
http://home.kabelfoon.nl/~provider/...%20Hammadi.html
Dit wordt inderdaad mensen geleert op de wereldse theologie.

Je hoeft trouwens alleen maar handelingen en de briefen van Paules te lezen om te zien dat die toen al als de zoon van God werd gezien... dus das niet iets wat in de tijd van Constantijn de Grote werdt besloten..
Oud 17-07-2004, 16:03
beaming eye
beaming eye is offline
ik heb nu al een tijdje griep en voel me echt naar, achterelkaar of heel warm of koud, constant pijn met slikken..
ik bidde naar God ... genees me vader.. en ik bleef het maar soortement claimen bijna alsof ik het verdiende ofzo..

dus ik ging er bij stil staan hoe heb ik voor God geleeft de laatste tijd,
kan ik zeggen dat ik er voor hem was?.. (nou nee...)
ik besefte me dat ik het eigenlijk helemaal niet verdiende om genezen te worden...
Nu kan God het alsnog doen want gelukkig gelukkig God is Genadig...
en geneest God me niet zo boem pats dan noem ik hem alsnog genezer,
hij heeft me bv van micraine genezen, en nog wat andere dingetjes..

Maar ik dacht misschien is dit een belangerijke sleutel, beseffen we of willen we uberhaupt wel beseffen wat we in Gods ogen doen wat hem pijn heeft gedaan, wat hem heeft gekwetst?

beseffen we dat het genade is als God zich wel aan ons toont?
Oud 17-07-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 17:00 :
Dit wordt inderdaad mensen geleert op de wereldse theologie.

Je hoeft trouwens alleen maar handelingen en de briefen van Paules te lezen om te zien dat die toen al als de zoon van God werd gezien... dus das niet iets wat in de tijd van Constantijn de Grote werdt besloten..
1. Constantijn de Grote besloot samen met zijn Concilie, dat Jezus de zoon van God werd. Vervolgens besloot hij alleen de evangelië in de Bijbel op te nemen, die dit dus daadwerkelijk illustreerden.
2. Verder wil ik opmerken dat het geen argument is als de inhoud van de Bijbel ter discussie staat te zeggen: Het staat in de Bijbel dat dit en dat zo is.
Oud 17-07-2004, 16:19
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-07-2004 @ 17:09 :
1. Constantijn de Grote besloot samen met zijn Concilie, dat Jezus de zoon van God werd. Vervolgens besloot hij alleen de evangelië in de Bijbel op te nemen, die dit dus daadwerkelijk illustreerden.
2. Verder wil ik opmerken dat het geen argument is als de inhoud van de Bijbel ter discussie staat te zeggen: Het staat in de Bijbel dat dit en dat zo is.
op punt 1 nogmaals, dit is wat op de werelds theologie geleert wordt.

2. ik zeg alleen dat het heel opvallend is dat zoveel verschillende schrijvers uit verschillende tijden de zelfde bootschap hebben, aangezien we het over de bijbel hebben zouden we hem Juist wel inhoudelijk moeten bekijken.!
Oud 17-07-2004, 16:23
Tio
Tio is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 17:19 :

2. ik zeg alleen dat het heel opvallend is dat zoveel verschillende schrijvers uit verschillende tijden de zelfde bootschap hebben, aangezien we het over de bijbel hebben zouden we hem Juist wel inhoudelijk moeten bekijken.!
Laat ik het even duidelijker zeggen dan. Als Lucky's punten waar zijn, bieden jouw opmerkingen géén grond tot ontkrachting daarvan.

1) Ervan uitgaande dat Constantijn alleen de hém gunstige geschriften in de Bijbel opnam, is het niet verwonderlijk dat in de Brieven van Paulus (die in de Bijbel staan), staat dat Jezus de Zoon van God is. Immers, omdat dat erin staat, zijn ze door het Concille geselecteerd.
2) Als het Concille toch al aan de Bijbel zat te sleutelen, lijkt het me niet meer dan logisch dat ze daarbij gelijk de coherentie van de Bijbel hebben gepoogd te bevorderen. Je gaat geen geschriften in een boek bundelen om ze vervolgens totaal los van elkaar te laten staan.

Waarbij ik als laatste nog even wil verwijzen naar mijn bovenstaande posts. Ik heb ze er natuurlijk neergezet om gelezen te worden, maar enige reactie zou ik opzich wel op prijs stellen.
Oud 17-07-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 16:57 :
wie weet, maar dat in handelingen staat dat de Heilige Geest zo sterk aanwezig kwam dat de grond ervan trildde, ik noem maar een voorbeeldje.. is daarom niet waar.. lijkt me dat zulke dingen wel vrij letterlijk doorverteld.. Lucas is trouwens de schrijver van de evangelien die vooral de uitspraken zo letterlijk mogelijk wou pakken, wel grappig dat de evangelien zo veel op elkaar lijken he???
Tuurlijk, ze konden het mooi van elkaar overschrijven .

En dingen worden NOOIT letterlijk doorverteld. Echt niet. Zeker niet als het sensationeel en spannend is. Kijk naar je eigen omgeving, de roddelbuurvrouwen, of doe anders het spel waarbij je dingen aan elkaar doorfluistert.
Oud 17-07-2004, 16:33
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 17:19 :

Op 1: Als jij d'r anders overdenkt ben je vrij omdat onderbouwt te posten. Leg dan maar uit hoe het wel zit.
2.Ok dan bekijken we hem wel inhoudelijk als jij daar gelukkig van wordt. Dan wil ik je alleen wel vragen om je beweringen met een bron te onderbouwen. Ik heb er geen probleem mee om een stukje in de bijbel op te zoeken ofzo. Maar ik zou graag toch wel even een aantal bronverwijzingen zien naar al die schrijvers die beweren dat Jezus de zoon van God is. Hieraan stel ik de volgende voorwaarden: - Die 5 mensen die het in de Bijbel beweren tellen niet mee. (Aangezien er 80!!! andere Evangelië zijn die niet zijn opgenomen en bovendien staat in veel van deze evangelië dat Jezus een sterfelijke profeet is)
Een andere voorwaarde is dat je bron niet mag dateren van na 375 na Christus, aangezien het toen bij de wet werd verboden om ove rJezus te schrijven als sterfelijke profeet. De enige uitzondering die ik hierop maak is als duidelijk bewezen is dat de auteur een atheist was.
Oud 17-07-2004, 17:25
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 17:03 :
beseffen we dat het genade is als God zich wel aan ons toont?
Argument van niks, natuurlijk. Er zijn verscheidene rationele, wetenschappelijke verklaringen waarom je genezen kunt worden van zulke kwaaltjes.
Oud 17-07-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 17-07-2004 @ 00:37 :
Ik heb alcohol op dus misschien reageer ik botter dan ik zou mogen maar...

HAHAHAHAHAhahahaha...
*kuch*
Ja hoor. Vooral.

Lees de rest van mijn posts maar eens.
de rest heb ik ook gelezen en mijn reactie blijft hetzelfde. Jij heb t ook niet echt een onderbouwing he.
Je geeft alleen je mening. En ik geef de mijne. Jij zegt dat God harteloos is omdat je weinig goeds van God gezien hebt. Ik zeg dat Hij goed is omdat ik wel goede dingen van Hem heb gezien.
Zo simpel is het.

En verder moet je normaal doen want ik heb net zoveel recht om te reageren op jouw post als jij doet op de mijne (maar zo ben ik niet, ik haat niet).
Kijk ook is een keertje naar jezelf.
Oud 17-07-2004, 21:02
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mutant schreef op 17-07-2004 @ 17:29 :
Tuurlijk, ze konden het mooi van elkaar overschrijven .

En dingen worden NOOIT letterlijk doorverteld. Echt niet. Zeker niet als het sensationeel en spannend is. Kijk naar je eigen omgeving, de roddelbuurvrouwen, of doe anders het spel waarbij je dingen aan elkaar doorfluistert.
1. van elkaar overschrijven? sommige van die schrijvers van het oude testament hebben elkaar nog nooit ontmoet.
en voor dat overschrijven heb je geen bewijs.

2.de Romeinen schreven wel veel op, zo deden andere opgeleide mensen dat ook.. ik denk dat vooral Lucas hier veel van gebruikt heeft.

3. dingen kunnen inderdaad niet zo letterlijk over verteld worden, de boodschap kan echter wel het zelfde blijven.
en nog iets.. onderschat de kracht van de Heilige Geest niet...
Oud 17-07-2004, 21:12
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-07-2004 @ 18:25 :
Argument van niks, natuurlijk. Er zijn verscheidene rationele, wetenschappelijke verklaringen waarom je genezen kunt worden van zulke kwaaltjes.
zulke kwaaltjes..? hmm volgens mij onderschat jij hier iets...
plus dat jij niet weet hoe het er uit gekomen is..
Plus dat jij de Heilige Geest zo te lezen niet hebt zien werken.
ik denk dat je wel een aardige koevoet in je oog moet hebben wil je een genezing, waarbij wordt gezecht wees genezen in de naam van Jezus(en bij sommige gevallen gebeurt het gelijk), gaan relativeren, tot een wetenschappelijk iets..
bv iemand geneest van diabetisch... zeg je dan o kijk das toch toevallig beginnen net die medicynen te werken...Goh das toch es toeval... vooral in een dienst waar dan net veel mensen genezen worden..
ik denk dat je hersen op tilt slaan als je dan blijft proberen te relativeren.

als je de bijbel zou lezen is het wel een belangerijk punt verder, om in nederigheid tot God te komen, en je als je het besef van zonde, de dingen die God pijn doen, niet hebt, dan kun je vragen of God dat dan wel wil duidelijk aan je wilt maken, Maar dat hoeft niet eens altijd zo te gaan..
als de wil der maar is, een klein besef kan soms al helpen...
Oud 17-07-2004, 21:31
beaming eye
beaming eye is offline
op het stuk Lucky Luciano zal ik nog reageren, hij kost alleen veel meer tijd, dus ik sloeg hem even voorlopig over, maar ik kom er wel op terug..!
Oud 17-07-2004, 22:37
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 17-07-2004 @ 21:40 :
de rest heb ik ook gelezen en mijn reactie blijft hetzelfde. Jij heb t ook niet echt een onderbouwing he.
Je geeft alleen je mening. En ik geef de mijne. Jij zegt dat God harteloos is omdat je weinig goeds van God gezien hebt. Ik zeg dat Hij goed is omdat ik wel goede dingen van Hem heb gezien.
Zo simpel is het.

En verder moet je normaal doen want ik heb net zoveel recht om te reageren op jouw post als jij doet op de mijne (maar zo ben ik niet, ik haat niet).
Kijk ook is een keertje naar jezelf.
Ik begin hier niet over onderbouwen, daarbij heb ik duidelijk gezegd dat ik onder invloed van alcohol was en dat ik misschien botter reageer dan zou moeten. Helaas ben ik maar een mens, al zou ik liever een mutant zijn dan tot het dwaze ras der mensen te behoren.

Mijn mening en mijn onderbouwen gaat wel iets verder als de posts in dit topic, ik ga al meer dan een jaar hier mee en ik post al in deze topics sinds nummer 1 dus. Ik baseer mijn mening niet alleen op wat ik heb gezien, maar ook wat ik in mijn omgeving heb gezien, heb geleerd (ondanx mijn afkeer voor het Rooms-katholicisme, ben ik altijd godsdienst blijven volgen, ook toen ik ipv zedenleer kon krijgen) en heb gelezen.

God zou vergevingsgezind moeten zijn, maar in een aantal voorgaande posts is al duidelijk geworden dat dat niet het geval is. God gedraagt zich kinderachtiger dan sommige andere leden van het menselijk ras. Hij moet een bewijs hebben van het oprechte geloof: Job, Abraham, allemaal werden ze op de proef gesteld, zelfs zijn eigen 'zoon' heeft genageld aan het kruis moeten roepen: Mijn God waarom hebt gij mij verlaten, terwijl wij allemaal maar zo moeten aannemen dat hij zou bestaan, zonder bewijs, zonder teken, op grond van getuigenissen die we niet eens objectief kunnen noemen en dingen die 2000 jaar geleden gebeurd zouden moeten zijn. En dat terwijl hij ons de mogelijkheid heeft gegeven rationeel te denken en wetenschappelijk dingen te kunnen aantonen waarbij zijn bestaan ontkend kan worden.
Voor mij is dat temeer een teken dat God door mensen verzonnen is, hij vertoont teveel menselijke trekken, zo was het met de Griekse en Romeinse goden ook. Als God een god was, zou hij zich anders gedragen, ik denk dat elke mens die god zou zijn, zich beter, anders, goddelijker zou gedragen dan wat hij nu presteert.

En wat normaal gedragen betreft, jij komt hier met de stelling God is goed. Hoe vaak ik dat al niet heb moeten horen... Wat ik ervaar, stel jij bij voorbaat als onjuist vast, terwijl het ook maar alleen JOUW mening is. Gedraag je dus zelf maar normaal.
En waar haal jij vandaan dat mijn antwoord op jouw post haat zou moeten zijn?

Citaat:
1. van elkaar overschrijven? sommige van die schrijvers van het oude testament hebben elkaar nog nooit ontmoet.

2.de Romeinen schreven wel veel op, zo deden andere opgeleide mensen dat ook.. ik denk dat vooral Lucas hier veel van gebruikt heeft.

3. dingen kunnen inderdaad niet zo letterlijk over verteld worden, de boodschap kan echter wel het zelfde blijven.
Eigenlijk was dat overschrijven als grap bedoeld, vandaar ook de . Maar ik had het over het NT, Lucas, Mattheus, Johannes en Marcus. En als die elkaar al niet kenden, dan lijkt het me sterk dat ze Jezus hebben gekend of dat ze elkaar het konden vertellen. Jezus had toch zijn vaste groep volgelingen.

