![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
(Zodat het duidelijk is door wie de volgende woorden gesproken zijn, alhoewel het al op eerste gezicht duidelijk zou moeten zijn) Joh 17: 5 Vader, verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond. Joh 17: 24 Vader, u hebt hen aan mij geschonken, laat hen dan zijn waar ik ben. Dan zullen zij de grootheid zien die u mij gegeven hebt omdat u mij al liefhad voordat de wereld gegrondvest werd.
Laatst gewijzigd op 26-11-2005 om 10:06. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Wat heeft het nog voor zin om uit proberen te leggen dat God mens werd zoals wij om voor onze zonden te betalen. Wat heeft het nog voor zin om het algemeen geloof uit te leggen dat zegt, dat wij de ene God in de Drieheid en de Drieheid in de Eenheid vereren, zonder de Personen te vermengen of het wezen te delen. Want de Persoon van de Vader en die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn van elkaar onderscheiden, maar de Vader en de Zoon en de Heilige Geest hebben één goddelijkheid, gelijke heerlijkheid, dezelfde eeuwige majesteit.
|
In de hele bijbel wordt het woord drie-eenheid niet gebruikt. Maar er zijn ook in het OT aanwijzingen van de drie-eenheid. Al is het zeer moeilijk en waarschijnlijk zelfs onmogelijk om zonder het NT daarop uit te komen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dus terwijl de drie-eenheid erg belangrijk is, wordt zij nergens genoemd in het OT. Dat samengenomen met het concilie van Nicea, kunnen we tot de conclusie komen dat de drie-eenheid wel overgenomen moet zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ten tweede ging het niet om dat stuk, maar om het stuk mbt het overnemen van de drie-eenheid. |
![]() |
|
De suggestie dat tijdens het concilie van Nicea de drie-eenheid werd uitgevonden kan ik niet anders dan verwerpen. Over het algemeen wordt aan Tertullianus de eer gegeven die term voor het eerst te hebben gebruikt. Deze leefde een eeuw eerder dan het betreffende concilie. De term blijkt ouder te zijn dan Tertullianus en het werk dat hij tegen een zekere Praxeas heeft geschreven, want de eerste vermelding schijnt die van Theofilus te zijn die bisschop was van Antiochië in 160 n.Chr in een brief aan Autolycus. Alleen al om die reden zou men voorzichtig moeten zijn om de drie-eenheid als iets overgenomen uit het heidendom te beschouwen, want zou er daadwerkelijk zo’n formulering hebben bestaan in het heidendom van 325 n.Chr., dan zou deze ook overgenomen kunnen zijn van het christendom. Men zou in eerste instantie dus materiaal van voor 160 n.Chr. moeten hebben waaruit dit blijkt, na 160 n.Chr. kan men immers het tegenovergestelde veronderstellen. Aangezien ik nog nooit bewijs heb gezien van een heidense drie-eenheid, zou ik willen vragen of je dat nu eindelijk geeft. Aanklachten kan iedereen indienen.
Om terug te keren naar het concilie van Nicea, behoort men ook te weten, dat 4 jaar daarvoor, Arius al veroordeeld was door de synode van Alexandrië. Arius leerde dat zowel Jezus als de Heilige Geest geschapen zijn voor de grondlegging van de wereld. Hierdoor ontstond er bij hem een hiërarchie in de volgorde van de Vader, de Zoon en vervolgens de Heilige Geest. Deze leer kan men veeleer beschouwen als dichter tot het heidendom staand, omdat hierin God zichzelf een pantheon lijkt te schenken. Evenals de leer van de drie-eenheid zul je ook op deze leer niet zomaar komen als je alleen het OT tot je beschikking hebt. En als laatste wil ik opmerken, dat tijdens de regering van Constantijn zowel Arius als Athanasius zijn tegenstander beiden ballingschap hebben moeten ondergaan. Waardoor een voorkeur van Constantijn voor een van beide leren, moeilijk aan te tonen is. Dat laatste schrijf ik omdat ik aanneem dat je met je aantijging doelt op de hoax dat op het concilie van Nicea Constantijn de grote theoloog was die de kerk eventjes de wet voorschreef.
Laatst gewijzigd op 27-11-2005 om 20:44. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ga hier geen discussie voeren over dingen die nu niet ter zake doen mbt het concilie. Daarnaast beweer ik nergens dat die term daar bedacht is.
Wat betreft de heidense drie-eenheid kan ik je vertellen dat deze al langer bestond dan het christendom. Het gaat hier om de drie-eenheid Isis, Horus en Seth. Daarnaast is er dus geen bewijs dat er voor het concilie sprake was van een drie-eenheid. |
![]() |
||
Als eerste heb ik niet gezegd dat jij beweert die term daar bedacht is, maar dat jij beweert dat de drie-eenheid mbt de Vader, de Zoon en de Heilige Geest daar werd uitgevonden. Daarop heb ik gereageerd met verwijzingen naar minimaal twee christelijke theologen van voor Nicea. Daarmee beweer ik dus, en kan ik bewijzen, dat er al voor het concilie van Nicea sprake was van de drie-eenheid. Ook werd de leer van Arius al voor het concilie van Nicea door de synode van Alexandrië in 321 n.Chr. afgewezen. Daarmee is een beroep op Nicea, al per direct onzin te noemen.
Dit citaat komt uit een vertaling van ‘Tegen Praxeas’ geschreven door Tertullianus in het begin van de derde eeuw, dus ruim een eeuw eerder dan het concilie: Citaat:
Vervolgens ga je er aan voorbij, dat drie namen van goden noemen, niet hetzelfde is dan bewijzen dat er al eerder sprake was van een drie-eenheid bij de heidenen. Isis is een godin, een dochter van Geb en Noet, zus van zowel de god Seth als haar eigen man Osiris, bij wie zij de god Horus verwekte. Het verhaal over hen is welbekend en gaat in kort als volgt: Seth vermoord zijn broer Osiris en snijdt het lichaam aan stukken, Isis gaat op zoek en vind uiteindelijk de stukken en mummificeerde hem daardoor werd Osiris door Ra als koning over het dodenrijk gesteld en verwierf zo eeuwig leven. Door gebruik van het dode lichaam van Osiris en magie wist Isis zwanger te worden en verwekt Horus. Horus eist zijn koningschap over Egypte op van Seth en na een strijd dood hij hem. Waaruit blijkt dus dat het bij die goden om een drie-eenheid gaat en niet om een meermanschap of slechts een hoge concentratie aan goden?
Laatst gewijzigd op 28-11-2005 om 09:58. |
![]() |
||
Verwijderd
|
[QUOTE]Hugo Chrétien schreef op 28-11-2005 @ 10:46 :
Als eerste heb ik niet gezegd dat jij beweert die term daar bedacht is, maar dat jij beweert dat de drie-eenheid mbt de Vader, de Zoon en de Heilige Geest daar werd uitgevonden. Daarop heb ik gereageerd met verwijzingen naar minimaal twee christelijke theologen van voor Nicea. Daarmee beweer ik dus, en kan ik bewijzen, dat er al voor het concilie van Nicea sprake was van de drie-eenheid. Ook werd de leer van Arius al voor het concilie van Nicea door de synode van Alexandrië in 321 n.Chr. afgewezen. Daarmee is een beroep op Nicea, al per direct onzin te noemen. p/quote] Geef je bewijs dan maar. Daarnaast ga je voorbij aan het belangrijke punt van de samensmelting tussen het zonnegeloof (waar de drie-eenheid vandaan kwam, die hem op zijn beurt ook weer uit een andere geloof heeft gehaald) en het christendom. Citaat:
|
![]() |
|
Ik zei “daarmee”, daardoor was het dus een verwijzing naar een verwijzing naar de twee eerdergenoemde personen. Ik heb je al een citaat gegeven uit het werk van Tertullianus en een link naar de hele tekst, dus weet ik niet wat voor verder bewijs je nodig hebt.
Verder ben ik nog nooit ergens anders tegengekomen dat men een god in een drieheid en een drieheid in een eenheid vereren, zonder personen te vermengen of dat wezen te delen. Als jij kunt aantonen dat er wel zo’n leer heeft bestaan buiten het christendom om, dan kunnen we verder praten. Maar beweren dat ik maar moet gaan lezen over de gewoonten en belevingen uit die tijd, vind ik een zwaktebod. Jij stelt dat ik aan het zonnegeloof, waar vrijwel niets over bekend is, voorbijga, maar met hetzelfde gemak kan ik dat pareren met de opmerking dat jij aan het evangelie en met name het Johannesevangelie voorbijgaat.
Laatst gewijzigd op 28-11-2005 om 12:34. |
![]() |
|
Mijn docent voor middeleeuwse geschiedenis legde de kern van het probleem ongeveer zo uit:
Jezus kon niet geheel menselijk zijn, maar ook niet geheel goddelijk. Dit omdat als Jezus geheel goddelijk was, hadden zijn leed en zijn dood weinig nut. God kan niet sterven. Als Jezus geheel menselijk was, wat had hij dan meer met god te maken dan andere profeten? Dus hebben ze op het concilie voor een tussenvorm gekozen, de roomse variant. Hoe dat dan met die heilige geest zit weet ik ook niet. Misschien kan god niet zomaar een vrouw bezwangeren, omdat dat 'ongoddelijk' is of zo, en hebben ze daarvoor de heilige geest geïntroduceert. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Misschien staat dodenrijk wel in de christelijke geschriften als hel omschreven. Dat zou ik niet weten. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Jezus moest boeten voor de zondes van de mens, waar doet hij dat? Juist, in de hel.
||
Citaat:
Verder vraag ik me af of hij daar boete doet voor zonde, of dat hij er de dood verslaat. Waarom moet jij steeds doen of je er wat vanaf weet? Je stelt vragen, je wilt iets weten. Stel je dan nederig op en luister naar wat gezegd wordt. Je komt zo dom over op deze manier. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En waarom zou ik naar iemand luisteren die er zelf voor zorgt dat ik dit soort conclusies trek
||
Citaat:
Ik doe niet net alsof ik er iets vanaf weet, ik weet er wat vanaf. een ook al deed ik dat niet heb ik hier genoeg informatie gehad van christenen. een voorbeeld daarvan was dus dat Jezus moest boeten voor de zonden van de mensen, en dat dat één van de dingen is waarom Christenen hem zo eren. Dus waarom ben ik dom dan? Ik gebruik immers informatie die mij gegeven is ( mede door jou ) Je moet opeens gaan zeuren als ik er dan kritische vragen bij stel, dat jij je daardoor in een hoek gedreven voelt kan ik niets aan doen.
Laatst gewijzigd op 02-12-2005 om 13:17. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
jij weet ook niet wat je wilt he, eerst is het 'Jezus sterft voor onze zondes' en dan is het weer 'Jezus heeft onze zondes vergeven' ff kiezen jah
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Of zelfopoffering een kenmerk van een god is is een tweede vraag, maar op zich zit er geen contradictie in.
||
Citaat:
Of heeft het toch iets te maken met zijn 'tragische' dood aan het kruis? Als dat namelijk zo is, dan heeft hij op die manier zijn boetedoening vervuld, lijkt mij. Dus waarom zou God moeten boeten voor iets?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Over of Jezus daadwerkelijk in de hel is geweest staat ook in de engelse wikipedia wat te lezen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harrowing_of_Hell In de Apostolische geloofsbelijdenis staat bijvoorbeeld ook: die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel; op de derde dag opgestaan uit de doden; opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader; Over het algemeen wordt dit voor zover ik weet in christelijk Nederland slechts op twee manieren dit uitgelegd. Als eerste letterlijk neergedaald in de hel. (die bepaalde gedachtegangen bij de tweede niet uitsluit) En een tweede uitleg die het als bevestiging leest, als neergedaald in het dodenrijk, waarbij ik moet opmerken dat dan de weg daarnaartoe een hel vormde. Nl. Uit de bijbel weten we dat de hel totale Godverlatenheid betekend. Dit gaat op voor Christus als deze aan het kruis hangt. Jezus kruiswoorden "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" zijn overbekend en een goede illustratie hiervoor. Voor mij maakt het weinig uit welke van deze twee gedachten wordt aangehangen, aangezien het met betrekking tot de christelijke leer nog nooit belangrijk bleek te zijn of Hij (Jezus) daar letterlijk was of niet.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is dan ook wat wij belijden. Namelijk dat we niet in staat zijn ook maar iets ten gunste voor onszelf te kunnen verrichten. Een rechtvaardig god zou dan ook alle mensen een enkeltje hel kunnen geven, zonder onrechtvaardig genoemd te kunnen worden. Maar: (Joh 3:16) zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. Dat is het evangelie, dat wil zeggen, het goede nieuws dat wij de wereld mogen brengen. Niet door eigen verdienste zul je het eeuwig leven kunnen beërfen, maar enkel door genade in Christus Jezus onze Here.
Laatst gewijzigd op 02-12-2005 om 15:06. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() De drie-eenheid was er ook nog toen Jezus gekruisigd werd. Je moet het zo zien: Jezus, Geest en Vader zijn alledrie God, in de betekenis goddelijk. Daarnaast wordt de term 'God' ook nog gebruikt om de Vader aan te duiden. Het probleem zit hem dus in de ambivalentie van de term God
||||
Citaat:
Weet je hoe je de schijnbare tegenstrijdigheid kan oplossen? Door Jezus gewoon te zien als zowel mens als God. Zo ingewikkeld is het niet. Op het moment dat Jezus in de tuin van getsemané zat verliet het goddelijke deel hem en bleef enkel het menselijke deel over. Evenzo verlaat soms het menselijke deel hem en blijft het Goddelijke deel over. (als hij over het meer van galilea loopt bijv.) Citaat:
Het gaat erom dat je een vraag stelt zonder geïnteresseerd te zijn in het antwoord omdat je zelf denkt gelijk te hebben. Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Eigenlijk is mijn reageren ook totale tijdsverspilling. ![]() |
![]() |
|
@topic.
Dit klopt simpelweg niet, je kan een hoop bijbels erop na slaan maar nergens wordt ook maar gesuggereerd dat er een drieeenheid aanbaden zou moeten worden, dit was net als de 7 sacramenten een toevoeging van de katholieke kerk om heidense mensen te bekeren. de echte drieeenheid vindt zijn oorsprong in egypte, vader-zoon-geest (Osiris-Isis-Horus) dus dat.
||
Citaat:
In de Bijbel wordt op zijn minst gesuggereerd dat er een drie-eenheid zou bestaan. Ik noem: 'In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.' (Johannes I 1) 'Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn een.' (I Johannes V 7)
|
maar wat dan te denken van matheus 28, Jezus' laatste woorden:
‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’ er werd dus sowieso opgedragen om te dopen in de naam van drie entiteiten. Om er vervolgens een drie-eenheid uit te maken is niet zo vreemd. de drie-eenheid Osiris-Isis-Horus is anders dan de drie-eenheid van de christenen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Jezus het Woord zou moeten zijn. Ik kan me wel voorstellen dat de Vader de Gd is die uitleg geeft over het een en ander via het Woord en die ervoor zorgt dat door middel van de Heilige Geest er een verbintenis ontstaat/is. Dat er dus een correlatie is tussen al het goddelijke en mensen. |
![]() |
|
yup gnostische tekstne ook, maar zoals je weet zijn er door de verschillende vertalingen opzettelijk dingen aangepast die door de schrijvers anders geinterpreteerd waren, bestudeer bijv.oude testament in verschillende versies, oorspronkelijk zijn er 11 geboden maar hiervan zijn bij verschillende versies de eerste of laatste 2 samengeplakt... het is een wirwar en desinformatie en verkeerde vertalingen.
ik doel op verkeerde vertalingen over de "drie-eenheid zelf". er wordt ook maar nergens beweert dat alle onderdelen van de drie-eenheid goddelijk zijn etc... blabla
Laatst gewijzigd op 04-12-2005 om 00:34. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Johannes 1:14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hieronder een (naar mijn mening) erg duidelijk voorbeeld van de Drieeenheid in Genesis.
Deze is zo duidelijk. Genesis 18:1-10 1 De HEER verscheen opnieuw aan Abraham, bij de eiken van Mamre. Op het heetst van de dag zat Abraham in de ingang van zijn tent. 2 Toen hij opkeek, zag hij even verderop plotseling drie mannen staan. Onmiddellijk snelde hij de tent uit, naar hen toe. Hij boog diep 3 en zei: ‘Heer , wees toch zo goed uw dienaar niet voorbij te gaan. 4 Ik zal wat water voor u laten halen zodat u uw voeten kunt wassen, maak het u hier onder de boom intussen gemakkelijk. 5 Ik zal u ook iets te eten brengen, zodat u weer op krachten kunt komen voordat u verdergaat. Daarvoor bent u immers bij uw dienaar langsgekomen?’ Zij antwoordden : ‘Wij nemen uw uitnodiging graag aan.’ 6 Abraham haastte zich naar de tent, naar Sara. ‘Vlug,’ zei hij, ‘drie schepel fijn meel! Maak deeg en bak brood.’ 7 Daarna snelde hij naar de kudde, zocht een mooi kalf uit dat er mals uitzag, en gaf dat aan een knecht, die het onmiddellijk klaarmaakte. 8 Hij haalde boter en melk, nam het gebraden kalf en zette alles aan zijn gasten voor. Terwijl zij aten, bleef hij bij hen staan onder de boom. 9 ‘Waar is Sara, uw vrouw?’ vroegen zij hem. ‘Daar, in de tent,’ antwoordde hij. 10 Toen zei een van hen : ‘Ik kom over precies een jaar bij u terug en dan zal uw vrouw Sara een zoon hebben.’ Sara, die in de ingang van de tent stond, achter de man, hoorde dat. Dus God verschijnt in de vorm van 3 mannen aan Abraham. Wat erg belangrijk is is dit. Hoewel Abraham aanspreekt met 'Heer' (enkelvoud), staat er 'Zij antwoordden" (meervoud) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Genesis 18:22 Toen gingen de twee mannen weg, naar Sodom, terwijl Abraham bij de HEER bleef staan. 23 Abraham ging dichter naar hem toe en vroeg: ‘Wilt u dan behalve de schuldigen ook de onschuldigen het leven benemen? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders Verwijderd | 442 | 14-09-2009 06:52 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Hoe precies is de drie-eenheid geloofwaardig? Verwijderd | 67 | 02-08-2008 17:03 | |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Jongeren massaal in de schulden Denkie | 56 | 04-11-2005 16:56 | |
Verhalen & Gedichten |
Een liefde in de Ardennen [een tamelijk absurde persiflage] Uice | 5 | 02-12-2004 18:31 | |
Christelijke Leugens [Deel I] Sweet_Hadar | 1 | 14-03-2004 21:29 |