Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2006, 10:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 12-05-2006 @ 11:53 :
En dan toch een blanke doodschieten.

Wat klopt hier niet?
1. het kan een misser zijn
2. dat kind kan als verdorven gezien worden, want ze wordt opgevoed door een zwarte.

etc
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2006, 10:55
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 11:51 :
omdat zijn tante (of nicht) bij de VB zit (niet zijn neef), zijn vader bij de VB zat (toen het nog blok heette) en ze rechts-extremistische documenten gevonden hadden en hij tattoos scheen te hebben met nationalistische symbolen.

Als bovenstaande waar is, is de conclusie snel getrokken. Hoewel voorbarig.
Dat moet nog blijken. Tot nu toe is het alleen maar speculeren.
Oud 12-05-2006, 10:56
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 11:55 :
2. dat kind kan als verdorven gezien worden, want ze wordt opgevoed door een zwarte.

etc
Die donkere mevrouw schijnt ook nog zwanger te zijn geweest.
Oud 12-05-2006, 10:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 12-05-2006 @ 11:55 :
Dat moet nog blijken. Tot nu toe is het alleen maar speculeren.
Ik ga af op wat er in de Belgische en Nederlandse kranten staat/stond.

Affijn, ik was er gisteren toevallig. En slechts een paar straten verder
Niks gemerkt gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 10:57
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 11:56 :
Ik ga af op wat er in de Belgische en Nederlandse kranten staat/stond.

Affijn, ik was er gisteren toevallig. En slechts een paar straten verder
Niks gemerkt gelukkig.
Ik vertrouw zoiezo niets meer. Kranten met hun populaire gelul.
Oud 12-05-2006, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Hydrogen schreef op 12-05-2006 @ 11:54 :
Er zijn zat mensen die zich kunnen onttrekken aan een extreem-rechts milieu.
Euh? En daarom moeten we maar ervan uit gaan dat deze jongen, die gisteren o.a twee totaal onbekende allochtone vrouwen dood schoot, zich heeft kunnen ontrekken aan dergelijke milieus?

En als het waar is van die tattoo's etc. Hmm, ik ben niet zo sceptisch als jij bent.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:00
Gatara
Gatara is offline
Wat ik wel merk in ieder geval is dat iedereen (kranten, politiek, veel mensen) vrezen dat het om een racistische moord gaat. Die vrees op zichzelf is verontrustend.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:01
Gatara
Gatara is offline
Schutter kondigde moord op vreemdelingen aan

,,Dan heb ik toch nog iets goeds gedaan''

BRUSSEL - Hans Van Themsche, de 18-jarige die gisteren op straat in Antwerpen een jonge vrouw en een kleuter doodschoot, had de voorbije weken enkele problemen op het internaat in Roeselare waar hij school liep. De jongen werd vanmorgen door het parket ondervraagd in het ziekenhuis.
Volgens onze bronnen was hij er betrapt op roken in zijn kamer. Een inbreuk op het schoolreglement waarvoor hij van het internaat dreigde gestuurd te worden. Hij zou daarop tegen enkele medeleerlingen gezegd hebben dat hij zelfmoord zou plegen. ,,Als het zover komt, neem ik nog tien vreemdelingen mee de dood in'', zou hij daar nog aan toegevoegd hebben. Volgens sommigen had hij het daarbij over makakken. ,,Dan heb ik toch nog iets goeds gedaan.''

Volgens Luc Deprez, directeur van het Vrij Agro Biotechnisch Instituut in Roeselare, wees de afscheidsbrief die op de kamer van Van Temsche gevonden werd er niet op dat hij zoiets zou doen, maar donderdagochtend voegde de scholier de daad bij het woord.

Extreem-rechtse sympathieën

Ook uit een huiszoeking gisteren blijkt wel dat de jongeman zijn daden had voorbereid. Op zijn kamer werden plannen gevonden die erop wijzen dat hij van plan was om meerdere slachtoffers te maken. De jongeman is geen bekende bij het parket, maar heeft wel extreemse-rechtse sympathieën.

