Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2005, 19:54
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-07-2005 @ 20:38 :
wat bedoel je te vragen?
Ik bedoel: het jodendom heeft historisch polytheistische wortels, hetgeen doorklinkt in bijvoorbeeld Genesis. Ben je het daarmee eens, of hoe stel je anders het ontstaan van het jodendom voor?
Oud 06-07-2005, 20:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 06-07-2005 @ 20:54 :
Ik bedoel: het jodendom heeft historisch polytheistische wortels, hetgeen doorklinkt in bijvoorbeeld Genesis. Ben je het daarmee eens, of hoe stel je anders het ontstaan van het jodendom voor?
Het jodendom is ontstaan binnen een polytheistische wereld - het zou hebben kunnen geleid tot een overgang, maar gaat het uiteindelijk duidelijk om 1 god en slechts om 1.
Oud 07-07-2005, 01:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 06-07-2005 @ 21:59 :
Het jodendom is ontstaan binnen een polytheistische wereld - het zou hebben kunnen geleid tot een overgang, maar gaat het uiteindelijk duidelijk om 1 god en slechts om 1.
Dat neemt niet weg dat het oude testament nog bol staat van polytheistische overblijfselen
Oud 24-07-2005, 10:59
Dror Yikra
Dror Yikra is offline
Rashi (de grootste joodse bijbelcommentator ooit) verklaart:

Exodus / Shemos 12:12. I will pass through the land of Egypt on this night, and I will smite every firstborn in the land of Egypt, both man and beast, and upon all the gods of Egypt will I wreak judgments I, the Lord.

Rashi:
I will pass like a king who passes from place to place, and with one passing and in one moment they are all smitten. — [from Mechilta]

every firstborn in the land of Egypt Even other firstborn who are in Egypt [will die]. Now how do we know that even the firstborn of the Egyptians who are in other places [will die]? Therefore, Scripture states: “To Him Who smote the Egyptians with their firstborn” (Ps. 136:10). — [from Mechilta]

both man and beast [I.e., first man and then beast.] He who started to sin first from him the retribution starts. — [from Mechilta]

and upon all the gods of Egypt - The one made of wood will rot, and the one made of metal will melt and flow to the ground. * — [from Mechilta]

will I wreak judgments - I The Lord I by Myself and not through a messenger. — [from Passover Haggadah]

* This explains how 'executing judgments' can apply to inanimate objects sich as idols (see Zohar, Shemos 18b).

Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 11:03.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 11:14
T_ID
T_ID is offline
Klopt, god pleegde genocide op onschuldigen, maar wat was het doel van die post nu?
Oud 24-07-2005, 11:17
Dror Yikra
Dror Yikra is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-07-2005 @ 12:14 :
Klopt, god pleegde genocide op onschuldigen, maar wat was het doel van die post nu?
Mijn post? Simpel, de joodse uitleg van het bijbelvers waarom dit topic draaide geven.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 11:18
Dror Yikra
Dror Yikra is offline
De joodse verhalen vertellen verder dat farao (van de exodus) niet overleden is. Hij heeft het water overleefd en dook later weer ergens anders op.

Ik weet niet meer precies wat de bron daarvan is, maar ik heb dat zeker ergens gelezen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 11:56
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-06-2005 @ 20:31 :
Wat het leuke is is dat de geschiedenis van de Egyptenaren nergens melding maakt van een woestijnstammetje dat het hele leger door een zee laat verzwelgen en plagen veroorzaakt.

Oftewel, zowel de bijbel als de koran lullen uit hun spreekwoordelijke nek.
Er zijn welzeker Egyptische bronnen gevonden over de 10 plagen en de uittocht uit Egypte. Ik heb het al meerdere keren gelezen. Als ik een bron vind post ik 'm nog wel.

Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 12:14
Belgarath
Belgarath is offline
En als het niet vermeld werd zou dat nog niet zo vreemd zijn. Het zou verloren gegaan kunnen zijn en het kan geschrapt zijn. Dat deden ze wel vaker, met Hatsjepsoet bijvoorbeeld.
Oud 24-07-2005, 12:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Auryn schreef op 24-07-2005 @ 12:56 :
Er zijn welzeker Egyptische bronnen gevonden over de 10 plagen en de uittocht uit Egypte. Ik heb het al meerdere keren gelezen. Als ik een bron vind post ik 'm nog wel.
Je zou de eerste zijn die daar een bron voor zou produceren, dus ik zie dat graag verschijnen.
Oud 24-07-2005, 13:36
Gatara
Gatara is offline
overigens, als je de theorie volgt dat de goden van egypte = de faraos van egypte, dan zou dat betekenen dat er meer faraos waren op dat moment; of niet?
Oud 24-07-2005, 14:00
Dror Yikra
Dror Yikra is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-07-2005 @ 14:36 :
overigens, als je de theorie volgt dat de goden van egypte = de faraos van egypte, dan zou dat betekenen dat er meer faraos waren op dat moment; of niet?
Volgens Rashi slaat 'de goden' op de houten, metalen en stenen beelden die de Egyptenaren aanbaden. Niet op de entiteiten, maar op de voorwerpen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 14:07
bbyn
bbyn is offline
ja denk ik ook...
Oud 24-07-2005, 15:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-07-2005 @ 14:36 :
De farao was een van de Egyptische goden, er waren een aantal permanente goddelijkheden, waarvan Osiris de oppergod was, de farao fungeerde als een soort tijdelijke godheid, die na zijn dood wel naar de goden ging, maar niet zo actief vereerd werd als de anderen.
Oud 24-07-2005, 16:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-07-2005 @ 16:56 :
De farao was een van de Egyptische goden, er waren een aantal permanente goddelijkheden, waarvan Osiris de oppergod was, de farao fungeerde als een soort tijdelijke godheid, die na zijn dood wel naar de goden ging, maar niet zo actief vereerd werd als de anderen.
owja, vergeten.

Oud 24-07-2005, 18:58
Bart Klink
Bart Klink is offline
Het jodendom is volgens mij inderdaad in het begin polytheïstisch geweest. Joden erkenden meerdere goden, maar zagen JHWH als een soort oppergod. Het joodse volk sloot een verbond met JHWH waarna JHWH hen verbood andere goden te aanbidden.

Dit polytheïsme heeft zelfs een uitgebreide bijbelse onderbouwing. Type bijvoorbeeld eens "goden" in in een bijbelse zoekmachine.
Oud 24-07-2005, 20:00
Dror Yikra
Dror Yikra is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 24-07-2005 @ 19:58 :
Het jodendom is volgens mij inderdaad in het begin polytheïstisch geweest. Joden erkenden meerdere goden, maar zagen JHWH als een soort oppergod. Het joodse volk sloot een verbond met JHWH waarna JHWH hen verbood andere goden te aanbidden.

Dit polytheïsme heeft zelfs een uitgebreide bijbelse onderbouwing. Type bijvoorbeeld eens "goden" in in een bijbelse zoekmachine.
Daar is mij niets van bekend. Verder gebruiken we liever gewoon in correct Nederlands/Engels de term 'God'; de term 'JHWH' mag alleen in religieuze geschriften gebruikt worden.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 21:45
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dror Yikra schreef op 24-07-2005 @ 21:00 :
Daar is mij niets van bekend. Verder gebruiken we liever gewoon in correct Nederlands/Engels de term 'God'; de term 'JHWH' mag alleen in religieuze geschriften gebruikt worden.
Volgens jou/ JHWH dan

Aangezien we in een democratie en niet in een theocratie leven, en er geen wet tegen is, lijkt me er niks mis mee

Trouwens vind ik dat door het God te noemen ik de polytheistische aard van de Bijbel tekort doe.

Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 01:13.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 22:08
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Dror Yikra schreef op 24-07-2005 @ 21:00 :
Daar is mij niets van bekend.
Zie bijvoorbeeld ook de Psalmen, waarin gesproken wordt over "De God der goden", "De HEER is een machtige God, een machtige koning, boven alle goden verheven."en "God staat op in de hemelse raad, hij spreekt recht in de kring van de goden".
Citaat:
Verder gebruiken we liever gewoon in correct Nederlands/Engels de term 'God'; de term 'JHWH' mag alleen in religieuze geschriften gebruikt worden. [/B]
JHWH is een heel gebruikelijk term om de god van de joden mee aan te duiden (ook al weten we niet hoe die naam uitgesroken moet worden, meetsal wordt er Jahweh van gemaak), ook buiten de religieuze literatuur.

Het geloof van (de eerste) joden zou trouwens het beste omschreven kunnen worden als henotheisme, het geloof in, en mogelijke verering van, meerdere goden, waarvan één god een prominente rol vervult.
Oud 28-07-2005, 22:20
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
Joostje schreef op 24-07-2005 @ 22:45 :
Volgens jou/ JHWH dan

Aangezien we in een democratie en niet in een theocratie leven, en er geen wet tegen is, lijkt me er niks mis mee

Trouwens vind ik dat door het God te noemen ik de polytheistische aard van de Bijbel tekort doe.
We leven in een democratie en er is geen wet tegen, dat is waar, maar het het wordt ook niet zozeer gevraagd op grond van een goddelijk gebod.

JHWH is de Heilige Naam van de Levende God. Op grond hiervan verdient deze naam de nodige eerbied. Deze eerbied wordt doorgaans uitgedrukt door het lezen van een ander woord in die plaats en het weergeven van die naam met een ander woord. Door christenen wordt de naam veelal weegegeven met HEER of HERE of HEERE volledig in hoofdletters.

Het achteloos gebruik van de naam wordt echter wel verboden, aangezien de HERE op de berg Sinai heeft gezegd: "Je zult de naam van de HERE uw god niet ijdel, dat is lichtzinnig, gebruiken", want door dat te doen doe je de HERE tekort.
Oud 29-07-2005, 12:14
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 28-07-2005 @ 23:20 :
We leven in een democratie en er is geen wet tegen, dat is waar, maar het het wordt ook niet zozeer gevraagd op grond van een goddelijk gebod.

JHWH is de Heilige Naam van de Levende God. Op grond hiervan verdient deze naam de nodige eerbied. Deze eerbied wordt doorgaans uitgedrukt door het lezen van een ander woord in die plaats en het weergeven van die naam met een ander woord. Door christenen wordt de naam veelal weegegeven met HEER of HERE of HEERE volledig in hoofdletters.

Het achteloos gebruik van de naam wordt echter wel verboden, aangezien de HERE op de berg Sinai heeft gezegd: "Je zult de naam van de HERE uw god niet ijdel, dat is lichtzinnig, gebruiken", want door dat te doen doe je de HERE tekort.
Aangezien ik niet gelovig ben, gaat het niet voor mij op, lijkt me.

Ik bedoel, ik begrijp dat als die bepaalde godheid bestaat en de Bijbel is een afspiegeling van zijn gedachtegoed, dan kwets is hem/ haar/ het ermee. Aangezien het bestaan niet bewezen is, kan ik dat gewoon blijven doen.

Of is het zo dat ik mensen die in die godheid geloven ermee kwets, en zoja, hoe?
Oud 29-07-2005, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 30-06-2005 @ 18:09 :
God zegt:

ik zal de goden van Egypte straffen.

Wat zou ie hiermee bedoelen?

a. er zijn meerdere goden
b. de goden die voor goden aangezien worden zijn geen goden, maar anders snapt mozes het niet
c. de farao's werden ook als goden gezien. god bedoelde farao's.
d. iets anders,..

--

wat denk jij?
De farao's. Die werden immers als goden gezien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten