![]() |
||
Citaat:
(oei, ik heb gepost op religie. hoeveel reacties van aanhangers van de religie van de 21e eeuw, 'wetenschap', zullen er volgen om mij van mijn kennelijke ongelijk te overtuigen ?.)
|
![]() |
||
Citaat:
Zit trouwens niet te zeiken over 'geloven in de wetenschap'. Als iedereen fatsoenlijk zou argumenteren dan hoefde er ook niet zoveel laag-bij-de-gronds getackel te gebeuren. Maar ja, als iemand wetenschap een religie noemt dan is dat gewoon vragen om niet al te verheffende bijtende reacties.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Die vand e wetenschap is een erg aannemelijke, maar nog steeds een die gebaseerd is op menselijke inschattening. Daarbij spreekt de wetenschap zich vaak tegen om van statistieken maar te zwijgen. Dat de mens in de klassieke Griekse en Arabische oudheid een systeem heeft verzonnen dat intern volledig consistent is, doet hier niets aan af. De Wiskunde klopt (intern) omdat wij het systeem kloppend hebben gemaakt door middel van regels. Wiskunde geeft geen enkele bevestiging buiten de wiskunde om. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Voorbeelden plus argumentatie dus graag. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Zoals Hume al zei: we constateren 'feiten'geen verbanden'. 2. Nooit gehoord van paradigma's (Kuhn)? De wetenschap heeft zich in de afgelopen jaar alleen maar tegengesproken. Beweerde veel wetenschappers niet dat Quantum mechanica onzin was? 3. Ik doel op de wiskunde. Degene die na mij poste heeft het iets verder uitgelegd. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
1. De aaname niet, maar de theoretische onderbouwing hoeft helemaal niet te kloppen. (zie Hume) 2. De methode is op zich niet verkeerd, alleen de geschiedenis heeft laten zien dat de houdbaarheidsdatum van een 'grote theorie'soms maar erg kort is. |
![]() |
|||
Citaat:
Ik zie dus niet wat voor kritiek er mogelijk is. Citaat:
Het punt waar je echter heen zult willen is dat de wetenschap daarom geen kritiek kan leveren op religie als hun waarheidsvinding die tegen spreekt. Dat scenario gaat op als religies zichzelf konden bewijzen, maar er geld al eeuwen dat er geen gram bewijs is om stellingen uit de bijbel etc te onderbouwen en er genoeg feiten zijn die aardig onbetwistbaar zijn en dat tegenspreken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. het is ook helemaal niet interessant om door middel van 'wetenschap'te beweren dat een geloof of religie onzin is. Dat is voor mij nl. helemaal niet interessant. Ik geloof niet omdat ik zeker weet dat het waar is, dan kan namelijk logisch gezien helemaal niet. Ook niet bij de wetenschap. De overtuiging dat door wetenschap alles op te lossen is, lijkt me net zo absurd als de ovetuiging dat religie dat doet. In die zin is Atheïsme ook een religie, omdat zowel het bewijs dat God niet bestaat als het bewijs van zijn aanwezigheid onmogelijk is. Die twee dingen moet je niet megen, wat jij wél doet. Dat de wetenschap ons vooruit brengt valt te betwisten. Karl Popper vond van wel, maar als een mens al amper leert in zijn leven, dan lijkt het me nog onwaarschijnlijker dat een hele maatschappij of entiteit 'leert'. Dat neemt niet weg, dat de wetenschap streeft naar innerlijke consistentie. Hierdoor zla er steeds meer beroep worden gedaan op de Wiskunde. Het beste instrument om dit te bereiken. |
![]() |
|||||
Citaat:
Ergo, dat is subjectief. Citaat:
Citaat:
Ik kan net zo goed stellen dat jij niet open staat voor de waarheid omdat je niet gelooft in het feit dat er vogelbekdieren zijn op Mars, dat kan je immers ook niet als onwaar bewijzen. Daarover soebatten is dus eigenlijk gewoon gelul in de ruimte. Niet echt constructief. Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik bekritiseer alleen jouw ongenuanceerde "kritiek". Ik ben zeker voor de wetenschap, maar zoals jij het brengt klopt het gewoon niet. Je zegt zelf dat christenen star vast houden aan hun religie, terwijl je zelf opeens begint over dé waarheid. Dat je hume vergelijkt met wat amateuristische krabbels van jouw kant, geeft al eigenlijk aan dat Hume je waarschijnlijk niets zegt. Leer eens zelf stelling te nemen, met argumenten te komen ipv anderen afzeiken die wel dat lef hebben. Knap hoor ! ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
de weg; of waarom gaat de zon niet onder... sjoeltie | 10 | 11-09-2004 17:06 | |
Verhalen & Gedichten |
Waarom nou jij... Rossantha | 6 | 03-06-2004 21:01 | |
De Kantine |
Waarom heeft Machiavelli een ban?! Mea Culpa | 6 | 05-04-2004 12:54 | |
De Kantine |
Waarom heeft hasseltboy een ban?! Mea Culpa | 6 | 05-04-2004 12:49 | |
ARTistiek |
De weg; of waarom gaat de zon niet onder? Prada | 21 | 15-04-2002 14:23 | |
Verhalen & Gedichten |
waarom? misspretty | 0 | 06-11-2001 16:13 |