Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2005, 16:22
REIE
REIE is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 02-04-2005 @ 19:25 :
Jup, de staat Vaticaanstad is de laaste dicatuur in West Europa. Politieke druk, handelsembargo ect lijken me goede manieren om democratie bevorderen.

De dood van de Paus? Kleine potentie op verbetering. Nu weet ik dat deze Paus in vergelijking nog wel meeviel. Maar de dood verdient hij net zo goed als andere dictators.
Stel je niet aan, het enige wat daar aan onderdrukking plaatsvind is de onderdrukking van eigen lustgevoelens.
Oud 03-04-2005, 16:29
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
REIE schreef op 03-04-2005 @ 17:22 :
Stel je niet aan, het enige wat daar aan onderdrukking plaatsvind is de onderdrukking van eigen lustgevoelens.
Daar hebben ze ook wat op gevonden hoor.

Enter the misdienaar.
Oud 03-04-2005, 17:06
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-04-2005 @ 17:29 :
Daar hebben ze ook wat op gevonden hoor.

Enter the misdienaar.
Ha
Ha
Ha

Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 23:35
x-Desert Rose-x
x-Desert Rose-x is offline
Ookal ben je het niet met zijn standpunten eens; een beetje meer respect zou wel gepast zijn hoor!
Vergeet niet dat deze man veel goeds heeft gedaan. Denk bijvoorbeeld aan zijn inbreng bij de val van het communisme in het oosten van Europa, de dreigende oorlog tussen Argentinië en Chile...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 12:07
muts8848
muts8848 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-04-2005 @ 17:29 :
Enter the misdienaar.

respect idd op zijn plaats hier. Ik hoop dat jullie ooit zullen begrijpen dat er ook mensen vrijwillig misdienaar zijn en vrijwillig misdienaar blijven, laatst met een kerel gesproken die inmiddels al 34 is.. en nog steeds misdienaar

oude garde
Oud 04-04-2005, 15:22
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Babies worden gedoopt, kleine kinderen krijgen de 1e communie, iets minder kleine kinderen worden gevormd. "Het hoort erbij"

Dus de kerk legt de wil van de kerk maar op aan mensen die nog geen eigen mening kunnen vormen.
Ook wenste deze paus geen dialoog, zijn wil was wet.

Pius de 12e (die tijdens WO2 iig) wenste zich ook niet druk te maken over de Joden. Het vaticaan heeft toen geen duidelijke stelling tegen de nazi's gemaakt.

Dit, plus dat de oude verhalen van enkele leugens aan elkaar hangen (adam en eva hadden 2 zonen, de ene slaat de ander door, gaat dan naar het buitenland en trouwt met een vrouw ??), maakt mij dat ik mij absoluut niet verbonden voel met de kerk.

"drinkt allen van deze wijn" en dan drinkt de pastoor het op
"gaat heen en vermenigvuldigt u" en zelf geheelonthouding
Oud 04-04-2005, 15:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 04-04-2005 @ 16:22 :

"Gaat heen en vermenigvuldigt u" betekent niet: "ga veel neuken en krijg veel nakomelingen", maar het betekent: "ga en verspreidt de boodschap van Jezus Christus".
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 04-04-2005 @ 16:22 :
Babies worden gedoopt, kleine kinderen krijgen de 1e communie, iets minder kleine kinderen worden gevormd. "Het hoort erbij"

Dus de kerk legt de wil van de kerk maar op aan mensen die nog geen eigen mening kunnen vormen.
Ook wenste deze paus geen dialoog, zijn wil was wet.

Pius de 12e (die tijdens WO2 iig) wenste zich ook niet druk te maken over de Joden. Het vaticaan heeft toen geen duidelijke stelling tegen de nazi's gemaakt.

Dit, plus dat de oude verhalen van enkele leugens aan elkaar hangen (adam en eva hadden 2 zonen, de ene slaat de ander door, gaat dan naar het buitenland en trouwt met een vrouw ??), maakt mij dat ik mij absoluut niet verbonden voel met de kerk.

Leugens? Waarom dan... wat jij als voorbeeld geeft is hoogstens iets wat je als opmerkelijk zou kunnen beschouwen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-04-2005 @ 16:44 :
"Gaat heen en vermenigvuldigt u" betekent niet: "ga veel neuken en krijg veel nakomelingen", maar het betekent: "ga en verspreidt de boodschap van Jezus Christus".
neh, werd nl gezegd tegen de eerste mensen, Jezus was van 'ietsje' later
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:48
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 16:46 :
neh, werd nl gezegd tegen de eerste mensen, Jezus was van 'ietsje' later
Ik vraag me af waar je dit vandaan haalt? Maar anyway, de manier waarop die zin wordt uitgedragen betekent in ieder geval dat de boodschap van Christus verspreidt moet worden.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-04-2005 @ 16:48 :
Ik vraag me af waar je dit vandaan haalt? Maar anyway, de manier waarop die zin wordt uitgedragen betekent in ieder geval dat de boodschap van Christus verspreidt moet worden.
uit de bijbel
en het betekent dus wel degelijk letterlijk voortplanten, aangezien - zoals ik al zei - Christus van jaren later is.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-04-2005 @ 16:48 :
Ja, want jouw interpretatie van die tekst is de absolute waarheid.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 16:03
juno
juno is offline
Go forth and be fruitful.

betekent in mijn ogen dat letterlijke: gaat heen en weest vruchtbaar, dus krijg veel nakomelingen.
Met citaat reageren
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 16:55 :
uit de bijbel
en het betekent dus wel degelijk letterlijk voortplanten, aangezien - zoals ik al zei - Christus van jaren later is.
Ik heb een pastoor anders horen beweren, vandaar.
Met citaat reageren
Tuinkabouter !!
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 16:45 :
Leugens? Waarom dan... wat jij als voorbeeld geeft is hoogstens iets wat je als opmerkelijk zou kunnen beschouwen
Goed vervang leugens door wat anders, iig het verhaal klopt dus niet.

Als het adam-en-eva gedeelte had geklopt dan hadden wij niet bestaan, als het andere gedeelte klopt waren adam en eva dus niet de 1e mensen.
Oud 04-04-2005, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 04-04-2005 @ 17:03 :
Goed vervang leugens door wat anders, iig het verhaal klopt dus niet.

Als het adam-en-eva gedeelte had geklopt dan hadden wij niet bestaan, als het andere gedeelte klopt waren adam en eva dus niet de 1e mensen.
Onzin, ze kunnen nog wel de eersten zijn, als er blijkbaar ook anderen elders zich hadden gevestigd.
Met citaat reageren
Tuinkabouter !!
En je hebt het geloof en de kerk, die twee dingen zie ik volkomen gescheiden van elkaar. De kerk legde je vroeger hun interpretatie van het geloof dwingend op. Vroeger hield de kerk je dom en de werkgevers je arm. Eens in de zoveel tijd was er weer een donderpreek en had je s'avonds weer mensen in de bomen hangen die zich geintimideerd voelden.

Ik voel meer voor het leven volgens de 10 geboden (waarvan je de 1e 2 mag vergeten), onderdeel van het geloof en niet van de kerk. Als je je daar aan houdt heb je goed geleefd.

De evolutieleer lijkt me waarschijnlijker dan dat de grote baas de aarde in 7 dagen in elkaar heeft gedraaid waarvan ook nog een rustdag.
Verwijderd
Het is een werelds gezegde geworden, maar het is afgeleid van hetgeen God zegt tegen Jakob in Genesis 35 : 11 : "Voorts zeide God tot hem: Ik ben God de Almachtige! wees vruchtbaar, en vermenigvuldig! Een volk, ja, een hoop der volken zal uit u worden, en koningen zullen uit uw lenden voortkomen".
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 16:14
muts8848
muts8848 is offline
bedenk je wel dat het verhaal van adam en eva behoort tot het scheppingsverhaal. Elke cultuur heeft zijn eigen ideen over hoe de aarde is ontstaan, puur omdat mensen er gewoon niet tegen kunnen dat ze geen antwoord op hun vragen hebben. Men zocht een verklaring voor het onverklaarbare. Toen het Christendom echt serieus werd met een paus en een stel kardinalen, bisschoppen ed. Had men nog nooit gehoord van een evolutietheorie of een big bang. Toch moesten de antwoorden op deze levensvragen beantwoord worden in de bijbel.

Mijn punt is eigenlijk dat het (voor mij iig) niet gaat om het letterlijke verhaal wat hier verteld wordt. Maar om de kern van de bijbel in zijn algemeenheid. Je kan eeuwige discussie voeren dat de kerk haar mensen heeft voorgelogen, maar dat heeft geen zin. De kerk heeft zeker in de laatste decennia ook veel goed werk gedaan. (natuurlijk is het vaticaan wel erg conservatief, maar wat wil je?? je kan een 2000 jaar oude religie toch niet zomaar op de kop gooien?? of de bijbel herschrijven??)
Oud 04-04-2005, 17:14
Tuinkabouter !!
Nou wat een goed werk, het condoom tegenhouden in afrika.

Toegegeven, mede door het werk van de paus hoort polen bij de EU en de paus heeft met alle grote en minder grote leiders van de laatste 25 jaar aan de tafel gezeten.

Maar het grootste punt voor mij is de houding tegenover de Joden in WO2
Oud 04-04-2005, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-04-2005 @ 17:03 :
Ik heb een pastoor anders horen beweren, vandaar.
Vrijzinnige interpretaties, maar ook nog eens volkomen onjuist, aangezien de (oorspronkelijke) tekst in het OT staat...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 17:21
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-04-2005 @ 17:03 :
Go forth and be fruitful.

betekent in mijn ogen dat letterlijke: gaat heen en weest vruchtbaar, dus krijg veel nakomelingen.
Waarom je het nu in het Engels zegt is mij een raadsel, zeker aangezien het een verbastering betreft van een tekst.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 17:24
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 04-04-2005 @ 18:14 :
Maar het grootste punt voor mij is de houding tegenover de Joden in WO2
Ja, en dat is nou juist iets waar Johannes Paulus de IIe helemaal niks mee te maken heeft.
Overigens heeft hij daarvoor in het Jubeljaar 2000 een Mea Culpa over uitgesproken, dus dat is nou wel klaar, dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 17:49
muts8848
muts8848 is offline
Citaat:
Tuinkabouter !! schreef op 04-04-2005 @ 18:14 :
Nou wat een goed werk, het condoom tegenhouden in afrika.
dat zeg ik.. de kerk is erg concervatief, maar het is simpelweg niet mogelijk om een 2000 jaar oude religie op zijn kop te zetten.

Maar laat ik er maar niet over beginnen dat het een illusie is met alleen condooms aids een halte te roepen, er is daar veel meer aan de hand.
Oud 04-04-2005, 17:58
juno
juno is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2005 @ 18:21 :
Waarom je het nu in het Engels zegt is mij een raadsel, zeker aangezien het een verbastering betreft van een tekst.
Andere vertalingen raadplegen kan helpen om de bedoeling van een tekst te achterhalen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 23:01
Tuinkabouter !!
Citaat:
muts8848 schreef op 04-04-2005 @ 18:49 :
Maar laat ik er maar niet over beginnen dat het een illusie is met alleen condooms aids een halte te roepen, er is daar veel meer aan de hand.
Het zal wss wel een grote stap in de goede richting zijn. En bij de Jodenvervolging doelde ik ook op het vaticaan ipv de paus.
Oud 05-04-2005, 08:52
Verwijderd
Citaat:
muts8848 schreef op 04-04-2005 @ 18:49 :
dat zeg ik.. de kerk is erg concervatief, maar het is simpelweg niet mogelijk om een 2000 jaar oude religie op zijn kop te zetten.

Inderdaad, in Afrika is het tegenwoordig heel hip om een bloedtransfusie te ondergaan.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 09:06
muts8848
muts8848 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-04-2005 @ 09:52 :
Inderdaad, in Afrika is het tegenwoordig heel hip om een bloedtransfusie te ondergaan.
lol...

als je een probleem als aids wil oplossen moet je kijken naar wat in de cultuur van die mensen een goede oplossing is. Niet naar wat in onze cultuur een goede oplossing is. Je moet met oplossingen komen die voor die mensen logisch in de oren klinkt.

bij aids voorlichtingen wordt er vaak een bezemsteel gebruikt waar een condoom overheen wordt geschoven, als voorbeeld. Vanaf dat moment denken de mensne dat het helpt tegen aids om een condoom om een bezemsteel heen te schuiven, en de bezem naast het bed neer te zetten. Niet dat deze mensen dom zijn, maar ze hebben geen onderwijs genoten en zijn niet bekend met dit soort dingen, en je kan dat ook niet aanleren in een workshop.

Gebruik van medicijnen om aids te voorkomen zal misschien beter werken, of zorgen voor meer monogamie. Dat zijn dingen waar de mensen wel mee bekend zijn.

(maar dit lijkt me eigenlijk meer iets voor een nieuw topic)

tuurlijk.. condoom gebruik zou natuurlijk een stap in de goede richting zijn, maar het is geen oplossing. Iets waar de meeste hulporganisaties nu ook op terugkomen.
Oud 05-04-2005, 09:23
Verwijderd
laatst gewijzigd: 04-04-2005 07:20

Moslims roemen paus als wereldleider

"Onbetwist de grootste wereldleider en het mondiale geweten van onze wereld gedurende de laatste decennia." Zo noemt het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) paus Johannes Paulus II.

Midden-Oosten
In het CMO zijn 400 moskeeorganisaties vertegenwoordigd. "Door de moslims zal hij herinnerd worden als een oprecht mens die een sterk pleitbezorger was voor vrede in het Midden-Oosten."

Uitsluiting

Het CMO roemt de zaterdagavond overleden paus omdat hij 'tegen elke vorm van oorlog, discriminatie, uitsluiting, onderdrukking en tegen aantasting van menselijk leven was'.

bron
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 10:02
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S. schreef op 05-04-2005 @ 10:23 :
laatst gewijzigd: 04-04-2005 07:20

Moslims roemen paus als wereldleider

"Onbetwist de grootste wereldleider en het mondiale geweten van onze wereld gedurende de laatste decennia." Zo noemt het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) paus Johannes Paulus II.

Midden-Oosten
In het CMO zijn 400 moskeeorganisaties vertegenwoordigd. "Door de moslims zal hij herinnerd worden als een oprecht mens die een sterk pleitbezorger was voor vrede in het Midden-Oosten."

Uitsluiting

Het CMO roemt de zaterdagavond overleden paus omdat hij 'tegen elke vorm van oorlog, discriminatie, uitsluiting, onderdrukking en tegen aantasting van menselijk leven was'.

bron

Paus normaliseerde relatie met Joodse volk

* Send this page to somebody
* Print this page

In een schrijven aan de Apostolisch Nuntius in Den Haag, Monseigneur Bacque heeft CIDI zijn leedwezen betuigd met het overlijden van Paus Johannes Paulus II. Het CIDI prijst de overleden kerkvader voor zijn rol in de strijd tegen het communisme en in het bijzonder voor zijn grote inzet voor het normaliseren van de relaties met het Joodse volk.
"Wij herinneren ons in het bijzonder het bezoek dat de Paus bracht aan de Grote Synagoge van Rome op 13 april 1986, waarbij hij de Joden 'onze oudste broeders' noemde. Hiermee stelde hij voor het eerst in de kerkgeschiedenis de Joodse religie op een zelfde niveau als het Katholicisme. Later zou de Paus, die als jonge priester in Polen de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog van dichtbij meemaakte, zich excuseren voor het lijden dat het Joodse volk in naam van het Christendom is aangedaan. Het antisemitisme noemde hij een zonde en meermalen waarschuwde hij tegen het herleven ervan. Paus Johannes Paulus II zal door het Joodse volk nooit meer worden vergeten vanwege zijn historische besluit Israel te erkennen en op 30 december 1993 officiele betrekkingen met die staat aan te knopen. In maart 2000 bracht hij een officieel bezoek aan Israel. Het beeld van een dappere, broze kerkleider die een briefje met wensen tussen de stenen van de Klaagmuur in Jeruzalem stopt, blijft diep in ons geheugen gegrift." Aldus CIDI in zijn schrijven.

De condoleancebrief aan de Nuntius eindigt met katholieken veel kracht en wijsheid toe te wensen bij de verwerking van dit 'verlies voor de mensheid' en de hoop uit te spreken dat de nagedachtenis aan Johannes Paulus II ons allen tot zegen zal zijn.

Bron: CIDI, 4 april 2005
Oud 05-04-2005, 10:06
Verwijderd

Een goed woord over de overleden Paus van twee andere wereldgodsdiensten.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 10:10
Gatara
Gatara is offline
"Door de moslims zal hij herinnerd worden als een oprecht mens die een sterk pleitbezorger was voor vrede in het Midden-Oosten."

"Paus Johannes Paulus II zal door het Joodse volk nooit meer worden vergeten vanwege zijn historische besluit Israel te erkennen en op 30 december 1993 officiele betrekkingen met die staat aan te knopen. "

Oud 05-04-2005, 10:14
Verwijderd
Ja, de paus was voor vrede.
Ongeacht afkomst etc.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 10:52
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 05-04-2005 @ 11:14 :
Ja, de paus was voor vrede.
Ongeacht afkomst etc.
Voor vrede? Wow, ik ben juist hartstikke voor oorlog. Bijna iedereen wel, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 11:14
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-04-2005 @ 11:52 :
Voor vrede? Wow, ik ben juist hartstikke voor oorlog. Bijna iedereen wel, denk ik.
Jij bent dan ook geen paus!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 11:21
*Finding*Niki*
*Finding*Niki* is offline
Vind t jammer dat er een nieuwe komt
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 11:36
Maranatha
Maranatha is offline
Citaat:
*Finding*Niki* schreef op 11-04-2005 @ 12:21 :
Me2...

Heb hem in Toronto gezien in 2002 (tijdens de WJD) en ook in Rome tijdens audientie in 2004... Die man heeft/had zo'n charisma!!!!

Echt geweldig...

owja, en hij heeft mij gezegend, 2 dagen voor ik geboren werd!

tlijkt me ook niet makkelijk te zijn om nu Paus te worden.... Het is vrijwel onmogelijk om Johannes Paulus II te evenaren en de nieuwe Paus zal het ook heel zwaar krijgen, denk ik.
Oud 11-04-2005, 11:47
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-04-2005 @ 18:58 :
Andere vertalingen raadplegen kan helpen om de bedoeling van een tekst te achterhalen.
Het is geen vertaling, maar een verbasterde tekst.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 13:41
Verwijderd
een reden tot feesten
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 19:09
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline

Geniaal!
Oud 11-04-2005, 19:12
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
Fernand0^T0rres schreef op 02-04-2005 @ 17:53 :
Voor mij helemaal niks.
Oud 11-04-2005, 19:14
one.
one. is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 11-04-2005 @ 20:09 :
[afbeelding]

Geniaal!
Oud 11-04-2005, 20:16
*Finding*Niki*
*Finding*Niki* is offline
Citaat:
*Finding*Niki* schreef op 11-04-2005 @ 12:21 :
Ik bedoel: dat ik liever zie dat er GEEEEEn paus meer komt...Weg met dat ouderwetse onderdrukte gedoetje!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:19
Verwijderd
Citaat:
*Finding*Niki* schreef op 11-04-2005 @ 21:16 :
Ik bedoel: dat ik liever zie dat er GEEEEEn paus meer komt...Weg met dat ouderwetse onderdrukte gedoetje!
Wat een jeugdig optimisme!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 15:24
bracelance
bracelance is offline
verfrissing van de katholieke superieuriteit in Rome
Reageren

Regels voor berichten