Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2004, 20:41
juno
juno is offline
Ik weet niet of mensen zich bij alles wat ze doen hun achterliggende motieven wel realiseren. Veel van wat we doen is een ingesleten gedragspatroon, een imitatie van wat we om ons heen zien. (die straf van onze moeders, remember?)

Een excuus eisen voor iemand anders lijkt heel nobel. Je komt op voor een ander, wilt zijn eer redden.

Ten eerste gaat dat alleen de beledigde persoon en de dader aan, en niet een buitenstaander. En ten tweede is het misschien zo nobel niet, als je doorkrijgt wat er echt achter zit, en waarschijnlijk onbewust hoor. Want een excuus afdwingen met strafbedreiging is chantage, machtsmisbruik, ook al heeft Enlightenment het misschien niet zo bedoeld.

Om dat punt duidelijk te krijgen, ben ik vrij hard en wellicht wat gechargeerdgeweest. Niet om iemand te beledigen, ik ontleen daar weinig plezier aan, maar om een kwartje te laten vallen.

Het besef van waar ben je nou helemaal mee bezig.
Advertentie
Oud 19-10-2004, 20:46
Verwijderd
Ik vind daarom ook dat degene die beledigd is moet zeggen of hij/zij het zich erg aantrekt of niet. Zo niet, dan is een excuses ook niet nodig. Maar is dat wel het geval, stel dat iemand super erg gekwetst is door iemand, dan vind ik het wel geoorloofd.
Oud 19-10-2004, 20:53
Balance
Balance is offline
Citaat:
juno schreef op 19-10-2004 @ 21:24 :
Principe Alicia. Ik ben bijzonder allergisch voor het afdwingen van excuses.

Werd jij daar vroeger thuis niet giftig om, als je moeder je naar je kamer stuurde en je pas terug mocht komen als je je excuses had aangeboden?

Dat is machtsmisbruik. En dat is kwalijk.

Dat je boos bent, okee. Dat je straf uitdeelt uit vergelding, okee. Als ze te ver zijn gegaan, prima. Dan is een straf gerechtvaardigd.

Maar een excuus afdwingen is de limit. Ik zie ook niet wat daar het nut van is, van een ongemeend excuus. Behalve dan als het je gaat om de vernedering die een zich zelf excuserend persoon zichzelf oplegt. Als dat jouw genoegdoening is, als wraak, in feite een onderdeel van de straf en van het inpeperen van de machtsverhoudingen.
kan het niet zo zijn dat Enlightenment ergens gewoon medelijden heeft met AngelLena en daarom wil dat de personen die opmerkingen maakten dit terugnemen?

Zelf vind ik het ook niet nodig hoor. Wat velen al zeggen: wat heb je eraan als het niet gemeend is? Maar ik vind jouw overtuiging van machtsmisbruik of achterliggende onbewuste gevoelens nogal overdreven.
Oud 19-10-2004, 20:57
Verwijderd
Ik vind excuses eisen niet geoorloofd, je kan zoiets niet afdwingen.
Ik zie het nut daarvan ook niet in, want al krijg je excuses, dan zijn ze toch niet gemeend. Wat heb je er dan aan?

Maarja de meningen verschillen er nogal over geloof ik.
Oud 19-10-2004, 21:02
juno
juno is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 19-10-2004 @ 21:46 :
Ik vind daarom ook dat degene die beledigd is moet zeggen of hij/zij het zich erg aantrekt of niet. Zo niet, dan is een excuses ook niet nodig. Maar is dat wel het geval, stel dat iemand super erg gekwetst is door iemand, dan vind ik het wel geoorloofd.
Nou Alicia, als AngelLena supererg gekwetst is door een opmerking over haar tietjes, heeft ze wel erg lange tie eh tenen.
Oud 19-10-2004, 21:05
Verwijderd
Ik zei het ook niet over AngelLena, maar in het algemeen natuurlijk.
Oud 19-10-2004, 21:14
juno
juno is offline
OOk in het algemeen zou ik zelf geen afgedwongen excuses willen. Dan blijf ik liever boos en beledigd, dan dat ik iemand moet gaan vergeven terwijl hij er niks van meent. Ik voel niets voor dergelijke toneelspelletjes.
Oud 19-10-2004, 21:56
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
juno schreef op 19-10-2004 @ 22:02 :
Nou Alicia, als AngelLena supererg gekwetst is door een opmerking over haar tietjes, heeft ze wel erg lange tie eh tenen.
Ik zal't je sterker vertellen, ik heb er hartelijk om gelachen, maar dat ik werd geprofileerd als hoer (en zo'n beetje te koop aangeboden werd) kon ik niet zo op prijs stellen. Ik was niet super gekwetst oid, maar leuk vond ik het ook niet. Het hele excuses gedoe was dan ook niet mijn idee, ik doe op dit moment ook maar wat me opgedragen wordt omdat ik zelf nog niet eens weet hoe en wat ik erover moet denken.
Oud 19-10-2004, 22:00
Verwijderd
pff...
Gooi dit topic op slot..

