Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2006, 12:52
Love & Peace
Love & Peace is offline
Alle woorden die zijn afgeleid vanuit het lelijke Engels.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2006, 12:56
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 03-04-2006 @ 22:32 :
'Me' ipv m'n of mijn Gebruik dan 'mn' als je te lui bent .
idd, het klinkt zo van...'i don't care!'
Oud 04-04-2006, 12:59
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
Juice schreef op 04-04-2006 @ 10:41 :
Buyszoenen (en überhaupt alle samengestelde woorden waarvan de laatste letter van het ene woord (bijna) dezelfde is als de eerste van het andere woord)
Waarom moesten ze in vredesnaam (mag ook weg btw) negerzoenen veranderen in buyszoenen?
Oud 04-04-2006, 13:00
EXBO
EXBO is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 03-04-2006 @ 23:16 :

of: 'hoe duur kost dat?'

idd!!!!!!
Oud 04-04-2006, 13:07
hasseltboy
hasseltboy is offline
Truitje
Oud 04-04-2006, 13:13
Verwijderd
Ik heb net de Viva gemaild over hun foutieve apostrof-gebruik nerd die ik ben
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:43
Kryptonite
Kryptonite is offline
scheenbeschermer, snol, kutjebef, een stukje .... (vrouwelijkheid of zo, KOTSNEIGINGEN), buyszoenen, haarstukje, kk, "lieve mensen"
Oud 04-04-2006, 13:43
Kryptonite
Kryptonite is offline
Citaat:
Katje schreef op 04-04-2006 @ 14:13 :
Oud 04-04-2006, 13:45
Verwijderd
luitjes
alle synoniemen voor roken: "paffen" "dampen" etc.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 04-04-2006 @ 01:38 :
Kankeren

heb daar ooit een gigantische ruzie over gehad met mijn leraar Nederlands. Onzettend pissig geworden toen hij zei: Zit niet zo te kankeren!
Meneer de Nederlands leraar wist me te vertellen dat het woord gewoon in de dikke van Dale stond en dus een officieel Nederlands woord was en dus daarom 'mocht'
Ja dáág!

De directie was het overigens met mij eens

En nog meer van die woorden die opgenomen zijn dit jaar in de dikke van Dale (naar wat ik begreep uit de kranten) zoals bijvoorbeeld Geitenneuker De verhoudingen met de Islamitische bevolking was al niet zo lekker, gaan ze het nog opnemen in het woordenboek ook nog
Welke leraar?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 04-04-2006 @ 14:13 :
Ik heb een keer naar Kopspijkers gemaild - die sukkels kraakten een taalfout af in een ander programma, maar hun 'verbetering' was dus ook fout. D'oh.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Nala schreef op 04-04-2006 @ 01:38 :
[B]En nog meer van die woorden die opgenomen zijn dit jaar in de dikke van Dale (naar wat ik begreep uit de kranten) zoals bijvoorbeeld Geitenneuker De verhoudingen met de Islamitische bevolking was al niet zo lekker, gaan ze het nog opnemen in het woordenboek ook nog
Een woordenboek is een lijst van de woorden die door mensen in een bepaald land (in dit geval Nederland) gebruikt worden, met de gangbare betekenis erbij. Mensen gebruiken het woord geitenneuker, dus hoort het in het woordenboek. Dat betekent niet dat het een goed woord is, of dat het geen probleem is om ermee te schelden, maar gewoon dat er mensen zijn die het gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 13:57
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Partje
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:30
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-04-2006 @ 13:52 :
Eens.

Ik ben met heel veel meer woorden het trouwens ook nog eens...

(maar niet met hun hebben, ik gebruik dat zelf ook en ik vermoed dat zelfs mensen die hier heel hard daarover schreeuwen het in, iets ingewikkelder, zinnen ook wel eens verkeerd doen. Bovendien zeurt er nu ook niemand meer over u i.p.v. gij)
Oud 04-04-2006, 14:33
Antubis
Antubis is offline
Anekdote
Neuken
Chickie

Serieus kotswoorden.
Oud 04-04-2006, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2006 @ 15:30 :
Eens.

Ik ben met heel veel meer woorden het trouwens ook nog eens...

(maar niet met hun hebben, ik gebruik dat zelf ook en ik vermoed dat zelfs mensen die hier heel hard daarover schreeuwen het in, iets ingewikkelder, zinnen ook wel eens verkeerd doen. Bovendien zeurt er nu ook niemand meer over u i.p.v. gij)
Oh jij weeet dat natuurlijk, dus vraag ik jou dat ff. Dus gij is de beleefdheidsvorm?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 04-04-2006 @ 15:33 :
Oh jij weeet dat natuurlijk, dus vraag ik jou dat ff. Dus gij is de beleefdheidsvorm?
Alleen van een lezing van heel lang geleden, dit heb ik nu niet geleerd bij mijn college, hoor...

Gij wás bij u, wat zij is bij hun, zeg maar Denk ook aan bijbelteksten
Oud 04-04-2006, 14:51
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-04-2006 @ 13:52 :
lol.. om te reageren op deze tekst gebruik ik al het woord "quote"
maar nee.. er zijn te veel woorden waarvan geen nederlands equivalent van is.
of had je je bericht op een berekenaar geschreven?
Oud 04-04-2006, 14:52
Verwijderd
Citaat:
shoebuddy schreef op 04-04-2006 @ 15:51 :
maar nee.. er zijn te veel woorden waarvan geen nederlands equivalent van is.
Zoals?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 14:59
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Katje schreef op 04-04-2006 @ 15:52 :
Zoals?
op wat voor een apparaat heb jij dit bericht geschreven, hoe heet zo'n ding dat vliegt met een rotor, waar staat de afkorting cd voor.
oh.. btw. nederlands is net als vele andere talen uitgebreid in de loop der jaren, zo heb je ook in het engels de apartheid. we moeten nederlands niet als een ubertaal zien die niet kan veranderen.
Oud 04-04-2006, 14:59
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2006 @ 15:48 :
Alleen van een lezing van heel lang geleden, dit heb ik nu niet geleerd bij mijn college, hoor...

ok
Maar ik lees geen bijbelteksten, dus dat soort dingen moet je mij niet vragen . Ik dacht gewoon dat "gij", "jij" was. Maar zag pas in iemands gedichten dat bij gij '' uw' werd gebruikt, dus dacht toen, oh, dan is gij dus de goede "uw"vorm.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 15:01
Bonga
Bonga is offline
maar bijvoorbeeld manager mag wel verdwijnen.
Oud 04-04-2006, 15:01
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-04-2006 @ 13:51 :
Welke leraar?
oeh roddelen
Oud 04-04-2006, 15:03
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 04-04-2006 @ 15:59 :
ok
Maar ik lees geen bijbelteksten, dus dat soort dingen moet je mij niet vragen . Ik dacht gewoon dat "gij", "jij" was. Maar zag pas in iemands gedichten dat bij gij '' uw' werd gebruikt, dus dacht toen, oh, dan is gij dus de goede "uw"vorm.
Gij is inderdaad de beleefdere vorm van jij. Behalve in diverse dialecten zoals het Brabants dan

@shoebuddy: dat talen veranderen en woorden van elkaar overnemen, vind ik allemaal best oké, maar als kindertjes van tien de helft van wat ze uitkramen Engels is, roept dat toch weerstand in mij op. Als het alleen maar is omdat ze zo "cooler" willen zijn en zo En het Nederlands is een mooie taal, vaak zijn er wél goede equivalenten en waarom zouden we daar geen gebruik van maken?
Oud 04-04-2006, 15:09
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2006 @ 16:03 :
Gij is inderdaad de beleefdere vorm van jij. Behalve in diverse dialecten zoals het Brabants dan

@shoebuddy: dat talen veranderen en woorden van elkaar overnemen, vind ik allemaal best oké, maar als kindertjes van tien de helft van wat ze uitkramen Engels is, roept dat toch weerstand in mij op. Als het alleen maar is omdat ze zo "cooler" willen zijn en zo En het Nederlands is een mooie taal, vaak zijn er wél goede equivalenten en waarom zouden we daar geen gebruik van maken?
idd.. maar dan zijn het niet alle afgeleiden..
btw.. ik kan er zelf soms niets aan doen, maar dan weet ik bijvoorbeeld een woord wel in het engels, als mensen het dan al begrijpen vind ik het prima, (ook dringt het wel eens door in mijn grammaticale opbouw)
Oud 04-04-2006, 15:21
Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2006 @ 16:03 :

Maar soms vind ik iets in het engels gewoon beter klinken. Dan zeg ik het ook wel eens in het engels. Niet dat dat vaak gebeurt, maar toch.
Oud 04-04-2006, 15:25
Moustache
Moustache is offline
Batsen, ketsen, bouncen, wippen, seksen, en alle andere woorden in die richting.
Oud 04-04-2006, 15:26
Verwijderd
maar hoe moeten mensen het dan noemen als ze het geslacht van pasgeboren diertjes bepalen? of als ze op de wipwap zitten?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 15:34
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 04-04-2006 @ 16:21 :
Maar soms vind ik iets in het engels gewoon beter klinken. Dan zeg ik het ook wel eens in het engels. Niet dat dat vaak gebeurt, maar toch.
Dat vind ik dus eigenlijk principieel niet kunnen

Momenteel heb ik een erge hekel aan het woord parallellisme en paronomasia omdat ik die consequent verkeerd schrijf.
Oud 04-04-2006, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 04-04-2006 @ 14:51 :
Welke leraar?
De Jonge. Hij heeft die avond nog wel mijn moeder opgebeld om het uit te leggen en zijn excuses aan te bieden Verder prima gozer, kon het prima met hem vinden hoor, had alleen rare trekjes

Citaat:
Sarah schreef op 04-04-2006 @ 14:54 :
Een woordenboek is een lijst van de woorden die door mensen in een bepaald land (in dit geval Nederland) gebruikt worden, met de gangbare betekenis erbij. Mensen gebruiken het woord geitenneuker, dus hoort het in het woordenboek. Dat betekent niet dat het een goed woord is, of dat het geen probleem is om ermee te schelden, maar gewoon dat er mensen zijn die het gebruiken.
En wat zegt dat dan over de mensen in Nederland? Ik heb het idee dat als zoiets opgenomen wordt in het woordenboek, je onbewust 'toestemming' geeft om het woord te gebruiken 'want het staat immers in het woordenboek.' Dat soort argumenten zijn echt
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 16:07
Verwijderd
Dingen houden nou eenmaal niet op met bestaan als je het woord ervoor uit het woordenboek schrapt. Zou wel handig zijn trouwens
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 16:27
TopDrop
TopDrop is offline
Ik ben het er niet helemaal mee eens om maar in het wilde weg engelse woorden, die we in de nederlandse taal hebben overgenomen, te verbannen. In het verleden hebben we ook een hele hoop franse woorden overgenomen. En meestal klinkt het engels woord gewoon beter. Je noemt Windows toch ook geen Ramen? Of een compact disc een compacte schijf ofzo..
Oud 04-04-2006, 17:28
Verwijderd
Citaat:
N00dles schreef op 03-04-2006 @ 17:00 :
Je bent me voor.

En even erg is het woord remi (alleen): 'Ik voel me zo remi'. ARGH.
Die vind ik dan best leuk gevonden, maar zo wordt ie (althans naar mijn weten) nooit gebruik, meer als 'hij zit daar in z'n remi'.

Laatst gewijzigd op 04-04-2006 om 17:31.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:28
Verwijderd
uittesten. Mijn hele wereld is ingestort nadat ik erachter kwam dat dat woord gewoon in de Van Dale staat *snik*
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2006 @ 15:48 :

Mja, maar dat is wel via Ued. gegaan, die tussenstap zit er bij zij en hun niet in.

En ik gebruik het eerlijk waar nóóit, behalve als ik echt een fout maak in het formuleren. Maar het is wel een van de weinige taalfouten die ik niet zelf maak
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 04-04-2006 @ 15:30 :
(maar niet met hun hebben, ik gebruik dat zelf ook en ik vermoed dat zelfs mensen die hier heel hard daarover schreeuwen het in, iets ingewikkelder, zinnen ook wel eens verkeerd doen.
Eh echt niet dus..... Dat 'is' gewoon dom...

Maar idd, en dit is iets waar ik voor mezelf echt niet tegen kan. Je weet gewoon dat iets heel erg fout is, maar het IS nu eenmaal zo dat als de meerderheid het hardnekkig fout doet, dat het dan gewoon vanzelf 'goed' wordt... En idd, bij de dingen die bij deze tijd horen (zoals 'hun' en 'beter als'), voelt het gewoon zo dom als mensen dat niet weten, maar de meerderheid van de mensen die dat verbeteren weten helemaal niet dat 'u' zoals het nu gebruikt wordt (als onderwerp) óók eigenlijk fout is... Maar toch zou ik dat dan weer nooit gebruiken, dat voelt nu heel raar natuurlijk.

Mijn oplossing is gewoon om iig zelf alles zo goed mogelijk te gebruiken, en niet toe te geven aan wat nu fout gedaan wordt. Maar tegelijkertijd weet ik dat niet vol kan houden dat het echt niet mag... taal is dynamisch blabla. Ik wil niet dat taal dynamisch is.

Wat moet ik hier nou mee .

Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:39
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2006 @ 18:36 :
Eh echt niet dus..... Dat 'is' gewoon dom...

Maar idd, en dit is iets waar ik voor mezelf echt niet tegen kan. Je weet gewoon dat iets heel erg fout is, maar het IS nu eenmaal zo dat als de meerderheid het hardnekkig fout doet, dat het dan gewoon vanzelf 'goed' wordt... En idd, bij de dingen die bij deze tijd horen (zoals 'hun' en 'beter als'), voelt het gewoon zo dom als mensen dat niet weten, maar de meerderheid van de mensen die dat verbeteren weten helemaal niet dat 'u' zoals het nu gebruikt wordt (als onderwerp) óók eigenlijk fout is... Maar toch zou ik dat dan weer nooit gebruiken, dat voelt nu heel raar natuurlijk.

Mijn oplossing is gewoon om iig zelf alles zo goed mogelijk te gebruiken, en niet toe te geven aan wat nu fout gedaan wordt. Maar tegelijkertijd weet ik dat niet vol kan houden dat het echt niet mag... taal is dynamisch blabla. Ik wil niet dat taal dynamisch is/

Wat moet ik hier nou mee .

'Beter als' is geen hedendaagse fout - dat wordt sinds de middeleeuwen al zo geschreven. Pas in de zestiende, zeventiende eeuw hebben mensen bedacht dat Nederlands logischer moest worden en dat er dus ook maar één woord gebruikt mocht worden voor de vergrotende trap.

En ik studeer Nederlands, dus ik heb er meer verstand van als jij
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 04-04-2006 @ 18:39 :
'Beter als' is geen hedendaagse fout - dat wordt sinds de middeleeuwen al zo geschreven. Pas in de zestiende, zeventiende eeuw hebben mensen bedacht dat Nederlands logischer moest worden en dat er dus ook maar één woord gebruikt mocht worden voor de vergrotende trap.

En ik studeer Nederlands, dus ik heb er meer verstand van als jij
Beetje jammer van die toevoeging. Geloof me, ik ben niet moeilijk als het aankomt op verbeteringen of informatie die ik nog niet kende ofzo.
Ik beschouw die beslissing in de zestiende danwel zeventiende eeuw echter als zeer verstandig. Het is toch ook niet logisch om 'als' te gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 18:58
maxwell
maxwell is offline
Citaat:
Hanneke schreef op 04-04-2006 @ 11:36 :
Ik kan er natuurlijk ook niks aan doen dat ze op jouw school niet zo slim zijn.
Vmbo school
Oud 04-04-2006, 20:23
Severus
Severus is offline
Vagina, ik vind dat zo'n kutwoord (excuse the pun).
Oud 04-04-2006, 20:33
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Severus schreef op 04-04-2006 @ 21:23 :
Vagina, ik vind dat zo'n kutwoord (excuse the pun).
Kut, ik vind dat zo'n vaginawoord (excuse the pun).
Oud 04-04-2006, 21:07
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 03-04-2006 @ 17:17 :
Br33z@h
Die is grappig ja!

Ik ga ook voor Engelse woorden:

kids - KINDEREN
meeting - VERGADERING
beertender - THUISTAP
sale - UITVERKOOP

Dus voornamelijk van het soort waarvan in het Nederlands al prima alternatieven voorhanden zijn. Taal verandert inderdaad door de tijd heen, en je zult mij niet horen over 'computer' of 'döner', maar je taal inwisselen is een ander verhaal.

Voor de echte puristen:
http://snn.vvb.org/
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 21:57
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Stoplicht.

Maja, ze bestaan wel, alleen iedereen verwardt ze met verkeerslichten.
Oud 04-04-2006, 22:39
Tink*
Tink* is offline
Pimpen.
Oud 04-04-2006, 22:55
Severus
Severus is offline
Citaat:
TopDrop schreef op 04-04-2006 @ 21:33 :
Kut, ik vind dat zo'n vaginawoord (excuse the pun).
Oud 04-04-2006, 23:03
SugarCoatedSour
SugarCoatedSour is offline
demoniseren
Oud 04-04-2006, 23:23
Verwijderd
Citaat:
MetalliCat schreef op 04-04-2006 @ 19:14 :
Beetje jammer van die toevoeging. Geloof me, ik ben niet moeilijk als het aankomt op verbeteringen of informatie die ik nog niet kende ofzo.
Ik beschouw die beslissing in de zestiende danwel zeventiende eeuw echter als zeer verstandig. Het is toch ook niet logisch om 'als' te gebruiken?
Jamaar, ik moest toch even een foute zin erin doen

Logisch? Och, in dit verband vind ik het een niet logischer dan het ander. Maar ik woon natuurlijk mijn leven lang al dicht bij de Duitse grens...

Wat ik erg vind? Mensen die 'de' en 'het' verkeerd gebruiken! Kijk, als je geïmmigreerd bent, okee. Maar als je je hele leven hier woont, zelfs al zijn je ouders Marokkaans ofzo, dan zou je het moeten kunnen. En nog erger zijn de autochtonen die het overnemen Te pijnlijk voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 23:49
Verwijderd
Niet helemaal onze taal, maar toch (wordt het ooit nog wel) -->De zin "in the wrong place at the wrong time" in films. Daar moeten ze toch echt eens een keer iets nieuws voor verzinnen. Vanavond weer gehoord in Tristan + Isolde
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 00:55
Skilly
Skilly is offline
chimeid/chiboy
Oud 05-04-2006, 07:37
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 04-04-2006 @ 22:57 :
iedereen verwardt ze
oei oei oei
Met citaat reageren