|
|
Bekijk resultaten poll: Is de bijbel niet wat simpel voor onze intelectuele wezens op aarde? | |||
Ja! Want.. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
43 | 43.00% |
Misschien, maar... |
4 | 4.00% |
Nee! Want... |
34 | 34.00% |
Geen mening |
19 | 19.00% |
Aantal stemmers: 100. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens is je avatar geweldig natuurlijk. |
![]() |
||
Citaat:
@Juice: Ik neem aan dat je met 'de verklaring van het leven' Genesis 1-2 bedoelt? Die is inderdaad vrij simpel. Je kunt echter niet stellen dat de Bijbel een wetenschappelijk boek is, dat is echt onzinnig. Genesis is vooral een poetisch geschrift, zoals blijkt uit de vele stijlfiguren en zinsconstructies in het Hebreeuws. Daarom is de wetenschappelijke nauwkeurigheid ook van ondergeschikt belang in de Bijbel.
||
Citaat:
||
Citaat:
Dan komt de bijbel idd als een 'wetenschappelijk' boek te staan. (in de zin van het leveren van een hypothese over bepaalde zaken in de historie, natuurkunde, geologie etc, niet over het gebruik vd wetenschappelijke onderzoeksmethode). Uiteraard is de bijbel dan dus ook kwetsbaar omdat elk woord letterlijk genomen en betwist mag worden. Aan de andere kant is die claim is het dan weer nodig om je erop te beroepen wanneer dit beter uitkomt. Kwestie van keuzes maken.
||
Citaat:
||
Citaat:
Dat soort standpunten vinden geen basis voor wie de bijbel als een mythologisch boek wil zien, het is in feite of het een of het ander. Zelf heb ik uiteraard liever de verzameling mythen, maar veel mensen die dat (beweren te) doen baseren zich voor andere feitelijke zaken dan weer wel op bijbelse gronden.
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik denk juist dat je hem kritisch moet lezen en niet als je van te voren al in geloofd. Dan lees je wat je geloof wil bevestigen. Net zo goed moet je wetenschappelijke artikelen kritisch lezen. Ik vind het iig een veel te simpele verklaring. Evolutietheorie is ook een mooie theorie, maar een betere dan het creationisme. Hoewel het stikt van de haken en ogen en dat ook nooit helemaal het ware verhaal zou zijn. Toch denk ik wel dat er een soort van evolutie bestaat.
||
Citaat:
De vergelijking loopt bovendien mank omdat wiskunde eigenlijk hersenspinsel is en elke wiskundige stelling daardoor rust op een of meerdere axioma's. In zekere zin is 'de bijbel is God's woord' ook een axioma, en daarop kan je een complete wetenschap bouwen, theologie houdt zich daar mee bezig zoals je vast weet. Neemt niet weg dat je prima de bijbel kan bestuderen en tot goede inzichten komen zonder te geloven. Ik ben het dus niet met Hernuel Fan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder klinkt het zeer egocentrisch als je zegt 'het is niet op een normale manier aan mij duidelijk te maken, dus klopt de vergelijking niet.' (verder mist je zin een werkwoord) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ik heb maar een gedeelte van de bijbel gelezen. Maar dit heb ik toch al best snel gevonden, een bol heeft doorgaans toch geen hoeken?
||
![]() |
Citaat:
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Desalniettemin vraag ik me af of dit niet gewoon een uitdrukking is, vergelijk: 'de zon komt op', terwijl je zou moeten zeggen: 'de aarde draait'.
||
Citaat:
||
Citaat:
lijkt me een redelijk wereldbeeld. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In wetenschappelijke zin verklaart religie niets, maar dat is logisch. |
![]() |
||
Citaat:
Als die afwijkende definitie zijn mening is, prima, maar dat geld dan niet universeel, en zo kwam het wel over.
