![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laten we het anders doen, dan is het wat duidelijker en zijn er hopelijk minder misverstanden. ![]() Met welke van de volgende zinnen ben je het niet eens? Of ben je het met alle zinnen eens, dat kan natuurlijk ook ![]()
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoals wellicht inmiddels bekend is, gaat het mij alleen maar om het "bewustzijn" van een organisme. Als iets niets ervaart, kan het niet lijden. Als iets erg bewust is (zoals een zelfbewust mens) dan is het lijden het grootste. Zo vallen pasgeboren babies bij mij in een relatief lage catagorie. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste grote dieren meer bewustzijn (niet te verwarren met zelfbewustzijn) ervaren dan pasgeboren mensen (of dieren). Ik kan me niet voorstellen dat een baby beseft wat er gebeurd, en als het dus een snel eind is (zonder lijden) dan is het niet slechter af dan een gemiddeld dier in een slachterij. Wanneer het niet lijdt, zijn er geen slachtoffers. Tenminste, zolang niemand het gedode organisme mist. Dat houd in dat ik het niet erg KAN vinden als ik nu terplekke zou sterven/vermoord zou worden. Ik merk het immers niet. Maar natuurlijk blijf ik wel liever leven als ik kan kiezen. Over de vergelijking met een dier in een slachterij. Ik weet dat sommigen vinden dat dieren minder rechten hebben dan (pasgeboren) mensen. Daar ben ik het niet mee eens. Elk dier/mens heeft een bewustzijn (kan dingen ervaren, zoals pijn) en heeft daarom het recht om niet te lijden. Omdat wij als mensen dit kunnen begrijpen zijn we er verantwoordelijk voor dat dieren in onze omgeving zo min mogelijk lijden. Wat dat betreft vind ik dat een relatief "intelligent" dier net zoveel rechten heeft als een pasgeboren mensenbaby. Helaas hebben dieren in de praktijk maar weinig rechten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het punt is alleen dat het niet uitmaakt of het een onderdeel van de moeder is of dat het op zichzelf leeft. Zolang het niets kan ervaren is het geen "wezen" imho. Tenzij je planten ook "wezens" noemt. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maargoed, het gaat inderdaad om het menselijke aspect. Daarom wordt hier überhaupt zo over nagedacht en maken mensen er een probleem van. Het doodslaan van een mug vinden mensen over het algemeen niet zo erg. Trouwens, een virus wordt vaak niet als leven gezien en een virus hoeft ook geen DNA te hebben. Maar dat doet er niet toe, ik begrijp je bedoeling. ![]() Citaat:
![]() Het embryo leeft in de moeder en is afhankelijk van de moeder. Het leeft niet zelfstandig. Maar het is geen deel van de moeder, zoals een vinger dat is. Dat kun je al zien aan het feit dat het embryo ander DNA heeft dan de moeder. Als je het embryo doodt, dan dood je niet een deel van de moeder. Je doodt het hele embryo, want die paar cellen is alles waar het uit bestaat. Kortom, je vernietigt een gehele levensvorm en die levensvorm is menselijk van aard. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Zie je hoe raar je criteria in feite zijn als een afgehakt lichaamsdeel volgens die criteria een mens is? Citaat:
Dat is ook waar ik de grens leg. Ik geloof dat we dan net een paar weken voorbij de Nederlandse wettelijke grens voor abortus zitten. Dat is ook de meest zinnige grens lijkt me. Citaat:
Overigens nog even een kleine noot over die kliniek in Spanje: In de krant van vandaag las ik dat in Spanje abortus is toegestaan tot 22 weken, maar alleen als de geboorte de moeder ernstige psychische of fysieke schade toe zou brengen. Ook moeten twee psychiaters dat apart vaststellen. Dat is natuurlijk sabotage, want probeer maar eens binnen een paar maanden een afspraak te krijgen bij twee psychiaters, effectief zal de termijn waarbinnen je een abortus kunt krijgen dus nog geen week of tien zijn. Los daarvan is de hele regel natuurlijk een wassen neus doordat geen sprake is van vrijheid omdat een eis is dat je als moeder (de vader heeft kennelijk geen rechten) schade moet lijden. Met zo'n belachelijke regelgeving is het niet vreemd dat illegale klinieken uit de grond schieten. Het praat het niet goed, maar het Spaanse systeem is wel debet aan het bestaan van de kliniek. Als ze het gewoon eerlijk zouden regelen, zoals in Nederland bijvoorbeeld is gedaan, dan zouden dat soort klinieken waarschijnlijk niet bestaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een vinger bestaat niet op zichzelf, het is een deel van de moeder, het heeft hetzelfde DNA als de rest van de moeder. Volgens mijn criteria is een vinger, of een eicel of whatever juist géén losstaande levensvorm (wel menselijk natuurlijk), dat is wat ik probeer uit te leggen. Bekijk anders mijn post met die lijst eens, dan kun je zeggen met welke zin je het nou precies niet eens bent. ![]() Als je mijn redenering volgt dan hoef je helemaal niet tegen abortus te zijn, je kunt alleen bepaalde argumenten die je nu gebruikt niet meer gebruiken in een discussie. Maar dat geeft niet, er zijn betere argumenten die je wel kunt gebruiken. |
![]() |
||
Citaat:
Als een zwangere vrouw op de IC ligt, gaat de moeder dus voor, en worden er medicijnen gegeven die het kind zouden kunnen schaden. De moeder gaat voor het kind.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is uiteraard maar een beginsel, maar het ging mij er even om dat T_ID's uitspraak dat 'het recht geen rekening houdt met een klompje cellen' gewoon niet juist is. Overigens is over de juridische status van het embryo veel gepubliceerd en gedebatteerd in de juristerij, maar ik denk dat dat deze discussie een beetje te buiten gaat. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Het ging zich mij erom dat het een menselijk levend wezen is, zeker geen mens, maar een klompje cellen is het ook niet.
||
Citaat:
Lekker makkelijk vingertje wijzen van op afstand om te roepen dat mensen een kind maar op moeten voeden. En als er nu nog een onderbouwing voor was... Maar zelfs dat niet.
||
Citaat:
zielig voor het kindje. kut voor het kindje, maar een verkrachting heeft het wezen ook niet gewild. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
belgen hebben nu eenmaal een wel eens wat vagere zinsbouw ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Zoals fotj_undercover beschrijft, betreft het een meisje dat zelf zo stupide is geweest haar mond te houden. Als iemand daadwerkelijk haar eigen toekomst (zonder kind) belangrijker acht, lijkt die bevalling en het weggeven van een kind ook niet zo'n probleem, even ongenuanceerd gezegd. En ja, ik besef dat ik me met deze uitspraak op glad ijs begeef. Even voor de duidelijkheid: Ik ben voor abortus, maar abortus in een verder gevorderd stadium druist bij mij persoonlijk toch tegen al mijn gevoelens in.
||
![]() |
Citaat:
Maargoed, het blijft een feit dat voor de meesten abortus voorkeur heeft, sneu maar niet geheel onlogisch. Edit: typo
Laatst gewijzigd op 04-01-2007 om 08:54. |
![]() |
||
Citaat:
Nu zijn mensen die op die leeftijd al twee kinderen hebben over het algemeen al oliedom. Feitelijk zou je ze tegen zichzelf moeten beschermen, maar ja, we hebben er in dit land voor gekozen om mensen totdat ze echt een gevaar voor anderen vormen het zelf te laten uitzoeken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
In dat geval vind ik het natuurlijk geen moord. De morning-afterpil kan ook het innestelen van een al bevruchte eicel voorkomen. Wanneer de eicel bevrucht is heb je nieuw leven, dus vanaf dat moment zou het inderdaad moord zijn. Maargoed, het is dus niet altijd moord als een vrouw de morning-afterpil inneemt. Vaak is het ook gewoon voor de zekerheid en zou er misschien wel sowieso geen bevruchting plaats hebben gevonden. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
is het dan goed dat je ondanks dat je het kind lichamelijk steeds meer wenst naar mate je verder in je zwangerschap zit, je toch besluit abortus te doen? want abortus kan alleen aan het begin
|
Abortus vind ik moord op een klein ongeboren leventje. Je maakt toch gewoon een kindje dood? Of het nou in of uit het lichaam van de vrouw is, maakt in principe geen verschil. Behalve dat het wat minder hard overkomt voor de buitenwereld.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
abortus vragen fiederelsje | 19 | 25-05-2005 19:57 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Abortus op tv Saycheese | 41 | 07-04-2004 14:26 | |
De Kantine |
abortus esperanza | 93 | 12-03-2004 12:27 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Onderzoek Abortus! Stout meisje | 23 | 24-02-2003 07:18 | |
Liefde & Relatie |
Mijn vriend belt niet meer na mijn abortus Latinangel | 24 | 09-08-2002 15:11 | |
Lichaam & Gezondheid |
abortus in geval van... X-je | 7 | 22-01-2002 17:38 |