Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Nope, dat kan je je kinderen niet dwingen: iedereen gelooft in wat hij/zij wil en niet wat een ander wil waarin je gelooft. Zelfs al gelooft hij in die godsdienst, als zij/hij niet naar de kerk wil moet je het hem niet dwingen.
![]()
|
Tuurlijk dwing je je kinderen niet om naar de kerk te gaan. Een geloof is heel belangrijk voor bepaalde mensen, het zegt veel over je (manier van) leven. Een geloof drukt vaak ook een bepaalde stempel op iemand. Daarom is het logisch dat iedereen zelf bepaalt of hij/zij gelooft of niet, en dat hij daar meteen bij weet wat voor consequenties eraan zitten (zoals naar de kerk gaan) Ondanks dat mijn ouders katholiek waren (zijn inmiddels ook uitgeschreven) hebben ze mij niet laten dopen. Omdat dat iets is wat je zelf bepaald.
|
![]() |
|
Ikzelf ben Rooms Katholiek opgevoed maar ben er zodra ik zelf na kon denken over deze dingen, uitgestapt.
Je wordt niet geboren met een geloof, een geloof wordt je aangeleerd. Het geloof waar je het meest mee in aanraking komt is het meest logisch en dus ook waar. Zo werkt het in veel gevallen denk ik. Als je je kinderen mee neemt naar de kerk probeer je ze hoogst waarschijnlijk je eigen geloof aan te leren of in ieder geval ermee in aanraking te laten komen. Echt dwingen van een kind om naar de kerk te gaan lijkt me geen goed plan. Hierdoor wordt het kind alleen maar boos omdat het mee naar die "stomme" kerk moet en zal dus zoveel mogelijk moeilijk doen. Het kind zal waarschijnlijk een negatieve mening over de kerk krijgen.
|
![]() |
Ik ben mijn hele leven christelijk opgevoed. Ging lekker naar de kerk, lekker in de kinderdienst kleurplaten maken van Mozes. Toen ik op de leeftijd was dat ik mocht kiezen, was mijn keuze om niet meer te gaan. Het interresseerde me niets. Maar, door een stel toevallige gebeurtenissen(kan je als je het achteraf bekijkt moeilijk toeval meer noemen) ben ik toch christen geworden.
Ik ben christen omdat ik geloof in God en daar naar wil handelen en niet omdat mijn ouders christen zijn.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik ben niet gelovig maar als ik het wel zou zijn zou ik ze wel kennis laten maken met mijn geloof maar ook laten zien dat dat niet de enige manier is om tegen het leven aan te kijken.
ik ben vegetariër uit principe en ik zal ze wel kennis laten maken met vegetariër zijn, maar ook met niet vegetariër zijn en dan moeten ze zelf maar kijken wat ze ervan vinden. ik ken een meisje dat op d'r 8e jehova is geworden uit vrije wil toen r ouders het ook werden beweert ze heel stellig; ik durf daaraan te twijfelen eerlijk gezegd ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() *moest vroeger verplicht naar kerk* ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar, bij ons in de kerk heb je voor kinderen tijdens de kerkdienst een kinder-neven-dienst, dus een dienst in een bijzaal. daar vertelt iemand een verhaal, wordt wat gezongen, en gaan ze knutselen. Allemaal dus wel begrijpelijk voor kinderen. Ik vond de KND altijd prachtig....Maar, zo kan het dus ook, en volgens mij vindt minstens 90 % van de kinderen het leuk. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Stelen van de kerk, t moet niet erger worden ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik had toen inderdaad een hekel eraan gekregen. Dat is 1 ding en sinds ik het 1 en ander over filosofie gelezen heb, zie ik de hele kerk als een menselijk verzinsel. Over het al dan niet bestaan van God kan ik me niet uitlaten, typische agnosticus dus .. maar de kerk in haar hoedanigheid, met bijbel en al, zie ik als iets uit het verleden. Ik heb niks tegen christelijke mensen hoor ![]() ![]() Zolang niemand me maar dwingt een kerk binnen te gaan ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Elke dag in zo'n blauwe outfit rondlopen en 's ochtends verplicht in de kerk zitten, is iets dat gaat knagen als je daarvoor op een openbare school hebt gezeten waar je zo'n beetje deed wat je wilde. Was toen maar een jaartje of 7 oud, dan komt zoiets gewoon verkeerd aan. Het was dan ook een echte opluchting dat we naar Nederland zijn verhuisd toen ![]() |
![]() |
|
![]() |
"mag je kinderen dwinge naar de tandarts te gaan"
- "nee want als ze dat zelf niet willen, dan hoeven ze niet" Dat is toch onzin, kinderen zie ik dan maar als mensen die onder de 10 jaar oud zijn... als ouders willen dat hun kind naar de kerk gaat omdat het bij hun opvoeding hoort, laat ze dat dan lekker doen...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
maar als je niet naar de kerk gaat brand je in de hel
![]() ik bedoel gewoon te zeggen, dat ouders totdat het kind een bepaalde leeftijd heeft bereikt (13/14 jaar) het recht hebben om een kind te dwingen dingen te doen (naar de kerk gaan, kamer opruimen, tandarts en alle andere dingen die volgens hen noodzakelijk zijn)
||
Citaat:
Ik denk dat het per kind verschilt, maar op het moment dat het kind zelf na kan denken over spirituele zaken, en goed onderbouwd vertelt waarom hij/zij niet meer naar de kerk wil, dan vind ik dat je als ouder je kind niet meer kunt 'dwingen'. Grtz, F |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anders worden ze zo ongehoorzaam en stout ![]() |
![]() |
|
![]() |
Sorry, ik heb niet de hele topic gelezen, is echt te veel, sorry...
Maar een vriendin van mij heeft dit probleem: Haar ouders zijn jehova's getuigen, ze moet ook langs de deuren, en naar de kerk. Het kost haar heel veel tijd, en dan moet ze ook nog maar eens er voor zorgen dat ze over gaat. Ze wil zelf maar al te graag stoppen met het gehele jehova gedoe, maar dan hoeft ze de rest van haar leven niet meer bij haar ouders aan te kloppen. Een compromie bestaat niet, of je bent jehova en je gaat langs de deuren, of je bent het niet. wijze raad iemand? |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
geloof, hoop, liefde Gerlinda | 126 | 12-05-2009 06:32 | |
Stelling: God en Religie zijn zaken die niet thuishoren op een school. Tinkk | 101 | 06-04-2006 12:37 | |
De Kantine |
Zwartboek van de wereld niceman1984 | 29 | 29-03-2004 19:08 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Baden-Wurttemberg verbiedt leraren hoofddoek te dragen ThaFox | 196 | 18-11-2003 14:02 | |
Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie. Isa | 28 | 13-06-2003 20:47 |