Het is toch alleen heen en weer gegooi met woorden en er schiet niemand iets mee op.
Oud 19-10-2004, 22:03
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
********** schreef op 19-10-2004 @ 23:00 :
pff...
Gooi dit topic op slot..

Het is toch alleen heen en weer gegooi met woorden en er schiet niemand iets mee op.
Mwa, is nu een discussie over of je excuses mag afdwingen als er kwetsende opmerkingen zijn gemaakt. Kan op zich best nuttige discussie zijn. Moet eerlijk bekennen dat ik me er zelf nog niet echt mee bezig heb gehouden.
Oud 19-10-2004, 22:08
Verwijderd
Ik zie het nut van excuses afdwingen niet echt in. Als iemand echt graag terug wil op het forum (en hij is een beetje slim en pragmatisch) dan gaat hij even pro forma door het stof en is alles weer koek en ei. Het zijn de dommen die weigeren excuses aan te bieden. Alsof je er iets aan hebt principiëel te zijn, het gaat om fucking internet. Zie het even in perspectief ofzo.
Oud 19-10-2004, 22:15
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 19-10-2004 @ 02:33 :
Wat is het probleem?

Een lid heeft onaardige dingen gezegd tegen een forumbaas, en voordat hij mag terugkomen vraag ik een klein ding aan hem, namelijk dat hij een mailtje stuurt met een kort excuus. Of hij het meent interessant me eigenlijk geen bal. Zolang hij maar doet alsof en zich normaal gedraagt op dit forum, is hij hier welkom.

Unbans zijn wel vaker voorwaardelijk, en dat vind ik geen slechte zaak. Als je wat verkeerd hebt gedaan moet je soms wat meer doen dan alleen maar een paar dagen wachten, dan mag je iemand ook wel eens figuurlijk in de ogen kijken en je fout erkennen. Dan is het ook zand erover en vrolijk verder forummen.

En laten we niet vergeten dat de persoon in kwestie al een indrukwekkende voorgeschiedenis heeft.
Ik weet het niet, ik krijg er een beetje een schooljuf-gevoel bij... "Foei, je hebt Bertje geslagen! Ik wil dat je hem nu netjes een handje geeft en zegt dat het je spijt, anders moet je nog eens 100 strafregels schrijven!"

Excuses moeten m.i. iets zijn wat uit de persoon zelf moet komen. Mensen die ook maar enige vorm van fatsoen bezitten zullen over het algemeen zélf wel bedenken dat het wel zo netjes is om even sorry te zeggen, als ze dat niet doen dan zegt dat genoeg. Het heeft helemaal geen zin om excuses uit een persoon te gaan trekken, dat heeft IMO meer te maken met machtsvertoon dan met iets anders.
Oud 19-10-2004, 22:48
Verwijderd
Ik begin de tactiek te begrijpen..

Ze bieden hun excuses niet aan, daardoor komen ze niet teruhg..
Maar eigenlijk willen de FB's ze ook niet terug...

Oud 19-10-2004, 22:54
Verwijderd
Het zal mij ook werkelijk een zorg zijn of ze terugkomen, hoor. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen een schijthekel aan die figuren hebben dus wat mij betreft blijven ze weg. Maar het gaat mij erom dat het weinig nut heeft om te blijven hameren op die excuses. Dat leidt nergens toe. Zie boven.
Oud 20-10-2004, 09:43
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:54 :
Het zal mij ook werkelijk een zorg zijn of ze terugkomen, hoor. Ik kan heel goed begrijpen dat mensen een schijthekel aan die figuren hebben dus wat mij betreft blijven ze weg. Maar het gaat mij erom dat het weinig nut heeft om te blijven hameren op die excuses. Dat leidt nergens toe. Zie boven.
Inderdaad. Bovendien is het ontzettend kinderachtig. De laatste keer dat ik dat gehoord heb was volgens mij ergens op de kleuterschool. Op een forum heb je altijd dat bepaalde mensen gewoon irritant zijn. Om excuses vragen heeft gewoon geen zin, ze menen het toch niet en dat weet de ontvanger ook wel.
Oud 20-10-2004, 09:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:08 :
Alsof je er iets aan hebt principiëel te zijn, het gaat om fucking internet. Zie het even in perspectief ofzo.

Alsof het zo moeilijk is even te doen alsof je er heel erg veel spijt van hebt. Ik bedoel, 't is niet alsof ze je gezicht zien
Oud 20-10-2004, 10:14
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Het lijkt me wel normaal hoor, ze hoeven hun excuus niet aan te bieden, maar dan komen ze gewoon niet meer het forum op (wat een ramp! )

Als iemand mij in elkaar slaat in mn huis wil ik hem ook niet graag meer in mn huis hebben, bied eerst je excuses maar eens aan dan!
Oud 20-10-2004, 11:13
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
NilsHolgersson schreef op 20-10-2004 @ 11:14 :
Als iemand mij in elkaar slaat in mn huis wil ik hem ook niet graag meer in mn huis hebben, bied eerst je excuses maar eens aan dan!
Wat een parallel. Het is *internet*!
Oud 20-10-2004, 11:39
Verwijderd
Citaat:
NilsHolgersson schreef op 20-10-2004 @ 11:14 :
(...)

Citaat:
Ik schreef:
Zie het even in perspectief ofzo.
Oud 20-10-2004, 11:45
Pan Am
Pan Am is offline
Citaat:
Chimera schreef op 20-10-2004 @ 12:13 :
Ja, ik geloof dat sommige mensen de dingen juist NIET in perspectief zien, en bepaalde zaken een beetje verwarren of minstens als verlengstuk zien van het echte leven
Oud 20-10-2004, 12:10
Verwijderd
Guttegut.
Oud 20-10-2004, 12:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 20-10-2004 @ 13:10 :
Guttegut.
Ja. Nou.
Oud 20-10-2004, 18:09
NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
Juh, tis maar internet
wat maakt het uit of je een site meer of minder kunt bezoeken
Oud 20-10-2004, 22:06
juno
juno is offline
Citaat:
nare man schreef op 19-10-2004 @ 23:08 :
Ik zie het nut van excuses afdwingen niet echt in. Als iemand echt graag terug wil op het forum (en hij is een beetje slim en pragmatisch) dan gaat hij even pro forma door het stof en is alles weer koek en ei. Het zijn de dommen die weigeren excuses aan te bieden. Alsof je er iets aan hebt principiëel te zijn, het gaat om fucking internet. Zie het even in perspectief ofzo.
Het IS ook veel uitgekookter om even sorry te zeggen en verder is het business as usual. In de echte wereld werkt principieel zijn tegen je. Weliswaar heb je dan de slag gewonnen, maar mooi dat je arbeidscontract niet verlengd word, als je ooit tegen je bazin hebt gezegd dat ze een dikke kont heeft en je gaat daarna niet even door het stof om de vernederingsbalans weer in evenwicht te brengen.

Dat ik niet principeel kwaad mag zijn om het mechanisme van excuses afdwingen met een stok in de hand heeft niets met internet te maken. IRL word ik er net zo giftig om.

Ach, excuses aanbieden is deemoedsgedrag, met als doel om in het intermenselijk verkeer de gemoederen tot bedaren te brengen. Honden laten een plasje lopen en laten zich piepend met hun staart tussen hun poten op hun rug vallen. Dat hoeven wij dan weer niet.

En ik heb toch lekker onder mijn bazin's neus kunnen wrijven dat ze een te dikke kont heeft. Ghe.
Oud 20-10-2004, 23:04
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 20-10-2004 @ 23:06 :
En ik heb toch lekker onder mijn bazin's neus kunnen wrijven dat ze een te dikke kont heeft. Ghe.
Haal jij daar bevrediging uit? Wat een simpele ziel ben je, zeg.
Oud 21-10-2004, 04:35
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
juno schreef op 19-10-2004 @ 20:56 :
Ga jij je eens even heel erg snel in een hoekje zitten schamen. Het gaat je niet om het inhoudelijke van een spijtbetuiging, je hoeft geen inzicht in de eigen daden, geen berouw, geen inkeer.

Het gaat je om de zelfvernedering ter jouwer meerdere glorie en genoegdoening ten koste van die mensen die het excuus moeten aanbieden. Puur machtsmisbruik. Vind je dat lekker ofzo?

En dan wil je ook nog een straf uitdelen in de vorm van een ban.

Ik vind dat heel eng. Ik hoop dat je in het echte leven nooit op een positie terecht zult komen waar je ongecontroleerd en onbeperkt macht over mensen kunt uitoefenen.
Besef je dat je mij als persoon helemaal niet kent? Je doet erg kwetsende uitspraken zonder dat je deze goed kunt onderbouwen met solide argumenten. Hoe weet jij wat precies mijn motivatie is geweest voor het instellen van de ban of het stellen van unban-voorwaarden?

Het koppelen van voorwaarden aan een unban is niets nieuws. Sommige mensen reageren niet goed op een gewone ban, waar iemand alleen maar hoeft te wachten. Dan probeer je wat anders zoals een voorwaardelijke unban; de persoon in kwestie moet dan eerst aan de voorwaarden voldoen, waarna een unban volgt. Tot die tijd blijft de user gebanned, mogelijk permanent dus.

Of je dat eerlijk vindt, of juist 'chantage' en 'machtsmisbruik', verschilt per persoon. Maar laat alsjeblieft je anti-autoritaire denkbeelden en conforme uitspraken achterwege, mits je serieus genomen wilt worden.
Oud 21-10-2004, 04:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Chimera schreef op 20-10-2004 @ 12:13 :
Dat doet niets af aan zijn argument: je bent hier te gast. Als je je misdraagt kan dat ertoe leiden dat je hier niet meer welkom bent. Of dat je eerst je excuses dient aan te bieden, of aan andere voorwaarden dient te voldoen alvorens je weer welkom bent. Dat geldt voor zowel internet als in het echte leven.
Oud 21-10-2004, 09:01
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-10-2004 @ 05:35 :
mits je serieus genomen wilt worden.

Right. "Conform or die" zegmaar. Als je het niet eens bent met het beleid moet je je smoel houden.

Citaat:
Enlightenment schreef op 21-10-2004 @ 05:43 :
Dat doet niets af aan zijn argument: je bent hier te gast. Als je je misdraagt kan dat ertoe leiden dat je hier niet meer welkom bent. Of dat je eerst je excuses dient aan te bieden, of aan andere voorwaarden dient te voldoen alvorens je weer welkom bent. Dat geldt voor zowel internet als in het echte leven.
Zijn vergelijking sloeg als een tang op een varken. Als je een dergelijke parallel trekt, is je argument ook niks waard.

Het punt is dat het vragen om excuses kinderachtig en betuttelend is. Als jij dat vol wil blijven houden is dat je goed recht, ga je gang. Dergelijke excuses zijn toch niks waard. Ook hier geldt: het is maar internet. Het punt is dat je met je acties wel het hele beleid bezoedeld. Het overgrote deel van de leden zijn rond de 18, maar je behandelt ze alsof het kleine kinderen zijn. Wie kan dan moeilijk serieus genomen worden?
Oud 21-10-2004, 11:58
Verwijderd
Eigenlijk verbaast het me dat men hier zo lang over door kan mekkeren. Als die gebande figuren terug willen komen dan verzinnen ze toch even een mooi ontroerend excuus, als ze principiëel willen zijn blijven ze dus geband.

Van de kant van de forumbazen vind ik het ook vreselijk kinderlijk en duidelijk een bewijs dat men het niet in perspectief ziet. Je krijgt excuses, so what? Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat deze figuren binnen een paar dagen weer aan het kloten zijn.
Oud 21-10-2004, 12:13
M@rco
M@rco is offline
Forumbazen? Ik geloof dat het weer alleen Enlightenment is die het er mee eens is. Vreemd hoe sommige mensen altijd tot in den treure hun zin door willen drijven, enkel en alleen omdat ze dat kunnen. Maar ja.
Oud 21-10-2004, 12:38
Pan Am
Pan Am is offline
Ze zijn er weer
Oud 21-10-2004, 12:51
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Pan Am schreef op 21-10-2004 @ 13:38 :
Ze zijn er weer
Oh ja? Oh ja, ik zie het Heb mail gehad haha
Oud 21-10-2004, 16:53
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 21-10-2004 @ 13:13 :
Forumbazen? Ik geloof dat het weer alleen Enlightenment is die het er mee eens is. Vreemd hoe sommige mensen altijd tot in den treure hun zin door willen drijven, enkel en alleen omdat ze dat kunnen. Maar ja.
Dat ligt dan aan haar, maar aangezien ze nu terug zijn begint Het Grote Wachten (tot ze weer over de schreef gaan, that is )
Oud 21-10-2004, 18:00
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Chimera schreef op 21-10-2004 @ 10:01 :
Right. "Conform or die" zegmaar. Als je het niet eens bent met het beleid moet je je smoel houden.
Nee dan moet je je bek opentrekken en goed onderbouwde kritiek leveren. Persoonlijke verwijten en oordelen zonder dat je ook maar enig wederhoor hebt gelezen ontkracht je verhaal en het argument dat ze gaf.
Citaat:
Zijn vergelijking sloeg als een tang op een varken. Als je een dergelijke parallel trekt, is je argument ook niks waard.
Dat vind jij, ik vind zijn vergelijking juist prima de boodschap dekken: ook op internet zijn er grenzen en regels qua gedrag, in elk geval op dit forum. Als je hier forumbazen gaat uitschelden voor hoer kun je verwachten dat je naast een unban ook gevraagd wordt om excuses aan te bieden. Sommige mensen vinden dat dat dat kan op internet, ik vind van niet.

En of de aangeboden excuses nou gemeend zijn of niet interesseert me geen flikker. Het is een signaal: je bent echt te ver gegaan.

Dat argument van leeftijd slaat al helemaal nergens op. Als ik iets onaardigd doe tegen iemand, dan bied ik mijn excuses aan. Als ik te gast ben bij een clubje vrienden en ik scheld ze uit, en ik mag pas terugkomen na mijn excuses aangeboden te hebben, vind ik dat ook heel normaal. Of je nou 15 bent of 33. Dat heet fatsoen.
Oud 21-10-2004, 19:00
juno
juno is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 21-10-2004 @ 05:35 :
Besef je dat je mij als persoon helemaal niet kent? Je doet erg kwetsende uitspraken zonder dat je deze goed kunt onderbouwen met solide argumenten. Hoe weet jij wat precies mijn motivatie is geweest voor het instellen van de ban of het stellen van unban-voorwaarden?

Het koppelen van voorwaarden aan een unban is niets nieuws. Sommige mensen reageren niet goed op een gewone ban, waar iemand alleen maar hoeft te wachten. Dan probeer je wat anders zoals een voorwaardelijke unban; de persoon in kwestie moet dan eerst aan de voorwaarden voldoen, waarna een unban volgt. Tot die tijd blijft de user gebanned, mogelijk permanent dus.

Of je dat eerlijk vindt, of juist 'chantage' en 'machtsmisbruik', verschilt per persoon. Maar laat alsjeblieft je anti-autoritaire denkbeelden en conforme uitspraken achterwege, mits je serieus genomen wilt worden.
Nou meid, overtuig me van het onjuiste van mijn analyse van de algemeen menselijke onbewuste redenen van het afdwingen van excuses (of het doordrammen van je eigen zin in het algemeen) als je in een machtspositie verkeert. Graag zelfs. Ik wil graag geloven dat die kampbeul niet in ons allemaal huist. (en geloof me, dat doet hij...ik heb daar al zo lang geen illusies meer over) Ik hoef je niet persoonlijk te kennen om algemeen menselijke trekjes en ingesleten sociale gedragspatronen in jouw actie hier te herkennen.

Wat waren jouw achterliggende motieven? Waarom wilde je zo graag hun excuses? En kijk eens heel eerlijk diep in je hart? Deed je dat echt ALLEEN om die arme AngelLena? Uit puur altruisme? AngelLena is een pittige tante die heel goed voor zichzelf kan opkomen, daar heeft ze jou echt niet voor nodig. Of vond je het wel een gepaste extra straf? Vond je het prettig om een front te maken, als eenheid van Forumbazen verenigd tegen het gajes? Haal je er genoegdoening uit? Een soort wraak? Of ben je een fatsoensrakker, die haar normen en waarden perse gehandhaafd wil zien? Kind, niks menselijks is jou vreemd hoor, netzomin als bij mij overigens.

Waarom hecht je aan die excuses, als ze toch niet gemeend zijn? En wat gaat het jou aan? Jij was niet de beledigde partij.

Ik verwacht geen antwoord. Ik verwacht bij jou een moment van introspectie en inzicht in je eigen motieven. Wees eerlijk naar jezelf toe, leer ervan.

(mits betekent overigens tenzij, en dat is nou precies wat je hier NIET bedoelde)

Laatst gewijzigd op 21-10-2004 om 19:06.
Oud 21-10-2004, 19:04
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
juno schreef op 21-10-2004 @ 20:00 :

(mits betekent overigens tenzij, en dat is nou precies wat je hier NIET bedoelde)

nee, dat betekent het niet!

(volledig offtopic, maar ik kon het niet laten)
Oud 21-10-2004, 19:13
juno
juno is offline
Ik ben het nou helemaal kwijt hoe dat zat met mits. Helemaal van mijn apropos.

Het is iets met een voorwaarde, maar je kunt het niet helemaal gebruiken als synoniem voor het woord "als" in de hierboven gebruikte zinsbouw.
Oud 21-10-2004, 19:25
juno
juno is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 21-10-2004 @ 00:04 :
Haal jij daar bevrediging uit? Wat een simpele ziel ben je, zeg.
Jij kent de voorgeschiedenis niet. In mijn geval had je er ook bevrediging uitgehaald. Ik ben menselijk genoeg om toe te geven dat ik zo slecht ben dat ik een soort van wraak wel lekker vind als de omstandigheden ernaar zijn.
Oud 21-10-2004, 19:38
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
juno schreef op 21-10-2004 @ 20:13 :
Ik ben het nou helemaal kwijt hoe dat zat met mits. Helemaal van mijn apropos.

Het is iets met een voorwaarde, maar je kunt het niet helemaal gebruiken als synoniem voor het woord "als" in de hierboven gebruikte zinsbouw.
mits is volgens mij eerder het tegenovergestelde van tenzij

Ik vind je aardig, tenzij je stom bent.
Ik vind je aardig, mits je niet stom doet.

zoiets...
Oud 21-10-2004, 19:42
juno
juno is offline
Dat was het, mits moet je altijd combineren met een negatieve voorwaarde!
Oud 21-10-2004, 20:48
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
juno schreef op 21-10-2004 @ 20:42 :
Dat was het, mits moet je altijd combineren met een negatieve voorwaarde!
Onzin, mits is de korte versie van "op voorwaarde dat", combineren met een negatieve voorwaarde heeft er niets mee te maken.

De zin van Enlightenment was gewoon correct Nederlands (deze zin overigens niet)...
Oud 21-10-2004, 21:10
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 21-10-2004 @ 20:25 :
Jij kent de voorgeschiedenis niet. In mijn geval had je er ook bevrediging uitgehaald. Ik ben menselijk genoeg om toe te geven dat ik zo slecht ben dat ik een soort van wraak wel lekker vind als de omstandigheden ernaar zijn.
Nou, heftige wraak hoor. Zeggen dat iemand een vette ass heeft. Met jou wil ik ècht geen ruzie
Oud 22-10-2004, 00:29
AngelLena
AngelLena is offline
Ik heb nog eens nagedacht over het hele excuses idee, ik was er voor mezelf nog niet helemaal over uit wat ik daar nou van vond. Hierbij mijn mening:

Laten we het maar zo stellen, een welgemeend excuus is natuurlijk altijd fijn om te horen als je echt beledigd bent. Nou was dat hier niet eens ter sprake, je moet het ver schoppen wil je me echt kwetsen. Maar dan gaat het over mij. Laten we het dan eens hebben over andere leden.

Neem een willekeurig vrouwelijk lid. Zij plaatst een reactie op het forum, bepaalde mensen zien haar niet zo zitten, profileren haar als hoer en bieden haar op het forum aan voor een bepaalde prijs als waren het een stel pooiers. Ten eerste is dat gewoon triest. Erg triest. Maar kijk eens even naar het lid welke het overkomt. Denk je dat die dat fijn gaat vinden? Is de kans niet vrij groot, dat hoe irrationeel ook, het lid zich toch gekwetst gaan voelen?

Niet iedereen kan zo goed over dit soort zaken als andere mensen die er wat meer ervaring mee hebben. Als ik me gekwetst zou moeten voelen over iedere kutopmerking die ik kreeg, dan zou ik nu zo onderhand in een gesloten inrichting zitten voor mensen met zwaar suicidale neigingen. Als ik daar niet over had gekund, was ik geen fb geworden.

Maar dat lid, die kan zich wel behoorlijk aangesproken voelen, zelfs gekwetst worden door dergelijke acties. Behalve een ban vind ik het idd een kwestie van goed fatsoen om je excuses aan te bieden naast de ban die je sowieso krijgt voor dit soort acties. Ik mag toch hopen dat het gemiddelde lid dat hier komt ook nog wel zo goed bij z'n hoofd is dat ie weet dat ie echt te ver is gegaan, nagedacht heeft over z'n actie en beseft wat ie ermee teweeg heeft gebracht en daardoor zijn excuses ook meent en deze uit zichzelf aanbiedt.

Mensen die een dermate grote kronkel in hun kop hebben zitten dat ze dit niet uit zichzelf doen, als de actie dermate bezwaarlijk is dat een excuses toch op z'n minst van toepassing is, vind ik al niet thuishoren op dit forum. Dus wat mij betreft blijven die mensen maar gewoon weg.

Sommige mensen denken er niet bij na wat ze gedaan hebben en teweeg gebracht hebben bij het 'slachtoffer', en zitten hun straf met veel gemopper uit en leren er niets van. Deze mensen kan je nog eens aansporen tot nadenken door bv een voorwaardelijke unban aan te bieden na het uitzitten van de ban. Een excuses aan het slachtoffer vind ik dan op zich niet eens zo'n verkeerde maatregel, maar een simpel sorry volstaat dan niet.

Schrijf maar een mail oid, zowel naar de fb die de zaak behandeld en dezelfde naar het slachtoffer waaruit blijkt dat je nagedacht hebt over je actie. Het excuus zelf vind ik persoonlijk niet eens zo belangrijk, ik wil zien dat er over nagedacht is, dat het lid kan aangeven waarom hij deed wat hij deed, laat het lid dat maar verklaren, en hoe hij daar nu over denkt en waarom. Als het lid er nog hetzelfde over denkt en daarom geen excuses aan wil bieden, oke, vind ik helemaal niet erg, dan weten we met wie we te maken hebben, waar we rekening mee moeten houden wat betreft dat lid en wat we kunnen verwachten. Bij een zelfde soort actie wordt ie toch wel weer gebanned, en uiteindelijk zal hij permanent gebanned worden. Maar dan heeft hij dat zichzelf aangedaan, heeft dan vaak genoeg over zijn acties na kunnen denken, dat ook moeten doen, want zo'n 'verslagje' is moeilijk te faken en enigzins sociale mensen binden er meteen een gemeend excuses aan vast (ongevraagd, wel gewenst natuurlijk).

