Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2002, 09:51
Prada
Prada is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
ik vraag me af of je kan opvoeden zonder dwang of macht op te leggen...
iemand?
En hier wil ik graag op verder gaan...Ik vind dat dit topic sowieso uitgebreid moet worden tot een topic over opvoeding...

Je kan niet opvoeden zonder dwang of macht...Maar zoals McCaine al zei, er is een verschil tussen gebruik en misbruik...Door misbruik hebben dwang en macht helaas een slechte naam...Maar in geval van opvoeding is dat natuurlijk helemaal niet zo (kan natuurlijk wel zo zijn, maar dan wordt het niet door de maatschappij geaccepteerd)...Opvoeding is niets anders dan de leerweg naar volwassenheid...Waar geleerd wordt, moet gecorrigeerd worden...Helaas hebben jeugdigen de vreselijke eigenschap die eigenwijs luidt...Kinderen hebben vaak de neiging te denken wat goed voor hen is...Ouderen die de verzorgende taak van dit kind hebben hebben uiteraard wat meer levenservaring en weten soms een betere visie op keuzes van kinderen...In zo'n geval kan een ouder corrigeren...Een goed voorbeeld gaf Leonoor al met voor donker thuis moeten zijn...Een kind zal graag willen blijven doorspelen, maar het donker brengt voor kleine kinderen (ook voor volwassenen trouwens) veel gevaren met zich mee...Een kind wil dat niet inzien of ziet dat simpelweg niet in en zal zich gedwongen voelen, terwijl een ouder niets anders dan een opvoedkundige taak vervuld...

En zoals ik ook al eerder zei, opvoeding wordt gegeven volgens de normen en waarden van de opvoeders...Zolang deze niet in strijd met de wet zijn, is er niets kwaads over te zeggen...
Oud 24-06-2002, 12:29
dromerke
dromerke is offline
Nope, dat kan je je kinderen niet dwingen: iedereen gelooft in wat hij/zij wil en niet wat een ander wil waarin je gelooft. Zelfs al gelooft hij in die godsdienst, als zij/hij niet naar de kerk wil moet je het hem niet dwingen.
Oud 02-07-2002, 14:31
bonsai
bonsai is offline
ik vind dat het niet kan, het is natuurlijk niet verkeerd als je je kind graag hetzelfde geloof ziet hebben als jij, maar het heeft natuurlijk een eigen mening en je kan hem niet dwingen, als het echt niet mee wil
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 09:59
miro
miro is offline
Tuurlijk dwing je je kinderen niet om naar de kerk te gaan. Een geloof is heel belangrijk voor bepaalde mensen, het zegt veel over je (manier van) leven. Een geloof drukt vaak ook een bepaalde stempel op iemand. Daarom is het logisch dat iedereen zelf bepaalt of hij/zij gelooft of niet, en dat hij daar meteen bij weet wat voor consequenties eraan zitten (zoals naar de kerk gaan) Ondanks dat mijn ouders katholiek waren (zijn inmiddels ook uitgeschreven) hebben ze mij niet laten dopen. Omdat dat iets is wat je zelf bepaald.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 10:06
mallemischa
mallemischa is offline
Ikzelf ben Rooms Katholiek opgevoed maar ben er zodra ik zelf na kon denken over deze dingen, uitgestapt.

Je wordt niet geboren met een geloof, een geloof wordt je aangeleerd. Het geloof waar je het meest mee in aanraking komt is het meest logisch en dus ook waar. Zo werkt het in veel gevallen denk ik.

Als je je kinderen mee neemt naar de kerk probeer je ze hoogst waarschijnlijk je eigen geloof aan te leren of in ieder geval ermee in aanraking te laten komen.

Echt dwingen van een kind om naar de kerk te gaan lijkt me geen goed plan. Hierdoor wordt het kind alleen maar boos omdat het mee naar die "stomme" kerk moet en zal dus zoveel mogelijk moeilijk doen. Het kind zal waarschijnlijk een negatieve mening over de kerk krijgen.
Oud 05-07-2002, 11:24
HarmenM
HarmenM is offline
Ik ben mijn hele leven christelijk opgevoed. Ging lekker naar de kerk, lekker in de kinderdienst kleurplaten maken van Mozes. Toen ik op de leeftijd was dat ik mocht kiezen, was mijn keuze om niet meer te gaan. Het interresseerde me niets. Maar, door een stel toevallige gebeurtenissen(kan je als je het achteraf bekijkt moeilijk toeval meer noemen) ben ik toch christen geworden.

Ik ben christen omdat ik geloof in God en daar naar wil handelen en niet omdat mijn ouders christen zijn.
Oud 05-07-2002, 11:34
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Echt dwingen van een kind om naar de kerk te gaan lijkt me geen goed plan. Hierdoor wordt het kind alleen maar boos omdat het mee naar die "stomme" kerk moet en zal dus zoveel mogelijk moeilijk doen. Het kind zal waarschijnlijk een negatieve mening over de kerk krijgen.
Als een kind zo over de kerk gaat denken, ligt de fout dan niet bij de kerk?? dat zij geen leuke kinderactiviteiten doen ofzo??
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 12:06
Just Johan
Just Johan is offline
ik ben niet gelovig maar als ik het wel zou zijn zou ik ze wel kennis laten maken met mijn geloof maar ook laten zien dat dat niet de enige manier is om tegen het leven aan te kijken.

ik ben vegetariër uit principe en ik zal ze wel kennis laten maken met vegetariër zijn, maar ook met niet vegetariër zijn en dan moeten ze zelf maar kijken wat ze ervan vinden.

ik ken een meisje dat op d'r 8e jehova is geworden uit vrije wil toen r ouders het ook werden beweert ze heel stellig; ik durf daaraan te twijfelen eerlijk gezegd
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 12:27
Verwijderd
Citaat:
rene-gn schreef:
Als een kind zo over de kerk gaat denken, ligt de fout dan niet bij de kerk?? dat zij geen leuke kinderactiviteiten doen ofzo??
Wat wou je in een kerk doen, behalve bidden .. zingen .. van die witte smerige kutdingetjes vreten en naar dat geouwehoer te luisteren?

*moest vroeger verplicht naar kerk*
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 12:52
HarmenM
HarmenM is offline
Ik zie mijn kerk niet als saai ofzo, leuk bandje(met mensen die het ook echt kunnen) goed geluid(profi). En toen ik klein was vaak naar buiten om te voetballen

Als je dan 1 keertje een serieuze zondag had, zat je ook niet te klagen...
Oud 05-07-2002, 12:59
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
******** schreef:
Wat wou je in een kerk doen, behalve bidden .. zingen .. van die witte smerige kutdingetjes vreten en naar dat geouwehoer te luisteren?

Tsjah, dat laatste snap ik, en daardoor ben je zeker ook afgeknapt op de kerk?

Maar, bij ons in de kerk heb je voor kinderen tijdens de kerkdienst een kinder-neven-dienst, dus een dienst in een bijzaal. daar vertelt iemand een verhaal, wordt wat gezongen, en gaan ze knutselen. Allemaal dus wel begrijpelijk voor kinderen. Ik vond de KND altijd prachtig....Maar, zo kan het dus ook, en volgens mij vindt minstens 90 % van de kinderen het leuk.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 14:39
mallemischa
mallemischa is offline
Citaat:
******** schreef:
I rest my case..
Oud 05-07-2002, 14:44
mallemischa
mallemischa is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Maar, bij ons in de kerk heb je voor kinderen tijdens de kerkdienst een kinder-neven-dienst, dus een dienst in een bijzaal. daar vertelt iemand een verhaal, wordt wat gezongen, en gaan ze knutselen. Allemaal dus wel begrijpelijk voor kinderen.
Dat hadden ze bij ons nooit, wel een creche, maar daar was ook niet veel aan. Daar hadden ze altijd leuke mcdonalds-speeltjes, heb ik er wel eens eentje van gepikt toen

Stelen van de kerk, t moet niet erger worden
Oud 05-07-2002, 17:34
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef:
Moeilijk. Ik vind dat vanaf een bepaalde leeftijd je de kinderen zelf de keus moet geven. Als je kunt dus dan duidelijk aangeeft van: "ik wil niet meer naar de kerk omdat ik niet geloof dat God bestaat" of iets in die trant, dan vind ik niet dat je ze kunt verplichten mee te gaan.
Mee eens.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:08
Verwijderd
Citaat:
rene-gn schreef:
Tsjah, dat laatste snap ik, en daardoor ben je zeker ook afgeknapt op de kerk?
Ik werd door mijn vader vroeger in een streng katholieke school gezet in Belgie. Dit overigens, omdat ik in de openbare basisschool arabisch leerde te spreken :/

Ik had toen inderdaad een hekel eraan gekregen. Dat is 1 ding en sinds ik het 1 en ander over filosofie gelezen heb, zie ik de hele kerk als een menselijk verzinsel.

Over het al dan niet bestaan van God kan ik me niet uitlaten, typische agnosticus dus .. maar de kerk in haar hoedanigheid, met bijbel en al, zie ik als iets uit het verleden.

Ik heb niks tegen christelijke mensen hoor Meestal zijn die tenminste een beetje netjes, kennen nog normen en waarden

Zolang niemand me maar dwingt een kerk binnen te gaan
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:10
Verwijderd
Citaat:
mallemischa schreef:
I rest my case..
Ja ok, ik verwoordde mij enigzins ontactisch .. ben soms een beetje schagerijnig

Zie mijn langere reply over mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:11
HarmenM
HarmenM is offline
Dat vind ik het erge er aan....

Als je het opgedringt krijgt, krijg je het verkeerd aangeboden.......

Je moet de keuze zelf maken, dan weet je pas echt hoe het is...
Oud 05-07-2002, 18:19
Verwijderd
Citaat:
HarmenM schreef:
Als je het opgedringt krijgt, krijg je het verkeerd aangeboden.......
Ik stond er ook helemaal niet voor open.

Elke dag in zo'n blauwe outfit rondlopen en 's ochtends verplicht in de kerk zitten, is iets dat gaat knagen als je daarvoor op een openbare school hebt gezeten waar je zo'n beetje deed wat je wilde.

Was toen maar een jaartje of 7 oud, dan komt zoiets gewoon verkeerd aan. Het was dan ook een echte opluchting dat we naar Nederland zijn verhuisd toen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 11:43
EternalDeath
EternalDeath is offline
NEEH! Absoluut niet.........moet het kind zelf bepalen........
Oud 09-07-2002, 13:16
Yamyam
Yamyam is offline
Nee, je mag een kind niet dwingen naar de kerk te gaan. Een kind geloof zelf wel of niet en mag zelf die beslissing nemen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 09:57
John Simon
John Simon is offline
"mag je kinderen dwinge naar de tandarts te gaan"

- "nee want als ze dat zelf niet willen, dan hoeven ze niet"

Dat is toch onzin, kinderen zie ik dan maar als mensen die onder de 10 jaar oud zijn... als ouders willen dat hun kind naar de kerk gaat omdat het bij hun opvoeding hoort, laat ze dat dan lekker doen...
Oud 11-07-2002, 12:54
Verwijderd
Citaat:
John Simon schreef:
"mag je kinderen dwinge naar de tandarts te gaan"

- "nee want als ze dat zelf niet willen, dan hoeven ze niet"
Ik vind een tandarts niet vergelijkbaar. Als ze niet naar de tandarts gaan rotten misschien al hun tanden eruit. Dus tandarts is meer 'noodzaak'.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 18:06
John Simon
John Simon is offline
maar als je niet naar de kerk gaat brand je in de hel

ik bedoel gewoon te zeggen, dat ouders totdat het kind een bepaalde leeftijd heeft bereikt (13/14 jaar) het recht hebben om een kind te dwingen dingen te doen (naar de kerk gaan, kamer opruimen, tandarts en alle andere dingen die volgens hen noodzakelijk zijn)
Oud 14-07-2002, 18:09
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
John Simon schreef:
maar als je niet naar de kerk gaat brand je in de hel

ik bedoel gewoon te zeggen, dat ouders totdat het kind een bepaalde leeftijd heeft bereikt (13/14 jaar) het recht hebben om een kind te dwingen dingen te doen (naar de kerk gaan, kamer opruimen, tandarts en alle andere dingen die volgens hen noodzakelijk zijn)
Kamer opruimen gaat langer door dan naar de kerk gaan denk ik...

Ik denk dat het per kind verschilt, maar op het moment dat het kind zelf na kan denken over spirituele zaken, en goed onderbouwd vertelt waarom hij/zij niet meer naar de kerk wil, dan vind ik dat je als ouder je kind niet meer kunt 'dwingen'.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 14:37
HarmenM
HarmenM is offline
Als je ouders je beter kunnen verklaren waarom je WEL moet gaan dan dat jij kan verklaren dat je NIET moet gaan, denk ik dat je wel thuis kan blijven.....
Oud 16-07-2002, 18:14
Verwijderd
je mag kinderen nergens tot dwingen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 22:41
Tucker
Tucker is offline
Nee aub niety zeg
Ik heb altijd mogen kiezen mbt het geloof .
Oud 21-07-2002, 07:20
Verwijderd
Citaat:
tomtommertje schreef:
Ik vind een tandarts niet vergelijkbaar. Als ze niet naar de tandarts gaan rotten misschien al hun tanden eruit. Dus tandarts is meer 'noodzaak'.
Ouders van kinderen vinden de kerk misschien ook wel een 'noodzaak' bij de opvoeding?

Anders worden ze zo ongehoorzaam en stout
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 02:03
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Anders worden ze zo ongehoorzaam en stout
Nee anders ga je naar de hel
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 08:06
Verwijderd
Citaat:
tomtommertje schreef:
Nee anders ga je naar de hel
Ik betwijfel of Jezus wel wist wat de hel is
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 11:38
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Sorry, ik heb niet de hele topic gelezen, is echt te veel, sorry...

Maar een vriendin van mij heeft dit probleem:

Haar ouders zijn jehova's getuigen, ze moet ook langs de deuren, en naar de kerk. Het kost haar heel veel tijd, en dan moet ze ook nog maar eens er voor zorgen dat ze over gaat.
Ze wil zelf maar al te graag stoppen met het gehele jehova gedoe, maar dan hoeft ze de rest van haar leven niet meer bij haar ouders aan te kloppen.
Een compromie bestaat niet, of je bent jehova en je gaat langs de deuren, of je bent het niet.

wijze raad iemand?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 21:10
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:
wijze raad iemand?
Geen wijze
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten