![]() |
||
Citaat:
ik bedoelde; Hoe kan je de waarheid omtrent het bestaan van God en de schepping gaan geloven door enkel je eigen gevoel (in jezelf kijken). En al heb je dat gevoel, zeggen de bewijzen over ons ontstaan je niks of geloof je ze niet?
|
![]() |
||
Citaat:
Maar als er wordt gevraagd of iemand het niet toevallig vindt dat de juiste mutatie in de juiste omgeving plaatsvindt, zet ik vraagtekens of hij/zij wel weet hoe evolutie gaat. Bij die vraag is het alsof elke mutatie toevallig positief is op de overlevingskansen, en dat is natuurlijk verre van de waarheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
In het boek van ANW krijgen ieder jaar bij mij op school zo'n beetje 300 leerlingen les, waarin staat dat evolutie wel toeval is. Ik denk dat deze lesmethode op vele andere scholen ook wordt gebruikt, gezien de samenvattingen op scholieren.com. Ik hoorde dat er op universiteiten ook een heleboel onwaarheden worden verteld over het creationisme ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Evolutie is dus niet op puur toeval gebaseerd, zoals creationisten denken.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik kijk wel eens naar de vogels, gewoon hoe ze samen rondfladderen en zich totaal geen zorgen maken over hoe ze geëvolueerd zijn, of hoe ze dan ook ter aarde zijn gekomen. Ik zie hoe ze samen leven, gelijkwaardig aan elkaar zijn, maar bovenal er zeker van zijn dat ze gewoon kunnen leven zonder zich druk te maken over de dood, of over waar ze precies vandaan komen en waarom ze er dan zijn. Ja logisch, ze kunnen toch niet denken? Precies... Dat is het. Ze kunnen niet denken. Soms ben ik er jaloers op dat ze gewoon zo kunnen leven, zonder oordeel, zonder zorg, en zelfs fluitend als de regen nog niet voorbij is. Het verschil met ons (de mens) is dat ze zich er niet bewust van zijn. Ze zijn zich niet bewust van hun ultieme geluk. Mensen wel, maar helaas zorgt het denken er juist voor dat mensen de verkeerde kant op gaan. Om bijvoorbeeld, en nu komt het, het leven te willen verklaren met de hulp van "het verstand". Het denken. Wetenschap, in plaats van directe ervaring. Maar zeg nu zelf, als je het prachtige schouwspel van een ondergaande zon meemaakt, maakt het dan voor de ervaring uit of het ding op 49 miljoen kilometer van ons af ligt? Maakt het uit hoe groot het is, of waar het ding nu precies uit bestaat? Maakt het eigenlijk uit dat het ding 5 miljard jaar oud is? Nee, als het er echt op neer komt, als je echt op dat moment daar aanwezig bent, dan WEET je wat je ziet. Je kijkt er met ontzag en bewondering naar en je weet: de wetenschap kan niet verklaren wat ik nu voel. NU, NU, NU. Alles is in het nu, niet straks, niet gisteren en zeker geen miljoen jaar geleden. Maar, zul je zeggen, moet je dan helemaal niet denken? dat is wel erg simpel hč. Ja, precies. Het is erg simpel, de waarheid, ZO simpel zelfs dat we het allemaal over het hoofd zien. We creeren onze eigen wereld en raken verdwaald in het denken. We raken verdwaald in de pogingen de wereld te verklaren, verdwaald in alle verschillende religies, wetenschappen en visies. Ook over hoe we dan ontstaan zouden zijn. Ik zeg niet dat het slecht is, nee, de kwantumfysica is bijvoorbeeld iets leuks aan het aantonen wat het "zero point field" wordt genoemd en alles met alles in het universum verbind. Leuke dingen zijn dat, maar nogmaals, onzinnig in vergelijking met directe ervaring. Zo heeft de oosterse levensvisie dat al dikwijls zelf ervaren. Daar hadden ze geen "bewijzen" voor nodig. Veel mensen voelen zich als een machine na de pogingen de wereld te verklaren met wetenschap. Survival of the fittest, niet meer dan dat. Toch is dit in strijd met onze directe ervaring. De pure schoonheid van alles. Maar Chris, maakt het jou dan niet uit of je bent geschapen of dat je bent geëvolueerd? Dat is toch onverschillig? Ik ben er nu, straks ga ik dood. Koffie is lekker. Forrest Gump is mijn favoriete film.
||||
Citaat:
Genetica bedrijven zonder evolutie te erkennen is als een auto bouwen zonder daarbij de voorgaande uitvindingen van het wiel of verbandingsmotoren te gebruiken. Onderwijs erin heeft dus wel degelijk nut, terwijl het lezen van een gemiddeld science fiction boek even constructief is als onderwijs Citaat:
Citaat:
-oneigenlijke kritiek op het evolutiemodel. (daarbij vaak geleid door misvattingen of gekleurde informatie) -de bijbel (die uiteraard niet geld als onderbouwing) Geen van beiden vormt een onderbouwing voor het creationisme, dus is het geen gekke conclusie dat iedereen het af doet als nonsens. Daar staat tegenover dat ik alleen al met de geologie aan de hand talrijke gaten kan schieten in creationistische beweringen. (aardlagen, onderlopen Zwarte Zee) Als je voorgaande evolutiethreads op dit forum bekijkt zal je trouwens opvallen dat het vaak begint met een bekende drogreden of misvatting als kritiek op de evolutie (Kent Hovind, het 'drukkerij voorbeeld', 'evolutie is toeval', 'uit niets kan niet iets ontstaan') en dat de discussie dan losbarst in een benutten van de fouten van het creationisme (aarde ouder dan 6000 jaar, geen vorm van bewijs voor creationisme, uitleg over verschil tussen oerknal, evolutietheorie en -model) en dat na die weerleggingen de discussie langzaam afsterft bij gebrek aan verder feitenmateriaal voor creationisme of tegen de weerleggingen van de kritiek op de evolutie. Ik ben zelf iemand die bijzonder sceptisch is over het creationisme, maar ik durf best te stellen dat elke discussie tot nu toe gewonnen is door degenen die de evolutietheorie aanhangen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
De parabel met de aarde zelf is duidelijk. Een paar generaties geleden beweerden kerkgeleerden bij hoog en bij laag dat de zon om de aarde draaide en dat de aarde plat was, en dat iedere poging anders te onderwijzen slecht was. Nu doen creationisten exact hetzelfde, claims alsof ze onwrikbare waarheid in pacht hebben, dat terwijl dat niet zo is.
Laatst gewijzigd op 14-04-2006 om 19:54. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
't Is alleen dat we zo verdomd nieuwsgierig en gemakszuchtig zijn, daar is die wetenschap goed voor ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Alle kennis die wij hebben is ooit op een of andere manier uitgevonden.. allicht niet met 'wetenschap' zoals we die tegenwoordig kennen, maar hetzou goed kunnen dat iemand die ziek werd na het eten an een bepaalde vrucht of plant dit verteld heeft aan anderen om die te waarschuwen. Dus proefondervindelijk hebben ze uitgedokterd dat ze die plant of vrucht beter niet kunnen eten.. pas veel later is de reden erachter pasontdekt (bij. blauwzuur in bepaalde vruchten, etc..)
||
Citaat:
||
Citaat:
Evolutionisten bestaan overigens niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
(edit: Morgan hier) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
De uitgang -isme duidt een ideologie of godsdienst aan (communisme, kapitalisme, katholicisme enz.), niet een feit of een wetenschappelijke theorie.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Iets dat overigens niet zou getuigen van een gebrek aan respect maar gewoon puur ongeloof (past bij me als atheist, immers ![]() Ook vast een weerlegging dus: Een deels onderbouwde hypothese (die gewijzigd wordt als die foutief blijkt) is in niets te vergelijken met een wilde gok die hardnekkig volgehouden wordt, ondanks dat die al lang als onwaar bewezen is. We raken overigens een beetje offtopic, het liefst zou ik een onderbouwing van het creationisme in deze thread zien opduiken. ![]()
||
Citaat:
@ T_ID: hoe kom je aan die 99,8%, of was dat gewoon een wilde aanname om mij van de aannemelijkheid van de evolutietheorie te overtuigen. @Bart Klinkt nog een keertje: de term 'evolutionist' hoeft de term 'bioloog' of 'wetenschapper' niet uit te sluiten. Dat de uitgang -isme een ideologie aanduidt, is jouw mening, voor zover ik weet.
