![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Wetenschappers houden er ook geen rekening mee dat buitenaardse wezen hun onderzoeken beïnvloeden, simpelweg omdat elk bewijs daarvoor ontbreekt. In de wetenschap kun je überhaupt niets logisch/100% bewijzen, waardoor volgens jouw redenering wetenschappers niets uit kunnen sluiten. Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Punt blijft dat je in de wetenschap elke bewering moet onderbouwen, dus ook als je beweert dat iets niet waar is. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Dat we geen idee hebben waarna we moeten zoeken als het om God gaat, is een probleem voor de theist. Die beweert immers dat er zoiets bestaat. Tot die tijd houdt de atheist het op luchtfietserij. Anders kun je net zou goed zeggen: Ik kan niet bewijzen dat rakofsus bestaat, maar jij het tegendeel ook niet". Dat is volstrekt betekenisloos. Citaat:
Laat ik dan een ander voorbeeld geven: kun jij bewijzen dat de kerstman niet bestaat?
||
![]() |
Citaat:
Een atheist die logica zuiver toepast, en hoeveel er dat zijn weet ik niet maar let wel dat mensen erg erg irrationeel zijn, en die de vraag "Geloof jij in God' moet beantwoorden zal deze vraag niet kunnen beantwoorden. De bijbel zegt dat we niet kunnen weten wie God is. We kunnen enkel Jesus kennen. We hebben enkel wat abstracte woorden die niet in de werkelijkheid voorkomen(almacht) en onderling tegenstrijdig(alwetendheid) zijn of die helemaal geen betekenis hebben(heiligheid). Dus dan moet de atheist eerst vertelt worden waarover hij een standpunt moet gaan vormen. Maar dit gebeurd nooit. Immers, als iemand een falsificeerbare theorie van God voorstelt zal deze verworpen worden. Dus men zal altijd god buiten onze werkelijkheid plaatsen. En dan kun je er dus helemaal niets over zeggen. Je hoeft niet te geloven dat iets niet bestaat wanneer iets buiten onze werkelijkheid staat. Je hebt dan iets waarvan je niet kunt bewijzen dat het wel zo is of dat het niet zo is. Er is een eindeloze lijst met ideeen die men kan bedenken waarvan men niet aan kan tonen dat het wel of niet waar is. God valt gewoon ook onder deze lijst. En daar is het mee af. Je hoeft helemaal niet te 'geloven' dat dit soort dingen niet bestaan. Als dat wel zo zijn dan zou ik moeten geloven dat dingen welke ik niet eens kan bedenken niet bestaat. Zo werkt het niet. Trouwens is het woordje 'aanname' beter. Iemand gelooft niet in de evolutie. Iemand neemt op basis van waarnemingen de evolutietheorie aan. Of iemand 'accepteert' het als een goed model voor de beschrijving van de werkelijkheid. Een atheist is dus iemand die inzit dat je niet kunt weten wat god is en er daarom niets over kunt of hoeft te zeggen. Je bent dus zo sterk atheist dat je eigenlijk weer bij een soort van angostisme uitkomt. Bijna altijd wordt dit uitgelegt als 'aan nemen' of 'geloven' dat God niet bestaat. Maar dat is het dus niet helemaal, ook al komt het daar uitendelijk op neer. Hoe kan dit? Dit komt omdat in de vraag "Geloof je dat God bestaat." allerlei aannames zitten. Dit betekend dat deze vraag geen eerlijke vraag is. De vraag neemt aan dat 'geloven', of niet 'geloven', in god iets anders is dan 'geloven', of niet 'geloven' in kabouters of het Spaghetti Monster. Qua sociologische impact is dat misschien zo. Maar qua logica en bewijs is dit niet zo. Daarom gaat het fout. Als je niet kritisch bent op de vraagstelling kun je enkel een agnost zijn. Immers, er is geen bewijs voor of tegen. Maar een echte agnost maakt een uitzondering voor God, zonder goede rede. Ten minste, ik ga er vanuit dat iemand die agnost is als het aankomt op god niet ook agnost is als het aankomt op de verdere lange lijst van ideeen waarvoor zowel geen bewijs voor of tegen kan bestaan. Er zijn ook mensen die wel een vorm van religie of ritueel koppelen aan het idee dat god niet bestaat. Of mensen die direct een koppeling zien met humanisme. Het eerste zie je vaak in de VS waar atheisten een hele kleine minderheid vormen. Dit laat juist zien hoe hardnekkig religie is. Het kan zelfs bestaan zonder geloof.
Laatst gewijzigd op 19-09-2006 om 18:17. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Kom maar voor de dag ermee.
Laatst gewijzigd op 19-09-2006 om 22:12. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De drie gangbare definities zijn als volgt: Sterk atheisme: Geloof in het niet bestaan van God Zwak atheisme: Niet geloven in het bestaan van God Agnosticisme: Je kan niet weten of God bestaat (eventueel ook onder te verdelen in sterk en zwak) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om dan ook nog alle pakjes mee te nemen heb je een aardige slee nodig. Waarbij dus ook het oppervlak erg groot is. Enig idee hoe warm de slee wordt? |
![]() |
||
Citaat:
Van de kerstman zijn ook nog eens vele ooggetuigen en vele mensen beweren dat hij daadwerkelijk bestaat. Ik mag toch hopen dat die mensen toch niet allemaal dingen zien die er niet zijn en geloven in dat wat er niet is?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Zoals hij algemeen bekend is gaat nu al lastig waren aangezien we nu pas met zijn 2en zijn en nu al een ander beeld van de kerstman hanteren! Misschien iets voor in het wetenschap en filosofie gedeelte?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Heb ik dat zo juist begrepen? Kan je (mij) daar dan een voorbeeld van geven hoe zo'n dergelijk uitspraak dan in elkaar zit?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat werkt zo niet. Je kunt niet bewijzen dat de kerstman niet bestaat. Ook niet als je stelt dat het onmogelijk zou moeten zijn alle kinderen in de rijke westerse wereld een cadeau te geven. In de 'algemene bekende' vorm van de kerstman wordt helemaal niet ingegaan op hoe de kerstman dit voor elkaar krijgt. Ja, hij heeft dan wel een slee met vliegende rendieren maar dat verklaart helemaal niets en probeert het ook niet te verklaren. Dat snapt zelfs een kind. Dit heet dan ook 'suspension of disbelief'. Je doet net of vliegende rendieren het verklaren, terwijl dat helemaal niet zo is. En om het verhaal vermakelijk te houden zie je dat express over het hooft. Het feit dat de rendieren van de kerstman vliegen geven dus geen verklaren maar een excuus. Het is een hint dat je het niet kritisch moet benaderen. Het heeft niets met verklaren te maken. Dus hoe kun je nu weten of datgene dat niet ingevult is mogelijk of onmogelijk is? Er wordt gewoonweg geen voorstel gedaan, het is niet falsificeerbaar, niet toetsbaar. Je kunt, en hoeft, er niets over te zeggen. Net zoals bij bijna alle goden. Ik weet dus ook niet of 'de kerstman' wel of niet alle rijke kinderen in een nacht een cadeau kan geven. Het maakt ook niet uit. Ja, je kunt dus nooit bepalen dat alle vormen van de kerstman niet kunnen bestaan. En daar zit nu juist het probleem. Je bent bezig met omgekeerde bewijslast. Je moet er gewoon van uit gaan dat 'iets' niet bestaat totdat je een concreet voorstel kan geven wat falsificeerbaar is. Dan kun je iets zeggen over of dat voorstel wel of niet overeen komt met de werkelijkheid. En 'ietsisme', dat is echt het belachelijkste ooit. Daar kun je echt totaal niets mee. Voor mij is 'ietsisme' hetzelfde als 'nietsisme'. Iets dat enkel 'iets' is is gewoon niets.
|||
![]() |
Citaat:
Pas als je inhoud gaat geven aan het woord, kun je wat zinnigs gaan zeggen over het bestaan ervan. Tot nu toe zijn al de goden-met-inhoud die ik ben tegengekomen hoogstwaarschijnlijk imaginair, er is geen enkele reden om aan te nemen dat ze bestaan en er zijn meerder argumenten te geven waarom ze niet bestaan (zie mijn site). Het woord ‘god’ is dus of betekenisloos of beschrijft iets wat waarschijnlijk niet bestaat. Hierdoor blijft het atheïsme een gerechtvaardigde positie Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar we kunnen nu een ellelange discussie starten die nergens over gaat, dus ik denk dat we ons beter kunnen beperken tot de kern van de zaak. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er is een belangrijk verschil dat ik al meerdere malen heb aangehaald. Sterk atheisme geloven in het niet bestaan van een enkele god. Het is onmogelijk om dat te beweren, omdat ze niet weten hoe ze dat kunnen testen Anders gezegd ze beweren dat rakofsus niet bestaat, zonder te weten hoe ze dat kunnen testen. Ze geloven dus dat hij niet bestaat. Dit is anders dan zwak atheisten, zij geloven niet dat god bestaat |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat zoals ik nu voor de 20ste keer ga vertellen niet omdat je niet gelooft dat iets zo is. Maar omdat je gelooft dat iets niet zo is. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Ik denk dat dit de kern van de zaak is. Citaat:
Het is namelijk precies hetzelfde, of je het nu hebt over het bestaan van god of de kerstman, dezelfde argumenten zijn aan het werk. Tenzij je, vanwege de sociale impact, vind dat je god anders moet benaderen.
Laatst gewijzigd op 20-09-2006 om 17:42. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En hoe welke relevantie heeft dat dan met het geloven van atheisten in het niet bestaan van god |
![]() |
||
Citaat:
Van de een neemt niemand zomaar aan dat hij bestaat, van de ander wel. Jij gelooft dus in het niet-bestaan van de kerstman.
Laatst gewijzigd op 20-09-2006 om 20:06. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
We hebben het hier over concepten die niets toetsbaar zijn. Daar kun je niets over zeggen. Dat betekent niet dat je kunt stellen dat het 'waar zou kunnen zijn'. Dat kun je ook niet zeggen. Je kunt oneindig veel concepten bedenken die niet toetsbaar zijn. Dat moet je gewoon niet doen. En eigenlijk doet ook niemand dat. Maar monotheisten doen het 1 keer. Als je het wel zou doen wordt je gek en kun je je omgeving niet meer bevatten. Je zou het een soort vorm can paranoide kunnen noemen.
Laatst gewijzigd op 20-09-2006 om 20:20. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een god-zonder-inhoud is betekenisloos, wat het irrelevant maakt of 'het' bestaat. Noch theïsme, noch atheïsme is hier dus van toepassing. Een god-met-inhoud (zoals bijvoorbeeld de christelijke) heeft wel betekenis, maar is daarom ook weerlegbaar, of op z'n minst op grond van waarschijnlijkheid af te wijzen. Hier is (sterk) atheïsme dus gerechtvaardigd. Volgens mij kun je niet onder dit dilemma uit, en zul je dus geconfronteerd worden met of betekenisloosheid of atheïsme.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
We nemen nu even even de God Brahma. Hij staat bekend als schepper van de wereld. Dat is uiteraard een geloof. Hij is wel gedefinieerd, maar niet toetsbaar omdat je niets kan toetsen omdat hij geen andere funtie heeft. Aangezien het ontkennen van zijn bestaan ook niet bewijsbaar is, is dat een geloof Laatst gewijzigd op 21-09-2006 om 07:07. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Als je hem ziet als de Schepper van de wereld die daar buiten staat, dan zeg ik: "je n’avais pas besoin de cette hypothèse" (in navolging van Laplace).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Mezelf niet onder controle SweetStrawberry | 15 | 04-09-2011 12:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloven? De uitverkiezing Mr.Mark | 45 | 27-12-2010 09:43 | |
Liefde & Relatie |