![]() |
||
Citaat:
roepen dat het zielig is zal daar weinig aan veranderen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De strenge moslim (en zelfs de gematigde) zullen zich echt niet laten beinvloeden door een stelletje moslimhaters zoals Theo en tante Sjaan. |
![]() |
||
Citaat:
nee, maar ze kunnen wel een meerderheid ervan doordringen dat er iets aan de achterlijke gebruiken binnen de islam gedaan moet worden. dat je Ayaan Hirsi Ali en theo Van Gogh als racisten probeert af te schilderen is weer typisch iets voor iemand die de werkelijke issue niet begrijpt. het gaat hier niet om de islamieten, maar om de gebruiken van die islamieten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() @ T_ID: Je gaat een groep Joden toch ook niet de les lezen over whatever ze fout zouden gedaan hebben door een Neonazi? of snap je dat niet? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
uhm, dus als deze redenatie van je goed overkwam bedoel je dus te zeggen dat Joden misdaden plegen door neonazi's? dit is niet logisch. Citaat:
![]() op zich heb je gelijk dat de film moslims uit de discussie zal houden, voor zover ze die al wilden voeren, maar ik denk niet dat de film voor hen bedoeld was.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Jammer trouwens dat Van Gogh, die voor het overige films maakt die best aan te zien zijn, zich zoveel bezighoudt met dit soort stommiteiten. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
(wat niet wil zeggen dat ik het in principe afkeur dat mensen om hun mening worden koudgemaakt.. maar in dit geval wil ik best een oogje dichtknijpen.. irritante brutale lulhannes van een van gogh) ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat er rare dingen gebeuren onder strenge moslims, of onder het mom van de islam, dat weet iedereen wel. Dus daarvoor is die film, zoals ik reeds zei, niet nuttig. Om dit onder de aandachte te brengen en iets aan te veranderen, is dit onder de mensen die een enigszins kritische kijk op de islam hebben dus niet nodig. Voor de (strenge) moslims heeft het alleen een polariserende werking. Een sterker wij tegen zij gevoel... Een voedingsbodem voor terreur en een bevesteging dat "het westen" hen als minderwaardig en achterlijk behandeld. Ik denk niet dat ik door zo'n aanpak zou veranderen. (op je note: Tsja, vrijheid van meningsuiting wil niet zeggen dat iedereen het leuk vind wat je zegt. Als ik de dag na Fortuyns dood in het Rotterdamse stadhuis in de rij voor het condoleance register was gaan roepen wat voor toffe gast ik Volkert niet vind, dan mag dat wel, maar weet ik ook niet of het goed is voor m'n gezondheid... Heeft denk ik maar in beperkte mate met tolerantie van doen, het gaat hier ook vaak grotendeels om hoe je de boodschap. Dat het hierbij vaak de wat "primitievere mens" is die naar geweld grijpt lijkt me duidelijk)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
welke rechten en plichten?Die zijn niet anders dan die van christelijke vrouwen.....(laat even de arabische en somalische leefwijze buiten beschouwing) *Zie de islam even los van die cultuur ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() note: Turkije is ook een Islamitisch land... |
![]() |
||
Citaat:
aangezien de islam dit heeft voortgebracht en voor een groot deel ondersteunt en mogelijk maakt, denk ik dat de vraag waar het letterlijk staat niet relevant is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
jij suggereert dat: 1. de Islam vrouwenmishandeling mogelijk maakt (okee.. daar kan ik misschien nog inkomen maar: 2. ondersteunt (komop man!) 3. en zelfs heeft voortgebracht?!? ![]() Islamitische kennissen van me gaan prima met elkaar om... ik zou zelfs durven zeggen dat het daar de vrouw is die de spreekwoordelijke pet op heeft... Het gaat dus niet op.. jammer de pammer. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vrouwenmishandeling en onderdrukking komen volgens jou van de Islam, maar je wilt niet met directe bewijzen komen. (??) ALS je wat zinnigs te melden hebt, doe dat dan, maar wél met bewijzen en niet slechts met speculaties oid. Zo kunnen we allemaal wel wat 'verzinnen'. ''Ja, het staat er niet letterlijk hoor, maar ach..je kunt het wel zo opvatten.... als je het zo leest..of...blablabla.. ![]() Natuurlijk is het relevant om aan te geven waar de Islam voor bijv. onderdrukking pleit. Waar wordt dat goed gepraat? In de Koran? Kom met citaten.. JIJ zegt dat het zo is, ik zeg van niet, kom me het tegendeel bewijzen dan... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Beetje jammer dat niemand ingaat op de vraag of provocatie misschien wel een geëigend middel is om een vastgelopen discussie vlot te trekken of in ieder geval een andere richting op de duwen. Zoals Cisca Dresselhuys, hoofdredactrice van het feministisch maandblad Opzij! ook al opmerkte, bij de feministische golven die wij hebben gehad was ook geen sprake van rustige dialoog met mannenorganisaties. Denk aan Dolle Mina's, dat was rellen, dat was provocatie. Veranderingen komen niet geleidelijk. Er moet iemand zijn die de kar trekt en hoewel ik denk dat Hirsi Ali moet oppassen dat ze zichzelf niet teveel aanstelt en zodoende niet meer serieus genomen wordt, wijs ik provocatie zoals deze niet direct af.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is het geval-Hirsi Ali ook wel te zien als een soort lakmoesproef. Verstandige mensen lieten haar allang links liggen en negeerden haar gemekker. We kunnen nu ook zien hoe geëmancipeerd (en hoe slim) moslims zijn, namelijk door te kijken hoe ze op Hirsi Ali reageren. Blijven ze maar schreeuwen en haar met de dood bedreigen, of worden ze eindelijk verstandig en negeren ze haar? |
![]() |
||
Citaat:
wat is het nou? weet je het zelf nog? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ook de mondigere en beter opgeleide moslim zal zich enkel wat boos maken over de racistisch getinte aanteiging van beroepsracisten Hirschi Ali en van Gogh. [BIJ WIJZE VAN SPREKE * GENERALISATIE:] Wie blijft over? de boze kwade moslims in de straat die zich voelt aangevallen, en de sjonnie en anita nederlander, die tochal een verdraaid beeld had van de moslim heeft dat nu nog erger. kortom: voor de discussie zal het een 0,0 meerwaarde hebben en het zal enkel nog meer polarisatie tot gevolg hebben. de enige manier waarop het discussie teweeg brengt is dat IK het verachtelijk vind en dat mensen zoals JIJ zeggen dat het de discussie op zou laaien... op vlakken waar het ertoe doet bereikt het dat effect niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
me dunkt dat je nog nooit de koran hebt gelezen en alleen maar andere napraat **zet jezelf niet zo voor gek |
![]() |
|
Ondanks de hakkelende uitleg van mevrouw Ali is het nut van deze "film" is mij totaal ontschoten. Zij beweert op te willen komen voor de onderdrukte moslimvrouw en zich openlijk te willen verzetten tegen onrecht e.d. Maar is de onderdrukte moslimvrouw geholpen met dit portret? Gaat de moslimman die zijn vrouw mishandelt daar nu mee ophouden? Brengt dit moslims en niet-moslims in nederland dichter bij elkaar? Dit zie ik allemaal niet gebeuren.
Wat ik wel zie is dat de niet-moslim nu zegt: "Zie je wel, het staat allemaal in dat boek." En dat doet me dan weer denken aan de titel van het stuk over Ayaan in het NRC: "Ze zullen zien dat ik gelijk heb." Gaat het haar dan allemaal daar om? Ik betwijfel haar motieven in ieder geval ten zeerste. Ze erkent dat er onder elke bevolkingsgroep mannen zijn die hun vrouw mishandelen, ongeacht hun afkomst of religie. Dat is een feit. Dat er in Nederland in verhouding meer allochtone vrouwen in blijf-van-m'n-lijf huizen zitten dan autochtone vrouwen is ook een feit. En dat een groot aantal daarvan door hun moslimman geslagen zijn, zal ook wel een feit zijn. Maar zodra het een moslimman betreft, kijken we ineens met hele andere ogen naar mishandeling. Bij een niet-moslimman vraagt niemand zich af of religie een rol gespeeld heeft. Bij een moslimman komt het echter meteen door de islam. Daar gaat Ayaan volgens mij ook de mist in door er van uit te gaan dat moslimmannen hun vrouwen mishandelen omdat ze dat kunnen rechtvaardigen vanuit hun religie. Maar is dat ook zo? In submission komt één vers uit de koran naar voren dat mishandeling zou moeten rechtvaardigen: Men are the protectors and maintainers of women, because Allah has made one of them to excel the other, and because they spend (to support them) from their means. Therefore the righteous women are devoutly obedient (to Allah and to their husbands), and guard in the husband's absence what Allah orders them to guard (e.g. their chastity, their husband's property, etc.). As to those women on whose part you see ill_conduct, admonish them (first), (next), refuse to share their beds, (and last) beat them (lightly, if it is useful), but if they return to obedience, seek not against them means (of annoyance). Surely, Allah is Ever Most High, Most Great. Deze engelse vertaling spreekt van beating (lightly) en een nederlandse vertaling spreekt van tuchtigen terwijl het woord dat in de originele arabische tekst wordt gebruikt, minstens 10 verschillende betekenissen heeft waaronder weggaan en aanhalen. Behalve dat het hier een twijfelachtige vertaling betreft, gaat men ook voorbij aan het feit dat de islam op meer gebaseerd is dan één vers uit de koran. Jammer dat de volgende verzen over de behandeling van de vrouw totaal niet aan bod kwamen in het filmpje van Ayaan en Theo: En behandelt hen (vrouwen) volgens de voorschriften. En wanneer jullie een afkeer van hen hebben, dan kan het zijn dat jullie een afkeer hebben van iets, terwijl Allah daarin veel goeds gelegd heeft. (4:19) Haafidh Ibn Kethier heeft gezegd: “….door vriendelijke woorden tegen hen te spreken, hen vriendelijk te behandelen en je verschijning aantrekkelijk voor hen te maken, net zoals je ervan houdt dat zij dat voor jullie doen……” (Tafsieroel Qor´aan al-´Adhiem) En voor de vrouwen zijn er rechten overeenkomstig hun plichten, volgens wat redelijk is… (2:228) En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid…. (30:21) De tweede bron in de islam is de soennah, de handelingen en uitspraken van de profeet Mohammed, die een voorbeeld voor alle moslims is. Hier volgen enkele uitspraken van hem betreffende de vrouw: “Een gelovige man moet geen afkeer hebben van zijn gelovige vrouw. Als hij van sommige zaken die zij doet niet houdt, zal hij zeker van andere zaken wel houden.” “Hij die gelooft in Allah en de Laatste Dag moet zijn buurman niet tot last zijn en neem mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen. Want ze zijn geschapen uit een rib en het meest gebogen deel van de rib is het bovenste gedeelte. Als je probeert om het recht te krijgen, zul je het breken. En als je het met rust laat, zal het gebogen blijven. Neem dus mijn advies aan wat betreft de goede behandeling van vrouwen.” En zijn vrouw Aisha heeft over hem gezegd: “De Profeet sloeg nooit zijn vrouwen of zijn slaven." En over de rechten van de vrouw over haar echtgenoot zei hij: “Je moet haar te eten geven wanneer je zelf eet, haar kleden wanneer je jezelf kleedt, haar niet in haar gezicht slaan en haar niet uitschelden.” “Niemand van jullie mag zijn vrouw slaan zoals een slaaf wordt geslagen, en dan aan het eind van de dag gemeenschap met haar hebben.” “De besten onder jullie zijn degenen die het beste voor hun vrouwen zijn.” “Zal ik jullie vertellen wie de besten onder jullie zijn? De vriendelijke man en degene met een goed karakter die zijn vrouw eervol behandelt wanneer hij ertoe in staat is.” “De meest geliefde aanbiddende dienaar is voor Allah degene die het beste is voor zijn familie.” “De slechtste man is degene die zijn familie depressief maakt.” Ze vroegen: “O, RasoelAllah! Hoe maakt een man zijn familie depressief?” Hij antwoordde: “Wanneer de man zijn huis binnengaat, wordt zijn vrouw nederig, rent zijn kind weg en verstopt zijn bediende zich. Maar wanneer hij zijn huis verlaat, lacht zijn vrouw en zijn familie wordt vrolijk en komt tezamen.” "Waarlijk, ik haat de man die kwaad is en die over zijn vrouw neergebogen staat met zijn slagaderen opgezwollen, terwijl hij haar slaat.” Ik denk dat de mishandelde moslimvrouw er beter vanaf was gekomen als dit soort uitspraken in de film verwerkt zaten. Nu heeft Ayaan de man die zijn vrouw slaat alleen maar in het gelijk gesteld door enkele losse koranverzen zo simplistisch naar voren te brengen. Ze kan niet verwachten dat moslims na het zien van dit filmpje ineens het licht zien en de koran gaan verwerpen. En in plaats van moslimscholen te verbieden zou ze de moslims in nederland juist bij moeten willen scholen betreffende hun religie want ik denk niet dat de man die zijn vrouw slaat werkelijk handelt met kennis over zijn religie maar vanuit een brute onbeheersbaarheid. Ayaan heeft nu alleen maar bijgedragen aan het slechte beeld over de islam en moslims in dit land. En dat is nou net wat we nodig hadden ![]() Ayaan: ![]()
Laatst gewijzigd op 02-09-2004 om 11:59. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Voor mij is het na die drie-uur-durende Ayaan-avond wel duidelijk geworden dat ZIJ een probleem heeft dat ze anderen aan probeert te smeren. Denk eens aan al die moslimvrouwen in Nederland die NIET mishandeld of verkracht worden en al die moslimmannen in Nederland die hun vrouw NIET mishandelen. Wat gaan die een leuke tijd tegemoet zeg. ![]() En degene die ECHT een probleem hadden zijn hiermee ECHT NIET geholpen.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|