![]() |
||
Citaat:
als jij gitaar spelen vergelijkt met tamagotchi's ben je echt heel dom.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() maar inderdaad ik vind krakkemikkige bands en hese zangers, zoals jij ze noemt, vaak charmant. mits ze origineel zijn en de muziek me raakt. Citaat:
Citaat:
![]() je bent creatief of je bent het niet. of je nu les volgt of niet. maar als je jezelf leert spelen, geef je die creativiteit alle ruimte. neem je les, dan krijgt je creativiteit veel minder ruimte. Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() natuurlijk zijn leraren niet volledig nutteloos, maar dat argument klopte gewoon niet. Citaat:
||
Citaat:
en in een post van je zei je dat je zonder lessen je eigen stijl kunt opzoeken ofzo. wtf denk je dat een gitaarleraar je leert? precies hoe hij het speelt? doe niet zo dom man, dan zouden de meeste gitaristen identiek met elkaar zijn. een leraar vertelt je in grote richtlijnen hoe iets is als je het op een bepaalde manier doet etc. en als je eenmaal over de theorie beschikt kun je gewoon veel sneller en beter dingen spelen. ik heb zelf ook geen les, netzoals ik al eerder heb gezegd, en het is niet nodig. maar om die dingen kun je niet heen
||
Citaat:
nogmaals, je wordt technisch echt wel een veel betere gitarist als je les hebt dan als je geen les hebt. maar nogmaals, je creativiteit wordt veel minder geprikkeld. vergeet niet dat ik een jaar keyboardles gehad heb. ik weet echt wel dat een leraar je niet precies zoals hem of haar leert spelen. maar wel zoals het 'hoort'. Zoals muzikanten het al eeuwen lang doen. je krijgt dingen aangereikt, van 'dit doe je zo en dat zo' en je wordt veel minder gestimuleerd om dan nog zelf op onderzoek uit te gaan of het ook nog anders kan. ik was voor geen meter creatief op een keyboard toen ik die lessen had. Ik leerde mezelf er gitaar naast, daar was ik wel (voor mijn niveau van spelen dan) creatief mee. Toen ik later zelf weer keyboard en piano oppikte, werd ik daar ook een stuk creatiever in. wat ik een band als sonic youth op hun instrumenten heb zien doen, vond ik geweldig. Maar als ik dat op gitaarles zou proberen, dan zou ik te horen krijgen dat het 'zo niet hoort'
|
![]() |
Toen ik gitaarles had, twee jaar lang. Deden we improviseren. Zowel met akkoorden als met toonladders. De leraar had allerlei backing tracks in verschillende toonsoorten. Er werd mij akkoorden geleerd en daarna moest ik zelf een progressie maken en dan gingen we daar de volgende les overheen soleren...
Als dat niet creatiefbevorderend was weet ik het ook niet meer, hoe wil je het dan in godsnaam aanpakken?
||||||
Citaat:
en ik vind dat jij een veel te wetenschappelijk beeld hebt van muziek. muziek moet wel leuk blijven. muziek is op zijn moeilijkst inderdaad misschien wel moeilijker als hogere wiskunde, maar op zijn makkelijkst is het zo eenvoudig als een peuter die in een bepaald ritme op een omgekeerde emmer slaat. Als dat voor jou geen muziek vind ik dat prima, maar dat kind is absoluut wel op zijn eigen niveau met muziek bezig. En wil jij een voetbalwedstrijd kunnen spelen, dan hoef je inderdaad niet persé voetbaltheorie te kennen. Maar wil je muziek maken hoef je ook niks van muziektheorie te kennen. Ik heb een keer met zo'n 10 man op djembé's zitten jammen. ruim de helft van de mensen wist niks van muziek. maar het resultaat was wel erg mooi. Citaat:
het feit dat tool nog steeds één van mijn favoriete bands is geeft aan dat je analyse dus -schrik!- niet 100% correct was. Citaat:
ik wil je wel iets van mezelf opsturen, maar dat wordt dan wel iets van niet al te goede geluidskwaliteit. daar moet je dan maar even doorheen prikken. net als bij de cure vind ook ik echt niet het wiel opnieuw uit. maar ik probeer wel aan een eigen stijl te werken die niet teveel lijkt op andere, bestaande artiesten. Citaat:
Citaat:
en ik kan echt genieten van imperfecties. de manier waarop tori amos haar stem overslaat op bepaalde nummers op 'boys for pele'; de manier waarop jeff buckley in zijn vroege jaren live speelde, inclusief foutjes op de gitaar en op zang; de manier waarop efrim van a silver mount zion met hoorbare moeite zingt' maar desondanks (of misschien wel dankzij) tóch weet te raken... heerlijk ![]()
||
Citaat:
wij hebben blijkbaar een heel andere definitie van creatief, origineel en nog een paar andere woorden. daar is niks mis mee. geen van de twee is minder slecht dan de andere. maar ik denk niet dat we het ooit eens zullen worden hierover.
|
![]() |
Best, maar ga dan niet andere mensen aanraden geen les te nemen.
Ik wil best toegeven dat in het beste geval geen les het beste is. Maar in het slechtste geval is geen les veel slechter. Gemiddeld genomen kan ik les zeker aanraden. En jij zou hetzelfde moeten doen, ookal heb je er zelf geen goede ervaringen mee en ookal heb je andere ideeen over creativitiet en originaliteit. En ook al heb je les, je gaat nog steeds zelf ok zoek. Ik ten minste wel. Als je dat niet doet als je wel les hebt waarom dan wel als je geen les hebt. Ik kan me best wel een situatie voorstellen waarbij creativiteit onderdrukt wordt. Bijvoorbeeld als je een of andere oude sovjet pedagoog als pianoleraar hebt. Die zijn heet streng, je mag niet praten, laat staan vragen stellen, opmerkingen worden niet uitgelegt enz. Maar daar wordt creativiteit actief onderdrukt. Als dat niet gebeurd dan ligt het helemaal aan jezelf, net als wanneer je geen les neemt.
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Mijn vader blijft nog altijd roepen dat hij wou dat we vanaf jonge leeftijd les hadden gehad. Ik zou dat echt niet willen. Ik weet zeker dat ik dan veel beter gitaar en piano zou spelen, maar ik vraag me af of ik dan überhaupt wel eigen nummers zou schrijven. Maar toen ik mezelf ging leren spelen, was ik ineens gedwongen mijn creativiteit te gebruiken. En toen pas werd ik er ook echt creatief in. En ik hat het echt zonde gevonden als ik niet op deze manier had leren spelen.
||
Citaat:
toen ik even les heb gehad was ik echt niet alleen met mijn lessen bezig maar ik was zelf ook dingen aan het uitzoeken en proberen. misschien had jij dat niet. maar de lessen vulden het goed aan en dan heb je als voordeel dat je je eigen dingen en gewoon theorie kent. en daarom ben ik het niet eens met het begrenzen van je creativiteit, het vergroot het eerder omdat je die twee dingen met elkaar kunt combineren. zo heeft het tenminste bij mij gewerkt in de korte tijd waarin ik les heb gehad. je moet niet stoppen met zelf bezig zijn als je lessen neemt, want dan krijg je inderdaad de meeste dingen direct van je leraar. maar dat was bij mij niet het geval en k weet ook dat dat niet het geval is bij de meeste mensen, gelukkig
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ga in oktober terug les volgen om een simpele reden: Ik wil mijn techniek verbeteren om mijn inspiratie perfect te kunnen omzetten in muziek. Ik wil perfect kunnen spelen wat er zich in mijn hoofd afspeelt, en dat gaat nu niet omdat ik een aantal dingen nog te stroef doe, het wil er gewoon niet uit, en zelf krijg ik dat niet opgelost. Ik doe dit dus, zodat ik de nummers die ik ècht wil schrijven, ook daadwerkelijk KAN schrijven. Volgens jou, kan ik dus beter verdersukkelen, en mijn inspiratie wat afwateren en dat dan mijn "eigen speelstijl" noemen. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
aha ik zie je punt, dat probleem ervaar ik zelf ook wel vaker ook al heb ik les gehad |
![]() |
||
Citaat:
![]() Over vingerhouding etc. kan ik natuurlijk niets zeggen, dus dat zou ze best eens fout kunnen doen... Maar ik ben tevreden ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Gitaar leren spelen (linkshandig?) Lollige | 9 | 28-09-2017 15:08 | |