Hier verwoordt iemand mijn mening heel goed! (komt van een site over Jehova Getuigen)
Dit zeggen de Jehova Getuigen over de reden waarom verjaardagen niet gevierd zouden moeten worden:
Wat is de oorsprong van de populaire gebruiken die verband houden met het vieren van verjaardagen? "De diverse gebruiken waarmee mensen tegenwoordig hun verjaardagen vieren, zijn reeds heel oud. Hun oorsprong ligt in het rijk van magie en religie. De gebruiken om elkaar geluk te wensen, geschenken te geven en feest te vieren -met brandende kaarsen en al- waren in oude tijden bedoeld om de jarige tegen demonen te beschermen en zijn veiligheid voor het komende jaar te verzekeren.... Tot de vierde eeuw werden verjaardagvieringen door het christendom als een heidens gebruik verworpen." - Schwþbische Zeitung (bijblad Zeit und Welt), 3/4 april 1981, blz. 4.
"De Grieken geloofden dat iedereen een beschermende geest of daemon had die bij zijn geboorte aanwezig was en tijdens zijn leven over hem waakte. Deze geest stond in een mystieke relatie tot de god op wiens geboortedag de persoon was geboren. De Romeinen onderschreven dit denkbeeld ook.... Dit idee zette zich voort in het menselijk geloof en vindt zijn weerspiegeling in de beschermengel, de petemoei in sprookjes, en de schutspatroon.... De gewoonte van brandende kaarsjes op de taart begon bij de Grieken.... Honingkoeken zo rond als de maan en verlicht met kaarsen werden op de tempelaltaren van [Artemisj] gezet.... Verjaarskaarsen bezitten in het volksgeloof een speciale magische kracht om wensen te laten uitkomen.... Brandende kaarsen en offervuren hebben reeds een speciale mystieke betekenis sinds de mens voor het eerst altaren voor zijn goden bouwde. De verjaarskaarsen zijn dan ook een eerbetoon en hulde aan het jarige kind en brengen geluk. ... Verjaars- en gelukwensen horen onverbrekelijk bij deze feestdag....... Oorspronkelijk was het idee geworteld in magie.... Verjaarswensen hebben macht ten goede of ten kwade omdat men op die dag dichter bij de geestenwereld is." - The Lord of Birthdays (New York, 1952), Ralph en Adelin Linton, blz. 8, 18-20.
Commentaar:
Wie het bovenstaande gelezen heeft en een beetje normaal denkt, moet nu zo onderhand met twee gebroken klompen zitten. Hier wordt namelijk het volgende staaltje van krom denken en gedachtenmanipulatie opgevoerd. Door te beschrijven hoe vroeger ongelovigen met een bepaald thema omgingen, wordt de indruk gewekt dat het thema op zich dus verkeerd is. Het lijkt een beetje op de eerder aangehaalde negatieve voorbeelden in de bijbel. Men zegt dus a.h.w.: vroeger hield men er allerlei verkeerde gewoonten en betekenissen op na dus geldt dat voor ons nu ook. Vervolgens stopt het denkvermogen en volgt men zomaar de verkeerde betekenissen. Ik vind dat een verschrikkelijke manier van onderwerpen aan degene die de oorspronkelijke betekenis verdraaid heeft. Wij laten ons toch niet leiden door wat vroeger mensen van iets dachten. Wie met oud en nieuw vuurwerk afsteekt, doet dat toch niet om de boze geesten te verjagen? Vroeger deden velen dat om die reden maar in deze tijd heeft vuurwerk een andere betekenis gekregen. En daar gaat het om. Wat betekent iets nu voor mij en niet wat betekende iets toen voor hen! Wat kan het mij schelen wat een ander van iets vindt. Moet ik dan lucifers uit huis bannen omdat er ergens in deze wereld figuren zijn die lucifers gebruiken als symbool voor het aanbidden van satan (ook genoemd: lucifer). Of moet ik stoppen met het gebruiken van een vleesmes in de keuken omdat er zoveel mensen zijn die zo'n soort mes gebruiken om anderen te vermoorden. Als de JG werkelijk zo consequent zouden zijn dan zou er weinig meer overblijven want satan (diabolos = dooreenwerper) en de mens hebben heel veel in zichzelf niet verkeerde of goede dingen omgezet naar het verkeerde. Beter is dus om onze aandacht juist niet te richten op de verkeerde betekenissen die in de loop der tijden aan dingen zijn gegeven. Daarmee geven we, weliswaar onbewust, eer aan satan. Wij kunnen beter de volle eer aan God geven door ons niet te storen aan de onzinnigheid die satan in de wereld gebracht heeft en nog brengt. In ieder geval worden wij als individu altijd geacht zelf de waarheid te zoeken en tot een conclusie te komen. Het klakkeloos overnemen van gedachtengangen van lang of kort geleden is nooit de juiste weg. Het collectief opleggen van die gedachten is helemaal "uit den boze" (let op de woordspeling).
Nou, dat is wat mij betreft ook toepasbaar op kerstbomen.