Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2004, 18:52
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 15-08-2004 @ 19:15 :

@ rabbit soup: grote jongen! ik vraag brutus om uit te leggen waarom hij mij kortzichtig noemt, waar hij helaas niet op ingaat...... denk je dan echt dat ik er op zit te wachten dat jij hem letterlijk nazegt?
alsjeblieft, doe mij en jezelf een lol als je toch niks toe te voegen hebt. met mensen die niet met argumenten komen valt niet te discussiëren, dus kom terug als je wat hebt en laat me anders alsjeblieft met rust.
sorry dat ik ook andere dingen heb te doen.
als jij gitaar spelen vergelijkt met tamagotchi's ben je echt heel dom.
Oud 15-08-2004, 18:53
Daevrem
Daevrem is offline
En met autorijden... hahaha...
Oud 15-08-2004, 18:55
Verwijderd
En met saus...hahahaha...
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:01
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 15-08-2004 @ 19:55 :
En met saus...hahahaha...
Oud 15-08-2004, 19:01
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 19:50 :
Alle grote muzikanten die ik ken die nooit les gehad hebben hebben enorme intellectuele capiciteiten.

Het is heel moeilijk jezelf iets te leren, zeker als het moeilijk is. Je moet er niet alleen behoorlijk slim voor zijn maar ook nog eens een keer de kunst van autodidactiek beheersen. Je gaat dat mensen niet aanraden.

En het helpt niet alleen met techniek, ook met muzikale ideeen. Als je helemaal in je eentje zit dan is leren veel moeilijker. Als je vrienden/leraren/klasgenoten hebt kun je samen veel breder en creatiever denken.

Maar het is duidelijk dat je gewoon een hekel aan muzikanten hebt die een goede techniek hebben en dat je krakkemikkige bands en heese zangers romantisch vind.

Trouwens, als je zelf muziek wil schrijven met meer dan drie akkoorden dan zul te toch flink de boeken in moeten duiken... Of je gaat dezelfde muziek met die zelfde drie akkoorden maken als 40 jaar geleden...

En ik snap het zowiezo niet, hoe kun je nu als je jezelf alles leert wel creatief zijn en als je lessen volgt niet?

