Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2005, 19:24
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 18:38 :
hier heb je nog een type
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Aids/
AIDS is voor een heel groot deel het gevolg van overbevolking, net als vele andere problemen op deze aardkloot. Om dat te voorspellen hoef je echt geen profeet te zijn.

Het reilen en zeilen op deze aardkloot vandaag de dag is behoorlijk rustig. Er zijn tijden geweest waarin bijna al het leven uitgeroeid werd en er duizenden jaren lang nagenoeg geen leven mogelijk was. Ik zou bijvoorbeeld niet graag 65 miljoen jaar gelden geleefd hebben.

Dat het eind der tijden er aan zit te komen beweerde Jezus ongeveer 2000 jaar gelden al en sindsdien staan er regelmatig van die gekken op die hetzelfde beweren. Toch bestaan we nog steeds en is er geen enkele reden om aan te nemen dat het eerdaags is afgelopen.
Oud 11-04-2005, 19:48
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
be simple schreef op 09-04-2005 @ 15:04 :
Iedereen geloofd dat Julius Ceasar heeft geleefd, terwijl over hem maar 10 stukken zijn geschreven. Die stukken stammen af vanaf 950 jaar na zijn leven.
Onzin. Van Ceasar zijn werken van zijn eigen hand bewaard gebleven (bijv. De Bello Gallico) Van Jezus niets. Zo goed als alles wat we over Jezus weten komt van zijn volgelingen, die zeker voor de nodige verdaaiingen gezorgd hebben. Teven zijn er meerdere historici die in detail schrijven over Ceasar, over Jezus geen één.
Citaat:
Over Jezus zijn 15.000 geschriften geschreven. Tot 300 jaar na Zijn leven is er over hem geschreven. Het leven van Jezus is veel meer beschreven en dus veel betrouwbaarder dan het bestaan van Julius Ceasar.
De eerste geschriften zijn allemaal door zijn volgelingen geschreven (op enkele uitzonderingen na), decennia na hetgeen ze vertellen en al die tijd mondeling overgeleverd. Daarnaast spreken ze elkaar hopeloos tegen en zijn ze soms in tegenspraak met historische feiten. Latere geschriften zijn op de eerdere gebaseerd. Allerminst betrouwbaar dus!
Citaat:
Ook komt Jezus in veel godsdiensten voor, of als profeet, of als goed mens of wat dan ook. De discussie of Jezus heeft bestaan, is dan ook zinloos.
Wat bedoel je met "veel godsdiensten"? De islam? Die is pas een aantal eeuwen later ontstaan en is dus hoogst waarschijnlijk gebaseerd op de onbetrouwbare overleveringen van christenen.
Citaat:
En het evangelie van Johannes is ontstaan rond 90 -100 n.C., zo'n 60-70 jaar na Jezus' dood. Hij was een apostel en schreef zijn boeken/brieven op een hoge leeftijd. Johannes is gestorven in 102 n. chr. toen hij ongeveer 95 was.
Dat de evangelien door Jezus' apostelen zijn opgeschreven, is zeer onwaarschijnlijk. Ik heb dit als een eerder uitgelegd (aan vichog dacht ik).
Citaat:
De eerste teksten van Paulus worden rond het jaar 50 gedateerd, zo'n 15 jaar na Jezus' dood. Het lijkt mij betrouwbaar als een verhaal 15 jaar mondeling is overgeleverd.
De teksten van Paulus bevatten nagoeg niets over de historische Jezus en zijn tevens modeling overgeleverd. Verder heeft Paulus Jezus nooit persoonlijk nooit gekend, maar is hij bekeerd door een visioen (een visioen dat alles weg heeft van een epileptische aanval).
Oud 11-04-2005, 20:12
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 18:38 :
hier heb je nog een type
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Aids/
Ja, nog een los voorbeeld. Waar is de algemene trend en de verklaring voor de enorm gestegen levensverwachting?
Oud 11-04-2005, 20:21
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-04-2005 @ 21:12 :
Ja, nog een los voorbeeld. Waar is de algemene trend en de verklaring voor de enorm gestegen levensverwachting?
dat is toch niet zo moeilijk; een betere gezondheidszorg en sociale voorzieningen.

Bart, dat bericht van jou had je al een eerder verteld en inderdaad tegen mij. Ik was toen niet overtuigd.
Over Paulus, in zijn brieven, bijvoorbeeld efeziërs, komt Christus best vaak voor. En was je erbij toen Paulus die 'epileptische' aanval kreeg? Hij ontving de Heilige Geest, lijkt mij.

En inderdaad, wat had het veel gescheeld als Jezus zelf wat had opgeschreven. Maar niet getreurd, veel van de Bijbelteksten zijn door de Heilige Geest geschreven door de personen zelf. Hij leidde ze.

Laatst gewijzigd op 11-04-2005 om 20:25.
Oud 11-04-2005, 20:23
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:21 :
dat is toch niet zo moeilijk; een betere gezondheidszorg en sociale voorzieningen.
Dus wat lul je over ziekten?
Oud 11-04-2005, 20:26
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-04-2005 @ 21:23 :
Dus wat lul je over ziekten?
maar voor aids is nog steeds geen geneesmiddel gevonden
Oud 11-04-2005, 20:26
RanC
RanC is offline
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:26 :
Dus? Voor gelovigen ook niet.
Oud 11-04-2005, 20:28
vichog
vichog is offline
Citaat:
RanC schreef op 11-04-2005 @ 21:26 :
Dus? Voor gelovigen ook niet.
geneesmiddelen voor gelovigen zodat ze niet meer gelovig zijn? Of voor gelovigen die aids hebben? God geneest, dat weet ik zeker.
Oud 11-04-2005, 20:30
RanC
RanC is offline
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:28 :
geneesmiddelen voor gelovigen zodat ze niet meer gelovig zijn? Of voor gelovigen die aids hebben? God geneest, dat weet ik zeker.
Geneesmiddelen voor gelovigen zodat ze niet meer geloven.
Toch wel amusant dat God dan niet al die Katholieke Afrikaanse gelovigen heeft gered. En ja, ik doel op die gelovigen die het Vaticaan de dood heeft ingejaagd...
Oud 11-04-2005, 20:31
vichog
vichog is offline
Citaat:
RanC schreef op 11-04-2005 @ 21:30 :
Geneesmiddelen voor gelovigen zodat ze niet meer geloven.
Toch wel amusant dat God dan niet al die Katholieke Afrikaanse gelovigen heeft gered. En ja, ik doel op die gelovigen die het Vaticaan de dood heeft ingejaagd...
oh, is dat zo?
Oud 11-04-2005, 20:31
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:26 :
Wat is je punt?
Oud 11-04-2005, 20:32
RanC
RanC is offline
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:31 :
oh, is dat zo?
Ja.
Oud 11-04-2005, 20:32
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-04-2005 @ 21:31 :
Wat is je punt?
dat de gezondheidszorg nog niet optima-forma werkt
Oud 11-04-2005, 20:33
juno
juno is offline
Juist omdat zoveel afrikanen denken dat God hen zal genezen, neuken ze er zonder condoom nog vrolijk op los en sterven ze als ratten aan AIDS.
Oud 11-04-2005, 20:35
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:32 :
dat de gezondheidszorg nog niet optima-forma werkt
Uiteraard, maar wat wil je daarmee zeggen?
Oud 11-04-2005, 20:45
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
vichog schreef op 11-04-2005 @ 21:28 :
God geneest, dat weet ik zeker.
Vreemd dat gelovigen dan exact dezelfde, en als we de rest van de wereld erbij pakken, lagere levensverwachtingen hebben dan atheisten...

Wat Juno zegt klopt trouwens, in Nigeria is bijvoorbeeld een vaccinatie verboden door de overheid omdat dit volgens geestelijken 'een complot van de CIA is om hun vrouwen onvuchtbaar te maken'.

Verder zou ik willen verwijzen naar gevallen als Sylvia Millecam, die eigenhandig de oppermacht van mythologische wezens op medisch gebied heeft gedemonstreerd. not dus.
Oud 11-04-2005, 21:16
Verwijderd
Dit topic ging over Jezus
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten