![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
hoe is het geconstateerd en op welke vlakken ?
Laatst gewijzigd op 15-04-2005 om 08:25. |
![]() |
||
Citaat:
Jij had gezegd dat deze personen op sociaal en emotioneel vlak ook een hoger nivo hebben en daarmee ben ik het niet eens.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En daarbij ieder mens maakt fouten! Dit is een aanvulling op grl. ik trouwens niet hoor, wel dyslectisch niet hoogbegaafd.
||
Citaat:
Kreeg studie naam................ Haal je een keer een lager cijfer dan iemand anders word je uitgelachen etc. Bij elke fout je word je erop gewezen echt heel irritant en de perfectionisme + faalangst word je aangepraat ![]() en toen wenste ik ook dat ik normaal was, echte vrienden had etc. Gelukkig hebben hun nooit in mij dictee schrift gekregen, maar na de cito kreeg ik te horen dat zij hoger hadden. En dan ben ik nog geen eens hoogbegaafd ! Kan mij voorstellen dat het voor hoogbegaafde nog moeilijker , kutter is. Ik verveelde me al dood , moest stil zitten en niks doen. (ben slecht in stilzitten , veel te veel engerie voor).
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Oh en nog iets, mensen vergeten vaak hoe demotiverend verveling werkt. Als alles te makkelijk is en je zit in een klas waarbij mensen 10 lessen nodig hebben voordat ze begrijpen wat een lijdend voorwerp is, terwijl jij het na 5 minuten al begreep.. dan is dat ontzettend vervelend en demotiverend. Daarom zakken er ook zoveel hoogbegaafden af naar lagere niveau's (en worden ze depressief).. en daar wordt het natuurlijk niet beter.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
je heb performaal iq en verbaal iq. En ik vraag me nu al jaren af of in welke vakken je een laag performaal iq , merkt.
||
![]() |
Citaat:
gewoon je best doen op school ik heb mensen het vwo zien halen... je houdt het niet voor mogelijk ![]()
||
![]() |
Citaat:
maar er is niet 1 definitie van hoogbegaafdheid trouwens ik snap wel dat verveling demotiverend is maar dan ga je toch gewoon ergens anders over nadenken? Ik heb dat nooit zo begrepen. Misschien omdat ik niet hoogbegaafd ben ofzo ![]() er zijn natuurlijk grenzen, maar ik kan dagen gewoon voor me uit zitten staren hoor. Mijn hoofd zit wel vol.
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Zo werkt hun testsysteem gewoon. Daar is toch niets arrogants aan? Behalve dat de puntentelling niet klopt... maar ik zei ook "stel" want ik weet niet precies wat de puntentelling is.
||
![]() |
Citaat:
boeit verder niet ![]() ging ik die mensa thuistest even maken net krijg je helemaal geen resultaten ![]() alleen 'zeer goed', grote kans om officiele test door te komen maar dat even tussendoor het ging tenslotte over 'hoe ga je om met' maar daar kan je zo weinig over discussieren he ![]() wel een beetje jammer dat ik wel veel van die negateive eigenshcappen heb die bij hoogbegaafden veel voorkomen, maar niet echt de positieve, behalve het hoge iq dan ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het zou beter zijn als iq score werd afgeschaft en dat je alleen na een iq test woordelijke resultaten krijgt. Van je heb een hoge score en je zal je dus vervelen hierdoor raden wij de school dit en dat aan.
||
Citaat:
De WISSC, de WPPSI en wat heb je daar nog allemaal meer... Ik geloof er niet echt in. Wist je dat men af en toe de normtabellen e.d. wat aanpast aan de maatschappij, omdat we met z'n allen slimmer worden? Net alsof we onze weegschaal zouden aanpassen omdat er meer overgewicht is. Ik begrijp de logica niet zo goed erachter. Wil men dan per sé het gemiddelde blijven hanteren? Da's de enige reden die ik kan vinden. Iemand die het me kan uitleggen, mag dit gerust. De puntentelling is saai om uit te leggen, het komt er op neer dat men verschillende subtests aflegt, vervolgens deze scoort volgens bepaalde voorbeeldantwoorden en zo en dan tellen ze deze op tot ruwe scores. Die ruwe scores worden dan nog omgevormd door normtabellen en zo kom je dan aan het IQ (bepaalde scores tellen mee voor het Performaal IQ, andere voor het Verbaal IQ). Maar bij de scoring loopt het volgens mij reeds mis. Wie bepaalt nu wat het juiste antwoord is? Hoe kan men nu zeggen dat het kind daar een punt meer of minder voor krijgt? Als de kinderen bv. een huis moeten natekenen en het dak teveel afwijkt van de 90° bv. (top), dan is dat een punt minder. Maar het is echt berekend op de millimeter...bedoel hoe stom en subjectief en cultureel bepaald en afhankelijk van het moment en afhankelijk van de motoriek en... Daarom geloof ik er dus niet echt in. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Gaat het gemiddelde hoger of lager worden, dan wordt het getal dat eruit komt niet meer interpreteerbaar ten opzichte van anderen.
||
Citaat:
![]() ja, een slechte ervaring....
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar nog een keer voor degene die het nog niet weten. heb dys. test gehad , daar zat een iq test op en ik deed gymnasium. In iedergeval doordat de iq test bij mij aangaf dat mijn schoolniveau vmbo zou moeten zijn, had ik geen dyslexie. maar het gaat om de manier dat dit gebracht werd, je zegt niet koelbloedig tegen een kind dat gymnasium te moeilijk is, en zeker niet gebaseerd op een iq test. In iedergeval ik doe nog steeds VWO en het gaat me goed af ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb zelf ook leesproblemen, maar ik heb me nooit laten testen. Het gevolg daarvan was dat ze me op de basisschool dom vonden, ik kreeg nog meer last van faalangst en een minderwaardigheidscomplex, terwijl ik wel goed was in rekenen. ![]() Maarja, ze vonden me sowieso al raar.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Zijn die mensen dan wel zeker wat hoogbegaafdheid inhoud? Ik sta er toch maar kritisch tegenover. Ja, tuurlijk, je moet een testinstrument hebben om het te kunnen meten op de één of andere manier. Maar gezien het normaal is in de geschiedenis dat men theorieën opbouwt om ze dan enkele decennia later terug af te breken, denk ik dat dit ook nog zal gebeuren met de iq-testen en dan vooral met de inhoud die men geeft aan IQ. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hoog begaafd. Kleintje! | 70 | 29-07-2011 18:42 | |
Psychologie |
Voor alle hoogbegaafden en/of beelddenkers nature_lover | 100 | 20-07-2010 18:28 | |
Verhalen & Gedichten |
Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal) Verwijderd | 226 | 27-11-2005 11:00 | |
Algemene schoolzaken |
Mensen die Mavo doen zijn dom en lui DG | 288 | 25-06-2005 23:07 | |
Liefde & Relatie |
LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde. Rerisen Phoenix | 58 | 13-06-2003 07:23 |