En gebrekkige techniek voegt helemaal niets toe aan de muziek. Dat is gewoon irritant en zonde.
Oud 15-08-2004, 19:03
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Alle grote muzikanten die ik ken die nooit les gehad hebben hebben enorme intellectuele capiciteiten.
ik ook joh niet normaal man
Citaat:
Het is heel moeilijk jezelf iets te leren, zeker als het moeilijk is. Je moet er niet alleen behoorlijk slim voor zijn maar ook nog eens een keer de kunst van autodidactiek beheersen. Je gaat dat mensen niet aanraden.
jawel. zo moeilijk is het niet, vind ik. wat je nodig hebt is geduld. je hoeft er echt niet überintelligent voor te zijn. en de kunst der autodidactiek beheerst iedereen. Er zijn zoveel fucking ingewikkelde dingen die je jezelf leert in het leven. Een voetbal hooghouden is echt niet zoveel eenvoudiger dan een akkoord op een gitaar aanslaan.
Citaat:
En het helpt niet alleen met techniek, ook met muzikale ideeen. Als je helemaal in je eentje zit dan is leren veel moeilijker. Als je vrienden/leraren/klasgenoten hebt kun je samen veel breder en creatiever denken.
je zit niet helemaal in je eentje. je luistert naar muziek van anderen, probeert die na te spelen, leert, speelt moeilijkere dingen, leert.
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 19:50 :Maar het is duidelijk dat je gewoon een hekel aan muzikanten hebt die een goede techniek hebben en dat je krakkemikkige bands en heese zangers romantisch vind.
ja vooral tool vind ik verschrikkelijk, dan met name die drummer, jezus, die gast heeft zo'n goede techniek, wat een ontzettende eikel
maar inderdaad ik vind krakkemikkige bands en hese zangers, zoals jij ze noemt, vaak charmant. mits ze origineel zijn en de muziek me raakt.
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 19:50 :Trouwens, als je zelf muziek wil schrijven met meer dan drie akkoorden dan zul te toch flink de boeken in moeten duiken... Of je gaat dezelfde muziek met die zelfde drie akkoorden maken als 40 jaar geleden...
nou, ik ben eerlijk gezegd nooit de boeken ingedoken om een nummer te schrijven. ja, mijn eerste shit die ik schreef bestond uit drie, vier akkoorden. gek, ik kon ook nog maar drie, vier akkoorden spelen. toen ik er meer leerde spelen, kon ik die ook in mijn nummers gebruiken. toen ik meer technieken leerde, ging ik die ook toepassen.
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 19:50 :En ik snap het zowiezo niet, hoe kun je nu als je jezelf alles leert wel creatief zijn en als je lessen volgt niet?
wtf?
je bent creatief of je bent het niet. of je nu les volgt of niet. maar als je jezelf leert spelen, geef je die creativiteit alle ruimte. neem je les, dan krijgt je creativiteit veel minder ruimte.
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 19:50 :En gebrekkige techniek voegt helemaal niets toe aan de muziek. Dat is gewoon irritant en zonde.
dat is jouw mening lieve schat. ga jij fijn je dreamtheater luisteren, dan ga ik heerlijk valse deusnummertjes luisteren
Oud 15-08-2004, 19:04
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:06
Rieno
Rieno is offline
Ja, ik heb dan geen les gehad...maar ben het wel met Daevrem eens....ik heb in het begin erg veel jamsessies afgelopen, omdat les te duur was...speelde 3 of 4 uur per dag vaak. En op die jamsessies kreeg ik best vaak op mn flikker wanneer mn techniek te wensen overliet daardoor heb ik gelukkig een goeie techniek aan kunnen leren Dus ook al heb ik officieel geen les gehad, eigenlijk dus ook wel weer een beetje.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 19:08
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Brutus schreef op 15-08-2004 @ 19:52 :sorry dat ik ook andere dingen heb te doen.
als jij gitaar spelen vergelijkt met tamagotchi's ben je echt heel dom.
wat ik deed was een argument ontkrachten. iemand zegt dat leraren er niet zouden zijn als ze niet nodig waren. is onzin. er zijn zoveel dingen die onnodig bestaan. dom voorbeeld (je voelt 'm aankomen, hè?): de tamagotchi
natuurlijk zijn leraren niet volledig nutteloos, maar dat argument klopte gewoon niet.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 19:53 :En met autorijden... hahaha...
dat was ik niet lieve schat.
Oud 15-08-2004, 19:13
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 15-08-2004 @ 20:08 :
wat ik deed was een argument ontkrachten. iemand zegt dat leraren er niet zouden zijn als ze niet nodig waren. is onzin. er zijn zoveel dingen die onnodig bestaan. dom voorbeeld (je voelt 'm aankomen, hè?): de tamagotchi
natuurlijk zijn leraren niet volledig nutteloos, maar dat argument klopte gewoon niet.
waarom bestaan leraren dan?
en in een post van je zei je dat je zonder lessen je eigen stijl kunt opzoeken ofzo. wtf denk je dat een gitaarleraar je leert?
precies hoe hij het speelt? doe niet zo dom man, dan zouden de meeste gitaristen identiek met elkaar zijn. een leraar vertelt je in grote richtlijnen hoe iets is als je het op een bepaalde manier doet etc.
en als je eenmaal over de theorie beschikt kun je gewoon veel sneller en beter dingen spelen.
ik heb zelf ook geen les, netzoals ik al eerder heb gezegd, en het is niet nodig.
maar om die dingen kun je niet heen
Oud 15-08-2004, 19:17
Brutus
Brutus is offline
en als je beweert dat lessen je creativiteit e.d beperkt ben je dom. het vergroot je creativiteit alleen maar.
Oud 15-08-2004, 19:20
Carn
Carn is offline
tja. En als je iets naspeelt wat al bestaat, dan is dat toch hetzelfde als een les? Alleen zonder de handigheid dat desbetreffende persoon dingen duidelijk kan voordoen en je kan corrigeren.
Oud 15-08-2004, 19:20
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Een voetbal hooghouden is echt niet zoveel eenvoudiger dan een akkoord op een gitaar aanslaan.
Een akkoord op een gitaar misschien. Maar muziek, muziek is een van de meest complexe kunstvormen op aarde. Op z'n moeilijkst is het moeilijker dan hogere wiskunde, quantummechanica, genetica, biochemie enz. Je kunt het ook beter daarmee vergelijken dan met voetballen. Trouwens, ik heb nooit voetballes gehad, wel natuurkunde en biologie. En zelfs op de Johan Cruiff Uni leert men geen voetbaltheorie(dacht ik zo). Op het conservatorium en de technische universiteit wel.

Dat akkoord, dat is niet enkel een simpele fysieke handeling. Dat akkoord kan honderden verschillende functies hebben. En je kunt het dus ook op 10,000 verschillende manieren spelen.

Citaat:
maar inderdaad ik vind krakkemikkige bands en hese zangers, zoals jij ze noemt, vaak charmant. mits ze origineel zijn en de muziek me raakt.
Mijn analyse was dus wel correct, en toch probeer je die belachelijk te maken... hmm raar.

Citaat:
nou, ik ben eerlijk gezegd nooit de boeken ingedoken om een nummer te schrijven. ja, mijn eerste shit die ik schreef bestond uit drie, vier akkoorden. gek, ik kon ook nog maar drie, vier akkoorden spelen. toen ik er meer leerde spelen, kon ik die ook in mijn nummers gebruiken. toen ik meer technieken leerde, ging ik die ook toepassen.
Dat is niet hetzelfde als het wiel opnieuw uitvinden, maar hetzelfde als 400 jaar muziek opnieuw uitvinden. En bijster origineel is dat niet. Ik vraag me af hoe vernieuwend je harmonieen en ritmes dan wel niet zijn. Post eens iets...

Citaat:
wtf?
je bent creatief of je bent het niet. of je nu les volgt of niet. maar als je jezelf leert spelen, geef je die creativiteit alle ruimte. neem je les, dan krijgt je creativiteit veel minder ruimte.
Creativiteit kun je aanleren. En muziek componeren moet je zowiezo leren. En hoezo zou les creativiteit belemmeren? Of je het nu zelf leert of niet, je leert precies hetzelfde. En jezelf les geven in creativiteit is nog veel moelijker dan jezelf gitaar laten spelen. Kritiek en aanwijzingen, tips, zelfs van mensen die geen ballen verstand van muziek hebben zijn zeer waardevol.

Citaat:
dat is jouw mening lieve schat. ga jij fijn je dreamtheater luisteren, dan ga ik heerlijk valse deusnummertjes luisteren
Gooi me maar lekker in een hokje. Ik moet er niet aan denken dat iemand een passage van Liszt helemaar gehaast speelt omdat hij een noot miste en dus de accenten ook verprutst. Of dat ik een solo van Charlie Parker luister en ineens maakt hij een denkfout en speelt de verkeerde noten terwijl hij net mooi 'in de harmonie' zat en er op dat moment ineens uitvliegt, grote anticlimax. Of een Indiaanse zanger die een bepaalde hele lage toon probeert te zingen maar het net niet haalt, dat is zelfs genant. Dat zijn dan gewoon ergenissen, imperfecties. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat jij dat wel fijn zou vinden.

Dream Theater heb ik nooit leuk gevonden.
Oud 15-08-2004, 19:27
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Brutus schreef op 15-08-2004 @ 20:13 :
waarom bestaan leraren dan?
en in een post van je zei je dat je zonder lessen je eigen stijl kunt opzoeken ofzo. wtf denk je dat een gitaarleraar je leert?
precies hoe hij het speelt? doe niet zo dom man, dan zouden de meeste gitaristen identiek met elkaar zijn. een leraar vertelt je in grote richtlijnen hoe iets is als je het op een bepaalde manier doet etc.
en als je eenmaal over de theorie beschikt kun je gewoon veel sneller en beter dingen spelen.
ik heb zelf ook geen les, netzoals ik al eerder heb gezegd, en het is niet nodig.
maar om die dingen kun je niet heen
ik ga er niet omheen dat een leraar je goed gitaar leert spelen.
nogmaals, je wordt technisch echt wel een veel betere gitarist als je les hebt dan als je geen les hebt. maar nogmaals, je creativiteit wordt veel minder geprikkeld.

vergeet niet dat ik een jaar keyboardles gehad heb. ik weet echt wel dat een leraar je niet precies zoals hem of haar leert spelen. maar wel zoals het 'hoort'. Zoals muzikanten het al eeuwen lang doen. je krijgt dingen aangereikt, van 'dit doe je zo en dat zo' en je wordt veel minder gestimuleerd om dan nog zelf op onderzoek uit te gaan of het ook nog anders kan. ik was voor geen meter creatief op een keyboard toen ik die lessen had. Ik leerde mezelf er gitaar naast, daar was ik wel (voor mijn niveau van spelen dan) creatief mee. Toen ik later zelf weer keyboard en piano oppikte, werd ik daar ook een stuk creatiever in.

wat ik een band als sonic youth op hun instrumenten heb zien doen, vond ik geweldig. Maar als ik dat op gitaarles zou proberen, dan zou ik te horen krijgen dat het 'zo niet hoort'
Oud 15-08-2004, 19:30
Daevrem
Daevrem is offline
Toen ik gitaarles had, twee jaar lang. Deden we improviseren. Zowel met akkoorden als met toonladders. De leraar had allerlei backing tracks in verschillende toonsoorten. Er werd mij akkoorden geleerd en daarna moest ik zelf een progressie maken en dan gingen we daar de volgende les overheen soleren...

Als dat niet creatiefbevorderend was weet ik het ook niet meer, hoe wil je het dan in godsnaam aanpakken?
Oud 15-08-2004, 20:05
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:20 :
Een akkoord op een gitaar misschien. Maar muziek, muziek is een van de meest complexe kunstvormen op aarde. Op z'n moeilijkst is het moeilijker dan hogere wiskunde, quantummechanica, genetica, biochemie enz. Je kunt het ook beter daarmee vergelijken dan met voetballen. Trouwens, ik heb nooit voetballes gehad, wel natuurkunde en biologie. En zelfs op de Johan Cruiff Uni leert men geen voetbaltheorie(dacht ik zo). Op het conservatorium en de technische universiteit wel.

Dat akkoord, dat is niet enkel een simpele fysieke handeling. Dat akkoord kan honderden verschillende functies hebben. En je kunt het dus ook op 10,000 verschillende manieren spelen.
doe niet zo ontzettend interessant. muziek is zo complex als je zelf wilt. je leert het stapje voor stapje. zowel met als zonder les.
en ik vind dat jij een veel te wetenschappelijk beeld hebt van muziek. muziek moet wel leuk blijven. muziek is op zijn moeilijkst inderdaad misschien wel moeilijker als hogere wiskunde, maar op zijn makkelijkst is het zo eenvoudig als een peuter die in een bepaald ritme op een omgekeerde emmer slaat. Als dat voor jou geen muziek vind ik dat prima, maar dat kind is absoluut wel op zijn eigen niveau met muziek bezig.
En wil jij een voetbalwedstrijd kunnen spelen, dan hoef je inderdaad niet persé voetbaltheorie te kennen. Maar wil je muziek maken hoef je ook niks van muziektheorie te kennen. Ik heb een keer met zo'n 10 man op djembé's zitten jammen. ruim de helft van de mensen wist niks van muziek. maar het resultaat was wel erg mooi.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:20 :Mijn analyse was dus wel correct, en toch probeer je die belachelijk te maken... hmm raar.
om het stukje wat jij weg hebt gelaten uit mijn quote. ik kan muziek die technisch ontzettend sterk is net zo goed waarderen als muziek die technisch niets voorstelt. het maakt mij niet uit. als ik het maar origineel vind en het me raakt.
het feit dat tool nog steeds één van mijn favoriete bands is geeft aan dat je analyse dus -schrik!- niet 100% correct was.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:20 : Dat is niet hetzelfde als het wiel opnieuw uitvinden, maar hetzelfde als 400 jaar muziek opnieuw uitvinden. En bijster origineel is dat niet. Ik vraag me af hoe vernieuwend je harmonieen en ritmes dan wel niet zijn. Post eens iets...
met originaliteit bedoel ik niet dat je een nieuwe toonladder bedenkt ofzo. een band als the cure bijvoorbeeld vind ik erg origineel, maar ik ga je echt niet roepen dat zij iets hebben gedaan wat nog nooit eerder gedaan was, muzikaal gezien. Dat hebben ze niet. Maar ze hebben wel vanaf het begin een eigen geluid gehad, wat wél nieuw was.
ik wil je wel iets van mezelf opsturen, maar dat wordt dan wel iets van niet al te goede geluidskwaliteit. daar moet je dan maar even doorheen prikken. net als bij de cure vind ook ik echt niet het wiel opnieuw uit. maar ik probeer wel aan een eigen stijl te werken die niet teveel lijkt op andere, bestaande artiesten.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:20 :Creativiteit kun je aanleren. En muziek componeren moet je zowiezo leren. En hoezo zou les creativiteit belemmeren? Of je het nu zelf leert of niet, je leert precies hetzelfde. En jezelf les geven in creativiteit is nog veel moelijker dan jezelf gitaar laten spelen. Kritiek en aanwijzingen, tips, zelfs van mensen die geen ballen verstand van muziek hebben zijn zeer waardevol.
les belemmert de creativiteit om de simpele reden dat je veel minder gauw op onderzoek uitgaat als je al een hapklare manier aan krijgt gereikt. En kritiek, aanwijzingen en tips zijn absoluut ontzettend waardevol. maar dáár heb je geen leraar voor nodig.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:20 :Gooi me maar lekker in een hokje. Ik moet er niet aan denken dat iemand een passage van Liszt helemaar gehaast speelt omdat hij een noot miste en dus de accenten ook verprutst. Of dat ik een solo van Charlie Parker luister en ineens maakt hij een denkfout en speelt de verkeerde noten terwijl hij net mooi 'in de harmonie' zat en er op dat moment ineens uitvliegt, grote anticlimax. Of een Indiaanse zanger die een bepaalde hele lage toon probeert te zingen maar het net niet haalt, dat is zelfs genant. Dat zijn dan gewoon ergenissen, imperfecties. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat jij dat wel fijn zou vinden.

Dream Theater heb ik nooit leuk gevonden.
jij gooit mij ook in een hokje.
en ik kan echt genieten van imperfecties. de manier waarop tori amos haar stem overslaat op bepaalde nummers op 'boys for pele'; de manier waarop jeff buckley in zijn vroege jaren live speelde, inclusief foutjes op de gitaar en op zang; de manier waarop efrim van a silver mount zion met hoorbare moeite zingt' maar desondanks (of misschien wel dankzij) tóch weet te raken... heerlijk
Oud 15-08-2004, 20:07
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 20:30 :
Toen ik gitaarles had, twee jaar lang. Deden we improviseren. Zowel met akkoorden als met toonladders. De leraar had allerlei backing tracks in verschillende toonsoorten. Er werd mij akkoorden geleerd en daarna moest ik zelf een progressie maken en dan gingen we daar de volgende les overheen soleren...

Als dat niet creatiefbevorderend was weet ik het ook niet meer, hoe wil je het dan in godsnaam aanpakken?
heb jij zelf bedacht dat je eerst een progressie ging schrijven en dat je er daarna over ging soleren? nee? niet creatief dus.
wij hebben blijkbaar een heel andere definitie van creatief, origineel en nog een paar andere woorden. daar is niks mis mee. geen van de twee is minder slecht dan de andere. maar ik denk niet dat we het ooit eens zullen worden hierover.
Oud 15-08-2004, 20:31
Daevrem
Daevrem is offline
Best, maar ga dan niet andere mensen aanraden geen les te nemen.

Ik wil best toegeven dat in het beste geval geen les het beste is. Maar in het slechtste geval is geen les veel slechter. Gemiddeld genomen kan ik les zeker aanraden. En jij zou hetzelfde moeten doen, ookal heb je er zelf geen goede ervaringen mee en ookal heb je andere ideeen over creativitiet en originaliteit.

En ook al heb je les, je gaat nog steeds zelf ok zoek. Ik ten minste wel. Als je dat niet doet als je wel les hebt waarom dan wel als je geen les hebt.

Ik kan me best wel een situatie voorstellen waarbij creativiteit onderdrukt wordt. Bijvoorbeeld als je een of andere oude sovjet pedagoog als pianoleraar hebt. Die zijn heet streng, je mag niet praten, laat staan vragen stellen, opmerkingen worden niet uitgelegt enz.

Maar daar wordt creativiteit actief onderdrukt. Als dat niet gebeurd dan ligt het helemaal aan jezelf, net als wanneer je geen les neemt.
Oud 15-08-2004, 20:46
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-08-2004 @ 05:22 :
Een Bes is een Bes. En dat hij bij jou meer 'bluesy' klinkt ligt denk ik aan de anatomie van de gitaar/snaar. De G snaar is wat dunner dan de A snaar.

Trouwens zou ik als beginner eerst de C majeur toonladder helemaal over de hele gitaarhals leren. Als je dat voor elkaar hebt dan kom je er achter dat je het patroon kunt verschuiven en je zo ook alle mineur en majeur toonladders van alle toonsoorten hebt. En als je de juiste twee noten toevoegd heb je de pentatonische. En dan kun je de ladders nog chromatisch aanpassen en je hebt de rest(nou, bijna dan). Je kunt zelfs denken in C majeur terwijl je alle tonen gebruikt. Van de tonen die eigenlijk niet in de C majeur toonladder zitten weet je dan gelijk ook de eigenschappen zolang je maar C majeur denkt. Dus dan kun je alle twaalf noten gebruiken.

Dan kun je noten ook kleur qua priotiteit geven. Je kunt dus naar de half van de gitaar kijken en dan 'zie' je dat alle noten die toevallig bij het akkoord van dat moment(4 noten, septiemakkoord) horen blauw, de noten die bij dezelfde toonsoort waarin je speelt horen, groen. En de overblijvende extenties en chromatische 'passing notes' rood.

Dit kost natuurlijk veel oefening, ervaring, uit je hoofd leren en voorstellingsvermogen. Ik kan het zelf ook niet.

In iedergeval gewoon C majeur leren. Hoe beter je die eigenlijk leert hoe beter je het bovenstaande kunt. En dat is alles wat je nodig hebt voor westerse muziek.

Ooh, ik heb twee jaar les gehad toen ik net begon. Daarna heb ik een tijdje wat minder gitaar gespeeld. Toen ben ik weer begonnen. Ik heb de meeste dingen die ik nu weet eigenlijk zelf geleerd. Maar als ik was blijven lessen dat ik dat vast ook wel geleerd trouwens. Ik kan les wel aanraden.
Volgens mij kan jij best goed gitaar spelen...
Oud 15-08-2004, 20:49
Carn
Carn is offline
nee, gewoon basiskennis muziektheorie ;P
Oud 15-08-2004, 21:04
Daevrem
Daevrem is offline
Ben niet zo goed hoor, ik ben te lui en heb teveel andere interesses, zowel qua muziek als andere dingen.
Oud 15-08-2004, 21:54
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 21:31 :
Gemiddeld genomen kan ik les zeker aanraden. En jij zou hetzelfde moeten doen, ookal heb je er zelf geen goede ervaringen mee en ookal heb je andere ideeen over creativitiet en originaliteit.
Misschien wel; toch ben ik er van overtuigd dat iedereen het kan leren, ook zonder les. Ik raad mensen echt niet af om les te nemen. Als ze dat willen, dan moeten ze dat zeker doen. Maar bij mensen die het zichzelf geleerd hebben zie ik veel mooiere dingen dan bij mensen die vanaf het begin les hebben gehad.

Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 21:31 :
Ik kan me best wel een situatie voorstellen waarbij creativiteit onderdrukt wordt. Bijvoorbeeld als je een of andere oude sovjet pedagoog als pianoleraar hebt. Die zijn heet streng, je mag niet praten, laat staan vragen stellen, opmerkingen worden niet uitgelegt enz.

Maar daar wordt creativiteit actief onderdrukt. Als dat niet gebeurd dan ligt het helemaal aan jezelf, net als wanneer je geen les neemt.
Ik had echt geen strenge lerares voor keyboard. Het was een schat van een vrouw die echt goed les kon geven. En het was echt niet haar bedoeling om mijn creativiteit te onderdrukken. Maar het gebeurde wel. Niet bewust vanuit haar kant, maar onbewust vanuit mijn kant. Misschien uit gemakszucht: ik leerde van haar hoe je keyboard speelt dus ik hoefde in principe niks meer zelf te doen. Toch miste ik wel iets, en daarom ben ik ook gestopt na één jaar.
Mijn vader blijft nog altijd roepen dat hij wou dat we vanaf jonge leeftijd les hadden gehad. Ik zou dat echt niet willen. Ik weet zeker dat ik dan veel beter gitaar en piano zou spelen, maar ik vraag me af of ik dan überhaupt wel eigen nummers zou schrijven.
Maar toen ik mezelf ging leren spelen, was ik ineens gedwongen mijn creativiteit te gebruiken. En toen pas werd ik er ook echt creatief in. En ik hat het echt zonde gevonden als ik niet op deze manier had leren spelen.
Oud 15-08-2004, 22:20
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ontken ook nergens dat het voor jouw niet beter werkte.
Oud 15-08-2004, 22:39
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 15-08-2004 @ 22:54 :

Ik had echt geen strenge lerares voor keyboard. Het was een schat van een vrouw die echt goed les kon geven. En het was echt niet haar bedoeling om mijn creativiteit te onderdrukken. Maar het gebeurde wel. Niet bewust vanuit haar kant, maar onbewust vanuit mijn kant. Misschien uit gemakszucht: ik leerde van haar hoe je keyboard speelt dus ik hoefde in principe niks meer zelf te doen. Toch miste ik wel iets, en daarom ben ik ook gestopt na één jaar.
Mijn vader blijft nog altijd roepen dat hij wou dat we vanaf jonge leeftijd les hadden gehad. Ik zou dat echt niet willen. Ik weet zeker dat ik dan veel beter gitaar en piano zou spelen, maar ik vraag me af of ik dan überhaupt wel eigen nummers zou schrijven.
Maar toen ik mezelf ging leren spelen, was ik ineens gedwongen mijn creativiteit te gebruiken. En toen pas werd ik er ook echt creatief in. En ik hat het echt zonde gevonden als ik niet op deze manier had leren spelen.
het ligt aan jou denk ik.
toen ik even les heb gehad was ik echt niet alleen met mijn lessen bezig maar ik was zelf ook dingen aan het uitzoeken en proberen. misschien had jij dat niet. maar de lessen vulden het goed aan en dan heb je als voordeel dat je je eigen dingen en gewoon theorie kent. en daarom ben ik het niet eens met het begrenzen van je creativiteit, het vergroot het eerder omdat je die twee dingen met elkaar kunt combineren. zo heeft het tenminste bij mij gewerkt in de korte tijd waarin ik les heb gehad.
je moet niet stoppen met zelf bezig zijn als je lessen neemt, want dan krijg je inderdaad de meeste dingen direct van je leraar.
maar dat was bij mij niet het geval en k weet ook dat dat niet het geval is bij de meeste mensen, gelukkig
Oud 15-08-2004, 23:22
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 15-08-2004 @ 19:15 :

blablablabla...

dus:
-wil je een supersnelle technisch perfecte gitarist worden, ga dan alsjeblieft op les!
-wil je je eigen muziek schrijven en/of een eigen speelstijl hebben, ga dan niet op les!

het moge inmiddels duidelijk zijn dat het tweede voor mij veel en veel belangrijker is.

blablablabla....

geen zin om die hele leuterpost te lezen, maar dit viel me effe op.

Ik ga in oktober terug les volgen om een simpele reden:
Ik wil mijn techniek verbeteren om mijn inspiratie perfect te kunnen omzetten in muziek. Ik wil perfect kunnen spelen wat er zich in mijn hoofd afspeelt, en dat gaat nu niet omdat ik een aantal dingen nog te stroef doe, het wil er gewoon niet uit, en zelf krijg ik dat niet opgelost.

Ik doe dit dus, zodat ik de nummers die ik ècht wil schrijven, ook daadwerkelijk KAN schrijven.

Volgens jou, kan ik dus beter verdersukkelen, en mijn inspiratie wat afwateren en dat dan mijn "eigen speelstijl" noemen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 00:41
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 16-08-2004 @ 00:22 :
Volgens jou, kan ik dus beter verdersukkelen, en mijn inspiratie wat afwateren en dat dan mijn "eigen speelstijl" noemen.
ja
Oud 16-08-2004, 01:26
Verwijderd
les is zeker wel handig lijkt me onzin dat je je creativiteit verliest door les te nemen , ik heb er iig veel van geleerd". het zijn de zogenaamde bouwstenen waardoor ik nu juist meer uit mijn instrument kan halen dan eerst zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2004, 09:47
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 16-08-2004 @ 01:41 :
ja
Ok, ik dacht het niet dan...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 15:33
Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 16-08-2004 @ 01:41 :
ja
je spraakwater is op
Oud 17-08-2004, 15:40
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 16-08-2004 @ 02:26 :
les is zeker wel handig lijkt me onzin dat je je creativiteit verliest door les te nemen , ik heb er iig veel van geleerd". het zijn de zogenaamde bouwstenen waardoor ik nu juist meer uit mijn instrument kan halen dan eerst zeg maar.
Dat zei Linchpin idd ook ja. Ik herken zijn probleem wel vaak.
Oud 17-08-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
®obin schreef op 17-08-2004 @ 16:40 :
Ik herken zijn probleem wel vaak.

Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 16:21
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Sigúr schreef op 17-08-2004 @ 17:18 :
Dat je wel inspiratie hebt, maar vaak niet weet hoe je het kan vertalen naar muziek. Het niet kan uitwerken, zeg maar, omdat je techniek/theoretische kennis niet voldoende is.
Oud 17-08-2004, 16:24
Verwijderd
Citaat:
®obin schreef op 17-08-2004 @ 17:21 :
Dat je wel inspiratie hebt, maar vaak niet weet hoe je het kan vertalen naar muziek. Het niet kan uitwerken, zeg maar, omdat je techniek/theoretische kennis niet voldoende is.

aha ik zie je punt, dat probleem ervaar ik zelf ook wel vaker ook al heb ik les gehad
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 16:53
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
little nemo schreef op 14-08-2004 @ 10:41 :
nah ik speel bas, jaar of 5 waarvan 3 met les. en ik weet niet hoe het met gitaristen is, maar de bassisten die zonder les goed spelen zijn op 1 hand te tellen geloof ik. je moet gewoon een goede techniek aangeleerd krijgen en daarnaast is het leren van noten en akkoorden ed ook wel een must om goed met andere muzikanten samen te kunnen werken
Wij hebben een goede bassiste zonder les

Over vingerhouding etc. kan ik natuurlijk niets zeggen, dus dat zou ze best eens fout kunnen doen...

Maar ik ben tevreden
Oud 17-08-2004, 17:51
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Brutus schreef op 17-08-2004 @ 16:33 :
je spraakwater is op
ja
Reageren

Regels voor berichten