Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2004, 22:18
Verwijderd
Mutant en/of AngelLena kunnen jullie mij iets meer over hekserij vertellen. Is het iets waar je in dient te geloven? En zoja wat zijn de directe voordelen ervan? Staat het -net zoals veel andere geloven- haaks op de wetenschap?
Advertentie
Oud 11-08-2004, 23:56
AngelLena
AngelLena is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...light=hekserij

hier is veel in te vinden over de visie van Mutant en mij op hekserij

http://forum.scholieren.com/showthre...highlight=heks

wat info over magie mocht je het willen weten

http://forum.scholieren.com/showthre...onele+hekserij

ook leuk

http://forum.scholieren.com/showthre...onele+hekserij

over de strijd tussen christenen en heksen

verder kan je zelf zoekfunctie gebruiken. Mocht ik nog iets razends interessants tegenkomen laat ik het weten.

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 00:02.
Oud 12-08-2004, 18:48
metallica
metallica is offline
Citaat:
Neoma schreef op 11-08-2004 @ 22:01 :
Ik sluit me aan bij de topictitel.
argumentatie....
Oud 12-08-2004, 19:08
Neoma
Neoma is offline
Er zijn geen bewijzen voor de sprookjes waar "heksen" in geloven.
Oud 12-08-2004, 19:16
metallica
metallica is offline
Citaat:
Neoma schreef op 12-08-2004 @ 20:08 :
Kweet natuurlijk niet hoeveel je er vanaf weet....

Maarja, ik vind dat hoe je het ook bekijkt elk geloof bestaat uit ´sprookjes´ Geloven is ervaren vind ik dan, wat je ook geloofd.
Oud 12-08-2004, 19:21
Neoma
Neoma is offline
Elk geloof bestaat idd uit sprookjes, vandaar dat ik elk geloof bestempel als onzin, heeft verder niet specifiek iets met hekserij te maken.
Oud 12-08-2004, 19:22
metallica
metallica is offline
Citaat:
Neoma schreef op 12-08-2004 @ 20:21 :
Elk geloof bestaat idd uit sprookjes, vandaar dat ik elk geloof bestempel als onzin, heeft verder niet specifiek iets met hekserij te maken.
Zo´n idee had ik al
Oud 13-08-2004, 09:00
Raven
Raven is offline
Citaat:
misschien geloven de sprookjes wel in heksen ?
Oud 13-08-2004, 09:10
Verwijderd
Citaat:
EN wat zijn die sprookjes in jouw ogen?

Daarbij heet het niet voor nix geloof .
Oud 13-08-2004, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Neoma schreef op 12-08-2004 @ 20:21 :
Kijk, een mede-geloofshater. Wij begrijpen elkaar.
Oud 13-08-2004, 15:35
Neoma
Neoma is offline
Citaat:
Mutant schreef op 13-08-2004 @ 10:10 :
EN wat zijn die sprookjes in jouw ogen?

Daarbij heet het niet voor nix geloof .
Voor zover ik begrepen heb o.a. het geloof in natuurgoden.

En het heet idd niet voor niets geloof en ik heb dan ook een hekel aan dat hele begrip op zich: klakkeloos aannames doen zonder enig hard empirisch bewijs. En het dan vaak ook nog propaganderen als iets als "De Waarheid" Al heb ik niet de indruk dat jullie dat laatste doen, dus wat dat betreft zijn jullie misschien iets ruimdenkender dan een groot deel van mijn gristelijke/moslim medemens. Neemt niet weg dat ik hekserij nog steeds achterlijk vind, puur om het feit dat het een geloof is.
Citaat:
nare man schreef op 13-08-2004 @ 13:16 :
Kijk, een mede-geloofshater. Wij begrijpen elkaar.
Oud 14-08-2004, 21:17
Verwijderd
Niet elke heks gelooft in natuurgoden hoor . Ik bv. geloof gewoon in de natuur. Dat is iets wat duidelijk aanwezig is en ook er voor heeft gezorgd dat wij hier zijn. Maar dan heb ik het niet alleen over de flora en de fauna, maar echt het geheel, de wereld, de atmosfeer, het hele gebeuren, de evolutie enzo. Voor mij zijn er dan nog wat dingen die verder gaan dan het oppervlakkige bestaan en daar hou ik me dan ook mee bezig, of poging tot... De rituelen die ik doe zijn gericht tot de natuur, dat geheel, bestaat voor mij uit 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. En meestal om het gemakkelijk te houden, spreek ik dat wel eens aan met God en Godin. Omdat het dan makkelijker is om je te richten, bijna net zoiets als een doel visualiseren.
Als ik het een beetje fatsoenlijk uitleg?

En wat het presenteren als de waarheid betreft... daar kun je hekserij idd niet op vastpinnen We zijn zo tolerant als de pest Nu ja, meestal, er is ook wel haat en nijd onder de covens enzo, maar de meeste heksen weten toch wel waar ze mee bezig zijn.
Oud 14-08-2004, 23:20
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Mutant schreef op 14-08-2004 @ 22:17 :
Niet elke heks gelooft in natuurgoden hoor . Ik bv. geloof gewoon in de natuur. Dat is iets wat duidelijk aanwezig is en ook er voor heeft gezorgd dat wij hier zijn. Maar dan heb ik het niet alleen over de flora en de fauna, maar echt het geheel, de wereld, de atmosfeer, het hele gebeuren, de evolutie enzo. Voor mij zijn er dan nog wat dingen die verder gaan dan het oppervlakkige bestaan en daar hou ik me dan ook mee bezig, of poging tot... De rituelen die ik doe zijn gericht tot de natuur, dat geheel, bestaat voor mij uit 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. En meestal om het gemakkelijk te houden, spreek ik dat wel eens aan met God en Godin. Omdat het dan makkelijker is om je te richten, bijna net zoiets als een doel visualiseren.
Als ik het een beetje fatsoenlijk uitleg?

En wat het presenteren als de waarheid betreft... daar kun je hekserij idd niet op vastpinnen We zijn zo tolerant als de pest Nu ja, meestal, er is ook wel haat en nijd onder de covens enzo, maar de meeste heksen weten toch wel waar ze mee bezig zijn.
Kleine aanvulling ter verduidelijking van Mutant haar laatste stuk: Heksen geloven in gelijkwaardigheid van alles, onvoorwaardelijke acceptatie. We zijn het niet altijd met alles en iedereen eens, maar we respecteren het wel. Heksen die dat niet doen, kunnen zichzelf eigenlijk geen heks noemen. Natuurlijk hebben we wel felle discussies, maar het acceptatieniveau wordt daar niet minder van. Ik bijvoorbeeld ben helemaal afgeknapt op het christendom en daar lieg ik niet om, maar dat betekent niet dat ik christenen afzweer, in tegendeel, ik vind het vaak erg interessant om discussies met hen te voeren, zolang ze niet overgaan op bekeringsdrang, dan laat ik duidelijk weten dat ik daar niet van gediend ben. Dus het respect en de acceptatie is er wel degelijk.
Oud 15-08-2004, 16:40
Aradiake
Aradiake is offline
Citaat:
metallica schreef op 06-08-2004 @ 22:01 :
En nee ik vind dit niet

Maar ik ben er zelf mee bezig en krijg het van zoveel mensne te horen. En ik word er eigenlijk gek van De meetsen weten nog niet eens waar je het over hebt, of beter gezegd ze denken dat ze weten waar je het over hebt.

Maarja, ik neem aan dat wel meerder mensen dit hebben, of zijn de mensne in mijn omgeving zo bekrompen. en hoe gaan jullie ermee om? In het begin probeerde ik mensne duidelijk te maken wat het voor mij betekende maar dat haalt niets uit. Nu laat ik het maar. Maarja hoe doen jullie dat
Ik ben ook heel veel bezig met Hekserij en ook met Wicca. Dat ik ze met een hoofdletter schrijf heeft voor mij een hele aparte betekenis, wat ik eigenlijk niet echt in woorden kan uitleggen. Das eerder een gevoel dat ik heb.

Ik krijg ook van vele kanten te horen (en dan vooral van m'n vader) dat Hekserij en Wicca nergens goed voor zijn, dat ze niets te betekenen hebben, dat het allemaal niet bestaat.
Nou, IK geloof er in, dus wat kan het mij schelen wat anderen er over denken? Volg gewoon je eigen gevoel, dat is mijn moto Je hebt 100% gelijk als je zegt dat die mensen niet weten waarover ze het hebben. Daar ben ik het hélemaal mee eens

Ik probeer het ook al niet meer uit te leggen wat Hekserij en Wicca voor mij betekenen. Ze snappen het toch niet, dus wat voor zin heeft het dan om het uit te leggen? Niets, toch?

Ik ben al blij dat ze me maar laten doen. Hekserij en Wicca zijn toch een deel van mij geworden, zoiets mogen ze me gewoon niet afpakken. Dan is het net alsof er een deel van me doodgaat...
Oud 15-08-2004, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Aradiake schreef op 15-08-2004 @ 17:40 :
Ik ben ook heel veel bezig met Hekserij en ook met Wicca. Dat ik ze met een hoofdletter schrijf heeft voor mij een hele aparte betekenis, wat ik eigenlijk niet echt in woorden kan uitleggen. Das eerder een gevoel dat ik heb.

Ik krijg ook van vele kanten te horen (en dan vooral van m'n vader) dat Hekserij en Wicca nergens goed voor zijn, dat ze niets te betekenen hebben, dat het allemaal niet bestaat.
Nou, IK geloof er in, dus wat kan het mij schelen wat anderen er over denken? Volg gewoon je eigen gevoel, dat is mijn moto Je hebt 100% gelijk als je zegt dat die mensen niet weten waarover ze het hebben. Daar ben ik het hélemaal mee eens

Ik probeer het ook al niet meer uit te leggen wat Hekserij en Wicca voor mij betekenen. Ze snappen het toch niet, dus wat voor zin heeft het dan om het uit te leggen? Niets, toch?

Ik ben al blij dat ze me maar laten doen. Hekserij en Wicca zijn toch een deel van mij geworden, zoiets mogen ze me gewoon niet afpakken. Dan is het net alsof er een deel van me doodgaat...
Als je 'Hekserij en Wicca' omruilt voor 'Christendom' in het bovenstaande verhaaltje krijg je wel een ironisch effect.
Oud 23-08-2004, 15:38
evanescence
evanescence is offline
ik vind het geen onzin....ik heb zelf veel van die boekjes en vind het allemaal even spannend...helaas heb ik niet veel tijd en ben eigenlijk te ongeduldig om het allemaal aandachtig te lezen en te leren....
Oud 23-08-2004, 17:20
Aléantheriël
Aléantheriël is offline
Ik denk dat alles wat ik wilde zeggen als gezegd is door Mutant en Angellena (betreffende de God en de Godin, natuur, acceptatie en (níet) bekeren)

Aléantheriël
Advertentie

Regels voor berichten