![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 12:04. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Het jodendom is volgens mij inderdaad in het begin polytheïstisch geweest. Joden erkenden meerdere goden, maar zagen JHWH als een soort oppergod. Het joodse volk sloot een verbond met JHWH waarna JHWH hen verbood andere goden te aanbidden.
Dit polytheïsme heeft zelfs een uitgebreide bijbelse onderbouwing. Type bijvoorbeeld eens "goden" in in een bijbelse zoekmachine.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Aangezien we in een democratie en niet in een theocratie leven, en er geen wet tegen is, lijkt me er niks mis mee ![]() Trouwens vind ik dat door het God te noemen ik de polytheistische aard van de Bijbel tekort doe.
Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 01:13. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Het geloof van (de eerste) joden zou trouwens het beste omschreven kunnen worden als henotheisme, het geloof in, en mogelijke verering van, meerdere goden, waarvan één god een prominente rol vervult.
||
Citaat:
JHWH is de Heilige Naam van de Levende God. Op grond hiervan verdient deze naam de nodige eerbied. Deze eerbied wordt doorgaans uitgedrukt door het lezen van een ander woord in die plaats en het weergeven van die naam met een ander woord. Door christenen wordt de naam veelal weegegeven met HEER of HERE of HEERE volledig in hoofdletters. Het achteloos gebruik van de naam wordt echter wel verboden, aangezien de HERE op de berg Sinai heeft gezegd: "Je zult de naam van de HERE uw god niet ijdel, dat is lichtzinnig, gebruiken", want door dat te doen doe je de HERE tekort.
||
Citaat:
Ik bedoel, ik begrijp dat als die bepaalde godheid bestaat en de Bijbel is een afspiegeling van zijn gedachtegoed, dan kwets is hem/ haar/ het ermee. Aangezien het bestaan niet bewezen is, kan ik dat gewoon blijven doen. Of is het zo dat ik mensen die in die godheid geloven ermee kwets, en zoja, hoe?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vragen over geloven topic Verwijderd | 500 | 20-07-2008 21:50 | |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Stelling: Religie is de oorzaak veel problemen en zou daarom verboden moeten worden.. Buskruitje | 204 | 22-01-2005 01:32 | |
Wie is de grootste massamoordenaar ooit? Bart Klink | 195 | 21-08-2004 23:06 | |
Waar Stammen wij van af? :deel2: Energie | 179 | 14-07-2004 23:56 | |
Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille Mirage2000 | 137 | 18-02-2002 08:16 |