Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 00:22
Rabbit_Soup
Rabbit_Soup is offline
ff aan je spelling werken en dan komt alles goed
Advertentie
Oud 21-08-2004, 16:44
KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Ik zal om 17:55 dit topic maar weer eens wat nieuw leven inblazen.
Oud 21-08-2004, 17:05
KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Gloebeldeglabbeldegloot, sprak het water en Jan redde een vlinder uit de sloot.
'Jan ! Jan ! Jan !' sprak de vlinder. 'Jan, ik ben je dankbaar, laten we samen naar de film gaan om deze redding van de verdrinkingsdood te vieren.'
Jan voelde wel wat voor de vlinder, maar niet voor dit idee. Met een wisse handslag ontdeedt hij zich van het idee en van de vlinder.
'Zo, daar lig je dan', had hij gedacht terwijl hij naar het frisgevelde vlinderlijkje staarde.
'Och, het leven, wat is dat eigenlijk waard...' filosfeerde hij.
Het was een warme dag, de zon krulde als een slechtgespannen boog om de aarde heen en scheen haar tot een graadje of vierendertig. Veel te warm om te filosoferen dacht Jan.

De tijd was aangebroken voor Jan om zich te gaan bezigen met hetgeen waarvoor hij deze middag had uitgetrokken. Het was vakantie, de enige tijd waaop men niets moest. Behalve genieten dan. Jan echter genoot ervan dat hij eindelijk eens niets moest en dacht dan altijd bij zichzelf 'Gadverdamme, nou moet ik wéér gaan genieten. Het werd een ondoorbreekbare cirkel van genot en gegadverdamme die hij doorbrak met de heggeschaar die hij van zijn buurman had geleend. 'Zo, en dan nu lekker niets' dacht hij, terwijl hij de vicieuze cirkel doorknipte.

*Noot van de schrijver. Ik kan mij goed voorstellen dat u denkt 'Hoe flikte Jan het nou om een ondoorbreekbare cirkel door te knippen cq. te breken ? Dan vraag ik aan u, alhoewel het een slap is om een vraag met een wedervraag te beantwoorden, hoeveel HEMA-bekers zijn er al bij u gesneuveld die volgens de fabrikant 'onbreekbaar' zijn ?

Jan las in 'De arrogante bij die dacht dat hij de naaimachine van ome Jeff kon overbrommen' een noot van een schrijver die iets raaskalde over onbreekbare HEMA-bekers en zag hierin een manier om zichzelf te verrijken via een Amerikaneske rechtzaak tegen de HEMA. De HEMA verloor de zaak en moest Jan enkele miljoenen smartegeld betalen die volgens de jury -de rechtspraak vond plaats in België- jaren lang emotionele schade had geleden omdat zijn moeder hem een onbreekbare beker had gegeven voor zijn vierde verjaardig die toch (godverdomme !!!) brak ! 'Ach en wee,' had Jan gedacht op een manier waarop Studio Sport commentatoren praten tijdens het trampolinespringen, 'het lot van een vierjarige !'

Jan beviel dit allen wel, daar hij hield van geld en de lichamelijke liefde, twee zaken die elkaar niet uitsluiten zoals tapijtreiniger en Harrison Ford-films dat wel doen.

Zij -Jan was inmiddels hertrouwd met een Franse actrice- leefden nog lang en gelukkig.

.

Laatst gewijzigd op 21-08-2004 om 17:22.
Oud 23-08-2004, 18:40
Verwijderd
wat een leuk topic. ik heb nog geen idee wat ik ga schrijven, maar ik doe het in het hebreeuws. Ik schrijf het wel fonetisch op, zodat je het in ieder geval kan lezen. vanaf nu...
Oud 23-08-2004, 18:59
Verwijderd
'Shalom, ma shlomech?' Ana Eli.
'Lo kol-kach beseder. weata'? omeret Anna.
'Baroech hashem, tov. Ma ba'aja'?
'Anie lo margiesh tov. Anie chosjew keochalti mashehoe lo tov. Oelai Shoarma me'od jashan.'
'Zeh stam. lama kajamiem ha'arawiem iem stam shoarma shelahem.'
Eli lo ohev et ha'arawiem. Anna gam lo ohevet et ha'arawiem.
Eli we Anna ach we achot. Hoe ben eser shana, wehie bat shmoneh.
Eli rotse ckol ha'arawiem bajareach.
Az, Eli mitpallel. Hoe koreh Batorah. Hoe omer:
'Bereshiet bara elokiem et hashamajiem we'et ha'arets. Weha'arets, hajta tohoe wawohoe we harbe harbe arawiem, wechosheg al pene ha'arawiem. Weroeach elohiem meragefet al pene hamajiem. Wajomer elohiem jehi or. Wajomer eli jehi pizza. Wajhi pizza.'
Az ashier moshe ba'adom olam. Adom bedam. Achar kag hoe holech et bajit shel anna, az hoe rotse lehizdajen. Jesh loh zajin gadol. Anna joda'at. Hie medaberet et Eli shehie achalt mashehoe shel lo ma'ase jeladiem, awal ze lo ha'emet. Hie rotsa tinoket.
Achar kag hie jalda haben chadash. Eli lo margiesh tov. Hoe meet.
Ze tov, Eli hoe lo chamoed. Hoe rasja! Hoe metoemtam! Aroer Eli... Beroecha Anna. Amen.
Oud 23-08-2004, 19:02
duivelaartje
duivelaartje is offline
^

Oud 23-08-2004, 19:14
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-08-2004 @ 20:02 :
^

Hebreeuws lieverd, en dan fonetisch. Moet je lezen wat hij gaat doen
Oud 23-08-2004, 19:14
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 23-08-2004 @ 20:02 :
^

wat is er?

ik heb erg mijn best gedaan om het zonder woordenboek voor elkaar te krijgen. maar het is niet zo'n geweldig verhaal dat het voor iedereen toegankelijk hoeft te zijn. Een paar woorden kunnen geen kwaad.

lo = niet, loh = van hem
arawiem = arabieren
lama = waarom
metoemtam = klootzak
anie lo margiesh tov = ik voel me niet goed
tinoket = baby
shoarma me'od jashan = hele oude shoarma
vraag me het anders maar eens op msn
Oud 23-08-2004, 19:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nee er is niks, maar ik snapte er niks van.
Ik zal het eens vragen op msn, dan snap ik wat je schrijft. Ben benieuwd.

Duivelaartje
Oud 23-08-2004, 19:48
Charlottetje
Charlottetje is offline
waarom hebreeuws?

Charlotte
Nederland (inclusief taal en 'cultuur') lijken niet goed genoeg meer te zijn tegenwoordig
Oud 23-08-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 23-08-2004 @ 20:48 :
waarom hebreeuws?

Charlotte
Nederland (inclusief taal en 'cultuur') lijken niet goed genoeg meer te zijn tegenwoordig
ik had gelezen in de beginpost van dit topic dat er bonuspunten werden gegeven voor een vreemde taal. Vandaar ook het frans van de topicstarter.
Oud 23-08-2004, 20:58
Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-08-2004 @ 21:42 :
ik had gelezen in de beginpost van dit topic dat er bonuspunten werden gegeven voor een vreemde taal. Vandaar ook het frans van de topicstarter.
o. daarom heb ik nooit meegedaan (heb ooit die beginpost wel gelezen hoor, maar ja, al een tijd geleden ook)
Oud 23-08-2004, 21:12
Verwijderd
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 23-08-2004 @ 21:42 :
Dus breezertaal...?

Grim
Oud 23-08-2004, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Grim schreef op 23-08-2004 @ 22:12 :
Dus breezertaal...?

Grim
breezertaal? het is hartstikke fatsoenlijk hebreeuws hoor!
Oud 23-08-2004, 22:49
Millroy
Millroy is offline
Met het woord klootzak erin?
Maak dat je hele oude shoarma wijs!
(als een shoarma geen grootmoeder is, dan bedoelde ik nog steeds shoarma)
Oud 23-08-2004, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Millroy schreef op 23-08-2004 @ 23:49 :
Met het woord klootzak erin?
Maak dat je hele oude shoarma wijs!
(als een shoarma geen grootmoeder is, dan bedoelde ik nog steeds shoarma)
dat was een uitzondering. Die Eli was ook geen knip voor zijn neus waard. hij was door en door slecht; Rasha
Oud 23-08-2004, 22:59
Millroy
Millroy is offline
Ja he, wat een kutkop die Eli.
Kan je het es vertalen, als een geheel?
Oud 23-08-2004, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Millroy schreef op 23-08-2004 @ 23:59 :
Ja he, wat een kutkop die Eli.
Kan je het es vertalen, als een geheel?
vooruit dan maar. ik ben nog hebreeuws aan het leren. ik ken ontzettend veel woorden, maar weinig grammatica en wilde het wil foutloos doen dus het is een kinderverhaaltje geworden... Het geeft weer hoe ziek de sfeer is op sommige plaatsen in de wereld... komt ie

'Hallo, alles goed?' vroeg Eli
'Niet echt. en met jou?' zei Anna.
'God zij geprezen, het gaat goed. Was ist los?'
'Ik voel me niet goed. Ik denk dat ik iets slechts gegeten heb.
Misschien een veel te oude shoarma.'
'Dat is stom. Waarom bestaan al die arabieren met die stomme shoarma's van ze.'
Eli houdt niet van arabieren. Anna houdt ook niet van arabieren.
Eli en Anne zijn broer en zus. Hij is 10 jaar en zij is acht.
Eli wil alle arabieren op de maan.
Dus bidt Eli. Hoe leest uit de bijbel. Hij zegt:
In een begin schiep de eeuwige de hemel en de aarde. En op de aarde, heerste er een totale chaos en er waren heel erg veel arabieren en het duister op het gezicht van de arabieren. En de geest van God zwevend over het water.
En God zei: er zal licht zijn. En Eli zei: Er zal pizza zijn. En er was pizza.
Toen was Mozes rijk in de rode wereld. Rood van het bloed. '
Daarna ging hij naar het huis van Anna, want hij wilde neuken. Hij heeft een grote lul. Anna weet dat. Ze zegt tegen Eli dat ze iets heeft gegeten om geen kinderen te maken, maar het is niet de waarheid. Ze wil een baby.
Daarna laat ze een nieuwe zoon geboren worden. Eli voelt zich niet goed. Eli gaat dood.
Dat is goed. Eli is niet aardig/schattig. Hij is slecht. Hij is een klootzak. Vervloekt zij Eli, geprezen zij Anna. Amen.

NB. Er zitten een aantal niet vertaalbare grapjes in omdat ze woordspelingen zijn op specifiek hebreeuwse eigennamen of liedjes.
Oud 23-08-2004, 23:38
King Ralph
King Ralph is offline
Yiddisch is een stuk makkelijker om te lezen.

Keyn nayes iz es nisht, za a tate hodevet a kind mit zorg un mit libe un-oys, aroysgerisn fun zayne hent, azoy tsu zogn, durkh a nist geseener hant, di hant fun Got.
A tog-teglekhe pasirung.
Oud 23-08-2004, 23:38
Millroy
Millroy is offline
kinderverhaal?
Nou.
Het is vast een goed verhaal hoor, maar ik mis de lijn.
Een beetje.
Thnx voor de vertaling.
Oud 24-08-2004, 07:43
duivelaartje
duivelaartje is offline
Een kinderverhaal met neuken.

Duivelaartje
Oud 31-08-2004, 15:03
-=TsA=- Silence
-=TsA=- Silence is offline
Oke.... kinderverhaaltje of tog weer niet...
Maar ach in welke tijd speelt het zich of de middeleeuwen?
( zijn ze er nog vroeg bij )
Oud 10-03-2005, 23:34
Jeuk
Jeuk is offline
Doet niemand dit meer? Jammer. .
Oud 10-03-2005, 23:35
Jeuk
Jeuk is offline
Zeg, kan iemand voor mij een mop met een klitje erin in het Yiddisch vertalen? Dan kan ik die in de Antwerpse metro vertellen zonder dat alle gojim weten waar ik het over heb. .
Oud 10-03-2005, 23:47
Ieke
Ieke is offline
Dit is echt te oud.

Regels voor berichten