Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2004, 11:53
combat95
combat95 is offline
Toen ik 14, bijna 15 was kreeg ik een nieuwe hobby. Het begon met een zonnebril in de free record shop en eindigde met de nieuwste videokaarten en computerapperatuur op computerbeurzen.

Als ik terugkijk krijg ik vaak nog rillingen over mijn rug, als vriendengroep waren we erg close in die tijd, elke keer dat je iets meenam zonder ervoor te betalen was weer een dikke kick, al helemaal als het alarm afging en je dan letterlijk voor je 15 jarige leven moest rennen (Als mijn ouders er ooit achter waren gekomen had ik geen leven meer over nee).

Veel van mijn vrienden waren gepakt en die stopte dus omdat zij anders een strafblad zouden krijgen bij de 2'de overtreding, er was wel 1 gekke gozer die door bleef gaan maar hij was gewoon gestoord.
wat eerst 'ongeorganiseerde' misdaad was werd 'georganiseerd', met ze vijfen gingen we dan naar een grote computerbeurs of een winkel, iedereen had een taak en alles hadden we van tevoren geoefend, we waren echt een strak team, het voelde alsof we in een film zaten de hele tijd. Het gevoel is niet te omschrijven.

Nu heb ik al jaren en jaren niet meer iets gestolen, maar vaak als ik iets zie in een winkel dat makkelijk gestolen kan worden heb ik altijd een kleine drang om het te doen, maar het zal ook altijd bij die drang blijven, stelen doe ik niet meer.
Oud 05-09-2004, 15:38
Fainne
Fainne is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 05-09-2004 @ 10:13 :
oke dan
ennuh.. dit is toch geen argumentatie
Waarom niet? Dan zeg ik het anders. Die stelling dat kansarme mensen sneller in de verleiding zullen komen om te stelen klopt gewoon niet.

Het ligt puur in de aard van de persoon of men steelt of niet, gewoon het feit dat er dingen zijn die je wil die onbereikbaar zijn, is voor sommigen al genoeg om het te gaan stelen (zoals hierboven). Of bij dingen waar je gewoon geen geld aan wilt uitgeven.
Dat kan het bvb ook het geval zijn bij mensen die nooit tevreden zijn met wat ze hebben. Het hoeft niet persé bij kansarmen voor te komen.
Ik denk niet dat combat95 die spullen écht nodig had.

Natuurlijk heb je wel nog de extreme derdewereld gevallen waar de mensen sterven van de honger, als men daar zou stelen van een veld ofzo is dat begrijpelijk, hoewel dat dat er ook niet echt mogelijk zal zijn, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 18:23
combat95
combat95 is offline
Citaat:
Fainne schreef op 05-09-2004 @ 16:38 :

Ik denk niet dat combat95 die spullen écht nodig had.
Nee, als ik het achteraf bekijk dan zie ik in dat we het alleen deden omdat stelen stout is

(Kansarm waren wij ook niet, iedereen had een baan en zat op een goeie school, maar 50 gulden in 1 uur verdienen door een paar cd's te stelen op die leeftijd is een erg aantrekkelijke 'carriere'.)
Oud 10-09-2004, 13:34
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Quiana schreef op 27-08-2004 @ 06:33 :

Ik denk trouwens niet dat je per definitie 'pas' steelt als je
geen geld meer hebt ed, er zijn bijv ook mensen die stelen
voor de kick, 'gewoon' wat meenemen omdat ze het wel
willen hebben & niet betalen, enz.
of dat ze het niet eens willen hebben. sommige mensen stelen iets uit een winkel om het daarna gewoon ergens weg te gooien. Het maakt ze dan ook echt niet uit wat ze jatten, als ze maar jatten. Ik geloof dat 'stelen voor de kick' kleptomanie wordt genoemd, toch?

vraag: je werkt achter de kassa, iets kost 1, 55 iemand geeft 2,- en zegt laat maar zitten. Stel, je houd doet de 1,55 in de kassa maar houd de 45 ct. is dat stelen? of niet? <<hiermee zeg ik niet dat ik dat doe, ik vroeg het me eigenlijk af na de post van dreen>>
Oud 10-09-2004, 16:14
Verwijderd
Ligt aan de afspraken over fooi e.d. Wij hadden daar geen duidelijke afspraken over maar ik liet het altijd gewoon in de kassa zitten. 'k leende soms wel 50 cent voor een kluisje zonder terug te brengen
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 18:07
Pleister
Pleister is offline
[QUOTE]Konijn schreef op 03-09-2004 @ 23:13 :
Het scheelt jou 15 cent? Weet je wat het de winkelier kost om nieuwe te kopen? Ik vind dat wel degelijk ook stelen.. [/qoute]
Ja, ik weet wat dat een winkelier kost, een winkelaar betaald zelf een hele winkel, tegel voor tegen en mandje voor mandje

Citaat:
Ontopic: Ik heb nog nooit wat gestolen. Geen geld van mn ouders, geen snoepje bij de Jamin, geen pen in een boekhandel, niks. Ik ben gewoon opgevoed met het idee dat het hartstikke fout is, en wij hebben het echt niet breed thuis, maar stelen, dan zou ik wel heeeel erg aan de grond moeten zitten..
netjes van je
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 18:16
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 10-09-2004 @ 14:34 :
vraag: je werkt achter de kassa, iets kost 1, 55 iemand geeft 2,- en zegt laat maar zitten. Stel, je houd doet de 1,55 in de kassa maar houd de 45 ct. is dat stelen? of niet? <<hiermee zeg ik niet dat ik dat doe, ik vroeg het me eigenlijk af na de post van dreen>>
IMO is dat fooi.
Het is denk ik per werkgever verschillend, gewoon ff vragen dus.

Regels voor berichten