Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2005, 18:45
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Bloem schreef op 08-08-2005 @ 11:53 :
Tsja, praktisch alles wat een mens doet is egoistisch, werk doen dat je leuk vindt ipv hulpbehoevende bejaarden wassen omdat die je hulp hard nodig hebben, nieuwe kleren kopen terwijl je oude nog niet versleten zijn ipv dat geld aan een goed doel te geven, kinderen nemen doe je ook alleen voor jezelf, ook egoistisch dus, zo kun je van alles wel zeggen dat het egoistisch, en 'slecht' zou zijn.
Er zijn mensen die het leuk vinden om bejaarden te helpen! Zoiets doe dan niet alleen om een goed gevoel te krijgen. Het is namelijk een wisselwerking waar beide (of meerdere partijen) beter van worden. Wanneer jij je cavia te eten geeft doe je dat niet alleen voor jezelf, wanneer je je vriend(in) of ouder een knuffel of kus geeft doe je dat niet alleen voor jezelf. Wanneer je dat doet geef je positieve energie aan diegene, diegene waardeert dat, en dat krijg je terug (ook van je cavia!). Er wordt wel 'ns gezegd dat de liefde die je geeft dubbel terugkrijgt (al is het niet altijd direct, en sommige wezens zijn wat dat betreft -om wat voor reden dan ook- vampirisch of narcistisch ingesteld). Wanneer je dat (nog) niet inziet wordt het wat mij betreft tijd dat je dat wel gaat inzien dat komt je heling ten goede. Dit komt overeen met de basisbeginselen van o.a. reiki en karma, is misschien iets te zweverig voor dit forum...

Citaat:
Maar ik vind egoisme tot op hoogte helemaal niet slecht, en als iemand vlees gewoon lekker vindt, moet 'ie dat vooral blijven eten. (Al zou diegene wel eens over biologisch vlees kunnen denken, imo.)
Het stilstaan en onderzoeken van met name gezondheid-aspecten zou ik al een mooie stap vinden maar helaas ons propaganda-, media- en schoolsysteem is effectief genoeg om een groot gedeelte van de bevolking in een sprookje te laten geloven en domweg ja en amen te zeggen.
Oud 08-08-2005, 21:21
Hydraul!C FunK
Hydraul!C FunK is offline
pff jullie lijken wel de jehova getuigen van het vegetarische.
Oud 09-08-2005, 10:30
Verwijderd
Citaat:
Hydraul!C FunK schreef op 08-08-2005 @ 22:21 :
pff jullie lijken wel de jehova getuigen van het vegetarische.
Als jij iets nastreeft waarvan jij écht gelooft dat dat de wereld beter maakt, dan zou je jouw visie toch ook willen delen met de wereld? Belangrijk hierin is wel dat je respect houdt voor de visie van anderen en niet bekeerd als men daar duidelijk niet van is gediend.

Ik heb om die eerst genoemde reden ook geen problemen emt Jehova getuigen. Zij geloven oprecht dat de wereld straks een keer vergaat en dat alleen zij die in Jehova geloven naar de hemel gaan. Wat zij proberen is ons ook die ultieme kans te bieden. Heel nobel hoor, op zich. Probleem is alleen dat de meeste mensen dat hele "wereld vergaat - bekering is je enige hoop!" verhaal al niet geloven (ik ook niet overigens) en het daarom als vervelend ervaren als mensen je komen overtuigen dat wel te doen.

Ik kan me in heel veel van wat Vanima Estel zegt vinden (incl. reiki, karma en heling-part ). Ik heb het idee alsof ik mijn eigen keuze weer beargumenteerd zie.. Thank you for that
Met citaat reageren
Oud 09-08-2005, 12:20
drilboor sjakie
drilboor sjakie is offline
Tis gewoon lekker
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 09:37
Vaquéro
Vaquéro is offline
Citaat:
Xia schreef op 09-08-2005 @ 11:30 :
Als jij iets nastreeft waarvan jij écht gelooft dat dat de wereld beter maakt
Geloof maakt de wereld niet beter, sterker nog.. het maakt de wereld kapot...
Oud 10-08-2005, 10:39
Bloem
Bloem is offline
Gelukkig is veganisme/vegetarisme ook geen Godsdienst en zullen ze vleeseters ook niet uitmoorden om een stukje land, denk je wel?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 13:33
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Vlees is heerlijk en ik ben ermee opgegroeid .
Oud 10-08-2005, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Vaquéro schreef op 10-08-2005 @ 10:37 :
Geloof maakt de wereld niet beter, sterker nog.. het maakt de wereld kapot...
Zonder geloof was de wereld pas verrot. Allemaal gedesillusioneerde mensen, zonder passie of idealen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Love_Fulfilled schreef op 10-08-2005 @ 14:33 :
Vlees is heerlijk en ik ben ermee opgegroeid .
Maar, heb je dan geen geweten?

