![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het is een metafoor voor het begin van een relatie. (ik sluit me verder aan bij RanC) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
nou ja je had mij dubbel liggen over het toetsenbord hoor ![]() ![]()
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 18:53. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Je hebt idd gelijk, ik lees het na, en nergens staat appel. ![]()
Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 18:56. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik vond laatst een brief terug van ene marieke, een leidster op de peuterspeelzaal, die ze had geschreven toen ik op mijn 4e de peuterspeelzaal verliet. er stond in dat ik altijd naar de leidsters toe ging als er mensen ruzie hadden omdat ik dat niet goed vond. ik wist op mijn 3e wel dat het niet fijn was om mensen pijn te doen of ruzie te maken. ik denk dat kinderen sturing nodig hebben om zich aan te passen aan de maatschappij, niet om gevoelens voor goed en kwaad te ontwikkelen; die leert iedereen ontwikkelen naarmate hij ervaringen opdoet en leeft. edit: dat is dus ook het punt met religie; je kunt mensen geen goed en kwaad leren. je kunt mensen eigenlijkl helemaal niets leren. alles wat mensen weten komt uit hun eigen hart, waarbij ze dichter komen naarmate ze ervaringen opdoen. ik voel nu veel meer wat goed en kwaad is dan tijden geleden.
Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 18:58. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() Het is maar een metafoor natuurlijk, en man en vrouw zijn even makkelijk om te draaien. Een relatie lijkt eerst helemaal geweldig, tot je uiteindelijk getrouwd bent, vast zit, en alles niet zo paradijselijk blijkt en er ook mindere kanten aan blijken te zitten. overigens Merg, als jij ooit verkering krijgt bel je me hè ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Kinderen kunnen echt kut zijn. Niet omdat ze goed of kwaad willen doen (dat besef hebben ze echt niet, dat moeten ze leren) maar omdat ze wíllen.
||
Citaat:
![]() maar weetj e wat dat voor een ouders zijn? dat zijn geen vriendelijke ouders hoor tegen die kinderen wordt geschreeuwd, misschien krijgen ze wel eens een tik ik denk niet dat er iets kwaads in een kind zit het ligt denk ik ook aan hoe de ouders met ze omgaan, ook al is dat soms best een subtiel probleem maar elk mens, als hij ervaringen opdoet, leert te voelen wat fijn is en niet fijn. dat kun je kinderen niet leren. dat kunnen kinderen leren, zelf. in feite weten mensen het al denk ik maar dat zaadje daar moet regen op vallen en zon en dan moet het ontkiemen en dan komt er een bloem uit. de bloem wordt gevormd door de wind en door alle elementen, maar uiteindelijk staat de bloem er, die er niet anders uit kon komen. maar je kunt een kind niet zeggen; dit is niet goed, dit is wel goed. dat is religieus gedrag; dat kind zal zich dan afvragen waarom. net zoals ik me dat heb afgevraagd. waarom is dit goed, dat kwaad? ik denk dat ik nu een antwoord heb op de vraag. niet omdat mijn moeder me dat geleerd heeft, nee omdat ik mijn éigen hart heb kunnen ervaren. en wat zat er in dat hart? juist alle kennis van goed en kwaad. @cartman666: nee.
|
Kinderen zijn egocentrische wezens. Dat moet ook wel, want evolutionair zijn we op overleven geprogrammeerd, en eerlijk alles delen betekent soms verhongeren.
Omdat we echter een groepswezen zijn, moeten ons wel waarden aangeleerd worden die ons klaarstomen voor een bestaan als nuttig lid van een groep. Samen delen is dan wel goed. Maardat moet je ze echt leren. Voor veel kinderen is "Van Mij!" een van de eerste dingen die ze kunnen zeggen. Ze pakken speelgoed van elkaar af en misbruiken hun kracht om hun zin te krijgen. Het zijn net beesten hoor. Je kunt het ze dus ook niet kwalijk nemen. Ze weten niet beter. |
![]() |
|||
Citaat:
wat een onzin, die kids hebben over het algemeen gewoon een gebrek aan structuur en worden met verantwoordelijkheden en keuzes opgezadeld waar ze nog veel te klein voor zijn (omdát ze niet kunnen kiezen, en omdát ze nog geen verantwoordelijkheden kunnen nemen, temeer omdat ze ook niet weten wat goed en slecht is en waarom iets goed en slecht is). Die kids worden heus niet allemaal verwaarloosd. Het is naief om te denken dat alles wel goed komt als je ze een dosis liefde geeft. Nooit pedagogiek gehad? Citaat:
En dan heb je nog kinderen die dat wel doen omdat ze hun zin willen doordrijven. Ik geloof absoluut niet in de goedheid (of slechtheid) van de mens.
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
ik kan me trouwens niet herinneren dat mijzelf besef is bijgebracht over goed en kwaad vroeger. volgens mij ben ik niet echt opgevoed. bovendien heb ik ook 19 jaar eigenlijk geen poep ervaren. toch ben ik geen machtswellusteling of gemene persoon. hoe komt dat dan? toeval? bepaald karakter? ik geloof er niets van. goedheid is gewoon een intelligente vorm van egocentrisme en macht. gewoon omdat het duizend maal fijner voelt dan slechtheid, maar sommige mensen hebben nooit echte goedheid ervaren, en daar kunnen ze ook neits aan doen.
||
Citaat:
1) THE HERO IS INTRODUCED IN HIS ORDINARY WORLD. 2) THE CALL TO ADVENTURE. 3) THE HERO IS RELUCTANT AT FIRST. 4) THE HERO IS ENCOURAGED BY THE WISE OLD MAN OR WOMAN. 5) THE HERO PASSES THE FIRST THRESHOLD. 6) THE HERO ENCOUNTERS TESTS AND HELPERS. 7) THE HERO REACHES THE INNERMOST CAVE 8) THE HERO ENDURES THE SUPREME ORDEAL. 9) THE HERO SIEZES THE SWORD. 10) THE ROAD BACK. 11) RESURRECTION. 12) RETURN WITH THE ELIXIR. (Lees hier meer voor verduidelijking) Deze structuur geld voor zowat elk verhaal... van Jezus tot Luke Skywalker uit Star Wars. Van Frodo tot Odysseus. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik kan hooguit beweren dat Lord of the Rings gelijk is aan het Nieuwe Testament. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik beweer dat men net zo goed in the Matrix/LotR/Illias/etc. kan geloven omdat het dezelfde kenmerken heeft als praktisch alle verhalen in de Bijbel. (Niet dat ik dacht echt vind, maar het is wel een bijdrage aan de discussie ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Beetje zoals een tv reclame van Frisia: "kijk deze man heeft het goed geregeld, hij heeft een klap geld op zak" "wilt u ook een klap geld? Doe dan dit en dit" Zie je het partoon? Er wordt de mensen iets goeds voorgespiegeld, en vervolgens legt de schrijver zijn regels op als enige manier om dat goede te bereiken.
||
Citaat:
![]() Neemt niet weg dat ze nog steeds hetzelfde patroon volgen. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ik geloof dat ik hier nog wel wat info heb.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben niet Christelijk ofzo maar ik vind dit echt een non-argument in deze discussie. Daarbij wil ik nog even opmerken dat Jezus helemaal niet als held word aangemerkt in het NT. En het doel van het christendom is ook niet om mensen net zoals Jezus te laten leven omdat ze dan net zo cool gevonden worden of, zelfs in de hemel komen. Men kan helemaal niet als Jezus leven en wonderen verrichten of opstaan uit de dood omdat men niet dezelfde natuur deelt.
Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 22:27. |
![]() |
||||
[QUOTE]Sartre schreef op 06-03-2005 @ 23:04 :
[B]Wat is bijvoorbeeld de resurrection bij LotR? Nou, dat punt waar de slag voor Helm's deep hopeloos is en er opeens versterking komt. dat patroon van dieptepunt/hopeloze situatie gevolgt door een nieuwe hoop/opleving komt vaker voor. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
maw back ontopic |
![]() |
||
Citaat:
![]() @morgan: zie mijn post eerder dit topic. God zegt dus: Zie de mens is geworden als één van ons wat het kennen van goed en kwaad betreft. Dat is eigenlijk het belangrijkste uit die post, ik verloor me wat in de hebreeuwse woordjes voor leven en sterven ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Discussie wat mij betreft in een pauze tot ik het Hebreeuws heb kunnen controleren ![]() |
![]() |
|
![]() |
Als je de Griekse tekst leest dan lees je alsnog een vertaling van een vertaling. Dat geld ook voor elke Hebreeuwse tekst. En daarbij is jou interpretatie van de Originele tekst van het oude testament - die natuurlijk al lang verloren is gegaan (we weten niet eens wanneer Genesis precies geschreven is, laat staan door wie) - ook maar een van de velen interpretaties die er mogelijk is. Je kan nooit zeggen dat jou interpretie de werkelijkheid is.
||
![]() |
Citaat:
zodat wij vergeven kunnen worden van onze zonde, en zodat we weer in contact konden komen met god.want door de zondeval kon dat niet
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nog even terugkomen op de stelling "de mens is gelijk aan God" In de bijbel staat: -Ik ben met God verenigd, en één geest met Hem -Door het bloed van Jezus ben ik heilig gemaakt, apart gezet voor God Trek daar je conclusies maar uit. En de beginner van dit topic zegt dat we niet eeuwig leven netzoals God, maar dat is wel zo hoor! In Timotheus staat dat heel duidelijk '(...)Die de macht van de dood gebroken heeft en ons heeft laten zien hoe wij, door in Hem te vertrouwen, eeuwig leven zullen krijgen.'
|
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Sartre schreef op 10-03-2005 @ 16:51 : (we weten niet eens wanneer Genesis precies geschreven is, laat staan door wie) -------------------------------------------------------------------------------- Is het niet door de Heilige Geest geschreven?
||
Citaat:
bron: www.statenvertaling.net |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Je baseert je op een paar dingen die niet kloppen:
-er is weinig tot geen reden aan te nemen dat god wat dan ook gemaakt heeft. -de 'almacht' van god is een contradictie op zichzelf, niet te rijmen met het gedrag zoals dat wordt beschreven, en daar bovenop ook nog eens onbewezen. Afijn, voordat je zulke uitspraken doet zal er dus nogal een onderbouwing nodig zijn.
||
Citaat:
En ik geloof niet in een of andere oerknal omdat de dingen die nu zo zijn, niet vanzichzelf zo gekomen zijn: Alles is mooi georderd en loopt in een vast ritueel (denk maar aan de zon die opkomt en weer ondergaat).
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het bewijs (over het bestaan van god) Lord Dolphin | 144 | 09-12-2007 18:22 | |
Andere kijk op het geloof Moonlight fairy | 5 | 26-12-2004 09:44 | |
tegenargumenten retorische oefening filosofie Bladerendans | 29 | 15-03-2004 07:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De leider van de goden Ieke | 0 | 08-12-2003 20:12 | |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |