Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2005, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Timmy schreef op 17-11-2005 @ 16:20 :
maar het gaat niet over geloven of niet geloven...
het gaat er om of iemand wel eens glaasje gedraaid heeft....
Ik heb het nog nooit gedaan en ben het ook zeer zeker niet van plan...
Advertentie
Oud 18-11-2005, 09:48
Timmy
Timmy is offline
oke ik heb hier nog niet gezegt of ik het heb gedaan of niet dus bij deze...

Ja ik heb het wel eens gedaan en ik houw het toch liever bij tarot en pendelen daarmee roep je niks op en haal je ook niks in huis
Oud 19-11-2005, 14:57
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
12Trix schreef op 18-11-2005 @ 00:13 :
De FBI heeft anders wel mensen met paranormale gaven gebruikt om criminelen op te sporen.
Dus? Alle opties gebruiken is beter dan alle opties min één. Zelfs als die opties zo goed als nul kans hebben te werken.
Oud 19-11-2005, 19:01
Verwijderd
Ik heb nooit glaasje gedraaid en ben dat ook niet van plan.
Bij mij in de klas hebben ze dat wel gedaan, maar ik weet niet wat ik er van moet denken.
Ik durf niet te zeggen of het nep of echt is.
Ik heb ook wel eens gehoord dat het iets van je onderbewustzijn is?
Oud 19-11-2005, 20:43
mandi
mandi is offline
Ik heb niet op eigen initiatief glaasje gedraaid. Ik weet wel wat er in mijn huis is en ikdat liever niet zie in agressieve vorm.
Ik weet dat het echt is.
Oud 21-11-2005, 08:52
JoV
JoV is offline
Citaat:
mandi schreef op 19-11-2005 @ 21:43 :
Ik heb niet op eigen initiatief glaasje gedraaid. Ik weet wel wat er in mijn huis is en ikdat liever niet zie in agressieve vorm.
Ik weet dat het echt is.
Agressieve tafels?
Oud 21-11-2005, 22:10
mandi
mandi is offline
Citaat:
JoV schreef op 21-11-2005 @ 09:52 :
Agressieve tafels?
Je snapt het heus wel. Wat er aan 'energie' if you will in mijn huis is wil ik me niet agressief voorstellen aangezien er nu al genoeg gebeurt.
Oud 21-11-2005, 23:30
Big Brother
Big Brother is offline
ach ja mijn glazen gaan ook wel eens aan de wandel over een nat aanrecht, maar daar kijk ik ook niet meer van op.
Oud 22-11-2005, 11:09
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
mandi schreef op 21-11-2005 @ 23:10 :
Je snapt het heus wel. Wat er aan 'energie' if you will in mijn huis is wil ik me niet agressief voorstellen aangezien er nu al genoeg gebeurt.
Vertel eens...
Oud 22-11-2005, 13:56
mandi
mandi is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 22-11-2005 @ 12:09 :
Vertel eens...
Voorwerpen die verplaatst worden waarvan ik niet weet hoe het kan (kan trouwens ook die hele poltergeist theorie zijn waarbij je eigen energie dingen verschuift enzo), deuren die het ene moment dicht zijn en het andere moment open, lichten die aan en uit gaan, sterke aanwezigheid voelen op bepaalde plekken etc.
Oud 24-11-2005, 17:21
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
12Trix schreef op 18-11-2005 @ 00:13 :
De FBI heeft anders wel mensen met paranormale gaven gebruikt om criminelen op te sporen.
Ja, misschien in de X-files.
Oud 24-11-2005, 20:53
lady of the dark
lady of the dark is offline
Citaat:
Kid Morbid schreef op 24-11-2005 @ 18:21 :
Nou, de fbi weet ik niet, maar ik ken wel verhalen over de paragnost Gerard Croiset, die in de jaren zeventig vermiste kinderen opspoorde als de politie ze niet kon vinden.
Oud 25-11-2005, 21:03
MarvinMys
MarvinMys is offline
Ik heb nog nooit glaasje gedraait maar weet wel precies hoe dat in zn werk gaat. Er zijn alleen zulke grote risico's aan verbonden!!!

kon het alleen niet laten om een ouijabord te kopen dus nu heb ik alle middelen en doe ik het nog niet
Oud 26-11-2005, 08:09
lady of the dark
Citaat:
MarvinMys schreef op 25-11-2005 @ 22:03 :

kon het alleen niet laten om een ouijabord te kopen dus nu heb ik alle middelen en doe ik het nog niet
Goed zo Dat ouijabord is een leuk cadeau voor je ergste vijand.
Oud 26-11-2005, 11:43
Timmy
Timmy is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 26-11-2005 @ 09:09 :
hahahaha het is wel een idee!!
Maar ik wist niet dat een Ouijabord zomaar te koop was...
hier in apeldoorn heb ik ze nog nooit kunnen vinden
Oud 26-11-2005, 12:02
MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 26-11-2005 @ 09:09 :
whahaha zo heb ik er nog nooit over nagedacht
Oud 26-11-2005, 12:03
MarvinMys
MarvinMys is offline
Citaat:
Timmy schreef op 26-11-2005 @ 12:43 :
hahahaha het is wel een idee!!
Maar ik wist niet dat een Ouijabord zomaar te koop was...
hier in apeldoorn heb ik ze nog nooit kunnen vinden
ik heb ook super lang moeten w88 tot ik er één had gevonden...en toen...op een paranormaalbeurs in Utrecht lag die daar

*zucht
Oud 29-11-2005, 19:11
McDuck
McDuck is offline
Ik heb laatste eens een theorie bedacht over het z.g. 'glaasje draaien'.
Het gaat mij er verder niet om om van alles te bewijzen etc. maar meer om gewoon te kijken of dit mogelijk zou kunnen zijn.

Glaasje draaien is iets dat al heel lang wordt gedaan als spel om geesten op te roepen, en dat dan ook waarschijnlijk lang geleden is 'ontstaan'.
Stel nou: glaasje draaien is vroeger (in de Middeleeuwen misschien) bedacht. Omdat er toen al 'heksen' werden verbrand (omdat ze met kruiden konden weken en z.g. handlanger van de Duivel waren) was men al 'bezig' met geesten e.d. Het is ontstaan als spel, een spannend spel, en misschien ook wel om kleine kinderen zoet te houden. Je zou in contact kunnen komen met geesten, overledenen. Door de heksen en de verbrandingen in die tijd is men er sterk in gaan geloven dat er echt geesten zouden bestaan. Door dat sterke geloof verbeelden mensen zich eerder dingen die er niet zijn. Het zou gevaarlijk zijn, boze geesten kunnen je volgen.

Het is nu 2005. Al die tijd is het spel glaasje draaien en de uitvoering daarvan bewaard gebleven. En al die jaren zijn de eventuele gevaren van het spel door verteld, overdreven. Iedereen spreekt nu van de ernstige gevaren van het glaasje draaien. Op internet bijvoorbeeld kun je allerlei verhalen lezen over mensen die glaasje hebben gedraaid en daar last van hebben ondervonden. Krassen op armen, stemmen in het hoofd, tot zelfmoord aan toe.
Welnu; is het mogelijk dat men elkaar al die jaren bang heeft gemaakt, wat het verbeeldingsvermogen in de kaart speelt?
Want: over iets wat je niet kunt zien kun je eindeloos fantaseren. Alles wat er op het moment van het glaasje draaien gebeurt zou je kunnen herleiden op geesten.

Op internet kwam ik deze 'handleiding' tegen:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Benodigdheden
Om te kunnen glaasjedraaien heb je 28 stukjes papier nodig. Op elk stukje papier schrijf je een letter van het alfabet. De twee laatste stukjes papier gebruik je voor 'ja' en 'nee'. De papiertjes moeten in een ruime cirkel worden geplaatst op een vlakke tafel. Je kunt ook de cijfers 0 t/m 9 in de cirkel betrekken, dat mag je zelf bepalen. Het laatste wat nodig is, is een wijnglas, deze zet je op zijn kop in het midden van de cirkel op de tafel.

Uitvoering
Voor het uitvoeren van glaasjedraaien zijn minimaal twee personen nodig. De twee personen moeten tegenover elkaar zitten en moeten elk de top van één vinger op het glas plaatsen. Men begint met een vraag als "is er een geest aanwezig ?". Het is de bedoeling dat de persoon die de vraag stelt, zich sterk op de vraag concentreert. Het moet tijdens de uitvoering dan ook volledig stil zijn, het licht zou men ook zo ver mogelijk moeten dimmen. Zolang er geen antwoord komt, moet de vraag herhaald worden. Duw niet bewust tegen het glas, laat het zijn eigen richting in gaan (het is dan ook goed als de persoon die de vraag stelt, de ander niet laat weten wat de vraag is). Na een tijdje komt het wijnglas in beweging en zal het telkens even voor een letter stoppen. Zo zal het antwoord letter voor letter gespeld worden. Als je voor de eerste keer glaasjedraait, kan het soms wel vijf minuten duren eer het glas in beweging komt. Maar hoe meer ervaring je hebt met glaasjedraaien, hoe sneller het glas over de tafel schuift en je dus ook de antwoorden krijgt

--------------------------------------------------------------------------------

Vanzelfsprekend volgden daarna een aantal risico's.

Ik zal proberen aan de hand van deze 'spelregels' proberen te laten zien dat de manier van spelen absoluut het vermogen te verbeelden versterkt.

Allereerst:
*Minimaal twee personen. Dan denk ik: waarom minimaal twee? Zouden geesten niet door 1 persoon opgeroepen kunnen worden? Zouden geesten niet naar één enkel persoon 'luisteren'?
Met twee personen of meer, heb je meer 'angst' in de ruimte. Want iedereen heeft van te voren al wel gehoord of gelezen hoe gevaarlijk het spel is. Stel je bent met 3 man. Bij de kleinste beweging van 1 persoon denken de andere twee natuurlijk meteen aan een geest. En omdat het stil moet zijn, hoor je alle bewegingen van iedereen. Je hoort het geadem van de andere personen. Je bent met z;n 3en dus je kunt elkaar onbedoeld angst aanjagen, doordat er vanzelfsprekend iemand zal vragen: 'hoorden jullie dat ook?!'

*Het moet helemaal stil zijn. Waarom zouden geesten alleen maar verschijnen als het stil is? Echter als het stil is, ga je je focusen op een geluid. Je kunt alles horen, en dus áls je iets hoort, bijvoorbeeld de wint of de regen, kun je denken dat er een geest aanwezig is.

*Men zou het licht zo ver mogelijk moeten dimmen. Waarom zouden geesten alleen in het donker aanwezig zijn?
In het donker zie je weinig, en het is algemeen bekend dat de nacht of een donkere ruimte de angs bevorderd. Want je kunt immers weinig zien.

Ik ben hier nogal nuchter in; waarom zou nou toch vanzelf een wijnglas gaan bewegen, daar geloof ik niet in.
Ik mijn beslissing: glaasje gaan draaien en toch tot de conclusie komen dat het gewoon een spel is, dat voor een beetje spanning in het leven zorgt.

Ik zat op mijn kamer, ik had een tafel, een stoel, een wijnglas, en 28 papierjes met alle letters van het alfabet, en eentje met 'JA' en eentje met 'Nee'. Ik was alleen. Relatief donker. Ik kon uiteraard niet ontdekken dat het glas zomaar ging bewegen. Toen concentreerde ik mij sterk op de zin: 'bewijs dat er geesten bestaan!' Na een tijdje hoorde ik opeens iets bewegen in de buurt van een tas die op de grond lag in de buurt van mijn voeten. Ik schrok me werlelijk dood. Ik gaf de tas een schop. Iets later hoorde ik nog een geluid, harder dit keer, alsof de tas recht ergens tegenop zou staan en langzaam door de zwaartekracht naar beneden gleed. Zo'n geluid.
En door alle verhalen die ik van tevoren al had gelezen, was ik bang. Ik stopte meteen, ruimde alles op. Ik had het zo'n uitklapstoeltje (waar ik op zat) tegen mijn bed gezet. Later gleed die langzaam weg. Mijn wijnglas had ik op het bed gelegd. Toen ik het tafeltje had opgeruimd, dacht ik opeens dat het wijnglas ergens anders lag. Maar door mijn verwarring en angst kon ik me dat natuurlijk verbeeld hebben.

Ik heb lang nagedacht. Ik geloof op zich niet in geesten.
Het eerste geluid zo gewoon zo'n geluid kunnen zijn wat je normaal ook weleens hoort, maar geen aandacht aan besteed. Echter omdat ik helemaal in de geest-sfeer was, deed ik dat wel.
Na de trap tegen de tas gleed de tas weer weg, dit kan gewoon zwaartekracht zijn geweest.
Het stoelte dat weg gleed, ook zwaartekracht.
Het glas, verbeelding door angst en verwarring.

Mijn conclusie na dit hele verhaal is dit:
Men wordt extra bang gemaakt door verhalen over geesten en glaasje draaien. Door het weinige licht tijdens het spel, het feit dat er meerdere mensen aanwezig zijn, het feit dat alles heel stil moet zijn, wordt men echt bang, en worden er dingen gedacht en bedacht die er misschien wel niet zijn.

Ik geloof absoluut wel in iets dat er misschien bestaat. Geen geesten, maar ik geloof wel in buitenaardse wezens en meerdere levensvormen in het heelal. Maar het spel Glaasje Draaien heeft alle kenmerken van een typisch angst-aanjagend verzonnen bezigheid.
Oud 29-11-2005, 22:37
Boebsie
Boebsie is offline
Mooi betoog McDuck, knap geanaliseerd. Er worden inderdaad allemaal dingen geeist die angst bevorderen.
Oud 30-11-2005, 12:31
gezweetwel
gezweetwel is offline
Dat geesten oproepen angstaanjagend is, hoefde je toch helemaal niet te bewijzen
Oud 30-11-2005, 13:32
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 30-11-2005 @ 13:31 :
Dat geesten oproepen angstaanjagend is, hoefde je toch helemaal niet te bewijzen
Hij geeft vooral aan welke elementen die angst versterken.
Oud 30-11-2005, 13:34
gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 30-11-2005 @ 14:32 :
Hij geeft vooral aan welke elementen die angst versterken.
Maar dat bewijst nog steeds niet dat het louter op angst gebaseerd is, of dat die elementen er ENKEL zijn om iemand bang te maken.
Oud 30-11-2005, 13:42
Vice
Vice is offline
nee, ik zie het nut er niet van in.
Oud 30-11-2005, 15:15
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 30-11-2005 @ 14:34 :
Maar dat bewijst nog steeds niet dat het louter op angst gebaseerd is, of dat die elementen er ENKEL zijn om iemand bang te maken.
Dat is waar.
Oud 30-11-2005, 18:01
adoruler
adoruler is offline
Ik ga ieder geval nooit glaasje draaien ben er veel te bang voor stel je voor dat er echt wat gebeurd
Oud 06-12-2005, 17:22
Marcade
Marcade is offline
Waarom komen geesten eigenlijk af op glaasje draaien; wat is daar zo aantrekkelijk aan?

Waarom niet iets anders; een fles oid?

Klinkt sullig, maar wat maakt een glas speciaal voor een geest?
Oud 06-12-2005, 17:54
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 24-11-2005 @ 21:53 :
Nou, de fbi weet ik niet, maar ik ken wel verhalen over de paragnost Gerard Croiset, die in de jaren zeventig vermiste kinderen opspoorde als de politie ze niet kon vinden.
Ik heb twee rapportages gezien waar gezegd werd door persoon van de (amerikaanse) politie dat er geen geval is geweest waar een paranormale onderzoeker iets heeft toegevoegd aan een onderzoek.

En ik denk niet dat je een directe bron hebt? (www.politie.nl ofzo, niet www.ESPistrue.com)

Verder, glaasje draaien... mensen doe het eens met blinddoek, kijken of het dan werkt. Voor degene die observeert lees onderstaande, mensen die geblinddoekt zullen worden gelieve niet te lezen:
Spoiler

De bewegingen van het glas lijken niet zelf opgewekt omdat de reactie het bewustzijn ontloopt doordat je dat juist wil. Je wil dat geest het beweegt, of je verwacht dat anderen het bewegen en dat jij mee gaat. Je staat los en open om dat ding te bewegen en zodra het beweegt help je het mee vooruit en richting wat je denkt dat het juiste antwoord is. Mensen die meedoen die doen dus 1 van de drie:
1) Ze sturen, al dan niet bewust, naar de antwoorden - slechts 1 persoon hoeft dit te doen om alles erg geloofwaardig te maken.
2) Ze versterken beweging, hierdoor lijkt het echter voor de rest en ook voor personen die 1) of 3) doen.
3) Beiden.

Maar dat het niet werkt met blinddoek is al wat.

Ok, en als geesten het direct zouden bewegen, waarom houdt jij het dan vast? - en als geesten jou het zouden laten bewegen, waarom werkt het dan niet met blinddoek?
Oud 06-12-2005, 18:44
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
McDuck schreef op 29-11-2005 @ 20:11 :

Men begint met een vraag als "is er een geest aanwezig ?".
en als het gals schuift naar 'nee'

verder goed betoog en ik denk ook dat wat jij zegt de waarheid is.
Oud 11-12-2005, 14:24
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 19-11-2005 @ 15:57 :
Dus? Alle opties gebruiken is beter dan alle opties min één. Zelfs als die opties zo goed als nul kans hebben te werken.
Het werkte wel.

Ik heb het trouwens in een Het Beste (Reader's Digest) gelezen.
Oud 11-12-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Kid Morbid schreef op 24-11-2005 @ 18:21 :
Ook in het echt.
Oud 15-12-2005, 17:24
G-force
G-force is offline
Een aantal dingen snap ik niet aan glaasje draaien:
Waarom wordt het nooit wetenschappelijk onderzocht en waarom zijn er geen duidelijke filmpjes van te vinden op internet?
Kan iemand mischien een link geven waarop ik duidelijk kan zien hoe dat glas dan beweegt?

Wat ik ook niet snap aan glaasje draaien:
-Waarom altijd een glas ( waarom geen kartonen doos ).
-Waarom altijd een glad oppervlak . als die geest dat glas beweegt kan die dat ook wel op een vloerkleed ofzo.
-En waarom kan het niet gewoon een keer op tv gedaan worden zodat heel Nederland het ziet, of in een Voetbal stadion zodat iedereen het kan zien ( via een groot scherm )
Oud 15-12-2005, 19:19
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
G-force schreef op 15-12-2005 @ 18:24 :
Een aantal dingen snap ik niet aan glaasje draaien:
Waarom wordt het nooit wetenschappelijk onderzocht en waarom zijn er geen duidelijke filmpjes van te vinden op internet?
Kan iemand mischien een link geven waarop ik duidelijk kan zien hoe dat glas dan beweegt?

Wat ik ook niet snap aan glaasje draaien:
-Waarom altijd een glas ( waarom geen kartonen doos ).
-Waarom altijd een glad oppervlak . als die geest dat glas beweegt kan die dat ook wel op een vloerkleed ofzo.
-En waarom kan het niet gewoon een keer op tv gedaan worden zodat heel Nederland het ziet, of in een Voetbal stadion zodat iedereen het kan zien ( via een groot scherm )
Het antwoord op jou opmerkingen is heel simpel, het is namelijk gewoon een broodje aap verhaal.
Logisch dat dit in je opkomt aangezien "Glaasje draaien" wetenschappelijk is te rechtvaardigen.
Oud 15-12-2005, 20:04
lady of the dark
[QUOTE]Boebsie schreef op 15-12-2005 @ 20:19 :
Het antwoord op jou opmerkingen is heel simpel, het is namelijk gewoon een broodje aap verhaal.
Logisch dat dit in je opkomt aangezien "Glaasje draaien" wetenschappelijk is te rechtvaardigen.
[/QUOTE
Oh ja? Hoe dan?
Oud 16-12-2005, 16:38
Boebsie
Boebsie is offline
[QUOTE]lady of the dark schreef op 15-12-2005 @ 21:04 :
Citaat:
Boebsie schreef op 15-12-2005 @ 20:19 :
[/QUOTE
Oh ja? Hoe dan?
Ongelukkige woordkeuze idd,

Waar ik op doel is dat de validiteit van "glaasje draaien" kan worden getoetst. Het spel zelf en de gevolgen daarvan zijn waarneembaar en daarom wetenschap en niet mystiek.

Waarschijnlijk al 1000x keer in dit topic aangegeven, omdat het onzinnig is om te discussieren over de validiteit van iets dat aantoonbaar is.

Laatst gewijzigd op 16-12-2005 om 16:42.
Oud 16-12-2005, 16:48
lady of the dark
Citaat:
Boebsie schreef op 16-12-2005 @ 17:38 :
Ongelukkige woordkeuze idd,

Waar ik op doel is dat de validiteit van "glaasje draaien" kan worden getoetst. Het spel zelf en de gevolgen daarvan zijn waarneembaar en daarom wetenschap en niet mystiek.

Waarschijnlijk al 1000x keer in dit topic aangegeven, omdat het onzinnig is om te discussieren over de validiteit van iets dat aantoonbaar is.
Heb jij eigenlijk überhaupt wel eens glaasje gedraaid?
Oud 16-12-2005, 16:52
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 17:48 :
Ja en guess what?

Heb jij ook wellis glaasje gedraaid?
Oud 16-12-2005, 16:59
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 17:48 :
Zelfs als ik toen een geest of iets dergelijks zou zien, zegt dat nog niks over de betrouwbaarheid van mijn waarneming. Als bijvoorbeeld het hele gebeuren was opgenomen en er blijkt niks opvallends op die tape te staan, tja.. dan zijn er eventueel andere verklaringen voor mijn bevindingen.
Oud 16-12-2005, 17:16
lady of the dark
Nee, ik heb nog nooit glaasje gedraaid. Ik kijk wel link uit. Jij hebt mazzel gehad. Je stond er niet voor open, en dan gebeurt er meestal dus nada.
Oud 16-12-2005, 17:19
lady of the dark
Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 18:16 :
Nee, ik heb nog nooit glaasje gedraaid. Ik kijk wel link uit. Jij hebt mazzel gehad. Je stond er niet voor open, en dan gebeurt er meestal dus nada.
Maar ik heb zonder glaasje draaien wel genoeg ervaringen met geesten gehad. Ik vraag me trouwens af waarom die geesten massaal op al die glaasjes draaiende jongeren af komen...
Oud 16-12-2005, 17:23
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 18:16 :
Wat moet ik me daarbij voorstellen dat geesten alleen omgaan met mensen die ervoor open staan?
Oud 16-12-2005, 17:28
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 18:19 :
Maar ik heb zonder glaasje draaien wel genoeg ervaringen met geesten gehad. Ik vraag me trouwens af waarom die geesten massaal op al die glaasjes draaiende jongeren af komen...
Wat voor ervaringen?
Oud 16-12-2005, 20:58
lady of the dark
Citaat:
Boebsie schreef op 16-12-2005 @ 18:23 :
Wat moet ik me daarbij voorstellen dat geesten alleen omgaan met mensen die ervoor open staan?
Jij gaat toch ook niet om met mensen die niet geloven dat je bestaat? Nou dan. Nee grapje, het is allemaal heel simpel. Om een glas of iets dergelijks te bewegen, heeft een geest iemands energie nodig. Vandaar dat glaasje draaien ook het best werkt met zijn allen. Als iemand er voor open staat kan een geest diens energie gebruiken. Als iemand er niet voor open staat, kan zo'n geest ook niks beginnen. Er niet voor open staan is dus helemaal niet zo nadelig als het lijkt. Je wordt tenslotte ook niet door een geest gebruikt. Als het een goede geest is heb je er geen last van. (die laten doorgaans ook geen dingen bewegen) Heb je een slechte geest te pakken, dan kan die je goed leeg zuigen en als je pech hebt krijg je ook nog van alles naar je kop gesmeten.

Je vroeg me nog naar mijn eigen ervaringen. Nou dat zijn er verscheidene. Ik betwijfel of ik jou met verhalen daarover kan overtuigen. Ik betwijfel ook of je me serieus gaat nemen. Laten we het er maar ophouden dat ik gesprekken met overledenen doe me nastaan kan voeren zonder dat gedoe met glaasjes en borden en dat mijn overleden familieleden en kennissen me soms dingen vertellen die ik niet weet en die later zo blijken te zijn.
Oud 16-12-2005, 22:11
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 21:58 :
Jij gaat toch ook niet om met mensen die niet geloven dat je bestaat? Nou dan. Nee grapje, het is allemaal heel simpel. Om een glas of iets dergelijks te bewegen, heeft een geest iemands energie nodig. Vandaar dat glaasje draaien ook het best werkt met zijn allen. Als iemand er voor open staat kan een geest diens energie gebruiken. Als iemand er niet voor open staat, kan zo'n geest ook niks beginnen. Er niet voor open staan is dus helemaal niet zo nadelig als het lijkt. Je wordt tenslotte ook niet door een geest gebruikt. Als het een goede geest is heb je er geen last van. (die laten doorgaans ook geen dingen bewegen) Heb je een slechte geest te pakken, dan kan die je goed leeg zuigen en als je pech hebt krijg je ook nog van alles naar je kop gesmeten.
Ten eerste vraag ik me af hoe jij aan deze kennis komt (geesten die energien gebruiken van de levenden)?

Ik zie ook dat ik jou niet kan overtuigen, gezien hetgeen wat je hieronder beschrijft. Maar het moet jou toch ook opvallen dat alle mediums of mystiek gerelateerde mensen, als het nou om telekinese gaat of het oproepen van geesten benadrukt "dat men zich moet openstellen". Nu kan je je afvragen wat men met openstellen bedoeld? Ik ben vrij nuchter, dat wil niet zeggen dat ik me afsluit, ik sta er wel degelijk voor open. Maar als ik niks zie dan kan ik er ook niks meer van maken.
De nadruk die men op het "openstellen" legt vind ik heel doordacht. Ik zou het fantastisch vinden als er daadwerkelijk geesten bestaan of men dingen kan verplaatsen zonder enig fysiek contact. Het mysterieuze trekt een ieder aan. En dat is psies datgene wat ons een makkelijk "prooi" maakt. Kijk naar illusionisten, duizenden mensen betalen tientallen euro's om te kijken naar iets waarvan ze bij voorbaat weten dat het truukage is. Waarom? het mysterieuze vinden we fascinerend, zelfs als we weten dat het nep is worden we erdoor overdonderd. Als het om mysterieuze zaken gaat zijn we vaak erg subjectieve waarnemers.
Kijk naar mediums als Char, valt het jullie nooit op dat zij op mensen inspeelt. Waarom zit er nooit een geest tussen die harstikke pissed is en niks geeft om ze na bestaanden. Als Char dat zou zeggen, worden mensen boos op haar en daarmee misschien wat sceptischer. Char weet dat dondersgoed en als een deelnemer zit te janken, wil Char ze een goed gevoel geven. Daar komen ze immers voor, ze willen een hoofdstuk afsluiten, die mensen zijn op dat moment erg emotioneel en daarmee minder rationeel.

Citaat:
lady of the dark schreef op 16-12-2005 @ 21:58 :

Je vroeg me nog naar mijn eigen ervaringen. Nou dat zijn er verscheidene. Ik betwijfel of ik jou met verhalen daarover kan overtuigen. Ik betwijfel ook of je me serieus gaat nemen. Laten we het er maar ophouden dat ik gesprekken met overledenen doe me nastaan kan voeren zonder dat gedoe met glaasjes en borden en dat mijn overleden familieleden en kennissen me soms dingen vertellen die ik niet weet en die later zo blijken te zijn.
Oud 17-12-2005, 07:23
lady of the dark
Citaat:
Boebsie schreef op 16-12-2005 @ 23:11 :
Ten eerste vraag ik me af hoe jij aan deze kennis komt (geesten die energien gebruiken van de levenden)?

Ik zie ook dat ik jou niet kan overtuigen, gezien hetgeen wat je hieronder beschrijft. Maar het moet jou toch ook opvallen dat alle mediums of mystiek gerelateerde mensen, als het nou om telekinese gaat of het oproepen van geesten benadrukt "dat men zich moet openstellen". Nu kan je je afvragen wat men met openstellen bedoeld? Ik ben vrij nuchter, dat wil niet zeggen dat ik me afsluit, ik sta er wel degelijk voor open. Maar als ik niks zie dan kan ik er ook niks meer van maken.
De nadruk die men op het "openstellen" legt vind ik heel doordacht. Ik zou het fantastisch vinden als er daadwerkelijk geesten bestaan of men dingen kan verplaatsen zonder enig fysiek contact. Het mysterieuze trekt een ieder aan. En dat is psies datgene wat ons een makkelijk "prooi" maakt. Kijk naar illusionisten, duizenden mensen betalen tientallen euro's om te kijken naar iets waarvan ze bij voorbaat weten dat het truukage is. Waarom? het mysterieuze vinden we fascinerend, zelfs als we weten dat het nep is worden we erdoor overdonderd. Als het om mysterieuze zaken gaat zijn we vaak erg subjectieve waarnemers.
Kijk naar mediums als Char, valt het jullie nooit op dat zij op mensen inspeelt. Waarom zit er nooit een geest tussen die harstikke pissed is en niks geeft om ze na bestaanden. Als Char dat zou zeggen, worden mensen boos op haar en daarmee misschien wat sceptischer. Char weet dat dondersgoed en als een deelnemer zit te janken, wil Char ze een goed gevoel geven. Daar komen ze immers voor, ze willen een hoofdstuk afsluiten, die mensen zijn op dat moment erg emotioneel en daarmee minder rationeel.
Laten we het er maar over eens zijn dat we het oneens zijn. Jij wilt mij redden van mijn "bijgeloof" en ik wil jou redden van jouw '"ongeloof". Ik krijg paranormaal door dat dat ons geen van beide gaat lukken.
Oud 17-12-2005, 09:28
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
lady of the dark schreef op 17-12-2005 @ 08:23 :
Laten we het er maar over eens zijn dat we het oneens zijn. Jij wilt mij redden van mijn "bijgeloof" en ik wil jou redden van jouw '"ongeloof". Ik krijg paranormaal door dat dat ons geen van beide gaat lukken.
haha idd, vind ik een mooie afsluiter .
Oud 21-12-2005, 16:45
Error1
Error1 is offline
ik heb van iemand gehoord dit gehoord:
Een meisje met een groepje vrienden hebben glaasje gedraait en 'savonds gingen ze gewoon naar bed (zonder dat er was was gebeurt). De volgende morgen word het vrienden groepje wakker. toen bleek dat het meisje niet meer in d'r bed lag.. maar ergens 20 meter verder op in een bos dood
Oud 21-12-2005, 19:20
lady of the dark
Citaat:
Error1 schreef op 21-12-2005 @ 17:45 :
Een meisje met een groepje vrienden hebben glaasje gedraait en 'savonds gingen ze gewoon naar bed (zonder dat er was was gebeurt). De volgende morgen word het vrienden groepje wakker. toen bleek dat het meisje niet meer in d'r bed lag.. maar ergens 20 meter verder op in een bos dood
Leuk verhaal, maar klinkt erg broodje aap achtig, dat gaat de mensen hier niet overtuigen... Ik heb wel meer verhalen gehoord over geesten die mensen vermoorden, maar geen van allen was erg duidelijk. Ik denk niet dat dat zou gauw zou gebeuren. Ik zie negatieve geesten meer als irritante pestkoppen. Ze kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn, en natuurlijk wil je niks met ze te maken hebben, maar die moord verhalen geloof ik niet zo.
Oud 23-12-2005, 18:16
Maresha
Maresha is offline
Citaat:
Error1 schreef op 21-12-2005 @ 17:45 :

jaa iedereen hoort weleens wat hahaha
Oud 23-12-2005, 18:28
*is gek*
*is gek* is offline
Heb het "al" twee keer gedaan. Iedere keer gelukt en verder geen last mee gehad. Geen idee of dat nu echt "contact" met een geest was, het kan evengoed zijn dat je dat glas gewoon voorduwt uit je onderbewustzijn omdat je het zelf echt wilt en het kan evengoed wel iets anders zijn. Ik geloof iig niet dat geesten je blijven achtervolgen na glaasje draaien. Als je daarna bij elk geluidje loopt te denken "omg! een geest!" ligt het helemaal aan jezelf, natuurlijk.

Maar goed, het blijft een nutteloze discussie. De ene wil het doodgraag eens doen en de ander roept van "doe het niet! er gaan vreeeeselijke dingen gebeuren!". Ik zou zeggen; laat die mensen die het willen proberen doen, ze zullen het zelf wel zien. Je wordt van al die verhalen toch maar opgefokter/banger.
Oud 26-12-2005, 13:54
Tink*
Tink* is offline
Nog nooit gedaan en ook niet van plan.
Ik geloof in geesten en stel dat een geest je blijft achtervolgen o.i.d.
Glaasje draaien lijkt me eng
Maar als andere mensen het willen houd ik ze niet tegen, als ze het maar niet bij mij in de buurt doen.
Advertentie

Regels voor berichten