||
Citaat:
In de De Bijbel staat: Een diep respect voor God is het begin van wijsheid. Want bijvoorbeeld liefde en zonde, zijn wetenschappelijk toch moeilijk te beschrijven, terwijl dat toch naast allerlei ook heel interessante wetenschappelijke fenomenen, de belangrijkste krachten van ons leven zijn hier op aarde. En dan heb ik het idd niet over oerknal etc etc, want ik kom daar persoonlijk niet verder mee. Geloven doe je als een kind. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom zou je dit dan wel figuurlijk nemen en bijvoorbeeld de wederopstanding niet? Of eigenlijk de rest van de bijbel for that matter... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zonde is juist één van de dingen die volledig subjectief zijn. Daar verandert de bijbel niets aan. |
![]() |
||
Citaat:
Ethiek is interessant, maar slechts een logische blik op goed en kwaad. Laatst gewijzigd op 06-12-2005 om 15:27. |
![]() |
||
Citaat:
"Doden is slecht" subjectief/objectief goed en slecht zijn dus al subjectieve begrippen, geen wonder dat zonde dat dan ook is. Daar verandert niemand iets aan, maar daar is ook niets mis mee. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Verklaren is inderdaad een woord dat hier niet duidelijk is, en wat dat betreft was leonkorn's uitspraak dus een beetje een goedkope one-liner. ![]() Er wordt iets mee bedoelt als: de oorspronkelijke reden van alle dingen verduidelijken. (oke, dat is nog vager dan 'verklaren'. helaas) |
![]() |
||
Citaat:
God is goed. (eerste axioma) Wat God niet wil is slecht. (logisch gevolg uit eerste axioma) Als een mens iets slechts doet noemen we dat zonde. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het axioma "God is goed" is op die manier niet houdbaar door de hele bijbel. Doden is "slecht", maar niet altijd. Dat maakt het menselijk subjectief en zo ook de uitspraak "God is goed". |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ok, ich soll das noch einmal sagen: De bijbel, is geen bewijs op zich. Volgt u het tot zover? Mooi. Dan dient de bijbel zichzelf dus te bewijzen, uiteraard niet op basis van zijn eigen citaten. Comprende? Fijn. Dan zijn uitspraken in de trend van dat de bijbel mee kan uitrichten dan de wetenschap op waarheidsvinding, of uberhaupt iets kan uitrichten, dus nonsens totdat daar een werkelijk zinnige reden voor komt. Dus, laat aub mensen die wensen niet zomaar te stoppen met nadenken in hun waarde, en claim niet dat zij slechts pogingen doen terwijl je op lang en breed op de troon der waarheid zit omdat je een boekje hebt gelezen dat een rondtrekkende stam vierduizen jaar terug tijdens Babylonische slavernij hebben opgeschreven.
||
Citaat:
![]() Jij laat hem toch ook niet in zijn waarde? je noemt hem een individu dat gestopt is met nadenken omdat hij een boekje uit de babylonische slavernij gelezen heeft. Dat is evengoed kortzichtig. Als hij denkt dat de bijbel de bron der wijsheid is, so be it, jij denkt dat dat niet zo is, maar door het meta-fysische karacter van de bijbelse wijsheid valt leokorn's stelling niet te ontkrachten met wetenschap. Dat dat voor jou betekent dat het niet waar kan zijn omdat wetenschap tot dus ver consistent is gebleken met waarneming en voor jou dus werkelijkheid wil niet zeggen dat dit voor elk individu zo is, en zeker niet dat je standpunt practischer, aannemelijker of waarder zou zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De grens tussen wetenschap en geloof is haarscherp. Natuurlijk zijn bepaalde vragen niet te beantwoorden met een wetenschappelijke benadering, maar aan de andere kant van die grens ben je dus gewoon volledig vrij aan het fantaseren. Niets mis mee, het wordt alleen heel erg irritant wanneer mensen voet bij stuk houden 'dat de bijbel waar is en jij niet met wetenschap kunt bewijzen dat het niet zo is'. Dan is er gewoon geen discussie meer mogelijk. Maar goed, ik herhaal mezelf, tot die conclusie was ik ten aanzien van dit subforum al vaker gekomen. |
![]() |
||
Citaat:
Stoppen met denken is lekker kort door de bocht, maar je zult moeten onderkennen dat bij (letterlijk/fundamentalistisch) geloof in de bijbel je eerst aanneemt en daarna pas gaat zoeken naar een onderbouwing daarvoor, waarbij natuurlijk de bijbel niet verworpen wordt als je iets tegen komt dat het tegen spreekt. Dat terwijl nadenken nu juist is eerst kijken en daarna een conclusie trekken. Kort door de bocht, maar waar in de kern dus. Verder is het niet een beetje krom om te stellen dat ik mensen niet in hun waarde laat zonder leonkorn te bekritiseren, terwijl hij begon met een provocerende uitspraak? Tja, of je dat nu zult onderschrijven of niet, het is lastig van iemand te verwachten om telkens weer dezelfde beweringen te horen, je voert een discussie, komt met argumenten, gaat daarop door, en poef, daar is iemand die arbitrair stelt dat al je argumenten er niet toe doen, hij gelijk heeft en jij zelf blind bent voor de waarheid. Mijn beurt om me op respect voor de ander te beroepen dus. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is allang geen vraag meer of er wel of geen god bestaat, want dat is toch niet aan te tonen. Het is tegenwoordig meer de vraag waarom mensen geloven of waarom ze naar de bijbel (of ander boekje) leven. Gedachtespeling: Zou een mens niet gelukkiger worden als hij/zij wijsheid zou verkrijgen door het leiden van een leven langs een zelf verkozen pad, in plaats van een leven te leiden aan de hand van opgelegde regels waardoor men "instantane" wijsheid zou bezitten om datzelfde leven "goed"** te leiden? *Ik denk eigenlijk dat de wereld er theoretisch een stuk op vooruit zou kunnen gaan als iedereen zelf op zoek ging naar wijsheid, in plaats van naar de plaatselijke geestelijk leiders te luisteren en voor waar aan te nemen wat die allemaal verkondigen. Helaas kom ik dan ook weer snel tot de conclusie dat de meeste mensen die verantwoordelijkheid waarschijnlijk niet aankunnen, wat blijkt uit het feit dat we uberhaupt wereldgodsdiensten hebben. **Goed of slecht is natuurlijk volstrekt subjectief, zoals al eerder opgemerkt. Goed is hier dan zoals "goed" wordt omschreven in het betreffende boekje. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het wordt voor mij vervelend als mensen menen dat de bijbel méér waard is dan wetenschap, omdat de bijbel juist wél die metafysische vragen beantwoordt en wetenschap niet. De bijbel beantwoordt ook gewoon méér vragen dan de wetenschap en op een heel andere manier: je hebt standpunt 'jazeker' tegenover standpunt 'weet ik niet' - wie staat er dan sterker? Dat levert voor sommige mensen grond op om hun mening op te leggen aan of superieur te achten aan anderen, omdat die ander zich niet kan verweren met een 'nee' maar alleen met een 'dat kunnen we niet weten' (tenminste als het een gelovige vs. agnost-discussie is. Bij een gelovige vs. fanatieke atheïst-discussie krijg je alleen ellenlange welles/nietes-discussies, waarvan dit forum een perfect voorbeeld is). |
![]() |
||
Citaat:
Andere mogelijkheid is natuurlijk aannemen dat de Bijbel wel over een aarde met concrete, realistische, wiskundige hoeken spreekt. Dan is de conclusie dat het wereldbeeld zoals hier geuit, niet klopt. Ik ga desalniettemin voor het eerste.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast zijn er ook geen redenen waarom het wel zo zou moeten zijn. Kortom, het is een aanname. Een andere aanname, zoals ik die hiervoor al had geplaatst, is de aanname dat de oud-Israelische kosmologie vrij primitief was. Dat zou ook kunnen, het is aan een ieder vrij om de een of de andere verklaring te kiezen. Om nog even op je laatste vraag in te gaan: de uitdrukking 'de vier hoeken der aarde' kom je in de Bijbel altijd in een context tegen die dit gebruikt als beeld van 'de gehele aarde'. De opstanding wordt concreet uitgewerkt en uit de context waarin deze besproken wordt, blijkt dat deze in Bijbelse tijden niet als figuurlijk werd gezien. Zo spreekt Paulus over meer dan 500 mensen die de opstanding zelf hebben meegemaakt (I Kor. 15)
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Vier windstreken. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Niet geloven ook geloven...?! WärteR | 181 | 08-10-2006 22:13 | |
wel of niet gelovig Verwijderd | 91 | 08-12-2005 00:35 | |
Algemene schoolzaken |
Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen? Syzygy | 128 | 21-06-2005 17:02 | |
niet-gelovigen in de ogen van gelovigen. Fantôme | 57 | 21-12-2004 19:49 | |
Niet-geloven Ovidius | 30 | 23-02-2004 10:17 | |
[B]Geloven of gewoon NIET geloven??![/B] Rachida1986 | 0 | 29-01-2004 20:43 |