Ik snap dat echt niet..hoe je vlees kunt eten zonder je kut te voelen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 19:18
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-08-2005 @ 13:35 :
Bitterballen word lastiger. Ik weet denk wel een goede vulling voor bitterballen. Bij shakie's kan je samosa's kopen en die vulling vind ik wel iets wat in een bitterbal zou moeten horen.
Pfff ik weet niet meer wat ik er allemaal in had gemikt toen. Volgens mij waren dat groentebouillon kruiden met een beetje pizzakruiden. Eerst mild-gebakken champignons, die in cornflour gepleurd, dat in de koelkast gezet voor 3-6 uur. Heb 't 3x gemaakt. 2de keer waren ze niet goed doorgebakken en de structuur te los. 1ste keer was-ie perfect, derde keer iets te vast. In het (vegan) paneermeel rollen en dat vervolgens in een pan met een laagje zonnebloemolie frituren/bakken. Klaar. Even wachten want is heet dus oppassen voor je tong, gehemelte, enz.

Zowel gehaktballen als bitterballen kun je frituren. De frituur frituurt de gehaktballen. Of dat was vroegah zo. Ik las ook ergens dat Seitan niet te onderscheiden is van Peking-eend. Nou kijk ik er niet naar uit om dat te bevestigen, maar toch. Wat mij betreft hoeft vegan voer er niet uit te zien als vlees. Sterker nog, dat bederft over het algemeen m'n eetlust.

Ik heb gistermiddag Seitan klaargemaakt. Tamari kon ik niet vinden hier in de omgeving. Veel werk, smaakt wel aardig, vult enorm goed en vrij goedkoop ook. Ik denk dat ik morgen niets ga eten ivm die Seitan gisteravond was het klaar, toen heb ik gekookt gegeten (deed me aan ei / omelet denken) en het gebakken in een paar spaanse pepers. Vandaag heb ik de rest (~ 2/3 deel) gebruikt om hachee te maken tenminste daar lijkt dat wat ik heb gemaakt een beetje op hoewel ik de stukjes Seitan wat kleiner had kunnen maken. En beter minder had kunnen maken, eten want ik ben nu ontzettend moe en ik heb het gevoel dat ik hard tekeer ga op de WC zometeen. Ik wil het nog 'ns maken, wellicht voor de laatste keer, en voorlopig hoef ik het niet meer. Maar dan wil ik 't graag wat kruidiger maken en ik had niet veel kruiden in huis (heb er met name gemberwortel in gedaan) en Tamari kan ik niet vinden hier in de buurt. Spaanse pepers was op zich lekker maar die zijn nogal overweldigend en die wil ik evt in mindere mate combineren. Heb jij nog suggesties?
Oud 10-08-2005, 19:38
TechXP
TechXP is offline
Nou tamari is volgens mij van soja gemaakt. Dus je kan denk gewoon bepaalde soja sausen gebruiken daarvoor.

De seitan had ik zelf gebakken in chilipoeder, paprikapoeder, gember en geloof basilicum. Maar je moet denk gewoon steeds een andere combi proberen om het gewoon een beetje uit te vinden.
Oud 10-08-2005, 19:44
Big Brother
Big Brother is offline
omdat het lekker is en het zit vol broodnodige bouwstoffen en vitaminen en mineralen en blabla bla
vlees is voor mij het belangrijkste aan een maaltijd, als ik vraag "wat eten we?" dan bedoel ik ook altijd het vlees
Oud 18-08-2005, 02:41
p-chez
p-chez is offline
Ik vind het argument dat het niet natuurlijk is dat wij vlees eten altijd een beetje naief...

Je hebt in de natuur omnivoren, carbivoren en herbivoren, alledrie volledig natuurlijke eetpatronen. Zoals iedereen weet.

De mens, en alle menselijke voorgangers, eten altijd al vlees. Wij zijn namelijk zoals je waarschijnlijk wel weet, omnivoren. Honderdduizenden jaren geleden hadden mensen ook weinig keus, maar dat mensen vlees eten is dus wél natuurlijk, puur door het feit dat wij alleseters zijn.

Waarom is het voor vleesetende (carnivoren) dieren wél normaal/natuurlijk dat ze vlees eten, en voor omnivoren (de mens) niet? Dat zou tegenstrijdig zijn.

'Wij mogen niet over het leven van een koe bepalen'; waarom niet? Omdat wij kunnen redeneren en nadenken, en een bijv. een leeuw niet? Is natuurlijk volledig bullshit, er is geen verschil tussen doodmaken en doodmaken.

Waarschijnlijk noemt iemand dan wel 'maar wij hebben geen vlees nodig om te overleven'. Dat klopt, maar aangezien wij omnivoren zijn, en ons spijsverteringsysteem en ons gebit er van nature geschikt voor is, is vlees een goede voedingsbron voor ons, en is het dus niet hypocriet.
Oud 18-08-2005, 02:56
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Xia schreef op 10-08-2005 @ 15:13 :
Gewoon... met mes en vork

oke oke.. flauwww

Ik mag gewoon graag een stukje vlees eten
Ik heb wel een aantal soorten vlees die ik om principiele redenen gewoon niet eet, zoals: Lam, kalf, paard, konijn, duif, alles eigenlijk wat geen koe, kip/struisvogel/kalkoen of varken is eet ik niet

Lam-en-kalfsvlees niet omdat ik het niet nodig vind dat een jong dier dood moet alleen maar zodat wij meer uitzoek hebben.
Paard niet omdat dat imo geen dier is dat je behoort te eten, het is immers een edeldier.
Konijn niet omdat ik dat op de een of andere manier gewoon zielig vind Ik heb dus TOCH een geweten
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 12:09
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
p-chez schreef op 18-08-2005 @ 03:41 :
Ik vind het argument dat het niet natuurlijk is dat wij vlees eten altijd een beetje naief...

Je hebt in de natuur omnivoren, carbivoren en herbivoren, alledrie volledig natuurlijke eetpatronen. Zoals iedereen weet.

Ja, maar dat maakt het niet naief. Het gaat erom wat ons lichaam goed aan kan en wat we in principe zouden eten als even alles wegdenken.

Citaat:
De mens, en alle menselijke voorgangers, eten altijd al vlees.
fout. De mens was in den beginne verzamelaar van noten en fruit. En in de hele homo erectus, sapien etc reeks was ook een soort die plantaardig at de hele tijd. De voorganger verder was dus geen vlees. Maar ze zijn wel op een gegeven moment begonnen. Waarschijnlijk dus pas nadat de homo erectus vuur had uitgevonden en deze naar het noorden toe trok. Het kan wel zijn dat deze ook weleens klein dierlijk materiaal binnen kreeg. Maar op opportunistische basis. Echter goed te verteren zal het wel nooit zijn geweest en zou het dier al dood moeten zijn geweest. En open, want we hadden geen goede tanden om dieren te verscheuren. Pas later heeft deze ook de bijl enzo uitgevonden. Waarschijnlijk zijn ze toen pas echt gaan doden enzo, omdat er buiten afrika dus minder voedsel was door winters enzo.

Citaat:
Wij zijn namelijk zoals je waarschijnlijk wel weet, omnivoren. Honderdduizenden jaren geleden hadden mensen ook weinig keus, maar dat mensen vlees eten is dus wél natuurlijk, puur door het feit dat wij alleseters zijn.
In india zijn er stammen die vegetarisch eten al lange tijd. En stammen die veganistisch eten. Bijvoorbeeld 1 die al 5000 jaar zo leeft. Ook in afrika zijn vegetarische stammen. En naar ik meen ook in Iran is er een stam die vegetarisch/vegan eet.

Citaat:
Waarom is het voor vleesetende (carnivoren) dieren wél normaal/natuurlijk dat ze vlees eten, en voor omnivoren (de mens) niet? Dat zou tegenstrijdig zijn.
Omdat vooral de manier waarop de mens doet onnatuurlijk en dermate destructief is. Over wat de mens precies is is niet goed bekent. de ene vind het een omnivoor, de andere gematigd omnivoor en de andere meer herbivoor. Dat de mens vlees eet betekent niet dat we het horen te eten.

Citaat:
'Wij mogen niet over het leven van een koe bepalen'; waarom niet? Omdat wij kunnen redeneren en nadenken, en een bijv. een leeuw niet? Is natuurlijk volledig bullshit, er is geen verschil tussen doodmaken en doodmaken.
Nee, maar er wel een verschil in situatie. De mens leeft nl. in een maatschappij waar doodmaken niet goedgekeurd word als het een mens betreft. Echter als het een dier betreft vind iedereen het goed. Waarom het ene wel en het andere niet? Er is immers zoals je zei 'geen verschil tussen doodmaken en doodmaken'.

Citaat:
Waarschijnlijk noemt iemand dan wel 'maar wij hebben geen vlees nodig om te overleven'. Dat klopt, maar aangezien wij omnivoren zijn, en ons spijsverteringsysteem en ons gebit er van nature geschikt voor is, is vlees een goede voedingsbron voor ons, en is het dus niet hypocriet.
Lees dit nou eens:
http://www.vegsource.com/veg_faq/comparative.htm
Van het gebit is gewoon bullshit.

En ons spijsvertering kan alleen maar vlees goed aan in kleine hoeveelheden als het gebakken is. Als je rauw gaat eten heb je grote kans dat je niet lang leeft. De mens (NL) eet nu zelfs 3 keer zoveel als dietisten aanbevelen. Ik weet zeker dat de hoeveelheid kanker enzo hier aan toe te schrijven is. En dat bevestigen vele onderzoeken ook. De gezondheidsvoordelen zonder vlees zijn dan ook groot.

En eens een vraag voor vleeseters. Als een vleesvervanger naar vlees smaakt, ruikt en gewoon de nodige voedingsstoffen bevat... zou je dan het dierlijk vlees laten staan?
Oud 18-08-2005, 14:05
KiMZz
KiMZz is offline
Ik eet vlees omdat ik vegetarische hamburgers (en de rest van die soja shit) niet te eten vind, er meer keus is in gewoon vlees, het lekkerder is, andere mensen geen rekening hoeven te houden met je ("oh zij is vegetarisch, je mag geen balletjes in de soep doen"), vegetarisch 'vlees' veel duurder is en die beesten in de vitrine van een supermarkt tóch al dood zijn. Waarom zou je een duur, smerig stuk nepvlees dan inruilen voor een lekker mals biefstukje!

En mijn moeder wil graag vegetarisch worden omdat ze het zo zielig vindt voor die beesten maar vindt vlees veel te lekker dus koopt af en toe vegetarisch vlees voor zichzelf, maar wij eten dan gewoon vlees en ze bakt het in dezelfde pan, dus schiet niet op.

Ik heb wél respect voor mensen die geen vlees eten omdat ze het zielig vinden voor die beesten, ik zou geen dag zonder kunnen!
Oud 18-08-2005, 14:14
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
KiMZz schreef op 18-08-2005 @ 15:05 :
[B]vegetarisch 'vlees' veel duurder is
Nee hoor. Het is alleen in de winkel veel duurder. Je kan beter zelf gewoon wat flansen. Dan ben je goedkoper uit dan vlees kopen.
Oud 19-08-2005, 03:40
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
TechXP schreef op 18-08-2005 @ 13:09 :

En eens een vraag voor vleeseters. Als een vleesvervanger naar vlees smaakt, ruikt en gewoon de nodige voedingsstoffen bevat... zou je dan het dierlijk vlees laten staan?
Ik reageer ff niet op het hele verhaal, want als je naar de tijd van m'n post kijkt snap je waarom.. pc stond nog aan toen ik thuis kwam uit de stad...

Maar antwoord op je vraag: ja ik denk het wel. Echter zijn de huidge vleesvervangers over het algemeen niet zo'n succes. Sommige zijn wel te eten op zich, maar het heeft dan niks meer met vlees te maken.

Maar goed, ik eet persoonlijk al nauwelijks vlees. Ik ben ook geen vegetariër, maar ik ben ook niet iemand die echt elke dag dikke hompen vlees naar binnen werkt. Ik vind maar een beperkt aantal soorten vlees lekker.
Oud 19-08-2005, 06:36
Miracle
Miracle is offline
Omdat ik het lekker vind. Ik eet wel regelmatig biologisch vlees en 'nep' vlees (quorn en dat soort dingen ), want meestal vind ik dat net zo lekker. Beetje variatie hé.
Oud 19-08-2005, 14:19
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Citaat:
Xia schreef op 10-08-2005 @ 15:13 :
Maar, heb je dan geen geweten?

Alsof het wat uitmaakt of ik stop met het eten van vlees, 1 persoon maakt geen verschil (hierin) .
Oud 19-08-2005, 15:01
Big Brother
Big Brother is offline
precies, en die dieren moeten toch echt een keer dood, anders krijgen we overbevolking
Oud 19-08-2005, 17:41
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 19-08-2005 @ 16:01 :
precies, en die dieren moeten toch echt een keer dood, anders krijgen we overbevolking
dat is alleen omdat we ze fokken
Oud 19-08-2005, 17:51
Faerie
Faerie is offline
Ik vind het niet veel nut hebben om vegetarier te zijn.
Wel voor jezelf misschien, maar niet voor die dieren zelf.
Die dieren worden toch geslacht, ook al lust jij het niet. Het pakje ligt daar in de supermarkt, en als jij het niet eet wordt het of door iemand anders gegeten of weer weggegooid.
En volgens mij is het ook helemaal niet zo gezond als je alleen maar groente eet etc en geen vlees en vis...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:03
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Faerie schreef op 19-08-2005 @ 18:51 :
Ik vind het niet veel nut hebben om vegetarier te zijn.
Wel voor jezelf misschien, maar niet voor die dieren zelf.
Die dieren worden toch geslacht, ook al lust jij het niet. Het pakje ligt daar in de supermarkt, en als jij het niet eet wordt het of door iemand anders gegeten of weer weggegooid.
En volgens mij is het ook helemaal niet zo gezond als je alleen maar groente eet etc en geen vlees en vis...
Daarvoor... zijn er vleesvervangers!
Waar al genoeg over wordt gesproken in dit topic..

En er zijn pillen om toch de vitamines binnen te krijgen die je anders uit vlees zou binnen krijgen (o.a. B12). En ik denk dat als er minder vlees wordt verkocht, er ook minder wordt geproduceerd omdat er anders een overschot ontstaat. Ik denk niet dan andere mensen meer vlees gaan eten omdat andere mensen het niet eten.

En het gaat ook om jezelf inderdaad, waar jij je goed bij voelt. Als je je beter voelt om geen vlees te eten, dan doe je het niet. En nee, daardoor verdwijnt de vleesindustrie niet mee, maar voor jezelf kan het al een groot verschil zijn...
Oud 19-08-2005, 18:17
Faerie
Faerie is offline
Ja maar krijg 6 miljard mensen op Aarde maar eens aan juist die pillen...en volgens mij willen ook maar weinig mensen een biefstuk inruilen voor een pil waar geen smaak aan zit.
Ik vind het argument "Ik eet vlees omdat het lekker is" ook niet erg sterk, maar dat is toch wel erg belangrijk omdat dat zoals hier in dit topic al een aantal keer is gezegd, door heel veel mensen wordt gezegd.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat er dan ook minder wordt geproduceerd, ik heb zelf hierom ook ooit gewild om vegetarier te worden...maarja daar had ik op dat moment denk ik niet genoeg wilskracht voor.. Kan voor jezelf wel heel belangrijk zijn idd, ik heb er soms ook echt problemen mee om vlees te eten, maar dat heb ik vooral als ik op tv of op internet iets zie over hoe die dieren behandeld worden. Het is erg ja, maar dan word je er toch extra hard mee geconfronteerd en denk je er meer over na..
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 18:30
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
Faerie schreef op 19-08-2005 @ 19:17 :
Ik vind het argument "Ik eet vlees omdat het lekker is" ook niet erg sterk, maar dat is toch wel erg belangrijk omdat dat zoals hier in dit topic al een aantal keer is gezegd, door heel veel mensen wordt gezegd.
Nou ik vind dat anders wel een sterk argument. Als je kan kiezen uit iets wat lekker is of niet lekker is, dan is die keuze mijns inziens snel gemaakt. Voor mij is het dan ook de hoofdreden dat ik vlees eet.

En dan verder nog: als je het op een bepaalde manier bekijkt en je ziet van die filmpjes waarin dieren worden geslacht, dan is dat niet leuk om te zien. Maar het hoort er nu eenmaal bij. Dieren slachten elkaar in het wild ook af, evengoed 'zielig', maar het hoort nogmaals bij het leven.
Oud 19-08-2005, 19:01
TechXP
TechXP is offline
Als je gewoon vegetarier word dan is b12 pillen niet nodig hoor.

Ken je het 'vraag en aanbod' niet?

"Ja maar krijg 6 miljard mensen op Aarde maar eens aan juist die pillen..."

zoals ik zei.. niet nodig.. daarnaast eet men indirect die pillen hoor... bioindustrie is de grootste afnemer van b12-supplementen. Dus je krijgt het via je vlees weer binnen.

En er zijn vast toch wel dingen die je lekker vind waar geen vlees in zit?
En zijn het de vleeskruiden die je lekker vind of het vlees?

En nog eens over of je vlees zou eten als er een perfecte imitatie zou zijn. Als men echt daardoor zou overstappen dan moet ik maar eens wat gaan experimenteren
Oud 19-08-2005, 19:54
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Yerli schreef op 19-08-2005 @ 19:03 :
Daarvoor... zijn er vleesvervangers!
Waar al genoeg over wordt gesproken in dit topic..

En er zijn pillen om toch de vitamines binnen te krijgen die je anders uit vlees zou binnen krijgen (o.a. B12). En ik denk dat als er minder vlees wordt verkocht, er ook minder wordt geproduceerd omdat er anders een overschot ontstaat. Ik denk niet dan andere mensen meer vlees gaan eten omdat andere mensen het niet eten.

En het gaat ook om jezelf inderdaad, waar jij je goed bij voelt. Als je je beter voelt om geen vlees te eten, dan doe je het niet. En nee, daardoor verdwijnt de vleesindustrie niet mee, maar voor jezelf kan het al een groot verschil zijn...
was het maar waar, dat vlees komt er toch wel..
en die vleesvervangers zijn gewoon niet je-van-het.
sterker nog ik vind die soja troep ronduit smerig en vlees toevallig lekker. misschien ooit in de verre toekomst als ze lekkere vervangers maken, met dezelde stoffen als in vlees, dat ik dan overweeg over te stappen.
Oud 19-08-2005, 21:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 19-08-2005 @ 20:54 :
was het maar waar, dat vlees komt er toch wel..
en die vleesvervangers zijn gewoon niet je-van-het.
sterker nog ik vind die soja troep ronduit smerig en vlees toevallig lekker. misschien ooit in de verre toekomst als ze lekkere vervangers maken, met dezelde stoffen als in vlees, dat ik dan overweeg over te stappen.
Welke vleesvervangers heb je tot dus ver geprobeerd?
Oud 19-08-2005, 21:21
Big Brother
Big Brother is offline
tofu en valess
Oud 19-08-2005, 21:25
Verwijderd
da's ook niet handig, tofu is heel makkelijk verkeerd klaar te maken en dan is het zompig en smaakt het raar, en ik ken ook veel mensen die niet van valess houden. Er zijn zat groenteschijven enzo die heel 'makkelijk' zijn om lekker te vinden
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 23:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 19-08-2005 @ 22:21 :
tofu en valess
tofu daar moet je net van houden en moet je zelf de smaak aangeven.
Valess schijnt zoutig te zijn vinden sommige en de ander vind het geweldig. En ik vind dat je tofu ook niet zo moet afschilderen als 'vleesvervanger'. Vind het een apart product en hoort niet in het rijtje met namaakvlees.

Probeer eens seitan. Probeer eens Healthy Planet Fricassee.
Kijk dat zijn pas lekkere dingen. Of van viana wat dingen.
Oud 21-08-2005, 15:38
Skilly
Skilly is offline
Ik eet vlees omdat ik thuis geen keus heb.

Maar officieel hoe ik niet echt veel van vlees. THuis klrijg ik dan een heel klein stukje in mijn bord omdat ik de meeste laat zitten.

Geef mij maar fruit etc.
Oud 21-08-2005, 15:39
Skilly
Skilly is offline
Citaat:
TechXP schreef op 20-08-2005 @ 00:37 :
tofu daar moet je net van houden en moet je zelf de smaak aangeven.
Valess schijnt zoutig te zijn vinden sommige en de ander vind het geweldig. En ik vind dat je tofu ook niet zo moet afschilderen als 'vleesvervanger'. Vind het een apart product en hoort niet in het rijtje met namaakvlees.

Probeer eens seitan. Probeer eens Healthy Planet Fricassee.
Kijk dat zijn pas lekkere dingen. Of van viana wat dingen.
Hee XP tijdje niet gezien

Ontopic: Zie post ervoor. Ik eet ook vlees omdat ik een alleseter ben ik heb niet voor niets knobbelkiezen.
Oud 21-08-2005, 17:15
Vitamintje
Vitamintje is offline
Ik eet vlees omdat ik anorexia heb gehad en uit recent onderzoek is gebleken dat vegetarisme de kans op het krijgen van anorexia vergroot. Ik ben blij dat ik beter ben en wil dit graag zo houden. Daarom blijf ik vlees eten, hoewel ik het geen leuk idee vindt om dieren te eten.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 19:37
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
TechXP schreef op 10-08-2005 @ 20:38 :
Nou tamari is volgens mij van soja gemaakt. Dus je kan denk gewoon bepaalde soja sausen gebruiken daarvoor.

De seitan had ik zelf gebakken in chilipoeder, paprikapoeder, gember en geloof basilicum. Maar je moet denk gewoon steeds een andere combi proberen om het gewoon een beetje uit te vinden.
Thanks, maar, je doet dat er dus allemaal achteraf pas op/over? Heb je overigens nog een lekker falafel recept? Ik heb nog nooit lekkere falafel gemaakt. Afgelopen week weer 'ns geprobeerd. Het is of te klef en het valt uit elkaar in de pan, of te droog en niet naar binnen te werken! dat het mislukt is eigenlijk niet zo koel als je voor iemand anders kookt...
Oud 21-08-2005, 19:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 21-08-2005 @ 18:15 :
Ik eet vlees omdat ik anorexia heb gehad en uit recent onderzoek is gebleken dat vegetarisme de kans op het krijgen van anorexia vergroot. Ik ben blij dat ik beter ben en wil dit graag zo houden. Daarom blijf ik vlees eten, hoewel ik het geen leuk idee vindt om dieren te eten.
Ach die onderzoeken zijn allemaal bullshit. Je gaat door vegetarisme juist bezig met goede voeding en niet met foute voeding.
Tuurlijk zijn er ook heel wat mensen die vegetarier zijn en anorexia, maar dat is hetzelfde percentage als bij mensen die niet vegetarier zijn.

Of je nou vlees eet of niet... als het in je zit, dan krijg je het gewoon.
Oud 21-08-2005, 20:00
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 21-08-2005 @ 20:37 :
Thanks, maar, je doet dat er dus allemaal achteraf pas op/over? Heb je overigens nog een lekker falafel recept? Ik heb nog nooit lekkere falafel gemaakt. Afgelopen week weer 'ns geprobeerd. Het is of te klef en het valt uit elkaar in de pan, of te droog en niet naar binnen te werken! dat het mislukt is eigenlijk niet zo koel als je voor iemand anders kookt...
nee, nog nooit zelf falafel gemaakt. Op het forum van vegatopia.com is wel een topic over falafel maken. Daar staat wel een hoop tussen.
Ik ken alleen de falafel van florentin. Ik heb nog verder nooit andere falafel gehad. Zelfs niet van Maoz
Oud 21-08-2005, 20:34
Vitamintje
Vitamintje is offline
quote: Ach die onderzoeken zijn allemaal bullshit. Je gaat door vegetarisme juist bezig met goede voeding en niet met foute voeding.
Tuurlijk zijn er ook heel wat mensen die vegetarier zijn en anorexia, maar dat is hetzelfde percentage als bij mensen die niet vegetarier zijn.

Of je nou vlees eet of niet... als het in je zit, dan krijg je het gewoon.

50% van de mensen met anorexia is vegetariër. En je gaat mij niet vertellen dat 50% van de Nederlandse bevolking vegetariër is.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 22:05
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 21-08-2005 @ 21:34 :
50% van de mensen met anorexia is vegetariër. En je gaat mij niet vertellen dat 50% van de Nederlandse bevolking vegetariër is.
Je vergeet dat ze vegetarier worden door de anorexia. En niet dat ze anorexia krijgen door het vegetarisme. Dan krijg je al andere cijfers.

Overigens is 5% van de nederlanders vegetarier. En denk van 5 a 10 flexitarisch.
Oud 21-08-2005, 23:16
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 21-08-2005 @ 23:05 :
Je vergeet dat ze vegetarier worden door de anorexia. En niet dat ze anorexia krijgen door het vegetarisme. Dan krijg je al andere cijfers.

Overigens is 5% van de nederlanders vegetarier. En denk van 5 a 10 flexitarisch.
Hoe weet je dat? (dat eerste)
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:28
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Xia schreef op 22-08-2005 @ 00:16 :
Hoe weet je dat? (dat eerste)
Ze worden vegetarier door anorexia omdat ze dan een excuus hebben om geen vlees en snoep en zo te eten. Waardoor ze minder calorieën binnen krijgen wat waarschijnlijk de bedoeling was. En het valt dan veel minder snel op dat ze minder eten.

Lijkt me..
Oud 22-08-2005, 11:55
TechXP
TechXP is offline
Ja wat Yerli zegt. Zag laatst ook een film over anorexia patienten. Daar werd degene ook vegetarier om de reden van minder calorieen enzo.

Daar ging het om amerikaanse situatie, maar denk dat het ook wel geld voor nederlandse situatie. Ik denk niet dat je de meeste anorexia patienten hoort klagen over dierenleed enzo.
Oud 22-08-2005, 13:01
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-08-2005 @ 20:58 :
Ach die onderzoeken zijn allemaal bullshit. Je gaat door vegetarisme juist bezig met goede voeding en niet met foute voeding.

Mensen die anorexia hebben zijn heel erg bezig met hun voeding, en ik kan me voorstellen dat het niet handig is om vegetariër te zijn als je niet meer veel met eten bezig wilt zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:03
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
TechXP schreef op 22-08-2005 @ 12:55 :
Ja wat Yerli zegt. Zag laatst ook een film over anorexia patienten. Daar werd degene ook vegetarier om de reden van minder calorieen enzo.

Daar ging het om amerikaanse situatie, maar denk dat het ook wel geld voor nederlandse situatie. Ik denk niet dat je de meeste anorexia patienten hoort klagen over dierenleed enzo.
Oh ja, want wat je in 1 film ziet doet een wetenschappelijk onderzoek teniet, logisch.

Niet dat je nou meteen in alle wetenschappelijke onderzoeken hoeft te geloven, maar een film vertelt ook niet perse de waarheid, dat zal gewoon van mens tot mens verschillen. En dat onderzoek is vast wel érgens op gebasseerd.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-08-2005 @ 14:03 :
Oh ja, want wat je in 1 film ziet doet een wetenschappelijk onderzoek teniet, logisch.

Niet dat je nou meteen in alle wetenschappelijke onderzoeken hoeft te geloven, maar een film vertelt ook niet perse de waarheid, dat zal gewoon van mens tot mens verschillen. En dat onderzoek is vast wel érgens op gebasseerd.
Ik geef alleen maar een film als voorbeeld waarin dat ook word verteld.

Het wetenschappelijk onderzoek over die verbanden geeft aan dat 'vegetarisme' een reden is om de stoornis in stand te houden.

Denk wel dat vegetariers een hogere kans hebben voor een obsessie voor gezond eten. Maar dat is alleen maar goed...
Oud 22-08-2005, 13:29
Bloem
Bloem is offline
Een obsessie voor iets is nooit goed.

Gezond eten is oké, maar té gezond kan ook, wel eens van orthorexia nervosa gehoord? Ga maar eens google-en
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:43
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 22-08-2005 @ 14:29 :
Een obsessie voor iets is nooit goed.

Gezond eten is oké, maar té gezond kan ook, wel eens van orthorexia nervosa gehoord? Ga maar eens google-en
Ik ken het wel hoor

Nou men legt het snel uit als een obsessie als iemand een strenge vegetarier of veganist is vanuit ook gezondheidsoverwegingen.
De kans op orthorexia nervosa kan daar wel hoger liggen.

Maar ik vind het vreemd dat bij die klinieken voor behandeling van anorexia personen enzo geen rekening word gehouden voor mensen die overtuigd veganist zijn of vegetarier vanuit dierenleed enzo. Dit word meteen daar direct gezien als 'fout'. Beetje raar.
Oud 22-08-2005, 13:46
Verwijderd
Mijn gekloot met niet-eten (excuseer voor het taalgebruik) begon pas nadat ik al vegetariër was hoor.. In mijn geval gaat dat hele verhaal dus niet op.

Maar vegetariër zijn..dat geeft wel een soort van controle. Je bent voortdurend bezig met nadenken, wat wel, wat niet. Altijd ff verpakking bekijken, zit er vlees in.. ja/nee? Het gekke is dat ik dit allemaal NOOIT een probleem heb gevonden. Ik was een uiterst fanatieke vegetariër die zelfs heel moeilijk begrip kon opbrengen voor de vleesetende medemens.

Maar nu.. Tsja. Vandaag snakte ik ineens zo ontzettend naar een frikandel En dat terwijl ik wéét dat er onschuldige dieren voor worden afgemaakt. En dat er troep inzit. En dat het je gezondheid niet ten goede komt.

Misschien heb ik wel ff een break nodig. Even een maandje vlees eten en daarna weer stoppen ofzo

Soms komt het ook zo nutteloos op me over. Mensen hebben het vlees al in huis, het dier is al dood en ik weiger.. omdat het "nou eenmaal vlees is.". Het is wat anders als ze het speciaal voor me hadden gekocht, maar als het er toch al is..what's the matter anyway?

Ik ben er niet over uit. Nog steeds niet. Maar ik weet wel dat dat hele fanatieke er ineens af is. Alsof het me allemaal niet zoveel meer kan schelen. Terwijl ik serieus écht kwaad werd als mensen zo ontzettend hypocriet en onverschillig deden over dierenleed, bio-industrie, zomaar dieren doden.

What is the matter with me?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 13:56
Bloem
Bloem is offline
Xia, anders haal je toch een biologische hamburger, en eet je lekker een broodje zelfgemaakte hamburger ofzo? Ik kan me best voorstellen dat je na een tijd een soort 'vega-dip' krijgt. Misschien heb je na 1 stukje vlees wel weer genoeg gehad voor een paar jaar, maar misschien voel je je er wel zo lekker bij dat je het weer wat vaker wilt eten.

Ik eet sinds 1,5 jaar ofzo geen vlees meer, maar zeker in het begin had ik er af en toe zó'n zin in, dat ik toch iets at. En dan was het weer voor een periode genoeg geweest.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten