![]() |
|||
Citaat:
![]() Dat van de tijd ben ik met je eens. Tijd is een menselijke constructie, die voor god zeker niet op gaat. Citaat:
Jezus was (is) dus een onderdeel van god. Maar was hij ook een autonoom denkend onderdeel van god? Als hij dat namelijk niet was vind ik hem niet echt een onderdeel van god, maar meer zoals ik ook een zoon zou kunnen hebben. Was hij niet autonoom denkend, dan was god dus zelf op aarde in een menselijke schil, en was Jezus dus niet de zoon van god maar alleen god zelf. Net als wanneer ik mijn arm af kan zetten, en hem dan alsnog besturen alsof mijn arm nog aan mijn schouder zat (en hem naar Israel sturen ![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik denk dat Jezus zelfstandig was inderdaad. Met een vrije wil uiteraard. Anders was het één grote poppenkast geweest. Dus letterlijk een zoon. Maar niet alleen in geest. Ook in bloed. Je zou Jezus op deze manier eigenlijk ook kunnen zien als een demi-god. Stervelijk, maar goddelijk. Het is een erg lastig onderwerp wel. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
God bestaat dus uit drie autonoom denkende (en dus handelende) delen. Drie dingen die autonoom zijn kunnen onmogelijk dezelfde 'persoon' (of hoe je het ook maar wilt noemen) zijn.
In dat geval is de term 'god' dus een aanduiding van meerderen die onder een groep vallen. Net als 'de regering' of 'de katholieke kerk'. En het christendom is opeens een polytheïstische godsdienst. Ik weet wel waarom dit zo raar zit, het komt door de bewering dat de messias ook een zoon van god is. Het is de basis, dè kern van het christendom. Het klopt niet, slaat nergens op, maar zonder het 'heilige drie-eenheid' idee bestaat het christendom niet meer in de huidige vorm. Arius had toch gelijk ![]() (Arius)
||
Citaat:
Als de vader autonomie heeft, en de zoon ook, waarom de heilige geest niet? Als de heilige geest niet zelfstandig is, waarvan is deze dan een onderdeel? Van de vader of de zoon? En als het zo is, waarom heet het dan niet de heilige twee-eenheid?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Vader > Zoon > Heilige Geest. Maar hoe dan ook, zijn er ook vermeldingen in het OT van de Heilige Geest? Hoe denken joden hierover? Vind ik wel belangrijk om te weten. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens zit er nog een aardige dosis niet te ontkennen pijnlijke feiten in de Da Vinci Code, maar die heeft Dan Brown niet uitgevonden. Zo maakte die plebaan de fout in zijn achterlijke columnstukje te beweren dat er op de conferentie van Nicea niet geknoeit is met de bijbel, terwijl hele boeken daar zijn geschrapt en er toen pas bepaald werd dat Jezus goddelijk was.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Het echte knoeiwerk gebeurde natuurlijk in de voorgaande concilie. Toen is pas bepaald wat er in en wat er uit het nieuwe testament zou blijven.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Hetzelfde kan men terugzien bij de gereformeerde Kerk. Op de synode van Dordrecht 1618/19 werd afgerekend met de leer van de Arminianen ook wel de remonstranten of de rekkelijken genoemd. Maar doordat de enkel de staat een synode bijeen kon roepen, kwam dezelfde leer al betrekkelijk gauw weer terug. Waardoor bijvoorbeeld het volgende spotdicht over Hendrik de Cock (begin 19e eeuw) bestaat: "Kock kent geen bron waar liefde uit vliet Al dient hem Rome's Kerkban niet. Toch bliksemt hij met vloek en dreigt Al wie voor 't Dortsche juk niet neigt." Het uiteindelijk afrekenen met de Ariaanse ketterij gebeurde daardoor pas enkele generaties later. En nog ten tijde van Keizer Karel de Grote bestonden er buiten het Roomse Rijk nog Ariaanse volken.
||
Citaat:
Overigens ben ik wel benieuwd waar je vandaan haald dat er in het Karolingisch tijdperk nog hele ariaanse volken leefden.
||
Citaat:
Overigens is de Ariaanse ketterij de eeuwen door weer de kop op blijven steken. Socinus rond de reformatie, de Jehovah's getuigen in de 19e eeuw zijn enkele voorbeelden. Al zijn er soms aangepaste denkbeelden. Voor Arius was er bijvoorbeeld wel de Heilige Geest als wezen, voor Jehovah's Getuigen is deze een werkende kracht. Op grond van het niet kunnen rijmen van de Drie-eenheid met het menselijk ratio is het niet onlogisch dat deze dwaling telkens weer de kop op blijft steken.
Laatst gewijzigd op 12-06-2006 om 13:36. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
Socrates ontmoet Jezus Folkmann | 18 | 10-07-2005 19:39 | |
Heb je echt contact met God/Jezus? Yab-Yum | 275 | 14-12-2004 19:00 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[COLUMN]Het Grote God complot (uit Metro 7 September) Skyrise | 17 | 09-09-2004 20:06 |