Van Themsche wandelde gistermiddag met zijn pas gekocht jachtwapen naar de Kleine Goddaard, vlakbij de Antwerpse Grote Markt. Daar vond hij zijn eerste slachtoffer, een Turkse vrouw van 47, die rustig een boek aan het lezen was op een bank voor een taalcentrum waar migranten Nederlands kunnen leren. De vrouw werd getroffen in de borststreek, maar verkeert niet in levensgevaar. Ze werd gisteravond geopereerd. De alleenstaande vrouw, die zonen heeft van 24 en 29, woont in de wijk Luchtbal en was toevallig in het stadscentrum.

Vervolgens liep de moordenaar in de Zwartzustersstraat twee nieuwe slachtoffers tegen het lijf. Het ging om een zwarte vrouw en een blanke kleuter op haar driewieler, die bijna meteen na het dodelijk schot overleden. De jonge vrouw uit Mali, die zwanger was, verbleef nog maar een jaar in België en paste op de 2,5-jarige Luna Drowart.

Koelbloedig

De 18-jarige schutter bleef koelbloedig en wilde wellicht zijn moordende tocht voortzetten in het centrum van de Scheldestad. Een politieagent die toevallig in de buurt was, werd gealarmeerd en vroeg de schutter drie keer om het geweer van zijn schouders te halen en op de grond te leggen. Telkens weigerde hij, maar toen hij plots een onverwachte beweging maakte, schoot de agent hem in de buik. De jongeman werd naar het ziekenhuis overgebracht.

Volgens getuigen ging de jongeman erg vastberaden te werk en reageerde hij uiterst koelbloedig. Serge Meysmans: ,,Het leek net of die man uit de film The Matrix kwam gestapt. Helemaal gekleed in het zwart. Toen ik zijn wapen zag, grapte ik nog dat het toch nog geen kermis was'', vertelt hij. ,,Plots loste hij twee schoten en zijn we meteen om de hoek gesprongen, omdat hij zijn geweer ook op ons richtte. Zoiets verwacht je alleen in New York of op televisie. Maar toch niet in Antwerpen voor je eigen ogen.''

hrt, me, dhh
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF12052006_021
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:02
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 11:55 :

etc
Missen met een kogel en een ander dodelijk raken is best lastig. Vooral als het om een klein kind gaat.

Als die gozer uberhaupt puur uit rasistisch oogmerk gehandeld heeft (wat ik sterk betwijfel) dan vraag ik me af of hij uberhaupt het woord verdorven begrijpt.

Maargoed. Een gothic is geen skin. Iemand die vlak ervoor van school getrapt word heeft wel een motief om door te slaan. Het simpelweg op racisme gooien zoals bij alles tegenwoordig is mij te kort door de bocht. Als het daadwerkelijk zo zou zijn, dan zou hij nooit een blanke doodschieten want voor zover ik weet is de zwarte als slaaf gebruiken wel toegestaan onder rechts extremisten, en dat is tenslotte wat een aupair eigenlijk is. Betaald danwel, maargoed.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 00:20 :
Brugge, toch?

Ohja in Brugge, West-Vlaanderen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:04
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 12-05-2006 @ 11:59 :
Euh? En daarom moeten we maar ervan uit gaan dat deze jongen, die gisteren o.a twee totaal onbekende allochtone vrouwen dood schoot, zich heeft kunnen ontrekken aan dergelijke milieus?

En als het waar is van die tattoo's etc. Hmm, ik ben niet zo sceptisch als jij bent.
Ik heb geleerd niet zomaar wat te roepen.
Oud 12-05-2006, 11:05
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:01 :
Dit verschaft wel meer duidelijkheid.
Oud 12-05-2006, 11:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 12-05-2006 @ 12:02 :
Als die gozer uberhaupt puur uit rasistisch oogmerk gehandeld heeft (wat ik sterk betwijfel) dan vraag ik me af of hij uberhaupt het woord verdorven begrijpt.
Ik denk dat hij in de eerste plaats gestoord en pas in de tweede plaats racistisch is. Mensen doen er goed aan om dat ook te bedenken. Voor zover nu bekend is deze mafkees namelijk een eenling.
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:01 :

,,Dan heb ik toch nog iets goeds gedaan''

Verhelderend.
Met citaat reageren
Gatara
Gatara is offline
Makakken = Marokkanen?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:08
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Maargoed: Door geslagen gek die helaas een kogel in zn buik kreeg in plaats van in zn kop.

Is het uit racistisch oogmerk? Het zal er vast wel mee te maken hebben maar het zal vast niet de enige reden zijn.

Is het representatief voor hoe de bevolking denkt? Nee.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:07 :
Makakken = Marokkanen?
Waar staat dat?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Makakken = Marokkanen?
Makaken gok ik dan, een soort aap.
Oud 12-05-2006, 11:10
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Makakken = Marokkanen?
Makaken met 1 k zijn aapjes.

Met 2 k's is belgische spreektaal voor inderdaad marokkanen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:11
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 12-05-2006 @ 12:08 :

Is het representatief voor hoe de bevolking denkt? Nee.

waarom haal je dit daarbij?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:11
Hydrogen
Hydrogen is offline
Trouwens wat is de discussiewaarde van deze topic?
Oud 12-05-2006, 11:13
Verwijderd
Discussiewaarde;

Citaat:
Gauloises schreef op 11-05-2006 @ 18:44 :
En toen waren we weer af van het eigenlijke onderwerp, namelijk rechts gemotiveerd geweld. Ik las laatst een stuk dat over rechts extreem geweld ging in europa en daaruit bleek dat echt bijna een kwart van de delicten uit dergelijke overwegingen werd gepleegt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 12-05-2006 @ 12:11 :
Trouwens wat is de discussiewaarde van deze topic?
Ow,

1. moet de wapenwet versneld veranderd worden?
2. is het open klimaat in Belgie veranderd? Zal het leiden tot een verdere verharding t.a.v. etnische groepen in het land?
3. Hoe komt dit? Hoe is dit te voorkomen?

etcetera
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:14
Gatara
Gatara is offline
Trouwens in Rusland is het ook dieptriest gesteld. Als je dat ook nog even bij Europa wilt laten horen, past dat er ook bij in wat Gauloises omschreef.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:15
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:13 :

,,Nieuwe wapenwet voorkomt geen aanslagen''

Een nieuwe wapenwet had de gruwelijke moorden in Antwerpen niet kunnen voorkomen. Dat stelt de Nationale Unie van de Wapenmakerij en der Jacht- en Sportschutters (UNACT) na de gebeurtenissen van gisteren.
Snelle politieke reacties zijn enkel uiting van stemmingmakerij
UNACT ergert zich aan de oproep van politieke partijen voor een strengere wapenwet. ,,De snelle politieke reacties zijn enkel een uiting van stemmingmakerij om de voor even opgeschrikte maatschappij te sussen'', luidt het in een mededeling.

Het doelbewuste gebruik is de werkelijke oorzaak
,,Zij vergeten dat niet het wapen zelf, maar wel het doelbewuste gebruik ervan door de dader de werkelijke oorzaak is voor deze laffe daad''. Het zou volgens UNACT van ,,werkelijke politieke moed getuigen om een beter veiligheidsbeleid uit te werken. Wij betreuren het ten zeerste dat onze politici -vaak uit lafheid- de echte oorzaken van onveiligheid uit de weg gaan, en uit populistische overwegingen dan maar eenvoudigweg stellen dat louter door het legaal voor handen hebben van een wapen er meer drama’s zouden gebeuren'', stelt de Unie.

Voorstel nieuwe wapenwet is onvoldoende
Volgens UNACT kan geen enkele huidige of toekomstige wet op legaal wapenbezit racistische aanslagen voorkomen. De Unie vindt het voorstel dat door minister van Justitie Laurette Onkelinx op tafel is gelegd voor een nieuwe wapenwet, onvoldoende. ,,De dader van de racistische aanslag zou zowel volgens de huidige wet als het nieuwe wetsvoorstel zijn wapen perfect legaal kunnen kopen. Hij voldoet immers aan alle gestelde eisen: hij is meerderjarig, had geen strafblad en kon perfect aan de overige wettelijke voorwaarden voldoen''.

UNACT pleit voor een aanpassing van de procedure om een registratieplichtig jacht- of sportwapen te kunnen verwerven. ,,Deze aanpassing houdt in dat de potentiële koper voorafgaandelijk bij de politie een verplicht ’geschiktheidsattest’ dient aan te vragen. Dit attest bewijst dat de kandidaat-koper geen strafrechtelijke antecedenten heeft begaan. Bovendien gaat een dergelijke procedure impulsieve aankopen tegen''.

UNACT zegt verheugd te zijn een dergelijke aanpassing van de wapenwet terug te vinden in het wetsvoorstel van MR-volksvertegenwoordiger Philippe Monfils dat momenteel in de kamercommissie Justitie wordt besproken.

kum (belga)
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF12052006_017
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:15
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:14 :
Trouwens in Rusland is het ook dieptriest gesteld. Als je dat ook nog even bij Europa wilt laten horen, past dat er ook bij in wat Gauloises omschreef.
Ik zag het idd op netwerk?!
Oud 12-05-2006, 11:16
Hydrogen
Hydrogen is offline
Kunnen ze in belgie zomaar een wapen in een winkel kopen a la VS?
Oud 12-05-2006, 11:17
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:11 :

waarom haal je dit daarbij?
Waarom ik dat erbij haal? Omdat dat een beetje de insteek van dit hele topic is he..

Zoals je zelf al aangeeft,

2. is het open klimaat in Belgie veranderd? Zal het leiden tot een verdere verharding t.a.v. etnische groepen in het land?
3. Hoe komt dit? Hoe is dit te voorkomen?

Kan ik je even heel simpel antwoord op geven:
1) Nee.
2) Verharding zie je in heel europa. Hell, in heel de wereld. Maar niet alleen tegen over ethnische midnerheden, amar ook ethnische minderheden onder elkaar en versus anderen.
3) Hoe dit komt? Nou, een doorgeslagen gek. Te voorkomen is het niet. Je zult er altijd wel een paar houden die doorslaan.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:18
Verwijderd
1. Nee, ook met strenge wapenwetgeving kan een idioot aan een pistool komen (Volkert van der G.).
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 12-05-2006 @ 12:16 :
Kunnen ze in belgie zomaar een wapen in een winkel kopen a la VS?
Gezien het feit dat die jongeman voorafgaand aan de moorden een jachtgeweer met kogels heeft kunnen kopen voor een waarde van 500 Euri, lijkt me het wel.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 11:22
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 12:18 :
Gezien het feit dat die jongeman voorafgaand aan de moorden een jachtgeweer met kogels heeft kunnen kopen voor een waarde van 500 Euri, lijkt me het wel.
In belgie heb je ook gewoon een vergunning nodig om een geweer aan te mogen schaffen hoor. Kogels niet, maar dat is hier ook niet zo.

Overigens is het ook in nederland zo ontzettend simpel om aan een illegaal pistool te komen.. Dat zal in belgie wel neit veel anders zijn en het lijkt me stuk dat die jongen een wapen vergunning had. (21 jaar is die leeftijdsgrens als ik me neit vergis).
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 12:49
Gatara
Gatara is offline
Jachtgeweren zijn wel wat makkelijker te verkrijgen. Ook wettelijk gezien.

Zie ook:
http://www.sportschieten.be/download...-%20spirit.pdf
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 13:06
juno
juno is offline
Als Mo B. een doorgeslagen eenling is, en niet representatief voor zijn afkomst, is deze jongen dat ook. Eerlijk is eerlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 14:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
juno schreef op 12-05-2006 @ 14:06 :
Als Mo B. een doorgeslagen eenling is, en niet representatief voor zijn afkomst, is deze jongen dat ook. Eerlijk is eerlijk.
Wie heeft het erover dat het hier om een samenwerkingsverband gaat? FYI de reacties op het stormfront forum zijn grotendeels afkeurend t.a.v. deze moordpartijen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:01
Verwijderd
Antwerpse schutter mikte bewust op allochtonen

Uitgegeven: 12 mei 2006 15:37
Laatst gewijzigd: 12 mei 2006 15:48

ANTWERPEN - De 18-jarige Belg die donderdag in Antwerpen een zwarte vrouw en een kindje doodschoot en een Turkse vrouw verwondde, heeft in zijn eerste verhoor toegegeven dat hij doelbewust op allochtonen mikte.

De reden van zijn daad ligt in gebeurtenissen uit zijn jeugd. De politie wil echter nog niet zeggen wat die gebeurtenissen zijn, aldus de Vlaamse omroep VRT vrijdag. De dader was van plan zelfmoord te plegen. Hij had nog twee kogels in zijn geweer en tien in zijn jaszak.

Geen plan

De dader had geen vooropgezet plan. "Er zijn nergens brieven of documenten gevonden die daarop duiden", aldus woordvoerster Dominique Reyniers van het parket van Justitie in Antwerpen, vrijdag tijdens een persconferentie. De man heeft ook volledig alleen gehandeld.

Jachtwapen

De man heeft donderdagochtend een jachtwapen gekocht en is binnen het uur "doelbewust op zoek gegaan naar mensen van vreemde origine met de bedoeling hen neer te schieten". De dood van het blanke kind van twee jaar is volgens de woordvoerster een "kwestie van helaas op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd aanwezig zijn". Uit een eerste verhoor, dat vrijdagochtend in het ziekenhuis plaatsvond, is nog niet op te maken of hij spijt heeft van zijn daden.

http://www.nu.nl/news/731344/21/Antw...lochtonen.html
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:09
Gatara
Gatara is offline
Mm,.. dat plaatje:
"Allochtonen zijn geen SHIT-Schijf"

Als je goed kijkt, is er wel nog een E bij gekrabbeld.

Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:10
Verwijderd
Behulpzame Vlamingen ook.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:45
Supreme Dutch
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2006 @ 15:19 :
Wie heeft het erover dat het hier om een samenwerkingsverband gaat? FYI de reacties op het Stormfront forum zijn grotendeels afkeurend t.a.v. deze moordpartijen.
Wat moeten ze anders? Ze zullen geen voorstanders zijn van het dood schieten van een blank kind. En indien ze net als enkele Marokkanen jongeren na 9-11 het voorval gaan vieren dan kunnen ze er van uit gaan dat ze nog verder in een hoek worden gedrukt en dat ze dan (terecht) flink mot krijgen met de rest van de samenleving. Ga je daar nog iets verder in dan kun je vanzelf wat extra aandacht van de AIVD verwachten en gaan ze je school inlichten enzo.. Allemaal niet echt fraai..

Het voorval duidt echter wel op alsmaar toenemende spanningen tussen autochtonen en allochtonen in multicultureel West-Europa. Ik vraag me dit op korte termijn op te lossen is.. Ik hoop dat het voorlopig rustig blijft want anders kunnen er weleens flinke rellen gaan uitbreken..
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 15:52
Gatara
Gatara is offline
Tsja, wat denk je waar rassenleren a la superieuriteit en inferieuriteit toe leiden als je over mensen spreekt?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 16:21
MickeyV
MickeyV is offline
Harmonie en broederschap?
Oud 12-05-2006, 17:02
Hydrogen
Hydrogen is offline
Ach ja, nu is er idd geen twijfel dat de dader bewust allochtonen wilde doden. En dat die gast goed wist wat hij deed is ook duidelijk.
Oud 12-05-2006, 17:21
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 12-05-2006 @ 18:02 :
Ach ja, nu is er idd geen twijfel dat de dader bewust allochtonen wilde doden. En dat die gast goed wist wat hij deed is ook duidelijk.
Jep. Maar wat een blinde loser dat ie dan alsnog een blanke neerknalt zeg.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 17:53
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 12-05-2006 @ 18:21 :
Blank of geen blanke, je bent zoiezo gestoord als je een kind van 2 jaar doodschiet.
Oud 12-05-2006, 17:58
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 12-05-2006 @ 18:53 :
Blank of geen blanke, je bent zoiezo gestoord als je iemand doodschiet.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 18:21
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 12-05-2006 @ 18:21 :
Ik denk dat dat meisje bij die zwarte au pair in de buurt was, ze hoorde immers bij elkaar. Hij heeft er idd misschien onbewust geraakt of bewust omdat ze bij een zwarte mevrouw hoorde.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 18:32
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-05-2006 @ 12:07 :
Ik denk dat hij in de eerste plaats gestoord en pas in de tweede plaats racistisch is. Mensen doen er goed aan om dat ook te bedenken. Voor zover nu bekend is deze mafkees namelijk een eenling.
Ja ik denk ook dat hij in de eerste plaats gestoord is dat geldt immers voor iedereen die zo een daad begaat. Daarom dat ik me er zo aan stoorde dat mensen dat niet in zagen bij Mohammed B.
Gewoon een gefrustreerde eenling die net als deze jongen ook andere problemen had die uiteindelijk de doorslag hebben gegeven. Hoewel beide (waarschijnlijk) uit een bepaald "ideaal" hebben gehandeld, dient men ook te kijken naar andere factoren die minstens zo zwaar wegen (bepaald verleden etc etc).
Gelukkig reageert men tot nog toe in Belgie vrij nuchter.
Hoewel in het geval van Mohammed B duidelijk er een groep achter zat waren zelfs dat enkelingen. Ik vind het jammer hoe overtrokken mensen soms reageren op zulke toch kleinschalige daden, zo stel je je als samenleving kwetsbaar op.
Hoewel we natuurlijk bepaalde bewegingen in de gaten dienen te houden zoals bijvoorbeeld rechts-extremisme moet zo een kleinschalige daad niet gelijk aanleiding zijn om met vingers te gaan wijzen.

Laatst gewijzigd op 12-05-2006 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 21:43
T_ID
T_ID is offline
Schutter Antwerpen had geen vooropgezet plan

ANTWERPEN - De achttienjarige man die donderdag in Antwerpen een zwarte au pair en een tweejarig kind heeft doodgeschoten had geen vooropgezet plan. ,,Er zijn nergens brieven of documenten gevonden die daarop duiden'', aldus woordvoerster Reyniers van het parket van Justitie in Antwerpen.

De man heeft ook volledig alleen gehandeld. De man heeft donderdagochtend een jachtwapen gekocht en is binnen het uur ,,doelbewust op zoek gegaan naar mensen van vreemde origine met de bedoeling hen neer te schieten''. De dood van het blanke kind van twee jaar is volgens de woordvoerster een ,,kwestie van helaas en zeer dramatisch op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd aanwezig zijn''. Uit een eerste verhoor, dat vrijdagochtend in het ziekenhuis plaatsvond, is nog niet op te maken of hij spijt heeft van zijn daden.
Volgens de woordvoerster zou de schutter nog meer slachtoffers hebben gemaakt als de politie hem niet had neergeschoten. Voor mogelijke plannen voor een zelfmoord achteraf bestaan volgens Justitie geen aanwijzingen.

'Motief'
Over het motief is nog weinig bekend. ,,Het is wel zo dat in zijn persoonlijk leven iets is gebeurd wat hem hiertoe heeft aangezet'', aldus de Justitiewoordvoerster. Details daarover wilde zij niet verstrekken. Ook wilde zij niet zeggen of films of boeken hem hebben geïnspireerd.
De schutter is een neef van het Belgische Kamerlid Frieda Van Themsche van de extreemrechtse partij Vlaams Belang. ,,Uit een eerste verhoor van zijn omgeving en de familie komt echter niet naar voren dat hij is opgevoed in een racistisch of gewelddadig milieu'', stelde de zegsvrouwe.
De schutter zelf heeft wel extreemrechtse sympathieën. Het is nog onduidelijk of hij lid was van een extreemrechtse partij of organisatie. Onderzoek moet ook nog uitwijzen of hij onder invloed van drugs verkeerde. Hij blijft nog zeker tot dinsdag aangehouden. De rechtbank moet dan beoordelen of hij langer in voorarrest blijft.

Skinhead
In België woedde donderdag en vrijdag de discussie over het feit of de schutter nu een skinhead is of niet. Zelf zegt hij dit wel te zijn, hoewel hij nog enkele lange manen zwart haar heeft. ,,De term skinhead heeft hij zelf in de mond genomen'', aldus de woordvoerster.
Daarmee is die discussie in ieder geval voorbij.'' Er waren donderdag getuigen die de man omschreven als een 'gothic', een aanhanger van een bepaalde muziek- en kledingstijl uit de jaren tachtig, waarbij buitenissige zwarte kleding hoort.
De man verliet donderdagochtend zijn internaat in het West-Vlaamse Roeselare, nadat hij daar was weggestuurd, omdat hij tegen de regels in had gerookt. Hij kon daarna in Antwerpen volgens de regels van de Belgische wet een jachtwapen kopen.
Een koper mag dat dan ook mee naar huis nemen. Er mag echter alleen mee geschoten worden als de eigenaar ook een vergunning heeft. De Belgische premier Guy Verhofstadt vroeg het parlement vrijdagochtend al om haast te maken met een aanscherping van de regels voor wapenverkoop.

http://www.ad.nl/buitenland/article333552.ece
Oud 12-05-2006, 21:55
Verwijderd
jaja we weten inmiddels wel dat het een gestoorde klootzak was, met rechtse ideeen.

Nekschot, zou ik zeggen
Met citaat reageren
Oud 12-05-2006, 23:01
T_ID
T_ID is offline
Schutter bekent racistisch motief

De jongen die gisteren in Antwerpen twee mensen doodschoot en een vrouw verwondde, wilde bewust allochtonen vermoorden. Dat heeft hij in een eerste verklaring tegen de politie gezegd.

Gisteren werden bij de jongen thuis al extreem-rechtse bladen gevonden. De 18- jarige Belg wordt officieel beschuldigd van dubbele moord en poging tot moord. Hij schoot in het centrum van Antwerpen eerst op een Turkse vrouw, die dat overleefde. Daarna schoot hij een vrouw uit Afrika en een peuter dood.

Uiteindelijk werd de jongen zelf door de politie neergeschoten. Daarmee zouden meer doden zijn voorkomen.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006...BFD1F0200.html
Oud 13-05-2006, 01:00
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
EvilConduct schreef op 11-05-2006 @ 19:06 :
Ik ben benieuwd hoe men er bij komt dat deze gast een Skinhead is. Hij had een matje. Ik ken geen enkele Skin met een matje... (1)
En racistisch? Er is ook een blanke is neergeknald. (2)
En met een wapen mensen te lijf gaan? Ik ken er ook geen die dat doen! (3)

Wat een laffe teringmongool. Vrouw en kind. BAH.

Mocht dit een niet-racistsche moord blijken, dan zal dat wel ergens op pagina 10, onderaan in de krant komen te staan.
Maar ja, ben benieuwd. Het zou zo maar kunnen. (4)
(1) Voor zover ik weet zijn er nergens in de pers foto's verschenen van hoe de dader er op dit moment uitzient. Wat men wel weet, en wat zo in officiële persmededelingen is verschenen, is dat de dader erg kort geleden zijn haar heeft afgeschoren (daarvoor had hij lang haar, en zo staat hij ook in de pers op de meeste foto's afgebeeld). Verder droeg hij insignes van extreem-rechtse, nationalistische bewegingen. Hetzelfde extreem-rechtse groepje waarin ook skinheads zich ophouden. (niet-bevestigd: Vlaamse Jongeren Westland en Voorpost-insignes).

(2) Die blanke was een kind van 2, vergezeld door een Congolees au-pair meisje. Ik zie niet in hoe je dat kan gebruiken als verzachtende omstandigheid.

(3) Bedoel je gewapende skinheads? Het feit dat jij er geen ken wil echt niet zeggen dat die kerel niet met extreem-rechts en het skinhead-milieu dweepte.

(4) Ik weet niet hoe de Nederlandse pers precies met dit soort voorvallen omgaat. In Vlaanderen valt het best nog mee. Toen bleek dat de moord op Joe Van Holsbeek niet door een Noord-Afrikaan maar door een Pool was gepleegd, hebben de meeste kranten daar uitgebreide rectificatief van gepubliceerd. In één geval gebeurde dat zelfs d.m.v. een volledige voorpagina. In andere kranten en tijdschriften ging het ook om uitgebreide analyses met meestal een referentie vanaf de voorpagina. De serieuze media pakt het heel wat beschaafder aan dan je hier laat uitschijnen.

(verder) Reactie van en op het AEL is wél relevant. Op http://www.arabeuropean.org/ kan je het persbericht lezen dat ze vandaag de wereld in hebben gestuurd.
Citaat:
Deze moord kadert zich binnen een Campagne van haat en agressie tegen allochtonen in het algemeen en gekleurde en Moslim mensen in het bijzonder. Deze campagne is hoogwaarschijnlijk georchestreerd en kadert zich in het brede racistische karakter van deze maatschappij. Een maatschappij die decennia lang mensen discrimineert en uitsluit begint altijd op het einde mensen te lynchen en te slachten.
Duidelijke taal...

Citaat:
Pruttelpop, ik snap niet waar je die twijfel vandaan haalt? Zowat alle vaststellingen + de eerste verhoren wijzen op die racistische inslag. En jij vertelt nu dat het puur toeval zou zijn dat hij het enkel op allochtonen had gemunt? Dit lijkt me eerder racisme in zijn puurste vorm: mensen koelbloedig vermoorden, enkel en alleen omwille van hun huidskleur.

Verder vind ik het van een bedroevend niveau hoe halve speculaties en onbetrouwbare hersenspinsels en bedenkingen hier als waarheid worden bestempeld.
Reageren

Regels voor berichten