Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2004, 22:52
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Dat zijn er best veel eigenlijk.. oa deze:

Karen Armstrong, een geschiedenis van God

deze ook: Ook wel een aanrader voor elke leek die iets over ethiek wil weten

James Rachels, the elements of moral philosophy

deze, het boek wat mij aan het dneken zette:

Noreena Hertz, the silent takeover

Laatst gewijzigd op 01-08-2004 om 22:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2004, 23:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Xia schreef op 01-08-2004 @ 19:53 :
Je kunt toch proberen om te leven zodat je niemand (bewust) kwetst?

ach, iedereen, hoe 'verlicht' ook streeft uiteindelijk zijn eigenbelang na, dan kan je net zo goed stoppen met doen alsof het anders is.

dus: als iemand zich voorstelt als een arrogante manipulatieve klootzak dan weet je dat je met een eerlijk persoon te doen hebt.
Oud 02-08-2004, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 01-08-2004 @ 23:52 :
[...]deze, het boek wat mij aan het denken zette:

Noreena Hertz, the silent takeover
[afbeelding]
Deze heb ik gelezen op aanraden van een aantal anderen op dit forum. Hoewel het boek erg aardig geschreven is, heeft het mij niet echt geraakt. Mijn grootste bezwaren zijn:

(1) Hertz wel een aardig inzicht geeft in problematiek, maar haar doelstelling best in essayvorm had kunnen schrijven; ik heb de kern kunnen samenvatten in nauwelijks 1 pagina - opvallend weinig. Bij dat samenvatten is mij opgevallen dat de hoofdstukken zoals over Soros er echt een beetje als een reclamebord bijhangen. Andere hoofdstukken zijn uitgebreide herhalingen van eerdere punten.

(2) Hoewel het niet expliciet een van de doelstellingen is van Hertz, schrijft ze toch over oplossingen en dit is waarin het boek zeer tegenvalt. Pas in het laatste hoofdstuk noemt ze snel eeen aantal ideeën, die ze verder niet uitlegt of adequaat toelicht - om over de haalbaarheid maar te zwijgen...

(3) Verder is Hertz nogal eenzijdig in haar benadering van de problematiek. De lezer krijgt zeker geen evenwichtige tekst voorgeschoteld. Nu is dat ongetwijfeld niet de bedoeling geweest, maar het doet voor mij wel af aan de waarde van het boek.

Al met al is The Silent Takeover voor mij geen onaardig boek geweest. Maar een mindblower? nee. Hertz laat van een aantal belangrijke zaken proeven, maar serveert nergens de hele maaltijd. Nergens gaat het de diepte in. Eigenlijk is het een typisch geval van mooie woorden voor een magere tekst. En voor dergelijk geleerd iemand die zo begaan is met het lot van wereld, zou ik meer verwachten.

Als we het toch over inspirerende boeken hebben over antiglobalisering, dan heeft Castells' The Power of Identity dat wel gedaan. Dit boek geeft echt inzicht in deze processen.

Laatst gewijzigd op 02-08-2004 om 09:56.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 20:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2004 @ 00:01 :
ach, iedereen, hoe 'verlicht' ook streeft uiteindelijk zijn eigenbelang na, dan kan je net zo goed stoppen met doen alsof het anders is.

dus: als iemand zich voorstelt als een arrogante manipulatieve klootzak dan weet je dat je met een eerlijk persoon te doen hebt.
Jij gelooft duidelijk in het slechte van de mens Ik geloof in het goede..

Je weet dat je met iemand te maken heeft die zelfkennis heeft, maar ook met iemand die de zaken graag negatief voorstelt en met iemand die zich graag in hokjes bevindt. Ook heeft die uitspraak een zekere zelfbescherming in zich. Als je maar zegt dat je zo bent, kan het hooguit meevallen voor de ander. Die zal zich dan minder snel 'geshockeerd' voelen door het gedrag van die AMK, omdat deze al vertelde dat hij/zij (ik ga uit van een hij, foei ) zo was.

k, tot zover mijn analyse van de Arrogante Manipulatieve Klootzak
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 10:36
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik zal dan The Power of Identity eens opzoeken, alluman. T blijft natuurlijk een interessant onderwerp waarover voor mij nog veel te leren valt.
Oud 04-08-2004, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 04-08-2004 @ 11:36 :
Ik zal dan The Power of Identity eens opzoeken, alluman. T blijft natuurlijk een interessant onderwerp waarover voor mij nog veel te leren valt.
't is idd ook een van mijn favoriete onderwerpen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 13:21
beaming eye
beaming eye is offline
Dit boek ben ik nu mee bezig, en na nog geen 1 hfst merk ik al dat het me echt helpt/verandert.

"the Ragamuffin Gospel" door Brennan Manning

in dit boek probeeert die het zover bij mensen te krijgen het wettisch denken te verwerpen en meer inzicht te verschaven over de genade van God, de liefde en de geen veroordeling hebben.
Teminste dit constateer ik pas na 1 hfst lezen, het zal er waarschijnlijk heel diep over in gaan...

1 van de texsten die hij vooral aanhaalt is MAtthew 9:9-13 ik raad jullie aan die es te lezen..
Oud 04-08-2004, 13:21
beaming eye
beaming eye is offline
Dit boek ben ik nu mee bezig, en na nog geen 1 hfst merk ik al dat het me echt helpt/verandert.

"the Ragamuffin Gospel" door Brennan Manning

in dit boek probeeert die het zover bij mensen te krijgen het wettisch denken te verwerpen en meer inzicht te verschaven over de genade van God, de liefde en de geen veroordeling hebben.
Teminste dit constateer ik pas na 1 hfst lezen, het zal er waarschijnlijk heel diep over in gaan...

1 van de texsten die hij vooral aanhaalt is MAtthew 9:9-13 ik raad jullie aan die es te lezen..
Oud 04-08-2004, 14:39
notbonefish
notbonefish is offline
Curious George boeken.
mijn sarcasme heb ik te danken aan Garfield

William Gibson - Neuromancer
Orson Scott Card - Ender's Game
Robert A. Heinlein - Time Enough for Love
Kim Stanley Robinson - Red Mars/Green Mars/Blue Mars

scifi is mijn bijbel
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 16:13
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-08-2004 @ 00:01 :

Dat is niet waar. Maar ik heb geen bewijs natuurlijk Trouwens een typische westerse manier van denken die nog nooit wat positief opgeleved is.
Oud 04-08-2004, 23:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 04-08-2004 @ 17:13 :
Dat is niet waar. Maar ik heb geen bewijs natuurlijk Trouwens een typische westerse manier van denken die nog nooit wat positief opgeleved is.

behalve voor de mensen die er van uit gingen.

persoonlijk denk ik dat als een groep mensen totaal pragmatisch is en alleen voor hun eigenbelang gaan dat je een behoorlijk gehaaide groep mensen krijgt, vergelijkbaar ongeveer met een kleine groep mensen (een stam ofzo) die een erg geweldadige en fanatieke religie aanhangen, het motiveert ze en duwt mensen om beter te presteren.
Reageren

Regels voor berichten