![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven Ik heb geen zin om van deze topic een topic ala christen/atheist te maken, dus alsjeblieft hier niet op reageren.
||
Citaat:
ik kan dit op hele terechte gronden afbranden, maar in plaats daarvan zal ik iets anders doen. (1)jezus is de waarheid (2)jezus is dood (3)dat jezus dood is is de waarheid (4)jezus is dus de dood afijn, zo kan ik meer noemen, maar waarheid is gewoon wat je voor waar wil aannemen.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het probleem is dat men weer gaat reageren om het eigen gelijk te behalen, zodat anderen daar weer genoodzaakt zijn daar op reageren waardoor dit weer in een christen/atheist topic wordt veranderd, oftewel een welles nietes verhaal van meer dan 5 pagina's, wat niet mijn bedoeling is. Ps. Jezus Leeft!!!
Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 13:57. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En besta jij dan wel? Want jij bent ben per slot van rekening ook een ding? Jij zou dan alleen bestaan doordat je jezelf kan waarnemen - lijkt me een paradox. Laatst gewijzigd op 15-11-2004 om 23:57. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Er is ooit in de filosofie een stroming geweest die de 'linquistic turn' heette. Ofwel de talige wending. Sindsdien gaat het veel minder om het bestaan van een onafhankelijke, objectieve en absolute waarheid en steeds meer om het bestaan van 'ware (of: betekenisvolle) uitspraken. Daar kan je een stuk makkelijker over praten, als je het mij vraagt. Bwaah metafysica is niet mijn favoriete gespreksonderwerp trouwens ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De paradox houdt in, dat als iets dat niet kan bestaan zonder waarneming, ook wij niet zouden moeten bestaan. Wij nemen onszelf waar en nemen dat voor waar en werkelijkheid - wij bestaan dus bij de gratie dat wij onszelf kunnen waarnemen. Als wij onszelf niet kunnen waarnemen, bestaan we niet. Dat is paradoxaal, want dat als wij onszelf niet kunnen waarnemen, betekent niet dat dat wij niet bestaan. M.a.w.: hoe kan iets dat niet bestaat, zichzelf waarnemen? En dan nog zit er een fout in de redenatie, want dat werkelijkheid en waarheid alleen kunnen bestaan door waarneming impliceert, dat het iets is dat buiten onszelf om bestaat. Laatst gewijzigd op 16-11-2004 om 08:19. |
![]() |
|||
Citaat:
Als ik geen besef heb van "zelf" dan besta ik in mijn ogen toch niet. STel ik ben één of ander vaag beestje. Ik heb voelsprieten dus voel die wereld om mij heen. Die wereld bestaat voor mij, maar als ik nooit bijv. andere wezentjes zoals ik zelf ben tegengekomen of nooit mezelf kan zien, hoe weet ik dan wie ik ben? Dat ik besta? Daarentegen kan een ander wezen dat mij ziet lopen wel degelijk weten dat ik besta, omdat hij mij wel waarneemt. Bewust zijn van "zelf" en bewust zijn van "de wereld om je heen" zijn twee hele andere dingen en staan los van elkaar. Citaat:
Op die manier leeft werkelijkheid ook en is het ook iets dynamisch en kan ik als ik wil het zelf vormgeven en simpelweg mijn gordijnen dicht laten. Groetjes. P.S. dit vinnik nou leuke discussies ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-11-2004 om 11:19. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Eerst zeg je dat de werkelijkheid niet bestaat als wij hem niet kunnen waarnemen. In tweede instantie zeg je dat de werkelijkheid wel bestaat en wel buiten ons bestaan om, maar als wij die niet kunnen waarnemen, die werkelijkheid voor ons niet bestaat (ondanks dat die dus in werkelijkheid wel bestaat). Een wezenlijk verschil Citaat:
Maar dan ga je in stelling 3 net een stap te ver, want (let op mijn toevoeging) "juist omdat die van ons los staat is die er pas voor ons als we hem waarnemen". En dat betekent dus niet dat de werkelijkheid er niet is. Laatst gewijzigd op 16-11-2004 om 13:55. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens mij gaat het zo iets als dit:
|
![]() |
||
Citaat:
Je moet je wel bewust zijn van jezelf om te weten waar jij eindigd en de wereld begint. De mens word bewust van zichzelf als hij ongeveer 12 maanden oud is , dan weet de zuigeling dat de hand die hij wel eens ziet van hemzelf is en niet iets van de buitenwereld. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Of bedoel je de metafysische niet-ik in de zin van 'de ik die niet is'? Dat is wel een belangrijk verschil namelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
pff.. en we zijn weer eens bij Descartes aangeland ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Ik vind een baby geen mens. Ik vind dat je pas van een mens kan spreken wanneer het zijn ratio ontwikkeld heeft. @willypirate: met onafhankelijk van de wereld zijn en denken bedoel ik het beschikken over keuzevrijheid en de mogelijkheid om de wereld te veranderen.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarheid, methode en geloof Verwijderd | 19 | 31-03-2012 11:16 | |
Psychologie |
Wat is nog een menswaardig bestaan? Verwijderd | 7 | 05-03-2012 13:58 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Wat is de moslim? Lemar | 2 | 18-11-2010 16:22 | |
De ham vraag ; Wat is waar? Dave Rhubarb | 56 | 01-07-2005 12:57 | |
Als beide mogelijke keuzes waarheid worden, wat is (de waarde van) een keuze dan? John Sickbock | 4 | 25-09-2002 20:00 |