Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2004, 09:22
James Stenbeck
James Stenbeck is offline
Dr. Phil ging hier van de week over

hij zegt dat niet de persoon maar de drugs liegen
zit wel wat in
je moet het met zijn ouders bespreken denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2004, 10:01
Verwijderd
Been there, done that.. Ga hier inderdaad niet het hele verhaal posten, raakt me teveel en hem ook en het is te lang .

In anyway: niet, tenzij hij het echt (serieus, duidelijk, voor zichzelf en niet voor jou, zeker weten blabla.. etc) wil. Het maakt trouwens niet eens uit waarmee hij wil stoppen (roken, drinken, drugs.. desnoods nagelbijten of duimzuigen)

Voor deze methode is nodig:

1) best wel een sterke relatie nodig.
2) een hij die stoppen ECHT wil
3) een jij die zeker moet zijn dat je teleurstellingen kan verwerken, streng tegen m kan zijn en m kan steunen in wat hij ook doet.

De bereiding:

Eerst neemt men een goed gesprek waarin de *spelregels* van het stoppen worden uitgelegt, neem hier desnoods 2 dagen voor: 1e dag gesprek waarin wordt uitgelegt wat beide partijen willen, 2e dag waarin de afspraak wordt gemaakt.

Daarna: de afspraak had je ook zelf kunnen bedenken: vraag m of hij alleen in het weekend wil zijn-verslaving-doen. Doe dat eens een tijdje. Daarna.. probeer het eens met 2 weken. Gaat dat goed, dan is de logische stap voor iemand met een goed stel hersens: verzin weer een langere periode. Ga zo door.. Blabla.. you got my point I hope..

Anders: lees eens dit topic om te kijken hoe t niet moet.
Je moet m niet dwingen. Krijg je alleen maar gezeur van.. *certainly learned my lessons from that topic *

Succes..!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2004, 10:49
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
het is niet zo dat jouw vriend vanzelf wel zal stoppen want zoiets gaat altijd van kwaad tot erger en als je niks doet gaat het helemaal fout. Ik weet ook niet wat je moet doen ik weet die situatie niet precies maar in ieder geval heb je hele goede stichtingen die je kunnen helpen die kun je ook gewoon bellen als je een vraag hebt zoals jij, bijvoorbeeld stichting de Hoop (tel 078-6111222, info@dehoop.nl, www.dehoop.org) moet je echt doen.
Oud 19-08-2004, 17:20
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
roekoek schreef op 13-08-2004 @ 14:48 :
hij gebruikt iig xtc en of hij snuift is voor mij ook de vraag? ik weet niet meer of hij er zelf af wil enz. hij liegt alles aan elkaar vast.
Als hij er zelf niet af wil is het enige dat je kunt doen het accepteren. En als hij xtc gebruikt zal verslaving iig niet het probleem zijn. Waarom wil je dan dat hij stopt? Ik kan me vergissen, maar het komt op mij over alsof jij zijn drugsgebruik eerder als een probleem ziet dan hij. Vergeet niet dat het zijn leven is en zijn lichaam. Je kunt mensen nu eenmaal geen kanten op gaan duwen die ze niet uit willen. Wat je wel kunt doen is in alle eerlijkheid duidelijk maken wat jij als een probleem ervaart aan zijn gebruik en je bezorgheid erover kenbaar maken. Ga het echter niet veroordelen, dat werkt averechts.

Tevens heb je volgens mij een weinig realistisch beeld van drugs. Lang niet alle drugs zijn verslavend (xtc-verslaving komt bijvoorbeeld maar heel zelden voor) en niet iedere vorm van gebruik is oncombineerbaar met een 'normaal', gezond en productief leven.

Laatst gewijzigd op 19-08-2004 om 17:30.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 20:40
chris31
chris31 is offline
Hoi ik heb sinds kort een leuke vriend.
Alleen hij is helaas aan de drug hij blowt en gebruikt xtc.

Ik wist het al toen ik met hem een relatie aan ging, maar hij wil er graag vanaf zegt die.
Hoe kan ik hem hierbij helpen, hij is nog maar 19 is het verstandig om hem in huis te nemen zodat ik op hem kan letten. Hij zegt wel eerlijk dat hij het moeilijk zal gaan vinden maar hij wil wel graag. Maar hij is ook bang voor de afkick verschijnselen.

Wat kan ik doen om hem te helpen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 22:45
Verwijderd
Wil hij het echt of omwille van jou?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2011, 22:46
Verwijderd
En wat is de frequentie van zijn gebruik?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2011, 10:57
Verwijderd
Up van 7 jaar.

Slotje?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2011, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Up van 7 jaar.

Slotje?
geen nutteloze deze keer, misschien had de poster iets aan de andere posts.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 11:03
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Mwaa, ik zou hem eerder negeren dan hem helpen. Of te vriend houden zodat je zelf een adresje hebt.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2011, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Hoi ik heb sinds kort een leuke vriend.
Alleen hij is helaas aan de drug hij blowt en gebruikt xtc.

Ik wist het al toen ik met hem een relatie aan ging, maar hij wil er graag vanaf zegt die.
Hoe kan ik hem hierbij helpen, hij is nog maar 19 is het verstandig om hem in huis te nemen zodat ik op hem kan letten. Hij zegt wel eerlijk dat hij het moeilijk zal gaan vinden maar hij wil wel graag. Maar hij is ook bang voor de afkick verschijnselen.

Wat kan ik doen om hem te helpen.
Als je het slim speelt kun je hem dat zelf laten bedenken: "Ik wil je heel graag helpen afkicken, maar ik weet niet goed hoe. Hoe kan ik je daarmee helpen of wat kan ik voor je betekenen?". Praat sowieso veel met hem! Probeer erachter te komen waarom hij gebruikt en probeer hem zelf te laten beseffen waarom hij af wilt kicken.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 14:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe kan ik hem hierbij helpen, hij is nog maar 19 is het verstandig om hem in huis te nemen zodat ik op hem kan letten.
Je zou de eerste niet zijn die dan berooft en leeggezogen wordt om drugs van te kopen... Triest, maar het gebeurd.

Ik zou zoiets daarom afraden. Je moet wel bedenken dat je ook nog voor jezelf moet zorgen. Niemand koopt er iets voor als hij jou kapot maakt omdat jij te zorgzaam bent.

Meldt hem sowieso aan bij de verslavingszorg. Schop hem naar de huisarts en laat die hem doorverwijzen. Er zit meestal een wachttijd in daarna, meestal een paar weken, maar dan heb je een verzekeringspolis voor als het niet lukt.

Ook zijn familie (ouders bijvoorbeeld?) erbij betrekken kan helpen, omdat de druk van de omgeving om te slagen dan groter is.

De beste manier om gebruik te stoppen die ik ken is de persoon scheiden van de mogelijkheden om aan dope te komen. Dan kicken ze af, en komt de uitdaging voor hun discipline om niet weer te gaan gebruiken pas nadat ze afgekickt zijn.
Nu kunnen de meeste mensen niet zomaar even een paar honderd euro tevoorschijn toveren om een paar weken op een waddeneiland te gaan zitten, maar wie weet wat je kunt bedenken op dat vlak?

Over bedenken gesproken. Mensen die zich er professioneel mee bezig houden weten vaak ook beter de wegen en manieren om zelf iets te doen.

In Utrecht heb je bijvoorbeeld een spreekuur over verslaving van Centrum Maliebaan;
http://www.centrummaliebaan.nl
of hoe dat project heet:
http://www.b-open.nu

Laatst gewijzigd op 07-05-2011 om 14:31.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2011, 02:51
TheEditor
TheEditor is offline
Citaat:
pfff wa een gezeik hier,

1. ik heb ook vmbo gedana ben geslaagd en ga nu na rooi panne in eindhoven

2. ik luister ook naar hardcore, hardstyle

3. Ik draag ook lonsdale en hooligan

4. gebruik buiten weed geen drugs
wat is er dan zo fucking slecht aan het vmbo en gabber muziek?
Zelf ook VMBO gedaan, daarna Havo. Snap je precies man, ik vind af en toe dat 'VMBO' gezeik wat overdreven.

Het hoeft niet te betekenen dat je van de laagste plank bent, maar, geef toe. Veel motivatie heb je niet. Dat merkte ik in ieder geval bij 19/20 mensen op VMBO. Toch klopt het stereotype 'VMBO'er' soms wel.

Citaat:
eerder commentaar over die overdreven metal en hardrock mongolen met hanenkammen en gothic sletten met hun satanistische gedoe en hun zwerver kleding
Ha, ik moet zeggen dat echt van die typische hardcoregassies mij echt de strot uitkomen. Goedkope hoodie aan die zij al een paar jaar hebben, trainingsbroek en wat cheap ass scapino schoenen. Bitchen op alto's? Nigga plz, kijk eerst naar je eigen 'groep' dan daarop te gaan zeiken.

Dan nog niet eens te spreken over hun attitude. Die's namelijk vaak fout gast.
Citaat:
nu moet djunk niej denke dak ineens zn maat ofzo ben want ik moet je ook niet maar vond het gewoon niej kloppe wat er over het vmbo enzo werd gezegd
Aan de ene kant ben ik t met je eens.

Aan de andere kant klink je zelf ook niet erg snugger. Sorry man.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2011, 19:26
Rachelll
Rachelll is offline
vriend als in vriendschap of als vriendje?
hoe dan ook ik heb allebij gehad stuur me maar een prive berricht dan praten we er over!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2011, 19:29
Rachelll
Rachelll is offline
Citaat:
hij gebruikt iig xtc en of hij snuift is voor mij ook de vraag? ik weet niet meer of hij er zelf af wil enz. hij liegt alles aan elkaar vast.
DUMPEN! heb je niks aan,
al mijn exem blowde ze zijn gestopt omdat ze mij wilden, maar toen ze mij hadden begonnen ze weer en gingen ze sielig doen dat ze het nodig hadden enzo. pff echt geloof mij je kan een jongen niet veranderen hierin. Neem gewoon nooit meer een junkie, doe ik ook niet meer, heb van mijn fouten geleerd
Met citaat reageren
Oud 02-06-2011, 21:02
BlackMystery
BlackMystery is offline
Het feit dat hij er over liegt is al geen goed teken.Als hij er tegen jouw zelfs niet eerlijk over kan zijn, heb ik er al zo mijn bedenkingen bij. Ik zou hem allereerst daar al eens mee confronteren.
Maar dat terzijde.
Ik heb zelf vijf jaar aan de speed gehangen.
Mijn eerste raad is, zie dat je er zelf niet mee begint.
Ikzelf heb een half jaar een relatie gehad met een niet gebruiker terwijl ik zelf amfetamine op dagelijke basis gebruikte. De keren dat ik haar heb geweigerd om ook eens te proberen zijn niet op 1 hand te tellen.
Er is niets zo zielig als een koppel drugsgebruikers vrees ik.
Om maar een voorbeeldje te geven, sex en speed zijn op lange duur niet echt goeie vrienden. Sex duurde uren en als ik wat veel ophad voor een avondje, dan kwam er nix beweging in mijn zaakje. Dit is natuurlijk mijn persoonlijke ondervinding toch allesinds.
Het probleem met speed is dat het heel verslavend is en na verloop van tijd ook dat je gewoon niet meer zonder kan, na mijn vijf jaren durende roes heb ik meer dan twee maand elke dag minstens 20 uur geslapen.
Als je werkt kan je je dat gewoon niet veroorloven bv.

Mijn advies zou zijn om proberen een zo open mogelijk gesprek te hebben om te achterhalen hoe erg het probleem juist is. Als het af en toe is, zou het in een goede relatie mogelijk moeten zijn om hem misschien een beetje af te remmen.
Speed zie je niet altijd meteen aan mensen (aangezien ik vijf jaar gewerkt heb met minstens 1 gram per dag in mijn lijf zonder dat iemand het echt wist) maar het veranderd wel wie je bent. Na zes maanden heb ik dan ook de keuze gemaakt om mijn vriendin niet langer mee de dieperik in te sleuren, en heb dus eigenlijk drugs boven haar gekozen al zag ik haar doodgraag.

Je kan hem niet dwingen, anders is het risico groot dat als jullie relatie dan toch op de klippen loopt, hij gewoon alle remmen los gooit. Het is hij dat uiteindelijk gaat moeten inzien hoe hard het je leven wel niet kan verneuken.
Spijtig genoeg leer je zo van die dingen meestal op de harde manier.
Ik heb genoeg gezien en gedaan in mijn leven om te weten dat er meestal niet veel goeds van komt.
Als je heel het verhaal wil, of je hebt vragen, mag je me altijd mailen of een pm sturen.
Ik hoop dat je iets wijzer hier uit bent geworden, maar ik betwijfel het aangezien er niet echt een uitgesproke oplossing is, en zeker niet als je niet exact weet met wat je te maken hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2011, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Zelf ook VMBO gedaan, daarna Havo. Snap je precies man, ik vind af en toe dat 'VMBO' gezeik wat overdreven.

Het hoeft niet te betekenen dat je van de laagste plank bent, maar, geef toe. Veel motivatie heb je niet. Dat merkte ik in ieder geval bij 19/20 mensen op VMBO. Toch klopt het stereotype 'VMBO'er' soms wel.

Ha, ik moet zeggen dat echt van die typische hardcoregassies mij echt de strot uitkomen. Goedkope hoodie aan die zij al een paar jaar hebben, trainingsbroek en wat cheap ass scapino schoenen. Bitchen op alto's? Nigga plz, kijk eerst naar je eigen 'groep' dan daarop te gaan zeiken.

Dan nog niet eens te spreken over hun attitude. Die's namelijk vaak fout gast.

Aan de ene kant ben ik t met je eens.

Aan de andere kant klink je zelf ook niet erg snugger. Sorry man.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2011, 18:59
Axel900
Axel900 is offline
Het is niet leuk, maar je moet in eerste plaats aan jezelf denken. Hij moet of naar rehab als ie zover heen is, of je moet hem loslaten, want anders sleurt ie jou de afgrond mee in als je een toekomst met hem wil, ook al gebruikt ie.

Dus meid, ik kan niet voor je beslissen, maar wees slim en doe wat je moet doen, en dat is het beste voor jezelf kiezen.

Wat ik wel kan zeggen: Raak niet vanwege hem zelf drugs aan. Voor je het weet ben je alles kwijt, want ik neem aan dat je het nog nooit hebt geprobeerd en dus ook niet de gevolgen kan afzien. Ik heb niks tegen op een sigaretje of een biertje, maar harddrugs zijn het niet waard. Die maken je alleen kapot en die maffia/terroristen gebruiken het idee van een geromantiseerd gevoel van een belevenis om snel in te cashen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2011, 23:14
Verwijderd
dump hem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten