De vraag is niet alleen of het referendum ingevoerd moet worden, maar nog belangrijker waarom het ingevoerd moet worden.
Er is een brede kloof tussen bevolking en politiek. Op zichzelf is een kloof niet vreemd. De burger heeft tegenstrijdige wensen en belangen; het is aan de politiek om te bepalen welke wensen en belangen de prioriteit genieten.
Verwacht kan echter wel worden dat burgers op dat proces een redelijke invloed hebben. Het betreft immers hun eigen wensen en belangen. De burger heeft echter weinig invloed op het proces van politieke besluitvorming.
Ik begrijp de tegenstanders van referenda wel. Zij zijn bang dat politici hun oren laten hangen naar de burgers, zich zullen opstellen als populisten zonder daadkracht en dat burgers verkeerde beslissingen maken. Voor een goed politiek bestuur zijn leiderschap en daadkracht noodzakelijk.
Het beste compromis is een politiek systeem dat enerzijds transparant is, de burgers veel invloed geeft op het politieke proces en anderzijds zorgt voor stabiliteit en ruimte voor leiderschap en daadkracht.
Ik zal ongetwijfeld door een aantal members worden afgebrand - dat ben ik al vaker vanwege mijn mening betreffende bestuurlijke vernieuwing

, maar ik ben voorstander van de gekozen regeringsleider (het liefst een regeringsleider die tevens staatshoofd is, maar dat is een andere discussie

). Beide Kamers zouden wat mij betreft direct kozen moeten worden a.d.h.v. het meerderheidsstelsel. Tussentijdse ontbinding zou onmogelijk moeten zijn. In dat geval zouden referenda als minder noodzakelijk worden ervaren.