Maar het gaat even om het idee dat het lid nagedacht heeft over wat zijn acties bij iemand kunnen doen en of hij het zelf wel zo verstandig/terecht vond. Dat lees ik veel liever dan een mailje met daarin het veelzeggende woord: sorry en vervolgens gezeur om een unban want idd, bij sommige mensen met kronkels in hun hoofd is dat woord domweg niet gemeend en gewoon een middel om terug te mogen komen. Daar heeft niemand wat aan.

Het mailtje wat ik van Bertbart heb mogen ontvangen kwam op mij eerlijk over (ik kan het altijd fout hebben, het blijft internet natuurlijk, maar daar ga ik in de eerste instantie niet vanuit). Ik zal hem niet posten, want da's verder een zaak tussen hem en mij, maar hij liet het niet bij sorry wat hij makkelijk had kunnen doen gezien de eis die gesteld was, die sorry was zelfs bijzaak zoals ik het heb geinterpreteerd, het kwam er logischerwijs uit voort. Hij liet zien dat hij over zijn woorden en acties na had gedacht en niet klakkeloos iets op schreef.
Hoewel ik totaal niet gekwetst was, kon ik die mail toch erg op prijs stellen. Ik denk dat dat effect alleen maar groter is bij leden die wel echt gekwetst zijn.

't Is een hele lap tekst, maar zo denk ik er dus over, ik hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen Reacties zijn altijd welkom natuurlijk.
Oud 22-10-2004, 01:32
Verwijderd
Oud 22-10-2004, 09:16
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 22-10-2004 @ 01:29 :
(...)

't Is een hele lap tekst, maar zo denk ik er dus over, ik hoop dat jullie het een beetje kunnen volgen Reacties zijn altijd welkom natuurlijk.
Ja, het is typische softiepraat, maar goed, ik neem internet blijkbaar wat minder serieus dan de vrouwelijke persoon in jouw voorbeeld

Het is eigenlijk nog steeds maar een marginaal verschil. Je kunt excuses verzinnen en je kunt ook een 'welgemeende' brief verzinnen, dan doe je maar even dramatisch en gebruik je je fantasie. Geen probleem. Het kost alleen wat meer moeite.

Maar goed, afgezien van dit specifieke geval denk ik niet dat we hier nog veel aan zullen hebben of het hier over zullen hebben.
Oud 22-10-2004, 09:30
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-10-2004 @ 10:16 :
Het is eigenlijk nog steeds maar een marginaal verschil. Je kunt excuses verzinnen en je kunt ook een 'welgemeende' brief verzinnen, dan doe je maar even dramatisch en gebruik je je fantasie. Geen probleem. Het kost alleen wat meer moeite.
Hoi AngelLena,

Ik wil graag bij deze m'n oprechte excuses aanbieden voor mijn gedrag van afgelopen week. Ik heb thuis wat problemen, welke een hoop stress veroorzaken, en ik heb dat op het forum zitten afreageren. Ik zeg dit niet om een excuus te hebben, maar alleen om aan te geven dat het niks persoonlijks is, en het dus ook niet zozeer aan jou gericht is maar eigenlijk aan de mensen in mijn directe omgeving.

Het spijt me.

Niels

Zo iets? Wat een moeite
Oud 22-10-2004, 12:28
Verwijderd
Volgens mij moeten we d'r even een groepsknuffel tegenaan gooien.
Oud 22-10-2004, 12:39
Verwijderd
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAH jongens, ik ben er weer... een dikke kus voor angellena... en een dikke knuffel voor e-ment en voor nare man ook natuurlijk!!!!!!!!
Oud 22-10-2004, 18:39
juno
juno is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 21-10-2004 @ 22:10 :
Nou, heftige wraak hoor. Zeggen dat iemand een vette ass heeft. Met jou wil ik ècht geen ruzie
Ik ben niet gemeen genoeg voor echte ruzie, bovendien kan ik nooit boos blijven.
Oud 22-10-2004, 19:01
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
bertbart schreef op 22-10-2004 @ 13:39 :
en een dikke knuffel voor e-ment en voor nare man ook natuurlijk!!!!!!!!

brrr of ze daar zo blij mee moeten zijn
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten