|
|
Bekijk resultaten poll: Zijn mannen en vrouwen gelijkwaardig aan elkaar | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
24 | 35.82% |
Nee. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
43 | 64.18% |
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Als we het puur over de islam gaan hebben moeten we niet praten over universitaire studenten en hoofddoekjes gebruik, dan moeten we koran teksten gebruiken. Daar schieten we imho echter weinig mee op (Net zo min als van bijbelteksten uit Korinthiërs) omdat de teksten niet eenduidig worden uitgelegd of worden nageleefd. Dan ontsporen we dus in een discussie over specifieke versen waar het grootste deel van het forum niets mee kan. Zulke disussie's kunnen natuurlijk wel, maar de topic leek mij niet met dat doel gestart. Hoe zit het dus met de gelijkwaardigheid van de vrouw ten opzichte van de man binnen de nederlands-islamitische cultuur, en in hoeverre wordt dat veroorzaakt door de islam? Vrouwen wordt niet verboden te werken, maar worden hen wel andere dingen verplicht/verboden die voor mannen niet gelden? Jij zei van wel. |
![]() |
||
Citaat:
Nee, in plaats daarvan neemt de Islam een positie in nog bóven het humanistische en vrije en bepaalt zij volledig de vrijheid van alle mensen. De extreme Islam ziet zich als iets wat altijd bovenaan moet staan, omdat het van God gegeven zou zijn. De vraag is natuurlijk; wat is Islamitische cultuur? Stel 75% van de Islamitische mannen in extreem Islamitische landen zou zijn vrouw wel eens slaan, is dat dan onderdeel van de Islamitische cultuur? Normalitair zou ik zeggen van niet; aan de andere kant; Islam plaatst zichzelf boven alles en oefent invloed uit op alle klimaten. Daarom vind ik dat wanneer er een bepaald klimaat ontstaat in een cultuur waar een religie aan de bovenlaag staat van die cultuur we zeker ervan kunnen spreken dat dit klimaat begint te behoren tot die religieuze cultuur. Een Godsdienst is natuurlijk in constante verandering, en op een gegeven moment moet het beeld ervan dan ook worden aangepast. Koranregels volstaan niet meer. We bedrijven hier verdomme toch geen tekstwetenschap. Nee dit gaat over vrijheid, over fundamentele mensenrechten, mensen die constant in verdrukking moeten leven (of niet als je het daarmee oneens bent). Dáár gaat het over. En sowieso, op het moment dat een vrouw een hoofddoek móet dragen en een man niet, is er denk ik niet meer sprake van gelijkwaardigheid. Een Moslim zou natuurlijk zeggen dat het een gift van God is om de hoofddoek te mógen dragen. Dat is natuurlijk een fijn meningsverschil, maar op zich is een vrouw in sommige landen niet vrij haar hoofddoek af te leggen en te zeggen dat God em zelf eens op moet doen bij 30 graden. Misschien kun je niet eens direct zeggen dat de Islam vrouwonvriendelijk is; maar door de totalitaire positie van de Islam kun je wél zeggen dat ze van nature zo'n klimáát schept!
Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 14:05. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||||||||
![]() |
Poeh wat een reply, maar goed..
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een religie of cultuur die het toestaat en zelfs voorschrijft dat mannen vrouwen terechtwijzen, opvoeden of de weg wijzen of tegen zichzelf beschermen, of dat nu wel of niet met fysiek geweld gepaard gaat, gaat uit van de ongelijkwaardigheid van man en vrouw. Islam is extreem patriarchaal. Op zich zijn 99 % van de culturen ter wereld patriarchaal of in ieder geval patrilineair, maar islam heeft het tot een kunst verheven. |
![]() |
||
Citaat:
dan b != a daar hoeft geen ' ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
6. En betreffende degenen die hun vrouwen beschuldigen en die buiten zich geen getuigen hebben, - laat ieder hunner vier maal in de naam van Allah zweren dat hij voorzeker de waarheid spreekt. 7. En de vijfde maal zal hij zeggen: dat Allah's vloek op hem ruste als hij tot de leugenaars behoort. 8. Maar het zal de straf van haar afwenden indien zij viermaal in de naam van Allah getuigt en zegt, dat hij tot de leugenaars behoort. 9. En de vijfde maal zal zij zeggen: dat de toorn van Allah over haar zij als hij (haar man) de waarheid spreekt. weetje het zeker? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
m > v ik stel, v > m dus m <> v m = v |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
![]() Mensen gaan hun verderfelijke daden echt niet goedpraten hoor. Of ze gaan eral vanuit zonder erook echt in verdiept te hebben. Een imam die bv het goedkeurt om vrouwen te verkrachten, mag van mij anaal verkracht worden. Citaat:
Citaat:
je zou btw dan kunnen stellen dat elke religie patriarchaal is. |
![]() |
||
Citaat:
De man heeft meer rechten dan de vrouw, (of de vrouw minder rechten dan de man) dus: m > v Als, m > v, is. Dan kan er géénn sprake zijn van: v > m v <> m Jij gaat ervan uit dat "minder rechten dan" gelijk is aan "meer rechten dan", en dat is niet zo. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dus eigenlijk zijn man en vrouw m ≠ v er kan dus misschien geen sprake zijn van m > v of v > m maar we hebben het hier over waarde. Als een man andere verplichtingen heeft dan een vrouw maakt het dan een van de geslachten minderwaardig'? het lijkt me niet |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik beweer niet dat ze minderwaardig zijn. ![]() (In theorie, praktijk is volgens mij vaak anders, maar dat terzijde) |
![]() |
||||||||
Citaat:
Het schijnt mij toe dat je verder geen aanmerkingen had op het totalitaire-bovenlaag verhaal. Laten we dat dan aannemen. Citaat:
Op de een of andere manier heb ik niet het idee dat bijvoorbeeld een vrouw van 18 in een land als Saudie-Arabië of Syrië de vrijheid heeft om haar hoofddoek op straat af te doen en openlijk atheďsme aan te gaan hangen. Citaat:
In feite vraag ik me af hoe je nog kunt ontkennen dat er een Islamitische cultuur is. Islam staat namelijk overal waar het geldt volledig bovenaan. Het maakt wetten en bepaalt wat mensen wel en niet mogen. Op het moment dat een religie een klimaat schept waarin mensen tot dingen als eerwraak overgaan dan is er óf goed wat mis óf er moeten meer postbus-51 spotjes op TV. Doe iig iets zou ik zeggen. Citaat:
Citaat:
Either way, het opleggen van de Koran als maatstaf geeft blijkbaar meer ruimte tot vrouwonvriendelijke situaties dan het niet opleggen van de Koran als maatstaf. Nu wil ik zeker niet zeggen dat de kern van de Islam vrouwonvriendelijk is, maar blijkbaar klopt er dus iets niet. Citaat:
Om de kuisheid en de eer van de vrouw hoog te houden...zodat een man niet geil wordt van haar haren ja. Dat is allemaal best, maar ik zou zeggen laat die mannen wat aan die hormonen doen. Niet dat het gek is dat die wel eens opspelen als er constante controle is op allerlei gebieden alsmede onderdrukking van boven, maar goed. Kijk daar is weer die mening dus - dat jij zegt dat de hoofddoek iets positiefs is. Dat is misschien zo, maar dan nog hebben niet alle vrouwen op deze wereld het recht de hoofddoek af te doen en te zeggen dat het voor haar niet positief is. En dáár gaat het dus mis, en daar blijkt dat vrouwen en mannen blijkbaar niet gelijkwaardig zijn. Misschien dat mensen vanuit een bepaalde visie überhaupt niet als waardig gezien worden. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En waarom zou de vrouw de dupe moeten zijn van niet-gelijkwaardigheid, als het hier gaat om andere rechten en plichten en niet om minder rechten en plichten? |
![]() |
||
Citaat:
omdat, zoals eerder is opgemerkt, verschillende rechten en plichten niet met elkaar gecompenseerd kunnen worden.
||
Citaat:
Kwetsbaarheid? Bescherming? Lazer op man! Wij zijn hier in het westen al een eeuw bezig minder een mannenmaatschappij te worden. Dat is de oorzaak van het probleem aanpakken inplaats van aan symptoombestrijding te doen. Ik wil niet beschermd worden als dat een beknotting van mijn vrijheden oplevert. De mannen gedragen zich maar, dan heb ik geen bescherming nodig. (Ja, ook de meeste religies zijn patriarchaal. In bijna alle religies zie je dat het de mannen zijn die de geestelijke leiderschapsfuncties hebben, dat de mannen de profeten en de messiassen zijn.) |
![]() |
||
Citaat:
Onder minderwaardig bedoelde ik daar op cultureel vlak. Op justitieel vlak vind ik dat ze wel minderwaardig zijn. |
![]() |
|||||||||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Ik snapte het eerlijk gezegd niet zo. Ik snap niet waarom vrijheid perse met de islam zou indruisen. Wij hebben iig wel elk een andere mening over het begrip vrijheid. Ik denk iedereen wel btw. Citaat:
Syrie zou het wel kunnen btw ![]() Citaat:
Ik onderschat zeker geen moslimas die geen hoofddoek dragen. Een doekje zegt niets. Er zijn zat 'slechte' gesluierde moslimas en 'goede' ongesluierde moslimas. Eerwraak is een pre islamitische gebruik in landen als turkije etc. Het lijkt mij niet dat mensen dat in naam van religie dat gaan doen. Een islamitische staat voorkomt juist eerwraak en bloedwraak. Het is niet de islam zoals ik zei, maar de sociale druk van de mensen die hetzelfde (achterlijke) cultuur hebben. Wat je eraan kan doen? Nouja weer de Islam zetten, want die verbiedt zaken als eerwraak en bloedwraak en dat is algemeen bekend (in mijn vaders dorp zijn mensen redelijk achterlijk wat betreft eerwraak enzo, maar toch hammert de dorpsimam er telkens op dat het iets slecht is) Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
nouja er zijn vrouwen die daar wel behoefte aanhebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||||||
Citaat:
Het nodigt niet uit tot zelfdenkendheid of filosofie, of tot menselijke ontwikkeling. Dat soort dingen blijven volledig stilstaan omdat dat soort processen onderhevig gemaakt worden aan de religie. Daarom kunnen ook allerlei praktijken doorgang vinden die allang achterhaald zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|||||||
![]() |
Citaat:
Er zijn verder genoeg islamitische filosofen hoor. En ik denk dat je met filosoferen misschien wel nog dichter bij God komt. Citaat:
Als Jood heb je de joodse wetten na te leven. Als atheist de 'atheistische' wetten en ga zo maar door. Je kan er gewoon vrij leven met je levensovertuiging, als je er maar niet voor gaat propageren (kdenk dat dat oa die 5 % is dat niet overeenkomt) Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik stel mijn geloof boven alles, dat dient elke religieuze te doen. Ikw eet dat mijn geloof de mensen rechten niet schendt, mocht dat wel zo zijn, dan is er wat mis met de afgesproken mensenrechten. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() als dit niet bewijst wat ik probeerde te eggen over Islam boven alles stellen en vrijheid die daaronder lijdt dan weet ik het ook niet meer
||
Citaat:
Maar ik begrijp dat jij vindt dat wetten die van God afkomstig zijn hoe dan ook rechtvaardig zijn. En daar ben ik het niet mee eens.
Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 16:23. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Verder is elke moslim verplicht zich te houden aan de wetten van zn land, zolang hij maar niet verboden wordt te geloven. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Gewoon hypothetisch, ik ben namelijk wel benieuwd. ![]() Ik heb míjn geloof namelijk laten varen toen ik (o.a) contradicties en onrechtvaardigheden in m'n geloof tegenkwam.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Welk gleoof was dat? |
![]() |
||
Citaat:
overigens is het niet zo dat ik mijn hele geloof heb laten varen om dat er dingen waren waar ik het niet mee eens was hoor. Maar het droeg er wel aan bij.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een vrouw die in een dergelijke samenleving wil afwijken van de voor haar weggelegde rol, krijgt wel degelijk rechtstreeks te maken met haat en minachting. |
![]() |
||
Citaat:
Dan begint het met je geloof omvormen tot iets nieuws waar je het wel mee eens bent, en na een tijdje is er weinig christelijks meer te ontdekken.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Boerka verbod, what the hell! nachtmens | 312 | 09-08-2012 17:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een stukje waarheid over de Islam Kaka8 | 4 | 23-01-2011 10:18 | |
'Stemmingmakerij over islam onverantwoord' Verwijderd | 159 | 27-04-2006 00:16 | |
Vrouwen en de Islam bram87 | 47 | 26-04-2006 17:13 | |
In welke mate staat de Koran integratie van moslims in de weg? PGWR | 36 | 28-03-2005 15:17 | |
,,Nederland is de perfecte islamstaat'' Yousra | 85 | 19-01-2004 10:29 |