||
Citaat:
Vragen of zoiets statistiek of retoriek is is vragen naar de bekende weg.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Alles goed en wel, en ik begrijp best dat mensen overtuigd kunnen zijn van of het 1 of het ander maar, de evolutietheorie en het scheppingsverhaal sluiten elkaar helemaal niet uit.
>> http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutietheorie http://www.aaaa.demon.nl/weten.html
Laatst gewijzigd op 16-04-2006 om 22:47. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dingen als de drukkerij-drogreden en bijbelcitaten vallen daar alleen niet onder. Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Maar je verwacht niet dat dat eerste het geval zal zijn. Ik verwacht dat eigenlijk ook niet en volgens mij geldt dat voor de meeste mensen. Want het is al zo vaak ter sprake gekomen: geloof is niet op rationele argumenten gebaseerd. Het is geen wetenschappelijke theorie. Daar is meestal iedereen het mee eens: gelovigen en niet-gelovigen.
Dan blijft het tweede geval over. Ik denk dat het voor dit topic wel op z'n plaats is om het daarover te hebben, het gaat nl over discussies. Je vindt het leuk om in te koppen. Datzelfde zie ik ook terug bij andere forummers. Keer op keer dezelfde argumenten (van verschillende gelovigen) lezen en dan weer massaal dezelfde tegenargumenten geven. Blijkbaar is dat heel erg leuk en dát is ook de reden dat de eeuwige discussies blijven bestaan. (De rest van mijn verhaal is in het algemeen gericht trouwens). Op zich vind ik zulke discussies goed. Ze zijn vaak niet al te vriendelijk, maar mensen gaan wel op zoek naar informatie om met steeds betere argumenten te kunnen komen en doen daardoor meer kennis op. Op die manier valt voor beide kanten een hoop winst te behalen. Je hebt ook nog de manier van discussie voeren. Ik vind dat er een hoop niet-gelovigen, erg hun best doen om met een informatief verhaal vol goede tegenargumenten te komen. Er zijn er echter ook een paar, die overal een beetje tussendoor lopen, af en toe wat afkraken, af en toe wat meelachen, een paar argumentjes plaatsen of zelfs herhalen. Dat vind ik dan weer jammer. |
![]() |
||
Citaat:
Het probleem is dan echter dat het gepresenteerd is door de kerk als 'de waarheid' die in plaats van het evolutiemodel zou moeten komen. Tja, dan moet zoiets ook aan alle voorwaarden van de werkelijkheid voldoen. Ik kan best beweren dat ik geloof in de Yggdrasil (de wereldboom in de Noorse mythologie), dan maakt het geheel niet uit als alle feiten dat tegenspreken. Maak ik daar een claim van dat Yggdrasil echt bestaat en op de Noordpool groeit, dan zal ik dat moeten bewijzen. Zo ook dus het creationisme.
Laatst gewijzigd op 18-04-2006 om 16:07. |
![]() |
||
Citaat:
HIV-virus (Belgie bedankt!) Obesitas Depressies Obsessive compulsive behaviour
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Discussies voeren over ethiek. Stomme Klont | 23 | 28-04-2013 13:47 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
discussie nederlands 18Helen18 | 1 | 16-01-2006 17:19 | |
Beleidszaken |
[Beleidszaken]Meer vrije discussie gewenst Verwijderd | 78 | 09-05-2005 11:26 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Rushton discussie Verwijderd | 18 | 02-03-2004 17:38 | |
Beleidszaken |
De meest interessante discussies ontstaan offtopic. hamer&sikkel | 17 | 06-09-2003 15:49 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
probleem: morgen discussie Nederlands Arnold | 0 | 13-03-2002 16:20 |