Heilige Geest... dus, de Heilige Geest zal 100 jaar na de dood van Jezus ff bedacht hebben dat er vast nog een biografie bijkon en bezocht iemand die niet wist waarover het ging, waarom dan niet 1000 jaar later? Of nu, waarom worden dan niet nog steeds mensen bezocht die het verhaal van Jezus neerschrijven?
Oud 17-07-2004, 23:15
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 22:12 :
zulke kwaaltjes..? hmm volgens mij onderschat jij hier iets...
plus dat jij niet weet hoe het er uit gekomen is..
Plus dat jij de Heilige Geest zo te lezen niet hebt zien werken.
ik denk dat je wel een aardige koevoet in je oog moet hebben wil je een genezing, waarbij wordt gezecht wees genezen in de naam van Jezus(en bij sommige gevallen gebeurt het gelijk), gaan relativeren, tot een wetenschappelijk iets..
bv iemand geneest van diabetisch... zeg je dan o kijk das toch toevallig beginnen net die medicynen te werken...Goh das toch es toeval... vooral in een dienst waar dan net veel mensen genezen worden..
ik denk dat je hersen op tilt slaan als je dan blijft proberen te relativeren.

als je de bijbel zou lezen is het wel een belangerijk punt verder, om in nederigheid tot God te komen, en je als je het besef van zonde, de dingen die God pijn doen, niet hebt, dan kun je vragen of God dat dan wel wil duidelijk aan je wilt maken, Maar dat hoeft niet eens altijd zo te gaan..
als de wil der maar is, een klein besef kan soms al helpen...
Ik ben de Bijbel aan het lezen op dit moment, en geloof me, je wordt er echt niet minder kritisch door. Integendeel.

Voor jouw zogenaamde 'wonderen' heb ik maar een woord. Belachelijk. Kom met keiharde bewijzen, zou ik zeggen.
Oud 18-07-2004, 04:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-07-2004 @ 00:15 :
Ik ben de Bijbel aan het lezen op dit moment, en geloof me, je wordt er echt niet minder kritisch door. Integendeel.

Voor jouw zogenaamde 'wonderen' heb ik maar een woord. Belachelijk. Kom met keiharde bewijzen, zou ik zeggen.
Als mensen niet kunnen slapen, denken ze teveel. Maar waar ik dus nog aan dacht...

Al die wonderen, daar zien we niet zoveel meer van. Vroeger had je nog eens een zondvloed, een brandende braamstruik zonder dat die tot as keerde, 7 plagen, een zee die openspleet, manna dat uit de hemel daalde, een donderende stem die tot iemand sprak, en dan die blinde die weer kon zien, de lamme die kon lopen, de doden die opstonden en Jezus die verrees...
Waar zijn die wonderen nu? Zijn de wonderen kleiner geworden terwijl de wereld ze nooit meer nodig heeft gehad dan nu? Als zulke dingen daadwerkelijk zouden kunnen gebeuren nu, zou het geen absoluut wereldnieuws zijn?
En wat is er met de Joden? God zijn geliefde volk, hij heeft hen Israël gegeven en nu is er alleen maar oorlog om. Moet hij niet zijn volk beschermen zoals hij toen heeft gedaan, verduidelijken dat het hun land is, dat hij hen dat heeft gegeven?
En waar was hij tijdens de tweede wereldoorlog, toen zijn volk uitgeroeid werd?

Ik heb koppijn en ik wil slapen. Ik moet morgen werken.
Oud 18-07-2004, 11:02
Tio
Tio is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 22:12 :
*verhaal over wonderen*
Ik neem aan dat het je ook niet is opgevallen dat naast het Christendom dergelijke "wonderen" ook bij andere godsdiensten voorkomen? Moslims die tijdens een bijeenkomst in de Moskee spontaan genezen, of wanneer ze naar Mekka zijn geweest? Allerlei "New Age" achtige therapieën die wél aanslaan, waar reguliere medicijnen dat niet doen. Etc. etc.

Volgens jouw redenering zou dat spontaan betekenen dat al die geloven ook waar zijn. Helaas sluiten ze elkaar, en jouw Christendom, wel mooi uit.

Citaat:

1) Ik dacht dat er al legio voorbeelden/redenen waren aangedragen waarom dat "overschrijven" of naderhand aanpassen wél heeft kunnen plaatsvinden.
2) Dus de Romeinen schreven veel op, en? Ik mis je punt hier geloof ik, maar dat kan er ook aan liggen dat het nog vroeg is.
3) Waar is de Heilige Geest nu dan, terwijl er allerlei "kleine" wijzigingen worden aangebracht? Wie zegt niet, dat in tijden dat het voor de Kerk nog veel voordeliger was, deze wijzigingen niet eens een stukje groter waren.
En bovendien, de Heilige Geest moet eerst nog wel bestaan, voordat hij de Bijbel kan helpen. Het is eigenlijk zo'n mooi cirkeltje.
"Waarom bestaat de Heilige Geest?"
"Omdat dat in de Bijbel staat."
"Maar hoe weet je dat de Bijbel waar is?"
"Daar heeft de Heilige Geest voor gezorgd"
Oud 18-07-2004, 12:38
Nienna
Nienna is offline
Ik geloof niet in God, heb ook geen godsdienst. Ben wel christelijk opgevoed, maar alles wat ze in de kerk vertellen vind ik onzin. Sorry als ik hiermee mensen aanval, is niet mn bedoeling. Tis gewoon mn mening.
Oud 18-07-2004, 12:52
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Helaas ben ik maar een mens, al zou ik liever een mutant zijn dan tot het dwaze ras der mensen te behoren.
kijk zo mag ik het horen!!
(zo te horen zal jij the x-man ook wel leuk vinden..)

Citaat:
God zou vergevingsgezind moeten zijn, maar in een aantal voorgaande posts is al duidelijk geworden dat dat niet het geval is. God gedraagt zich kinderachtiger dan sommige andere leden van het menselijk ras. Hij moet een bewijs hebben van het oprechte geloof: Job, Abraham, allemaal werden ze op de proef gesteld,
Ik denk ook wel dat er geloof nodig is ja, als Jezus ook in zijn eigen hometown komt, zegt die ook helaas kan hier geen wonderen doen jullie geloof is wel heel klein.. in een iets andere trand maar toch.
Maar er zijn ook zat gevallen waar mensen door Jezus genezen worden waar haast geen spraken is van geloof.. het is niet echt in een hokje intedelen ofzo.. ik denk dat Jezus dwaars doora lles heen kon kijken , en het hart van iemand zag... en tjah dat kunnen wij mensen niet op die manier, en daarom is het ook moeilijker te begrijpen..

Citaat:
zelfs zijn eigen 'zoon' heeft genageld aan het kruis moeten roepen: Mijn God waarom hebt gij mij verlaten,
Jezus riep dit omdat hij door de zonde God niet meer kon zien, hij was los van God... hij kwam er wel doorheen, het was God waard om ons wel te winnen.. zo zou je het dan bv ook weer kunnen zien...

een psje hier op: ik zeg soms wel es tegen God.. mijn God mijn God waarom heb ik u verlaten?

Citaat:
terwijl wij allemaal maar zo moeten aannemen dat hij zou bestaan, zonder bewijs, zonder teken, op grond van getuigenissen die we niet eens objectief kunnen noemen en dingen die 2000 jaar geleden gebeurd zouden moeten zijn. En dat terwijl hij ons de mogelijkheid heeft gegeven rationeel te denken en wetenschappelijk dingen te kunnen aantonen waarbij zijn bestaan ontkend kan worden.
yep... helaas het is verreweg van makkelijk....
er zijn echter wel tekens geweest maar zoals je al zei deze kan je in princiepe relativeren, tenzij God het teken zou verpersoonlijken.....
(sommige mensen proberen dat ook te relativeren.. tjah goed dat ligt dan weer in het kader van vrije keuze)

Citaat:
Voor mij is dat temeer een teken dat God door mensen verzonnen is, hij vertoont teveel menselijke trekken, zo was het met de Griekse en Romeinse goden ook. Als God een god was, zou hij zich anders gedragen, ik denk dat elke mens die god zou zijn, zich beter, anders, goddelijker zou gedragen dan wat hij nu presteert.

Dit vind ik niet onlogisch, maar stel dat we wel in een gebroken wereld leven dan is het ook weer niet onlogisch dat we verder weg van het Goddelijke staan.
Maar het Goddelijke is er wel en dat weet jij zeker ook.

Citaat:
Eigenlijk was dat overschrijven als grap bedoeld, vandaar ook de . Maar ik had het over het NT, Lucas, Mattheus, Johannes en Marcus. En als die elkaar al niet kenden, dan lijkt het me sterk dat ze Jezus hebben gekend of dat ze elkaar het konden vertellen. Jezus had toch zijn vaste groep volgelingen.
oke sorry de smile was me waarscheinlijk ontgaan ofzo...
Jezus had ook een groep vaste volgelingen.. maar veel mensen bleven in het gebied wonen waar ze deden om daar werk voor hem te doen..
ik neem even het vb van de bezeten man die op dat eiland woonde, waarvan Jezus de demons in een kudde varkens stuurt. de Man wil Jezus volgen .. maar Jezus verteld hem dat hij op dat eiland nodig is!
En de dingen die Jezus deed werden op een enorm groote schaal bekend, veel mensen hoorde hem dus het zou best kunnen dat sommige elkaar nog nooit ontmoet hadden... maar dat zou ik eigenlijk verder niet weten...

Citaat:
Heilige Geest... dus, de Heilige Geest zal 100 jaar na de dood van Jezus ff bedacht hebben dat er vast nog een biografie bijkon en bezocht iemand die niet wist waarover het ging, waarom dan niet 1000 jaar later? Of nu, waarom worden dan niet nog steeds mensen bezocht die het verhaal van Jezus neerschrijven?
openbaarde het leven voor sommige mensen omdat het in het plan van God past.
Maaruhm mensen die nu leven worden nog steeds beocht door de Heilige Geest, sterker nog hij leeft in ieder die Jezus heeft geacepteert als zijn redder, de mate waarin kan wel verschillen.. zo zie je in handelingen ook dat de apostelen meerder keren weer opnieuw vervult werden, we lekken zou je kunnen zeggen.
en er waren meerder biografien over Jezus, tuurlijk als het allemaal maar van 1 schrijver zou komen dan kan het maar zo zijn dat dingen zou verzinnen...en het zou van maar 1 interpetatie afhangen.
Oud 18-07-2004, 12:54
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-07-2004 @ 00:15 :

ik had het hier niet eens zo zeer over wonderen die in de bijbel gebeuren.. het gaat mij om de vele wonderen die je zou kunnen opserveren als je bv naar Soul Survivor zou gaan, en dan noem ik nog maar 1 plek.
Oud 18-07-2004, 13:04
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mutant schreef op 18-07-2004 @ 05:26 :
Als mensen niet kunnen slapen, denken ze teveel. Maar waar ik dus nog aan dacht...

Al die wonderen, daar zien we niet zoveel meer van. Vroeger had je nog eens een zondvloed, een brandende braamstruik zonder dat die tot as keerde, 7 plagen, een zee die openspleet, manna dat uit de hemel daalde, een donderende stem die tot iemand sprak, en dan die blinde die weer kon zien, de lamme die kon lopen, de doden die opstonden en Jezus die verrees...
Waar zijn die wonderen nu? Zijn de wonderen kleiner geworden terwijl de wereld ze nooit meer nodig heeft gehad dan nu? Als zulke dingen daadwerkelijk zouden kunnen gebeuren nu, zou het geen absoluut wereldnieuws zijn?
En wat is er met de Joden? God zijn geliefde volk, hij heeft hen Israël gegeven en nu is er alleen maar oorlog om. Moet hij niet zijn volk beschermen zoals hij toen heeft gedaan, verduidelijken dat het hun land is, dat hij hen dat heeft gegeven?
En waar was hij tijdens de tweede wereldoorlog, toen zijn volk uitgeroeid werd?

Ik heb koppijn en ik wil slapen. Ik moet morgen werken.
In Nederland hebben we er ons vrij van afgesloten ben ik bang.. Er zijn echt meerdere gebeiden waar enorm wonderbaarlijke dingen zijn gebeurt.. er zijn videos verkrijgbaar die onder de naam Transformations staan.. die gaan over de opwekkingen in bepaalde gebieden.. waar de grond begint te trillen wanneer de HG komt. Waar echt de weirdste dingen gebeuren...

Zo was er ook enorm groote opwekking in Pensacola, die staat geloof ik weer niet op die videos..

in Indonesie, Argentinie (en vast nog wel meer landen.) zijn er ook gebieden waar op het moment echt grote dingen gebeuren.. waar doden weer opstaan etc. (de dingen zoals het in handelingen ging zou maar zeggen..)

ik heb ook nog wel een paar sites waar tijdens diensten wordt gefilmt wat er gebeurt.. ik zeg er bij: het is anders dan dat je er in het echt bent... het "probleem" is echter wel dat de spreker die de dingen leid heel enthousiast wordt en hard roept etc.. dus zou je het wel es willen zien, dan zeg je het maar....
Oud 18-07-2004, 13:25
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Ik neem aan dat het je ook niet is opgevallen dat naast het Christendom dergelijke "wonderen" ook bij andere godsdiensten voorkomen? Moslims die tijdens een bijeenkomst in de Moskee spontaan genezen, of wanneer ze naar Mekka zijn geweest? Allerlei "New Age" achtige therapieën die wél aanslaan, waar reguliere medicijnen dat niet doen. Etc. etc.
Volgens jouw redenering zou dat spontaan betekenen dat al die geloven ook waar zijn. Helaas sluiten ze elkaar, en jouw Christendom, wel mooi uit.
Sorry Tio maar dat klopt niet, ik heb nooit ontkent dat deze dingen ook niet gebeuren in andere diensten van andere geloven of therapien.
en volgens mij berednering zou dat ook niet betekenen dat hierdoor alle geloven waar zijn.. en je zit ook nog es fout met te zeggen, dat ze elkaar, mij, en het christendom uitsluiten...

Wat ik wel met mijn verhalen etc over wonderen wil laten zien is dat God wel een goede God is. (waarom die in NL niet zijn werken doet, weet ik natuurlijk niet precies.. ik denk dat NL een deken over zichzelf heen getrokken heeft, een welvarend land waar meren deels zegt we hebben U niet meer nodig... en tjah dan beginnen er andere dingen te heersen. (maar dat is maar een vb van wat het zou kunnen zijn...)
er zijn echter wel plekken in NL waar God wel werkt..

Citaat:
2) Dus de Romeinen schreven veel op, en? Ik mis je punt hier geloof ik, maar dat kan er ook aan liggen dat het nog vroeg is.
het is nu smiddags dus nieuwe poging ... wat ik ermee bedoelde is dat Lucas of andere schrijvers over Jezus in die tijd, hierin info hebben opgezocht.. dit kan ik niet bewijzen ofzo, het lijkt me alleen niet zo onlogisch aangezien de Romeinen dingen vrij netjes bijhouden.

Citaat:
3) Waar is de Heilige Geest nu dan, terwijl er allerlei "kleine" wijzigingen worden aangebracht? Wie zegt niet, dat in tijden dat het voor de Kerk nog veel voordeliger was, deze wijzigingen niet eens een stukje groter waren.En bovendien, de Heilige Geest moet eerst nog wel bestaan, voordat hij de Bijbel kan helpen. Het is eigenlijk zo'n mooi cirkeltje.
"Waarom bestaat de Heilige Geest?"
"Omdat dat in de Bijbel staat."
"Maar hoe weet je dat de Bijbel waar is?"
"Daar heeft de Heilige Geest voor gezorgd"
3)

het is een grappig/mooi cirkeltje ja, je foutje zit uhm in het andwoord: "omdat het in de bijbel staat"...
dat is een incompleet andwoord... hoe weet ik bv dat de Heilige Geest bestaat..
nou 1 omdat de bijbel het zegt... maar daarmee zou het nog niet compleet zijn..
2 omdat hij kwam toen ik tot geloof kwam, als een wind. Hij kwam in me wonen, en deed en doet nog steeds dingen doormij heen.. bv bidden voor zieken en dat ze genezen... of profetiesche woorden...dat soort dingen.

en dan de vraag hoe weet je of het echt Gods woord naar jouw toe is...? omdat de Heilige Geest dat aan je duidelijk kan maken.. heb je daarmee geen twijfels meer?.... nou die heb ik nog steeds, misschien andere christenen niet, geen idee.
Oud 18-07-2004, 13:43
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 17-07-2004 @ 22:31 :
op het stuk Lucky Luciano zal ik nog reageren, hij kost alleen veel meer tijd, dus ik sloeg hem even voorlopig over, maar ik kom er wel op terug..!
Toch merkwaardig, als er zoveel schrijvers waren die dat beweren lijkt het me niet lastig om met een bron te komen.
Maar ik w8 in spanning af
Oud 18-07-2004, 14:32
beaming eye
beaming eye is offline
ik was en ben nog even bezig met de bronnen die jij gebruikt had te lezen..

p.s die laatste site pakt die niet bij mij.....
Oud 18-07-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 18-07-2004 @ 15:32 :
ik was en ben nog even bezig met de bronnen die jij gebruikt had te lezen..

p.s die laatste site pakt die niet bij mij.....
Tsja dat krijg je ervan als je je copy paste doet http://home.kabelfoon.nl/~provider/M...20Hammadi.html
Was ut, had het stuk uit m'n post op F&L gehaald
Oud 18-07-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 18-07-2004 @ 13:54 :
ik had het hier niet eens zo zeer over wonderen die in de bijbel gebeuren.. het gaat mij om de vele wonderen die je zou kunnen opserveren als je bv naar Soul Survivor zou gaan, en dan noem ik nog maar 1 plek.
Een wonder kun je niet 'observeren', want een wonder is iets subjectiefs en niet iets objectiefs.
Oud 18-07-2004, 15:29
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-07-2004 @ 16:07 :
Een wonder kun je niet 'observeren', want een wonder is iets subjectiefs en niet iets objectiefs.
je kan er naar kijken, je kan dingen zien gebeuren...
Oud 18-07-2004, 17:31
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-07-2004 @ 16:07 :
als ik links van een "zwarte doos" iets doe en er gebeurt rechts dan wat... moet ik dan perse weten wat er in die zwarte doos gebeurt of heb ik ook een werkbaar model als ik naar de buitenkant kijk ??

kijk de westerse wetenschap is EEN manier om naar die doos te kijken .. maar zeker niet de enige

Laatst gewijzigd op 18-07-2004 om 17:36.
Oud 18-07-2004, 17:35
Justastranger
Justastranger is offline
ik zie overal wonderen overal om mee heen gebeuren! zo vind ik het al een wonder dat de zon iedere morgen op komt. Echt iets wonderbaarlijks. Sterker nog dat de aarde om de zon draait nog zo`n wonder. En dan te bedenken hoe lang die dat al deed. En dan die Big bang wow wat een wonder. Maaruh wat was er voor de big bang en daarvoor en daarvoor. Jeetje we hebben er vast een wonder voor nodig om daar ooit achter te komen.
Oud 18-07-2004, 17:38
Raven
Raven is offline
Citaat:
Justastranger schreef op 18-07-2004 @ 18:35 :
ik zie overal wonderen overal om mee heen gebeuren! zo vind ik het al een wonder dat de zon iedere morgen op komt. Echt iets wonderbaarlijks. Sterker nog dat de aarde om de zon draait nog zo`n wonder. En dan te bedenken hoe lang die dat al deed. En dan die Big bang wow wat een wonder. Maaruh wat was er voor de big bang en daarvoor en daarvoor. Jeetje we hebben er vast een wonder voor nodig om daar ooit achter te komen.
een vriend van me zei dat ie niet in magie geloofde.. toen zei ik .. nog nooit verliefd geweest ?
Oud 18-07-2004, 17:43
Verwijderd
Het is de menselijke interpretatie die een bepaalde gebeurtenis tot wonder maakt, niet de gebeurtenis zelf.

Voor de holbewoners was donder en bliksem een wonder veroorzaakt door een pipo met een hamer. Voor rationele mensen is onweer een verklaarbaar natuurlijk verschijnsel.
Oud 18-07-2004, 18:09
Verwijderd
Dat versta ik nu ook niet echt onder wonderen. Als ik het over wonderen heb, ga ik er wel vanuit dat de wetenschap die niet kan verklaren, dat het niet onomstotelijk is bewezen. Kijk het ontstaan van alles en waarom het dat doet wat het doet, is natuurlijk apart, maar is zeker geen bewijs van een God, dan de natuur, zij zorgt daar eerder voor dan een vent met een baard op een wolk.
We gaan terug naar de wonderen uit de Bijbel, waar is de zondvloed waarvan maar 1 gezin weet had en dat moest overleven, je gaat me niet wijsmaken dat ze in die tijd nog slechter leefden dan nu, die fikkende braamstruiken, voorspellende dromen, 7 vette en magere jaren, manna, zeeën, 10 geboden die gedicteerd worden, plagen, staffen die in slangen veranderen, enzenz...
Oud 18-07-2004, 19:09
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mutant schreef op 18-07-2004 @ 19:09 :
Dat versta ik nu ook niet echt onder wonderen. Als ik het over wonderen heb, ga ik er wel vanuit dat de wetenschap die niet kan verklaren, dat het niet onomstotelijk is bewezen. Kijk het ontstaan van alles en waarom het dat doet wat het doet, is natuurlijk apart, maar is zeker geen bewijs van een God, dan de natuur, zij zorgt daar eerder voor dan een vent met een baard op een wolk.
We gaan terug naar de wonderen uit de Bijbel, waar is de zondvloed waarvan maar 1 gezin weet had en dat moest overleven, je gaat me niet wijsmaken dat ze in die tijd nog slechter leefden dan nu, die fikkende braamstruiken, voorspellende dromen, 7 vette en magere jaren, manna, zeeën, 10 geboden die gedicteerd worden, plagen, staffen die in slangen veranderen, enzenz...
hmmm
als je "De natuur" nu es in ruimste zin van het woord neemt.
en ervanuit gaat dat hierin een collectief bewustzijn aanwezig is.

zou je dat dan geen god of godin kunnen noemen ?
Oud 18-07-2004, 20:05
Verwijderd
Citaat:
Zweepje schreef op 18-07-2004 @ 20:09 :
hmmm

Waarom zou je een dergelijke aanname maken?
Oud 18-07-2004, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Zweepje schreef op 18-07-2004 @ 20:09 :
hmmm

*sigh*
Daar gaat het niet over...
Als je nu alles had gevolgd, dan weet je dat ik een natuurreligie aanhang waarbij ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden en zonder elkaar niet bestaan. De natuur, het alles, is gewoon om ons heen en dat bestaat uit die 2 krachten. En als ik rituelen doe, dan spreek ik ze bij gebrek aan betere benamingen aan met god en godin.

Het ging bij mij over de zin of onzin in de bijbel, mijn aversie jegens een zgn goede god die in mijn ogen alleen maar een wraakzuchtig kinderachtig door mensen verzonnen klein jong is. Het al dan niet bestaan van Rooms-Katholieke wonderen zoals beschreven in de Bijbel enz enz.
Oud 18-07-2004, 20:58
Verwijderd
Kunnen we begrippen als energie en kracht niet gewoon in natuurwetenschappelijke zin gebruiken? Als je iets anders bedoelt, gebruik die woorden dan ook niet. Is zo verwarrend.
Oud 18-07-2004, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-07-2004 @ 21:58 :
Kunnen we begrippen als energie en kracht niet gewoon in natuurwetenschappelijke zin gebruiken? Als je iets anders bedoelt, gebruik die woorden dan ook niet. Is zo verwarrend.
Nee dat kan niet, want ik heb fysica nooit begrepen.

hoe zou jij het dan noemen, 2 tegengestelde wat?

kracht kan zoveel meer betekenen als wat we bij fysica hebben gezien (het woord heb ik het over), evenals energie.
Advertentie

Regels voor berichten